Statut CESSDA ERIC.
Dz.U.UE.C.2017.220.1
Akt obowiązującySTATUT CESSDA ERIC
(Dz.U.UE C z dnia 8 lipca 2017 r.)
PREAMBUŁA
Królestwo Belgii,
Republika Czeska,
Królestwo Danii,
Republika Federalna Niemiec,
Republika Grecka,
Republika Francuska,
Węgry,
Królestwo Niderlandów,
Republika Austrii,
Republika Słowenii,
Republika Słowacka,
Królestwo Szwecji,
Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,
Królestwo Norwegii,
zwane dalej "członkami", oraz:
Konfederacja Szwajcarska,
zwana dalej "obserwatorami",
ZWAŻYWSZY, że członkowie są przekonani, że zapewnienie dostępu do danych dotyczących nauk społecznych i metadanych jest kluczowe dla zrozumienia głównych wyzwań, przed którymi stoi społeczeństwo; bieżących procesów społecznych, istniejących problemów i dostępnych rozwiązań.
ZWAŻYWSZY, że Konsorcjum na rzecz Europejskich Archiwów Danych z zakresu Nauk Społecznych (CESSDA) będzie opierało się na istniejących służbach krajowych oraz będzie wzmacniało i rozszerzało ogólnoeuropejską współpracę dzięki ścisłej współpracy w zakresie prac badawczo-rozwojowych w sferze archiwów danych dotyczących nauk społecznych ze względów naukowych i gospodarczych.
UZNAJĄC, że członkowie dążą do zwiększenia doskonałości naukowej i skuteczności europejskich badań w dziedzinie nauk społecznych oraz do zwiększenia łatwego dostępu do danych i metadanych bez względu na jakiekolwiek granice.
PRZYPOMINAJĄC, że CESSDA zostało uznane przez Europejskie Forum Strategiczne ds. Infrastruktury Badawczej (ESFRI) oraz uwzględniono je w planie działania ESFRI (2006 r.).
UZNAJĄC, że Niemcy starają się wnieść dodatkowy wkład poprzez finansowanie zadań specjalnych CESSDA realizowanych przez niemieckiego usługodawcę.
WNOSZĄC do Komisji Europejskiej o ustanowienie infrastruktury CESSDA jako konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (CESSDA ERIC) na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r.,
UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Nazwa, siedziba i język roboczy
Zadania i działalność
ROZDZIAŁ 2
CZŁONKOSTWO
CZŁONKOSTWO
Członkostwo
Załącznik 1 do niniejszego statutu zawiera wykaz członków, obserwatorów i usługodawców uporządkowanych według daty przystąpienia do CESSDA ERIC. Dyrektor dokonuje aktualizacji niniejszego załącznika zgodnie ze zmianami zachodzącymi w składzie uczestników CESSDA ERIC.
Obserwatorzy
Przystąpienie
Rezygnacja lub pozbawienie członkostwa lub statusu obserwatora
ROZDZIAŁ 3
ZARZĄDZANIE
ZARZĄDZANIE
Ład administracyjno-regulacyjny
Walne zgromadzenie
Dyrektor
Rada naukowa
Usługodawcy
Forum usługodawców
Zmiana statutu
Walne zgromadzenie może większością dwóch trzecich głosów podjąć decyzję dotyczącą wniosku o zmianę statutu. Wniosek taki należy przedłożyć Komisji Europejskiej zgodnie z art. 11 rozporządzenia (WE) nr 723/2009.
ROZDZIAŁ 4
POLITYKA
POLITYKA
Polityka dostępu do danych
Polityka upowszechniania
Własność intelektualna
Zatrudnianie
ROZDZIAŁ 5
FINANSE I ODPOWIEDZIALNOŚĆ
FINANSE I ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Składki
Walne zgromadzenie ustala wysokość składki każdego członka w oparciu o budżet, proporcjonalnie do PKB poszczególnych członków, z wyjątkiem składek specjalnych. Składki przekazuje się do CESSDA ERIC w terminie wyznaczonym przez walne zgromadzenie. Walne zgromadzenie ustala wysokość składek w odniesieniu do obserwatorów.
Zasady budżetowe, sprawozdania finansowe i audyty
Finanse, odpowiedzialność i ubezpieczenie
Zamówienia publiczne i zwolnienie z podatku
ROZDZIAŁ 6
POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE CZASU TRWANIA, LIKWIDACJI, SPORÓW I ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI
POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE CZASU TRWANIA, LIKWIDACJI, SPORÓW I ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI
Czas trwania
CESSDA ERIC istnieje do momentu likwidacji zgodnej z art. 22 ust. 2.
