Statut Systemu Obserwacji Płyty Europejskiej konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (EPOS ERIC).
Dz.U.UE.C.2018.423.1
Akt obowiązującyStatut Systemu Obserwacji Płyty Europejskiej konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (EPOS ERIC)
(Dz.U.UE C z dnia 23 listopada 2018 r.)
Spis treści
Strona
PREAMBUŁA
ROZDZIAŁ 1 - POSTANOWIENIA OGÓLNE
Artykuł 1 - Definicje
Artykuł 2 - Nazwa, siedziba, lokalizacja i język roboczy
Artykuł 3 - Zadanie i działalność
ROZDZIAŁ 2 - CZŁONKOSTWO
Artykuł 4 - Członkostwo i podmiot reprezentujący
Artykuł 5 - Warunki uzyskania członkostwa lub statusu obserwatora
Artykuł 6 - Rezygnacja członka lub obserwatora/Pozbawienie członkostwa lub statusu obserwatora
ROZDZIAŁ 3 - PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW
Artykuł 7 - Członkowie
Artykuł 8 - Obserwatorzy
Artykuł 9 - Wkłady
ROZDZIAŁ 4 - ZARZĄDZANIE
Artykuł 10 - Walne zgromadzenie
Artykuł 11 - Zewnętrzne rady doradcze
Artykuł 12 - Dyrektor wykonawczy
Artykuł 13 - Komitet ds. Koordynacji Usług
ROZDZIAŁ 5 - SKŁADANIE SPRAWOZDAŃ KOMISJI
Artykuł 14 - Składanie sprawozdań Komisji
ROZDZIAŁ 6 - FINANSE, ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Artykuł 15 - Zasoby
Artykuł 16 - Zasady budżetowe, sprawozdania finansowe i audyt
Artykuł 17 - Zwolnienia z podatku i akcyzy
Artykuł 18 - Odpowiedzialność i ubezpieczenie
ROZDZIAŁ 7 - POLITYKA
Artykuł 19 - Polityka w zakresie dostępu
Artykuł 20 - Polityka w zakresie oceny naukowej
Artykuł 21 - Polityka upowszechniania wyników badań
Artykuł 22 - Polityka w zakresie praw własności intelektualnej
Artykuł 23 - Polityka zatrudnienia
Artykuł 24 - Polityka zamówień publicznych
Artykuł 25 - Polityka w zakresie danych
ROZDZIAŁ 8 - POSTANOWIENIA DOTYCZACE CZASU TRWANIA, LIKWIDACJI, SPORÓW I ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI
Artykuł 26 - Czas trwania
Artykuł 27 - Likwidacja
Artykuł 28 - Prawo właściwe
Artykuł 29 - Spory
Artykuł 30 - Aktualizacje i dostępność statutu
Artykuł 31 - Postanowienia dotyczące rozpoczęcia działalności
ZAŁĄCZNIK I - WYKAZ CZŁONKÓW, OBSERWATORÓW I ICH PODMIOTÓW REPREZENTUJĄCYCH
ZAŁĄCZNIK II - WKŁADY DO BUDŻETU
PREAMBUŁA
Królestwo Belgii
Królestwo Danii
Republika Francuska
Republika Włoska
Królestwo Niderlandów
Królestwo Norwegii
Republika Portugalska
Republika Słowenii
Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,
zwane dalej "członkami założycielami",
oraz
Republika Grecka
Islandia
Konfederacja Szwajcarska,
zwane dalej "obserwatorami założycielami",
UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Definicje
W niniejszym statucie następujące terminy mają poniższe znaczenia:
EPOS: System Obserwacji Płyty Europejskiej
ECO: Wykonawcze Biuro Koordynacyjne mieszczące się w Istituto Nazionale di Geofisica e Vulcanologia (Rzym, Włochy). Stanowi siedzibę główną EPOS ERIC, która jest prawną siedzibą EPOS ERIC. Centralną rolą biura jest koordynacja całej infrastruktury, w tym funkcjonowania usług zintegrowanych (ICS) i tematycznych (TCS);
ICS: podstawowe usługi zintegrowane (ang. Integrated Core Services). Stanowią nowatorską, pojedynczą e-infrastrukturę, która zapewnia różnym zainteresowanym stronom, w tym m.in. komitetowi naukowemu EPOS, możliwość wyszukiwania, pobierania, przetwarzania i analizy multidyscyplinarnych danych, produktów i usług oraz dostęp do tychże danych, produktów i usług;
TCS: podstawowe usługi tematyczne (ang. Thematic Core Services). Mają pełnić rolę ram zarządzania dla każdej poszczególnej społeczności naukowej i są powiązane pod względem technicznym z ICS oraz pod względem strategicznym - z EPOS ERIC. Stanowią one ponadnarodowe ramy zarządzania, za pośrednictwem których udostępnia się dane, produkty i usługi w odpowiedzi na pytania naukowe;
podstawowe usługi EPOS: obejmują podstawowe usługi tematyczne (TCS) i podstawowe usługi zintegrowane (ICS);
ICS-C: centralny ośrodek podstawowych usług zintegrowanych - węzeł integrujący dane i produkty, który został zbudowany, jest eksploatowany i utrzymywany w obrębie EPOS ERIC;
ICS-D: rozproszone podstawowe usługi zintegrowane - istniejące zasoby wizualizacyjne lub obliczeniowe (np. krajowe ośrodki obliczeń wielkiej skali) wykorzystywane przez ICS-C i wymagające stosowania odpowiedniej polityki zamówień publicznych.
