Decyzja wykonawcza 2016/645 dotycząca niektórych środków ochronnych przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła w Bułgarii

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2016.108.61

Akt indywidualny
Wersja od: 20 lipca 2016 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/645
z dnia 22 kwietnia 2016 r.
dotycząca niektórych środków ochronnych przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła w Bułgarii

(notyfikowana jako dokument nr C(2016) 3261)

(Jedynie tekst w języku bułgarskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 23 kwietnia 2016 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/119/EWG z dnia 17 grudnia 1992 r. wprowadzającą ogólne wspólnotowe środki zwalczania niektórych chorób zwierząt i szczególne środki odnoszące się do choroby pęcherzykowej świń 3 , w szczególności jej art. 14 ust. 2,

uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 4 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Choroba guzowatej skóry bydła jest chorobą wirusową bydła przenoszoną przede wszystkim przez wektory, która powoduje poważne straty podatnych na nią zwierząt i może bardzo szybko się rozprzestrzeniać w szczególności w wyniku przemieszczania podatnych żywych zwierząt oraz handlu tymi zwierzętami i pochodzącymi z nich produktami. Choroba ta nie jest istotna z punktu widzenia zdrowia publicznego, ponieważ wirus choroby guzowatej skóry bydła nie przenosi się na człowieka.

(2) Dyrektywa 92/119/EWG określa ogólne środki zwalczania niektórych chorób zwierzęcych, w tym choroby guzowatej skóry bydła, m.in. środki, które należy przedsięwzięć w przypadku podejrzenia i potwierdzenia wystąpienia w gospodarstwie choroby guzowatej skóry bydła. Należy do nich ustanowienie obszarów zapowietrzonych i zagrożonych wokół ognisk choroby oraz inne dodatkowe środki do celów kontroli nad rozprzestrzenianiem się choroby. Środki te obejmują także szczepienia interwencyjne w razie wystąpienia ogniska choroby guzowatej skóry bydła.

(3) Zgodnie z art. 14 ust. 2 dyrektywy 92/119/EWG, jeżeli w danym regionie dana epidemia jest szczególnie poważna, wszelkie dodatkowe środki wprowadzane przez państwa członkowskie, których to dotyczy, muszą zostać przyjęte w ramach procedury komitetowej.

(4) Dnia 12 kwietnia 2016 r. Bułgaria powiadomiła Komisję o podejrzeniu wystąpienia choroby guzowatej skóry bydła w dwóch gospodarstwach utrzymujących bydło w wioskach Woden i Czernogorowo w gminie Dimitrowgrad w obwodzie Chaskowo w środkowopołudniowej części Bułgarii, ok. 80 km od granicy z sąsiadującymi krajami. W dniu 13 kwietnia 2016 r. Bułgaria powiadomiła o potwierdzonym wystąpieniu dwóch ognisk choroby guzowatej skóry bydła i o kolejnym podejrzeniu wystąpienia tej choroby w sąsiedniej gminie Wodeniczarowo w obwodzie Stara Zagora. Dnia 15 kwietnia 2016 r. Bułgaria potwierdziła wystąpienie kolejnych ognisk choroby we wsi Bialo Pole w obwodzie Stara Zagora oraz we wsiach Radiewo i Marijno w obwodzie Chaskowo.

(5) Bułgaria przyjęła środki przewidziane w dyrektywie 92/119/EWG, w szczególności ustanowiła obszary zapowietrzone i zagrożone wokół ognisk choroby zgodnie z art. 10 tej dyrektywy, a także ograniczyła przemieszczanie podatnych zwierząt w dwóch dotkniętych chorobą obwodach oraz zapobiegawczo w sąsiadujących z nimi obwodach Burgas, Jamboł, Sliwen, Kyrdżali, Płowdiw, Pazardżik, Smolan, Błagojewgrad, Kiustendił, Pernik, obwodzie sofijskim i obwodzie miejskim Sofia. W całym państwie wzmocniono nadzór.

(6) Ze względu ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa choroby guzowatej skóry bydła na inne obszary Bułgarii i do innych państw członkowskich, zwłaszcza poprzez handel żywym bydłem i ich materiałem biologicznym, należy kontrolować przemieszczanie niektórych dzikich przeżuwaczy oraz wprowadzanie do obrotu niektórych produktów pochodzących od bydła.

