Statut Systemu Obserwacji Płyty Europejskiej konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (EPOS ERIC).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2018.423.1

Akt obowiązujący
Wersja od: 30 października 2018 r.

Statut Systemu Obserwacji Płyty Europejskiej konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (EPOS ERIC)

(2018/C 423/01)

(Dz.U.UE C z dnia 23 listopada 2018 r.)

Spis treści

Strona

PREAMBUŁA

ROZDZIAŁ 1 - POSTANOWIENIA OGÓLNE

Artykuł 1 - Definicje

Artykuł 2 - Nazwa, siedziba, lokalizacja i język roboczy

Artykuł 3 - Zadanie i działalność

ROZDZIAŁ 2 - CZŁONKOSTWO

Artykuł 4 - Członkostwo i podmiot reprezentujący

Artykuł 5 - Warunki uzyskania członkostwa lub statusu obserwatora

Artykuł 6 - Rezygnacja członka lub obserwatora/Pozbawienie członkostwa lub statusu obserwatora

ROZDZIAŁ 3 - PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW

Artykuł 7 - Członkowie

Artykuł 8 - Obserwatorzy

Artykuł 9 - Wkłady

ROZDZIAŁ 4 - ZARZĄDZANIE

Artykuł 10 - Walne zgromadzenie

Artykuł 11 - Zewnętrzne rady doradcze

Artykuł 12 - Dyrektor wykonawczy

Artykuł 13 - Komitet ds. Koordynacji Usług

ROZDZIAŁ 5 - SKŁADANIE SPRAWOZDAŃ KOMISJI

Artykuł 14 - Składanie sprawozdań Komisji

ROZDZIAŁ 6 - FINANSE, ODPOWIEDZIALNOŚĆ

Artykuł 15 - Zasoby

Artykuł 16 - Zasady budżetowe, sprawozdania finansowe i audyt

Artykuł 17 - Zwolnienia z podatku i akcyzy

Artykuł 18 - Odpowiedzialność i ubezpieczenie

ROZDZIAŁ 7 - POLITYKA

Artykuł 19 - Polityka w zakresie dostępu

Artykuł 20 - Polityka w zakresie oceny naukowej

Artykuł 21 - Polityka upowszechniania wyników badań

Artykuł 22 - Polityka w zakresie praw własności intelektualnej

Artykuł 23 - Polityka zatrudnienia

Artykuł 24 - Polityka zamówień publicznych

Artykuł 25 - Polityka w zakresie danych

ROZDZIAŁ 8 - POSTANOWIENIA DOTYCZACE CZASU TRWANIA, LIKWIDACJI, SPORÓW I ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI

Artykuł 26 - Czas trwania

Artykuł 27 - Likwidacja

Artykuł 28 - Prawo właściwe

Artykuł 29 - Spory

Artykuł 30 - Aktualizacje i dostępność statutu

Artykuł 31 - Postanowienia dotyczące rozpoczęcia działalności

ZAŁĄCZNIK I - WYKAZ CZŁONKÓW, OBSERWATORÓW I ICH PODMIOTÓW REPREZENTUJĄCYCH

ZAŁĄCZNIK II - WKŁADY DO BUDŻETU

PREAMBUŁA

Królestwo Belgii

Królestwo Danii

Republika Francuska

Republika Włoska

Królestwo Niderlandów

Królestwo Norwegii

Republika Portugalska

Republika Słowenii

Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,

zwane dalej "członkami założycielami",

oraz

Republika Grecka

Islandia

Konfederacja Szwajcarska,

zwane dalej "obserwatorami założycielami",

UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:

ROZDZIAŁ  1

POSTANOWIENIA OGÓLNE

Artykuł  1

Definicje

W niniejszym statucie następujące terminy mają poniższe znaczenia:

EPOS: System Obserwacji Płyty Europejskiej

ECO: Wykonawcze Biuro Koordynacyjne mieszczące się w Istituto Nazionale di Geofisica e Vulcanologia (Rzym, Włochy). Stanowi siedzibę główną EPOS ERIC, która jest prawną siedzibą EPOS ERIC. Centralną rolą biura jest koordynacja całej infrastruktury, w tym funkcjonowania usług zintegrowanych (ICS) i tematycznych (TCS);

ICS: podstawowe usługi zintegrowane (ang. Integrated Core Services). Stanowią nowatorską, pojedynczą e-infrastrukturę, która zapewnia różnym zainteresowanym stronom, w tym m.in. komitetowi naukowemu EPOS, możliwość wyszukiwania, pobierania, przetwarzania i analizy multidyscyplinarnych danych, produktów i usług oraz dostęp do tychże danych, produktów i usług;

TCS: podstawowe usługi tematyczne (ang. Thematic Core Services). Mają pełnić rolę ram zarządzania dla każdej poszczególnej społeczności naukowej i są powiązane pod względem technicznym z ICS oraz pod względem strategicznym - z EPOS ERIC. Stanowią one ponadnarodowe ramy zarządzania, za pośrednictwem których udostępnia się dane, produkty i usługi w odpowiedzi na pytania naukowe;

podstawowe usługi EPOS: obejmują podstawowe usługi tematyczne (TCS) i podstawowe usługi zintegrowane (ICS);

ICS-C: centralny ośrodek podstawowych usług zintegrowanych - węzeł integrujący dane i produkty, który został zbudowany, jest eksploatowany i utrzymywany w obrębie EPOS ERIC;

ICS-D: rozproszone podstawowe usługi zintegrowane - istniejące zasoby wizualizacyjne lub obliczeniowe (np. krajowe ośrodki obliczeń wielkiej skali) wykorzystywane przez ICS-C i wymagające stosowania odpowiedniej polityki zamówień publicznych.

