Decyzja wykonawcza 2012/138/UE w sprawie środków nadzwyczajnych zapobiegających wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w Unii organizmu Anoplophora chinensis (Forster)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2012.64.38

Akt utracił moc
Wersja od: 20 listopada 2022 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 1 marca 2012 r.
w sprawie środków nadzwyczajnych zapobiegających wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w Unii organizmu Anoplophora chinensis (Forster) *

(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 1310)

(2012/138/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 3 marca 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 16 ust. 3 zdanie czwarte,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Doświadczenia zdobyte w wyniku wdrażania decyzji Komisji 2008/840/WE z dnia 7 listopada 2008 r. w sprawie środków nadzwyczajnych zapobiegających wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie organizmu Anoplophora chinensis (Forster)(2), biorąc pod uwagę ostatnie przypadki wystąpienia tego organizmu i ustalenia zgłoszone przez Niemcy, Włochy, Niderlandy a w szczególności Zjednoczone Królestwo oraz doświadczenia odnoszące się do zwalczania tego organizmu, wskazały na potrzebę zmiany środków przewidzianych w tej decyzji. W celu zachowania jasności, ze względu na zakres wspomnianych zmian oraz zmian wcześniejszych, należy zastąpić decyzję 2008/840/WE.

(2) W załączniku I część A sekcja I do dyrektywy 2000/29/WE wymienia się organizmy Anoplophora chinensis (Thomson) oraz Anoplophora malasiaca (Forster), przy czym obie nazwy dotyczą jednego gatunku, który do celów niniejszej decyzji zostaje określony jako Anoplophora chinensis (Forster), zwany dalej "określonym organizmem", tak jak w przypadku decyzji 2008/840/WE.

(3) Biorąc pod uwagę zdobyte doświadczenie, niektóre gatunki roślin, które nie zostały uwzględnione w decyzji 2008/840/WE, powinny zostać objęte jej zakresem, podczas gdy inne, które zostały uprzednio do niej włączone, należy wyłączyć z zakresu decyzji. Rośliny i zrazy, których łodygi lub korzenie są poniżej pewnej średnicy, powinny znaleźć się poza zakresem decyzji. Należy natomiast włączyć pewne definicje w celu poprawy przejrzystości i czytelności.

(4) W odniesieniu do przywozu przepisy powinny uwzględniać stan fitosanitarny szkodliwego organizmu w kraju pochodzenia.

(5) Uwzględniając doświadczenie związane z porażonymi przesyłkami pochodzącymi z Chin, przywóz z tego kraju powinien być regulowany specjalnymi przepisami. Ponieważ większość wykrytych przypadków wystąpienia organizmu na określonych roślinach przywożonych z Chin zgłaszano w odniesieniu do roślin Acer spp., należy utrzymać zakaz ich przywozu do dnia 30 kwietnia 2012 r., jak postanowiono wcześniej.

(6) Należy ustanowić przepisy dotyczące przemieszczania roślin w obrębie Unii.

(7) Państwa członkowskie powinny przeprowadzać coroczne badania i powiadamiać o ich wynikach Komisję i pozostałe państwa członkowskie. Należy przewidzieć powiadomienia w przypadkach, gdy określony organizm pojawi się w danym państwie członkowskim lub w części państwa członkowskiego, gdzie nie odnotowano wcześniej jego obecności lub uznano, że został on zwalczony. Należy wyznaczyć termin pięciu dni na zgłoszenie obecności określonego organizmu przez państwo członkowskie, aby umożliwić, w stosownych przypadkach, podjęcie szybkiego działania na poziomie Unii.

(8) W celu zwalczenia określonego organizmu i powstrzymania jego rozprzestrzeniania się państwa członkowskie powinny ustanowić wyznaczone obszary oraz wprowadzić niezbędne środki. W ramach tych środków państwa członkowskie powinny przeprowadzić działania mające na celu zwiększenie świadomości społecznej na temat zagrożeń stwarzanych przez określony organizm. Powinny one również określić konkretne terminy wdrażania tych środków. W przypadkach gdy zwalczenie określonego organizmu nie jest już możliwe, państwa członkowskie powinny wprowadzić środki mające na celu jego powstrzymywanie.

(9) W szczególnych okolicznościach państwa członkowskie powinny mieć możliwość podjęcia decyzji o nieustanawianiu wyznaczonego obszaru oraz ograniczeniu środków do niszczenia porażonego materiału, prowadzenia wzmożonego monitoringu i identyfikacji roślin związanych z danym przypadkiem porażenia.

(10) Państwa członkowskie powinny zgłaszać Komisji i pozostałym państwom członkowskim środki, które wprowadziły lub zamierzają wprowadzić, jak również powody, dla których nie ustanawiają wyznaczonych obszarów. Państwa członkowskie powinny corocznie przekazywać Komisji i innym państwom członkowskim uaktualnioną wersję takiego sprawozdania, dającego dokładny obraz sytuacji.

