Streszczenie decyzji Komisji z dnia 5 września 2023 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (Sprawy DMA. 100017 - Microsoft - Online Social Networking Services; DMA.100023 - Microsoft - Number-independent Interpersonal Communications Services; DMA.100026 - Microsoft - Operating System) (notyfikowanej jako dokument C(2023) 6106 final)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.551

Akt nienormatywny
Wersja od: 27 października 2023 r.

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 5 września 2023 r.
dotyczące decyzji na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (Sprawy DMA. 100017 - Microsoft - Online Social Networking Services; DMA.100023 - Microsoft - Number-independent Interpersonal Communications Services; DMA.100026 - Microsoft - Operating System)

(notyfikowanej jako dokument C(2023) 6106 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(C/2023/551)

(Dz.U.UE C z dnia 27 października 2023 r.)

W dniu 5 września 2023 Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 1 . Zgodnie z przepisami art. 44 rozporządzenia Rady (UE) 2022/1925 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. WPROWADZENIE

(1) W decyzji o wskazaniu ("decyzja") wskazano Microsoft jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 ("akt o rynkach cyfrowych") i wyszczególniono podstawowe usługi platformowe ("CPS") świadczone przez Microsoft, z których każda indywidualnie stanowi ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych, o czym mowa w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych.

(2) Na podstawie informacji zawartych w powiadomieniu dokonanym przez Microsoft 2 , na podstawie art. 3 ust. 4 aktu o rynkach cyfrowych, i po szczegółowej ocenie takich informacji, w decyzji wskazano Microsoft jako strażnika dostępu i wyszczególniono następujące podstawowe usługi platformowe, które stanowią ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych:

a. system operacyjny firmy Microsoft - Windows PC OS;

b. internetowy serwis społecznościowy firmy Microsoft - LinkedIn.

(3) Oprócz wyszczególnienia tych dwóch podstawowych usług platformowych w decyzji stwierdza się również, że Microsoft osiąga progi ustanowione w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych w przypadku następujących czterech podstawowych usług platformowych, w odniesieniu do których firma Microsoft przedstawiła argumenty mające na celu obalenie domniemań określonych w akcie o rynkach cyfrowych:

a. wyszukiwarka internetowa firmy Microsoft - Bing;

b. przeglądarka internetowa firmy Microsoft - Microsoft Edge;

c. internetowa usługa reklamowa firmy Microsoft - Microsoft Advertising;

d. usługa łączności interpersonalnej niewykorzystująca numerów ("NIICS") firmy Microsoft - Outlook.com.

(4) W przypadku usług Microsoft Bing, Microsoft Edge i Microsoft Advertising decyzja odnosi się do odrębnej decyzji, przyjętej w tym samym dniu co ta decyzja, wszczynającej badanie rynku w odniesieniu do każdej z tych usług. W odniesieniu do tych trzech podstawowych usług platformowych Komisja uważa, że firma Microsoft przedstawiła dostatecznie uzasadnione argumenty, które w wyraźny sposób podważają domniemanie określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych. W ramach badań rynku, na podstawie art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych, zostaną dalej ocenione argumenty przedstawione przez Microsoft, podważające domniemania określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych.

(5) W odniesieniu do usługi Outlook.com w decyzji przyjmuje się przedstawione przez Microsoft argumenty mające na celu obalenie domniemania, ponieważ nie tylko w sposób oczywisty podważają domniemania określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, ale również wykazują, że wymogi określone w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych nie zostały spełnione.

2. PROCEDURA

(6) 3 lipca 2023 r. firma Microsoft powiadomiła Komisję, na podstawie art. 3 ust. 3 akapit pierwszy aktu o rynkach

cyfrowych, że osiąga progi ustanowione w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do następujących podstawowych usług platformowych: (i) swojego systemu operacyjnego Windows PC OS; (ii) swojej wyszukiwarki internetowej Bing; (iii) swojej przeglądarki internetowej Edge; (iv) swojej internetowej usługi reklamowej Microsoft Advertising; (v) swojej usługi łączności interpersonalnej niewykorzystującej numerów Outlook.com; oraz (vi) swojego internetowego serwisu społecznościowego LinkedIn.

