Decyzja 2019/1954 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte, w imieniu Unii Europejskiej, w ramach Komitetu UPG, ustanowionego na mocy Przejściowej umowy o partnerstwie gospodarczym między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a stroną Środkowoafrykańską, z drugiej strony, w odniesieniu do przyjęcia Regulaminu dotyczącego mediacji, Regulaminu dotyczącego arbitrażu i kodeksu postępowania arbitrów
Dz.U.UE.L.2019.306.5
Akt nienormatywnyDECYZJA RADY (UE) 2019/1954
z dnia 18 listopada 2019 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte, w imieniu Unii Europejskiej, w ramach Komitetu UPG, ustanowionego na mocy Przejściowej umowy o partnerstwie gospodarczym między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a stroną Środkowoafrykańską, z drugiej strony, w odniesieniu do przyjęcia Regulaminu dotyczącego mediacji, Regulaminu dotyczącego arbitrażu i kodeksu postępowania arbitrów
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Przejściowa umowa o partnerstwie gospodarczym między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a stroną Środkowoafrykańską, z drugiej strony 1 (zwana dalej "Umową"), została podpisana w imieniu Unii na mocy decyzji Rady 2009/152/WE 2 . Umowa jest stosowana tymczasowo od dnia 4 sierpnia 2014 r.
(2) Zgodnie z art. 80 ust. 1 Umowy Komitet UPG ma przyjąć Regulamin i kodeks postępowania, regulujące procedury rozstrzygania sporów.
(3) Zgodnie z art. 88 Umowy Komitet UPG może zdecydować o wprowadzeniu zmian do tytułu VI Umowy i jej załączników.
(4) Komitet UPG ma przyjąć na swoim najbliższym dorocznym posiedzeniu decyzję ustanawiającą Regulamin dotyczący mediacji, Regulamin dotyczący arbitrażu oraz kodeks postępowania arbitrów.
(5) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte, w imieniu Unii, w ramach Komitetu UPG w odniesieniu do przyjęcia zamierzonej decyzji, w zakresie, w jakim będzie ona wiążąca dla Unii.
(6) Stanowisko Unii w ramach Komitetu UPG powinno zatem być oparte na dołączonym projekcie decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Stanowisko, jakie ma być zajęte, w imieniu Unii, w ramach Komitetu UPG, ustanowionego na mocy Przejściowej umowy o partnerstwie gospodarczym między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a stroną Środkowoafrykańską, z drugiej strony, oparte jest na projekcie decyzji Komitetu UPG w sprawie przyjęcia Regulaminu dotyczącego mediacji, Regulaminu dotyczącego arbitrażu i kodeksu postępowania arbitrów, dołączonym do niniejszej decyzji.
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
W imieniu Rady | |
J. LEPPÄ | |
Przewodniczący |
PROJEKT
DECYZJA nr ..../2019 KOMITETU UPG
ustanowionego na mocy Przejściowej umowy o partnerstwie gospodarczymmiędzy Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a stroną Środkowoafrykańską, z drugiej strony
z dnia ....
w sprawie przyjęcia Regulaminu dotyczącego mediacji, Regulaminu dotyczącego arbitrażu i kodeksu postępowania arbitrów
KOMITET UPG,
uwzględniając Przejściową umowę o partnerstwie gospodarczym między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a stroną Środkowoafrykańską, z drugiej strony (zwaną dalej "Umową"), podpisaną w Brukseli w dniu 22 stycznia 2009 r. i stosowaną tymczasowo od dnia 4 sierpnia 2014 r., w szczególności jej art. 80 ust. 1 i art. 88,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z Umową i niniejszą decyzją w skład strony Środkowoafrykańskiej wchodzi Republika Kamerunu.
(2) Art. 80 ust. 1 Umowy stanowi, że procedury rozstrzygania sporów dotyczące rozdziału 3 (Procedury rozstrzygania sporów) tytułu VI (Zapobieganie sporom i ich rozstrzyganie) Umowy regulowane są przez Regulamin i kodeks postępowania arbitrów, które zostaną przyjęte przez Komitet UPG.
(3) Art. 88 Umowy stanowi, że Komitet UPG może zdecydować o wprowadzeniu zmian do tytułu VI (Zapobieganie sporom i ich rozstrzyganie) Umowy i jej załączników,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej podpisania.
Sporządzono w ...
W imieniu Republiki Kamerunu W imieniu Unii Europejskiej
... ...