Artykuł  2

Nazwa, siedziba, lokalizacja i język roboczy

1. 
System Obserwacji Płyty Europejskiej tworzy się jako konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 723/2009 1  oraz nadaje mu się nazwę i zwie się go dalej "EPOS ERIC".
2. 
EPOS stanowi rozproszoną infrastrukturę badawczą zlokalizowaną w państwach będących członkami EPOS ERIC, jak również w innych państwach, z którymi EPOS ERIC zawarł porozumienia.
3. 
EPOS ERIC ma swoją siedzibę statutową w Rzymie, we Włoszech.
4. 
Językiem roboczym EPOS ERIC jest język angielski.
Artykuł  3

Zadanie i działalność

1. 
Głównym zadaniem EPOS ERIC jest ustanowienie i prowadzenie rozproszonego Systemu Obserwacji Płyty Europejskiej oraz zapewnienie skutecznych ram zarządzania na potrzeby integracji i koordynacji podstawowych usług tematycznych (TCS), jak również budowy podstawowych usług zintegrowanych (ICS) i zapewnienia systemu zarządzania tymi usługami.
2. 
Przedmiotem działalności EPOS ERIC jest:
a)
wdrażanie TCS na potrzeby różnorodnych społeczności wnoszących wkład do EPOS;
b)
zapewnienie koordynacji TCS w ramach EPOS ERIC, obejmującej aspekty prawne i finansowe oraz aspekty związane z zarządzaniem, a także połączenie techniczne z ICS;
c)
rozwój ICS w celu zapewnienia interoperacyjności, zarządzania danymi i dostępu do usług;
d)
harmonizacja wdrażania EPOS w świetle krajowych priorytetów i strategii;
e)
włączanie EPOS do światowego środowiska naukowego w celu zwiększenia skuteczności usług EPOS;
f)
zapewnienie pełnego wykorzystania osiągnięć nowej infrastruktury badawczej;
g)
wspieranie szkoleń, działań informacyjnych i współpracy międzynarodowej;
h)
udział w projektach finansowych ze środków UE;
i)
wszelkie inne powiązane działania niezbędne do realizacji celu konsorcjum.
3. 
EPOS ERIC realizuje swoje główne zadanie na zasadzie niedochodowej. EPOS ERIC może prowadzić działalność gospodarczą w ograniczonym zakresie, pod warunkiem że jest ona ściśle związana z jego głównym zadaniem i nie zagraża jego realizacji.
4. 
EPOS ERIC ewidencjonuje oddzielnie koszty i przychody ze swojej działalności gospodarczej i stosuje ceny rynkowe za świadczone usługi, a gdy ustalenie cen rynkowych jest niemożliwe - ceny pokrywające pełne koszty usługi powiększone o rozsądną marżę. Działalność ta nie jest objęta zwolnieniami podatkowymi.

ROZDZIAŁ  2

CZŁONKOSTWO

Artykuł  4

Członkostwo i podmiot reprezentujący

1. 
Członkami EPOS ERIC lub obserwatorami EPOS ERIC bez prawa głosu mogą zostać następujące podmioty:
a)
państwa członkowskie Unii;
b)
państwa stowarzyszone;
c)
państwa trzecie inne niż państwa stowarzyszone;
d)
organizacje międzyrządowe.
2. 
Warunki uzyskania członkostwa lub statusu obserwatora określono w art. 5 statutu.
3. 
Skład członkowski EPOS ERIC musi obejmować jedno państwo członkowskie i dwa inne państwa będące państwami członkowskimi lub państwami stowarzyszonymi.
4. 
Państwa członkowskie i państwa stowarzyszone muszą mieć łącznie większość praw głosu na walnym zgromadzeniu. Walne zgromadzenie decyduje o wszelkich zmianach w prawach głosu, które to zmiany są niezbędne do zapewnienia ciągłego spełniania tego wymogu przez EPOS ERIC.
5. 
Każdy członek lub obserwator, o których mowa w ust. 1 lit. a)-c), może być reprezentowany przez podmioty publiczne lub podmioty prywatne, który świadczą usługi publiczne, wybrane przez członka lub obserwatora zgodnie z jego zasadami i procedurami. Każdy członek lub obserwator informuje na piśmie przewodniczącego walnego zgromadzenia o wszelkich zmianach swojego podmiotu reprezentującego, szczegółowych praw i obowiązków, które mu przekazano, lub wszelkich innych ewentualnych istotnych zmianach.
6. 
Członków i obserwatorów oraz podmioty ich reprezentujące wymieniono w załączniku I do statutu. Załącznik I jest aktualizowany przez przewodniczącego walnego zgromadzenia lub osobę przez niego upoważnioną.
Artykuł  5

Warunki uzyskania członkostwa lub statusu obserwatora

1. 
Podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 1 statutu, pragnące zostać członkiem EPOS ERIC przedkładają pisemny wniosek przewodniczącemu walnego zgromadzenia. We wniosku tym zawiera się informacje o tym, w jaki sposób dany podmiot będzie przyczyniać się do realizacji celów i działalności EPOS ERIC opisanych w art. 3 statutu i będzie wypełniać obowiązki, o których mowa w art. 7 statutu. Przyjęcie podmiotów w poczet członków wymaga zatwierdzenia większością trzech czwartych głosów przez walne zgromadzenie zgodnie z art. 10 ust. 9 lit. b) statutu.
2. 
Podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 1 statutu, które chcą wnieść wkład w działalność EPOS ERIC, ale nie mają jeszcze możliwości uzyskania członkostwa, mogą wnioskować o status obserwatora. Wnioskodawcy przedkładają pisemny wniosek przewodniczącemu walnego zgromadzenia. We wniosku tym zawiera się informacje o tym, w jaki sposób wnioskodawca będzie przyczyniać się do realizacji celów i działalności EPOS ERIC opisanych w art. 3 statutu i będzie wypełniać obowiązki, o których mowa w art. 8 statutu. Przyjęcie lub ponowne przyjęcie do grona obserwatorów wymaga zatwierdzenia większością trzech czwartych głosów przez walne zgromadzenie zgodnie z art. 10 ust. 9 lit. b) statutu.
Artykuł  6

Rezygnacja członka lub obserwatora/Pozbawienie członkostwa lub statusu obserwatora

