Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie drugiego europejskiego pakietu dotyczącego inteligentnych granic.
Dz.U.UE.C.2016.463.14
Akt nienormatywnyStreszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie drugiego europejskiego pakietu dotyczącego inteligentnych granic
(2016/C 463/11)
(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2016 r.)
STRESZCZENIE
Prawodawca UE już od dawna przewidywał wprowadzenie systemu wjazdu/wyjazdu rejestrującego wjazdy i wyjazdy obywateli państw trzecich w obrębie terytorium Unii Europejskiej. Komisja przyjęła trzy wnioski w ramach pierwszego pakietu dotyczącego inteligentnych granic w 2013 r.; współprawodawcy wyrazili poważne zastrzeżenia i konsensus w sprawie pakietu nie został osiągnięty. Następnie Komisja w odpowiedzi na zastrzeżenia rozpoczęła procedurę weryfikacji poprawności projektu i w tym roku wydała drugi pakiet dotyczący inteligentnych granic obejmujący dwa zmienione wnioski.
Europejski Inspektor Ochrony Danych uważnie zapoznał się z wnioskami i wydaje zalecenia w celu wsparcia prawodawcy oraz dopilnowania, aby ramy prawne obowiązujące względem systemu wjazdu/wyjazdu były w pełni spójne z unijnymi przepisami w zakresie ochrony prywatności i danych, w szczególności art. 7 i 8 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.
Europejski Inspektor Ochrony Danych uznaje potrzebę zapewnienia spójnych i skutecznych systemów informacyjnych do celów zarządzania granicami i zapewnienia bezpieczeństwa. Wnioski pojawiły się w kluczowym momencie, kiedy Unia Europejska stoi wobec poważnych wyzwań w tym obszarze. Europejski Inspektor Ochrony Danych podkreśla jednak znaczenie i potencjalnie ingerencyjny charakter proponowanego systemu przetwarzania danych osobowych w ramach EES, który należy przeanalizować pod kątem zgodności z art. 7 i 8 Karty praw podstawowych. Zgodność systemu wjazdu/wyjazdu z zasadą konieczności i proporcjonalności należy ocenić zarówno w wymiarze globalnym, z uwzględnieniem istniejących w UE wielkoskalowych systemów informatycznych, jak i w wymiarze szczególnym, w konkretnym przypadku tych obywateli państw trzecich, którzy przebywają na terenie UE zgodnie z prawem. Europejski Inspektor Ochrony Danych zauważa, że dane systemu wjazdu/wyjazdu będą przetwarzane do dwóch różnych celów, z jednej strony do celów zarządzania granicami i ułatwiania przekraczania granicy, a z drugiej strony do celów ścigania przestępstw. Europejski Inspektor Ochrony Danych zaleca wyraźne zaznaczenie różnicy pomiędzy tymi celami w ramach samego wniosku w sprawie systemu wjazdu/wyjazdu z 2016 r., ponieważ cele te będą oddziaływać w różny sposób na prawa do prywatności i ochrony danych.
Choć EIOD z zadowoleniem przyjmuje uwagę, którą poświęcono uprzednio wyrażonym zastrzeżeniom dotyczącym ochrony danych i prywatności oraz korzystne zmiany zawarte w zmienionych wnioskach, wyraża zaniepokojenie odnośnie do kilku aspektów wniosku w sprawie systemu wjazdu/wyjazdu, które prawodawca powinien lepiej uzasadnić lub nawet ponownie rozważyć, w szczególności:
W opinii zawarto również dodatkowe zalecenia w zakresie ochrony danych i prywatności, które należy uwzględnić w procesie legislacyjnym, w tym w zakresie bezpieczeństwa systemu.