(7) W niniejszej decyzji należy zastosować definicje ustanowione w art. 2 dyrektywy 92/119/EWG, art. 2 dyrektywy Rady 64/432/EWG 5 i art. 2 dyrektywy Rady 92/65/EWG 6 . Należy jednak ustanowić także pewne definicje w niniejszej decyzji.

(8) Konieczne jest opisanie części terytorium Bułgarii, która jest uznawana za wolną od choroby guzowatej skóry bydła i nie podlega ograniczeniom na mocy dyrektywy Rady 92/119/EWG i niniejszej decyzji. Należy zatem określić w załączniku do niniejszej decyzji obszar objęty ograniczeniami, biorąc pod uwagę stopień ryzyka rozprzestrzenienia się choroby guzowatej skóry bydła. Granice geograficzne takiego obszaru objętego ograniczeniami powinny być uzależnione od ryzyka i od wyników śledzenia ewentualnych kontaktów z zakażonym gospodarstwem, ewentualnej roli wektorów i możliwości wdrożenia wystarczającej kontroli nad przemieszczaniem zwierząt z podatnych gatunków oraz produktów pochodzących od takich zwierząt. Obszar objęty ograniczeniami powinien obejmować obszary zapowietrzone i zagrożone określone w dyrektywie 92/119/EWG. Z informacji przekazanych przez Bułgarię wynika, że cały obszar bułgarskich obwodów Chaskowo i Stara Zagora należy opisać w załączniku do niniejszej decyzji jako obszar objęty ograniczeniami.

(9) Należy również ustanowić pewne ograniczenia dotyczące wysyłki zwierząt z podatnych gatunków oraz ich materiału biologicznego z obszaru objętego ograniczeniami określonego w załączniku do niniejszej decyzji, jak również ograniczenia dotyczące wprowadzania do obrotu niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego oraz produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego pochodzących z tego obszaru objętego ograniczeniami.

(10) Stopień ryzyka rozprzestrzenienia się choroby guzowatej skóry bydła różni się w zależności od produktu. Według opinii naukowej Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) w sprawie choroby guzowatej skóry bydła 7 przemieszczanie żywego bydła, nasienia bydła oraz surowych skór i skórek z zakażonego bydła stwarza większe ryzyko pod względem narażenia i konsekwencji niż przemieszczanie innych produktów, takich jak mleko i produkty mleczne, wyprawione skóry i skórki lub świeże mięso, surowe wyroby mięsne i produkty mięsne pochodzące od bydła, ponieważ w przypadku tych produktów brak jest naukowych i doświadczalnych dowodów dotyczących ich roli w przenoszeniu choroby. Środki określone w niniejszej decyzji muszą zatem być wyważone i proporcjonalne do ryzyka.

(11) W celu zapobieżenia rozprzestrzenianiu się choroby należy zakazać przemieszczania żywego bydła z obszaru objętego ograniczeniami określonego w załączniku do niniejszej decyzji. Zgodnie z opinią naukową EFSA w sprawie choroby guzowatej skóry bydła i zdaniem Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE) dzika fauna, tj. niektóre dzikie przeżuwacze egzotyczne, może potencjalnie odgrywać rolę w przenoszeniu choroby, w szczególności w Afryce, gdzie choroba ta ma charakter endemiczny. Niektóre środki zapobiegawcze powinny zatem mieć zastosowanie także do dzikich przeżuwaczy. Wobec braku bardziej szczegółowych przepisów prawa Unii należy skorzystać w tym celu z odpowiednich norm międzynarodowych dotyczących takiego przemieszczania zawartych w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych OIE 8 .

(12) Zważywszy, że Bułgaria zwróciła się o zwolnienie z zakazu wysyłki bydła do natychmiastowego uboju z gospodarstw położonych w obszarze objętym ograniczeniami poza obszarami zapowietrzonymi i zagrożonymi, a zwolnienie takie jest przewidziane w art. 11.11.5 Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych OIE, należy zezwolić na wysyłanie takich przesyłek pod pewnymi warunkami.

(13) Nie można również wykluczyć przenoszenia choroby guzowatej skóry bydła za pośrednictwem nasienia i zarodków bydła. Należy zatem wprowadzić pewne środki ochronne w odniesieniu do tych towarów. Wobec braku norm unijnych należy skorzystać w tym celu z opinii naukowej EFSA w sprawie choroby guzowatej skóry bydła i z odpowiednich zaleceń w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych OIE.