1. 
Przez pierwsze pięć lat od utworzenia EPOS ERIC żaden członek nie może zrezygnować z członkostwa, chyba że zastrzegł sobie do tego prawo poprzez wnoszenie wyższych rocznych wkładów, jak określono w załączniku II do statutu.
2. 
Po upływie pierwszych pięciu lat od utworzenia EPOS ERIC członek może zrezygnować z członkostwa z końcem roku budżetowego, pod warunkiem że poinformuje o swoim zamiarze rezygnacji z członkostwa, wysyłając oficjalny wniosek do przewodniczącego walnego zgromadzenia z sześciomiesięcznym wyprzedzeniem.
3. 
Obserwator może zrezygnować ze statusu obserwatora z końcem roku budżetowego, pod warunkiem że poinformuje o swoim zamiarze rezygnacji, wysyłając oficjalny wniosek do przewodniczącego walnego zgromadzenia z sześciomiesięcznym wyprzedzeniem.
4. 
Członkowie i obserwatorzy muszą wywiązać się ze wszystkich zobowiązań finansowych i innych obowiązków, zanim ich rezygnacja stanie się skuteczna.
5. 
Walne zgromadzenie może pozbawić członkostwa lub statusu obserwatora, jeżeli spełnione są następujące warunki:
a)
członek lub obserwator dopuścił się poważnego naruszenia co najmniej jednego ze swoich obowiązków wynikających z niniejszego statutu;
b)
członek lub obserwator nie naprawił takiego naruszenia w ciągu sześciu miesięcy od otrzymania pisemnego zawiadomienia o naruszeniu wystosowanego przez przewodniczącego walnego zgromadzenia.
6. 
Członek lub obserwator, o których mowa w ust. 5, ma prawo do wyjaśnienia walnemu zgromadzeniu swojego stanowiska, zanim walne zgromadzenie podejmie jakąkolwiek decyzję w danej sprawie.
7. 
Członek, który zrezygnował z członkostwa lub którego pozbawiono członkostwa, nie ma prawa do odzyskania ani do zwrotu żadnych dokonanych wkładów oraz nie może rościć sobie żadnych praw do majątku EPOS ERIC.
8. 
Podmiot automatycznie przestaje być członkiem, jeżeli przestaje istnieć lub przestaje należeć do którejkolwiek z kategorii określonych w art. 4 statutu.

ROZDZIAŁ  3

PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW

Artykuł  7

Członkowie

1. 
Prawa członków obejmują:
a)
prawo do uczestnictwa w walnym zgromadzeniu i do głosowania podczas niego;
b)
prawo ich społeczności naukowej do uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez EPOS ERIC, takich jak warsztaty, konferencje, szkolenia;
c)
prawo dostępu ich społeczności naukowej do wsparcia ze strony EPOS ERIC przy opracowywaniu odpowiednich systemów, procesów i usług;
d)
prawo wyznaczenia co najmniej jednego podmiotu reprezentującego zgodnie z art. 4 statutu.
2. 
Każdy członek zobowiązany jest:
a)
wnosić coroczny wkład zgodnie z art. 9 statutu;
b)
wspierać przyjmowanie odpowiednich norm w obrębie swojej społeczności naukowej;
c)
zapewniać infrastrukturę techniczną niezbędną, aby umożliwić dostęp;
d)
promować wykorzystywanie usług wśród naukowców w swoim państwie/w swojej organizacji i gromadzić informacje zwrotne od użytkowników oraz informacje o ich wymaganiach;
e)
wspierać centra w swoim państwie/w swojej organizacji poprzez ułatwianie ich włączenia w infrastrukturę krajową i inne odpowiednie struktury.
Artykuł  8

Obserwatorzy

1. 
Prawa obserwatorów obejmują:
a)
prawo do uczestnictwa w walnym zgromadzeniu bez prawa głosu;
b)
prawo ich społeczności naukowej do uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez EPOS ERIC, takich jak warsztaty, konferencje, szkolenia;
c)
prawo dostępu ich społeczności naukowej do wsparcia ze strony EPOS ERIC przy opracowywaniu odpowiednich systemów, procesów i usług;
d)
prawo wyznaczenia jednego podmiotu reprezentującego zgodnie z art. 4 statutu.
2. 
Każdy obserwator zobowiązany jest:
a)
wspierać przyjmowanie odpowiednich norm w obrębie swojej społeczności naukowej;
b)
zapewniać infrastrukturę techniczną niezbędną, aby umożliwić dostęp;
c)
promować wykorzystywanie usług wśród naukowców w swoim państwie/w swojej organizacji i gromadzić informacje zwrotne od użytkowników oraz informacje o ich wymaganiach;
d)
wspierać centra w swoim państwie/w swojej organizacji poprzez ułatwianie ich włączenia w infrastrukturę krajową i inne odpowiednie struktury.
3. 
Obserwator może być przyjęty do grona obserwatorów na najwyżej trzy lata. Na wniosek obserwatora walne zgromadzenie może jednokrotnie przedłużyć ten początkowy okres o jeden rok. W wyjątkowych przypadkach walne zgromadzenie może zgodzić się na przedłużenie statusu obserwatora więcej niż jeden raz.
4. 
Podmiot, który zakłada długoterminowe uczestnictwo w EPOS ERIC, lecz z przyczyn wewnętrznych nie ma możliwości uzyskania członkostwa, może w wyjątkowych przypadkach uzyskać status stałego obserwatora. Stali obserwatorzy mają takie same prawa i obowiązki co członkowie, jak określono w art. 7 ust. 1 i 2 statutu, z wyjątkiem prawa głosu na walnym zgromadzeniu.
Artykuł  9

Wkłady

1. 
Roczne wkłady na rzecz EPOS ERIC oraz metody ich obliczania określono w załączniku II do statutu. Decyzje o wszelkich zmianach wpływających na wkłady członków lub stałych obserwatorów podejmuje walne zgromadzenie zgodnie z art. 10 ust. 9 lit. d) statutu.
2. 
Członkowie, którzy przystąpili do EPOS ERIC zastrzegając sobie prawo do rezygnacji z członkostwa przed upływem pierwszych pięciu lat od utworzenia EPOS ERIC, wnoszą wyższy roczny wkład, jak określono w załączniku II.

