Streszczenie decyzji Komisji z dnia 11 lipca 2022 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG (SPRAWA AT. 40305 - NETWORK SHARING - CZECH REPUBLIC) (notyfikowana jako dokument c(2022)4742 final)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2022.452.19

Akt nienormatywny
Wersja od: 29 listopada 2022 r.

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 11 lipca 2022 r.
dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG (SPRAWA AT. 40305 - NETWORK SHARING - CZECH REPUBLIC)

(notyfikowana jako dokument c(2022)4742 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2022/C 452/05)

11 lipca 2022 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania na podstawie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 53 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

(Dz.U.UE C z dnia 29 listopada 2022 r.)

1. WPROWADZENIE

(1) Celem niniejszej decyzji jest uczynienie zobowiązań zaproponowanych przez przedsiębiorstwo T-Mobile Czech Republic a.s. ("T-Mobile") i jego spółkę dominującą Deutsche Telekom AG ("Deutsche Telekom"), a także przez przedsiębiorstwo CETIN a.s. ("CETIN"), O2 Czech Republic a.s. ("O2") i ich spółkę dominującą PPF Group N.V. ("grupa PPF") (zwane dalej "stronami") wiążącymi na terenie Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

(2) Zobowiązania skutecznie odpowiadają na wyrażone przez Komisję w ocenie wstępnej obawy, że umowy horyzontalne w sprawie wspólnego korzystania z sieci zawarte między T-Mobile i CETIN (początkowo O2, którego następcą prawnym jest CETIN) 2 , a także umowa o usługach sieci ruchomej zawarta między O2 a CETIN mogłyby ograniczyć zdolność i motywację stron współużytkujących sieci do jednostronnego inwestowania w infrastrukturę sieciową, co z kolei negatywnie wpłynęłoby na zdolność i motywację T-Mobile i O2 do konkurowania na detalicznych i hurtowych rynkach usług telefonii ruchomej w Republice Czeskiej. Obawy te budzą wątpliwości co do zgodności umów horyzontalnych w sprawie wspólnego korzystania z sieci z art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 53 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

(3) 4 lipca 2022 r. Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał przychylną opinię.

2. OBAWY ZAWARTE W OCENIE WSTĘPNEJ

(4) Umowy o wspólnym korzystaniu z sieci oraz umowa o usługach sieci ruchomej mogą według przeprowadzonej przez Komisję oceny wstępnej ograniczać konkurencję z naruszeniem art. 101 ust. 1 TFUE poprzez swoje skutki. Komisja wstępnie uznała, że umowy horyzontalne w sprawie wspólnego korzystania z sieci (wraz z umową o usługach sieci ruchomej), rozważane w ich szczególnym kontekście rynkowym, ograniczają zdolność i motywację stron współużytkujących sieci do jednostronnego inwestowania w przepustowość w określony sposób, co z kolei zmniejsza ich elastyczność w zakresie konkurencyjności, innowacji i zróżnicowania technologii/produktów, a zatem może negatywnie wpływać na zdolność i motywację T-Mobile i O2 do konkurowania na detalicznych i hurtowych rynkach usług telefonii ruchomej w Republice Czeskiej, prowadząc do mniejszego wyboru, niższej jakości usług, a także opóźnień w innowacjach.

(5) W ocenie wstępnej Komisja stwierdziła, że umowy o wspólnym korzystaniu z sieci (i) doprowadziły do nieurucho- mienia pasma pojemnościowego 2 100 MHz we wschodnich Czechach przez T-Mobile, a także do ograniczeń indywidualnej elastyczności, jaką strony współużytkujące sieci dysponują w zakresie uruchomienia pasma 1 800 MHz ("obawy dotyczące wstrzymania uruchomienia"), oraz (ii) zniechęciły strony współużytkujące sieci do jednostronnego uruchamiania sieci dowolnego rodzaju ze względu na finansowe czynniki zniechęcające oraz wymianę informacji.

