Sprostowanie do decyzji Komisji 85/377/EWG z dnia 7 czerwca 1985 r. ustanawiającej wspólnotową typologię gospodarstw rolnych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1985.220.1/1

Akt jednorazowy
Wersja od: 11 czerwca 1985 r.

Sprostowanie do decyzji Komisji 85/377/EWG z dnia 7 czerwca 1985 r. ustanawiającej wspólnotową typologię gospodarstw rolnych

(Dziennik Urzędowy Wspólnot Europejskich L 220 z dnia 17 sierpnia 1985 r.)

(Polskie wydanie specjalne, rozdział 3, tom 6, s. 198)

(Dz.U.UE L z dnia 17 sierpnia 1985 r.)

1. W całym tekście, z dostosowaniem form gramatycznych:

zamiast: "rodzaj gospodarki rolnej",

powinno być: "typ rolniczy".

2. W całym tekście, z dostosowaniem form gramatycznych:

zamiast: "marża brutto",

powinno być: "nadwyżka bezpośrednia".

3. W całym tekście, z dostosowaniem form gramatycznych:

zamiast: "SMB",

powinno być: "SNB".

4. Strona 198, motyw 4:

zamiast: "takiego aktualizowania należy dokonywać na podstawie marż netto odnotowywanych w ciągu kilkuletniego okresu referencyjnego",

powinno być: "takie aktualizacje powinny być dokonywane na podstawie średnich nadwyżek bezpośrednich odnotowywanych w ciągu kilkuletniego okresu referencyjnego".

5. Strona 199, art. 1 akapit pierwszy:

zamiast: "(...) opartą na ich rodzaju gospodarki rolnej oraz jej rozmiarze ekonomicznym, ułożoną w sposób (...)",

powinno być: "(...) opartą na ich typie rolniczym oraz wielkości ekonomicznej, ustalaną w sposób (...)".

6. Strona 199, art. 1 akapit drugi:

zamiast: "Rodzaj gospodarki rolnej oraz rozmiar ekonomiczny gospodarstwa ustala się na podstawie standardowej marży brutto.",

powinno być: "Typ rolniczy oraz wielkość ekonomiczną gospodarstwa ustala się na podstawie standardowej nadwyżki bezpośredniej.".

7. Strona 199, art. 3:

zamiast: "Do celów niniejszej decyzji »standardowa marża brutto« oznacza różnicę miedzy standardową wartością produkcji a standardową wartością pewnych szczegółowych kosztów określonych w załączniku I; różnicę tę ustala się dla cech różnych grup upraw oraz inwentarza żywego w każdym regionie.",

powinno być: "Do celów niniejszej decyzji »standardowa nadwyżka bezpośrednia« oznacza różnicę między standardową wartością produkcji a standardową wartością pewnych kosztów bezpośrednich określonych w załączniku I; różnicę tę ustala się dla różnych działalności produkcji roślinnej i zwierzęcej w każdym regionie.".

8. Strona 199, art. 6:

zamiast: "Do celów niniejszej decyzji »rodzaj gospodarki rolnej« gospodarstwa ustala się przez relatywny udział wszystkich przedsiębiorstw w jego łącznej standardowej marży brutto.",

powinno być: "Do celów niniejszej decyzji »typ rolniczy« gospodarstwa ustala się przez relatywny udział różnych działalności w jego całkowitej standardowej nadwyżce bezpośredniej.".

9. Strona 200, art. 7:

zamiast: "(...) - podpodziały niektórych szczegółowych rodzajów gospodarki.

Stosowanie tych podpodziałów nie jest obowiązkowe dla państw członkowskich, w których liczba gospodarstw tego rodzaju jest niewielka. (...)",

powinno być: "(...) - podtypy niektórych szczegółowych typów rolniczych.

Stosowanie tych podtypów jest fakultatywne dla państw członkowskich, w których liczba gospodarstw tego typu jest niewielka. (...)".

10. Strona 200, art. 8:

zamiast: "Ekonomiczna wielkość gospodarstwa ustalana jest na podstawie łącznej standardowej marży brutto gospodarstwa. (...)",

powinno być: "Wielkość ekonomiczna gospodarstwa ustalana jest na podstawie całkowitej standardowej nadwyżki bezpośredniej gospodarstwa. (...)".

11. Tekst załączników zastępuje się tekstem w brzmieniu:

"ZAŁĄCZNIK I

STANDARDOWE NADWYŻKI BEZPOŚREDNIE

1. DEFINICJA ORAZ ZASADY OBLICZANIA STANDARDOWYCH NADWYŻEK BEZPOŚREDNICH

a) Nadwyżka bezpośrednia gospodarstwa rolnego to pieniężna wartość produkcji całkowitej, od której odejmuje się odpowiadające jej koszty bezpośrednie.

