Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2015.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2016.215.1

Akt nieoceniany
Wersja od: 15 czerwca 2016 r.

SPRAWOZDANIE Z ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI ZA ROK BUDŻETOWY 2015

(2016/C 215/01)

(Dz.U.UE C z dnia 15 czerwca 2016 r.)

SPIS TREŚCI

Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2015

1. Wprowadzenie

2. Ogólny przegląd wykonania budżetu za 2015 r.

3. Wykonanie budżetu za 2015 r. według rozdziałów

Załączniki

Załącznik I: Porównanie wykonania budżetu w zakresie dochodów w 2015 r. w stosunku do 2014 r. według rozdziałów

Załącznik II: Stan dochodów w 2015 r. - Należności ustalone i należności przeniesione

Załącznik III: Porównanie wykonania budżetu w zakresie środków w 2015 r. w stosunku do 2014 r. według rozdziałów

Załącznik IVa: Szczegóły wykorzystania środków w 2015 r. (środki w roku budżetowym i środki przeniesione automatycznie z poprzedniego roku budżetowego)

Załącznik IVb: Wykorzystanie środków na zobowiązania według służb

Załącznik V: Wykorzystanie dochodów przeznaczonych na określony cel w 2015 r.

Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2015

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej

1.
WPROWADZENIE

W niniejszym sprawozdaniu, zgodnie z art. 142 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/ 2012 1 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (rozporządzenia finansowego) i art. 227 zasad stosowania tego rozporządzenia "podaje się - zarówno w wartościach bezwzględnych, jak i wyrażonych procentowo - co najmniej wskaźnik realizacji środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków między poszczególnymi pozycjami w budżecie". Umożliwia ono również przedstawienie, po pierwsze, "osiągnięcia celów na dany rok budżetowy, zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami" i, po drugie, "sytuacji finansowej oraz zdarzeń, które miały istotny wpływ na działania w ciągu roku budżetowego".

W tych ramach rozdział 2 niniejszego sprawozdania przedstawia ogólny przegląd wykonania budżetu w 2015 r., a rozdział 3 bardziej szczegółowo bada ewolucję linii budżetowych dla każdego rozdziału budżetu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwanego dalej "Trybunałem"). Wreszcie, w załącznikach zamieszczone są tabele liczbowe zestawiające szczegółowe informacje, zaprezentowane łącznie, jak też według poszczególnych służb, odnoszące się do wykonania budżetu za 2015 r.

Co się tyczy działalności sądowniczej sensu stricto, czytelnik może zapoznać się ze sprawozdaniem rocznym Trybunału za rok 2015 znajdującym się na stronie internetowej Curia (http://curia.europa.eu/jcms/jcms/ Jo2_7000), które zawiera pełną analizę działalności sądów wchodzących w skład Trybunału uzupełnioną szczegółowymi i dokładnymi statystykami dla każdego z nich.

Jak świadczą rzeczone statystyki, rok 2015 cechowało nadzwyczajne tempo działalności sądowniczej instytucji. Do tworzących ją sądów wniesionych zostało w ubiegłym roku 1 711 spraw. Jest to największa w historii instytucji liczba spraw wniesionych w skali roku. Wzrost ten dotyczy w szczególności Trybunału Sprawiedliwości, albowiem po raz pierwszy przekroczony został symboliczny próg 700 wniesionych spraw. Ponadto wobec zakończenia 1 755 spraw w 2015 r., wydajność instytucji znajduje się na bezprecedensowym poziomie. Wreszcie, statystyki dotyczące czasu trwania postępowań są bardzo pozytywne.

Przyjęcie przez prawodawcę Unii reformy jej konstrukcji sądowniczej w wyniku procesu prawodawczego rozpoczętego w 2011 r. stanowiło jedno z ważniejszych wydarzeń roku budżetowego 2015. Reforma ta umożliwi bowiem instytucji, dzięki podwojeniu liczby sędziów w Sądzie w ramach procesu rozłożonego na trzy etapy do 2019 r., sprostanie w dalszym ciągu wzrostowi liczby spraw spornych i wypełnianie jej misji w służbie podmiotom prawa z poszanowaniem celów jakości i skuteczności wymiaru sprawiedliwości. Owej reformie strukturalnej towarzyszyło opracowanie nowego regulaminu postępowania przed Sądem. Wszedł on w życie w dniu 1 lipca 2015 r. i wzmocni zdolność Trybunału do rozpatrywania spraw w rozsądnym terminie i z poszanowaniem zasad rzetelnego procesu.

Poza decyzjami prawodawczymi podjętymi w celu sprostania takiemu wzrostowi działalności sądowniczej Trybunał nadal badał zestaw działań umożliwiających mu lepsze przestrzeganie podstawowych celów, jakimi są jakość i szybkość rozpoznawania spraw. Główne osie działań dotyczą wszystkich dziedzin działalności: poprawy ram prawnych i metod pracy sądów, ujęcia w ścisłe ramy wymogów pełnej wielojęzyczności (obowiązkowej do celów komunikacji ze stronami w języku postępowania i zapewnienia rozpowszechniania orzecznictwa we wszystkich państwach członkowskich) oraz stosunkowego ograniczenia służb horyzontalnych w celu zachowania możliwości przerobowych gabinetów i, na ile to możliwe, służb w bardziej bezpośredni sposób związanych z pracą sądowniczą.

Należy podkreślić wielkość wzrostu wydajności osiągniętego przez Trybunał dzięki skoordynowanym wysiłkom sądów i wszystkich służb wsparcia, które umożliwiły, w okresie 2007-2015, zwiększenie liczby zakończonych spraw o 57 %, gdy tymczasem wzrost zatrudnianego przez służby personelu w tym samym okresie pozostał nadzwyczaj ograniczony (+ 4,4 %, uwzględniając rozszerzenie o Chorwację, i poniżej 1 % bez tego rozszerzenia).

Niemniej jednak wzrost działalności sądowniczej oraz poszanowanie międzyinstytucjonalnego porozumienia w przedmiocie dyscypliny budżetowej, współpracy w dziedzinie budżetu i należytym zarządzaniu finansami, wymagającego redukcji stanu zatrudnienia o 5 % w okresie 2013-2017, wywierają silny nacisk na służby wsparcia. Tak oto konieczne okazały się dokładnie opisane w niniejszym sprawozdaniu szczególne zasilenia środków w celu zapobieżenia wąskim gardłom w dziedzinie tłumaczeń mogącym opóźnić rozpatrywanie spraw lub w celu umożliwienia służbom odpowiedzialnym za infrastrukturę sprostania poważniejszym zagrożeniom w kontekście bezpieczeństwa.

Wreszcie, w aspekcie polityki nieruchomości, po zakończeniu w roku budżetowym 2013, w terminie i mieszcząc się z przewidzianym budżecie, prac remontowych w budynkach przyłączonych do Pałacu (budynki Erasmus, Thomas More i budynek C), co umożliwiło opuszczenie dwóch wcześniej wynajmowanych budynków, Trybunał realizuje, za zgodą obydwu organów władzy budżetowej 2 projekt piątej rozbudowy budynków, który w perspektywie 2019 r. umożliwi zgromadzenie ogółu pracowników Trybunału w jednej siedzibie (i opuszczenie ostatniego wciąż wynajmowanego budynku) oraz zwiększenie w ten sposób wydajności służb.

2.
OGÓLNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU ZA 2015 r.
2.1.
Dochody

Prognozowane dochody Trybunału na rok budżetowy 2015 wynosiły 44 856 000 EUR.

Jak pokazuje tabela 1, należności ustalone podczas roku budżetowego 2015 wynoszą 49 510 442 EUR i są wyższe o 10,4 % od prognozowanych.

Tabela 1

Prognozowane dochody i ustalone należności

(EUR)
TytułPrognozowane dochody w 2015 r.Ustalone należności w 2015 r.% całości
4 - Dochody pochodzące od osób pracujących w instytucjach i innych organach Unii44 856 000,0048 631 582,4298,22
5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji0,00878 859,461,78
9 - Dochody różne0,000,000,00
Ogółem44 856 000,0049 510 441,88100,00
%100,00110,38

Należy zauważyć, że stosunek dochodów do należności ustalonych w tytule 4 (głównie potrącenia w ramach pozycji dotyczących wynagrodzeń członków i personelu z tytułu podatków i składek na zabezpieczenie społeczne) stanowi ponad 98 % całości dochodów, podczas gdy dochody w pozostałych tytułach stanowią poniżej 2 % całości.

Załączniki I i II podają uzupełniające dane liczbowe dotyczące całości przepływu dochodów (stosunek dochodów do należności przeniesionych, stosunek dochodów do należności ustalonych, stosunek dochodów do należności zebranych).

Jeśli chodzi o dochody z należności przeniesionych z poprzedniego roku budżetowego, tabela 2 wskazuje, że dochody w ramach tytułu 4 stanowią największą część ogółu dochodów z należności przeniesionych uzyskanych w 2015 r. (84 %).

Tabela 2

Dochody z należności przeniesionych

(EUR)
TytułPrzeniesienia z 2014 r. do 2015 r.Dochody z należności przeniesionych% całości
4 - Dochody pochodzące od osób pracujących w instytucjach i innych organach Unii58 057,3458 057,3484,28
5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji26 563,0310 832,0815,72
9 - Dochody różne0,000,000,00
Ogółem84 620,3768 889,42100,00
%100,0081,41
2.2.
Wydatki
2.2.1.
Środki w roku budżetowym

Środki zapisane w budżecie Trybunału na rok budżetowy 2015 wynosiły 357 062 000 EUR.