ROZDZIAŁ  4

ZARZĄDZANIE

Artykuł  10

Walne zgromadzenie

1. 
Walne zgromadzenie jest organem zarządzającym EPOS ERIC, a w jego skład wchodzą przedstawiciele członków i obserwatorów EPOS ERIC.
2. 
Każdy członek wyznacza maksymalnie dwóch oficjalnych przedstawicieli. Każdy obserwator wyznacza jednego oficjalnego przedstawiciela bez prawa głosu. Dodatkowo każdy członek i obserwator może zaprosić ekspertów. Każda delegacja może składać się z maksymalnie czterech osób.
3. 
Członek może być reprezentowany przez innego członka, jeżeli zostanie to zgłoszone przewodniczącemu walnego zgromadzenia przed posiedzeniem. Jeden członek nie może reprezentować więcej niż jednego innego członka.
4. 
Przyjmuje się ogólną zasadę, zgodnie z którą każdemu członkowi przysługuje jeden głos, pod warunkiem uiszczenia nominalnej opłaty członkowskiej zgodnie z załącznikiem II do statutu; w przypadku gdy kwota uiszczonej opłaty członkowskiej różni się od kwoty nominalnej opłaty członkowskiej dokonuje się korekty prawa głosu stosownie do wysokości uiszczonej opłaty członkowskiej, jak określono w załączniku II do statutu.
5. 
Walne zgromadzenie odbywa się co najmniej dwa razy do roku i odpowiada za wyznaczanie ogólnego kierunku działalności EPOS ERIC oraz za nadzór nad EPOS ERIC. Walne zgromadzenie ma kworum, jeżeli na posiedzeniu reprezentowane jest dwie trzecie członków. Walne zgromadzenie:
a)
mianuje, zawiesza, odwołuje dyrektora wykonawczego EPOS ERIC;
b)
mianuje członków zewnętrznych rad doradczych;
c)
przyjmuje roczny budżet;
d)
zatwierdza przyjęcie nowych członków/obserwatorów, przedłużenie statusu obserwatora oraz rezygnację członków lub obserwatorów;
e)
przyjmuje przepisy wykonawcze EPOS ERIC;
f)
przyjmuje decyzje w sprawie wkładów;
g)
powołuje, w razie konieczności, organy doradcze;
h)
podejmuje decyzje w sprawie procesu walidacji usług;
i)
podejmuje decyzje w innych sprawach niezbędnych do realizacji zadania EPOS ERIC.
6. 
Walne zgromadzenie wybiera przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących spośród przedstawicieli większością dwóch trzecich głosów na dwuletnią kadencję, z możliwością jednokrotnego przedłużenia. Wiceprzewodniczący zastępują przewodniczącego w przypadku jego nieobecności oraz w przypadku wystąpienia konfliktu interesów.
7. 
Posiedzenia walnego zgromadzenia zwołuje przewodniczący. O zwołanie posiedzenia walnego zgromadzenia może wnioskować co najmniej połowa członków lub przewodniczący i wiceprzewodniczący walnego zgromadzenia lub dyrektor wykonawczy EPOS ERIC.
8. 
Walne zgromadzenie dokłada wszelkich starań, aby we wszystkich podejmowanych decyzjach osiągnąć konsensus. W razie braku konsensusu do przyjęcia decyzji wystarczy zwykła większość oddanych głosów, z wyjątkiem decyzji, o których mowa w ust. 9 i 10.
9. 
Następujące decyzje wymagają większości trzech czwartych oddanych głosów:
a)
propozycje zmiany niniejszego statutu;
b)
zatwierdzenie nowych członków i obserwatorów oraz przedłużenie statusu obserwatora;
c)
pozbawienie członkostwa lub statusu obserwatora (podmiot/podmioty, których dotyczy procedura pozbawienia członkostwa lub statusu obserwatora, nie biorą udziału w głosowaniu);
d)
przyjęcie decyzji w sprawie wkładów, jak przewidziano w art. 9 statutu, oraz w sprawie zasobów, jak przewidziano w art. 15 statutu.
10. 
Następujące decyzje wymagają większości dwóch trzecich oddanych głosów:
a)
przyjęcie przepisów wykonawczych;
b)
przyjęcie rocznego sprawozdania z działalności i rocznego sprawozdania finansowego oraz rocznego planu prac EPOS ERIC;
c)
przyjęcie rocznego budżetu, w tym sprawozdania z zarządzania budżetem i finansami;
d)
mianowanie, zawieszenie i odwołanie dyrektora zarządzającego;
e)
wybór przewodniczącego i wiceprzewodniczącego/wiceprzewodniczących walnego zgromadzenia;
f)
ustanowienie wszelkich organów pomocniczych i powołanie ich członków;
g)
przedłużenie czasu trwania EPOS ERIC;
h)
zakończenie działalności EPOS ERIC.
Artykuł  11

Zewnętrzne rady doradcze

1. 
Walne zgromadzenie ustanawia większością dwóch trzecich głosów Radę Naukową, Radę ds. Etyki i wszelkie inne rady lub komitety w celu doradzania, kontroli i oceny działań, którymi zarządza EPOS ERIC, oraz osiągniętych wyników.
2. 
Rada Naukowa:
a)
monitoruje jakość naukową działań EPOS ERIC;
b)
przekazuje walnemu zgromadzeniu informacje zwrotne oraz wydaje zalecenia dotyczące opracowania działań w ramach EPOS ERIC;
c)
spotyka się i przedstawia swoje zalecenia walnemu zgromadzeniu raz do roku.

Rada Naukowa składa się z najwyższej klasy naukowców. Decyzję o liczbie członków Rady Naukowej podejmuje walne zgromadzenie. Liczba ta powinna wynosić od pięciu do dziesięciu członków. Członków Rady Naukowej mianuje walne zgromadzenie na trzyletnią kadencję. Walne zgromadzenie może ponownie jednokrotnie mianować ich na ten sam okres na wniosek dyrektora wykonawczego. Przewodniczącego Rady Naukowej wybiera się spośród jej członków. Regulamin Rady Naukowej przyjmuje walne zgromadzenie.

