Statut Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego.
Dz.U.UE.C.2001.225.2
Akt utracił mocSTATUT EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU INWESTYCYJNEGO
zatwierdzony dnia 14 czerwca 1994 r. i zmieniony dnia 19 czerwca 2000 r. przez Walne Zgromadzenie
(Dz.U.UE C z dnia 10 sierpnia 2001 r.)
Ustanowienie
Ustanawia się Europejski Fundusz Inwestycyjny, zwany dalej "Funduszem", który posiada osobowość prawną oraz autonomię finansową.
Zadania i działalność
Fundusz realizuje to zadanie poprzez działalność obejmującą:
– zapewnienie zabezpieczeń, jak również innych porównywalnych instrumentów w zakresie pożyczek i innych zobowiązań finansowych, w każdej formie prawnie dopuszczalnej,
– nabywanie, posiadanie, zarządzanie i zbywanie udziałów w każdym przedsiębiorstwie z zastrzeżeniem warunków ustanowionych w art. 12 ust. 2 pkt i) niniejszego Statutu.
Siedziba
Siedzibą Funduszu jest Luksemburg.
Członkowie
– Wspólnota Europejska, zwana dalej "Wspólnotą", reprezentowana przez Komisję Europejską, zwaną dalej "Komisją",
– Europejski Bank Inwestycyjny, zwany dalej "Bankiem",
– instytucje finansowe, których wykaz załączony jest do niniejszego statutu (załącznik I), zwane dalej "instytucjami finansowymi".
Kapitał
Objęcie udziałów
Udziały
Prawa związane z udziałami
Na warunkach ustanowionych w art. 27 i 33 niniejszego statutu każdy udział przyznaje prawa w zakresie własności aktywów Funduszu, uczestniczenia w zysku netto oraz, tam gdzie jest to stosowne, we wpływach pieniężnych z likwidacji pro rata do liczby istniejących udziałów.
Zarządzanie i administrowanie Funduszem
Fundusz jest zarządzany i administrowany przez trzy następujące organy:
– Walne Zgromadzenie
– Zarząd;
– Dyrektora Naczelnego.
Walne Zgromadzenie
Uczestnictwo - Reprezentacja - Kworum - Większość
Kompetencje Walnego Zgromadzenia
i) podejmuje wszelkie decyzje upoważniające Fundusz do prowadzenia działań przewidzianych w art. 2 ust. 1 tiret drugie niniejszego statutu;
ii) zatwierdza regulamin wewnętrzny Funduszu;
iii) podejmuje decyzje w sprawie przyjęcia nowych członków;
iv) zatwierdza roczne sprawozdanie złożone przez Zarząd;
v) zatwierdza roczny bilans i rachunek zysków i strat;
vi) określa przeznaczenie i rozdzielenie dochodu netto Funduszu;
vii) wyznacza członków Komisji Obrachunkowej Funduszu;
viii) wykonuje uprawnienia ustanowione w art. 34 niniejszego statutu w zakresie przyjmowania wszelkich zmian statutu;
ix) podejmuje decyzje dotyczące podwyższenia kapitału statutowego Funduszu oraz wezwań do opłacenia niepokrytego objętego kapitału;
x) z zastrzeżeniem warunków ustanowionych w art. 26 niniejszego statutu, podejmuje decyzje dotyczące każdego podwyższenia pułapu zobowiązań Funduszu;
xi) podejmuje decyzje o zawieszeniu lub wykluczeniu członków;
xii) podejmuje decyzje dotyczące trwałego zakończenia działań Funduszu oraz rozdzielenia jego aktywów;
xiii) wyznacza członków Zarządu i ich zastępców spośród osób wskazanych na podstawie art. 15 ust. 1 i 3 niniejszego statutu;
xiv) obowiązkowo odwołuje członka Zarządu, jeżeli członek ten nie jest w stanie dłużej pełnić swoich obowiązków lub jest winny poważnego uchybienia;
xv) wykonuje wszystkie uprawnienia przekazane mu na mocy jakichkolwiek innych przepisów niniejszego statutu.
Przewodniczenie Walnemu Zgromadzeniu
Walnym Zgromadzeniom przewodniczy przedstawiciel członka posiadającego największą ilość udziałów w Funduszu.