Nazwa, siedziba, lokalizacja i język roboczy
Zadanie i działalność
ROZDZIAŁ 2
CZŁONKOSTWO
CZŁONKOSTWO
Członkostwo i podmiot reprezentujący
Warunki uzyskania członkostwa lub statusu obserwatora
Rezygnacja członka lub obserwatora/Pozbawienie członkostwa lub statusu obserwatora
ROZDZIAŁ 3
PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW
PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW
Członkowie
Obserwatorzy
Wkłady
ROZDZIAŁ 4
ZARZĄDZANIE
ZARZĄDZANIE
Walne zgromadzenie
Zewnętrzne rady doradcze
Rada Naukowa składa się z najwyższej klasy naukowców. Decyzję o liczbie członków Rady Naukowej podejmuje walne zgromadzenie. Liczba ta powinna wynosić od pięciu do dziesięciu członków. Członków Rady Naukowej mianuje walne zgromadzenie na trzyletnią kadencję. Walne zgromadzenie może ponownie jednokrotnie mianować ich na ten sam okres na wniosek dyrektora wykonawczego. Przewodniczącego Rady Naukowej wybiera się spośród jej członków. Regulamin Rady Naukowej przyjmuje walne zgromadzenie.
Rada ds. Etyki składa się z uznanych ekspertów w sprawach etyki. Decyzję o liczbie członków Rady ds. Etyki podejmuje walne zgromadzenie. Liczba ta powinna wynosić od trzech do sześciu członków.
Członków Rady ds. Etyki mianuje walne zgromadzenie na trzyletnią kadencję. Walne zgromadzenie może ponownie jednokrotnie mianować ich na ten sam okres na wniosek dyrektora wykonawczego. Przewodniczącego Rady ds. Etyki wybiera się spośród jej członków. Regulamin Rady ds. Etyki przyjmuje walne zgromadzenie.
Dyrektor wykonawczy
Komitet ds. Koordynacji Usług
ROZDZIAŁ 5
SKŁADANIE SPRAWOZDAŃ KOMISJI
SKŁADANIE SPRAWOZDAŃ KOMISJI
Składanie sprawozdań Komisji
ROZDZIAŁ 6
FINANSE, ODPOWIEDZIALNOŚĆ
FINANSE, ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Zasoby
Na zasoby EPOS ERIC składają się:
Zasady budżetowe, sprawozdania finansowe i audyt
Zwolnienia z podatku i akcyzy
Odpowiedzialność i ubezpieczenie
ROZDZIAŁ 7
POLITYKA
POLITYKA
Polityka w zakresie dostępu
Polityka w zakresie oceny naukowej
Oceny działalności EPOS ERIC dokonuje co 5 lat niezależny panel międzynarodowych wysokiej klasy zewnętrznych specjalistów ds. oceny, wyznaczonych przez walne zgromadzenie i składających mu sprawozdania; panel ten przeprowadza oceny naukowe działalności EPOS ERIC.
Polityka upowszechniania wyników badań
Polityka w zakresie praw własności intelektualnej
Polityka zatrudnienia
Polityka zamówień publicznych
Polityka w zakresie danych
ROZDZIAŁ 8
POSTANOWIENIA DOTYCZACE CZASU TRWANIA, LIKWIDACJI, SPORÓW I ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI
POSTANOWIENIA DOTYCZACE CZASU TRWANIA, LIKWIDACJI, SPORÓW I ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI
Czas trwania
EPOS ERIC ustanawia się na początkowy okres wynoszący dwadzieścia lat. Okres ten może zostać przedłużony w drodze decyzji walnego zgromadzenia podjętej większością dwóch trzecich głosów.
