Decyzja wykonawcza 2016/715 określająca środki w odniesieniu do niektórych owoców pochodzących z niektórych państw trzecich w celu zapobieżenia wprowadzeniu do Unii i rozprzestrzenianiu się na jej terytorium organizmu szkodliwego Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa 2684)
Dz.U.UE.L.2016.125.16
Akt utracił mocDECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/715
z dnia 11 maja 2016 r.
określająca środki w odniesieniu do niektórych owoców pochodzących z niektórych państw trzecich w celu zapobieżenia wprowadzeniu do Unii i rozprzestrzenianiu się na jej terytorium organizmu szkodliwego Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa
(Dz.U.UE L z dnia 13 maja 2016 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 16 ust. 3 zdanie trzecie,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Guignardia citricarpa Kiely (wszystkie szczepy patogenetyczne dla owoców cytrusowych) figuruje w części A sekcja I lit. c) pkt 11 w załączniku II do dyrektywy 2000/29/WE jako organizm szkodliwy, którego obecności nie stwierdzono w Unii. Od 2011 r., po zatwierdzeniu nowego kodu dla nomenklatury grzybów przez Międzynarodowy Kongres Botaniczny, organizm ten, zwany dalej "Phyllosticta citricarpa", nosi nazwę Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa.
(2) Ze względu na powtarzającą się dużą liczbę przypadków wykrycia go na owocach cytrusowych pochodzących z Brazylii oraz Republiki Południowej Afryki, wprowadzanie owoców cytrusowych do Unii podlega szczególnym środkom. Środki te zostały wprowadzone na mocy decyzji Komisji 2004/416/WE 2 w odniesieniu do owoców cytrusowych pochodzących z Brazylii oraz na mocy decyzji wykonawczej Komisji 2014/422/UE 3 w odniesieniu do owoców cytrusowych pochodzących z Republiki Południowej Afryki.
(3) Ze względu na powtarzającą się dużą liczbę przypadków wykrycia Phyllosticta citricarpa na owocach cytrusowych pochodzących z Brazylii należy ustanowić odpowiednie warunki dotyczące rejestracji i dokumentacji przed wywozem tych owoców. Warunki te powinny mieć zastosowanie w przypadku owoców cytrusowych wyprodukowanych w miejscu, w którym nie zaobserwowano żadnych objawów obecności Phyllosticta citricarpa.
(4) Powtarzające się w dużej liczbie przypadki wykrycia Phyllosticta citricarpa zostały zgłoszone przez państwa członkowskie w 2015 r. w wyniku przywozu owoców cytrusowych pochodzących z Urugwaju. W odniesieniu do tych owoców pochodzących z Urugwaju należy zatem przyjąć środki, które powinny być podobne do środków przyjętych w odniesieniu do takich owoców pochodzących z Republiki Południowej Afryki. Biorąc pod uwagę, że wiele z tych przypadków dotyczyło owoców Citrus sinensis (L.) Osbeck "Valencia", owoce te, oprócz środków mających zastosowanie do wszystkich owoców cytrusowych, powinny podlegać badaniu pod kątem zakażenia utajonego.
(5) Z dokonanej przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oceny zagrożenia organizmem szkodliwym 4 wynika, że przywóz owoców cytrusowych przeznaczonych wyłącznie do przetworzenia na sok powoduje mniejsze ryzyko przeniesienia Phyllosticta citricarpa na odpowiednią roślinę żywicielską, ponieważ podlega on kontrolom urzędowym w Unii obejmującym szczególne wymogi dotyczące przemieszczania, przetwarzania, składowania, pojemników, opakowań i etykietowania. Dlatego też można dopuścić przywóz na mniej rygorystycznych warunkach.
(6) Aby wprowadzać do Unii określone owoce, należy zapewnić ich całkowitą identyfikowalność. Oficjalnej rejestracji powinny podlegać: pola uprawy, zakłady pakowania i podmioty zaangażowane w przeładunek określonych owoców. W czasie ich przemieszczania z pola uprawy do Unii określonym owocom powinny towarzyszyć dokumenty wydane pod nadzorem odpowiedniej krajowej organizacji ochrony roślin.
(7) W celu zachowania przejrzystości wymogi ustanowione w decyzji 2004/416/WE i decyzji wykonawczej 2014/422/UE powinny zostać zastąpione nowym zestawem wymogów w odniesieniu do owoców cytrusowych pochodzących z Brazylii, Republiki Południowej Afryki i Urugwaju. Wymogi te powinny być ujęte w jednym akcie prawnym. Decyzja 2004/416/WE i decyzja wykonawcza 2014/422/UE powinny zatem zostać uchylone.
(8) Środki określone w niniejszej decyzji powinny mieć zastosowanie od dnia 1 czerwca 2016 r., aby zapewnić krajowym organizacjom ochrony roślin, odpowiedzialnym organom i zainteresowanym podmiotom wystarczający czas na dostosowanie się do nowych wymogów.
(9) Niniejszą decyzję powinno się stosować do dnia 31 marca 2019 r.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Vytenis ANDRIUKAITIS | |
Członek Komisji |
- dodany przez art. 1 pkt 4 decyzji nr (UE) 2017/801 z dnia 8 maja 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.120.26) zmieniającej nin. decyzję z dniem 5 czerwca 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (UE) 2019/449 z dnia 18 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.77.76) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 lit. a decyzji nr 682/2021 z dnia 26 kwietnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.144.31) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 maja 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr (UE) 2017/801 z dnia 8 maja 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.120.26) zmieniającej nin. decyzję z dniem 5 czerwca 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr (UE) 2019/449 z dnia 18 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.77.76) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniona przez art. 1 pkt 6 decyzji nr (UE) 2017/801 z dnia 8 maja 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.120.26) zmieniającej nin. decyzję z dniem 5 czerwca 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr (UE) 2019/449 z dnia 18 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.77.76) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.