Protokół - wypis
Obrady Walnego Zgromadzenia są Protokołowane. Protokoły opracowywane są przez sekretariat Funduszu, a ich kopie lub wypisy z nich są poświadczane i wydawane członkom.
Zarząd
Kompetencje Zarządu
Poza uprawnieniami przekazanymi Zarządowi na mocy innych przepisów niniejszego statutu, Zarząd:
i) podejmuje decyzje w sprawie wszystkich operacji Funduszu. Może on przekazać kompetencje w zakresie podejmowania decyzji w całości lub częściowo, jeżeli uzna to za stosowne;
ii) przyjmuje kierunki i główne wytyczne dotyczące działalności i zarządzania Funduszem;
iii) opracowuje propozycje składane Walnemu Zgromadzeniu;
iv) określa ogólne warunki uczestnictwa;
v) określa kryteria zwrotu dotyczące operacji Funduszu;
vi) ustala cele i limity zaciągania pożyczek określonych w art. 2 ust. 2 niniejszego statutu;
vii) na podstawie wniosków złożonych przez członków Funduszu, zgodnie z procedurą przewidzianą w regulaminie wewnętrznym, wyznacza dyrektora naczelnego i jego/jej zastępcę, jeżeli wyznaczono zastępcę. Ma również prawo odwołać dyrektora naczelnego i jego zastępcę, jeżeli wyznaczono zastępcę.
viii) nadzoruje dyrektora naczelnego i jego/jej zastępcę oraz zapewnia, aby Fundusz był zarządzany zgodnie z przepisami niniejszego statutu i zgodnie z kierunkami głównymi wytycznymi ustanowionymi przez Zarząd;
ix) składa Walnemu Zgromadzeniu roczne sprawozdania finansowe i roczne sprawozdanie z działalności Funduszu;
x) zwołuje Walne Zgromadzenia Funduszu;
xi) bez uszczerbku dla kompetencji Walnego Zgromadzenia podejmuje decyzje we wszelkich innych sprawach wykraczających poza kompetencje Dyrektora Naczelnego.
Przewodniczenie Zarządowi
Zarząd - posiedzenia -kworum
Protokół
Obrady Zarządu są protokołowane. Protokół opracowywany jest przez sekretariat Funduszu, a jego kopie i wypisy z niego są poświadczane i wydawane członkom.
Dyrektor Naczelny
Kompetencje Dyrektora Naczelnego
– działa zgodnie z kierunkami i głównymi przyjętymi przez Zarząd, zgodnie z art. 16 niniejszego statutu,
– składa roczne sprawozdanie Funduszu Zarządowi,
– ustala w ramach swoich kompetencji roczne sprawozdania finansowe Funduszu w ciągu trzech miesięcy od końca każdego roku budżetowego i przedkłada je następnie Zarządowi,
– dostarcza Zarządowi dodatkowe sprawozdania i dokumenty, jak ustanowiono w regulaminie wewnętrznym lub na wniosek Zarządu.
Audyt
Zakres geograficzny
Fundusz może prowadzić swoją działalność na terytorium Państw Członkowskich Wspólnoty, w krajach kandydujących i w potencjalnych krajach kandydujących oraz w krajach Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA).
Wynagrodzenie Funduszu
Poziom wynagrodzenia lub inne dochody uzyskiwane przez Fundusz w związku z jego działalnością na podstawie niniejszego statutu określane są w taki sposób, aby odzwierciedlały ponoszone ryzyko, pokrywały koszty operacyjne, ustalały rezerwy proporcjonalnie do wymienionego ryzyka oraz aby generowały właściwy przychód w odniesieniu do zasobów.
Ograniczenia dotyczące działalności Funduszu
W odniesieniu do zapewnienia gwarancji, ograniczenia dotyczące zobowiązań Funduszu ustanawiane są przez Zarząd, zgodnie z art. 16 niniejszego statutu.
Odpowiednie ograniczenia dotyczące zobowiązań Funduszu przy nabywaniu udziałów w przedsiębiorstwach ustanawiane są we właściwych decyzjach określonych w art. 12 ust. 2 pkt i) niniejszego statutu.