(14) Zgodnie z opinią naukową EFSA w sprawie choroby guzowatej skóry bydła przenoszenie wirusa choroby guzowatej skóry bydła za pośrednictwem nasienia (przez krycie naturalne lub sztuczne unasiennianie) zostało potwierdzone doświadczalnie, a wirus choroby guzowatej skóry bydła został wyizolowany z nasienia doświadczalnie zakażonych byków. Należy zatem zakazać pobierania i wykorzystywania nasienia bydła pochodzącego z obszaru objętego ograniczeniami.

(15) Zgodnie z art. 4.7.14 Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych OIE choroba guzowatej skóry bydła zalicza się według podręcznika Międzynarodowego Towarzystwa Transferu Zarodków do chorób i czynników chorobotwórczych kategorii 4, czyli takich, dla których przeprowadzono lub prowadzi się badania, z których nie można wyciągnąć jeszcze ostatecznych wniosków co do poziomu ryzyka przeniesienia lub z których wynika, że ryzyko przeniesienia z transferem zarodka może nie być nieznaczne, nawet jeśli z zarodkami postępuje się we właściwy sposób zgodnie z podręcznikiem między pobraniem a transferem. Należy zatem zakazać pobierania i wykorzystywania zarodków bydła pochodzącego z obszaru objętego ograniczeniami.

(16) Brak jest dowodów naukowych i doświadczalnych potwierdzających przenoszenie wirusa choroby guzowatej skóry bydła na zwierzęta z podatnych gatunków poprzez świeże mięso, surowe wyroby mięsne i produkty mięsne. Chociaż w opinii naukowej EFSA w sprawie choroby guzowatej skóry bydła potwierdzono, że wirus choroby guzowatej skóry bydła może przetrwać w mięsie przez nieokreślony czas, istniejący w Unii zakaz skarmiania przeżuwaczy białkami przeżuwaczy wyklucza możliwość mało prawdopodobnego przeniesienia ewentualnego wirusa drogą ustną. Aby uniknąć ryzyka rozprzestrzenienia się choroby, należy zezwolić na wprowadzanie do obrotu świeżego mięsa, surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych uzyskiwanych z bydła pochodzącego z obszaru objętego ograniczeniami określonego w załączniku do niniejszej decyzji jedynie w przypadku, gdy świeże mięso zostało uzyskane z bydła utrzymywanego w gospodarstwach wolnych od choroby, położonych w obszarze objętym ograniczeniami poza ustanowionymi obszarami zapowietrzonymi i zagrożonymi. Mięso takie powinno być wprowadzane do obrotu tylko na terytorium Bułgarii.

(17) Ponadto wysyłanie przesyłek świeżego mięsa uzyskanego z bydła utrzymywanego i poddanego ubojowi poza obszarem objętym ograniczeniami, a także surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych zdefiniowanych w pkt 7.1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 9 oraz przetworzonych żołądków, pęcherzy i jelit zdefiniowanych w pkt 7.9 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 853/2004, które zostały poddane jednemu z procesów obróbki określonych w części 4 załącznika II do decyzji Komisji 2007/777/WE 10 , wyprodukowanych z takiego świeżego mięsa i przetworzonych w zakładach znajdujących się na obszarze objętym ograniczeniami, powinno być dopuszczone pod pewnymi warunkami.

(18) Siara, mleko i produkty mleczne stosowane jako pasza dla zwierząt mogą odgrywać ważną rolę w rozprzestrzenianiu się choroby guzowatej skóry bydła, w szczególności gdy siara, mleko i produkty mleczne nie zostały poddane wystarczającej obróbce cieplnej lub zakwaszeniu w celu inaktywacji wirusa choroby guzowatej skóry bydła.

(19) W opinii naukowej w sprawie ryzyka dla zdrowia zwierząt związanego ze skarmianiem zwierząt gotowymi produktami mlecznymi niepoddanymi dalszej obróbce 11 EFSA wymieniła dokładniej kilka metod, które mogą ograniczać ryzyko rozprzestrzeniania się choroby guzowatej skóry bydła za pośrednictwem mleka i produktów mlecznych. Wprowadzanie do obrotu i wysyłanie przesyłek mleka i produktów mlecznych do spożycia przez ludzi, uzyskanych ze zwierząt utrzymywanych w obszarze objętym ograniczeniami, powinno zatem być dopuszczone pod pewnymi warunkami.