Standardowa nadwyżka bezpośrednia (SNB) oznacza wartość nadwyżki bezpośredniej odpowiadającej przeciętnej sytuacji w danym regionie dla każdej cechy rolnej.

b) Produkcja całkowita to suma wartości produktu(-ów) głównego(-ych) oraz produktu(-ów) ubocznego(-ych).

Wartości oblicza się przez przemnożenie wielkości produkcji na jednostkę (minus wszelkie straty) przez cenę "loco gospodarstwo", bez podatku VAT.

Produkcja całkowita obejmuje również dotacje związane z produktem, areałem i/lub inwentarzem żywym.

c) W celu obliczenia standardowych nadwyżek bezpośrednich odejmuje się od produkcji całkowitej następujące koszty bezpośrednie:

1) W przypadku produkcji roślinnej

- nasiona i sadzonki (zakupione lub wyprodukowane w gospodarstwie),

- zakupione nawozy,

- środki ochrony roślin,

- różne koszty bezpośrednie obejmujące:

- wodę do nawadniania,

- ogrzewanie,

- suszenie,

- bezpośrednie koszty obrotu (np. sortowanie według klas jakości, czyszczenie, pakowanie) i koszty przetwarzania,

- bezpośrednie koszty ubezpieczenia,

- inne koszty bezpośrednie.

2) W przypadku produkcji zwierzęcej

- koszty wymiany stada,

- pasze:

- pasze treściwe (zakupione lub wyprodukowane w gospodarstwie),

- pasze objętościowe;

- różne koszty bezpośrednie obejmujące:

- opłaty weterynaryjne,

- koszty naturalnej oraz sztucznej inseminacji zwierząt,

- koszty związane z wykonywaniem badań oraz podobne,

- bezpośrednie koszty obrotu (np. sortowanie według klas jakości, czyszczenie, pakowanie) i koszty przetwarzania,

- bezpośrednie koszty ubezpieczenia,

- inne bezpośrednie koszty.

Następujące pozycje nie są uwzględnione w kosztach bezpośrednich do odliczenia: koszty pracy, maszyn, budynków, paliwa oraz olejów, konserwacji oraz amortyzacji maszyn oraz urządzeń, pracy najemnej. Jednakże odlicza się koszty pracy najemnej związane z odnawianiem oraz likwidacją upraw trwałych oraz suszeniem zbiorów.

Koszty bezpośrednie ustala się na podstawie rynkowych cen zakupu bez podatku VAT, minus wszelkie subsydia związane ze składnikami tych kosztów.

d) Okres produkcyjny

Standardowe nadwyżki bezpośrednie odpowiadają 12-miesięcznemu okresowi produkcyjnemu (rok kalendarzowy lub rolniczy rok produkcyjny).

Dla produktów roślinnych lub zwierzęcych, których cykl produkcyjny jest dłuższy lub krótszy niż 12 miesięcy, oblicza się SNB odpowiadającą wzrostowi lub wielkości produkcji za okres 12 miesięcy,

e) Dane podstawowe i okres referencyjny

Standardowe nadwyżki bezpośrednie ustala się przy użyciu czynników wspomnianych w lit. b) i c) powyżej. W tym celu podstawowe dane zbierane są w państwach członkowskich ze sprawozdań finansowych gospodarstw lub z wyników odpowiednich badań, albo zestawiane na podstawie odpowiednich obliczeń dla okresu referencyjnego obejmującego trzy kolejne lata kalendarzowe lub rolnicze lata produkcyjne. Okres referencyjny jest taki sam dla wszystkich państw członkowskich i ustala go Komisja, w konsultacji z nimi.

f) Jednostki

1) Jednostki fizyczne:

a) Standardowe nadwyżki bezpośrednie dla upraw ustalone są na podstawie areału wyrażonego w hektarach.

Jednakże dla grzybów standardowe nadwyżki bezpośrednie ustala się na podstawie wartości produkcji całkowitej oraz kosztów bezpośrednich dla wszystkich kolejnych zbiorów w ciągu roku i jest ona wyrażana na 100 m2 obszaru pod uprawą. W celu ich zastosowania w ramach Sieci Danych Rachunkowych z Gospodarstw Rolnych, standardowe nadwyżki bezpośrednie wyznaczone w ten sposób dzieli się przez liczbę kolejnych zbiorów w ciągu roku i taka liczba przekazywana jest przez państwa członkowskie.

b) Standardowe nadwyżki bezpośrednie odnoszące się do inwentarza żywego oblicza się na jedną sztukę zwierzęcia z wyjątkiem drobiu, dla którego są ustalane na 100 sztuk, a także dla pszczół, dla których określa się je w przeliczeniu na 1 pień pszczeli.

