Decyzja 2019/349 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu ds. Zamówień Rządowych Światowej Organizacji Handlu w odniesieniu do przystąpienia Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej do zmienionego Porozumienia w sprawie zamówień rządowych w związku z jego wystąpieniem z Unii Europejskiej

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2019.63.12

Akt nienormatywny
Wersja od: 4 marca 2019 r.

DECYZJA RADY (UE) 2019/349
z dnia 22 lutego 2019 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu ds. Zamówień Rządowych Światowej Organizacji Handlu w odniesieniu do przystąpienia Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej do zmienionego Porozumienia w sprawie zamówień rządowych w związku z jego wystąpieniem z Unii Europejskiej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia jest stroną zmienionego Porozumienia w sprawie zamówień rządowych (zwanego dalej "zmienionym GPA"), a jej państwa członkowskie są objęte zmienionym GPA zgodnie z prawem Unii.

(2) W dniu 29 marca 2017 r. Zjednoczone Królestwo złożyło notyfikację o zamiarze wystąpienia z Unii Europejskiej zgodnie z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej. Traktaty przestaną mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa od dnia wejścia w życie umowy o wystąpieniu lub, w przypadku jej braku, dwa lata po notyfikacji, tj. od dnia 30 marca 2019 r., chyba że Rada Europejska w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem podejmie jednomyślnie decyzję o przedłużeniu tego okresu. Zmienione GPA automatycznie przestanie obowiązywać Zjednoczone Królestwo, począwszy od tej daty.

(3) W dniu 1 czerwca 2018 r. Zjednoczone Królestwo, przy wsparciu ze strony Unii, złożyło wniosek o przystąpienie do zmienionego GPA.

(4) Zgodnie z art. XXII ust. 2 zmienionego GPA każdy członek WTO może przystąpić do tego porozumienia na warunkach uzgodnionych między tym członkiem a stronami, przy czym warunki te określane są w decyzji Komitetu ds. Zamówień Rządowych (zwanego dalej "Komitetem GPA"). Przystąpienie następuje poprzez złożenie u Dyrektora Generalnego WTO instrumentu przystąpienia, który określa uzgodnione odpowiednio warunki. Zmienione GPA zaczyna obowiązywać przystępującego doń członka trzydziestego dnia po złożeniu jego instrumentu przystąpienia.

(5) Zobowiązania Zjednoczonego Królestwa dotyczące zakresu zastosowania w odniesieniu do dostępu do rynku zamówień publicznych zostały określone w ostatecznej ofercie przekazanej stronom GPA w dniu 2 października 2018 r.

(6) Ostateczna oferta Zjednoczonego Królestwa jest odpowiednia, ponieważ zobowiązania Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do zakresu zastosowania zapewniają Unii maksymalny zakres zastosowania, jaki Zjednoczone Królestwo obecnie posiada na podstawie unijnego wykazu zawartego w GPA, co odpowiada zakresowi zastosowania, jaki Zjednoczone Królestwo obecnie posiada w ramach wykazu unijnego jako państwo członkowskie. Unia powinna zapewnić takie samo traktowanie i dostosować swój wykaz tak, aby zapewnić równorzędny poziom dostępu podmiotom gospodarczym ze Zjednoczonego Królestwa na mocy zmienionego GPA. Ponadto konieczne jest uwzględnienie w wykazie unijnym zawartym w dodatku I do zmienionego GPA wyjaśnień, ponieważ Zjednoczone Królestwo nie będzie już objęte tym wykazem na mocy zmienionego GPA. Warunki te określone w załączniku do niniejszej decyzji staną się elementem warunków przystąpienia Zjednoczonego Królestwa do zmienionego GPA oraz zostaną odzwierciedlone w decyzji, która ma zostać przyjęta przez Komitet GPA w sprawie przystąpienia Zjednoczonego Królestwa.

(7) W związku z tym konieczne jest określenie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum Komitetu GPA w odniesieniu do przystąpienia Zjednoczonego Królestwa do zmienionego GPA.

(8) W przypadku zawarcia umowy o wystąpieniu między Zjednoczonym Królestwem a Unią przewidującej okres przejściowy, w którym prawo Unii miałoby zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie, Unia powinna powiadomić pozostałe strony GPA, że w tym okresie przejściowym Zjednoczone Królestwo ma być traktowane jako państwo członkowskie na potrzeby zmienionego GPA. Zjednoczone Królestwo byłoby zatem objęte zmienionym GPA do dnia upływu uzgodnionego okresu przejściowego. W takim przypadku Zjednoczone Królestwo powinno przedstawić zaktualizowany zestaw odpowiedzi na listę kontrolną nierozwiązanych kwestii nie później niż trzy miesiące przed upływem okresu przejściowego. Komitet GPA dokona przeglądu zaktualizowanego zestawu odpowiedzi Zjednoczonego Królestwa na listę kontrolną kwestii oraz rozważy przyjęcie w tym czasie odpowiedniej decyzji.

