Decyzja 2018/1485 określająca stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do zmian załączników do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) oraz załączonych przepisów do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2018.251.25

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 października 2018 r.

DECYZJA RADY (UE) 2018/1485
z dnia 28 września 2018 r.
określająca stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do zmian załączników do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) oraz załączonych przepisów do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) weszła w życie w dniu 29 stycznia 1968 r. Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN) weszła w życie w dniu 29 lutego 2008 r.

(2) Unia nie jest Umawiającą się Stroną ADR ani ADN. Wszystkie państwa członkowskie są Umawiającymi się Stronami ADR, a 13 państw członkowskich jest Umawiającymi się Stronami ADN.

(3) Zgodnie z art. 14 ADR każda Umawiająca się Strona może zaproponować jedną lub więcej poprawek do załączników do ADR. Grupa robocza ds. transportu towarów niebezpiecznych - WP.15 może przyjąć projekt poprawek do tych załączników. Zgodnie z art. 20 ADN Komitet Wykonawczy może przyjmować projekty poprawek do załączonych przepisów do ADN. Taki projekt poprawki jest uważany za przyjęty, chyba że w ciągu trzech miesięcy od daty jego przekazania przez Sekretarza Generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych, co najmniej jedna trzecia Umawiających się Stron lub też pięć z nich, jeżeli jedna trzecia przewyższa tę liczbę, przekaże Sekretarzowi Generalnemu pisemną notyfikację o ich sprzeciwie wobec zaproponowanej zmiany.

(4) Proponowane poprawki przyjęte w okresie dwuletnim 2016-2018 przez WP.15 i Komitet Wykonawczy ADN zostały przekazane Umawiającym się Stronom ADR i ADN w dniu 1 lipca 2018 r.

(5) Proponowane poprawki mogą mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/68/WE 1 . Dyrektywa ta ustanawia wymagania dotyczące drogowego, kolejowego lub śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych w obrębie państw członkowskich lub między nimi, poprzez odniesienie do ADR, do Regulaminu międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID), stanowiącego załącznik C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) i do ADN. Zgodnie z art. 4 dyrektywy 2008/68/WE transport towarów niebezpiecznych pomiędzy państwami członkowskimi a krajami trzecimi jest dozwolony pod warunkiem zgodności z przepisami ADR, RID lub ADN, o ile nie zastrzeżono inaczej w załącznikach do tej dyrektywy. Zgodnie z art. 8 dyrektywy 2008/68/WE Komisja jest uprawniona do dostosowania załączników do tej dyrektywy do postępu naukowego i technicznego, w szczególności w celu uwzględnienia zmian w ADR, RID i ADN.

(6) Proponowane poprawki dotyczą norm technicznych lub ujednoliconych przepisów technicznych i mają na celu zapewnienie bezpiecznego i wydajnego transportu towarów niebezpiecznych przy jednoczesnym uwzględnieniu postępu naukowego i technicznego w tym sektorze oraz opracowywania nowych substancji i artykułów stwarzających zagrożenie podczas transportu. Rozwój drogowego i śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych, zarówno w Unii, jak i między Unią a jej państwami sąsiadującymi, stanowi kluczowy element wspólnej polityki transportowej i zapewnia właściwe funkcjonowanie wszystkich gałęzi przemysłu produkujących lub stosujących towary sklasyfikowane jako niebezpieczne zgodnie z ADR i ADN.

(7) Wszystkie proponowane poprawki są uzasadnione i korzystne, a zatem Unia powinna je poprzeć. Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do proponowanych poprawek załączników do ADR oraz załączonych przepisów do ADN powinno w związku z tym opierać się na dodatku do niniejszej decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do proponowanych poprawek do załączników do ADR oraz załączonych przepisów do ADN, opiera się na dodatku do niniejszej decyzji.

Niewielkie zmiany do proponowanych poprawek do załączników do ADR i do załączonych przepisów do ADN mogą zostać uzgodnione bez kolejnej decyzji Rady, zgodnie z art. 2.

Artykuł  2

Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii, w odniesieniu do proponowanych poprawek do załączniku do ADR, jak określono w art. 1, jest wyrażane przez państwa członkowskie, które są Umawiającymi się Stronami ADR, działające wspólnie w interesie Unii.

Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii, w odniesieniu do proponowanych poprawek do załączonych przepisów do ADN, jak określono w art. 1, jest wyrażane przez państwa członkowskie, które są Umawiającymi się Stronami ADN, działające wspólnie w interesie Unii.

Artykuł  3

Odniesienie do zaakceptowanych poprawek do załączników do ADR i załączonych przepisów do ADN, wraz z datami ich wejścia w zycie, jest publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 września 2018 r.
W imieniu Rady
M. SCHRAMBÖCK
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

PropozycjaDokument referencyjnyNotyfikacjaPrzedmiotUwagiStanowisko UE
1ECE/TRANS/ WP.15/240C.N.304.2018. TREATIES-XI.B.14Projekty zmian do załączników A i B do ADRPorozumienie w kwestiach technicznych w ramach grupy roboczej ds. transportu towarów

niebezpiecznych - WP.15

Zgoda na zmiany
2ECE/TRANS/ WP.15/240/Add.1C.N.304.2018. TREATIES-XI.B.14Projekty zmian do załączników A i B do ADR - Addendum (Ponownie wydane 8 czerwca 2018 r.)Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach grupy roboczej ds. transportu towarów

niebezpiecznych - WP.15

Zgoda na zmiany
3ECE/TRANS/ WP.15/240/Corr.1C.N.304.2018. TREATIES-XI.B.14Projekty zmian do załączników A i B do ADR - Corrigendum (Ponownie wydane 8 czerwca 2018 r.)Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach grupy roboczej ds. transportu towarów

niebezpiecznych - WP.15

Zgoda na zmiany
4ECE/ADN/45C.N.297.2018. TREATIES-XI.D.6Projekty zmian przepisów załączonych do ADNPorozumienie

w kwestiach

technicznych

w ramach komitetu

administracyjnego

ADN

Zgoda na zmiany
1 Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (Dz.U. L 260 z 30.9.2008, s. 13).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.