(11) Należy zatem uchylić decyzję 2008/840/WE.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a)
"określone rośliny" oznaczają rośliny do sadzenia, których średnica łodygi lub korzenia w najgrubszym miejscu wynosi 1 cm lub więcej, inne niż nasiona, następujących gatunków: Acer spp., Aesculus hippocastanum, Alnus spp., Betula spp., Carpinus spp., Citrus spp., Cornus spp., Corylus spp., Cotoneaster spp., Crataegus spp., Fagus spp., Lagerstroemia spp., Malus spp., Platanus spp., Populus spp., Prunus laurocerasus, Pyrus spp., Rosa spp., Salix spp. oraz Ulmus spp.;
b)
"miejsce produkcji" oznacza miejsce produkcji zgodnie z definicją podaną w międzynarodowych standardach środków fitosanitarnych FAO (zwanych dalej "ISPM") nr 5(3).
c)
"określony organizm" oznacza organizm Anoplophora chinensis (Forster).
Artykuł  2

Przywóz określonych roślin pochodzących z państw trzecich innych niż Chiny

W odniesieniu do przywozu pochodzącego z państw trzecich innych niż Chiny, o których wiadomo, że występuje w nich określony organizm, określone rośliny można wprowadzać do Unii jedynie pod warunkiem, że:

a)
są zgodne ze szczególnymi wymogami dotyczącymi przywozu określonymi w załączniku I część 1A) pkt 1;
b)
zostaną przy wprowadzeniu do Unii poddane badaniu przez odpowiedzialny organ urzędowy, zgodnie z załącznikiem I część 1A) pkt 2, pod kątem obecności określonego organizmu i zostaną na podstawie tego badania uznane za wolne od tego organizmu.
Artykuł  3

Przywóz określonych roślin pochodzących z Chin

1. 
W odniesieniu do przywozu pochodzącego z Chin określone rośliny można wprowadzać do Unii jedynie pod warunkiem, że:
a)
są zgodne ze szczególnymi wymogami dotyczącymi przywozu określonymi w załączniku I część 1B) pkt 1;
b)
zostaną przy wprowadzeniu do Unii poddane badaniu przez odpowiedzialny organ urzędowy, zgodnie z załącznikiem I część 1B) pkt 2, pod kątem obecności określonego organizmu i zostaną na podstawie tego badania uznane za wolne od tego organizmu;
c)
miejsce produkcji tych roślin:
(i)
posiada niepowtarzalny numer rejestracyjny przypisany przez krajową organizację ochrony roślin Chin;
(ii)
jest ujęte w najbardziej aktualnej wersji rejestru przekazanego państwom członkowskim przez Komisję zgodnie z ust. 3;
(iii)
w ciągu ostatnich dwóch lat nie zostało zgłoszone państwom członkowskim przez Komisję jako skreślone z rejestru zgodnie z ust. 3; oraz
(iv)
w ciągu ostatnich dwóch lat nie zostało zgłoszone państwom członkowskim przez Komisję zgodnie z ust. 4 lub 5.
2. 
Rośliny Acer spp. nie mogą być jednak wprowadzane do Unii do dnia 30 kwietnia 2012 r.

Od dnia 1 maja 2012 r. w odniesieniu do roślin Acer spp. stosuje się ust. 1.

3. 
Komisja przekazuje państwom członkowskim rejestr miejsc produkcji w Chinach, który został ustanowiony przez krajową organizację ochrony roślin w Chinach zgodnie z załącznikiem I część 1B) pkt 1 lit. b).

Jeżeli organizacja ta uaktualnia rejestr poprzez skreślenie miejsca produkcji, ponieważ stwierdzono, że nie spełnia ono już wymogów załącznika I część 1B) pkt 1 lit. b), lub ponieważ Komisja poinformowała Chiny o potwierdzeniu występowania określonego organizmu przy przywozie określonych roślin z takiego miejsca produkcji, Chiny udostępniają uaktualnioną wersję rejestru Komisji; Komisja przekazuje uaktualnioną wersję rejestru państwom członkowskim.

Jeżeli organizacja ta uaktualnia rejestr poprzez ujęcie miejsca produkcji w rejestrze, ponieważ stwierdzono, że spełnia ono wymogi załącznika I część 1B) pkt 1 lit. b), Chiny udostępniają uaktualnioną wersję rejestru Komisji wraz z niezbędnymi wyjaśnieniami. Komisja przekazuje państwom członkowskim uaktualnioną wersję rejestru oraz, w stosownych przypadkach, te wyjaśnienia.

Za pomocą informacyjnych stron internetowych Komisja podaje rejestr oraz jego aktualizacje do publicznej wiadomości.

4. 
Jeżeli zgodnie z załącznikiem I część 1B) pkt 1 lit. b) ppkt (ii), (iii) i (iv) podczas kontroli w zarejestrowanym miejscu produkcji chińska organizacja ochrony roślin potwierdzi występowanie określonego organizmu, a Chiny poinformują Komisję o takim wykryciu, Komisja niezwłocznie przekazuje tę informację państwom członkowskim.

Za pomocą informacyjnych stron internetowych Komisja także podaje tę informację do publicznej wiadomości.

5. 
Jeżeli Komisja ma dowody na to, że miejsce produkcji ujęte w rejestrze nie spełnia wymogów załącznika I część 1B) pkt 1 lit. b) lub jeżeli określony organizm został wykryty na określonych roślinach przywożonych z takiego miejsca produkcji, a informacje takie pochodzą ze źródeł innych niż te, o których mowa w ust. 3 lub 4, Komisja przekazuje państwom członkowskim informacje dotyczące takiego miejsca produkcji.

