Dyrektywa 88/599/EWG w sprawie standardowych procedur sprawdzających przy wykonaniu rozporządzenia (EWG) nr 3820/85 w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz rozporządzenia (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1988.325.55

Akt utracił moc
Wersja od: 10 października 1998 r.

DYREKTYWA RADY
z dnia 23 listopada 1988 r.
w sprawie standardowych procedur sprawdzających przy wykonaniu rozporządzenia (EWG) nr 3820/85 w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz rozporządzenia (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym

(88/599/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 29 listopada 1988 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 75,

uwzględniając wniosek Komisji (1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),

uwzględniając rezolucję Rady oraz przedstawicieli rządów Państw Członkowskich, zebranych w Radzie z dnia 20 grudnia 1985 r., mającą na celu poprawę wykonywania przepisów socjalnych w transporcie drogowym (4),

a także mając na uwadze, co następuje:

rozporządzenia (EWG) nr 3820/85 (5) oraz (EWG) nr 3821/85 (6) mają istotne znaczenie dla tworzenia wspólnego rynku usług transportu śródlądowego;

właściwe zastosowanie przepisów socjalnych w transporcie drogowym wymaga prowadzenia przez Państwa Członkowskie jednolitej i skutecznej kontroli;

niezbędne jest wprowadzenie minimalnych wymagań dotyczących kontroli zgodności z odpowiednimi przepisami w celu ograniczania i zapobiegania naruszeniom;

Republika Portugalska dopiero niedawno wprowadziła procedury kontrolne w transporcie drogowym i w związku z tym powinna mieć możliwość odroczenia daty zastosowania niniejszej dyrektywy;

skuteczna i sprawna kontrola w całej Wspólnocie wymaga wymiany informacji oraz wzajemnej pomocy w zakresie stosowania rozporządzeń w Państwach Członkowskich;

wymiana informacji jest obowiązkowa i powinna być dokonywana w regularnych odstępach czasu;

jednakowe zastosowanie rozporządzeń socjalnych w transporcie drogowym jest niezbędne w celu uniknięcia zniekształceń konkurencji między przedsiębiorstwami transportowymi, jak również w celu wspierania bezpieczeństwa ruchu drogowego i postępu społecznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Kontrole

Celem niniejszej dyrektywy jest ustanowienie minimalnych warunków kontroli w zakresie prawidłowego i jednolitego stosowania rozporządzeń (EWG) nr 3820/85 oraz (EWG) nr 3821/85.

Artykuł  2

Systemy kontroli

1.
Państwa Członkowskie zorganizują system właściwych i regularnych kontroli, zarówno na drogach, jak i na terenie przedsiębiorstw, obejmujących corocznie dużą i reprezentatywną grupę kierowców, przedsiębiorstw oraz pojazdów wszystkich kategorii transportowych, wchodzących w zakres rozporządzeń (EWG) nr 3820/85 oraz (EWG) nr 3821/85.
2.
Każde Państwo Członkowskie zorganizuje kontrole w taki sposób, aby:

– każdego roku obejmowały one co najmniej 1 % dni przepracowanych przez kierowców pojazdów objętych zakresem rozporządzeń (EWG) nr 3820/85 oraz (EWG) nr 3821/85,

– nie mniej niż 15 % skontrolowanych dni roboczych będzie podlegało kontrolom na drogach, a nie mniej niż 25 % na terenie przedsiębiorstw.

3.
Liczba kierowców skontrolowanych na drogach, liczba kontroli na terenie przedsiębiorstw, liczba skontrolowanych dni roboczych oraz liczba odnotowanych naruszeń będzie podawana, między innymi, w informacji przedstawianej Komisji, zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 3820/85.
Artykuł  3

Kontrole drogowe

1.
Kontrole drogowe organizowane będą w różnych miejscach w dowolnym czasie, obejmując wystarczająco duży obszar sieci drogowej, aby utrudnić unikanie punktów kontrolnych.
2. 1
Elementy podlegające kontroli drogowej to:

– dzienny okres prowadzenia pojazdu, przerwy i okresy dziennego odpoczynku; w przypadku wskazującym na istnienie niezgodności, również wykresówki z dni poprzednich, które powinny być przewożone w pojeździe zgodnie z art. 15 ust. 7 rozporządzenia (EWG) nr 3821/85 zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 2135/98(7) i/lub dane przechowywane dla tego samego okresu na karcie kierowcy bądź w pamięci urządzenia rejestrującego, zgodnie z załącznikiem IB,

– w okresie określonym w art. 15 ust. 7 rozporządzenia (EWG) nr 3821/85, każdy przypadek przekroczenia dopuszczalnej prędkości pojazdu rozumianej jako każdy okres dłuższy niż 1 minuta, podczas którego pojazd przekracza prędkość 90km/h - dla kategorii pojazdów N3 oraz 105 km/h - dla kategorii M3 (kategorie N3 i M33, takie, jak to określa załącznik I do rozporządzenia 70/156/(EWG)(8)

– w miarę potrzeby, chwilowe prędkości pojazdu zapamiętane przez urządzenie rejestrujące w czasie nie dłuższym niż ostatnie 24 godziny pracy pojazdu,

– w miarę potrzeby, ostatni tygodniowy okres odpoczynku,

– poprawne działanie urządzenia rejestrującego (określenie możliwego nieprawidłowego użycia urządzenia rejestrującego lub karty kierowcy lub wykresówki) albo, w miarę potrzeby, przedstawienie dokumentów, określonych w art. 14 ust. 5 rozporządzenia (EWG) nr 3820/85.

