Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2014.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2015.180.1

Akt nieoceniany
Wersja od: 2 czerwca 2015 r.

SPRAWOZDANIE Z ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI ZA ROK BUDŻETOWY 2014

(2015/C 180/01)

(Dz.U.UE C z dnia 2 czerwca 2015 r.)

SPIS TREŚCI

Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2014

1. Wstęp

2. Ogólny przegląd wykonania budżetu za 2014 r.

3. Wykonanie budżetu na 2014 r. według rozdziałów

Załączniki

Załącznik I - Porównanie wykonania budżetu w zakresie dochodów w 2014 r. w stosunku do 2013 r. według rozdziałów

Załącznik II - Stan dochodów w 2014 r. - należności ustalone i należności przeniesione

Załącznik III - Porównanie wykonania budżetu w zakresie środków w 2014 r. w stosunku do 2013 r. według rozdziałów

Załącznik IV - Szczegóły wykorzystania środków w 2014 r. - (Środki w roku budżetowym i środki przeniesione z poprzedniego roku budżetowego)

Załącznik V - Wykorzystanie dochodów przeznaczonych na określony cel w 2014 r.

Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2014

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej

1.
WSTĘP

W niniejszym sprawozdaniu, zgodnie z art. 142 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/ 2012 1 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (rozporządzenia finansowego) i art. 227 zasad stosowania tego rozporządzenia "podaje się - zarówno w wartościach bezwzględnych, jak i wyrażonych procentowo - co najmniej wskaźnik realizacji środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków między poszczególnymi pozycjami w budżecie". Umożliwia ono również przedstawienie po pierwsze "osiągnięcia celów na dany rok budżetowy, zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami" i po drugie "sytuacji finansowej oraz zdarzeń, które miały istotny wpływ na działania w ciągu roku budżetowego".

W tych ramach rozdział 2 niniejszego sprawozdania przedstawia ogólny przegląd wykonania budżetu w 2014 r., a rozdział 3 bardziej szczegółowo bada ewolucję linii budżetowych dla każdego rozdziału budżetu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwanego dalej "Trybunałem"). Wreszcie w załącznikach zamieszczone są tabele liczbowe zestawiające szczegółowe informacje odnoszące się do wykonania budżetu za 2014 r.

Co się tyczy działalności sądowniczej sensu stricto, czytelnik może zapoznać się ze sprawozdaniem rocznym Trybunału za rok 2014 znajdującym się na stronie internetowej Curia (http://curia.europa.eu/jcms/jcms/ Jo2_7000), które dostarcza szczegółowych danych i statystyk odnoszących się do działalności sądowniczej Trybunału Sprawiedliwości, Sądu i Sądu do spraw Służby Publicznej.

W 2014 r. po raz kolejny nastąpił znaczny wzrost tempa działalności sądowniczej Trybunału. Ustanowiono nowy rekord - łącznie wniesiono 1 691 nowych spraw do trzech sądów, czyli największą ich liczbę od powstania systemu sądowniczego Unii. Z drugiej strony fakt zakończenia 1 685 spraw oznacza, że wydajność Trybunału również osiągnęła najwyższe wartości w historii. Ta wzmożona wydajność znalazła również odbicie w aspekcie średniego czasu trwania postępowań, który uległ skróceniu.

Tak dobre wyniki pracy nie chronią jednak przed powstaniem zatorów w przyszłości. Choć bowiem stałe obciążenie sądów, a zwłaszcza mnożące się skargi do Sądu niewątpliwie świadczą o sukcesie systemu, mogą one jednak zagrozić jego skuteczności, tym bardziej, że ta ogólna tendencja wzrostowa dotycząca ilości sporów z wszelkim prawdopodobieństwem będzie trwać, zważywszy w szczególności na zmiany wprowadzone przez traktat z Lizbony (który rozszerzył kompetencje 2 Trybunału i Sądu) oraz na stosunkowo niedawne przystąpienie Republiki Chorwacji.