Za pomocą informacyjnych stron internetowych Komisja także podaje tę informację do publicznej wiadomości.

Artykuł  4

Przemieszczanie określonych roślin w Unii

Określone rośliny pochodzące z wyznaczonych obszarów w Unii, ustanowionych zgodnie z art. 6, można przemieszczać w Unii jedynie, jeśli spełniają one warunki określone w załączniku I część 2 pkt 1.

Określone rośliny, których nie uprawiano na wyznaczonych obszarach, ale są wprowadzane na takie obszary, można przemieszczać w Unii jedynie, jeśli spełniają one warunki określone w załączniku I część 2 pkt 2.

Określone rośliny przywożone zgodnie z art. 2 i 3 z państw trzecich, co do których wiadomo, że występuje w nich określony organizm, można przemieszczać w Unii jedynie, jeśli spełniają one warunki określone w załączniku I część 2 pkt 3.

Artykuł  5

Badania i powiadamianie o określonym organizmie

1. 
Państwa członkowskie prowadzą coroczne urzędowe badania pod kątem występowania określonego organizmu oraz dowodów porażenia przez ten organizm roślin żywicielskich na swoich terytoriach.

Nie naruszając przepisów art. 16 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE, państwa członkowskie powiadamiają o wynikach tych badań Komisję oraz pozostałe państwa członkowskie do dnia 30 kwietnia każdego roku.

2. 
Bez uszczerbku dla przepisów art. 16 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE, państwa członkowskie, w ciągu pięciu dni, na piśmie powiadamiają Komisję i pozostałe państwa członkowskie o obecności określonego organizmu na obszarze znajdującym się na ich terytorium, gdzie wcześniej nie odnotowano jego obecności lub określony organizm został uznany za zwalczony lub gdzie porażenie zostało wykryte na gatunku rośliny, o której wcześniej nie było wiadomo, że jest rośliną żywicielską.
Artykuł  6

Wyznaczone obszary

1. 
Jeśli wyniki badań, o których mowa w art. 5 ust. 1, potwierdzają występowanie określonego organizmu na danym obszarze lub jeżeli jego występowanie zostało potwierdzone w inny sposób, dane państwo członkowskie niezwłocznie ustanawia, zgodnie z częścią 1 załącznika II, wyznaczony obszar składający się ze strefy porażenia i strefy buforowej.
2. 
Państwa członkowskie nie muszą ustanawiać wyznaczonych obszarów, o których mowa w ust. 1, o ile spełniono warunki określone w załączniku II część 2 pkt 1. W takim przypadku państwa członkowskie wprowadzają środki określone w pkt 2 tej części.
3. 
Państwa członkowskie wprowadzają na wyznaczonych obszarach środki określone w części 3 załącznika II.
4. 
Państwa członkowskie ustalają terminy wdrażania środków przewidzianych w ust. 2 i 3.
Artykuł  7

Sprawozdawczość na temat środków

1. 
Państwa członkowskie w ciągu trzydziestu dni od powiadomienia, o którym mowa w art. 5 ust. 2, zgłaszają Komisji i pozostałym państwom członkowskim środki, które wprowadziły lub zamierzają wprowadzić zgodnie z art. 6.

Sprawozdanie zawiera również opis wyznaczonego obszaru, o ile został ustanowiony, informacje dotyczące lokalizacji wraz mapą przedstawiającą jego granice oraz informacje na temat aktualnego statusu szkodliwego organizmu, jak również środków mających na celu spełnienie wymogów w odniesieniu do przemieszczania określonych roślin wewnątrz Unii, jak określono w art. 4.

Należy opisać dowody i kryteria, na których oparte są środki.

W przypadku gdy państwa członkowskie podejmują decyzję o nieustanawianiu wyznaczonego obszaru zgodnie z art. 6 ust. 2, sprawozdanie zawiera dane uzasadniające i powody takiej decyzji.

2. 
Do dnia 30 kwietnia każdego roku państwa członkowskie przekazują Komisji i innym państwom członkowskim sprawozdanie zawierające aktualny wykaz wyznaczonych obszarów ustanowionych zgodnie z art. 6, w tym informacje dotyczące ich opisu i lokalizacji wraz z mapą przedstawiającą ich granice, oraz środki, które państwa członkowskie wprowadziły lub zamierzają wprowadzić.
Artykuł  8

Zgodność

Państwa członkowskie podejmują wszelkie środki mające na celu spełnienie wymogów niniejszej decyzji oraz, w razie potrzeby, zmieniają środki, które przyjęły w celu ochrony przed wprowadzeniem i rozprzestrzenianiem się określonego organizmu, tak aby środki te były zgodne z niniejszą decyzją. Państwa członkowskie niezwłocznie informują o tych środkach Komisję.

Artykuł  9

Uchylenie

Decyzja 2008/840/WE traci moc.

Artykuł  10

Przegląd

Niniejsza decyzja zostanie poddana przeglądowi najpóźniej do dnia 31 maja 2013 r.

Artykuł  11

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 marca 2012 r.
W imieniu Komisji
John DALLI
Członek Komisji
______

(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.

(2) Dz.U. L 300 z 11.11.2008, s. 36.