(20) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 142/2011 12 określono przepisy wykonawcze do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 13 , w tym wymogi dotyczące bezpiecznego przetwarzania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych. Aby zapobiec rozprzestrzenianiu się choroby guzowatej skóry bydła, należy zakazać wprowadzania do obrotu nieprzetworzonych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego. Odniesienie do przetworzonych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego w niniejszej decyzji należy uznawać za odniesienie do norm weterynaryjnych określonych w rozporządzeniu (UE) nr 142/2011.

(21) W przypadku wystąpienia ogniska choroby guzowatej skóry bydła w art. 19 dyrektywy 92/119/EWG przewiduje się możliwość przeprowadzenia szczepień przeciwko tej chorobie. Bułgaria nie wykluczyła zastosowania szczepień interwencyjnych przeciw chorobie guzowatej skóry bydła. Ryzyko rozprzestrzeniania się choroby od zaszczepionych zwierząt i produktów od nich pochodzących jest inne niż ryzyko stwarzane przez niezaszczepione zwierzęta, w których być może rozwija się choroba. Należy zatem określić warunki przemieszczania zaszczepionego bydła oraz wprowadzania do obrotu produktów pochodzących od takich zwierząt.

(22) Wiedza naukowa na temat choroby guzowatej skóry bydła jest niepełna. Zaszczepione bydło jest chronione przed objawami klinicznymi tej choroby, ale niekoniecznie jest chronione przed zakażeniem; ponadto nie wszystkie zaszczepione zwierzęta nabywają odporność ochronną. Dlatego należy zezwolić się na wysyłanie takich zwierząt, po okresie co najmniej 28 dni od szczepienia, do natychmiastowego uboju bezpośrednio do rzeźni znajdujących się na terytorium Bułgarii.

(23) W związku z powyższym świeże mięso i wytworzone z niego surowe wyroby mięsne oraz produkty mięsne poddane niespecyficznemu procesowi obróbki mogą stwarzać znaczące ryzyko rozprzestrzenienia się choroby guzowatej skóry bydła. Uzasadnione jest zatem ograniczenie do terytorium Bułgarii wprowadzania do obrotu świeżego mięsa bydła i dzikich zwierząt kopytnych z gatunków podatnych oraz wytworzonych z takiego świeżego mięsa surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych, pod warunkiem że takie produkty będą opatrzone specjalnym znakiem, który nie jest owalny i którego nie można pomylić ze znakiem jakości zdrowotnej dla świeżego mięsa określonym w sekcji I rozdział III w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 14 ani ze znakiem identyfikacyjnym dla surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych składających się z mięsa bydła lub je zawierających, określonym w sekcji I załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.

(24) Specyficzny proces obróbki produktów mięsnych w hermetycznie zaplombowanych pojemnikach do wartości Fo wynoszącej co najmniej trzy oraz obróbka mleka i produktów mlecznych opisana w części A pkt 1.1-1.5 w załączniku IX do dyrektywy Rady 2003/85/WE 15 wystarczająco skutecznie inaktywują wirusa choroby guzowatej skóry bydła w takich produktach przeznaczonych do spożycia przez ludzi - należy zatem zezwolić na wprowadzanie do obrotu takich produktów mięsnych oraz takiego mleka i produktów mlecznych na całym terytorium Bułgarii i w pozostałych państwach członkowskich oraz na wysyłkę takich produktów do państw trzecich.

(25) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

W niniejszej decyzji określa się środki ochronne w związku z wystąpieniem ogniska choroby guzowatej skóry bydła w Bułgarii oraz dodatkowe środki, które mają wprowadzić państwa członkowskie, których to dotyczy, zgodnie z dyrektywą 92/119/EWG.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszej dyrektywy stosuje się odpowiednio definicje określone w art. 2 dyrektywy 64/432/EWG, 92/65/EWG i 92/119/EWG.

