Decyzja 2014/327/UE określającej stanowisko, które ma zostać przyjęte przez Unię na 53. posiedzeniu Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w odniesieniu do niektórych zmian w dodatku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), mających zastosowanie od dnia 1 stycznia 2015 r.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2014.166.27

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 czerwca 2014 r.

DECYZJA RADY
z dnia 6 maja 2014 r.
określającej stanowisko, które ma zostać przyjęte przez Unię na 53. posiedzeniu Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w odniesieniu do niektórych zmian w dodatku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), mających zastosowanie od dnia 1 stycznia 2015 r.

(2014/327/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 czerwca 2014 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r. zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (zwaną dalej "konwencją COTIF") na mocy decyzji Rady 2013/103/UE 1 w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do wspomnianej konwencji.

(2) Wszystkie państwa członkowskie z wyjątkiem Cypru i Malty stosują konwencję COTIF.

(3) Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych 2 ustanawia wymagania dotyczące drogowego, kolejowego lub śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych w obrębie państw członkowskich lub między nimi, poprzez odniesienie do Regulaminu międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych występującego jako dodatek C do konwencji COTIF (załącznik RID). Ponadto art. 4 wspomnianej dyrektywy stanowi, że "Transport towarów niebezpiecznych pomiędzy państwami członkowskimi a krajami trzecimi jest dozwolony pod warunkiem zgodności z przepisami ADR, RID lub ADN, o ile nie zastrzeżono inaczej w załącznikach". Zatem Unia wykonała swoje kompetencje w tej dziedzinie.

(4) Oczekuje się, że podczas 53. posiedzenia, które ma się odbyć w dniu 22 maja 2014 r., Komisja Ekspertów do Spraw Przewozu Towarów Niebezpiecznych powołana zgodnie z art. 13 § 1 lit. d) konwencji COTIF zdecyduje o pewnych zmianach w załączniku RID. Zmiany te, które dotyczą norm technicznych lub ujednoliconych przepisów technicznych, mają na celu zapewnienie bezpiecznego i wydajnego transportu towarów niebezpiecznych przy jednoczesnym uwzględnieniu postępu naukowego i technicznego w tym sektorze oraz opracowywania nowych substancji i artykułów stwarzających zagrożenie podczas transportu.

(5) Komitet ds. transportu towarów niebezpiecznych ustanowiony na mocy art. 9 dyrektywy 2008/68/WE omówił wstępnie te zmiany.

(6) Większość proponowanych zmian jest uzasadniona i korzystna; Unia powinna je zatem poprzeć. Dwie proponowane poprawki należy poddać dalszej ocenie w świetle postępu naukowego i technicznego. W szczególności Europejska Agencja Kolejowa we współpracy ze stosownymi organami powinna kontynuować prace nad opracowaniem trwałego rozwiązania dotyczącego wykrywania wykolejeń i łagodzenia ich skutków oraz do wdrożenia tego rozwiązania w przyszłości. Jeśli zatem wspomniane zmiany zostaną zatwierdzone na tym etapie, Unia powinna wyrazić sprzeciw zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 35 § 4 tytułu VII konwencji COTIF,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko Unii Europejskiej

1.
Stanowisko, które ma zostać przyjęte przez Unię Europejską na 53. posiedzeniu Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w ramach Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami, jest zgodne z załącznikiem do niniejszej decyzji.
2.
Nieznaczne zmiany do dokumentów, o których mowa w załączniku do niniejszej decyzji, mogą zostać uzgodnione przez przedstawicieli Unii w ramach wyżej wymienionego organu bez kolejnej decyzji Rady.
Artykuł  2

Po przyjęciu decyzja wyżej wymienionego organu zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 maja 2014 r.