(7) W swoim powiadomieniu i na podstawie art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych firma Microsoft przedstawiła argumenty mające na celu wykazanie, że chociaż jej wyszukiwarka internetowa Bing, jej przeglądarka internetowa Edge, jej internetowa usługa reklamowa Microsoft Advertising i jej usługa łączności interpersonalnej niewykorzystująca numerów Outlook.com osiągają progi ustanowione w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, te podstawowe usługi platformowe nie spełniają wymogów wskazanych w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych.

(8) 26 lipca 2023 r. Komisja przesłała firmie Microsoft pismo dotyczące powiadomienia dokonanego przez Microsoft, w którym nakreśliła swoje wstępne opinie na temat oceny tego powiadomienia.

(9) 2 sierpnia 2023 r. firma Microsoft przedstawiła uwagi na piśmie w odpowiedzi na pismo Komisji z 26 lipca 2023 r.

3. RAMY PRAWNE

(10) W akcie o rynkach cyfrowych ustanowiono zestaw wąsko zdefiniowanych i obiektywnych kryteriów, które pozwalają zakwalifikować dużą platformę internetową jako strażnika dostępu. Wskazanie strażnika dostępu powinno być dokonane w odniesieniu do co najmniej jednej podstawowej usługi platformowej świadczonej przez przedsiębiorstwo, stanowiącej ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych. W celu stwierdzenia, czy usługa świadczona przez przedsiębiorstwo jest podstawową usługą platformową spełniającą wymogi określone w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych, konieczne jest na wstępie zakwalifikowanie danej usługi i określenie jej zakresu. Istotnym kryterium kwalifikacji i określenia zakresu podstawowej usługi platformowej jest cel, do jakiego usługa jest wykorzystywana przez użytkowników końcowych lub biznesowych bądź obie te grupy.

(11) Zgodnie z art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych Komisja wskazuje przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu, jeżeli spełnia ono trzy łączne wymogi, mianowicie:

a) wywiera znaczący wpływ na rynek wewnętrzny;

b) świadczy podstawową usługę platformową będącą ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych; oraz

c) zajmuje ugruntowaną i trwałą pozycję w zakresie prowadzonej przez siebie działalności lub można przewidzieć, że zajmie taką pozycję w niedalekiej przyszłości. Art. 3 ust. 2 zawiera domniemanie, że wymogi te są spełnione w przypadku osiągnięcia pewnych progów ilościowych, mianowicie rocznego obrotu lub kapitalizacji rynkowej, a także liczby użytkowników końcowych i liczby użytkowników biznesowych danej podstawowej usługi platformowej w każdym z trzech ostatnich lat obrotowych.

(12) Zgodnie z art. 3 ust. 5 akapit pierwszy aktu o rynkach cyfrowych przedsiębiorstwo, które osiąga wszystkie progi określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, może przedstawić, wraz z powiadomieniem, argumenty w celu wykazania, że na zasadzie wyjątku, choć osiągnęło wszystkie te progi, to ze względu na okoliczności, w których świadczy daną podstawową usługę platformową, nie spełnia wymogów wymienionych w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych. Art. 3 ust. 5 akapit drugi aktu o rynkach cyfrowych przewiduje, że jeżeli przedstawione argumenty nie są dostatecznie uzasadnione, ponieważ nie podważają w wyraźny sposób domniemań określonych w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, Komisja może te argumenty odrzucić. Z drugiej strony, jeżeli Komisja uzna, że przedstawione dowody w wystarczający sposób wykazują, że wymogi określone w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych nie zostały spełnione, może przyjąć te argumenty, nawet bez przeprowadzania badania rynku na podstawie art. 17 ust. 3.