(6) W odniesieniu do ppkt (i) w ocenie wstępnej Komisja zauważyła, że ze względu na pewne ograniczenia w zakresie infrastruktury na obszarze obsługiwanym przez CETIN (wschodnie Czechy) 3  T-Mobile nie było w stanie wdrożyć LTE2100 na tym obszarze, ze szkodą dla abonentów w tej części kraju. Ponadto rozszerzenia pojemności w paśmie częstotliwości 1 800 MHz można dodawać bez instalowania znaczących dodatkowych urządzeń lub wprowadzania modyfikacji jedynie w określonych lokalizacjach w oparciu o wspólne planowanie sieci przez strony współużytkujące sieci.

(7) W odniesieniu do ppkt (ii) Komisja wstępnie stwierdziła, że zachęty do inwestowania dla operatora korzystającego mogą zostać ograniczone, ponieważ operator główny obciąża operatora korzystającego kosztami modernizacji sieci po cenie wyższej niż koszty bazowe. Ponadto Komisja wstępnie stwierdziła, że zakres wymienianych informacji wykracza poza to, co jest absolutnie niezbędne do funkcjonowania umów o wspólnym korzystaniu z sieci, i obejmuje informacje strategiczne, które osłabiają motywację stron współużytkujących sieci do konkurowania ze sobą. Wymiana informacji prawdopodobnie nie zostanie równoważona strukturalnym rozdzieleniem spółki O2 od spółki CETIN, ponieważ CETIN - na podstawie postanowień umowy o usługach sieci ruchomej - jest zobowiązana do przekazywania pewnych informacji spółce O2 i tym samym nie pełni skutecznie roli "czarnej skrzynki", tj. nie zapobiega skutecznie pośredniemu przepływowi informacji między spółkami T-Mobile a O2.

3. PROPONOWANE ZOBOWIĄZANIA

(8) W odpowiedzi na obawy Komisji dotyczące konkurencji, zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 strony zaproponowały następujące wstępne zobowiązania:

- zobowiązanie do modernizacji sieci - wdrożenie w warstwach środkowej części pasma przesyłowego wielostan- dardowych urządzeń sieci dostępu radiowego w ciągu mniej niż 5 lat od daty początkowej 4 ;

- zobowiązanie finansowe - określenie i przegląd warunków finansowych dotyczących jednostronnego uruchamiania sieci - obowiązek określania cen zorientowanych kosztowo w odniesieniu do wszelkich inwestycji, których operator korzystający wymaga od operatora głównego;

- zobowiązanie do wymiany informacji - poprawa postanowień umownych umów o wspólnym korzystaniu z sieci w odniesieniu do wymiany informacji: zmiany umowne mające na celu ograniczenie wymiany informacji poprzez usprawnienie struktury zarządzania i dalsze ograniczenie wymienianych informacji;

- zobowiązania dotyczące umów o usługach sieci ruchomej - zmiany w postanowieniach umownych w celu zapewnienia, aby CETIN działał jako "czarna skrzynka" między T-Mobile a O2.

(9) Zobowiązania dotyczące umów o wspólnym korzystaniu z sieci pozostaną w mocy do 28 października 2033 r. Zobowiązania dotyczące umowy o usługach sieci ruchomej pozostaną w mocy (i) przez okres obowiązywania umowy o usługach sieci ruchomej lub (ii) przez okres obowiązywania umów o wspólnym korzystaniu z sieci, w zależności od tego, który z tych okresów upłynie wcześniej.

(10) Po przeprowadzeniu testu rynkowego strony przedstawiły w zmienionych zobowiązaniach dodatkowe zobowiązanie do nierozszerzania zasięgu geograficznego obecnych umów o wspólnym korzystaniu z sieci na Pragę i Brno. Zobowiązanie to obowiązywałoby do dnia [data w ciągu 7-10 lat] ("zobowiązanie dotyczące Pragi i Brna").

(11) Ponadto 3 i 8 czerwca 2022 r. strony przedłożyły ostateczne zobowiązania, które są takie same jak zmienione zobowiązania, z jednym wyjaśnieniem.

4. WNIOSEK

(12) Ostateczne zobowiązania są wystarczające, aby rozwiać obawy wyrażone przez Komisję w ocenie wstępnej, a przy tym nie są nieproporcjonalne.