Jak przedstawia to tabela 3, wykonanie budżetu za rok budżetowy 2015 osiągnęło kwotę 353 701 351 EUR i odzwierciedla bardzo wysoki stopień wykorzystania ostatecznych środków wynoszący 99 %, który jest taki sam jak stopień wykorzystania z 2014 r.

Jak zbadano bardziej szczegółowo w rozdziale 3, wykorzystanie środków budżetowych zarówno w tytule 1, jak też w tytule 2 było bardzo wysokie (odpowiednio 99 % i 94 % wobec 99,2 % i 98,2 % w 2014 r.).

Ogólnie rzecz ujmując, należy zauważyć, że wzorem lat ubiegłych 75 % budżetu wykonanego przez Trybunał przeznaczone jest na wydatki na członków i personel (wydatki w ramach tytułu 1), zaś niemal całość reszty dotyczy wydatków na infrastrukturę (tytuł 2), w szczególności nieruchomości i informatykę.

Tabela 3

Wykorzystanie środków w roku budżetowym

(EUR)
TytułŚrodki w roku budżetowym 2015Zobowiązania w roku budżetowym 2015% całości
1 - Osoby pracujące dla instytucji266 662 500,00263 902 758,3474,61
2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne90 345 500,0089 768 210,1925,38
3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań54 000,0030 382,670,01
10 - Inne wydatki0,000,000,00
Ogółem357 062 000,00353 701 351,20100,00
%100,0099,06

Załączniki III, IVa i IVb podają uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania środków zapisanych na rok budżetowy 2015 (porównanie względem roku 2014, szczegóły wykorzystania według linii budżetowych i według poszczególnych służb).

2.2.2.
Środki przeniesione

Poniższa tabela 4 pokazuje, że środki przeniesione z roku budżetowego 2014 na rok budżetowy 2015, które ogółem wyniosły 16 749 174 EUR, zostały w bardzo dużej części wykorzystane podobnie jak miało to miejsce już w 2014 r. (88,4 % w 2015 r. wobec 85 % w 2014 r.).

Tabela 4

Wykorzystanie środków przeniesionych

(EUR)
TytułPrzeniesienie środków z 2014 r. na 2015 r.Płatności ze środków przeniesionychAnulowane środki
1 - Osoby pracujące dla instytucji4 156 035,783 132 854,931 023 180,85
2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne12 591 861,0611 675 272,87916 588,19
3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań1 277,440,001 277,44
10 - Inne wydatki0,000,000,00
Ogółem16 749 174,2814 808 127,801 941 046,48
%100,0088,4111,59

Załącznik IVa podaje uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania środków przeniesionych z roku budżetowego 2014 na rok budżetowy 2015.

2.2.3.
Środki odpowiadające dochodom przeznaczonym na określony cel

Zgodnie z art. 21 rozporządzenia finansowego niektóre dochody mogą zostać przeznaczone na finansowanie szczególnych wydatków. Takie dochody przeznaczone na określony cel stanowią więc dodatkowe środki, które mogą zostać wykorzystane przez instytucję.

Tabela 5 poniżej wyszczególnia, według rozdziałów, kwoty dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesionych z jednego roku budżetowego na drugi oraz dochody przeznaczone na określony cel ustalone i uzyskane podczas roku budżetowego. Ukazuje ona również, że środki z dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesionych z 2014 r. na 2015 r. zostały wykorzystane praktycznie w całości (97,5 %).

Tabela 5

Wykorzystanie dochodów przeznaczonych na określony cel

(EUR)
TytułPrzeniesienie dochodów

przeznaczonych na określony cel z 2014 r. na 2015 r.

Dochody przeznaczone na określony cel w 2015 r.Płatności

w 2015 r.

Anulowanie dochodów przeznaczonych na określony cel w 2014 r. niepodlegających przeniesieniuPrzeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel z 2015 r. na 2016 r.
1 - Osoby pracujące dla instytucji485 626,34319 005,62509 619,25787,54294 225,17
2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne822 406,50494 095,58797 434,0729 663,66489 404,35
3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań9 539,5820 553,506 444,603 094,9820 553,50
10 - Inne wydatki0,000,000,000,000,00
Ogółem1 317 572,42833 654,701 313 497,9233 546,18804 183,02

Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel ustalonych w roku budżetowym 2015 wyniosły 833 655 EUR, przy czym ponad 75 % tej kwoty pochodziło z następujących źródeł:

-
zastosowania porozumienia w sprawie usług z Urzędem Publikacji (244 636 EUR),
-
sprzedaż energii elektrycznej wytwarzanej przez moduły fotowoltaiczne (133 945 EUR),
-
stosowanie kar związanych z wykonaniem umowy informatycznej (130 000 EUR),
-
zwrot wydatków związanych z wynajmem budynków i zwrot wydatków przez personel, takich jak za połączenia telefoniczne lub transport publiczny (87 942 EUR),
-
zwrot kosztów postępowania (20 553 EUR),
-
zwrot z towarzystw ubezpieczeniowych (11 770 EUR).

Załącznik V podaje uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania dochodów przeznaczonych na określony cel.

2.2.4.
Przesunięcia środków

W roku budżetowym 2015, zgodnie z tabelą 6, Trybunał dokonał na podstawie przepisów art. 25 i 27 rozporządzenia finansowego 18 przesunięć środków budżetowych na ogólną kwotę 10,3 mln EUR, co odpowiada 2,9 % ostatecznych środków budżetowych. Wpływ różnych przesunięć na poziomie poszczególnych pozycji budżetowych zaprezentowano w załączniku IVa.

W większości (7,4 mln EUR, tj. 72 % ogólnej kwoty przesunięć dokonanych w 2015 r.) owe przesunięcia środków spowodowały powiadomienie władzy budżetowej zgodnie z art. 25 § 1, § 2 i § 3 oraz 27 § 3 i § 4 rozporządzenia finansowego.

W wysokości 5,2 mln EUR chodzi o przesunięcie zbierające środki w celu zasilenia dwóch linii środków w ramach tytułu 2 (linii 2 0 0 0 "Czynsze" kwotą 4,7 mln EUR oraz linii 2 1 0 0 "Nabycie, prace, konserwacja i utrzymanie wyposażenia i oprogramowania" kwotą 0,5 mln EUR). Operacja ta umożliwiła zapłatę części czynszów i wydatków na infrastrukturę informatyczną wpisanych w tytule 2 budżetu na 2016 r., przy czym celem było stworzenie równoważnego marginesu swobody w budżecie na 2016 r., aby sfinansować wydatki w ramach tytułu 1, na które nie przewidziano wystarczających sum w owym roku budżetowym (a mianowicie 3,2 mln EUR w środkach na wynagrodzenia z powodu różnicy pomiędzy stosowaniem stopy dostosowania wynagrodzeń wynoszącej + 2,4 %, począwszy od dnia 1 lipca 2015 r., oraz stopy + 1,2 % zaproponowanej przez Komisję przy opracowywaniu budżetu na 2016 r. oraz 2 mln EUR wydatków jednorazowych związanych z podjęciem obowiązków przez dwunastu dodatkowych sędziów w Sądzie, na których środki były wpisane w budżecie na 2015 r., podczas gdy podjęcie przez nich obowiązków nastąpi ostatecznie w 2016 r.)

W wypadku pozostałych 2,2 mln EUR zasilenia przedłożone władzy budżetowej w trakcie roku umożliwiły sprostanie nieprzewidzianym potrzebom w ramach tytułu 1 (0,5 mln EUR w celu wzmocnienia środków na tłumaczenia zewnętrzne freelance) oraz tytułu 2 (1,7 mln EUR zasadniczo na realizację przeprowadzek różnych służb instytucji w celu przyjęcia dwunastu nowych sędziów w Sądzie, zapewnienia wymiany wyposażenia sieci i wyposażenia telekomunikacyjnego założonych w zespole nieruchomości otwartym w 2008 r. oraz ulepszenia narzędzi informatycznych wykorzystywanych do rozpowszechniania orzecznictwa i rejestracji poczty).

Tabela 6

Przesunięcia środków

(EUR)
Rodzaj przesunięciaLiczba przesunięć w 2015 r.Kwota przesunięć ogółem
Pomiędzy tytułami35 200 000,00
Pomiędzy rozdziałami52 208 000,00
Pomiędzy artykułami00,00
Pomiędzy pozycjami102 922 417,72
Ogółem1810 330 417,72
3.
WYKONANIE BUDŻETU ZA 2015 R. WEDŁUG ROZDZIAŁÓW
3.1.
TYTUŁ 1 - Osoby pracujące dla instytucji

Jak wskazuje poniższa tabela 7, ostateczne środki budżetowe dla tytułu 1 na rok budżetowy 2015 wynoszą 266 662 500 EUR. Środki te stanowią 75 % całego budżetu Trybunału. Środki te zostały zaangażowane w wysokości 263 902 758 EUR, co odpowiada bardzo wysokiemu współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 99 % (taki sam współczynnik odnotowano w 2014 r.).

Tabela 7

Wykorzystanie środków w roku budżetowym

(EUR)
Tytuł 1Środki w roku budżetowym 2015Zobowiązania w roku budżetowym 2015% wykonania
1 0 - Członkowie instytucji26 918 000,0026 555 323,8798,65
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi215 748 000,00213 572 072,1698,99
1 4 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne18 654 000,0018 614 537,7799,79
1 6 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji5 342 500,005 160 824,5496,60
Ogółem266 662 500,00263 902 758,3498,97
3.1.1.
Rozdział 1 0 - Członkowie instytucji

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 26 918 000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 26 555 324 EUR, co świadczy o bardzo wysokim współczynniku wykorzystania wynoszącym 98,7 %, czyli tyle samo co w 2014 r.

