Strategia UE na rzecz przeciwdziałania bezdomności.
Dzienniki UE
Dz.U.UE.C.2013.51E.101
Akt nienormatywny Wersja od: 22 lutego 2013 r.
Strategia UE na rzecz przeciwdziałania bezdomności
P7_TA(2011)0383
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 września 2011 r. w sprawie strategii UE na rzecz przeciwdziałania bezdomności
(2013/C 51 E/13)
(Dz.U.UE C z dnia 22 lutego 2013 r.)
Parlament Europejski,
–
uwzględniając oświadczenia z dnia 22 kwietnia 2008 r. w sprawie rozwiązania kwestii bezdomności ulicznej(1) oraz z dnia 16 grudnia 2010 r. w sprawie strategii UE na rzecz przeciwdziałania bezdomności(2),–
uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności jej art. 34,–
uwzględniając zmienioną Europejską kartę społeczną Rady Europy, w szczególności jej art. 31,–
uwzględniając wspólne sprawozdanie Komisji i Rady za 2010 r. w sprawie zabezpieczenia społecznego i integracji społecznej,–
uwzględniając oświadczenie Rady z dnia 6 grudnia 2010 r. w sprawie Europejskiego Roku Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym: współpraca w walce z ubóstwem w 2010 roku i później,–
uwzględniając ostateczne zalecenia konferencji europejskiego porozumienia w sprawie bezdomności z dni 9 i 10 grudnia 2010 r.,–
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 16 grudnia 2010 r. zatytułowany "Europejska platforma współpracy w zakresie walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym: europejskie ramy na rzecz spójności społecznej i terytorialnej (COM(2010)0758),–
uwzględniając opinie Komitetu Regionów z dnia 3 czerwca 1999 r. w sprawie mieszkalnictwa i bezdomności (CdR 376/98 - fin), z dnia 6 października 2010 r. w sprawie zwalczania bezdomności (CdR 18/2010 - fin) oraz z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie europejskiej platformy współpracy w zakresie walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym (CdR 402/2010 - fin),–
uwzględniając pytanie wymagające odpowiedzi ustnej z dnia 11 lipca 2011 r. skierowane do Komisji w sprawie strategii UE na rzecz przeciwdziałania bezdomności (O-000153/2011 - B7-0421/2011),–
uwzględniając art. 115 ust. 5 oraz art. 110 ust. 2 Regulaminu,A.
mając na uwadze, że zjawisko bezdomności wciąż dotyka ludzi we wszystkich państwach członkowskich UE i jest niedopuszczalnym naruszeniem podstawowych praw człowieka;B.
mając na uwadze, że bezdomność stanowi jedną z najcięższych form ubóstwa i niedostatku i że na przestrzeni ostatnich lat w szeregu państw członkowskich UE obserwuje się jej wzrost;C.
mając na uwadze, że rok 2010 był Europejskim Rokiem Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym;D.
mając na uwadze, że zjawisko bezdomności jest jasnym priorytetem w ramach procesu integracji społecznej UE;E.
mając na uwadze, że koordynacja polityki w zakresie bezdomności na poziomie europejskim w ramach otwartej metody koordynacji w dziedzinie ochrony socjalnej i włączenia społecznego poprawiła się i nadała znaczenie wysiłkom podejmowanym w ostatniej dekadzie na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym oraz że istnieje potrzeba korzystania z tych doświadczeń w ramach bardziej strategicznego podejścia;F.
mając na uwadze, że bezdomność ma wiele oblicz i wymaga wielostronnego podejścia politycznego;G.
mając na uwadze, że strategia Europa 2020 i jej przewodni cel ochrony przynajmniej 20 milionów ludzi przed ryzykiem ubóstwa i wykluczenia społecznego do roku 2020 stanowi nową siłę napędową w walce z wszelkimi formami ubóstwa i wykluczenia społecznego, w tym z bezdomnością;H.
mając na uwadze, że kluczowym elementem strategii Europa 2020 jest sztandarowa inicjatywa Europejskiej platformy współpracy w zakresie walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym;I.
mając na uwadze, że inicjatywa ta stanowi podwalinę ulepszonych i bardziej ambitnych działań w walce z bezdomnością na poziomie UE przez określenie metod i środków najlepszej kontynuacji rozpoczętych przez Komisję prac w zakresie bezdomności, przy uwzględnieniu wyników konferencji porozumienia, która odbyła się w grudniu 2010 r.;J.
mając na uwadze, że Komitet Regionów zaproponował europejski program mieszkalnictwa socjalnego, którego celem jest koordynowanie środków odnoszących się do finansowania mieszkań socjalnych, wykorzystania funduszy strukturalnych oraz racjonalizacji wykorzystania energii; mając na uwadze, że europejska strategia na rzecz walki z bezdomnością powinna przyczynić się do realizacji tego programu;1.
wzywa państwa członkowskie do postępów w realizacji celu, którym jest położenie kresu bezdomności ulicznej do 2015 r.;2.
wzywa do opracowania ambitnej, zintegrowanej strategii UE, opierającej się na strategiach krajowych i regionalnych, której długofalowym celem byłoby położenie kresu bezdomności w ramach szerszej strategii na rzecz integracji społecznej;3.
wzywa Komisję do powołania grupy roboczej ds. strategii UE na rzecz walki z bezdomnością oraz do angażowania wszystkich zainteresowanych podmiotów w walkę z tym zjawiskiem, w tym krajowych, regionalnych i lokalnych podmiotów odpowiadających za kształt polityki, naukowców, organizacji pozarządowych świadczących usługi na rzecz osób bezdomnych, osób bezdomnych oraz podmiotów z sektorów pokrewnych, takich jak mieszkalnictwo, zatrudnienie i ochrona zdrowia;4.