(3) Glosariusz terminologii fitosanitarnej - norma referencyjna ISPM nr 5 sekretariatu Międzynarodowej Konwencji Ochrony Roślin, Rzym.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  1

1. Szczególne wymogi dotyczące przywozu
A.
Przywóz pochodzący z państw trzecich innych niż Chiny
1.
Nie naruszając przepisów wskazanych w załączniku III część A (poz. 9, 16, 18) oraz w załączniku IV część A sekcja I (poz. 14, 15, 17, 18, 19.2, 20, 22.1, 22.2, 23.1, 23.2, 32.1, 32.3, 33, 34, 36.1, 39, 40, 43, 44, 46) do dyrektywy 2000/29/WE, określone rośliny pochodzące z państw trzecich innych niż Chiny, o których wiadomo, że występuje w nich określony organizm, muszą posiadać świadectwo określone w art. 13 ust. 1 tej dyrektywy, w którym stwierdza się w rubryce "dodatkowa deklaracja", że:
a)
rośliny te były stale uprawiane w miejscu produkcji zarejestrowanym i kontrolowanym przez krajową organizację ochrony roślin w państwie pochodzenia oraz położonym na obszarach wolnych od szkodników, ustanowionych przez tę organizację zgodnie z odpowiednimi międzynarodowymi normami dla środków fitosanitarnych. Nazwę obszaru wolnego od szkodników należy podać w rubryce "miejsce pochodzenia"; lub
b)
rośliny te były uprawiane przez okres co najmniej dwóch lat przed wywozem - lub w przypadku roślin młodszych niż dwa lata były stale uprawiane - w miejscu produkcji określonym jako wolne od organizmu Anoplophora chinensis (Forster) zgodnie z międzynarodowymi normami dla środków fitosanitarnych:
(i)
które jest zarejestrowane i kontrolowane przez krajową organizację ochrony roślin kraju pochodzenia; oraz
(ii)
które było przynajmniej dwa razy w roku poddawane drobiazgowym kontrolom urzędowym pod kątem jakichkolwiek oznak występowania organizmu Anoplophora chinensis (Forster), przeprowadzanym w odpowiednim czasie, i zostało na podstawie tych badań uznane za wolne od tego organizmu; oraz
(iii)
w którym rośliny te były uprawiane na terenie:
całkowicie fizycznie zabezpieczonym przed wprowadzeniem organizmu Anoplophora chinensis (Forster), lub
na którym stosowane są odpowiednie procedury zabezpieczające i który jest otoczony strefą buforową o promieniu co najmniej dwóch kilometrów, w której przeprowadza się corocznie w odpowiednim czasie urzędowe kontrole pod kątem występowania lub oznak występowania organizmu Anoplophora chinensis (Forster). W przypadku stwierdzenia oznak występowania organizmu Anoplophora chinensis (Forster) podejmuje się niezwłocznie środki zwalczania w celu uwolnienia strefy buforowej od tego szkodnika; oraz
(iv)
w którym bezpośrednio przed wywozem przesyłek rośliny były poddawane drobiazgowej kontroli urzędowej pod kątem występowania określonego organizmu, w szczególności na korzeniach i łodygach roślin. Kontrola ta obejmuje niszczące metody pobierania próbek. Wielkość próbki pobranej do kontroli powinna umożliwiać przynajmniej wykrycie 1 % stopnia porażenia przy 99 % poziomie ufności; lub
c)
rośliny te wyhodowano z podkładek, które spełniają wymogi, o których mowa w lit. b), z wszczepionymi zrazami, które spełniają następujące wymagania:
(i)
w chwili wywozu średnica wszczepionych zrazów w najgrubszym miejscu nie przekracza 1 cm;
(ii)
szczepione rośliny zostały poddane kontroli zgodnie z lit. b) ppkt (iv).
2.
Określone rośliny przywożone zgodnie z pkt 1 poddaje się drobiazgowej kontroli w miejscu wprowadzenia lub przeznaczenia określonym zgodnie z dyrektywą Komisji 2004/103/WE(1). Stosowane metody kontroli zapewniają wykrycie wszelkich oznak występowania określonego organizmu, w szczególności na korzeniach i łodygach roślin. Kontrola ta obejmuje niszczące metody pobierania próbek. Wielkość próbki pobranej do kontroli powinna umożliwiać przynajmniej wykrycie 1 % stopnia porażenia przy 99 % poziomie ufności.
B.
Przywóz pochodzący z Chin
1.
Nie naruszając przepisów wskazanych w załączniku III część A (poz. 9, 16, 18) oraz w załączniku IV część A sekcja I (poz. 14, 15, 17, 18, 19.2, 20, 22.1, 22.2, 23.1, 23.2, 32.1, 32.3, 33, 34, 36.1, 39, 40, 43, 44, 46) do dyrektywy 2000/29/WE, określone rośliny pochodzące z Chin muszą posiadać świadectwo określone w art. 13 ust. 1 tej dyrektywy, w którym stwierdza się w rubryce "dodatkowa deklaracja", że:
a)
rośliny te były stale uprawiane w miejscu produkcji zarejestrowanym i kontrolowanym przez krajową organizację ochrony roślin Chin oraz położonym na obszarach wolnych od szkodników, ustanowionych przez tę organizację zgodnie z odpowiednimi międzynarodowymi normami dla środków fitosanitarnych. Nazwę obszaru wolnego od szkodników należy podać w rubryce "miejsce pochodzenia"; lub
b)
rośliny te były uprawiane przez okres co najmniej dwóch lat przed wywozem - lub w przypadku roślin młodszych niż dwa lata były stale uprawiane - w miejscu produkcji określonym jako wolne od organizmu Anoplophora chinensis (Forster) zgodnie z międzynarodowymi normami dla środków fitosanitarnych:
(i)
które jest zarejestrowane i kontrolowane przez krajową organizację ochrony roślin Chin; oraz
(ii)
które było przynajmniej dwa razy w roku poddawane urzędowym kontrolom pod kątem jakichkolwiek oznak występowania organizmu Anoplophora chinensis (Forster), przeprowadzanym w odpowiednim czasie, i zostało na podstawie tych badań uznane za wolne od tego organizmu; oraz
(iii)
w którym rośliny te były uprawiane na terenie:
całkowicie fizycznie zabezpieczonym przed wprowadzeniem organizmu Anoplophora chinensis (Forster), lub
na którym stosowane są odpowiednie procedury zabezpieczające i który jest otoczony strefą buforową o promieniu co najmniej dwóch kilometrów, w której przeprowadza się corocznie w odpowiednim czasie urzędowe kontrole pod kątem występowania lub oznak występowania organizmu Anoplophora chinensis (Forster). W przypadku stwierdzenia oznak występowania organizmu Anoplophora chinensis (Forster) podejmuje się niezwłocznie środki zwalczania w celu uwolnienia strefy buforowej od tego szkodnika; oraz
(iv)
w którym bezpośrednio przed wywozem przesyłek rośliny były poddawane drobiazgowej kontroli urzędowej, łącznie z niszczącymi metodami pobierania próbek z każdej partii, pod kątem występowania organizmu Anoplophora chinensis (Forster), w szczególności na korzeniach i łodygach roślin.