Dodatkowo stosuje się następujące definicje:

a)
"bydło" oznacza zwierzęta kopytne z gatunków Bos taurus, Bos indicus, Bison bison i Bubalus bubalis;
b)
"obszar objęty ograniczeniami" oznacza część terytorium państwa członkowskiego, wymienioną w załączniku do niniejszej decyzji, obejmującą obszar, na którym potwierdzono chorobę guzowatej skóry bydła, oraz wszystkie obszary zapowietrzone i zagrożone określone zgodnie z art. 10 dyrektywy 92/119/EWG;
c)
"dziki przeżuwacz utrzymywany w niewoli" oznacza zwierzę z podrzędu przeżuwaczy z rzędu parzystokopytnych, którego fenotyp nie uległ znaczącym zmianom w wyniku selekcji dokonywanej przez człowieka, lecz które żyje pod bezpośrednim nadzorem lub kontrolą człowieka, w tym zwierzę żyjące w ogrodzie zoologicznym;
d)
"dziki przeżuwacz" oznacza zwierzę z podrzędu przeżuwaczy z rzędu parzystokopytnych, którego fenotyp nie uległ zmianom w wyniku selekcji dokonywanej przez człowieka, i które nie znajduje się pod bezpośrednim nadzorem ani kontrolą człowieka;
e)
"produkty mięsne" oznaczają produkty mięsne określone w pkt 7.1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 oraz przetworzone żołądki, pęcherze i jelita określone w pkt 7.9 tego załącznika, które zostały poddane jednemu z procesów obróbki określonych w części 4 załącznika II do decyzji 2007/777/WE.
Artykuł  3

Zakaz przemieszczania i wysyłki niektórych zwierząt oraz ich nasienia i zarodków oraz wprowadzania do obrotu pewnych produktów pochodzenia zwierzęcego i produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego

1.
Bułgaria zakazuje wysyłki następujących towarów z obszaru objętego ograniczeniami do innych części Bułgarii, do innych państw członkowskich oraz do państw trzecich:
a)
bydło i dzikie przeżuwacze utrzymywane w niewoli;
b)
nasienie, komórki jajowe i zarodki bydła.
2.
Bułgaria zakazuje wprowadzania do obrotu poza obszarem objętym ograniczeniami oraz wysyłki do innych państw członkowskich i do państw trzecich następujących towarów wytworzonych z bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych lub upolowanych na obszarze objętym ograniczeniami:
a)
świeże mięso i surowe wyroby mięsne oraz produkty mięsne wytworzone z takiego świeżego mięsa;
b)
siara, mleko i produkty mleczne uzyskane z bydła;
c)
świeże skóry i skórki nieobjęte zakresem definicji określonych w pkt 28 i 29 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 142/2011;
d)
nieprzetworzone produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego, chyba że są przeznaczone i kierowane do urzędowego nadzoru właściwego organu w celu ich usunięcia lub przetworzenia w zatwierdzonym zakładzie na terytorium Bułgarii zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1069/2009.
Artykuł  4

Odstępstwo od zakazu wysyłki bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli w celu natychmiastowego uboju oraz wysyłki świeżego mięsa, surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych uzyskanych z tych zwierząt

1.
Na zasadzie odstępstwa od zakazu przewidzianego w art. 3 ust. 1 lit. a) właściwy organ może zezwolić na wysyłkę bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli z gospodarstw położonych na obszarze objętym ograniczeniami do rzeźni położonych w innych częściach Bułgarii pod następującymi warunkami:
a)
zwierzęta przebywały od urodzenia lub przez ostatnie 28 dni w gospodarstwie, w którym w tym okresie nie zgłoszono oficjalnie żadnego przypadku choroby guzowatej skóry bydła;
b)
zwierzęta zostały poddane kontroli klinicznej podczas załadunku i nie wykazywały żadnych objawów klinicznych choroby guzowatej skóry bydła;
c)
zwierzęta są przewożone bezpośrednio do natychmiastowego uboju, bez postojów i rozładunków;
d)
rzeźnia została wyznaczona do tego celu przez właściwy organ;
e)
organ właściwy dla danej rzeźni musi zostać poinformowany z wyprzedzeniem przez organ właściwy dla wysyłki o zamiarze wysłania zwierząt oraz powiadamia organ właściwy dla wysyłki o ich przybyciu;
f)
po przybyciu do rzeźni zwierzęta te są utrzymywane i poddawane ubojowi oddzielnie od innych zwierząt w czasie krótszym niż 36 godzin;
g)
zwierzęta, które mają zostać przemieszczone:
(i)
nie zostały zaszczepione przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła i były utrzymywane w gospodarstwach:
-
w których nie przeprowadzano szczepień i które znajdują się poza obszarami zapowietrzonymi i zagrożonymi, lub
-
w których przeprowadzono szczepienia i które znajdują się poza obszarami zapowietrzonymi i zagrożonymi, przy czym od szczepienia stada minął okres karencji wynoszący co najmniej 7 dni, lub
-
które znajdują się na obszarze zagrożonym utrzymanym dłużej niż 30 dni ze względu na wystąpienie kolejnych przypadków choroby zgodnie z art. 13 dyrektywy 92/119/EWG; lub
(ii)
zostały zaszczepione przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła co najmniej 28 dni przed datą przemieszczenia i pochodzą z gospodarstwa, w których wszystkie podatne zwierzęta zostały zaszczepione co najmniej 28 dni przez datą planowanego przemieszczenia.
2.
Każda wysyłka bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli zgodnie z ust. 1 może odbywać się wyłącznie wtedy, gdy spełnione są następujące warunki:
a)
środek transportu został odpowiednio oczyszczony i zdezynfekowany przed załadunkiem i po załadunku zwierząt zgodnie z art. 9;
b)
przed transportem i w czasie transportu zwierzęta chronione są przed atakami owadów będących wektorami.
3.
Właściwy organ zapewnia wprowadzanie do obrotu świeżego mięsa, surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych uzyskanych ze zwierząt, o których mowa w ust. 1, zgodnie z wymogami określonymi odpowiednio w art. 5 i 6.
Artykuł  5