wzywa do uwzględnienia europejskiej typologii bezdomności i wykluczenia mieszkaniowego (ETHOS) w tworzeniu strategii UE; wzywa Komitet Ochrony Socjalnej i jego podgrupę ds. wskaźników do promowania porozumienia między państwami członkowskimi w zakresie stosowania tej definicji; wzywa EURO-STAT do zbierania danych dotyczących bezdomności w całej UE w ramach statystyk Unii Europejskiej dotyczących dochodów i warunków życia, (EU-SILC);5.
apeluje, aby uzgodnione przez Komisję i państwa członkowskie ramy monitorowania procesu opracowywania krajowych i regionalnych strategii na rzecz przeciwdziałania bezdomności stanowiły centralny element strategii UE w tej dziedzinie; w tym kontekście wzywa do sporządzania co roku lub co dwa lata sprawozdań w zakresie postępów w tym obszarze;6.
uważa, że należy prowadzić działania monitorujące i sprawozdawcze w odniesieniu do następujących kluczowych elementów strategii na rzecz walki z bezdomnością (zaproponowane we wspólnym sprawozdaniu na temat zabezpieczenia społecznego i integracji społecznej za 2010 r.):–
jasne cele, w szczególności dotyczące przeciwdziałania bezdomności; ograniczenie czasu pozostawania bez dachu nad głową; ograniczenie najcięższych form bezdomności; poprawa jakości usług świadczonych na rzecz osób bezdomnych i dostęp do mieszkań w przystępnej cenie,–
zintegrowane podejście dotyczące wszystkich odpowiednich obszarów polityki,–
prawidłowe zarządzanie,–
prawidłowe gromadzenie danych;–
wyraźny wymiar mieszkaniowy,–
uwzględnianie zmieniających się profili osób bezdomnych, w szczególności w kontekście migracji;7.
wzywa w szczególności do przyjęcia zasad monitorowania postępów państw członkowskich na drodze do położenia kresu bezdomności ulicznej oraz długotrwałej bezdomności;8.
apeluje o to, by strategia UE na rzecz walki z bezdomnością wychodziła poza monitorowanie i sprawozdawczość i opracowywała działania pozwalające na wspieranie rozwoju i utrzymanie skutecznych krajowych i regionalnych strategii na rzecz walki z bezdomnością;9.
wzywa do przyjęcia kompleksowego programu badań, by w ramach strategii UE na rzecz walki z bezdomnością gromadzić wiedzę i krzewić zrozumienie oraz wzajemne doświadczenia wynikające z ponadgranicznej wymiany informacji na temat kluczowych zagadnień w walce z bezdomnością;10.
apeluje o to, by - w ramach rozdziału dotyczącego innowacji społecznych europejskiej platformy w zakresie walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym - skoncentrowano się przede wszystkim na podejściach opierających się na mieszkalnictwie, co pozwoli na zebranie przekonujących danych w zakresie skutecznego łączenia wsparcia na mieszkalnictwo z pozostałymi formami pomocy dla byłych bezdomnych oraz gromadzenie informacji opartych na doświadczeniach praktycznych i tworzeniu rozwiązań politycznych;11.
apeluje o to, by strategia UE na rzecz walki z bezdomnością koncentrowała się na promowaniu wysokiej jakości usług świadczonych ludziom bezdomnym i wzywa Komisję do opracowania dobrowolnych ram jakości przewidzianych w komunikacie w sprawie europejskiej platformy współpracy w zakresie walki z ubóstwem;12.
wzywa do ścisłego powiązania strategii UE na rzecz walki z bezdomnością i funduszy europejskich, szczególnie funduszy strukturalnych; wzywa Komisję do promowania wykorzystywania EFRR również na mieszkania dla marginalizowanych grup społecznych, co pozwoli zająć się problemem bezdomności w różnych państwach członkowskich;13.
wzywa do uwzględnienia bezdomności w odnośnych obszarach politycznych jako elementu walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym;14.
wyraża przekonanie, że strategia UE na rzecz walki z bezdomnością winna w pełni szanować postanowienia Traktatu z Lizbony, który uznaje "zasadniczą rolę i dużą swobodę krajowych, regionalnych i lokalnych organów władzy w świadczeniu, zlecaniu i organizowaniu usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym w sposób możliwie najlepiej zaspokajający potrzeby użytkowników"; wyraża przekonanie, że to państwa członkowskie mogą dobrowolnie określić zasady dotyczące przystępnego cenowo mieszkalnictwa socjalnego oraz że strategia UE na rzecz walki z bezdomnością winna być w pełni zgodna z polityką mieszkalnictwa socjalnego państw członkowskich, która prawnie określa zasady promowania różnorodności społecznej i walki z segregacją społeczną;15.
wzywa Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej do szerszego zajęcia się skutkami skrajnego ubóstwa i wykluczenia społecznego w odniesieniu do dostępu obywateli do praw podstawowych i możliwości korzystania z nich, przy uwzględnieniu, że korzystanie z prawa do mieszkania ma zasadnicze znaczenie dla pełnego korzystania z praw, w tym praw politycznych i socjalnych;16.
wzywa Radę ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów do przedyskutowania sposobu opracowania strategii UE na rzecz walki z bezdomnością;17.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz Komisji, Komitetowi Regionów, Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu, Komitetowi Ochrony Socjalnej, a także Radzie Europy.______
(1) Dz.U. C 259 E z 29.10.2009, s. 19.
(2) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0499.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.