Pułap całkowitych zobowiązań Funduszu
Całkowite zobowiązania Funduszu, wyłączając zobowiązania zaciągnięte przez Fundusz w imieniu osób trzecich, nie mogą przekraczać:
– w odniesieniu do udzielania gwarancji: trzykrotnej sumy objętego kapitału; pułap ten może być podwyższony decyzją Walnego Zgromadzenia do maksymalnej wysokości pięciokrotnej sumy objętego kapitału. Jeżeli rezerwy Funduszu są równe lub przekraczają 7,5 % sumy kapitału subskrybowanego, pułap ten może być podwyższony decyzją Walnego Zgromadzenia do maksymalnej wysokości sumy objętego kapitału;
– w odniesieniu do udziałów: kwoty określonej decyzją Walnego Zgromadzenia na podstawie art. 12 niniejszego statutu.
Przeznaczenie i rozdzielenie dochodu netto
Przed jakimkolwiek rozdzieleniem na członków Funduszu, kwota równa co najmniej 20 % dochodu netto przeznaczana jest każdego roku na rezerwy. Przeznaczanie na rezerwy ustaje, gdy rezerwy osiągną 10 % objętego kapitału i zostają wprowadzone ponownie, jeżeli rezerwy spadają poniżej 10 % objętego kapitału.
Współpraca z osobami trzecimi
Zawieszenie lub wykluczenie członków
Rozliczenie z członkami wykluczonymi z Funduszu
W przypadku gdy udziały nie zostaną odkupione przez innych członków lub przez podmioty spełniające kryteria art. 4 ust. 2, zostaną one odkupione przez Fundusz.
Bez względu na wykluczenie z Funduszu, były członek pozostaje związany jego bezpośrednimi oraz warunkowymi zobowiązaniami wobec Funduszu tak długo, jak wymagalna jest jakakolwiek część udzielonych gwarancji lub udziałów kapitałowych w przedmiocie, których transakcje zawarto przed zakończeniem członkostwa. Nie jest on jednak związany zobowiązaniami wynikającymi z udzielenia gwarancji przez Fundusz lub z jego udziałów kapitałowych nabytych po ustaniu członkostwa oraz nie ma udziału ani w dochodach, ani w wydatkach Funduszu.
– nie dokonuje się żadnej płatności przed upływem okresu sześciu miesięcy od daty ustania członkostwa. Płatność jest ograniczona do kwoty, o jaką cena odkupu przekracza sumę zobowiązań wobec Funduszu ze strony byłego członka wynikających z operacji Funduszu;
– jeżeli Fundusz poniósł straty związane z udzieleniem gwarancji lub z udziałami kapitałowymi Funduszu, które były wymagalne w dniu ustania członkostwa, a wartość takich strat przekracza kwotę rezerw na pokrycie strat, w dniu ustania członkostwa, były członek spłaci, na żądanie Funduszu, kwotę, o którą cena odkupu jego udziałów byłaby pomniejszona, gdyby straty zostały uwzględnione, gdy określano cenę odkupu. Ponadto były członek jest nadal zobowiązany do pokrycia, na każde wezwanie, niepokrytych objętych udziałów, w zakresie, w jakim byłoby to wymagane, gdyby nastąpiło obniżenie kapitału Funduszu, a wezwanie zostałoby dokonane w chwili, gdy cena odkupu udziału była już ustalona.
Zakończenie działalności
Odpowiedzialność członków Funduszu
– aktywa Funduszu
– kwoty należne Funduszowi w odniesieniu do objętego kapitału, ale niewpłacone.
Rozdzielenie aktywów
– wszystkie zobowiązania wobec wierzycieli Funduszu zostaną w pełni wypełnione,
– Walne Zgromadzenie podejmie decyzję o dokonaniu rozdzielenia aktywów.
Zmiany
Właściwość
Przywileje i immunitety
Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich stosuje się również do Funduszu, do członków jego organów oraz do jego pracowników, na warunkach ustanowionych w Traktacie ustanawiającym Wspólnotę Europejską (art. 30 ust. 5 statutu Banku).
Wejście w życie
Niniejszy statut wchodzi w życie z dniem, który zostanie określony przez Walne Zgromadzenie.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.