Należy zaznaczyć, że nadwyżka budżetowa wynosząca około 1,6 mln EUR mogła zostać uzyskana w ramach tego rozdziału w wyniku dużo mniejszej niż przewidywana przy przygotowywaniu budżetu na 2015 r., liczby Członków, których mandat nie został odnowiony.

Pewna część (0,64 mln EUR) tej nadwyżki budżetowej posłużyła do zasilenia linii budżetowej 1 4 0 6 "Usługi zewnętrzne w zakresie tłumaczeń" ze względu na wzmożone w porównaniu z początkowymi prognozami korzystanie ze świadczeń freelance oraz środków w ramach linii 1 6 5 4 "Centrum Małego Dziecka (żłobek)" w rozdziale 1 6, z powodu nieprzewidzenia wystarczających środków budżetowych przy przygotowywaniu budżetu na 2015 r. W pozostałej części (1 mln EUR), nadwyżka ta została wykorzystana na operację przesunięcia zbierającego środki, wyjaśnioną już w pkt 2.2.4.

Wreszcie, należy przypomnieć, że środki przeznaczone na finansowanie emerytur dawnych Członków trzech sądów instytucji wpisane są w budżecie Komisji od dnia 1 stycznia 2015 r., co wyjaśnia dlaczego pakiet środków w ramach rozdziału 1 0 jest niższy od pakietu w budżecie na 2014 r.

3.1.2.
Rozdział 1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 215 748 000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 213 572 072 EUR, co odpowiada bardzo wysokiemu współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 99 %, podobnie jak w 2014 r.

Ogólnie rzecz ujmując, należy wskazać, że rozdział 1 2 stanowi największą kwotę środków wpisanych w ramach budżetu Trybunału (rzędu 60 % całkowitego budżetu). Nadwyżka stwierdzona na koniec roku budżetowego jest więc zazwyczaj bardzo niewielka, jeżeli weźmie się pod uwagę pełną kwotę środków oraz trudności z dokonywaniem prognoz budżetowych z niemal 12-miesięcznym wyprzedzeniem i przy pomocy wielu czynników prognozowania o charakterze z konieczności szacunkowym (współczynnik wzrostu wynagrodzeń, tempo rekrutacji lub rotacji personelu, współczynnik obniżenia ryczałtowego itd.).

Bardziej szczegółowo, część nadwyżki środków w 2015 r. wiąże się z większą niż przewidziana liczbą Członków, których mandat uległ odnowieniu (zob. pkt poprzedni), czego konsekwencją było mniej odnowień na etatach pracowników gabinetów (referendarzy i asystentów zatrudnionych na stanowiskach czasowych), a więc oszczędności budżetowych w zakresie dodatków na zagospodarowanie (dla pracowników obejmujących stanowiska) i na ponowne zagospodarowanie (dla pracowników opuszczających stanowiska).

Część wspomnianych wcześniej nadwyżek budżetowych umożliwiła sfinansowanie korekt wynagrodzeń wypłaconych pracownikom instytucji (0,75 mln EUR) w następstwie dostosowania wynagrodzeń wynoszącego 2,4 % od dnia 1 lipca 2015 r. (wobec 1,7 % przewidzianego przy opracowywaniu budżetu na 2015 r.)

Ponadto, i podobnie jak w rozdziale 1 0, pozostała część nadwyżki budżetowej (0,9 mln EUR) została wykorzystana na operację przesunięcia zbierającego środki wyjaśnioną już w pkt 2.2.4.

Należy też podkreślić, że współczynnik obsadzenia stanowisk jest w Trybunale wciąż bardzo wysoki i wynosi 98 %, zaś współczynnik wolnych stanowisk wynosi średnio ok. 2 %, co odpowiada zwykłej rotacji personelu. Tak dobre wyniki Trybunał zawdzięcza bardzo aktywnej polityce zatrudnienia we wszystkich służbach, co pozwala maksymalnie zmniejszyć ilość nieobsadzonych stanowisk, mimo ograniczeń związanych z nieuniknioną i normalną rotacja personelu oraz coraz większymi trudnościami z naborem personelu w Luksemburgu ze względu na wyższy koszt utrzymania. Niski współczynnik nieobsadzonych stanowisk jest również świetnym wskaźnikiem dużego obciążenia pracą służb Trybunału, zważywszy na rozwój działalności sądowniczej w ostatnich latach.

Wreszcie, Trybunał zawsze wykorzystuje analizę stwierdzonych rozbieżności w wykorzystaniu środków wpisanych do rozdziału 1 2 w celu udoskonalania metodologii w zakresie przewidywań dotyczących wynagrodzeń oraz rent i emerytur i czyni wysiłki na rzecz polepszenia w miarę możliwości skuteczności w zakresie wykorzystywania środków, o czym świadczy znaczne zmniejszanie się nadwyżki budżetowej z roku na rok.

3.1.3.
Rozdział 1 4 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 18 654 000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 18 614 538 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu niemalże 100 % (wobec 99,25 % w 2014 r.).

Ostateczne środki budżetowe w ramach rozdziału 1 4 koncentrują się głównie w dwóch pozycjach budżetowych.

W jednej trzeciej środki z tego rozdziału przeznaczone są na pozycję 1 4 0 0 "Inni pracownicy", która została zasilona kwotą 225 000 EUR w 2015 r. Chociaż bowiem liczba finansowanych pracowników kontraktowych była ostatecznie niższa niż prognozowana przy opracowywaniu budżetu na 2015 r. (143 wykorzystane ekwiwalenty pełnego czasu pracy wobec 158 przewidzianych ekwiwalentów pełnego czasu pracy), grupa zaszeregowania/stopień, na jakie nastąpiła rekrutacja w ramach możliwych czterech grup (grup I, II, II, IV), ostatecznie były niekiedy wyższe aniżeli szczebel wykorzystany w prognozach, zwłaszcza z powodu wyższego zaszeregowania pracowników wymagających zastąpienia lub wskutek postępów w karierze pracowników wsparcia administracyjnego. Współczynnik wykorzystania ostatecznych środków w ramach tej pozycji pozostaje bardzo bliski 100 %, podobnie jak w 2014 r.

W pozostałych około dwóch trzecich środki przeznaczone są na pozycję 1 4 0 6 "Usługi zewnętrzne w zakresie tłumaczeń" w celu pokrycia kosztów konferencyjnych i pisemnych tłumaczy zewnętrznych (freelance) i zostały wykorzystane niemalże w całości.

Ogólnie rzecz ujmując, należy przypomnieć, iż zarówno w dziedzinie tłumaczeń ustnych, jak i pisemnych, polityka zarządzania zasobami zmierza do optymalnego wykorzystywania zasobów wewnętrznych (etatów podlegających regulaminowi pracowniczemu), lecz korzystanie z personelu zewnętrznego (freelance) stanowi jednak niezbędną zmienną dostosowującą w celu złagodzenia redukcji stanu zatrudnienia realizowanej w kontekście wzrostu ilości pracy.

Także szersze zastosowanie przez sądy środków ograniczających ilość stron tłumaczeniowych lub liczbę rozpraw daje natychmiastowe efekty w zakresie wykorzystania środków przeznaczonych na konferencyjnych i pisemnych tłumaczy freelance. Natomiast przy stałej, a wręcz zmniejszonej liczbie personelu zatrudnionego na podstawie regulaminu pracowniczego (ze względu na redukcje personelu, które miały miejsce już w latach 2013 i 2015) jakikolwiek wzrost ilości pracy prowadzi do szerszego korzystania ze środków na pracowników freelance, by zapewnić przestrzeganie wymogów wielojęzyczności w celu porozumiewania się ze stronami w języku postępowania i rozpowszechnienia orzecznictwa we wszystkich państwach członkowskich.

W tym kontekście, jeżeli chodzi o tłumaczenia konferencyjne, środki podjęte w celu zmniejszenia liczby tłumaczonych rozpraw były owocne (ich liczba spadła z 717 w 2014 r. do 628 w 2015 r., tj. o - 12,41 %) i doprowadziły do mniejszego korzystania z usług zewnętrznych tłumaczy konferencyjnych freelance. Uzyskana w ten sposób nadwyżka budżetowa (niemalże 300 000 EUR) umożliwiła przyczynienie się do wspominanego powyżej zasilenia pozycji 1 4 0 0 oraz do wspomnianego już przesunięcia zbierającego środki.

Jeżeli chodzi o dziedzinę tłumaczeń, liczba stron do tłumaczenia wyniosła nieco ponad 1,1 mln w 2015 r. i byłaby bliska 1,6 mln bez licznych środków powodujących oszczędność w zakresie tłumaczenia powziętych przez sądy, takich jak między innymi selektywne publikowanie orzecznictwa, tworzenie streszczeń wniosków o wydanie orzeczeń w trybie prejudycjalnym, skrócenie średniej długości opinii, publikacja niektórych szczególnie długich orzeczeń we fragmentach. Liczba stron do tłumaczenia wzrosła o + 1,4 % w stosunku do 2014 r., przy czym należy przypomnieć, iż już wówczas nastąpił silny wzrost o niemalże 20 % w stosunku do 2013 r. Tak oto w kontekście redukcji etatów konieczne było wzmożenie korzystania z tłumaczy pisemnych freelance, co wyjaśnia dokonanie zasilenia środków o 0,5 mln EUR i zaobserwowany maksymalny współczynnik wykorzystania środków (100 %).

3.1.4.
Rozdział 1 6 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 5 342 500 EUR zostały zaangażowane w wysokości 5 160 825 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 96,6 %, podobnemu do współczynnika z 2014 r. (96,8 %).