Z tego względu, by zmierzyć się z coraz większym obciążeniem, gdy w drugim półroczu 2014 r. zwróciła się o to prezydencja Rady, Trybunał przedłożył Radzie projekt powiększenia Sądu, w którym nie tylko podtrzymano konieczność natychmiastowego powiększenia składu tego sądu o 12 sędziów 3 , lecz który wpisuje się również w dalszą perspektywę zmian strukturalnych Sądu i uproszczenia konstrukcji sądowniczej Unii (wcielenie Sądu do spraw Służby Publicznej - wraz z jego 7 sędziami - do Sądu w 2016 r. i dodatkowe powiększenie Sądu o 9 sędziów w 2019 r.). Ponadto w samym Trybunale Sprawiedliwości zwiększona została liczba rzeczników generalnych, przy czym pierwszy rozpoczął urzędowanie w 2013 r., a dwóch pozostałych dojdzie w październiku 2015 r., zgodnie z decyzją władzy prawodawczej 4 .

W tych okolicznościach cechujących się wzrostem działalności sądowniczej, poza przywołanymi reformami strukturalnymi, Trybunał wciąż bada wszystkie ścieżki pozwalające mu jak najlepiej wywiązywać się z wytyczonych pierwszorzędnych celów dotyczących jakości i szybkiego tempa rozpoznawania spraw. Główne osie reformy dotyczą wszystkich dziedzin działalności: poprawy ram prawnych i metod pracy sądów (przekształcenie regulaminów postępowania i decydujący postęp w odejściu od przepływu dokumentów papierowych), ujęcia w ścisłe ramy wymogów pełnej wielojęzyczności (obowiązkowej do celów komunikacji ze stronami w języku postępowania i zapewnienia rozpowszechniania orzecznictwa we wszystkich państwach członkowskich) oraz stosunkowego ograniczenia służb horyzontalnych w celu zachowania możliwości przerobowych gabinetów i służb w bardziej bezpośredni sposób związanych z pracą sądowniczą.

Należy podkreślić wielkość wzrostu wydajności osiągniętego przez Trybunał dzięki skoordynowanym wysiłkom sądów i wszystkich służb wspomagających, które umożliwiły, w okresie 2007-2014, zwiększenie liczby zakończonych spraw o 51 %, gdy tymczasem wzrost zatrudnianego przez instytucję personelu ograniczał się do + 5,8 % w tym samym okresie, uwzględniając rozszerzenie o Chorwację (i tylko do + 2,4 % bez tego rozszerzenia).

Wreszcie, w aspekcie polityki nieruchomości, po zakończeniu w roku budżetowym 2013, w terminie i mieszcząc się z przewidzianym budżecie, prac remontowych w budynkach przyłączonych do Pałacu (budynki Erasmus, Thomas More i budynek C), co umożliwiło opuszczanie dwóch wcześniej wynajmowanych budynków, Trybunał realizuje projekt piątej rozbudowy budynków 5 , który w perspektywie 2019 r. umożliwi zgromadzenie ogółu pracowników Trybunału w siedzibie (i opuszczenie ostatniego wciąż wynajmowanego budynku) oraz zwiększenie w ten sposób wydajności służb.

2.
OGÓLNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU ZA 2014 R.
2.1.
Dochody

Prognozowane dochody Trybunału na rok budżetowy 2014 wynosiły 47 303 000 EUR.

Jak pokazuje tabela 1 należności ustalone podczas roku budżetowego 2014 wynoszą 49 527 651 EUR i są wyższe o 4,7 % od prognozowanych.