Wielkość próbki pobranej do kontroli powinna umożliwiać przynajmniej wykrycie 1 % stopnia porażenia przy 99 % poziomie ufności; lub

c)
rośliny te wyhodowano z podkładek, które spełniają wymogi, o których mowa w lit. b), z wszczepionymi zrazami, które spełniają następujące wymagania:
(i)
w chwili wywozu średnica wszczepionych zrazów w najgrubszym miejscu nie przekracza 1 cm;
(ii)
szczepione rośliny zostały poddane kontroli zgodnie z lit. b) ppkt (iv);
d)
numer rejestracyjny miejsca produkcji.
2.
Określone rośliny przywożone zgodnie z pkt 1 poddaje się drobiazgowej kontroli w miejscu wprowadzenia lub przeznaczenia określonym zgodnie z dyrektywą 2004/103/WE. Stosowane metody kontroli, łącznie z niszczącymi metodami pobierania próbek z każdej partii, zapewniają wykrycie wszelkich oznak występowania określonego organizmu, w szczególności na korzeniach i łodygach roślin. Wielkość próbki pobranej do kontroli powinna umożliwiać przynajmniej wykrycie 1 % stopnia porażenia przy 99 % poziomie ufności.

Niszczące metody pobierania próbek, o których mowa w pkt 1, przeprowadza się na poziomie wyznaczonym w poniższej tabeli:

Liczba roślin w partiiPoziom niszczącej metody pobierania próbek (liczba roślin przeznaczonych do ścięcia)
1-4 50010 % wielkości partii
> 4 500450

2. Warunki przemieszczania

1.
Określone rośliny pochodzące(2) z wyznaczonych obszarów w Unii można przemieszczać w obrębie Unii jedynie, jeśli towarzyszy im paszport roślin przygotowany i wydany zgodnie z dyrektywą Komisji 92/105/EWG(3) oraz jeśli były uprawiane przez okres co najmniej dwóch lat poprzedzających przemieszczenie - lub w przypadku roślin młodszych niż dwa lata były stale uprawiane - w miejscu produkcji:
(i)
zarejestrowanym zgodnie z dyrektywą Komisji 92/90/EWG(4); oraz
(ii)
które było przynajmniej dwa razy w roku poddawane drobiazgowym kontrolom urzędowym pod kątem jakichkolwiek oznak występowania określonego organizmu, przeprowadzanym w odpowiednim czasie, i zostało na podstawie tych badań uznane za wolne od określonego organizmu; w stosownych przypadkach kontrola ta obejmuje niszczące metody pobierania próbek z korzeni i łodyg roślin; wielkość próbki pobranej do kontroli powinna umożliwiać przynajmniej wykrycie 1 % stopnia porażenia przy 99 % poziomie ufności; oraz
(iii)
które znajduje się na wyznaczonym obszarze, gdzie rośliny te były uprawiane na terenie:
całkowicie fizycznie zabezpieczonym przeciwko wprowadzeniu określonego organizmu, lub
na którym stosuje się odpowiednie procedury zabezpieczające lub na którym w odniesieniu do każdej partii określonych roślin przed ich przemieszczeniem stosuje się niszczące metody pobierania próbek na poziomie wyznaczonym w tabeli w części 1B) pkt 2 oraz, w każdym przypadku, które jest corocznie poddawane urzędowym kontrolom pod kątem występowania lub oznak występowania określonego organizmu, przeprowadzanym w odpowiednim czasie w promieniu co najmniej jednego kilometra wokół tego miejsca, i zostało na podstawie tych badań uznane za wolne od określonego organizmu lub oznak jego występowania.