3. 
Rada ds. Etyki:
a)
monitoruje przestrzeganie zasad etycznych i powiązanych przepisów w działaniach EPOS ERIC;
b)
przekazuje walnemu zgromadzeniu informacje zwrotne oraz wydaje EPOS ERIC zalecenia w tych kwestiach;
c)
spotyka się i przedstawia swoje zalecenia walnemu zgromadzeniu raz do roku.

Rada ds. Etyki składa się z uznanych ekspertów w sprawach etyki. Decyzję o liczbie członków Rady ds. Etyki podejmuje walne zgromadzenie. Liczba ta powinna wynosić od trzech do sześciu członków.

Członków Rady ds. Etyki mianuje walne zgromadzenie na trzyletnią kadencję. Walne zgromadzenie może ponownie jednokrotnie mianować ich na ten sam okres na wniosek dyrektora wykonawczego. Przewodniczącego Rady ds. Etyki wybiera się spośród jej członków. Regulamin Rady ds. Etyki przyjmuje walne zgromadzenie.

Artykuł  12

Dyrektor wykonawczy

1. 
Walne zgromadzenie mianuje dyrektora wykonawczego zgodnie z zatwierdzoną procedurą. Kadencja dyrektora wykonawczego wynosi trzy lata, z możliwością jednokrotnego przedłużenia na ten sam okres.
2. 
Dyrektor wykonawczy jest przedstawicielem prawnym EPOS ERIC.
3. 
Dyrektor wykonawczy:
a)
przygotowuje przepisy wykonawcze celem ich przyjęcia przez walne zgromadzenie;
b)
prowadzi bieżące zarządzanie ERIC EPOS z należytą starannością oraz zgodnie z niniejszym statutem, przepisami wykonawczymi, instrukcjami i uchwałami walnego zgromadzenia i mającymi zastosowanie wymogami prawnymi;
c)
powołuje Wykonawcze Biuro Koordynacyjne i jego członków zgodnie z art. 23 statutu;
d)
jest odpowiedzialny za wykonywanie decyzji walnego zgromadzenia;
e)
przygotowuje projekty decyzji strategicznych, technicznych, naukowych, prawnych, budżetowych i administracyjnych i przedkłada je walnemu zgromadzeniu;
f)
przygotowuje roczne sprawozdanie z działalności i sprawozdanie finansowe dla walnego zgromadzenia.
4. 
Dyrektor wykonawczy ma swoją siedzibę w siedzibie statutowej EPOS ERIC i odpowiada za zarządzanie Wykonawczym Biurem Koordynacyjnym oraz za jego funkcjonowanie w granicach budżetu i zgodnie z zasadami przyjętymi przez walne zgromadzenie.
Artykuł  13

Komitet ds. Koordynacji Usług

1. 
Komitet ds. Koordynacji Usług wspiera dyrektora wykonawczego w wykonywaniu jego zadań.
2. 
W skład Komitetu ds. Koordynacji Usług wchodzi po jednym przedstawicielu każdej z usług podstawowych EPOS, którego to przedstawiciela mianuje dyrektor wykonawczy spośród grupy kandydatów zaproponowanych przez każdą usługę podstawową. Członkowie Komitetu ds. Koordynacji Usług nie mogą być oficjalnymi przedstawicielami członka lub obserwatora na walnym zgromadzeniu ani członkami zewnętrznych rad doradczych.
3. 
Posiedzenia Komitetu ds. Koordynacji Usług zwołuje dyrektor wykonawczy co najmniej dwa razy w roku. Nadzwyczajne posiedzenie Komitetu ds. Koordynacji Usług może zostać zwołane na wniosek co najmniej połowy członków.
4. 
Dyrektor wykonawczy konsultuje się z Komitetem ds. Koordynacji Usług we wszystkich sprawach ogólnych, w tym w kwestiach związanych z przygotowaniem dla walnego zgromadzenia propozycji sporządzenia i zmiany rocznych planów prac w celu zapewnienia spójności i stabilności funkcjonowania infrastruktury badawczej.
5. 
Komitet ds. Koordynacji Usług przyjmuje swój regulamin, który podlega zatwierdzeniu przez walne zgromadzenie.

ROZDZIAŁ  5

SKŁADANIE SPRAWOZDAŃ KOMISJI

Artykuł  14

Składanie sprawozdań Komisji

1. 
EPOS ERIC przedkłada roczne sprawozdanie z działalności zawierające w szczególności aspekty naukowe, operacyjne i finansowe jego działalności. Sprawozdanie zatwierdzane jest przez walne zgromadzenie i przekazywane Komisji oraz odpowiednim organom publicznym w ciągu sześciu miesięcy od końca danego roku budżetowego. Sprawozdanie to podaje się do wiadomości publicznej.
2. 
EPOS ERIC informuje Komisję o wszelkich okolicznościach, które mogą w poważnym stopniu zagrozić realizacji zadań EPOS ERIC lub przeszkodzić EPOS ERIC w wypełnieniu wymogów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 723/2009.

ROZDZIAŁ  6

FINANSE, ODPOWIEDZIALNOŚĆ

Artykuł  15

Zasoby

Na zasoby EPOS ERIC składają się:

a)
wkłady finansowe członków i stałych obserwatorów zgodnie z załącznikiem II do statutu, zwane dalej "opłatami członkowskimi";
b)
dodatkowe wkłady wnoszone przez członków i stałych obserwatorów będących państwami przyjmującymi;
c)
wkłady rzeczowe zgodnie z przepisami wykonawczymi EPOS ERIC;
d)
dodatkowe wkłady dobrowolne zgodnie z przepisami wykonawczymi EPOS ERIC;
e)
dotacje w granicach i na warunkach zatwierdzonych przez walne zgromadzenie;
f)
inne zasoby w granicach i na warunkach zatwierdzonych przez walne zgromadzenie.
Artykuł  16