2) Jednostki pieniężne oraz zaokrąglanie

Podstawowe dane do wyznaczania standardowych nadwyżek bezpośrednich oraz obliczone standardowe nadwyżki bezpośrednie ustalane są w walutach krajowych państw członkowskich.

Standardowe nadwyżki bezpośrednie są następnie przeliczane na ecu przy zastosowaniu średnich kursów wymiany walut dla okresów referencyjnych zgodnych z definicją w pkt 1 lit. e) niniejszego załącznika. Kursy te są przekazywane przez Komisje państwom członkowskim. W odpowiednim przypadku, standardowe nadwyżki bezpośrednie mogą zostać zaokrąglone do najbliższych 5 ECU.

2. PODZIAŁY STANDARDOWYCH NADWYŻEK BEZPOŚREDNICH

a) Według upraw oraz inwentarza żywego

1) Standardowe nadwyżki bezpośrednie ustala się dla wszystkich cech produkcji rolnej odpowiadających pozycjom wspólnotowych badań struktury gospodarstw rolnych w sposób ustanowiony w tych badaniach.

2) W przypadku państw członkowskich, które dostarczają dodatkowych informacji szczegółowych do poszczególnych pozycji badań, standardowe nadwyżki bezpośrednie odpowiadające tym dodatkowym szczegółowym informacjom wyznacza się według tych samych zasad.

b) Podział geograficzny

- Standardowe nadwyżki bezpośrednie ustala się przynajmniej na podstawie jednostek geograficznych, które są zgodne z tymi wykorzystywanymi do celów wspólnotowych badań struktury gospodarstw rolnych i do celów Sieci Danych Rachunkowych z Gospodarstw Rolnych.

- Nie określa się żadnej SNB dla działalności, które nie występują w danym regionie.

- W przypadku jednostek geograficznych, dla których państwa członkowskie przesyłają informacje wskazujące, czy dane gospodarstwo jest położone na obszarze o niekorzystnych warunkach gospodarowania lub obszarze górskim, dostarcza się oddzielne standardowe nadwyżki bezpośrednie dla obszarów o niekorzystnych warunkach gospodarowania lub obszarów górskich oraz dla innych obszarów jednostek geograficznych w każdym przypadku, gdy dokonanie takiego rozróżnienia jest właściwe i istotne.

3. ZBIERANIE DANYCH ORAZ CZĘSTOTLIWOŚĆ WYZNACZANIA STANDARDOWYCH NADWYŻEK BEZPOŚREDNICH

a) Przynajmniej raz na dziesięć lat podstawowe dane służące do wyznaczania standardowych nadwyżek bezpośrednich są odświeżane na podstawie obserwacji poczynionych w oparciu o sprawozdania finansowe gospodarstw lub szczególne badania, czy też zestawionych z odpowiednich obliczeń.

b) W trakcie 10-letniego okresu między dwoma kolejnymi procesami odświeżania danych, jak przewidziano w lit. a), standardowe nadwyżki bezpośrednie są zwykle aktualizowane co dwa lata. Aktualizację taką wprowadza się przez:

- odświeżenie podstawowych danych w sposób podobny do tego, który wyszczególniono w lit. a),

- albo przez zastosowanie metody obliczenia, dzięki której można zaktualizować SNB. Zasady stosowane do takiej metody określone są na poziomie wspólnotowym.

c) Okresy referencyjne dla odświeżania danych oraz obliczeń aktualizujących, zgodnie z lit. a) i b) powyżej, są takie same dla wszystkich państw członkowskich, a ustala je Komisja w konsultacji z nimi.

Te okresy referencyjne będą możliwie w jak największym stopniu związane z terminami wspólnotowych badań struktury gospodarstw rolnych.

4. REALIZACJA

Państwa członkowskie są odpowiedzialne zgodnie z przepisami niniejszego załącznika za zbieranie podstawowych danych niezbędnych do obliczenia standardowych nadwyżek bezpośrednich i za ich obliczenie, za przeliczenie wyników na ecu, a także, jeżeli jest to stosowne, za zbieranie danych wymaganych do stosowania metod aktualizacji.

Państwa członkowskie będą przesyłać Komisji dostępne dane oraz wyniki opracowane według standardowego formatu. Format ten zostanie określony przez Komisję po konsultacji z państwami członkowskimi.

