Sprostowanie do sprawozdania rocznego Trybunału Obrachunkowego dotyczącego wykonania budżetu za rok budżetowy 2009 wraz z odpowiedziami instytucji.
Dz.U.UE.C.2010.334.18
Akt nienormatywnySprostowanie do sprawozdania rocznego Trybunału Obrachunkowego dotyczącego wykonania budżetu za rok budżetowy 2009 wraz z odpowiedziami instytucji
(Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej C 303 z dnia 9 listopada 2010 r.)
(2010/C 334/02)
(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2010 r.)
Strony 158 i 159, załącznik 6.4 zastępuje się tabelą w brzmieniu:
"ZAŁĄCZNIK 6.4
DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z POPRZEDNIMI UWAGAMI W ZAKRESIE POMOCY ZEWNĘTRZNEJ, ROZWOJU I ROZSZERZENIA
Uwagi Trybunału | Podjęte działania | Analiza Trybunału | Odpowiedź Komisji | ||||
Stosunki zewnętrzne i rozwój | |||||||
1. Monitorowanie i wspieranie organizacji odpowiedzialnych za wdrażanie projektów finansowanych ze środków UE | |||||||
Jeżeli chodzi o kontrole ex ante, odnotowano uchybienia, takie jak niewystarczające monitorowanie i wspieranie organizacji odpowiedzialnych za wdrażanie projektów finansowanych ze środków UE. (Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.22 i 8.35). | Opracowanie pakietu narzędzi zarządzania finansami dla organizacji wdrażających. | Zob. sprawozdanie dotyczące EFR, załącznik 4 wiersz 2. | Zestaw narzędzi zarządzania finansami EuropeAid dla organizacji wdrażających zostanie ukończony i udostępniony w 2010 r. | ||||
2. Płatności w ramach wsparcia budżetowego | |||||||
W przypadku kontroli ex ante odnotowano uchybienia w płatnościach w ramach wsparcia budżetowego: były to uchybienia w procedurach weryfikacji spełnienia warunków płatności. (Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.22). | Powszechna w całej Komisji świadomość potrzeby wprowadzenia bardziej usystematyzowanego i formalnego podejścia do oceny płatności w zakresie wsparcia budżetowego, w tym wzmocnienia roli weryfikacji prowadzonych przez personel zajmujący się finansami oraz umowami w procesie zatwierdzania płatności. | Zob. sprawozdanie dotyczące EFR, załącznik 4 wiersz 9. | EuropeAid zajmie się tą kwestią w ramach rewizji wytycznych w sprawie wsparcia budżetu i przeglądzie procesu wzajemnej weryfikacji przy propozycjach działań (grupa ds. wsparcia jakości), które są zaplanowane na 2011 r. | ||||
3. System kontroli zewnętrznych | |||||||
W zakresie wykorzystywania kontroli zewnętrznych, które stanowią jeden z najważniejszych komponentów ram kontroli wewnętrznej EuropeAid, Trybunał odnotował poprawę. Uznał jednakże, iż kontrole te zasadniczo pozostają częściowo skuteczne. (Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.23 i 8.24). | Reformy metodyki kontroli wprowadzone od 2007 r., których uzupełnienie stanowi istotna zmiana metodyki w zakresie rocznego planu kontroli | Zob. sprawozdanie dotyczące EFR, załącznik 4 wiersz 3. | Komisja potwierdza, że osiągnięto znaczną poprawę w procesie planowania kontroli. | ||||
4. Proces zarządzania ryzykiem | |||||||
Stwierdzono częściową skuteczność procesu zarządzania ryzykiem. (Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.23). | Dalsze starania mające na celu zwiększenie świadomości procesu zarządzania ryzykiem. | Proces zarządzania ryzykiem został oceniony jako zasadniczo skuteczny. | W 2009 r. całkowicie zmieniono metodologię zarządzania ryzykiem EuropeAid oraz uruchomiono dla wszystkich działów obowiązkowe szkolenia zwiększające świadomość w tym zakresie. | ||||
5. Kontrole ex post | |||||||
Stwierdzono istotne niedociągnięcia w komponencie kontroli ex post systemów nadzoru i kontroli DG RELEX, służących zapewnieniu prawidłowości transakcji. (Ssprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.25). | Ścisłe monitorowanie realizacji rocznych planów kontroli ex post. | Pomimo podjętych starań oraz poczynionych do tej pory postępów nadal nie wyeliminowano istotnych uchybień. | DG RELEX podejmuje środki mające na celu zastosowanie się do wszystkich otrzymanych zaleceń dotyczących kontroli ex post. | ||||
Rozszerzenie | |||||||
6. Jednostka audytu wewnętrznego | |||||||
Odnotowano, że wieloletni program pracy jednostki audytu wewnętrznego nie był w wystarczającym stopniu dopracowany. (Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.27). | W 2009 r. jednostka audytu wewnętrznego opracowała wieloletni program działań. | Trybunał uważa, że DG ELARG odniosła się to tej uwagi w sposób zadowalający. | |||||
7. Kontrole ex post projektów zarządzanych centralnie | |||||||
Odnotowano, że DG ELARG nie posiadała strategii kontroli ex post w odniesieniu do projektów zarządzanych centralnie. (Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.27). | W 2009 r. DG ELARG opracowała strategię kontroli ex post w odniesieniu do projektów zarządzanych centralnie. | Trybunał z zadowoleniem przyjął inicjatywę DG ELARG, ale nowa strategia zostanie zastosowana w praktyce dopiero w 2010 r. i dopiero wówczas będzie można określić jej skuteczność. | Można obecnie zauważyć pierwsze pozytywne skutki wdrożenia nowej strategii. | ||||
8. Potencjalne nieprawidłowości w zarządzaniu funduszami Phare przez dwie agencje w Bułgarii | |||||||
Odnotowano, że nadal występowały zasadnicze uchybienia dotyczące potencjalnych nieprawidłowości w zarządzaniu funduszami Phare przez dwie agencje w Bułgarii. (Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.28). | W 2009 r., w następstwie działań naprawczych władz bułgarskich, DG ELARG odwołała zawieszenie płatności na rzecz Bułgarii. | DG ELARG powinna w dalszym ciągu poświęcać szczególną uwagę monitorowaniu realizacji funduszy poakcesyjnych w Bułgarii. | Realizacji funduszy poakcesyjnych w Bułgarii nadal należy poświęcać szczególną uwagę aż do zakończenia wszystkich programów. | ||||
Pomoc humanitarna | |||||||
9. Jednostka audytu wewnętrznego | |||||||
W 2008 r. jednostka audytu wewnętrznego nie prowadziła jeszcze prac w pełnym wymiarze z uwagi na trwający proces przejmowania zadań od jednostki audytu wewnętrznego EuropeAid. (Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.29). | W 2009 r. jednostka audytu wewnętrznego miała odpowiednie zasoby kadrowe i w pełni zrealizowała roczny program prac. | Jednostka audytu wewnętrznego w DG ECHO funkcjonuje właściwie i umożliwia Dyrektorowi Generalnemu DG ECH uzyskać wystarczającą pewność." |