Tabela 1

Prognozowane dochody i ustalone należności

(EUR)
TytułPrognozowane dochody w 2014 r.Należności ustalone w 2014 r.% całości
4 - Dochody pochodzące od osób pracujących dla instytucji i innych organów Unii47 303 000,0048 048 007,4097,01
5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji0,001 479 413,062,99
9 - Dochody różne0,00230,660,00
Ogółem47 303 000,0049 527 651,12100,00
%100,00 %104,70 %

Należy zauważyć, że stosunek dochodów do należności ustalonych w tytule 4 (głównie potrącenia w ramach pozycji dotyczących wynagrodzeń członków i personelu z tytułu podatków i składek na zabezpieczenie społeczne) stanowi 97 % całości dochodów, podczas gdy dochody w pozostałych tytułach stanowią zaledwie 3 % całości.

Załączniki I i II podają uzupełniające dane liczbowe dotyczące całości przepływu dochodów (stosunek dochodów do należności przeniesionych, stosunek dochodów do należności ustalonych, stosunek dochodów do należności zebranych).

Jeśli chodzi o dochody z należności przeniesionych z poprzedniego roku budżetowego, tabela 2 wskazuje, że dochody w ramach tytułu 5 stanowią największą część ogółu dochodów z należności przeniesionych uzyskanych w 2014 r. (77 %).

Tabela 2

Dochody z należności przeniesionych

(EUR)
TytułPrzeniesienie z 2013 r. na 2014 r.Dochody z należności przeniesionych% całości
4 - Dochody pochodzące od osób pracujących w instytucjach i innych organach Unii105 398,1047 897,3122,94
5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji173 970,20160 910,6677,06
9 - Dochody różne0,000,000,00
Ogółem279 368,30208 807,97100,00
%100,00 %74,74 %
2.2.
Wydatki
2.2.1.
Środki na rok budżetowy

Środki zapisane w budżecie Trybunału na rok budżetowy 2014 wynosiły 355 367 500 EUR.

Jak przedstawia to tabela 3, wykonanie budżetu za rok budżetowy 2014 osiągnęło kwotę 351 700 183 EUR i odzwierciedla stopień wykorzystania ostatecznych środków wynoszący 99 %, który jest stanowczo wyższy od stopnia wykorzystania z 2013 r. (96,3 %).

Taki wzrost stopnia wykorzystania środków wynika głównie z wpływu na budżet 2014 r. porozumienia zawartego w dniu 4 marca 2014 r. przez Parlament, Radę i Komisję w sprawie dodatkowego dostosowania o + 0,8 % wynagrodzeń oraz rent i emerytur członków i personelu instytucji za 2012 r. Podobnie jak w przypadku wszystkich instytucji i organów Unii dostosowanie to miało bowiem moc wsteczną od 1 lipca 2012 r., a władza budżetowa nie zezwoliła na wpisanie odpowiednich środków do budżetu na 2014 r., oczekując na rozstrzygnięcie sporu między Komisją a Radą dotyczącego dostosowań za lata 2011 i 2012, a także z powodu decyzji o zamrożeniu wynagrodzeń oraz emerytur i rent za lata 2013 i 2014. Należy też przypomnieć, że stopień wykorzystania z roku 2013 był dla wszystkich instytucji 6 nienormalnie niski, z racji różnic między ostatecznie przyjętymi stawkami dostosowania wynagrodzeń a wyższymi założeniami zaproponowanymi przez Komisję przy opracowaniu budżetu na 2013 r.

Ogólnie należy zauważyć, że wzorem lat ubiegłych 76 % budżetu wykonanego przez Trybunał przeznaczone jest na wydatki na członków i personel (wydatki w ramach tytułu 1), zaś niemal całość reszty dotyczy wydatków na infrastrukturę (tytuł 2), w szczególności nieruchomości i informatykę.

Tabela 3

Wykorzystanie środków w roku budżetowym

(EUR)
TytułŚrodki budżetowe na 2014 r.Zobowiązania budżetowe w 2014 r.% całości
1 - Osoby pracujące dla instytucji269 532 000,00267 457 359,7576,05
TytułŚrodki budżetowe na 2014 r.Zobowiązania budżetowe w 2014 r.% całości
2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne85 783 500,0084 225 764,1523,95
3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań52 000,0017 059,640,00
10 - Inne wydatki0,000,000,00
Ogółem355 367 500,00351 700 183,54100,00
%100,00 %98,97 %

ZAŁĄCZNIKI III i IV podają uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania środków zapisanych na rok budżetowy 2014 (porównanie względem roku 2013, szczegóły wykorzystania według linii budżetowych).