Dwie pozycje tego rozdziału odpowiadają 79 % ostatecznych środków. Chodzi tu o pozycję 1 6 1 2 "Doskonalenie zawodowe", której współczynnik wykorzystania wyniósł 96 % (wobec 97 % w 2014 r.), oraz o pozycję 1 6 5 4 "Centrum Małego Dziecka (żłobek)", której współczynnik wykorzystania w 2015 r. osiągnął 100 %, tak jak w 2014 r.).

Należy zasygnalizować, że linia 1 6 5 4 "Centrum Małego Dziecka (żłobek)" musiała zostać zasilona (kwotą 142 000 EUR pochodzącą z rozdziału 1 0) z powodu, po pierwsze, niewystarczających środków budżetowych przeznaczonych na udział Trybunału w wydatkach w 2015 r. na Centrum Małego Dziecka (żłobek) zarządzane przez Komisję Europejską i, po drugie, z powodu wezwania Trybunału przez Komisję Europejską do uczestniczenia w kosztach kształcenia dzieci uczęszczających do szkoły europejskiej rodzaju 2.

3.2.
TYTUŁ 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne

Jak wskazuje poniższa tabela 8, ostateczne środki budżetowe dla tytułu 2 na rok budżetowy 2015 wynoszą 90 345 500 EUR. Kwota ta odpowiada 25,3 % całkowitego budżetu Trybunału. Środki te zostały zaangażowane w wysokości 89 768 210,19 EUR, co odpowiada bardzo wysokiemu współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 99,4 % w 2015 r. (wobec 98,2 % w 2014 r.).

Tabela 8

Wykorzystanie środków w roku budżetowym

(EUR)
Tytuł 2Środki w roku budżetowym 2015Zobowiązania w roku budżetowym 2015% wykonania
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe65 657 000,0065 256 005,6099,39
2 1 - Informatyka, wyposażenie i majątek ruchomy: nabycie, najem i utrzymanie20 377 500,0020 336 396,6499,80
2 3 - Bieżące wydatki administracyjne1 683 500,001 615 781,8995,98
2 5 - Zebrania i konferencje599 500,00538 876,9089,89
2 7 - Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie2 028 000,002 021 149,1699,66
Ogółem90 345 500,0089 768 210,1999,36
3.2.1.
Rozdział 2 0 - Budynki i koszty dodatkowe

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 65 657 000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 65 256 006 EUR, co odpowiada bardzo wysokiemu współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 99,4 % (wobec 98,4 % w 2014 r.).

Środki te są przeznaczone na sfinansowanie najmu, nabycia i funkcjonowania różnych zajmowanych przez Trybunał Sprawiedliwości budynków.

Bardziej ogólnie polityka instytucji w dziedzinie nieruchomości realizuje dwa główne cele:

-
po pierwsze, Trybunał zmierza do zebrania ogółu swych służb w jednej siedzibie w celu optymalizacji swego funkcjonowania,
-
po drugie, po początkowym okresie realizowania polityki najmu, od momentu ostatecznego określenia, że siedzibą Trybunału jest Luksemburg (o czym zadecydowała Rada Europejska w Edynburgu w 1992 r.), dąży on do tego, by stać się właścicielem zajmowanych przez niego budynków, wzorem innych instytucji i zgodnie z zaleceniami specjalnego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego (nr 2/2007 3 ), w którym podkreśla się oszczędności budżetowe takiej polityki.

Bardziej szczegółowe informacje dotyczące polityki instytucji w dziedzinie nieruchomości oraz stanu projektów w toku realizacji dostarczane są władzy budżetowej w szczególnym sprawozdaniu kierowanym do niej najpóźniej w dniu 1 czerwca każdego roku.

Ostateczne środki w ramach artykułów 2 0 0 - "Budynki" oraz 2 0 2 - "Koszty związane z budynkami" stanowią odpowiednio 75 % (49 308 000 EUR) i 25 % (16 349 000 EUR) ogółu środków dla tego rozdziału.

Środki w ramach artykułu 2 0 0 "Budynki" służą finansowaniu zasadniczo wydatków na czynsze i na opłatę leasingową.

Wydatki z pozycji 2 0 0 0 "Czynsze" osiągnęły 13,7 mln EUR, wliczając wydatki finansowane ze środków uzyskanych z przeprowadzonego na koniec roku budżetowego przesunięcia zbierającego środki (4,7 mln EUR), którego cel wyjaśniono w pkt 2.2.4. Środki z tej pozycji wykorzystywane są na wynajem samego budynku T będzie musiał zostać zachowany do momentu ukończenia projektu piątej rozbudowy budynków Trybunału w perspektywie 2019 r.

Z kolei wydatki z pozycji 2 0 0 1 - "Opłata leasingowa" wyniosły 32,4 mln EUR i odpowiadają głównie opłatom należnym zgodnie z zawartymi z władzami luksemburskimi dwiema umowami budowy, remontu i nabycia poszczególnych budynków głównej siedziby Trybunału (w tym po pierwsze wyremontowanego i rozbudowanego Pałacu oddanego do użytku pod koniec 2008 r. i po drugie wyremontowanych budynków przyłączonych do Pałacu). Oszczędności środków osiągnięto w ramach tej pozycji ze względu na niższe transze skonsolidowanego finansowania na koniec grudnia 2014 r. oraz na dużo niższą stopę odsetek aniżeli przewidywana w momencie opracowywania nieuchronnie ostrożnych prognoz budżetowych na 2015 r. zrealizowanych na początku 2014 r. Możliwe było w ten sposób zasilenie z tej pozycji środków w rozdziale 2 3 (art. 2 3 8 "Inne wydatki administracyjne") w celu sfinansowania wydatków na przeprowadzki różnych służb instytucji, po to aby przyjąć dwunastu pierwszych sędziów w kontekście wzmocnienia Sądu.

Jeśli chodzi o wydatki z artykułu 2 0 2 - "Koszty związane z budynkami" - wyniosły one 16 mln EUR i odpowiadają, prawie w całości, kosztom sprzątania i utrzymania obiektów, zużycia energii, a także zapewnienia bezpieczeństwa i nadzoru nad budynkami, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania zespołu budynków Trybunału. Współczynnik wykorzystania w ramach tego artykułu wynosi 98 % wobec 94,2 % w 2014 r.

Przede wszystkim, jeżeli chodzi o pozycję 2 0 2 2 "Sprzątanie i utrzymanie obiektów", można zasygnalizować zmniejszenie wydatków o 7 % w stosunku do 2014 r. (7 131 245 w 2015 r. wobec7 681 864 w 2014 r.). Zmniejszenie to wynika zasadniczo z faktu wejścia w życie nowej umowy o sprzątanie od dnia 1 czerwca 2014 r., w której ramach koszty świadczeń są dużo korzystniejsze. Następnie pozycja 2 0 2 4 "Zużycie energii" wykazuje również spadek środków o niemalże 13 % (2 105 000 EUR w 2015 r. wobec 2 415 500 EUR w 2014 r.) wynikający z korzystnych stawek umownych oraz z sprzyjających warunków atmosferycznych. Nadwyżki uzyskanych środków w ramach tych dwóch pozycji pozwoliły na przyczynienie się w kwocie 1,29 mln EUR do zasilenia środków przeznaczonych na wydatki na bezpieczeństwo wskazanych poniżej (0,6 mln EUR) i na wydatki informatyczne związane z przyspieszeniem zastępowania wyposażenia sieci (0,5 mln EUR) oraz wreszcie na wspomniane już przesunięcie zbierające środki na koniec roku budżetowego (0,1 mln EUR).

W odniesieniu do tego przepisu należy również zasygnalizować wzrost środków w pozycji 2 0 2 6 "Bezpieczeństwo i nadzór" w porównaniu z 2014 r. (6 409 000 EUR w 2015 r. wobec 5 694 205 EUR w 2014 r., tj. + 12 %) wynikający z nadzwyczajnych środków bezpieczeństwa podjętych w następstwie zeszłorocznych zdarzeń terrorystycznych, które spowodowały konieczność zasilenia środków kwotą 0,6 mln EUR w celu sfinansowania wydatków pierwotnie nieprzewidzianych w momencie opracowywania budżetu.

3.2.2.
Rozdział 2 1 - Informatyka, wyposażenie i majątek ruchomy

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 20 377 500 EUR zostały zaangażowane w wysokości 20 336 397 EUR, co odpowiada bardzo wysokiemu współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu, podobnie jak w 2014 r., niemalże 100 % środków.

Środki z rozdziału 2 1 są w większości (87 %) przeznaczone na wydatki związane z informatyką (artykuł 2 1 0), zaś ich pozostała część na wydatki na umeblowanie (artykuł 2 1 2), wyposażenie i instalacje techniczne (artykuł 2 0 1 4) oraz na pojazdy (artykuł 2 1 6).

Jeżeli chodzi o artykuł 2 1 0 "Wyposażenie, koszty eksploatacji oraz usługi związane z informatyką i telekomunikacją", należy podkreślić, jak żywotne jest znaczenie tych wydatków dla prawidłowego funkcjonowania całej działalności Trybunału - w pierwszej kolejności działalności sądowniczej, lecz również działalności tłumaczeniowej i administracyjnej.

Równolegle do pewnych ważnych przedsięwzięć związanych z elektronizacją przepływu dokumentów (systematyczne ulepszanie aplikacji e-Curia i elektronicznej wersji Zbioru Orzeczeń) kontynuowano tworzenie i ulepszanie aplikacji dla poszczególnych opisanych powyżej rodzajów działalności Trybunału w celu podniesienia skuteczności i wydajności sądów i służb wsparcia.