Odstępstwo od zakazu wprowadzania do obrotu świeżego mięsa i surowych wyrobów mięsnych z bydła i dzikich przeżuwaczy

1.
Na zasadzie odstępstwa od zakazów określonych w art. 3 ust. 2 lit. a) i c) właściwy organ może zezwolić na wprowadzanie do obrotu w Bułgarii poza obszarem objętym ograniczeniami świeżego mięsa, z wyjątkiem podrobów innych niż wątroba, oraz surowych wyrobów mięsnych z takiego mięsa, a także świeżych skór i skórek uzyskanych z bydła i dzikich przeżuwaczy:
a)
utrzymywanych w gospodarstwach położonych na obszarze objętym ograniczeniami, które nie podlegały ograniczeniom zgodnie z dyrektywą 92/119/EWG; lub
b)
poddanych ubojowi lub upolowanych przed dniem 13 kwietnia 2016 r.; lub
c)
o których mowa w art. 4 ust. 1.
2.
Właściwy organ może zezwolić na wysyłkę do innych państw członkowskich lub państw trzecich przesyłek świeżego mięsa uzyskanego z bydła utrzymywanego i poddanego ubojowi poza obszarem objętym ograniczeniami oraz surowych wyrobów mięsnych wyprodukowanych z takiego świeżego mięsa wyłącznie pod warunkiem, że podczas produkcji i przechowywania takiego mięsa i takich surowych wyrobów mięsnych oraz manipulowania nimi nie doszło do kontaktu z mięsem i surowymi wyrobami mięsnymi niedopuszczonymi do wysyłki do innych państw członkowskich zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. a) oraz pod warunkiem dołączenia do nich urzędowego świadectwa zdrowia według wzoru określonego w załączniku do rozporządzenia Komisji (WE) nr 599/2004 16 , w którego części II wpisane jest następujące poświadczenie:

"Świeże mięso lub surowe wyroby mięsne spełniające wymogi decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/645 z dnia 22 kwietnia 2016 r. dotyczącej niektórych środków ochronnych przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła w Bułgarii.".

Artykuł  6

Odstępstwo od zakazu wprowadzania do obrotu produktów mięsnych składających się z mięsa bydła lub dzikich przeżuwaczy lub zawierających takie mięso

1.
Na zasadzie odstępstwa od zakazu przewidzianego w art. 3 ust. 2 lit. a) właściwy organ może zezwolić na wprowadzanie do obrotu wyprodukowanych na obszarze objętym ograniczeniami produktów mięsnych ze świeżego mięsa bydła i dzikich przeżuwaczy:
a)
utrzymywanych w gospodarstwach położonych na obszarze objętym ograniczeniami, które nie podlegają ograniczeniom zgodnie z dyrektywą 92/119/EWG;
b)
poddanych ubojowi lub upolowanych przed dniem 13 kwietnia 2016 r.; lub
c)
o których mowa w art. 4 ust. 1; lub
d)
utrzymywanych i poddanych ubojowi poza obszarem objętym ograniczeniami.
2.
Właściwy organ może zezwolić na wprowadzanie do obrotu produktów mięsnych, o których mowa w ust. 1, spełniających warunki określone w lit. a), b) lub c) tego ustępu, wyłącznie na terytorium Bułgarii, pod warunkiem że produkty mięsne zostały poddane niespecyficznemu procesowi obróbki, w wyniku którego powierzchnia przekroju produktów mięsnych nie wykazuje cech świeżego mięsa.