Podkładki, które spełniają wymogi pkt 1, mogą być szczepione zrazami, które nie były uprawiane w tych warunkach, ale których średnica w najgrubszym miejscu nie przekracza 1 cm.

2.
Określone rośliny, które nie pochodzą(5) z wyznaczonych obszarów, ale zostały wprowadzone do miejsca produkcji na takich obszarach, mogą być przemieszczane na terytorium Unii, pod warunkiem że takie miejsce produkcji spełnia wymogi określone w pkt 1 ppkt (iii) i tylko wtedy, gdy rośliny posiadają paszport roślin przygotowany i wydany zgodnie z dyrektywą 92/105/EWG.
3.
Określone rośliny przywożone z państw trzecich, co do których wiadomo, że występuje w nich określony organizm, zgodnie z częścią 1, można przemieszczać w Unii jedynie, jeśli posiadają paszport roślin, o którym mowa w pkt 1.

______

(1) Dz.U. L 313 z 12.10.2004, s. 16.

(2) Glosariusz terminologii fitosanitarnej - norma referencyjna ISPM nr 5 i świadectwa fitosanitarne - norma referencyjna ISPM nr 12 sekretariatu Międzynarodowej Konwencji Ochrony Roślin, Rzym.

(3) Dz.U. L 4 z 8.1.1993, s. 22.

(4) Dz.U. L 344 z 26.11.1992, s. 38.

(5) Glosariusz terminologii fitosanitarnej - norma referencyjna ISPM nr 5 i świadectwa fitosanitarne - norma referencyjna ISPM nr 12 sekretariatu Międzynarodowej Konwencji Ochrony Roślin, Rzym.

ZAŁĄCZNIK  II

USTANOWIENIE WYZNACZONYCH OBSZARÓW I ŚRODKI PRZEWIDZIANE W ART. 6

1. Ustanowienie wyznaczonych obszarów
1.
Wyznaczone obszary składają się z następujących stref:
a)
strefy porażenia, gdzie potwierdzono występowanie określonego organizmu i w której występują wszystkie rośliny wykazujące oznaki spowodowane przez określony organizm oraz, w stosownych przypadkach, wszystkie rośliny należące do tej samej partii w chwili sadzenia; oraz
b)
strefy buforowej o promieniu co najmniej dwóch kilometrów wokół granic strefy porażenia.
2.
Dokładne wytyczenie stref oparte jest na rzetelnych podstawach naukowych, biologii określonego organizmu, stopniu porażenia, szczególnym rozmieszczeniu roślin żywicielskich na danym obszarze oraz dowodach wskazujących na zadomowienie się określonego organizmu. W przypadku gdy odpowiedzialny organ urzędowy stwierdza, że zwalczenie określonego organizmu jest możliwe, biorąc pod uwagę okoliczności wystąpienia tego organizmu, wyniki specjalnego dochodzenia lub natychmiastowe zastosowanie środków zwalczania, promień strefy buforowej można zmniejszyć do nie mniej niż jednego kilometra wokół granic strefy porażenia. W przypadkach gdy zwalczenie określonego organizmu nie jest już możliwe, promień nie może zostać zmniejszony poniżej dwóch kilometrów.
3.
Jeśli występowanie określonego organizmu zostanie potwierdzone poza strefą porażenia, granice strefy porażenia i strefy buforowej zostają poddane przeglądowi i odpowiednio zmienione.
4.
Jeżeli na wyznaczonym obszarze na podstawie badań, o których mowa w art. 5 ust. 1, oraz monitoringu, o którym mowa w załączniku II część 3 pkt 1 lit. h), nie stwierdzi się występowania określonego organizmu przez okres, który obejmuje co najmniej jeden cykl życia oraz dodatkowo jeden rok, ale w żadnym przypadku nie mniej niż cztery kolejne lata, to obowiązek ustanowienia wyznaczonego obszaru może zostać zniesiony. Dokładna długość cyklu życia oparta jest na dowodach, które są dostępne dla danego obszaru lub podobnej strefy klimatycznej. Obowiązek ustanowienia wyznaczonego obszaru może również zostać zniesiony, w przypadku gdy w następstwie dalszego dochodzenia warunki określone w części 2 pkt 1 uznaje się za spełnione.