Na tym tle dwa przesunięcia środków umożliwiły zasilenie środków na informatykę przewidzianych wcześniej w artykule 2 1 0 (16 472 500 EUR) w celu pokrycia pewnych uzupełniających inwestycji w trakcie roku budżetowego. Pierwsze przesunięcie w kwocie 746 000 EUR, pochodzące z tytułu 2 budżetu, posłużyło zasadniczo do przyspieszenia wymiany wyposażenia sieci i wyposażenia telekomunikacyjnego założonych w 2008 r. w nowym Pałacu oraz ulepszenia dwóch narzędzi informatycznych wykorzystywanych do rozpowszechniania orzecznictwa i rejestracji poczty. Drugie przesunięcie, w kwocie 500 000 EUR, pochodzącej z tytułu 1 budżetu, umożliwiło sfinansowanie środkami z 2015 r. pewnych wydatków na infrastrukturę informatyczną przewidzianych w budżecie na 2016 r. w ramach przesunięcia zbierającego, które wyjaśniono w pkt 2.2.4.

Jeżeli chodzi o trzy pozostałe artykuły rozdziału 2 1, współczynnik wykorzystania środków uległ następującym zmianom w 2015 r. w porównaniu z 2014 r.: 98,2 % wobec 94,3 % w przypadku artykułu 2 1 2 "Meble", 96,1 % wobec 98,8 % w przypadku artykułu 2 1 4 "Wyposażenie i instalacje techniczne" i 99,8 % wobec 96,9 % w przypadku artykułu 2 1 6 "Pojazdy".

Jeżeli chodzi o art. 2 1 4 "Wyposażenie i instalacje techniczne" należy zasygnalizować znaczny wzrost kwoty wydatków w 2015 r. (565 288 EUR w 2015 r. wobec 249 415 EUR w 2014 r.), wynikający z zasilenia o 350 000 EUR pochodzącego z rozdziału 2 7, z linii 2 7 4 1 "Publikacje o charakterze ogólnym" w celu wymiany maszyn w powielarni należącej do instytucji.

3.2.3.
Rozdział 2 3 - Bieżące wydatki administracyjne

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 1 683 500 EUR zostały zaangażowane w wysokości 1 615 782 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 96 % (wobec 91 % w 2014 r.).

Należy przede wszystkim zaznaczyć że wydatki w ramach art. 2 3 8 "Inne wydatki administracyjne" uległy silnemu wzrostowi w 2015 r. (802 751 EUR w 2015 r. wobec 397 579 EUR w 2014 r.). Wzrost ów wynika w całości z nadzwyczajnych wydatków na przeprowadzki różnych służb instytucji w ramach przygotowań do podjęcia obowiązków przez pierwszych dwunastu nowych sędziów i pracowników i gabinetów w kontekście wzmocnienia Sądu, która to operacja została sfinansowana dzięki zasileniu środkami w kwocie 470 000 EUR pochodzącymi z rozdziału 2 0.

Poza tą szczególną okolicznością należy stwierdzić, co następuje:

-
wydatki z artykułu 2 3 0 "Materiały piśmienne i biurowe oraz inne materiały podlegające zużyciu" wyniosły 638 618 EUR w 2015 r. (przy współczynniku wykorzystania wynoszącym prawie 100 %, podobnie jak w 2014 r.),
-
wydatki z artykułu 2 3 6 "Opłaty pocztowe" wzrosły do 154 000 EUR (współczynnik wykorzystania wynoszący 91,7 % wobec 79,3 % w 2014 r.). Istotna redukcja wydatków w ramach tego artykułu (- 44,5 % w porównaniu z 2014 r.) jest wynikiem coraz bardziej wzmożonego wykorzystywania e-Curia (co ogromnie ogranicza potrzeby wysyłania listów poleconych).

Należy wreszcie wspomnieć, iż część środków tym rozdziale jest przeznaczona również na wspieranie bardziej przyjaznej dla środowiska polityki mobilności pracowników Trybunału zarówno w zakresie dojazdów do pracy, jak też przemieszczania się w ramach pracy pomiędzy różnymi budynkami instytucji. Środki te (45 000 EUR w 2015 r.) pozwalają na wywiązanie się z zawartej z miastem Luksemburg umowy w sprawie wykorzystania miejskiej sieci autobusowej przez personel instytucji.

3.2.4.
Rozdział 2 5 - Zebrania i konferencje

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 599 500 EUR zostały zaangażowane w wysokości 538 877 EUR (bardzo wysoki współczynnik wykorzystania wynoszący 89,9 % wobec 95 % w 2014 r.).

Zmiana wskaźnika wykorzystania środków wynika z konieczności mniej przewidywalnego charakteru wydatków w tym rozdziale, przeznaczonych w znacznej mierze na imprezy protokolarne i oficjalne wizyty Trybunału, sympozja oraz wizyty studyjne i informacyjne, w odniesieniu do których inicjatywa i kalendarz organizacji nie zawsze spoczywają w rękach Trybunału.

Działalność protokolarna w 2015 r. odznaczyła się organizacją trzech uroczystych posiedzeń w tym z okazji odnowienia części składu członkowskiego Trybunału i Sądu oraz przygotowaniem i prowadzeniem 23 oficjalnych wizyt, wizyty delegacji Trybunału za granicą oraz dwóch konferencji.

Co się tyczy polityki przyjmowania wizyt w instytucji, organizacja seminariów lub zjazdów przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości państw członkowskich pozwoliła Trybunałowi na realizację celu, którym jest zapoznanie sędziów krajowych z funkcjonowaniem instytucji, mechanizmem odesłania prejudycjalnego oraz praktyką w zakresie prawa Unii Europejskiej. Poza dorocznym "Forum przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości" skierowanym w 2015 r. do sądów pierwszej instancji i apelacyjnych, na które przybyło 159 przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości pochodzących ze wszystkich państw członkowskich, 115 dni seminariów pozwoliło również na zebranie 1 627 uczestników.

Organizacja wizyt studyjnych lub informacyjnych przeznaczonych dla szerszej publiczności (597 grup, ogółem 12 586 uczestników w 2015 r.) umożliwiła również Trybunałowi lepsze poinformowanie obywateli o instytucji sądowej i orzecznictwie Unii. Tragiczne wydarzenia w Paryżu i podniesienie poziomu alarmowego w instytucjach oraz nadzwyczajne środki bezpieczeństwa, jakie podjęto, tłumaczą odnotowany spadek liczby wizyt w 2015 r. (-14 %).

3.2.5.
Rozdział 2 7 - Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 2 028 000 EUR zostały w 2015 r. zaangażowane w wysokości 2 021 149 EUR, co daje współczynnik wykorzystania wynoszący 99,7 % (wobec 91,8 % w 2014 r.).

Środki z tego rozdziału są przeznaczone na dwa rodzaje wydatków, które w całości wspierają działalność sądowniczą:

-
wydatki z artykułu 2 7 2 "Wydatki na dokumentację, bibliotekę i archiwizację", które w 2015 r. wyniosły 1 384 899 EUR (współczynnik wykorzystania wynoszący w 2015 r. blisko 100 %, wobec 99,3 %). W ogólnym ujęciu należy przypomnieć, że wydatki te stanowią niezbędną inwestycję w prawidłowe funkcjonowanie trzech sądów i służb instytucji,
-
wydatki z artykułu 2 7 4 "Wytwarzanie i rozpowszechnianie", wyniosły w 2015 r. 636 250 EUR, co stanowi znaczny spadek w porównaniu z 2014 r. (1 413 233 EUR). Środki z tego artykułu obejmują zasadniczo koszt publikacji Trybunału w Dzienniku Urzędowym UE (Dz.U.) oraz rozpowszechniania Zbioru Orzeczeń trzech sądów Trybunału. Poza tym, że zarządzanie tymi wydatkami przebiega zawsze w pełni w ścisłej współpracy Urzędem Publikacji Unii Europejskiej, ich widoczne zmniejszenie wynika jednocześnie z wejścia w życie, od dnia 1 kwietnia 2014 r., korzystniejszej umowy na wydawanie Dz.U. (co pozwala skompensować koszt związany ze znacznie większą liczbą opublikowanych stron) oraz z nowego sposobu wydawania orzecznictwa w formie elektronicznej. Nadwyżki środków, jakie mogły zostać uzyskane w ramach tego artykułu, umożliwiły wspomniane już zasilenia w ramach rozdziału 2 1.

W mniejszej części środki z artykułu 2 7 4 pokrywają również nadal koszty wydawania Sprawozdania rocznego Trybunału oraz materiałów informacyjnych (broszury, prospekty i inne materiały multimedialne) przeznaczonych dla różnego rodzaju odwiedzających. Należy podkreślić, że kwota tych wydatków uległa zmniejszeniu o 29,2 % w 2015 r. w stosunku do 2014 r., w którym to roku odnotowany już został spadek o 4 % tych samych wydatków w porównaniu z 2013 r.

3.3.
TYTUŁ 3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań

Rozdział 3 7 - Wydatki szczególne niektórych instytucji i niektórych organów

Ostateczne środki budżetowe w tytule 3 obejmują jedynie środki z rozdziału 3 7 dla pozycji 3 7 1 0 - "Koszty postępowania". W roku budżetowym 2015 środki te wyniosły 54 000 EUR i zostały zaangażowane w wysokości 30 383 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 56,3 % (32,8 % w 2014 r.).

Mowa tu o wydatkach na pokrycie honorariów adwokackich i innych kosztów, spoczywających na instytucji w ramach pomocy w zakresie kosztów postępowania. Ich prognozowanie jest utrudnione, co tłumaczy bardzo różny stopień wykonania budżetowego w zależności od roku.