Właściwy organ zapewnia, aby produkty mięsne, o których mowa w akapicie pierwszym, nie były wysyłane do innych państw członkowskich ani do państw trzecich.

3.
Właściwy organ może zezwolić na wysyłkę do innych państw członkowskich lub do państw trzecich przesyłek produktów mięsnych wyprodukowanych ze świeżego mięsa uzyskanego ze zwierząt, o których mowa w ust. 1 lit. a), b) i c), wyłącznie pod warunkiem że produkty mięsne zostały poddane specyficznemu procesowi obróbki, o którym mowa w części 4 pkt B w załączniku II do decyzji 2007/777/WE, w hermetycznie zaplombowanych pojemnikach do wartości Fo wynoszącej co najmniej trzy oraz pod warunkiem dołączenia do nich urzędowego świadectwa zdrowia według wzoru określonego w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 599/2004, w którego części II wpisane jest następujące poświadczenie:

"Produkty mięsne spełniające wymogi decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/645 z dnia 22 kwietnia 2016 r. dotyczącej niektórych środków ochronnych przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła w Bułgarii.".

4.
Właściwy organ może zezwolić na wysyłkę do innych państw członkowskich lub do państw trzecich przesyłek produktów mięsnych wyprodukowanych ze świeżego mięsa uzyskanego ze zwierząt, o których mowa w ust. 1 lit. d), wyłącznie pod warunkiem że te produkty mięsne zostały poddane przynajmniej niespecyficznemu procesowi obróbki, o którym mowa w części 4 pkt A w załączniku II do decyzji 2007/777/WE, w wyniku którego powierzchnia przekroju produktów mięsnych nie wykazuje cech świeżego mięsa, oraz pod warunkiem dołączenia do przesyłek do innych państw członkowskich urzędowego świadectwa zdrowia według wzoru określonego w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 599/2004, w którego części II wpisane jest następujące poświadczenie:

"Produkty mięsne spełniające wymogi decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/645 z dnia 22 kwietnia 2016 r. dotyczącej niektórych środków ochronnych przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła w Bułgarii.".

Artykuł  7

Odstępstwo od zakazu wysyłki i wprowadzania do obrotu mleka i produktów mlecznych

1.
Na zasadzie odstępstwa od zakazu przewidzianego w art. 3 ust. 2 lit. b) właściwy organ może zezwolić na wprowadzanie do obrotu mleka przeznaczonego do spożycia przez ludzi, uzyskanego od bydła utrzymywanego w gospodarstwach znajdujących się na obszarze objętym ograniczeniami, oraz wytworzonych z tego mleka produktów mlecznych, pod warunkiem że mleko i produkty mleczne zostały poddane obróbce opisanej w pkt 1.1-1.5 części A w załączniku IX do dyrektywy 2003/85/WE.
2.
Właściwy organ może zezwolić na wysyłanie do innych państw członkowskich lub do państw trzecich przesyłek mleka uzyskanego od bydła utrzymywanego w gospodarstwach znajdujących się na obszarze objętym ograniczeniami oraz wytworzonych z tego mleka produktów mlecznych wyłącznie pod warunkiem że mleko i produkty mleczne są przeznaczone do spożycia przez ludzi i zostały poddane obróbce, o której mowa w ust. 1, oraz pod warunkiem dołączenia do przesyłek do innych państw członkowskich urzędowego świadectwa zdrowia według wzoru określonego w załączniku do rozporządzenia Komisji (WE) nr 599/2004, w którego części II wpisane jest następujące poświadczenie:

"Mleko lub produkty mleczne spełniające wymogi decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/645 z dnia 22 kwietnia 2016 r. dotyczącej niektórych środków ochronnych przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła w Bułgarii.".

