Decyzja 2018/1296 określająca stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 13. sesji Zgromadzenia Ogólnego Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do pewnych zmian Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) oraz załączników do niej
Dz.U.UE.L.2018.243.11
Akt nienormatywnyDECYZJA RADY (UE) 2018/1296
z dnia 18 września 2018 r.
określająca stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 13. sesji Zgromadzenia Ogólnego Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do pewnych zmian Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) oraz załączników do niej
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (zwanej dalej "Konwencją COTIF"), na mocy decyzji Rady 2013/103/UE 1 .
(2) Decyzja 2013/103/UE stanowi, że Komisja reprezentuje Unię na posiedzeniach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF).
(3) Państwa członkowskie, z wyjątkiem Cypru i Malty, są umawiającymi się stronami Konwencji COTIF i stosują ją.
(4) Zgromadzenie Ogólne OTIF (zwane dalej "Zgromadzeniem Ogólnym") powołano zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. a) Konwencji COTIF. Oczekuje się, że na swojej 13. sesji, która odbędzie się w dniach 25 i 26 września 2018 r., Zgromadzenie Ogólne zdecyduje o wprowadzeniu pewnych zmian Konwencji COTIF, jak również w jej załącznikach E (Umowa użytkowania infrastruktury w międzynarodowej komunikacji kolejowej - CUI) oraz G (Dopuszczenie techniczne urządzeń kolejowych przeznaczonych do międzynarodowego przewozu - ATMF). Podczas tej sesji Zgromadzenie Ogólne ma również podjąć decyzję w sprawie przyjęcia nowego załącznika H do Konwencji COTIF dotyczącego bezpiecznej eksploatacji pociągów w ruchu międzynarodowym.
(5) Należy określić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na 13. sesji Zgromadzenia Ogólnego, ponieważ planowane zmiany Konwencji COTIF i załączników do niej będą wiążące dla Unii i mogą mieć decydujący wpływ na treść prawa unijnego, a mianowicie na dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 2 oraz (UE) 2016/798 3 .
(6) Zmiany regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego OTIF mają na celu aktualizację niektórych postanowień w wyniku przystąpienia Unii do Konwencji COTIF w 2011 r., w szczególności w odniesieniu do postanowień regulujących prawo głosu organizacji regionalnej oraz ustalenie kworum.
(7) Zmiany Konwencji COTIF mają na celu udoskonalenie i uproszczenie procedury przeglądu Konwencji COTIF w celu spójnego i szybkiego wprowadzenia zmian do załączników do niej oraz w celu zapobieżenia niekorzystnemu wpływowi obecnej długotrwałej procedury wprowadzania zmian, w tym także ryzyku wystąpienia wewnętrznych rozbieżności między zmianami przyjętymi przez Komisję Rewizyjną i przez Zgromadzenie Ogólne, jak również ryzyku wystąpienia rozbieżności zewnętrznych, w szczególności z prawem Unii.
(8) Zmiany w załączniku E (CUI) do Konwencji COTIF mają na celu wyjaśnienie zakresu stosowania ujednoliconych przepisów CUI w celu zapewnienia ich bardziej systematycznego stosowania zgodnie z przeznaczeniem, tj. w międzynarodowym ruchu kolejowym, takim jak korytarze towarowe lub w międzynarodowych pociągach pasażerskich.
(9) Zmiany w załączniku G (ATMF) do Konwencji COTIF mają na celu harmonizację postanowień OTIF z przepisami UE, w szczególności po przyjęciu przez Unię w 2016 r. czwartego pakietu kolejowego.
(10) Większość proponowanych zmian jest zgodna z prawem oraz celami strategicznymi Unii i w związku z tym powinna zostać poparta przez Unię.
(11) Stanowisko Unii na 13. sesji Zgromadzenia Ogólnego powinno zatem opierać się na dodatku,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
G. BLÜMEL | |
Przewodniczący |