3.4.
TYTUŁ 10 - Inne wydatki

Rozdział 10 - Inne wydatki

Zgodnie z przedstawioną przez Parlament Europejski przy opracowywaniu budżetu na 2015 r. propozycją zmiany, w rozdziale tym wpisana została w rezerwie kwota 2 mln EUR w celu jak najszybszego zwiększenia liczby sędziów w Sądzie zaproponowanego w 2014 r. i które miało nastąpić w 2015 r., na podstawie decyzji władzy budżetowej.

Decyzja ta została jednak podjęta dopiero tuż przed końcem 2015 r., co pozwoliło na wzmocnienie Sądu dopiero w 2016 r.

Tymczasem, chociaż budżet Trybunału na 2016 r. zawiera środki operacyjne na takie wzmocnienie w zwyczajnym roku, to środki odpowiadające początkowemu jednorazowemu kosztowi tego wzmocnienia nie są do niego wpisane, ponieważ przewidywano, że będą one poniesione w ramach budżetu na 2015 r. Jak wyjaśniono w pkt 2.2.4, władzy budżetowej zaproponowano, aby zatwierdziła odblokowanie owej rezerwy 2 mln EUR do linii budżetowej 2 0 0 0 "Czynsze" w ramach rozdziału 2 0, przy czym celem tego była zapłata części czynszu za budynek T należnego w 2016 r., po to by stworzyć odpowiedni margines swobody w budżecie na 2016 r. w celu sfinansowania dodatkowych kosztów wzmocnienia Sądu.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

PORÓWNANIE WYKONANIA BUDŻETU W ZAKRESIE DOCHODÓW W 2015 R. W STOSUNKU DO 2014 R. WEDŁUG ROZDZIAŁÓW

(EUR)
Rozdział/ ArtykułTytułNależności ustalone w 2015 r.Należności ustalone w 2014 r.RóżnicaRóżnica w %
4 0 0Wpływy z opodatkowania uposażeń, wynagrodzeń i świadczeń na rzecz członków instytucji, urzędników i innych pracowników23 811 950,1824 715 852,65- 903 902,47- 3,66 %
4 0 4Wpływy ze składki tymczasowej od wynagrodzeń członków instytucji, urzędników i innych czynnie zatrudnionych pracowników4 153 357,174 043 655,17109 702,002,71 %
4 0Różne podatki i potrącenia27 965 307,3528 759 507,82- 794 200,47- 2,76 %
4 1 0Składki pracowników na ubezpieczenia emerytalne i rentowe17 921 404,3216 242 439,351 678 964,9710,34 %
4 1 1Przeniesienie lub wykup uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników2 741 571,743 046 060,23- 304 488,49- 10,00 %
4 1 2Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe urzędników i pracowników czasowych na urlopach z przyczyn osobistych3 299,010,003 299,01NA
4 1Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe20 666 275,0719 288 499,581 377 775,497,14 %
Tytuł 448 631 582,4248 048 007,40583 575,021,21 %
5 0 0Wpływy ze sprzedaży majątku ruchomego - Dochody przeznaczone na określony cel133 945,55130 150,093 795,462,92 %
5 0 2Wpływy ze sprzedaży publikacji, druków i filmów - Dochody przeznaczone na określony cel3 875,00118 765,35- 114 890,35- 96,74 %
5 0Wpływy ze sprzedaży majątku ruchomego (dostawy) i nieruchomości137 820,55248 915,44- 111 094,89- 44,63 %
5 2 0Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek na rachunkach instytucji2,942 787,92- 2 784,98- 99,89 %
5 2Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek2,942 787,92- 2 784,98- 99,89 %
5 5 0Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac na rzecz innych instytucji lub organów - Dochody przeznaczone na określony cel0,000,000,00NA
5 5Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac0,000,000,00NA
5 7 0Dochody pochodzące ze zwrotu kwot wypłaconych omyłkowo - Dochody przeznaczone na określony cel64 630,32294 546,90- 229 916,58- 78,06 %
5 7 3Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną instytucji - Dochody przeznaczone na określony cel664 635,46650 414,6914 220,772,19 %
5 7Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną instytucji729 265,78944 961,59- 215 695,81- 22,83 %
5 8 1Dochody z odszkodowań otrzymanych z tytułu ubezpieczeń - Dochody przeznaczone na określony cel11 770,19282 748,11- 270 977,92- 95,84 %
5 8Różne odszkodowania11 770,19282 748,11- 270 977,92- 95,84 %
Tytuł 5878 859,461 479 413,06- 600 553,60- 40,59 %
9 0 0Różne dochody0,00230,66- 230,66NA
9 0Różne dochody0,00230,66- 230,66NA
Tytuł 90,00230,66- 230,66NA
Ogółem49 510 441,8849 527 651,12- 17 209,24- 0,03 %

ZAŁĄCZNIK  II

STAN DOCHODÓW W 2015 r. - NALEŻNOŚCI USTALONE I NALEŻNOŚCI PRZENIESIONE

(EUR)
Linie budżetoweTytułPierwotny budżetNależności ustalone w 2014 r.Należności pokrytePozostaje do pokrycia
4 0 0 0Wpływy z podatków od uposażeń, wynagrodzeń i innych świadczeń członków instytucji, urzędników i innych pracowników23 694 000,0023 811 950,1823 811 950,180,00
4 0 4 0Wpływy ze składki tymczasowej od wynagrodzeń członków instytucji, urzędników i innych czynnie zatrudnionych pracowników4 513 000,004 153 357,174 153 357,170,00
Ogółem dla rozdziału 4 028 207 000,0027 965 307,3527 965 307,350,00
4 1 0 0Składki pracowników na ubezpieczenia emerytalne i rentowe16 649 000,0017 921 404,3217 921 404,320,00
4 1 1 0Przeniesienie lub wykup uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników0,002 741 571,742 734 204,357 367,39
4 1 2Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe urzędników i pracowników czasowych na urlopach z przyczyn osobistych0,003 299,013 299,010,00
Ogółem dla rozdziału 4 116 649 000,0020 666 275,0720 658 907,687 367,39
Tytuł 444 856 000,0048 631 582,4248 624 215,037 367,39
5 0 0 1Wpływy ze sprzedaży innego majątku ruchomego - Dochody przeznaczone na określony cel0,00133 945,55133 945,550,00
5 0 2 0Wpływy ze sprzedaży publikacji, druków i filmów - Dochody przeznaczone na określony cel0,003 875,001 806,252 068,75
Ogółem dla rozdziału 5 00,00137 820,55135 751,802 068,75
5 2 0 0Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek na rachunkach instytucji0,002,942,940,00
Ogółem dla rozdziału 5 20,002,942,940,00
5 5 0 0Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac na rzecz innych instytucji lub organów - Dochody przeznaczone na określony cel0,000,000,000,00
Ogółem dla rozdziału 5 50,000,000,000,00
5 7 0 0Dochody pochodzące ze zwrotu kwot wypłaconych omyłkowo - Dochody przeznaczone na określony cel0,0064 630,3243 253,8221 376,50
5 7 3 0Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną instytucji - Dochody przeznaczone na określony cel0,00664 635,46632 046,8132 588,65
Ogółem dla rozdziału 5 70,00729 265,78675 300,6353 965,15
5 8 1 0Dochody z odszkodowań otrzymanych z tytułu ubezpieczeń - Dochody przeznaczone na określony cel0,0011 770,1911 770,190,00
Ogółem dla rozdziału 5 80,0011 770,1911 770,190,00
Tytuł 50,00878 859,46822 825,5656 033,90
9 0 0 0Różne dochody0,000,000,000,00
Ogółem dla rozdziału 9 00,000,000,000,00
Tytuł 90,000,000,000,00
Ogółem44 856 000,0049 510 441,8849 447 040,5963 401,29
(EUR)
Linie budżetoweTytułŚrodki

przeniesione z

2014 r. na 2015 r.

Zmiany zaistniałe

w 2015 r.

Środki

przeniesione

ogółem z 2014 r. na 2015 r.

Dochody

z należności

przeniesionych

Pozostaje do pokrycia
4 1 1 0Przeniesienie lub wykup uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników64 868,18- 6 810,8458 057,3458 057,340,00
Ogółem dla rozdziału 4 164 868,18- 6 810,8458 057,3458 057,340,00
Tytuł 464 868,18- 6 810,8458 057,3458 057,340,00
5 0 0 1Wpływy ze sprzedaży innego majątku ruchomego - Dochody przeznaczone na określony cel0,000,000,000,000,00
5 0 2 0Wpływy ze sprzedaży publikacji, druków i filmów - Dochody przeznaczone na określony cel825,00- 153,75671,25671,250,00
Ogółem dla rozdziału 5 0825,00- 153,75671,25671,250,00
5 5 0 0Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac na rzecz innych instytucji lub organów - Dochody przeznaczone na określony cel0,000,000,000,000,00
Ogółem dla rozdziału 5 50,000,000,000,000,00
5 7 0 0Dochody pochodzące ze zwrotu kwot wypłaconych omyłkowo - Dochody przeznaczone na określony cel6 934,470,006 934,472 012,764 921,71
5 7 3 0Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną instytucji - Dochody przeznaczone na określony cel18 957,310,0018 957,318 148,0710 809,24
Ogółem dla rozdziału 5 725 891,780,0025 891,7810 160,8315 730,95
5 8 1 0Dochody z odszkodowań otrzymanych z tytułu ubezpieczeń - Dochody przeznaczone na określony cel0,000,000,000,000,00
Ogółem dla rozdziału 5 80,000,000,000,000,00
Tytuł 526 716,78- 153,7526 563,0310 832,0815 730,95
Ogółem91 584,96- 6 964,5984 620,3768 889,4215 730,95