Zasady budżetowe, sprawozdania finansowe i audyt

1. 
Rok budżetowy EPOS ERIC pokrywa się z rokiem kalendarzowym.
2. 
Do sprawozdań finansowych EPOS ERIC dołącza się sporządzane przez dyrektora wykonawczego sprawozdanie dotyczące zarządzania budżetowego i finansowego w danym roku budżetowym.
3. 
EPOS ERIC podlega wymogom prawa państwa, w którym mieści się jego siedziba statutowa, w odniesieniu do sporządzania, składania, badania i publikacji sprawozdań finansowych.
Artykuł  17

Zwolnienia z podatku i akcyzy

1. 
Zwolnienia z VAT na podstawie art. 143 ust. 1 lit. g) i art. 151 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 2006/112/WE 2  oraz zgodnie z art. 50 i 51 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 3  ograniczają się do zakupów dokonywanych przez EPOS ERIC i przez członków EPOS ERIC przeznaczonych do oficjalnego i wyłącznego użytku EPOS ERIC, pod warunkiem że takie zakupy dokonywane są wyłącznie na potrzeby działalności EPOS ERIC niemającej charakteru gospodarczego zgodnej z przedmiotem jego działalności.
2. 
Zwolnienia z VAT ograniczają się do zakupów o wartości przekraczającej 300 EUR.
3. 
Zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 12 dyrektywy Rady 2008/118/WE 4  ograniczają się do zakupów dokonywanych przez EPOS ERIC przeznaczonych do oficjalnego i wyłącznego użytku EPOS ERIC, pod warunkiem że takie zakupy dokonywane są wyłącznie na potrzeby działalności EPOS ERIC niemającej charakteru gospodarczego zgodnej z przedmiotem jego działalności i że wartość zakupu przekracza kwotę 300 EUR.
Artykuł  18

Odpowiedzialność i ubezpieczenie

1. 
EPOS ERIC odpowiada za swoje długi.
2. 
Członkowie nie ponoszą solidarnej odpowiedzialności za długi EPOS ERIC. Odpowiedzialność finansowa członków i stałych obserwatorów za długi EPOS ERIC ograniczona jest do wysokości ich odnośnych wkładów wniesionych na rzecz EPOS ERIC, jak określono w art. 9 statutu.
3. 
EPOS ERIC zawiera odpowiednią umowę ubezpieczenia obejmującą elementy ryzyka charakterystyczne dla budowy i eksploatacji EPOS ERIC.

ROZDZIAŁ  7

POLITYKA

Artykuł  19

Polityka w zakresie dostępu

1. 
Polityka EPOS ERIC w zakresie dostępu do danych opiera się na najlepszych międzynarodowych praktykach w zakresie danych publicznych, takich jak te ustanowione przez Unię Europejską, i uznaje prawa właścicieli danych.
2. 
EPOS ERIC ma za zadanie ułatwiać prowadzenie badań i - co do zasady - zachęca do zapewniania otwartego dostępu, zgodnie z zasadami FAIR, do danych badawczych, opartych na danych produktów, usług i oprogramowania, a także zaplecza badawczego.
3. 
W przypadku różnic w polityce dotyczącej współdzielenia danych i zasadach regulujących fizyczny dostęp EPOS ERIC będzie wspierać kulturę otwartości i dzielenia się w ramach publicznych społeczności badawczych oraz w gronie członków, obserwatorów i poza nim. Dostęp musi opierać się na zasadzie otwartego dostępu zgodnie z kryteriami, procedurą i trybem określonymi w przepisach wykonawczych EPOS ERIC.
4. 
Procedury i kryteria oceny podaje się do publicznej wiadomości na stronie internetowej EPOS ERIC.
Artykuł  20

Polityka w zakresie oceny naukowej

Oceny działalności EPOS ERIC dokonuje co 5 lat niezależny panel międzynarodowych wysokiej klasy zewnętrznych specjalistów ds. oceny, wyznaczonych przez walne zgromadzenie i składających mu sprawozdania; panel ten przeprowadza oceny naukowe działalności EPOS ERIC.

Artykuł  21

Polityka upowszechniania wyników badań

1. 
EPOS ERIC zachęca naukowców do publicznego udostępniania wyników ich badań również za pośrednictwem EPOS ERIC.
2. 
EPOS ERIC wykorzystuje różne kanały, aby dotrzeć do odbiorców docelowych, w tym portal internetowy, biuletyn, warsztaty, obecność na konferencjach, artykuły w czasopismach i media informacyjne.
Artykuł  22

Polityka w zakresie praw własności intelektualnej

1. 
Pojęcie "własności intelektualnej" rozumie się zgodnie z art. 2 Konwencji o ustanowieniu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej, podpisanej w dniu 14 lipca 1967 r.
2. 
Prawa własności intelektualnej do danych EPOS ERIC oraz do innych zasobów wiedzy wytworzonych i rozwiniętych w ramach działalności EPOS ERIC należą do podmiotu lub podmiotów bądź osoby lub osób, które je wytworzyły.
3. 
Wymiana i integracja własności intelektualnej między członkami lub podmiotami reprezentującymi podlegają przepisom wykonawczym zatwierdzonym przez walne zgromadzenie. Przepisy wykonawcze regulują również warunki dotyczące poufności wymienianych danych.
4. 
Własność intelektualna wytworzona w wyniku działań finansowanych wyłącznie przez EPOS ERIC jest własnością EPOS ERIC.
5. 
EPOS ERIC przestrzega obowiązujących przepisów dotyczących ochrony danych i prywatności.
Artykuł  23

Polityka zatrudnienia

1. 
Obowiązującą w EPOS ERIC politykę zatrudnienia regulują przepisy państwa, w którym pracownicy są zatrudnieni i zwyczajowo wykonują swoje zadania.
2. 
Procedury wyboru kandydatów, rekrutacja i zatrudnianie pracowników na stanowiskach w EPOS ERIC muszą być przejrzyste, niedyskryminacyjne i muszą przebiegać z poszanowaniem równości szans. Wszystkie oferty zatrudnienia w EPOS ERIC podaje się do publicznej wiadomości.
Artykuł  24

