Sprawy połączone C- 97/13 i C-214/13: Silvia Georgiana Câmpean v. Administraţia Finanţelor Publice a Municipiului Mediaş, Administraţia Fondului pentru Mediu, Administraţia Finanţelor Publice a Municipiului Alexandria przeciwko Georgemu Ciocoiu.
Dz.U.UE.C.2014.175.16/2
Akt nienormatywny(Sprawy połączone C- 97/13 i C-214/13) 1
[Odesłanie prejudycjalne - Podatki wewnętrzne - Artykuł 110 TFUE - Podatek od zanieczyszczeń pobierany przy pierwszej rejestracji pojazdów samochodowych - Neutralność podatku w odniesieniu do przywożonych pojazdów samochodowych i podobnych pojazdów znajdujących się już na rynku krajowym]
(2014/C 175/19)
Język postępowania: rumuński
(Dz.U.UE C z dnia 10 czerwca 2014 r.)
Sądy odsyłające
Tribunalul Sibiu, Curtea de Apel Bucureşti
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: Silvia Georgiana Câmpean (sprawa C-97/13), Administraţia Finanţelor Publice a Municipiului Alexandria (sprawa C-214/13).
Strona pozwana: Administraţia Finanţelor Publice a Municipiului Mediaş, Administraţia Fondului pentru Mediu (sprawa C-97/13), George Ciocoiu (sprawa C-214/13)
Przedmiot
Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym - Tribunalul Sibiu, Curtea de Apel Bucureș ti - Podatek od emitowanych zanieczyszczeń obciążający pojazdy samochodowe przy ich pierwszej rejestracji lub przy okazji pierwszego przeniesienia prawa własności - Zwolnienie pojazdów objętych wcześniejszymi podatkami - Możliwość skorzystania w przypadku tychże pojazdów z odzyskania w drodze sądowej podatków, którymi zostały objęte - Ewentualne zniechęcanie do wprowadzania do ruchu używanych pojazdów nabytych w innych państwach członkowskich - Zgodność przepisów krajowych z art. 110 TFUE.
Sentencja
Artykuł 110 TFUE należy interpretować w ten sposób, że postanowienie to stoi na przeszkodzie uregulowaniu podatkowemu, takiemu jak ustanowione w przepisach krajowych rozpatrywanych w sporach w postępowaniach głównych a następnie przez nie ograniczonemu, na podstawie którego państwo członkowskie obciąża pojazdy samochodowe podatkiem od zanieczyszczeń ukształtowanym w sposób taki, iż zniechęca on do wprowadzania do ruchu w tym państwie członkowskim, używanych pojazdów nabytych w innych państwach członkowskich, nie zniechęcając jednak do nabywania na rynku krajowym pojazdów używanych w tym samym wieku i o takim samym stopniu zużycia.