(13) Jeżeli przedsiębiorstwo nie osiąga progów ilościowych ustanowionych w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, ale spełnia kryteria określone w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych, Komisja wskazuje to przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu w odniesieniu do konkretnej podstawowej usługi platformowej na podstawie art. 3 ust. 8 aktu o rynkach cyfrowych po przeprowadzeniu badania rynku na podstawie art. 17 aktu o rynkach cyfrowych.

4. OCENA KOMISJI

(14) W następstwie powiadomienia dokonanego przez Microsoft i odpowiedzi na pismo Komisji z 26 lipca 2023 r. w decyzji stwierdza się, że następujące dwie zgłoszone usługi stanowią podstawowe usługi platformowe na podstawie art. 2 aktu o rynkach cyfrowych, z których każda indywidualnie stanowi ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych, o czym mowa w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych:

a. system operacyjny dla stacji roboczych firmy Microsoft - Windows ("Windows PC OS");

b. internetowy serwis społecznościowy firmy Microsoft - LinkedIn.

(15) W odniesieniu do Windows PC OS w decyzji stwierdzono, że zgodnie z motywem 14 aktu o rynkach cyfrowych określenie zakresu Windows PC OS jako podstawowej usługi platformowej nie powinno ograniczać się konkretnie do architektur zestawów instrukcji x86 i x64 opracowanych przez Intel, lecz powinno być neutralne pod względem procesora. Wynika to z faktu, że obie oferowane obecnie przez Microsoft wersje systemu Windows PC OS dedykowane do konkretnej architektury procesora wydają się umożliwiać korzystanie z i dostarczanie tego samego zestawu aplikacji oraz oferują takie same lub podobne funkcje technologiczne i usługi użytkownikom końcowym i biznesowym.

(16) Ponadto, zgodnie z opinią firmy Microsoft, Komisja uważa, że jako podstawowa usługa platformowa system operacyjny Windows PC OS obejmuje zarówno systemy operacyjne instalowane bezpośrednio na komputerach osobistych, jak i te dostarczane jako rozwiązanie DaaS. Faktycznie zarówno AVD, jak i Windows 365 są usługami oprogramowania w chmurze, które umożliwiają korzystanie z Windows PC OS w środowisku chmury. W związku z tym i zgodnie z informacjami przekazanymi przez Microsoft, Windows PC OS dostarczane za pośrednictwem, odpowiednio, rozwiązań AVD i Windows 365 wchodzi w zakres definicji "systemu operacyjnego" określonej w art. 2 ust. 10 aktu o rynkach cyfrowych.

(17) W odniesieniu do internetowego serwisu społecznościowego firmy Microsoft - LinkedIn w decyzji po pierwsze uznano, wbrew opinii firmy Microsoft i zgodnie z załącznikiem do aktu o rynkach cyfrowych, że internetowa usługa reklamowa LinkedIn Marketing Solutions jest usługą odrębną od internetowego serwisu społecznościowego LinkedIn. Po drugie, w odniesieniu do liczenia użytkowników końcowych, w decyzji uznano, że należy liczyć wszystkich użytkowników końcowych, którzy weszli w interakcje z usługą, a nie tylko tych zalogowanych, a zatem LinkedIn spełnia próg użytkowników końcowych określony w art. 3 ust. 2 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych.