Polityka zamówień publicznych

1. 
EPOS ERIC traktuje kandydatów i oferentów w postępowaniu o udzielenie zamówienia w jednakowy sposób i bez dyskryminacji. Polityka zamówień publicznych EPOS ERIC musi być zgodna z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i konkurencji. Szczegółowe przepisy dotyczące procedur i kryteriów udzielania zamówień określa się w przepisach wykonawczych.
2. 
Zamówień dokonywanych przez członków i obserwatorów w kontekście działalności EPOS ERIC udziela się w sposób należycie uwzględniający potrzeby EPOS ERIC, wymogi techniczne i specyfikacje wydane przez właściwe organy.
Artykuł  25

Polityka w zakresie danych

1. 
EPOS ERIC opowiada się za zasadami open source i zasadami otwartego dostępu oraz zachęca do ich stosowania.
2. 
EPOS ERIC dostarcza użytkownikom wytycznych, aby zadbać o to, by badania z wykorzystaniem materiałów udostępnionych poprzez EPOS ERIC prowadzono w oparciu o ramy gwarantujące przestrzeganie praw właścicieli danych oraz prywatności osób.
3. 
EPOS ERIC dopilnowuje, by użytkownicy wyrazili zgodę na warunki udzielania dostępu do danych i usług oraz by wdrożono stosowne rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego przechowywania i przetwarzania danych.
4. 
EPOS ERIC określa mechanizmy badania zarzutów naruszenia bezpieczeństwa i naruszenia poufności w odniesieniu do danych badawczych.

ROZDZIAŁ  8

POSTANOWIENIA DOTYCZACE CZASU TRWANIA, LIKWIDACJI, SPORÓW I ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI

Artykuł  26

Czas trwania

EPOS ERIC ustanawia się na początkowy okres wynoszący dwadzieścia lat. Okres ten może zostać przedłużony w drodze decyzji walnego zgromadzenia podjętej większością dwóch trzecich głosów.

Artykuł  27

Likwidacja

1. 
Decyzję o likwidacji EPOS ERIC podejmuje walne zgromadzenie zgodnie z art. 10 statutu.
2. 
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu dziesięciu dni od przyjęcia decyzji o likwidacji EPOS ERIC, EPOS ERIC powiadamia Komisję Europejską o tej decyzji.
3. 
Aktywa pozostałe po spłacie zadłużenia EPOS ERIC rozdziela się pomiędzy członków proporcjonalnie do ich skumulowanego rocznego wkładu wniesionego na rzecz EPOS ERIC, jak określono w art. 9 statutu.
4. 
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu dziesięciu dni od zakończenia procedury likwidacji, EPOS ERIC powiadamia Komisję o tym fakcie.
5. 
EPOS ERIC przestaje istnieć z dniem opublikowania przez Komisję Europejską stosownego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł  28

Prawo właściwe

Wewnętrzne funkcjonowanie EPOS ERIC regulują:

a)
prawo Unii, w szczególności rozporządzenie (WE) nr 723/2009 zmienione rozporządzeniem Rady (UE) nr 1261/2013 5  oraz decyzje, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. a) oraz art. 11 ust. 1 tego rozporządzenia;
b)
prawo państwa, w którym znajduje się siedziba statutowa EPOS ERIC, w przypadku spraw nieuregulowanych lub tylko częściowo uregulowanych w aktach prawnych, o których mowa w lit. a);
c)
niniejszy statut i jego przepisy wykonawcze.
Artykuł  29

Spory

1. 
Sądem właściwym do rozstrzygania sporów pomiędzy członkami, których przedmiotem jest EPOS ERIC, sporów między członkami a EPOS ERIC oraz wszelkich innych sporów, w których stroną jest Unia, jest Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
2. 
W przypadku sporów między EPOS ERIC a osobami trzecimi zastosowanie mają przepisy Unii dotyczące właściwości sądów. W sprawach nieobjętych przepisami Unii sąd właściwy do rozstrzygania takich sporów określa się zgodnie z prawem państwa, w którym mieści się siedziba statutowa EPOS ERIC.
Artykuł  30

Aktualizacje i dostępność statutu

1. 
Propozycje zmian statutu są przyjmowane przez walne zgromadzenie zgodnie z art. 10 ust. 9 lit. a) statutu i przedkładane Komisji zgodnie z art. 11 rozporządzenia. W przypadku gdy zmiany zatwierdzone przez walne zgromadzenie polegają wyłącznie na aktualizacji załączników do niniejszego statutu, takiej aktualizacji dokonuje dyrektor wykonawczy.
2. 
Statut podlega aktualizacji i jest udostępniany publicznie na stronie internetowej EPOS ERIC oraz w jego siedzibie statutowej. Każdą zmianę statutu wyraźnie zaznacza się wraz z określeniem, czy dotyczy ona zasadniczego elementu statutu, czy elementu innego niż zasadniczy, zgodnie z art. 11 rozporządzenia, oraz ze wskazaniem procedury zastosowanej w celu jej przyjęcia.
Artykuł  31

Postanowienia dotyczące rozpoczęcia działalności

1. 
Pierwsze posiedzenie walnego zgromadzenia zwołuje państwo, w którym EPOS ERIC ma siedzibę statutową, w jak najkrótszym terminie po tym, gdy decyzja Komisji o utworzeniu EPOS ERIC stanie się skuteczna.
2. 
Przed pierwszym posiedzeniem i nie później niż czterdzieści pięć dni kalendarzowych po tym, gdy decyzja Komisji o utworzeniu EPOS ERIC stanie się skuteczna, właściwe państwo powiadamia członków, stałych obserwatorów i obserwatorów o wszelkich szczególnych pilnych czynnościach prawnych, które należy podjąć w imieniu EPOS ERIC. Jeżeli żaden członek lub stały obserwator nie złoży sprzeciwu w ciągu pięciu dni roboczych od otrzymania powiadomienia, wspomniane czynności prawne przeprowadza osoba właściwie umocowana przez właściwe państwo.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