Likwidacja
Prawo właściwe
Ustanowienie i funkcjonowanie CESSDA ERIC podlega:
Spory
Dostępność statutu
Niniejszy statut jest aktualizowany i udostępniany publicznie na stronach internetowych CESSDA ERIC oraz w jego siedzibie statutowej.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK 1
Wykaz członków i obserwatorów oraz podmiotów ich reprezentujących i usługodawców
Wykaz członków i obserwatorów oraz podmiotów ich reprezentujących i usługodawców
Państwo: | Podmiot reprezentujący: | Usługodawca: |
Norwegia | Norweska Rada ds. Badań Naukowych | Norsk senter for forskningsdata AS |
Austria | Federalne Ministerstwo Nauki, Badań Naukowych i Gospodarki (BMWFW) | AuSSDA - Austriackie Archiwum Danych w zakresie Nauk Społecznych |
Belgia | BELSPO, EWI, D.G.E.N.O.R.S 1 . | Archiwum Danych w zakresie Nauk Społecznych i Humanistycznych - SOHDA |
Republika Czeska | Ministerstwo Edukacji, Młodzieży i Sportu | Czeskie Archiwum Danych w zakresie Nauk Społecznych |
Dania | Duńska Agencja ds. Nauki i Szkolnictwa Wyższego | Duńskie Archiwum Danych - DDA |
Francja | Krajowe Centrum ds. Badań Naukowych (CNRS) | Progedo |
Niemcy | Niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań BMBF | Instytut w Leibniz ds. Nauk Społecznych (GESIS) |
Grecja | Grecka infrastruktura badawcza na rzecz nauk społecznych - So.Da.Net 2 | Grecka infrastruktura badawcza na rzecz nauk społecznych - So.Da.Net |
Węgry | Krajowe Biuro Badań, Rozwoju i Innowacji (NRDI Office) | Fundacja TÁRKI |
Niderlandy | Niderlandzka Organizacja Badań Nauko- Służby Archiwizowania Danych i Sieciowe - DANS wych (NWO) | |
Słowacja | Ministerstwo Edukacji, Nauki, Badań i Sportu Republiki Słowackiej | Słowackie Archiwum Danych Społecznych - SASD |
Słowenia | Ministerstwo Edukacji, Nauki i Sportu, MIZŠ | Archiwa Danych w zakresie Nauk Społecznych - ADP |
Szwecja | Szwedzka Rada ds. Badań Naukowych | Krajowa Szwedzka Służba ds. Danych - SND |
Zjednoczone Królestwo | Rada ds. Badań Ekonomiczno-Społecznych, ESRC | Służba ds. Danych Zjednoczonego Królestwa |
Obserwatorzy:
Państwo: | Podmiot reprezentujący: | Usługodawca: |
Szwajcaria | Szwajcarskie Centrum wiedzy fachowej w zakresie Nauk Społecznych | FORS |
ZAŁĄCZNIK 2
Obowiązki usługodawców
Obowiązki usługodawców
ZAŁĄCZNIK 3
Budżet i składki członkowskie
Budżet i składki członkowskie
Szacowany budżet CESSDA ERIC na lata 2017-2019 opiera się na kontynuacji wcześniejszej umowy konsorcjum oraz na rocznych składkach członkowskich w wysokości 1,9 mln EUR (w oparciu o 13 członków).
Podział opłaty członkowskiej jest następujący:
Budżet na okres po 2020 r powinien opierać się na szacowanej opłacie ze składek członkowskich w wysokości 1,5 mln EUR.
Podział opłaty członkowskiej jest następujący:
Zgodnie z art. 8 walne zgromadzenie ustala wysokość składek w odniesieniu do każdego członka w oparciu o budżet, proporcjonalnie do PKB poszczególnych członków, z wyjątkiem członków płacących składki specjalne. Walne zgromadzenie ustala wysokość składek w odniesieniu do obserwatorów.
Źródłem danych służącym do obliczania opłat członków i obserwatorów wnoszących proporcjonalne roczne składki jest wskaźnik Banku Światowego "PKB (obecnie w USD)" dotyczący najbardziej bieżących danych liczbowych odnoszących się do wszystkich członków w momencie dokonywania obliczenia.
Norwegia i Niemcy uiszczają specjalne składki. Wszyscy pozostali członkowie/obserwatorzy uiszczają proporcjonalne roczne składki. Całkowita wartość proporcjonalnych rocznych składek obliczana jest tak, aby osiągnąć całkowity docelowy budżet po uwzględnieniu specjalnych rocznych składek.
Decyzje o składkach członkowskich organizacji międzyrządowych podejmuje walne zgromadzenie odpowiednio w poszczególnych przypadkach.
Budżet na 2016 r. obejmuje całkowitą opłatę członkowską w wysokości 1 932 737 EUR opartą na 15 członkach i jednym obserwatorze.
Członek | PKB (2014) (USD) | Roczna składka (EUR) |
Austria | 436 343 622 435 | 16 478 |
Belgia | 533 382 785 676 | 20 142 |
Republika Czeska | 205 522 871 251 | 7 761 |
Dania | 341 951 607 730 | 12 913 |
Finlandia | 270 673 584 162 | 10 222 |
Francja | 2 829 192 039 172 | 106 841 |
Niemcy | 3 852 556 169 656 | 750 000 |
Grecja | 237 592 274 371 | 8 972 |
Litwa | 48 172 242 517 | 1 819 |
Niderlandy | 869 508 125 480 | 32 836 |
Norwegia | 500 103 094 419 | 800 000 |
Słowacja | 99 790 145 653 | 3 768 |
Słowenia | 49 416 055 609 | 1 866 |
Szwecja | 570 591 266 160 | 21 548 |
Szwajcaria | 701 037 135 966 | 26 474 |
Zjednoczone Królestwo | 2 941 885 537 461 | 111 096 |
Ogółem | 14 487 718 557 718 | 1 932 737 |
Obliczenia dotyczące nadchodzących lat zostaną rozpoczęte z chwilą, gdy staną się dostępne niezbędne dane liczbowe dotyczące PKB.
EWI: Departement Economie, Wetenschap en Innovatie
D.G.E.N.O.R.S.: Direction générale de l'Enseignement non obligatoire et de la Recherche scientifique
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.