Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego aktu o usługach cyfrowych (pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD: www.edps.europa.eu).
Dz.U.UE.C.2021.149.3
Akt nienormatywnyStreszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego aktu o usługach cyfrowych
(2021/C 149/03)
(Dz.U.UE C z dnia 27 kwietnia 2021 r.)
15 grudnia 2020 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych (akt o usługach cyfrowych) i zmieniającego dyrektywę 2000/31/WE (ang. Digital Services Act, DSA).
EIOD wspiera dążenie Komisji do promowania przejrzystego i bezpiecznego środowiska internetowego, określając zakres odpowiedzialności i rozliczalności za usługi pośrednie, w szczególności platform internetowych, takich jak media społecz- nościowe i platformy handlowe.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt, iż wniosek raczej uzupełnia, niż zastępuje ochronę istniejącą na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/679 i dyrektywy 2002/58/WE. Nie mniej jednak wniosek będzie miał z pewnością wpływ na przetwarzanie danych osobowych. EIOD uważa, że konieczne jest zapewnienie komplementarności w nadzorze i kontroli nad platformami internetowymi i innymi dostawcami usług hostingu.
Pewne działania podjęte w zakresie platform internetowych stwarzają coraz większe ryzyko nie tylko dla praw osób fizycznych, ale również dla społeczeństwa jako całości. Wniosek zawiera szereg środków zmniejszających ryzyko, zapewniając dodatkowe zabezpieczenia, w szczególności dotyczące systemów moderowania treści, reklam internetowych i rekomendacji.
Moderowanie treści powinno odbywać się zgodnie z przepisami prawa. Biorąc pod uwagę prowadzony już monitoring endemiczny zachowań osób, w szczególności w zakresie platform internetowych, DSA powinien określić przypadki, w których wysiłki podejmowane, aby przeciwdziałać "nielegalnym treściom", uzasadniają korzystanie ze zautomatyzowanych środków w celu wykrycia, identyfikacji i zgłoszenia nielegalnych treści. Profilowanie dla celów moderowania treści powinno być zabronione, chyba że dostawca może wykazać, że środki takie są absolutnie niezbędne, aby zapobiec wyraźnie określonym w RSA ryzykom systemowym.
Biorąc pod uwagę wiele ryzyk związanych z ukierunkowaną reklamą internetową, EIOD namawia współprawodawców, aby uwzględnili dodatkowe przepisy wykraczające poza przepisy dotyczące przejrzystości. Środki takie powinny obejmować stopniowo wprowadzane działania prowadzące do zakazu reklam ukierunkowanych na podstawie wszechobecnego śledzenia, jak również ograniczenia dotyczące kategorii danych, które mogą być przetwarzane dla celów ukierunkowania reklam, oraz kategorii danych, które mogą być ujawniane reklamodawcom lub osobom trzecim w celu umożliwienia lub ułatwienia im stosowanie reklam ukierunkowanych.
Zgodnie z wymogami dotyczącymi ochrony danych w fazie projektowania i domyślnej ochrony danych, systemy rekomendacji nie powinny być domyślnie oparte na profilowaniu. Biorąc pod uwagę ich znaczny wpływ, EIOD zaleca również stosowanie dodatkowych środków w zakresie systemów rekomendacji w celu dalszego promowania przejrzystości i kontroli użytkownika.
Ogólnie biorąc, EIOD zaleca wprowadzenie minimalnych wymogów interoperacyjności dla bardzo dużych platform internetowych oraz promowanie opracowywania norm technicznych na poziomie europejskim zgodnie z obowiązującymi przepisami unijnymi dotyczącymi normalizacji europejskiej.
Mając na uwadze doświadczenie i rozwój sytuacji dotyczący cyfrowej platformy koordynacyjnej, EIOD stanowczo zaleca określenie wyraźnej i kompleksowej podstawy prawnej w zakresie współpracy i wymiany stosownych informacji między organami nadzorczymi, każdy działający w zakresie swoich kompetencji. Akt o usługach cyfrowych powinien zapewniać zinstytucjonalizowaną i zorganizowaną współpracę pomiędzy właściwymi organami kontroli, w tym organami ds. ochrony danych, organami ds. ochrony konsumentów i organami ds. konkurencji.
Wojciech Rafał WIEWIÓROWSKI |