ZAŁĄCZNIK  III

PORÓWNANIE WYKONANIA BUDŻETU W ZAKRESIE ŚRODKÓW W 2015 R. W STOSUNKU DO 2014 R. WEDŁUG ROZDZIAŁÓW

(EUR)
RozdziałTytułZobowiązania w 2015 r.Zobowiązania w 2014 r.RóżnicaRóżnica w %
1 0Członkowie instytucji26 555 323,8733 960 931,78- 7 405 607,91- 21,81 %
1 2Urzędnicy i pracownicy czasowi213 572 072,16211 373 200,092 198 872,071,04 %
1 4Inni pracownicy i usługi zewnętrzne18 614 537,7716 850 474,121 764 063,6510,47 %
1 6Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji5 160 824,545 272 753,76- 111 929,22- 2,12 %
Tytuł 1263 902 758,34267 457 359,75- 3 554 601,41- 1,33 %
2 0Budynki i koszty dodatkowe65 256 005,6060 492 157,984 763 847,627,88 %
2 1Informatyka, wyposażenie i majątek ruchomy: nabycie, najem i utrzymanie20 336 396,6419 068 130,231 268 266,416,65 %
2 3Bieżące wydatki operacyjne1 615 781,891 353 939,97261 841,9219,34 %
2 5Zebrania i konferencje538 876,90558 179,64- 19 302,74- 3,46 %
2 7Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie2 021 149,162 753 356,33- 732 207,17- 26,59 %
Tytuł 289 768 210,1984 225 764,155 542 446,046,58 %
3 7Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów30 382,6717 059,6413 323,0378,10 %
Tytuł 330 382,6717 059,6413 323,0378,10 %
Ogółem353 701 351,20351 700 183,542 001 167,660,57 %

ZAŁĄCZNIK  IVa

SZCZEGÓŁY WYKORZYSTANIA ŚRODKÓW W 2015 R. (ŚRODKI W ROKU BUDŻETOWYM I ŚRODKI PRZENIESIONE AUTOMATYCZNIE Z POPRZEDNIEGO ROKU

BUDŻETOWEGO)
(EUR)
Wykaz 1 (środki w roku budżetowym)Wykaz 4 (środki przeniesione automatycznie z poprzedniego roku budżetowego)
Linia budżetowaPierwotny budżetPrzesunięciaŚrodki na rok budżetowyZobowiązaniaPłatnościDostępne środkiAnulowane środkiŚrodki

przeniesione

automatycznie

z poprzedniego

roku

budżetowego

Płatności ze

środków

przeniesionych

Anulowane środki
(1)(2)(3) = (1) + (2)(4)(5)(6) = (4) - (5)(7) = (3) - (4)(8)(9)(10) = (8) - (9)
10 0 0 Wynagrodzenia i dodatki do wynagrodzeń23 916 500,00-300 000,0023 616 500,0023472 315,5123472315,510,00144 184,490,000,000,00
10 0 2 Należności związane

z objęciem funkcji, przeniesieniem

i zaprzestaniem pełnienia funkcji

1 449 000,00-700 000,00749 000,00681 231,80457 338,00223 893,8067 768,2086 546,230,0086 546,23
10 2 Dodatki przejściowe2 447 000,00-642 000,001 805 000,001 784 141,931 784 141,930,0020 858,070,000,000,00
10 3 Renty i emerytury0,000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
10 4 Delegacje295 500,000,00295 500,00295 500,0041209,07254 290,930,00173 020,7886 208,6986 812,09
10 6 Szkolenie452 000,000,00452 000,00322 134,63161 750,32160 384,31129 865,37134 942,3010 944,38123 997,92
10 9 Środki rezerwowe0,000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
Rozdział 1 0 Członkowie instytucji28 560 000,00-1 642 000,0026 918 000,0026 555 323,8725 916 754,83638 569,04362 676,13394 509,3197 153,07297 356,24
12 0 0 Wynagrodzenia i dodatki do wynagrodzeń213 814 000,00-620 000,00213 194 000,00211 062 566,20211 062 566,200,002 131 433,800,000,000,00
12 0 2 Godziny nadliczbowe, za które pobierane jest wynagrodzenie656 000,000,00656 000,00612 518,76612518,760,0043 481,240,000,000,00
12 0 4 Należności związane z objęciem stanowiska przeniesieniem i zaprzestaniem pełnienia obowiązków2 448 000,00-550 000,001 898 000,001 896 987,201 865 872,8531 114,351 012,80153 066,9812 637,85140429,13
12 2 Świadczenia związane z wcześniejszym zakończeniem pełnienia obowiązków230 000,00-230 000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
12 9 Środki rezerwowe0,000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
Rozdział 1 2 Urzędnicy i pracownicy czasowi217148 000,00-1400 000,00215 748 000,00213 572 072,16213 540 957,8131114,352175 927,84153 066,9812 637,85140429,13
14 0 0 Inni pracownicy5 955 000,00225 000,006 180 000,006 167 199,706 167199,700,0012 800,300,000,000,00
14 0 4 Staże i wymiana personelu688 000,00-100 000,00588 000,00588 000,00562 242,0425 757,960,0037457,150,0037457,15
14 0 5 Inne usługi zewnętrzne261 500,000,00261 500,00238 462,60159192,1679 270,4423 037,4062 468,1328 199,2634 268,87
14 0 6 Usługi zewnętrzne w zakresie tłumaczeń11 449 500,00175 000,0011 624 500,0011 620 875,479 001 539,782 619 335,693 624,532 343 122,772 154 702,23188 420,54
14 9 Środki rezerwowe0,000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
Rozdział 1 4 Inni pracownicy i usługi zewnętrzne18 354 000,00300 000,0018 654 000,0018 614 537,7715 890173,682 724 364,0939 462,232443 048,052 182 901,49260 146,56
16 10 Różne wydatki związane z rekrutacją personelu207 000,000,00207 000,00160 249,36107 820,7352 428,6346 750,6443 328,316 890,4136 437,90
16 12 Doskonalenie zawodowe1 540 500,000,001 540 500,001 476 633,44811 837,49664 795,9563 866,56573 569,96517265,0056 304,96
16 2 Delegacje349 000,000,00349 000,00348 738,11257165,0591 573,06261,8942 056,3322 921,4619 134,87
16 3 0 Świadczenia socjalne21 000,000,0021 000,006 072,000,006 072,0014 928,005 250,000,005 250,00
16 3 2 Kontakty pozasłużbowe między pracownikami i inne wydatki na cele socjalne271 000,000,00271 000,00268 709,53243 122,5425 586,992 290,472 741,862 029,00712,86
16 5 0 Służba zdrowia182 000,000,00182 000,00128 634,6786 023,6542 611,0253 365,3335 616,0820 170,2015 445,88
16 5 2 Restauracje i stołówki80 000,000,0080 000,0079 787,4365 492,9214 294,51212,577 305,134 632,702 672,43
16 5 4 Centrum Małego Dziecka (żłobek)2 550 000,00142 000,002 692 000,002 692 000,002 387680,87304 319,130,00455 543,77266 253,75189 290,02
Rozdział 1 6 Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji5 200 500,00142 000,005 342 500,005 160 824,543 959 143,251 201 681,29181 675,461165 411,44840 162,52325 248,92
Tytuł 1 Osoby pracujące dla instytucji269 262 500,00- 2 600 000,00266 662 500,00263 902 758,34259 307 029,574 595 728,772 759 741,664156 035,783132 854,931023 180,85
2 0 0 0 Czynsze9 288 000,004418937,5613 706 937,5613 706 937,5613499477,55207 460,010,000,000,000,00
2 0 0 1 Opłata leasingowa33 644 000,00-1 189 582,2832 454 417,7232 454 417,7232 095 255,94359 161,780,00344 840,68320 457,4024 383,28
2 0 0 3 Zakup nieruchomości0,000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
2 0 0 5 Budowa budynków0,000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
2 0 0 7 Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych1 025 000,001 158 644,722 183 644,722 123 662,93968 134,651 155 528,2859 981,79381 268,46362 349,5618 918,90
2 0 0 8 Ekspertyzy i pomoc techniczna związane z projektami z zakresu nieruchomości1 121 000,00-158 000,00963 000,00962 559,41525 252,90437 306,51440,59649 475,35563 328,5786 146,78
2 0 2 2 Sprzątanie i utrzymanie obiektów7 996 000,00-583 000,007 413 000,007 131 245,185 358 868,281 772 376,90281 754,821 803 895,391 679 896,82123 998,57
2 0 2 4 Zużycie energii2 812 000,00-707 000,002 105 000,002 079 836,671 751 821,47328 015,2025 163,33306 143,53241 536,4964 607,04
2 0 2 6 Ochrona i nadzór budynków5 797 000,00612 000,006 409 000,006 409 000,005 096051,251 312 948,750,00597406,37472 363,24125 043,13
2 0 2 8 Ubezpieczenia100 000,00-27 000,0073 000,0072 783,3272 783,320,00216,680,000,000,00
2 0 2 9 Inne wydatki związane z budynkami309 000,0040 000,00349 000,00315 562,81227112,2788 450,5433 437,1941 687,3233 123,878 563,45
Rozdział 2 0 Budynki i koszty dodatkowe62 092 000,003 565 000,0065 657 000,0065 256 005,6059 594 757,635 661 247,97400 994,404124 717,103 673 055,95451661,15
2 10 0 Nabycie, prace, konserwacja i utrzymanie wyposażenia i oprogramowania5 437 000,001 080 000,006 517 000,006 514487,853 476 679,183 037 808,672 512,152 047 465,512 006 571,9540 893,56
2 10 2 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, opracowaniem i utrzymaniem oprogramowania i systemów10 231 000,00366 000,0010 597 000,0010 596 999,865 490 596,095 106 403,770,144 838 030,404 712 621,92125 408,48
2 10 3 Opłaty telekomunikacyjne804 500,00-200 000,00604 500,00604 379,05465 895,50138 483,55120,95207 636,46162 187,8145 448,65
2 1 2 Meble722 000,000,00722 000,00709 232,48308 956,02400 276,4612 767,52301 082,12297 947,673 134,45
2 14 Wyposażenie i instalacje techniczne238 000,00350 000,00588 000,00565 288,51395 555,91169 732,6022 711,49119 426,5595 054,6724 371,88
2 16 Pojazdy1 450 000,00-101 000,001 349 000,001 346 008,891 250 743,0695 265,832991,1152 343,2714 852,0637491,21
Rozdział 2 1 Informatyka, wyposażenie i majątek ruchomy: nabycie, najem i utrzymanie18 882 500,001495 000,0020 377 500,0020 336 396,6411388425,768 947 970,8841103,367 565 984,317 289 236,08276 748,23
2 3 0 Materiały papiernicze, biurowe oraz jednorazowego użytku640 000,000,00640 000,00638 618,22521059,26117558,961 381,7876 135,2274 634,761 500,46
2 3 1 Obciążenia finansowe50 000,00-37 000,0013 000,0012 587,754 801,097 786,66412,253 815,123 661,57153,55
2 3 2 Koszty obsługi prawnej i odszkodowania20 000,000,0020 000,007 825,003 850,003 975,0012 175,003 150,000,003 150,00
2 3 6 Opłaty pocztowe304 000,00-136 000,00168 000,00154 000,00132 676,9421 323,0614 000,0069 430,1237 125,7632 304,36
2 3 8 Inne wydatki operacyjne457 500,00385 000,00842 500,00802 750,92730 091,8072 659,1239 749,08143 481,05109 208,2034 272,85
Rozdział 2 3 Bieżące wydatki operacyjne1471 500,00212 000,001 683 500,001 615 781,891392479,09223 302,8067 718,11296 011,51224 630,2971 381,22
2 5 2 Koszty przyjęć i wydatki reprezentacyjne129 000,000,00129 000,00125 009,36101 645,4323 363,933 990,6431 900,7518 738,8313 161,92
2 5 4 Zebrania, kongresy i konferencje320 500,000,00320 500,00268 108,42208 033,8860 074,5452 391,58132 097,5982 147,2749 950,32
2 5 6 Wydatki związane z informacją i udziałem w wydarzeniach publicznych150 000,000,00150 000,00145 759,12102 697,8943 061,234 240,8819 505,7210696,118 809,61
2 5 7 System informacji prawnej0,000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
Rozdział 2 5 Zebrania i konferencje599 500,000,00599 500,00538 876,90412 377,20126 499,7060 623,10183 504,06111 582,2171 921,85
2 7 0 Konsultacje, ekspertyzy i studia o ograniczonym charakterze0,000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
2 7 2 Wydatki na dokumentację, bibliotekę i archiwizację1 385 000,000,001 385 000,001 384 899,161 149 718,91235 180,25100,84228 447,22213 248,2615 198,96
2 7 4 0 Dziennik Urzędowy500 000,00-175 000,00325 000,00320 000,00320 000,000,005 000,0018 000,000,0018 000,00
2 7 4 1 Publikacje o charakterze ogólnym815 000,00-497 000,00318 000,00316 250,00316 250,000,001 750,00175 196,86163 520,0811 676,78
Rozdział 2 7 Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie2 700 000,00-672 000,002 028 000,002 021149,161 785 968,91235 180,256 850,84421 644,08376 768,3444 875,74
Tytuł 2 Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne85 745 500,004 600 000,0090 345 500,0089 768 210,1974 574008,5915 194 201,60577 289,8112 591861,0611675 272,87916 588,19
3 7 10 Koszty postępowania54 000,000,0054 000,0030 382,679 855,3920 527,2823 617,331 277,440,001 277,44
3 7 11 Komitet Arbitrażowy ustanowiony na mocy art. 18 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej0,000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
Rozdział 3 7 Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów54 000,000,0054 000,0030 382,67855,3920 527,2823 617,331 277,440,001 277,44
Tytuł 3 Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań54 000,000,0054 000,0030 382,67855,3920 527,2823 617,331 277,440,001 277,44
10 0 Środki rezerwowe2 000 000,00-2 000 000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
10 1 Rezerwa na nieprzewidziane wydatki0,000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
Tytuł 10 Inne wydatki2 000 000,00- 2 000 000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
Ogółem357 062 000,000,00357 062 000,00353 701 351,20333 890893,5519 810457,653 360 648,8016 749 174,2814 808127,801 941 046,48