WYKAZ CZŁONKÓW, OBSERWATORÓW I ICH PODMIOTÓW REPREZENTUJĄCYCH

Państwo lub organizacja międzyrządowaPodmiot reprezentujący
WłochyIstituto Nazionale di Geofisica e Vulcanologia (INGV)
Belgia- Service public de programmation Politique scientifique (BELSPO) - Autorité fédérale

- Departement Economie, Wetenschap en Innovatie (EWI) - Vlaamse overheid

- Service public de Wallonie - Direction générale opérationnelle de l'Economie, de l'Emploi & de la Recherche (DGO6) - Région wallonne

DaniaDuńska Agencja ds. Nauki i Szkolnictwa Wyższego (DAFSHE)
FrancjaCentre National de la Recherche Scientifique (CNRS)
NorwegiaNorweska Rada ds. Badań Naukowych (RCN)
PortugaliaFundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT)
SłoweniaMinisterstwo Edukacji, Nauki i Sportu (MIZS)
NiderlandyNederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO)
Zjednoczone KrólestwoUnited Kingdom Research and Innovation (brytyjski organ ds. badań naukowych i innowacji) (UKRI)
Stali obserwatorzy
Państwo lub organizacja międzyrządowaPodmiot reprezentujący

Obserwatorzy

Państwo lub organizacja międzyrządowaPodmiot reprezentujący
GrecjaObserwatorium Narodowe w Atenach (NOA)
SzwajcariaSzwajcarska Służba Sejsmologiczna (SED)/ETH Zurich
IslandiaIslandzkie Biuro Meteorologiczne (IMO)

ZAŁĄCZNIK  II

WKŁADY DO BUDŻETU

1.
Całkowity budżet na działalność EPOS ERIC składa się z następujących elementów:

Budżet EPOS ERIC = ECO + ICS-C + STF + ICS-D +TCS

gdzie poszczególne pozycje kosztów to:

-
ECO: Wykonawcze Biuro Koordynacyjne
-
ICS-C: centralny ośrodek podstawowych usług zintegrowanych
-
STF: fundusze celowe na działania strategiczne
-
ICS-D: rozproszona infrastruktura ICS
-
TCS: koszty eksploatacji podstawowych usług tematycznych
2.
Nominalna roczna opłata członkowska (NNTMF) wnoszona w środkach pieniężnych przez członków i stałych obserwatorów EPOS ERIC wynosi:

NTMF = ECO - HPECO + ICS-C - HPICS-C + STF + ICS-D + β(TCS)

gdzie:

- HPECO oznacza dodatkowy wkład państwa przyjmującego ECO, a HPICS-C oznacza dodatkowy wkład państwa przyjmującego ICS-C (łącznie 2 276 000 EUR/rok)

- β (TCS) oznacza część kosztów eksploatacji podstawowych usług tematycznych (TCS) pokrywanych za pośrednictwem EPOS ERIC

3.
Nominalną opłatę członkowską (nmfi, tabela 1) każdego członka i stałego obserwatora EPOS ERIC oblicza się w euro według następującej metody:

gdzie:

- GDPi oznacza wyrażony w euro produkt krajowy brutto państwa i

- NN oznacza łączną liczbę członków i stałych obserwatorów EPOS ERIC

- NTMF oszacowano w tym przypadku na 4,4 mln EUR rocznie według cen z 2017 r.

Minimalną wysokość opłaty członkowskiej ustala się na kwotę 50 000 EUR rocznie. Możliwe jest wnoszenie dodatkowych wkładów przekraczających kwotę nominalnej opłaty członkowskiej.

Jeżeli przed upływem pierwszego pięcioletniego okresu członek podejmie decyzję o rezygnacji z członkostwa (art. 6 statutu), jego roczny wkład ulega zwiększeniu o 30 %.

4.
W trakcie pierwszego pięcioletniego okresu działalności EPOS ERIC, w którym obowiązywać będą wkłady określone w tabeli 1, liczba głosów państw, które wnoszą wkłady w wysokości większej lub mniejszej niż nominalna opłata członkowska, zostanie skorygowana o stosunek wniesionej opłaty członkowskiej (mfi, tabela 1) do nominalnej opłaty członkowskiej (nmfi, tabela 1), przy czym wyłącznie na potrzeby obliczenia praw głosu tę ostatnią kwotę ogranicza się do 200 000 EUR rocznie. Pełne prawa głosu odpowiadają 1 (jednemu) głosowi. W tabeli 1 wskazano wniesione roczne opłaty członkowskie oraz głosy każdego z członków.
Tabela 1

Opłaty członkowskie według państw (1)

Członek/ stały obserwatorPKB (mld EUR)PKB (%)Opłata członkowska (tys. EUR/rok)Głosy
Nominalna (mfi)Wniesiona
Albania100,164
Austria3402,0108
Belgia4102,5117800,7
Bułgaria460,369
Chorwacja440,369
Cypr180,165
Republika Czeska1671,085851
Dania2661,698500,5
Estonia200,166
Finlandia2091,391901
Francja2 18113,13502001
Niemcy3 03318,24622001
Grecja1761,186
Węgry1100,777
Islandia150,165
Irlandia2561,597971
Włochy1 6429,82792001
Łotwa240,166
Litwa370,268
Luksemburg510,370
Macedonia90,164
Czarnogóra40,063
Niderlandy6774,11521521
Norwegia3482,11101091
Polska4302,61211191
Portugalia1801,187800,9
Rumunia1601,084841
Serbia340,267
Słowacja790,573
Słowenia390,268500,7
Hiszpania1 0766,42051000,5
Szwecja4472,7122
Szwajcaria6053,6144142
Turcja6453,9148
Zjednoczone Królestwo2 57715,44022001
OGÓŁEM16 363100,04 400
(1) W oparciu o obliczenia przeprowadzone z wykorzystaniem wskaźników nominalnego PKB za 2015 r. pochodzących z bazy danych makroekonomicznych AMECO.
1 Dz.U. L 206 z 8.8.2009, s. 1.
2 Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.
3 Dz.U. L 77 z 23.3.2011, s. 1.
4 Dz.U. L 9 z 14.1.2009, s. 12
5 Dz.U. L 326 z 6.12.2013, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.