W imieniu Rady

Ch. VASILAKOS

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

PropozycjaDokument źródłowyPrzedmiotUwagiStanowisko UE
1Załącznik I do OTIF/RID/CE/ GTP/2012-AZmiany uzgodnione przez stałą grupę robocząPorozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIFWyrazić zgodę na zmiany
2Załącznik I do OTIF/RID/CE/ GTP/2012-AZmiany do dalszego zbadania przez stałą grupę robocząPrzepisy zawarte w nawiasach kwadratowych w dokumencie źródłowymWyrazić zgodę na zmiany
3OTIF/RID/CE/GTP/2013/1Przepisy przejściowe dotyczące niektórych tabliczekPorozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIFWyrazić zgodę na zmianę
4OTIF/RID/CE/GTP/2013/2Stosowanie specjalnego przepisu TE 25Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIFWyrazić zgodę na zmianę
5OTIF/RID/CE/GTP/2013/5Inspekcja określonych oznakowańPorozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIFWyrazić zgodę na zmianę
6OTIF/RID/CE/GTP/2013/6Informacje, jakie należy przekazywać zarządcy infrastrukturyStała grupa robocza wybrała drugi z wariantów przedstawionych w dokumencie źródłowymWyrazić zgodę na zmianę
7OTIF/RID/CE/GTP/2013/11Wykorzystanie technicznego słownictwaPorozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIFWyrazić zgodę na zmianę
8OTIF/RID/CE/GTP/2013/12Konsekwencje usunięcia karty UIC 573Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIFWyrazić zgodę na zmiany
9OTIF/RID/CE/GTP/2013/13 oraz OTIF/RID/CE/GTP/2013/ 15Stosowanie specjalnego przepisu TE 22Propozycja nie jest wystarczająco dopracowana, aby podjąć decyzjęOdroczyć decyzję
10OTIF/RID/CE/GTP/2013/14 oraz OTIF/RID/CE/GTP/2013/ INF.14Zmiany redakcyjne odniesień do przepisów UE dotyczących koleiPorozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIFWyrazić zgodę na zmiany
11OTIF/RID/CE/GTP/2013/16Transport towarów niebezpiecznych w pociągach pasażerskichPorozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIFZgodzić się na zmianę w wersji stałej grupy roboczej
12OTIF/RID/CE/GTP/2013/17Różne skonsolidowane zmiany uzgodnione przez stałą grupę robocząPorozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej OTIFWyrazić zgodę na zmiany
OTIF/RID/CE/GTP/2013/17Zmiany do dalszego zbadania przez stałą grupę roboczą:--
13TamżeZmiany wymagające jednolitego poglądu wspólnego posiedzenia EKG-ONZ - OTIFNależy wspierać wydajny transport intermodalnyWyrazić zgodę na zmiany zgodnie z zaleceniami wspólnego posiedzenia
14Tamże oraz OTIF/RID/CE/GTP/ 2013/INF.3Przepisy dotyczące obowiązkowego stosowania czujników wykolejenia w niektórych wagonachUE ponownie rozważy swoje stanowisko przed kolejnym przeglądem przepisówOdroczyć decyzję
15OTIF/RID/CE/GTP/2013/3 OTIF/RID/CE/GTP/2013/9 oraz OTIF/RID/CE/GTP/2013/18Harmonizacja przepisów z przepisami załącznika 2 do SGMS OSJDNależy wspierać efektywny transport towarów niebezpiecznych pomiędzy krajami UE i innymi krajami należącymi do Organizacji Współpracy Kolei (OSJD)Wyrazić zgodę na zmiany
16OTIF/RID/CE/GTP/2013/INF.4Transport węglaNie osiągnięto porozumienia w sprawie szczegółów technicznych w stałej grupie roboczejUstalić stanowisko UE na miejscu
17OTIF/RID/CE/GTP/2013/INF.8Zmiana rozdziału 7.7 RIDPropozycja tego dokumentu źródłowego będzie omawiana w ramach bardziej ogólnej dyskusji na temat zmiany rozdziału 7.7Ustalić stanowisko UE na miejscu
18OTIF/RID/CE/GTP/2013/INF.12Dostosowanie do zasad mających zastosowanie w transporcie drogowymPropozycje te zmieniają propozycje w dokumencie źródłowym OTIF/RID/CE/ GTP/-2013/17Wyrazić zgodę na zmiany
1 Decyzja Rady 2013/103/UE z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie podpisania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 1).
2 Dz.U. L 260 z 30.9.2008, s. 13.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.