3.
Kontrole drogowe przeprowadzane będą bez dyskryminacji względem pojazdów oraz kierowców, niezależnie od tego, czy są oni rezydentami czy też nie.
4.
W celu ułatwienia upoważnionym inspektorom wykonywania ich zadań otrzymają oni:

– wykaz głównych punktów, które podlegać będą kontroli,

– kartę językową zawierającą aktualnie używane zwroty odnoszące się do czynności w transporcie drogowym. Komisja dostarczy Państwom Członkowskim taki wykaz.

5.
Jeżeli wynik kontroli drogowej przeprowadzonej w stosunku do kierowcy pojazdu zarejestrowanego w innym Państwie Członkowskim zawiera podstawy do twierdzenia, iż miały miejsce naruszenia, które nie mogą być wykryte podczas kontroli z powodu braku niezbędnych danych, właściwe władze zainteresowanych Państw Członkowskich udzielą sobie wzajemnej pomocy w celu wyjaśnienia sytuacji. Jeśli w tym celu właściwe Państwo Członkowskie przeprowadzać będzie kontrolę na terenie przedsiębiorstwa, o wynikach tej kontroli poinformuje ono inne zainteresowane państwo.
Artykuł  4

Kontrole na terenie przedsiębiorstw

1.
Kontrole na terenie przedsiębiorstw, przewidziane w art. 2 ust. 1, planowane będą z uwzględnieniem doświadczeń różnych rodzajów transportu.

Kontrole będą także przeprowadzane na terenie przedsiębiorstw, jeśli w trakcie kontroli drogowych wykryte zostały poważne naruszenia przepisów rozporządzeń (EWG) nr 3820/85 oraz (EWG) nr 3821/85.

2.
Elementy kontroli w przedsiębiorstwach, oprócz elementów dotyczących kontroli drogowych, to:

– tygodniowe okresy odpoczynku oraz okresy prowadzenia pojazdu między tymi okresami odpoczynku,

– dwutygodniowe ograniczenia godzin prowadzenia pojazdu,

– rekompensata za skrócenie czasu dziennego lub tygodniowego odpoczynku,

– wykorzystanie kart zapisu i/lub organizacja czasu pracy kierowców.

3. 2
Do celów niniejszego artykułu, kontrole przeprowadzane w pomieszczeniach właściwych władz, na podstawie odpowiednich dokumentów lub danych przedstawionych przez przedsiębiorstwa na żądanie wspomnianych władz, będą miały taki sam status jak kontrole przeprowadzane w lokalu przedsiębiorstwa.
Artykuł  5

Kontrole wspólne i koordynowane

1.
Co najmniej dwa razy w roku Państwa Członkowskie podejmą wspólne działania w celu przeprowadzania kontroli drogowych kierowców i pojazdów, objętych zakresem rozporządzeń (EWG) nr 3820/85 oraz (EWG) nr 3821/85.
2.
Tam, gdzie jest to możliwe, działania te będą podejmowane jednocześnie przez władze dwóch lub więcej Państw Członkowskich odpowiedzialnych za egzekwowanie przepisów, z których każda działać będzie na swoim terytorium.
Artykuł  6

Wymiana informacji

1.
Informacje udostępniane dwustronnie na mocy art. 17 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 3820/95 oraz art. 19 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 3821/85 są wymieniane co dwanaście miesięcy, począwszy od sześciu miesięcy po ogłoszeniu niniejszej dyrektywy(9), jak również, na szczególne życzenie Państwa Członkowskiego, w indywidualnych przypadkach.
2.
W tym celu właściwe władze każdego Państwa Członkowskiego wykorzystują standardowy formularz sprawozdawczy opracowany przez Komisję w porozumieniu z Państwami Członkowskimi.
Artykuł  7
1.
Z wyjątkiem Republiki Portugalskiej Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 1 stycznia 1989 r.

Republika Portugalska wprowadzi w życie wspomniane przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne najpóźniej do dnia 1 stycznia 1990 r.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji swoje przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne dotyczące stosowania niniejszej dyrektywy.
Artykuł  8

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 listopada 1988 r.

W imieniu Rady
Th. PANGALOS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 116 z 3.5.1988, str. 26.

(2) Opinia wydana dnia 17 listopada 1988 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. C 208 z 8.8.1988, str. 26.

(4) Dz.U. C 348 z 31.12.1985, str. 1.

(5) Dz.U. L 370 z 31.12.1985, str. 1.

(6) Dz.U. L 370 z 31.12.1985, str. 8.

(7) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2135/98 z dnia 24 września 1998 r. zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz dyrektywę 88/599/EWG dotyczącą procedur stosowania rozporządzeń (EWG) nr 3820/85 i (EWG) nr 3821/85 (Dz.U. L 374 z 9.10.1998, str. 1).

(8) Dyrektywa Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep (Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1). Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem 97/27/WE (Dz.U. L 233 z 25.8.1997, str. 1).

(9) Niniejsza dyrektywa została przedstawiona Państwom Członkowskim dnia 24 listopada 1988 r.

1 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 3 pkt 1 rozporządzenia nr 2135/98 z dnia 24 września 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.274.1) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 10 października 1998 r.
2 Art. 4 ust. 3 zmieniony przez art. 3 pkt 2 rozporządzenia nr 2135/98 z dnia 24 września 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.274.1) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 10 października 1998 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.