(13) Jeżeli chodzi o zobowiązanie do modernizacji sieci, Komisja uważa, że po pierwsze, zobowiązanie to rozwiałoby obawy dotyczące efektu wstrzymania uruchomienia LTE2100, ponieważ strony współużytkujące sieci miałyby możliwość uruchomienia pasma LTE 2 100 MHz na całym terytorium Czech.

(14) Po drugie, zobowiązanie do modernizacji sieci rozwiałoby obawy dotyczące rozszerzenia pojemności w paśmie częstotliwości 1 800 MHz, ponieważ strony współużytkujące sieci byłyby w stanie dodawać to pasmo bez instalowania znaczących dodatkowych urządzeń lub wprowadzania modyfikacji we wszystkich lokalizacjach objętych zobowiązaniem do modernizacji sieci.

(15) Po trzecie, zobowiązanie do modernizacji sieci zwiększyłoby zdolność i motywację stron współużytkujących sieci do jednostronnego inwestowania, ponieważ nowe preinstalacje sprzętowe zapewniłyby bardziej elastyczne, wydajniejsze i niezależne uruchamianie pojemności przy wykorzystaniu poziomów średniego zakresu.

(16) Jeżeli chodzi o zobowiązanie finansowe, Komisja uważa, że wyeliminowałoby ono finansowe czynniki zniechęcające strony współużytkujące sieci do jednostronnego inwestowania w swoje sieci, poprzez zagwarantowanie, że wszelkie działania wdrażające realizowane przez głównego operatora na rzecz operatora korzystającego będą realizowane po cenach zorientowanych kosztowo.

(17) Jeżeli chodzi o zobowiązanie do wymiany informacji, Komisja uważa, że ograniczyłoby ono koordynację i przejrzystość na rynku poprzez ograniczenie rodzaju wymienianych informacji i liczby osób uczestniczących w tej wymianie.

(18) Ponadto Komisja uważa, że zobowiązanie dotyczące Pragi i Brna zmniejszyłoby wszelkie obawy dotyczące ewentualnego rozszerzenia w przyszłości geograficznego zasięgu istniejących umów o wspólnym korzystaniu z sieci, również biorąc pod uwagę fakt, że jednym z czynników uwzględnionych w ocenie wstępnej jest zasięg geograficzny wspólnego korzystania z sieci, przy czym najgęściej zaludnione obszary kraju, tj. Praga i Brno, nie są objęte współpracą.

(19) Realizacja zobowiązań będzie podlegała niezależnemu przeglądowi eksperckiemu przez pełnomocnika ds. monitorowania, działającego pod nadzorem Komisji, przez cały okres obowiązywania zobowiązań.

1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 411/2004 (Dz.U. L 68 z 6.3.2004, s. 1).
2 Od dnia 1 czerwca 2015 r. CETIN jest właścicielem infrastruktury stacjonarnej i ruchomej będącej formalnie własnością O2 i zarządza tą infrastrukturą, natomiast O2 nadal prowadzi działalność jako operator sieci ruchomej w Republice Czeskiej. W niniejszym streszczeniu T-Mobile oraz O2 i CETIN zwane są łącznie "stronami współużytkującymi sieci".
3 Rozwój i eksploatacja dostępu radiowego są współdzielone zgodnie z zasadą terytorialności struktury operator główny/operator korzystający. Zgodnie z tą zasadą zarówno T-Mobile, jak i CETIN odpowiadają za sieć po jednej stronie kraju, np. T-Mobile rozwija, eksploatuje i utrzymuje skonsolidowaną infrastrukturę sieci ruchomej w zachodniej części Czech (tj. jest operatorem głównym w tej części kraju) i na tym obszarze obsługuje abonentów obu operatorów.
4 Data początkowa oznacza datę powiadomienia przez Komisję stron współużytkujących sieci o przyjęciu ostatecznej decyzji akceptującej te zobowiązania na podstawie art. 9 rozporządzenia 1/2003 i zamykającej sprawę AT.40305.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.