2. Warunki, w których wyznaczony obszar nie musi zostać ustanowiony

1.
Zgodnie z art. 6 ust. 2 państwa członkowskie nie muszą ustanawiać wyznaczonego obszaru, o którym mowa w art. 6 ust. 1, jeżeli spełnione są następujące warunki:
a)
istnieją dowody, że określony organizm został wprowadzony na ten obszar z roślinami, na których stwierdzono jego występowanie, i istnieją przesłanki wskazujące na to, że rośliny te zostały porażone przed ich wprowadzeniem na dany obszar lub że jest to odosobniony przypadek, bezpośrednio związany z określoną rośliną lub nie, przy czym nie podejrzewa się, że dojdzie do zadomowienia; oraz
b)
upewniono się, że nie doszło do zadomowienia się określonego organizmu i że rozprzestrzenianie się i skuteczne rozmnażanie określonego organizmu nie jest możliwe ze względu na jego biologię oraz biorąc pod uwagę wyniki specjalnego dochodzenia i środki zwalczania, które mogą obejmować prewencyjne wycinanie i unieszkodliwianie określonych roślin, w tym ich korzeni po ich zbadaniu.
2.
W przypadku gdy warunki określone w pkt 1 są spełnione, państwa członkowskie nie muszą ustanawiać wyznaczonych obszarów, pod warunkiem że wprowadzą następujące środki:
a)
natychmiastowe środki w celu zapewnienia szybkiego zwalczenia określonego organizmu i wykluczenia możliwości jego rozprzestrzeniania się;
b)
monitoring przez okres obejmujący co najmniej jeden cykl życia określonego organizmu i dodatkowo jeden rok, w tym monitoring prowadzony przez co najmniej cztery kolejne lata w promieniu co najmniej jednego kilometra wokół porażonych roślin lub miejsca, w którym określony organizm został wykryty; przynajmniej przez pierwszy rok monitoring jest regularny i intensywny;
c)
niszczenie wszelkiego porażonego materiału roślinnego;
d)
identyfikacja pochodzenia porażenia i roślin związanych z danym porażeniem tak dalece, jak to możliwe, oraz badanie ich pod względem wszelkich oznak porażenia; badanie to obejmuje niszczące metody pobierania próbek;
e)
działania mające na celu podniesienie świadomości społecznej na temat zagrożeń stwarzanych przez ten organizm;
f)
wszelkie inne środki, które mogą przyczynić się do zwalczania określonego organizmu, z uwzględnieniem normy ISPM nr 9(1) i z zastosowaniem zintegrowanego podejścia zgodnie z zasadami określonymi w normie ISPM nr 14(2).

Środki, o których mowa w lit. a)-f), przedstawia się w formie sprawozdania, o którym mowa w art. 7.

3. Środki, które należy wprowadzić na wyznaczonych obszarach

1.
Na wyznaczonych obszarach państwa członkowskie wprowadzają następujące środki w celu zwalczania określonego organizmu:
a)
natychmiastowe wycinanie porażonych roślin i roślin wykazujących oznaki spowodowane przez określony organizm oraz całkowite usuwanie ich korzeni; w przypadkach gdy porażone rośliny zostały wykryte poza okresem lotu określonego organizmu, wycinanie i usuwanie przeprowadza się przed rozpoczęciem kolejnego okresu lotu; w wyjątkowych przypadkach, gdy odpowiedzialny organ urzędowy stwierdza, że takie wycinanie jest niewłaściwe, można zastosować alternatywny środek zwalczania, zapewniający taki sam poziom ochrony przed rozprzestrzenianiem się określonego organizmu; powody takiego stwierdzenia i opis środka są przekazywane Komisji w sprawozdaniu, o którym mowa w art. 7;
b)
wycinanie wszystkich określonych roślin w promieniu 100 m od porażonych roślin i badanie tych określonych roślin pod względem wszelkich oznak porażenia; w wyjątkowych przypadkach, gdy odpowiedzialny organ urzędowy stwierdzi, że takie wycinanie jest niewłaściwe, przeprowadza się indywidualne szczegółowe badanie pod względem wszelkich oznak porażenia u wszystkich tych określonych roślin w obrębie tego promienia, które nie są przeznaczone do wycięcia, oraz, w stosownych przypadkach, stosuje się środki mające na celu zapobieganie rozprzestrzenianiu się określonego organizmu z tych roślin;
c)
usuwanie, badanie i unieszkodliwianie roślin wyciętych zgodnie z lit. a) i b) oraz ich korzeni; podejmowanie wszelkich niezbędnych środków ostrożności, aby uniknąć rozprzestrzeniania się określonego organizmu w trakcie wycinania i po nim;
d)
zapobieganie wszelkim przemieszczeniom potencjalnie porażonego materiału z wyznaczonego obszaru;
e)
identyfikacja pochodzenia porażenia i roślin związanych z danym porażeniem tak dalece, jak to możliwe, oraz badanie ich pod względem wszelkich oznak porażenia; badanie to obejmuje niszczące metody pobierania próbek;
f)
w stosownych przypadkach zastąpienie określonych roślin innymi roślinami;
g)
zakaz sadzenia nowych określonych roślin na otwartej przestrzeni na obszarze, o którym mowa w załączniku II część 3 pkt 1 lit. b), z wyjątkiem miejsc produkcji, o których mowa w załączniku I część 2;
h)
intensywny monitoring pod względem obecności określonego organizmu poprzez coroczne kontrole roślin żywicielskich przeprowadzane w odpowiednim czasie, ze szczególnym uwzględnieniem strefy buforowej, w tym, w razie potrzeby, z zastosowaniem niszczących metod pobierania próbek; liczba takich próbek wskazana jest w sprawozdaniu, o którym mowa w art. 7.
i)
działania mające na celu podniesienie świadomości społecznej na temat zagrożeń związanych z tym określonym organizmem, środków wprowadzonych w celu zapobiegania jego wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się na jej terytorium, w tym warunków dotyczących przemieszczania określonych roślin z wyznaczonego obszaru, ustanowionego zgodnie z art. 6;
j)
w stosownych przypadkach, specjalne środki w celu zaradzenia szczególnym problemom lub komplikacjom, co do których można mieć uzasadnione obawy, że uniemożliwią, utrudnią lub opóźnią zwalczanie, w szczególności problemom związanym z dostępnością i odpowiednią likwidacją wszystkich roślin porażonych lub u których podejrzewa się porażenie, bez względu na ich lokalizację, publiczną lub prywatną własność, osoby lub podmioty za nie odpowiedzialne;
k)
wszelkie inne środki, które mogą przyczynić się do zwalczania określonego organizmu, z uwzględnieniem normy ISPM nr 9(1) i z zastosowaniem zintegrowanego podejścia zgodnie z zasadami określonymi w normie ISPM nr 14(2).