(9) Chociaż Zjednoczone Królestwo nie będzie państwem trzecim, kiedy Komitet GPA podejmie decyzję w sprawie przystąpienia Zjednoczonego Królestwa do zmienionego GPA, w interesie Unii leży zapewnienie, aby zmienione GPA weszło w życie w odniesieniu do Zjednoczonego Królestwa, począwszy od dnia następującego po dniu, w którym prawo Unii przestanie mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie. Do czasu wystąpienia z Unii Zjednoczone Królestwo pozostaje państwem członkowskim posiadającym wszystkie prawa i podlegające wszystkim obowiązkom wynikającym z Traktatów, łącznie z zasadą lojalnej współpracy.

(10) Jeżeli prawo Unii nadal będzie mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie, Komisja powinna być upoważniona do powiadomienia Komitetu GPA w imieniu Unii, w terminie 30 dni od złożenia instrumentu przystąpienia przez Zjednoczone Królestwo, że Zjednoczone Królestwo jest w dalszym ciągu objęte zmienionym GPA na podstawie prawa Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowiskiem, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu ds. Zamówień Rządowych (zwanego dalej "Komitetem GPA"), jest zatwierdzenie przystąpienia Zjednoczonego Królestwa do zmienionego Porozumienia w sprawie zamówień rządowych (zwanego dalej "zmienionym GPA"), z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 2 niniejszej decyzji oraz warunków przystąpienia określonych w załączniku do niniejszej decyzji, o ile stanowisko pozostałych stron GPA nie będzie miało negatywnego wpływu na interesy Unii.

Artykuł  2

Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii zgodnie z art. 1, podlega warunkowi, by decyzja Komitetu GPA zawierała postanowienia zapewniające, by:

1)
w przypadku braku umowy o wystąpieniu między Zjednoczonym Królestwem a Unią przewidującej okres przejściowy, Zjednoczone Królestwo miało możliwość złożenia u Dyrektora Generalnego WTO instrumentu przystąpienia, pod warunkiem że dokona tego:
a)
nie wcześniej niż 30 dni przed dniem, w którym przestanie być państwem członkowskim; oraz
b)
w terminie sześciu miesięcy od daty decyzji Komitetu GPA, chyba że termin złożenia instrumentu zostanie przez Komitet przedłużony;
2)
uznano, że złożenie instrumentu przystąpienia Zjednoczonego Królestwa nie miało miejsca do celów art. XXIV ust. 2 GPA z 1994 r. oraz art. XXII ust. 2 zmienionego GPA, jeżeli w terminie 30 dni od jego złożenia Unia powiadomi Komitet GPA, że Zjednoczone Królestwo jest w dalszym ciągu objęte zmienionym GPA na podstawie prawa Unii.
Artykuł  3

Jeżeli prawo Unii nadal będzie miało zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie, Komisja jest upoważniona do powiadomienia Komitetu GPA w imieniu Unii, w terminie 30 dni od złożenia instrumentu przystąpienia przez Zjednoczone Królestwo, że Zjednoczone Królestwo jest w dalszym ciągu objęte zmienionym GPA na podstawie prawa Unii.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 lutego 2019 r.
W imieniu Rady
G. CIAMBA
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

WARUNKI UE DOTYCZĄCE PRZYSTĄPIENIA ZJEDNOCZONEGO KRÓLESTWA DO GPA WE WŁASNYM ZAKRESIE

Wraz z przystąpieniem Zjednoczonego Królestwa do Porozumienia w sprawie zamówień publicznych we własnym zakresie:
-
punkt 1 sekcji 2 ("Instytucje zamawiające administracji centralnej państw członkowskich UE") załącznika 1 do dodatku I Unii Europejskiej na podstawie zmienionego Porozumienia otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku towarów, usług, dostawców i usługodawców z Liechtensteinu, Szwajcarii, Islandii, Norwegii, Niderlandów w imieniu Aruby oraz Zjednoczonego Królestwa zamówienia udzielane przez wszystkie instytucje zamawiające administracji centralnej państw członkowskich UE. Poniższy wykaz ma charakter orientacyjny.";

-
sekcja 2 załącznika 6 do dodatku I Unii Europejskiej na podstawie zmienionego Porozumienia otrzymuje brzmienie:

"Umowy koncesji na roboty budowlane, zawierane przez podmioty uwzględnione w załącznikach 1 i 2, są objęte zasadami traktowania narodowego w przypadku dostawców usług budowlanych z Islandii, Liechtensteinu, Norwegii, Niderlandów w imieniu Aruby oraz Szwajcarii, Czarnogóry oraz Zjednoczonego Królestwa, pod warunkiem że ich wartość jest na poziomie lub powyżej 5 000 000 SDR, a w przypadku dostawców usług budowlanych z Korei - pod warunkiem że ich wartość jest na poziomie lub powyżej 15 000 000 SDR.";

-
przypis do tytułu "Unia Europejska" w załącznikach do dodatku I Unii Europejskiej na podstawie zmienionego Porozumienia oraz do tytułu "Unia Europejska" na podstawie Porozumienia z 1994 r. obejmuje następujący przypis:

"Wszystkie odniesienia do instytucji zamawiających i podmiotów zamawiających Zjednoczonego Królestwa zawarte obecnie w załącznikach do dodatku I Unii Europejskiej są nieaktualne.".

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.