Sprostowanie do wspólnej deklaracji w sprawie priorytetów legislacyjnych UE na lata 2018-2019.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2018.12.20

Akt jednorazowy
Wersja od: 29 grudnia 2017 r.

Sprostowanie do wspólnej deklaracji w sprawie priorytetów legislacyjnych UE na lata 2018-2019

(Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej C 446 z dnia 29 grudnia 2017 r.)

(2018/C 12/11)

(Dz.U.UE C z dnia 13 stycznia 2018 r.)

Wspólna deklaracja opublikowana na s. 1 otrzymuje brzmienie:

"Wspólna deklaracja w sprawie priorytetów legislacyjnych UE na lata 2018-2019

Przyszłość Europy leży w naszych rękach. Przekonani, że Unia Europejska jest najlepszym instrumentem do realizowania naszych celów, będziemy nadal współpracować na rzecz tego, aby w nadchodzących latach nasza Unia stała się silniejsza, bardziej zjednoczona i bardziej demokratyczna.

Europa odzyskuje siły, a my musimy wykorzystać te sprzyjające okoliczności. Mniej więcej 18 miesięcy pozostało nam do kolejnych europejskich wyborów - wydarzenia o kluczowym znaczeniu dla demokracji, dającego wyborcom możliwość ocenienia skuteczność Unii. Nadszedł czas, by pokazać, że Europa jest w stanie zrealizować potrzebne obywatelom działania, tam gdzie jest to konieczne i w odpowiednim terminie.

Wspólna deklaracja w sprawie priorytetów legislacyjnych UE na rok 2017 - pierwszy taki dokument od momentu wprowadzenia obowiązku jego opracowywania w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym w sprawie lepszego stanowienia prawa z dnia 13 kwietnia 2016 r. - okazała się użytecznym narzędziem skupienia politycznej uwagi na kluczowych wnioskach, w przypadku których rezultaty są najbardziej potrzebne, i należy przygotować kolejną - na okres do wyborów europejskich.

Trzy instytucje zgadzają się realizować zarówno pozytywny plan działania na rzecz bardziej zjednoczonej i sprzyjającej włączeniu społecznemu UE, jak i perspektywiczne nowe ramy finansowe na okres po roku 2020, wspierając cele Unii i zapewniając odpowiednią równowagę między unijnymi politykami w interesie obywateli. Jesteśmy głęboko przekonani o konieczności osiągnięcia założonych celów, dlatego w ramach procesu legislacyjnego priorytetowo potraktujemy wymienione niżej inicjatywy, starając się zapewnić rzeczywiste postępy w ich procedowaniu i, w miarę możliwości, zakończyć nad nimi prace przed wyborami europejskimi w 2019 r.:

1) skuteczniejsza ochrona bezpieczeństwa naszych obywateli - poprzez zadbanie o to, by organy państw członkowskich wiedziały, kto przekracza nasze wspólne granice zewnętrzne, a także poprzez zapewnienie interoperacyjnych systemów informacyjnych UE służących do zarządzania bezpieczeństwem, rejestrami karnymi oraz granicami i migracją, poprzez wzmocnienie naszych instrumentów do walki z terroryzmem i praniem pieniędzy oraz poprzez podnoszenie konkurencyjności i innowacyjności unijnego przemysłu obronnego dzięki wykorzystywaniu środków z Europejskiego Funduszu Obronnego;

2) zreformowanie i rozwinięcie naszej polityki migracyjnej w duchu odpowiedzialności i solidarności - m.in. poprzez reformę wspólnego europejskiego systemu azylowego, w tym mechanizmu dublińskiego, oraz pakiet dotyczący legalnej migracji;

3) pobudzanie zatrudnienia, wzrostu gospodarczego i inwestycji - poprzez modernizację unijnych instrumentów ochrony handlu i czynienie postępów w monitorowaniu bezpośrednich inwestycji zagranicznych w UE, poprzez poprawę gospodarowania odpadami w gospodarce o obiegu zamkniętym, poprzez kontynuowanie działań na rzecz pogłębienia naszej unii gospodarczej i walutowej oraz poprzez dokończenie budowy naszej unii bankowej w sposób, który zrównoważy podział i ograniczanie ryzyka;

4) uwzględnianie wymiaru społecznego Unii Europejskiej - poprzez pracowanie nad usprawnieniem koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, poprzez ochronę pracowników przed zagrożeniami dla zdrowia w miejscu pracy, poprzez zapewnienie na naszych rynkach pracy sprawiedliwego traktowania wszystkich osób (dzięki znowelizowanym przepisom dotyczącym delegowania pracowników) oraz poprzez usprawnienie transgranicznego egzekwowania prawa;