Likwidacja
Prawo właściwe
Wewnętrzne funkcjonowanie EPOS ERIC regulują:
Spory
Aktualizacje i dostępność statutu
Postanowienia dotyczące rozpoczęcia działalności
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
WYKAZ CZŁONKÓW, OBSERWATORÓW I ICH PODMIOTÓW REPREZENTUJĄCYCH
WYKAZ CZŁONKÓW, OBSERWATORÓW I ICH PODMIOTÓW REPREZENTUJĄCYCH
Państwo lub organizacja międzyrządowa | Podmiot reprezentujący |
Włochy | Istituto Nazionale di Geofisica e Vulcanologia (INGV) |
Belgia | - Service public de programmation Politique scientifique (BELSPO) - Autorité fédérale - Departement Economie, Wetenschap en Innovatie (EWI) - Vlaamse overheid - Service public de Wallonie - Direction générale opérationnelle de l'Economie, de l'Emploi & de la Recherche (DGO6) - Région wallonne |
Dania | Duńska Agencja ds. Nauki i Szkolnictwa Wyższego (DAFSHE) |
Francja | Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) |
Norwegia | Norweska Rada ds. Badań Naukowych (RCN) |
Portugalia | Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT) |
Słowenia | Ministerstwo Edukacji, Nauki i Sportu (MIZS) |
Niderlandy | Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) |
Zjednoczone Królestwo | United Kingdom Research and Innovation (brytyjski organ ds. badań naukowych i innowacji) (UKRI) |
Państwo lub organizacja międzyrządowa | Podmiot reprezentujący |
Obserwatorzy
Państwo lub organizacja międzyrządowa | Podmiot reprezentujący |
Grecja | Obserwatorium Narodowe w Atenach (NOA) |
Szwajcaria | Szwajcarska Służba Sejsmologiczna (SED)/ETH Zurich |
Islandia | Islandzkie Biuro Meteorologiczne (IMO) |
ZAŁĄCZNIK II
WKŁADY DO BUDŻETU
WKŁADY DO BUDŻETU
Budżet EPOS ERIC = ECO + ICS-C + STF + ICS-D +TCS
gdzie poszczególne pozycje kosztów to:
NTMF = ECO - HPECO + ICS-C - HPICS-C + STF + ICS-D + β(TCS)
gdzie:
- HPECO oznacza dodatkowy wkład państwa przyjmującego ECO, a HPICS-C oznacza dodatkowy wkład państwa przyjmującego ICS-C (łącznie 2 276 000 EUR/rok)
- β (TCS) oznacza część kosztów eksploatacji podstawowych usług tematycznych (TCS) pokrywanych za pośrednictwem EPOS ERIC
gdzie:
- GDPi oznacza wyrażony w euro produkt krajowy brutto państwa i
- NN oznacza łączną liczbę członków i stałych obserwatorów EPOS ERIC
- NTMF oszacowano w tym przypadku na 4,4 mln EUR rocznie według cen z 2017 r.
Minimalną wysokość opłaty członkowskiej ustala się na kwotę 50 000 EUR rocznie. Możliwe jest wnoszenie dodatkowych wkładów przekraczających kwotę nominalnej opłaty członkowskiej.
Jeżeli przed upływem pierwszego pięcioletniego okresu członek podejmie decyzję o rezygnacji z członkostwa (art. 6 statutu), jego roczny wkład ulega zwiększeniu o 30 %.
Opłaty członkowskie według państw (1)
Członek/ stały obserwator | PKB (mld EUR) | PKB (%) | Opłata członkowska (tys. EUR/rok) | Głosy | |
Nominalna (mfi) | Wniesiona | ||||
Albania | 10 | 0,1 | 64 | ||
Austria | 340 | 2,0 | 108 | ||
Belgia | 410 | 2,5 | 117 | 80 | 0,7 |
Bułgaria | 46 | 0,3 | 69 | ||
Chorwacja | 44 | 0,3 | 69 | ||
Cypr | 18 | 0,1 | 65 | ||
Republika Czeska | 167 | 1,0 | 85 | 85 | 1 |
Dania | 266 | 1,6 | 98 | 50 | 0,5 |
Estonia | 20 | 0,1 | 66 | ||
Finlandia | 209 | 1,3 | 91 | 90 | 1 |
Francja | 2 181 | 13,1 | 350 | 200 | 1 |
Niemcy | 3 033 | 18,2 | 462 | 200 | 1 |
Grecja | 176 | 1,1 | 86 | ||
Węgry | 110 | 0,7 | 77 | ||
Islandia | 15 | 0,1 | 65 | ||
Irlandia | 256 | 1,5 | 97 | 97 | 1 |
Włochy | 1 642 | 9,8 | 279 | 200 | 1 |
Łotwa | 24 | 0,1 | 66 | ||
Litwa | 37 | 0,2 | 68 | ||
Luksemburg | 51 | 0,3 | 70 | ||
Macedonia | 9 | 0,1 | 64 | ||
Czarnogóra | 4 | 0,0 | 63 | ||
Niderlandy | 677 | 4,1 | 152 | 152 | 1 |
Norwegia | 348 | 2,1 | 110 | 109 | 1 |
Polska | 430 | 2,6 | 121 | 119 | 1 |
Portugalia | 180 | 1,1 | 87 | 80 | 0,9 |
Rumunia | 160 | 1,0 | 84 | 84 | 1 |
Serbia | 34 | 0,2 | 67 | ||
Słowacja | 79 | 0,5 | 73 | ||
Słowenia | 39 | 0,2 | 68 | 50 | 0,7 |
Hiszpania | 1 076 | 6,4 | 205 | 100 | 0,5 |
Szwecja | 447 | 2,7 | 122 | ||
Szwajcaria | 605 | 3,6 | 144 | 142 | |
Turcja | 645 | 3,9 | 148 | ||
Zjednoczone Królestwo | 2 577 | 15,4 | 402 | 200 | 1 |
OGÓŁEM | 16 363 | 100,0 | 4 400 | ||
(1) W oparciu o obliczenia przeprowadzone z wykorzystaniem wskaźników nominalnego PKB za 2015 r. pochodzących z bazy danych makroekonomicznych AMECO. |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.