(18) W odniesieniu do wyszukiwarki internetowej firmy Microsoft - Bing, przeglądarki internetowej firmy Microsoft - Edge oraz internetowej usługi reklamowej firmy Microsoft - Microsoft Advertising w decyzji uznano, że spełniają one, odpowiednio, definicje wyszukiwarek internetowych w rozumieniu art. 2 ust. 2 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych, przeglądarek internetowych w rozumieniu art. 2 ust. 2 lit. g) aktu o rynkach cyfrowych oraz internetowych usług reklamowych w rozumieniu art. 2 ust. 2 lit. j) aktu o rynkach cyfrowych oraz że wszystkie z nich osiągają progi określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych. Microsoft argumentuje jednak, że te podstawowe usługi platformowe nie spełniają wymogów określonych w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych ze względu na ich mniejszą skalę w porównaniu z ogólną działalnością odpowiadających im podstawowych usług platformowych, w szczególności w stosunku do wiodącej wyszukiwarki Google Search w przypadku wyszukiwarki Bing, w stosunku do wiodącej przeglądarki internetowej Google Chrome w przypadku przeglądarki Edge oraz w stosunku do innych internetowych usług reklamowych, takich jak Google i Meta, w przypadku Microsoft Advertising. W odniesieniu do tych trzech podstawowych usług platformowych decyzja odnosi się do odrębnej decyzji, przyjętej w tym samym dniu co ta decyzja, wszczynającej badanie rynku, biorąc pod uwagę, że firma Microsoft przedstawiła dostatecznie uzasadnione argumenty, które w wyraźny sposób podważają domniemania określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych.

(19) Ponadto firma Microsoft zgłosiła, że jej internetowa usługa reklamowa Microsoft Advertising powinna być uznana za usługę odrębną, niezależną od innej internetowej usługi reklamowej firmy Microsoft - LinkedIn Marketing Solutions. Na podstawie informacji dostarczonych przez Microsoft w decyzji uznano, że LinkedIn Marketing Solutions stanowi oddzielną pod względem handlowym i organizacyjnym internetową usługę reklamową, która obsługuje inną bazę użytkowników niż Microsoft Advertising.

(20) W odniesieniu do usługi łączności interpersonalnej niewykorzystującej numerów firmy Microsoft - Outlook.com w decyzji przyjmuje się argumenty przedstawione przez Microsoft i nie wymienia się jej w decyzji jako podstawowej usługi platformowej, która stanowi ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych. Wynika to z następujących powodów: (i) firma Microsoft skonfigurowała i obecnie dostarcza Outlook.com w oparciu o standardy otwarte, które umożliwiają użytkownikom biznesowym i użytkownikom końcowym skuteczną wymianę wiadomości z innymi użytkownikami Outlook.com, co dodat- kowo potwierdzają dane dostarczone przez Microsoft (jedynie niewielki odsetek wiadomości przesłanych na Out- look.com odnosi się do komunikatów, w przypadku których zarówno nadawca, jak i odbiorca byli użytkownikami końcowymi lub użytkownikami biznesowymi Outlook.com); oraz (ii) ponieważ Microsoft, przy obecnej konfiguracji Outlook.com, nie sprawuje nad działalnością użytkowników końcowych lub użytkowników biznesowych Out- look.com żadnej kontroli, która umożliwiłaby firmie Microsoft uzależnienie tych użytkowników końcowych lub użytkowników biznesowych od Outlook.com w zakresie wymiany informacji między sobą.

(21) Ustalenia zawarte w decyzji opierają się na informacjach dostępnych Komisji w czasie wydawania decyzji. Gdyby nastąpiła istotna zmiana stanu faktycznego, na podstawie którego podjęta została decyzja, lub gdyby decyzja została podjęta na podstawie niekompletnych, nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji, Komisja może ponownie rozpatrzyć lub zmienić tę decyzję, na podstawie art. 4 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych.

5. WNIOSKI

(22) Z przedstawionych powyżej powodów w decyzji wskazuje się Microsoft jako strażnika dostępu w odniesieniu do (i) systemu operacyjnego firmy Microsoft - Windows PC OS; oraz (ii) internetowego serwisu społecznościowego firmy Microsoft - LinkedIn.

(23) Wreszcie w decyzji przyjmuje się kontrargumenty przedstawione przez Microsoft w odniesieniu do usługi łączności interpersonalnej niewykorzystującej numerów firmy Microsoft - Outlook.com.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (akt o rynkach cyfrowych) (Dz.U. L 265 z 12.10.2022, s. 1).
2 Powiadomienie z dnia 3 lipca 2023 r. dokonane na podstawie art. 3 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.