Artykuł  8

Specjalne oznakowanie świeżego mięsa, surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych, o których mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 2

Bułgaria zapewnia oznakowanie świeżego mięsa, surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych, o których mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 2, specjalnym znakiem jakości zdrowotnej lub znakiem identyfikacyjnym, który nie ma kształtu owalnego i nie można go pomylić:

a)
ze znakiem jakości zdrowotnej dla świeżego mięsa określonym w sekcji I rozdział III w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004;
b)
ze znakiem identyfikacyjnym dla surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych składających się z mięsa bydła lub zawierających takie mięso, określonym w sekcji I w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.
Artykuł  9

Wymogi dotyczące pojazdów do transportu, czyszczenia i dezynfekcji

1.
Właściwy organ zapewnia, aby w przypadku każdego pojazdu, który był w kontakcie ze zwierzętami z podatnych gatunków w obszarze objętym ograniczeniami i ma opuścić ten obszar, operator lub kierowca pojazdu wykazywał, że od czasu ostatniego kontaktu ze zwierzętami pojazd został oczyszczony i poddany dezynfekcji w taki sposób, aby inaktywować wirusa choroby guzowatej skóry bydła.
2.
Właściwy organ określa, jakie informacje ma przedłożyć operator lub kierowca pojazdu dla zwierząt w celu wykazania, że przeprowadzono wymagane oczyszczanie i dezynfekcję.
Artykuł  10

Wymogi dotyczące informacji

Bułgaria informuje Komisję i pozostałe państwa członkowskie, na forum Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, o wynikach nadzoru prowadzonego w odniesieniu do choroby guzowatej skóry bydła w obszarze objętym ograniczeniami.

Artykuł  11

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2016 r.

Artykuł  12

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Bułgarii.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 kwietnia 2016 r.

W imieniu Komisji

Vytenis ANDRIUKAITIS

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK 17

OBSZAR OBJĘTY OGRANICZENIAMI, O KTÓRYM MOWA W ART. 2 AKAPIT DRUGI LIT. b)

Bułgaria:

Następujące obwody w Bułgarii:

-
całe terytorium Bułgarii.
1 Dz.U. L 395 z 30.12.1989, s. 13.
2 Dz.U. L 224 z 18.8.1990, s. 29.
3 Dz.U. L 62 z 15.3.1993, s. 69.
4 Dz.U. L 18 z 23.1.2003, s. 11.
5 Dyrektywa Rady 64/432/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy bydłem i trzodą chlewną (Dz.U. 121 z 29.7.1964, s. 1977/64).
6 Dyrektywa Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiająca wymagania dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych wymaganiami dotyczącymi zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A pkt I do dyrektywy 90/425/EWG (Dz.U. L 268 z 14.9.1992, s. 54).
7 Dziennik EFSA 2015;13(1):3986 [73 s.].
8 Wydanie 24., 2015 r.
9 Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55).
10 Decyzja Komisji 2007/777/WE z dnia 29 listopada 2007 ustanawiająca warunki zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego oraz wzory świadectw na przywóz z krajów trzecich niektórych produktów mięsnych oraz przetworzonych żołądków, pęcherzy i jelit do spożycia przez ludzi i uchylająca decyzję 2005/432/WE (Dz.U. L 312 z 30.11.2007, s. 49).
11 Dziennik EFSA (2006) 347, s. 1.
12 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, oraz w sprawie wykonania dyrektywy Rady 97/78/WE w odniesieniu do niektórych próbek i przedmiotów zwolnionych z kontroli weterynaryjnych na granicach w myśl tej dyrektywy (Dz.U. L 54 z 26.2.2011, s. 1).
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) (Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 1)
14 Rozporządzenie (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 206).
15 Dyrektywa Rady 2003/85/WE z dnia 29 września 2003 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania pryszczycy, uchylająca dyrektywę 85/511/EWG i decyzje 89/531/EWG i 91/665/EWG oraz zmieniająca dyrektywę 92/46/EWG (Dz.U. L 306 z 22.11.2003, s. 1).
16 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 599/2004 z dnia 30 marca 2004 r. dotyczące przyjęcia zharmonizowanego wzoru świadectwa i sprawozdania z kontroli związanych z wewnątrzwspólnotowym handlem zwierzętami i produktami pochodzenia zwierzęcego (Dz.U. L 94 z 31.3.2004, s. 44).
17 Załącznik zmieniony przez art. 3 decyzji nr (UE) 2016/1183 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.195.75) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.