5. POSTĘPOWANIE W PRZYPADKACH SZCZEGÓLNYCH

Następujące specjalne zasady ustanawia się w celu obliczenia standardowych nadwyżek bezpośrednich dla pewnych typów gospodarstw:

a) Zwierzęta żywione w systemie wypasowym oraz rośliny pastewne

1. Zasada ogólna

Metoda stosowania standardowych nadwyżek bezpośrednich dla zwierząt żywionych w systemie wypasowym oraz roślin pastewnych zależy od proporcji istniejącej między tymi dwoma grupami cech gospodarstwa. Przy obliczaniu standardowych nadwyżek bezpośrednich zwierząt żywionych w systemie wypasowym odejmuje się zmienne koszty uprawy roślin pastewnych. Z tego względu, jeżeli stosuje się wspólnotową typologię, standardowe nadwyżki bezpośrednie roślin pastewnych są co do zasady traktowane jako równe zeru.

2. Brak zwierząt żywionych w systemie wypasowym

(i) Rośliny pastewne bez zwierząt żywionych w systemie wypasowym

W przypadku gdy w gospodarstwie nie ma zwierząt żywionych w systemie wypasowym, rośliny pastewne zwykle stanowiące produkcję towarową traktowane są w taki sam sposób jak inne uprawy, a odpowiadające im standardowe nadwyżki bezpośrednie mają do nich zastosowanie.

(ii) Łąki i pastwiska trwałe, na których nie wypasa się zwierząt

Aby umożliwić przeprowadzenie klasyfikacji gospodarstw, których większą część stanowią łąki lub pastwiska trwałe niestanowiące produkcji towarowej i na których w czasie prowadzenia badań nie wypasa się zwierząt, nominalne standardowe nadwyżki bezpośrednie, na podstawie zryczałtowanej stawki, mogą być ustalane dla tej cechy w regionach częstego występowania tego rodzaju przypadków i stosowane do tych gospodarstw.

3. Niezgadzający się bilans powierzchni paszowej

Jeśli w gospodarstwie występuje deficyt lub nadwyżka roślin pastewnych jak określono w ppkt (i) poniżej, stosuje się przepisy szczególne:

- w przypadku deficytu roślin pastewnych stosuje się specjalne standardowe nadwyżki bezpośrednie dla zwierząt żywionych w systemie wypasowym w sposób opisany w ppkt (ii) poniżej,

- w przypadku nadwyżki roślin pastewnych, stosuje się standardowe nadwyżki bezpośrednie dla roślin pastewnych w sposób opisany w ppkt (iii) poniżej.

(i) Dla każdego regionu ustala się nawias, poza którym uważa się, że gospodarstwo posiada nadwyżkę lub deficyt roślin pastewnych.

W gospodarstwie istnieje deficyt roślin pastewnych, jeśli wskaźnik R = SNB dla zwierząt żywionych w systemie wypasowym/SNB dla roślin pastewnych przekracza określony limit RD. W gospodarstwie istnieje nadwyżka roślin pastewnych, jeśli wskaźnik ten jest poniżej limitu RS;

(ii) w przypadku deficytu roślin pastewnych (R > RD) uważa się, że wszystkie rośliny pastewne posiadają SNB równą zeru. Dla wszystkich rodzajów zwierząt żywionych w systemie wypasowym jedna część (w tym, tam gdzie jest to niezbędne, grupy zwierząt) równa

jest uważana za podlegającą "normalnemu" systemowi, w którym to przypadku stosuje się zwykłe standardowe nadwyżki bezpośrednie; pozostała część

jest uważana za odznaczającą się deficytem roślin pastewnych, w którym to przypadku stosuje się standardowe nadwyżki bezpośrednie specjalnie ustalone dla zwierząt żywionych w systemie wypasowym;

(iii) w przypadku nadwyżki roślin pastewnych (R < RS) dokonuje się oszacowania części nadwyżki areału każdej rośliny pastewnej, przy zastosowaniu do tej części odpowiedniej SNB. Część nadwyżki odpowiada z reguły stosunkowi

.