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
REGULAMIN DOTYCZĄCY MEDIACJI
REGULAMIN DOTYCZĄCY MEDIACJI
Zakres stosowania
Rozpoczęcie postępowania
Wybór mediatora
Przebieg postępowania mediacyjnego
Zakończenie postępowania mediacyjnego
Postępowanie kończy się:
Wdrożenie wspólnie uzgodnionego rozwiązania
Poufność i związek z rozstrzyganiem sporów
Stosowanie Regulaminu dotyczącego arbitrażu
Art. 3. (Powiadomienia), z zastrzeżeniem art. 4 ust. 2 niniejszego Regulaminu, art. 15 (Koszty), art. 16 (Język roboczy postępowania, tłumaczenia pisemne i ustne) i art. 17 (Obliczanie terminów) Regulaminu dotyczącego arbitrażu stosuje się odpowiednio.
Przegląd
Pięć lat od daty wejścia w życie niniejszej decyzji, w świetle zdobytego doświadczenia i rozwoju odpowiedniego mechanizmu w ramach WTO, Strony skonsultują się w sprawie ewentualnej potrzeby wprowadzenia zmian do mechanizmu mediacji.
ZAŁĄCZNIK II
REGULAMIN DOTYCZĄCY ARBITRAŻU
REGULAMIN DOTYCZĄCY ARBITRAŻU
Definicje
Do celów stosowania niniejszego Regulaminu:
Zakres stosowania
Powiadomienia
Wyznaczanie arbitrów
Konsultacje między Stronami i organ arbitrażowy
Arbitrzy i przedstawiciele Stron mogą brać udział w tym spotkaniu za pośrednictwem telefonu lub wideokonferencji.
"zbadanie, w świetle odpowiednich postanowień Umowy, sprawy wskazanej we wniosku o utworzenie organu arbitrażowego, postanowienie odnośnie do zgodności zaskarżonego środka z art. 67 Umowy oraz wydanie decyzji zgodnie z art. 73, 83 i 84 Umowy.".
Oświadczenia pisemne
Strona skarżąca składa wstępne oświadczenie pisemne nie później niż 20 dni od dnia utworzenia organu arbitrażowego. Strona skarżona składa w odpowiedzi na nie swoje oświadczenie pisemne nie później niż 20 dni od dnia doręczenia wstępnego oświadczenia pisemnego.
Działanie organów arbitrażowych
Zastąpienie
Jeżeli, w wyniku złożenia takiego wniosku, przewodniczący uzna, że arbiter nie spełnia wymogów kodeksu postępowania arbitrów, dokonuje się wyboru nowego arbitra zgodnie z art. 71 ust. 3 Umowy.
Jeżeli uzna ona, że przewodniczący nie spełnia wymogów kodeksu postępowania arbitrów, dokonuje się wyboru nowego przewodniczącego zgodnie z art. 71 ust. 3 Umowy.
Posiedzenia
Argumenty
Kontrargumenty
Pytania pisemne
Przejrzystość i poufność
Kontakty ex parte
Oświadczenia amicus curiae
Nagłe przypadki
W nagłych przypadkach, o których mowa w art. 73 ust. 2 Umowy, organ arbitrażowy, po konsultacji ze Stronami, dostosowuje według swojego uznania terminy, o których mowa w niniejszym Regulaminie, i powiadamia Strony o tych dostosowaniach.
Koszty
Język roboczy postępowania, tłumaczenia pisemne i ustne
Obliczanie terminów
Wszystkie terminy określone w tytule VI (Zapobieganie sporom i ich rozstrzyganie) Umowy i w niniejszym Regulaminie, łącznie z terminami dotyczącymi doręczania decyzji przez organ arbitrażowy, mogą zostać zmienione za porozumieniem Stron i są liczone w dniach kalendarzowych od dnia następującego po wykonaniu czynności lub wystąpieniu zdarzenia, do którego się odnoszą, o ile nie postanowiono inaczej.
Pozostałe procedury
Terminy określone w niniejszym Regulaminie dostosowuje się do terminów szczególnych przewidzianych przy wydawaniu decyzji przez organ arbitrażowy w ramach postępowań na podstawie art. 74-78 Umowy.
ZAŁĄCZNIK III
KODEKS POSTĘPOWANIA ARBITRÓW
KODEKS POSTĘPOWANIA ARBITRÓW
Definicje
Do celów stosowania niniejszego regulaminu:
Podstawowe zasady
Obowiązek złożenia oświadczenia
Obowiązki arbitrów
Obowiązki byłych arbitrów
Byli arbitrzy są zobowiązani unikać działań mogących wskazywać, że, wykonując swoje zadania, byli stronniczy lub odnosili jakiekolwiek korzyści z decyzji organu arbitrażowego.
Poufność
Wydatki
Każdy arbiter rejestruje czas, jaki on i jego asystenci poświęcili procedurze, oraz poniesione przez siebie i swoich asystentów wydatki i przedstawia Stronom końcowe rozliczenie w tym zakresie.
Mediatorzy
Niniejszy kodeks postępowania stosuje się odpowiednio do mediatorów.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.