Sprawy połączone C-168/16 i C-169/16: Sandra Nogueira i in. v. Crewlink Ireland Ltd, Miguel José Moreno Osacar v. Ryanair Designated Activity Company, dawniej Ryanair Ltd (orzeczenie wstępne).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2017.382.17/2

Akt nienormatywny
Wersja od: 13 listopada 2017 r.

Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 14 września 2017 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Cour du travail de Mons - Belgia) - Sandra Nogueira i in./Crewlink Ireland Ltd (C-168/16), Miguel José Moreno Osacar/Ryanair Designated Activity Company, dawniej Ryanair Ltd (C-169/16).
(Sprawy połączone C-168/16 i C-169/16) 1

[Odesłanie prejudycjalne - Współpraca sądowa w sprawach cywilnych - Jurysdykcja - Jurysdykcja w sprawach dotyczących indywidualnych umów o pracę - Rozporządzenie (WE) nr 44/2001 - Artykuł 19 pkt 2 lit. a) - Pojęcie "miejsca, w którym pracownik zazwyczaj świadczy pracę" - Sektor lotniczy - Personel latający - Rozporządzenie (EWG) nr 3922/91 - Pojęcie "portu macierzystego"]

Język postępowania: francuski

(2017/C 382/20)

(Dz.U.UE C z dnia 13 listopada 2017 r.)

Sąd odsyłający

Cour du travail de Mons

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Sandra Nogueira, Victor Perez-Ortega, Virginie Mauguit, Maria Sanchez-Odogherty José Sanchez-Navarro (C-168/16), Miguel José Moreno Osacar (C-169/16)

Strona pozwana: Crewlink Ireland Ltd (C-168/16), Ryanair Designated Activity Company, dawniej Ryanair Ltd (C-169/16)

Sentencja

Artykuł 19 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) nr 44/2001 z dnia 22 grudnia 2000 r. w sprawie jurysdykcji i uznawania orzeczeń sądowych oraz ich wykonywania w sprawach cywilnych i handlowych należy interpretować w ten sposób, że w wypadku pozwu wniesionego przez członka personelu latającego przewoźnika lotniczego lub osobę oddelegowaną do tego przewoźnika, aby określić jurysdykcję sądu rozpatrującego sprawę, pojęcie "miejsca, w którym pracownik zazwyczaj świadczy pracę", w rozumieniu tego przepisu nie jest równoważne z pojęciem "portu macierzystego" w rozumieniu załącznika III do rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91 z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego, zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1899/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. Pojęcie "portu macierzystego" stanowi jednak istotną wskazówkę dla celów określenia "miejsca, w którym pracownik zazwyczaj świadczy pracę".

1 Dz.U. C 191 z 30.5.2016.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.