Jednakże w szczególnych przypadkach tę część nadwyżki można zdefiniować w stosunku do progu oszacowania RV wyższego od RS. W przypadku nadwyżki roślin pastewnych stosuje się zwykłą SNB dla każdej kategorii zwierząt żywionych w systemie wypasowym;

(iv) państwa członkowskie ustalają limity RD oraz RS i - jeśli jest to stosowne - RV dla każdego regionu i powiadamiają o tym Komisję;

(v) - przepisy szczególne stosuje się do następujących roślin pastewnych:

D12: pastewne okopowe i bulwiaste,

D18: rośliny pastewne,

F01: pastwiska i łąki, z wyłączeniem pastwisk i łąk niepielęgnowanych,

F02: pastwiska i łąki niepielęgnowane,

- przepisy szczególne stosuje się do następujących zwierząt żywionych w systemie wypasowym:

J01: koniowate,

J02-J08: bydło,

J09: owce,

J10: kozy.

b) Grunty ugorowane

W celu umożliwienia sklasyfikowania gospodarstw, które w czasie badania posiadają tylko grunty ugorowane, nominalne standardowe nadwyżki bezpośrednie, na podstawie zryczałtowanej stawki, mogą być ustalone dla tej cechy w regionach, gdzie takie przypadki występują często, i stosowane do takich gospodarstw.

c) Ogródki przydomowe

Ponieważ produkcja z ogródków przydomowych nie jest zwykle przeznaczona na sprzedaż, standardowe nadwyżki bezpośrednie uważa się zwykle za równe zeru. Jednakże dla regionów, gdzie powszechnie występują ogródki przydomowe, które w znaczący sposób przyczyniają się do produkcji całkowitej gospodarstwa, standardowe nadwyżki bezpośrednie można określać poprzez stosowanie, w drodze analogii, reguł i metod określonych w niniejszym załączniku.

d) Prosięta

Standardowe nadwyżki bezpośrednie odnoszące się do prosiąt brane są pod uwagę przy obliczaniu całkowitej SNB gospodarstwa tylko wówczas, jeżeli w gospodarstwie nie ma macior.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK II

KLASYFIKACJA GOSPODARSTW ROLNYCH WEDŁUG TYPU ROLNICZEGO

grafika

ZAŁĄCZNIK III

WIELKOŚĆ EKONOMICZNA GOSPODARSTW

A. DEFINICJA EUROPEJSKIEJ JEDNOSTKI WIELKOŚCI (EJW)

1. Europejska jednostka wielkości bazuje na wartości 1.000 ECU całkowitej standardowej nadwyżki bezpośredniej gospodarstwa dla okresu referencyjnego "1980", jak ustanowiono w pkt 1 załącznika III do decyzji Komisji 78/463/EWG, ostatnio zmienionej decyzją 84/542/EWG.

2. W celu odświeżenia i zaktualizowania standardowych nadwyżek bezpośrednich dla kolejnych okresów referencyjnych, wartość 1.000 ECU określona powyżej jest mnożona przez współczynnik, aby uwzględnić we Wspólnocie jako całości, w jednostkach monetarnych, agro-ekonomiczne tendencje światowe.

Współczynnik ten jest obliczany przez Komisję i ustalany po konsultacji z państwami członkowskimi.

B. WIELKOŚĆ EKONOMICZNA GOSPODARSTWA

Wielkość ekonomiczną gospodarstwa uzyskuje się przez podzielenie całkowitej standardowej nadwyżki bezpośredniej gospodarstwa przez liczbę ecu, na podstawie której została określona EJW dla odpowiedniego okresu referencyjnego zgodnie z pkt A niniejszego załącznika,

C. KLASY WIELKOŚCI EKONOMICZNEJ GOSPODARSTW

Gospodarstwa są sklasyfikowane według klas wielkości, których przedziały podane są poniżej.

KlasyPrzedziały w EJW
Iraniej niż2 EJW
IIod 2 do mniej niż4 EJW
IIIod 4 do mniej niż6 EJW
IVod 6 do mniej niż8 EJW
Vod 8 do mniej niż12 EJW
VIod 12 do mniej niż16 EJW
VIIod 16 do mniej niż40 EJW
VIIIod 40 do mniej niż100 EJW
IXrówne lub większe niż100 EJW

Reguły określone dla stosowania w zakresie Sieci Danych Rachunkowych z Gospodarstw Rolnych oraz wspólnotowych badań struktury gospodarstw rolnych mogą przewidywać grupowanie razem wymienionych powyżej klas III i IV, i V i VI.

Państwa członkowskie, które w wykonaniu art. 4 ust. 1 rozporządzenia 79/65/EWG, ustaliły próg wielkości ekonomicznej gospodarstw dla obszaru badań prowadzonych przez Sieć Danych Rachunkowych z Gospodarstw Rolnych, który nie odpowiada przedziałom klas wielkości przedstawionym powyżej, mają dokonać ich podziału na podklasy, których przedziały odpowiadają ustalonym progom."

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.