Sprawy połączone C-775/21 i C-826/21, Blue Air Aviation i in.: Wyrok Trybunału (szósta izba) z dnia 20 kwietnia 2023 r. - Blue Air Aviation SA/UCMR - ADA Asociaţia pentru Drepturi de Autor a Compozitorilor i Uniunea Producătorilor de Fonograme din România v. Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători "CFR Călători" SA
Dz.U.UE.C.2023.205.10
Akt nienormatywnyWyrok Trybunału (szósta izba) z dnia 20 kwietnia 2023 r. (wnioski o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożone przez Curtea de Apel Bucureęti - Rumunia) - Blue Air Aviation SA/UCMr - ADA Asociatia pentru Drepturi de Autor a Compozitorilor (C-775/21) i Uniunea Producatorilor de Fonograme din România (UPFR)/Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori (SNTFC) "CFR Calatori" SA (C-826/21)
(Sprawy połączone C-775/21 i C-826/21 1 , Blue Air Aviation i in.)
Język postępowania: rumuński
(2023/C 205/11)
(Dz.U.UE C z dnia 12 czerwca 2023 r.)
Sąd odsyłający
Curtea de Apel Bucureęti
Strony w postępowaniu głównym
Strona wnosząca apelację: Blue Air Aviation SA (C-775/21), Uniunea Producatorilor de Fonograme din România (UPFR) (C-826/21)
Strona przeciwna w postępowaniu apelacyjnym: UCMR - ADA Asociatia pentru Drepturi de Autor a Compozitorilor (C-775/21), Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori (SNTFC) "CFR Calatori" SA (C-826/21)
Sentencja
1) Artykuł 3 ust. 1 dyrektywy 2001/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. w sprawie harmonizacji niektórych aspektów praw autorskich i pokrewnych w społeczeństwie informacyjnym należy interpretować w ten sposób, że rozpowszechnianie w środku transportu pasażerskiego utworu muzycznego jako muzyki tła stanowi publiczne udostępnianie w rozumieniu tego przepisu.
2) Artykuł 3 ust. 1 dyrektywy 2001/29 i art. 8 ust. 2 dyrektywy 2006/115/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie prawa najmu i użyczenia oraz niektórych praw pokrewnych prawu autorskiemu w zakresie własności intelektualnej należy interpretować w ten sposób, że zainstalowanie na pokładzie środka transportu sprzętu nagłaśniającego i, w danym wypadku, oprogramowania umożliwiającego rozpowszechnianie muzyki tła nie stanowi publicznego udostępniania w rozumieniu tych przepisów.
3) Artykuł 8 ust. 2 dyrektywy 2006/115 należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu, zgodnie z jego wykładnią dokonaną przez sądy krajowe, które ustanawia wzruszalne domniemanie publicznego udostępniania utworów muzycznych oparte na istnieniu systemów nagłośnienia w środkach transportu.