ZAŁĄCZNIK  IVb

WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW NA ZOBOWIĄZANIA WEDLUG SŁUŻB

(EUR)
SłużbyŚrodki w roku budżetowymZobowiązania
Dyrekcja Generalna ds. Pracowniczych i Finansowych
Rozdział 1 026 622 500,0026 259 823,87
Rozdział 1 2215 748 000,00213 572 072,16
Rozdział 1 46 908 000,006 892 199,70
Rozdział 1 65 159 128,304 977 668,41
Rozdział 2 313 000,0012 587,75
Rozdział 2 59 000,008 500,00
Ogółem254 459 628,30251 722 851,89
Dyrekcja Generalna Infrastruktury
Rozdział 1 4121 500,00101 462,60
Rozdział 1 680 000,0079 787,43
Rozdział 2 065 657 000,0065 256 005,60
Rozdział 2 120 374 500,0020 336 396,64
Rozdział 2 31 639 000,001 589 412,95
Rozdział 2 7493 000,00486 250,00
Ogółem88 365 000,0087 849 315,22
Dyrekcja Generalna Tłumaczeń9 744 500,00
Rozdział 1 49 740 875,47
Ogółem9 744 500,009 740 875,47
Dyrekcja Tłumaczeń Konferencyjnych1 880 000,00
Rozdział 1 41 880 000,00
Ogółem1 880 000,001 880 000,00
Dyrekcja Generalna Biblioteki, Badań i Dokumentacji1 385 000,00
Rozdział 2 71 384 899,16
Ogółem1 385 000,001 384 899,16
Dyrekcja ds. Protokołu i Wizyt
Rozdział 2 13 000,000,00
Rozdział 2 311 500,005 956,19
Rozdział 2 5497 000,00441 117,78
Ogółem511 500,00447 073,97
Dyrekcja ds. Komunikacji
Rozdział 2 593 500,0089 259,12
Rozdział 2 7150 000,00150 000,00
Ogółem243 500,00239 259,12
Pozostałe służby (sekretariaty sądów, doradca prawny do spraw administracyjnych)
Rozdział 1 0295 500,00295 500,00
Rozdział 1 6103 371,70103 368,70
Rozdział 2 320 000,007 825,00
Rozdział 3 754 000,0030 382,67
Ogółem472 871,70437 076,37
Ogółem357 062 000,00353 701 351,20

ZAŁĄCZNIK  V

WYKORZYSTANIE DOCHODÓW PRZEZNACZONYCH NA OKREŚLONY CEL W 2015 R.

(EUR)
Przeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel z 2014 r. na 2015 r.Dochody przeznaczone na określony cel w 2015 r.PłatnościAnulowanie niepodlegających przeniesieniu dochodów przeznaczonych na określony cel w 2014 r.Przeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel (1) z 2015 r. na 2016 r.
1 0 - Członkowie instytucji1 212,860,00476,55736,310,00
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi176 416,7733 389,19180 347,810,0029 458,15
1 4 - Ogółem inni pracownicy i usługi zewnętrzne302 937,94274 450,55319 975,5751,23257 361,69
1 6 - Pozostałe wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji5 058,7711 165,888 819,320,007 405,33
Tytuł 1 - Osoby pracujące dla instytucji485 626,34319 005,62509 619,25787,54294 225,17
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe191 721,75162 404,94177 787,3018 625,68157 713,71
2 1 - Informatyka, wyposażenie i majątek ruchomy: nabycie, najem i utrzymanie204 008,94291 557,41204 008,940,00291 557,41
2 3 - Bieżące wydatki operacyjne59 820,9732 979,7759 820,970,0032 979,77
2 5 - Zebrania i konferencje1 211,95215,701 108,88103,07215,70
2 7 - Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie365 642,896 937,76354 707,9810 934,916 937,76
Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne822 406,50494 095,58797 434,0729 663,66489 404,35
3 7 - Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów9 539,5820 553,506 444,603 094,9820 553,50
Tytuł 3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych

zadań

9 539,5820 553,506 444,603 094,9820 553,50
Ogółem1 317 572,42833 654,701 313 497,9233 546,18804 183,02
(1) Zgodnie z art. 14 lit. b) rozporządzenia finansowego wewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel są przenoszone tylko na jeden rok.
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Projekt został notyfikowany władzy budżetowej w czerwcu 2011 r., uzyskał zgodę Rady oraz przychylną opinię wstępną komisji budżetowej Parlamentu Europejskiego, zaś ostateczna przychylna opina została wydana w kwietniu 2015 r,. na podstawie dodatkowych informacji przekazanych w następstwie ukończenia szczegółowego projektu wstępnego.
3 Dz.U. L 148 z 2.7.2007, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.