5) wywiązanie się z naszego zobowiązania do wdrożenia połączonego jednolitego rynku cyfrowego - poprzez zakończenie prac nad nowelizacją przepisów dotyczących sektora łączności elektronicznej, ustanowienie wyższych norm ochrony konsumentów w przypadku sprzedaży przez internet i sprzedaży na odległość (zarówno produktów cyfrowych, jak i produktów fizycznych) oraz poprzez zwiększenie cyberbezpieczeństwa;

6) zrealizowanie naszego celu zakładającego utworzenie ambitnej unii energetycznej i perspektywicznej polityki przeciwdziałania zmianie klimatu - zwłaszcza poprzez wdrożenie ram polityki klimatyczno-energetycznej do roku 2030, dalszą realizację postanowień porozumienia paryskiego, w tym poprzez przepisy dotyczące czystej energii dla wszystkich Europejczyków i przepisy dotyczące tzw. czystej mobilności;

7) dalsze rozwijanie legitymacji demokratycznej na szczeblu UE - poprzez poprawę funkcjonowania europejskiej inicjatywy obywatelskiej oraz poprzez zwiększenie przejrzystości w finansowaniu partii politycznych.

Zgadzamy się ponadto, że postępy są również potrzebne w następujących ważnych dziedzinach:

- potwierdzenie naszego przywiązania do wspólnych europejskich wartości, demokracji, praworządności i praw podstawowych, wzmocnienie demokratycznej legitymacji UE oraz nasze wspólne zaangażowanie na rzecz przeciwstawiania się dyskryminacji i ksenofobii,

- prowadzenie solidnej, otwartej i opartej na zasadach polityki handlowej - ponieważ jesteśmy głęboko przekonani, że handel przyczynia się do tworzenia dobrobytu i miejsc pracy,

- zwalczanie oszustw podatkowych, uchylania się od opodatkowania i unikania opodatkowania, a także zapewnianie stabilnego i sprawiedliwego systemu podatkowego,

- zapewnianie sprawiedliwości i odpowiedniego poziomu ochrony socjalnej i praw socjalnych, zgodnie z 20 najważniejszymi zasadami filaru praw socjalnych,

- zwiększenie roli UE w zakresie ochrony i obrony naszych interesów poza jej granicami, jak również w zakresie przyczyniania się do stabilności, bezpieczeństwa i pokoju,

- zapewnianie wysokiego poziomu ochrony danych, praw cyfrowych i standardów etycznych, przy jednoczesnym czerpaniu korzyści z rozwoju sztucznej inteligencji i robotyki oraz unikaniu zagrożeń z tym związanych.

Trzy instytucje zgadzają się również kontynuować prace nad wszystkimi wnioskami oczekującymi na przyjęcie.

Chociaż w znacznym stopniu udało się zakończyć prace nad priorytetowymi wnioskami wskazanymi we wspólnej deklaracji na rok 2017, jesteśmy zdecydowani doprowadzić do końca to, do czego się zobowiązaliśmy. Będziemy kontynuować prace nad wnioskami przedstawionymi od grudnia 2016 r. Zajmiemy się również wnioskami ustawodawczymi przedstawionymi w programie prac Komisji na rok 2018.

Nadal jesteśmy zdecydowani wspierać właściwe wdrażanie i wykonywanie obowiązującego prawodawstwa.

Będziemy regularnie - jako przewodniczący Parlamentu Europejskiego, przewodniczący Rady i przewodniczący Komisji Europejskiej - monitorować, czy niniejsza wspólna deklaracja jest wdrażana odpowiednio szybko i skutecznie.

Antonio TAJANIJüri RATASJean-Claude JUNCKER
Przewodniczący Parlamentu EuropejskiegoPrzewodniczący RadyPrzewodniczący Komisji Europejskiej

Oświadczenie Rady

Co się tyczy zawartego we wspólnej deklaracji sformułowania odnoszącego się do dokończenia budowy unii bankowej, przypominamy o konkluzjach Rady Ecofin z dnia 17 czerwca 2016 r. w sprawie planu działania na rzecz dokończenia budowy unii bankowej. Rada nadal zdecydowana jest realizować ten plan działania i podkreśla potrzebę dokończenia budowy unii bankowej w zakresie ograniczania i podziału ryzyka w sektorze finansowym - w odpowiedniej kolejności - jak stwierdza się w tych konkluzjach.

Oświadczenie Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego w sprawie reformy systemu zasobów własnych Unii

Z zastrzeżeniem art. 311 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Parlament Europejski jest zaangażowany w reformę systemu zasobów własnych Unii w oparciu o zalecenia Grupy Wysokiego Szczebla ds. Zasobów Własnych. W tym kontekście Parlament Europejski podkreśla konieczność przedstawienia kompleksowych wniosków ustawodawczych dotyczących zasobów własnych Unii razem z następnymi wieloletnimi ramami finansowymi. Dochody i wydatki Unii należy rozpatrywać równolegle."

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.