Środki, o których mowa w lit. a)-k), przedstawia się w formie sprawozdania, o którym mowa w art. 7.

2.
Jeśli wyniki badań, o których mowa w art. 5, w ciągu więcej niż czterech kolejnych lat potwierdzą obecność określonego organizmu na danym obszarze i w przypadku gdy istnieją dowody na to, że określony organizm nie może już zostać zwalczony, państwa członkowskie mogą ograniczyć środki do powstrzymywania określonego organizmu na tym obszarze. Środki takie obejmują przynajmniej, co następuje:
a)
wycinanie porażonych roślin i roślin wykazujących oznaki wywołane przez określony organizm oraz całkowite usuwanie ich korzeni; wycinanie rozpoczyna się natychmiast, jednak w przypadkach gdy porażone rośliny zostały wykryte poza okresem lotu określonego organizmu, wycinanie i usuwanie przeprowadza się przed rozpoczęciem kolejnego okresu lotu; w wyjątkowych przypadkach, gdy odpowiedzialny organ urzędowy stwierdzi, że takie wycinanie jest niewłaściwe, można zastosować alternatywny środek zwalczania, zapewniający taki sam poziom ochrony przed rozprzestrzenianiem się określonego organizmu; powody takiego stwierdzenia i opis środka są przekazywane Komisji w sprawozdaniu, o którym mowa w art. 7;
b)
usuwanie, badanie i unieszkodliwianie wyciętych roślin oraz ich korzeni; podejmowanie niezbędnych środków ostrożności, aby uniknąć rozprzestrzeniania się określonego organizmu po wycinaniu;
c)
zapobieganie wszelkim przemieszczeniom potencjalnie porażonego materiału z wyznaczonego obszaru;
d)
w stosownych przypadkach zastąpienie określonych roślin innymi roślinami;
e)
zakaz sadzenia nowych określonych roślin na otwartej przestrzeni na porażonym obszarze, o którym mowa w załączniku II część 1 pkt 1 lit. a), z wyjątkiem miejsc produkcji, o których mowa w załączniku I część 2;
f)
intensywny monitoring pod względem obecności określonego organizmu poprzez coroczne kontrole roślin żywicielskich przeprowadzane w odpowiednim czasie, w tym, w razie potrzeby, z zastosowaniem niszczących metod pobierania próbek; liczba takich próbek wskazana jest w sprawozdaniu, o którym mowa w art. 7;
g)
działania mające na celu podniesienie świadomości społecznej na temat zagrożeń związanych z tym określonym organizmem, środków wprowadzonych w celu zapobiegania jego wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w Unii, w tym warunków dotyczących przemieszczania określonych roślin z wyznaczonego obszaru, ustanowionego zgodnie z art. 6;
h)
w stosownych przypadkach, specjalne środki w celu zaradzenia szczególnym problemom lub komplikacjom, co do których można mieć uzasadnione obawy, że uniemożliwią, utrudnią lub opóźnią powstrzymywanie organizmu, w szczególności problemom związanym z dostępnością i odpowiednią likwidacją wszystkich roślin porażonych lub u których podejrzewa się porażenie, bez względu na ich lokalizację, publiczną lub prywatną własność, osoby lub podmioty za nie odpowiedzialne;
i)
wszelkie inne środki, które mogą przyczynić się do powstrzymywania określonego organizmu;

Środki, o których mowa w lit. a)-i), przedstawia się w formie sprawozdania, o którym mowa w art. 7.

______

(1) Wytyczne dotyczące programów eliminowania organizmów szkodliwych - norma referencyjna ISPM nr 9 sekretariatu Międzynarodowej Konwencji Ochrony Roślin, Rzym.

(2) Stosowanie zintegrowanych środków w systemowych podejściach do zarządzania zagrożeniem organizmem szkodliwym - norma referencyjna ISPM nr 14 sekretariatu Międzynarodowej Konwencji Ochrony Roślin, Rzym.

* Z dniem 20 listopada 2022 r. decyzja utraciła moc, z wyjątkiem art. 2 i art. 3 oraz załącznika I, zgodnie z art. 15 rozporządzenia nr 2022/2095 z dnia 28 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.281.53).
1 Załącznik I zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2014/356/UE z dnia 12 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.175.38) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.