2.2.2.
Środki przeniesione

Poniższa tabela 4 pokazuje, że środki przeniesione z roku budżetowego 2013 na rok budżetowy 2014, które ogółem wyniosły 16 226 484 EUR, zostały w bardzo dużej części wykorzystane podobnie jak miało to miejsce już w 2013 r. (85 % w 2014 r. wobec 84 % w 2013 r.).

Tabela 4

Wykorzystanie środków przeniesionych

(EUR)
TytułPrzeniesienie środków z 2013 r. na 2014 r.Płatności ze środków przeniesionychAnulowane środki
1 - Osoby pracujące dla instytucji3 921 431,382 803 929,671 117 501,71
2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne12 293 239,4311 010 077,351 283 162,08
3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań11 813,585 000,006 813,58
10 - Inne wydatki0,000,000,00
Ogółem16 226 484,3913 819 007,022 407 477,37
%100,00 %85,16 %14,84 %

ZAŁĄCZNIK IV podaje uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania środków przeniesionych z roku budżetowego 2013 na rok budżetowy 2013.

2.2.3.
Środki odpowiadające dochodom przeznaczonym na określony cel

Zgodnie z art. 21 rozporządzenia finansowego niektóre dochody mogą zostać przeznaczone na finansowanie szczególnych wydatków. Takie dochody przeznaczone na określony cel stanowią więc dodatkowe środki, które mogą zostać wykorzystane przez instytucję.

Tabela 5 poniżej wyszczególnia, według rozdziałów, kwoty dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesionych z jednego roku budżetowego na drugi oraz dochody przeznaczone na określony cel ustalone i uzyskane podczas roku budżetowego.

Tabela 5

Wykorzystanie dochodów przeznaczonych na określony cel

(EUR)
TytułPrzeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel z 2013 r. na-2014 r.Dochody przeznaczone na określony cel w 2014 r.Płatności w 2014 r.Anulowanie dochodów przeznaczonych na określony cel w 2013 r. niepodlegających przeniesieniuPrzeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel z 2014 r. na 2015 r
1 - Osoby pracujące dla instytucji181 030,42495 026,4925 323,64165 106,93485 626,34
2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne405 922,111 119 312,49696 656,326 171,78822 406,50
3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań9 523,409 539,584 000,005 523,409 539,58
10 - Inne wydatki0,000,000,000,000,00
Ogółem596 475,931 623 878,56725 979,96176 802,111 317 572,42

Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel ustalonych w roku budżetowym 2014 wyniosły 1 623 879 EUR, przy czym 80 % tej kwoty pochodziło z następujących źródeł:

-
zastosowania porozumienia w sprawie usług/zamówień z Urzędem Publikacji lub Komisją (552 886 EUR),
-
zwrotu z towarzystw ubezpieczeniowych (282 995 EUR),
-
zwrotu wydatków związanych z budynkami, z tytułu powierzchni udostępnionych innym instytucjom i zwrotu wydatków przez personel, takich jak za połączenia telefoniczne lub transport publiczny (169 754 EUR),
-
sprzedaży energii elektrycznej wytwarzanej przez moduły fotowoltaiczne (132 910 EUR),
-
sprzedaży publikacji Trybunału, takich jak Zbiory Orzeczeń (115 390 EUR).

Załącznik V podaje uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania dochodów przeznaczonych na określony cel.

2.2.4.
Przesunięcia środków

W roku budżetowym 2014, zgodnie z tabelą 6, Trybunał dokonał na podstawie przepisów art. 25 i 27 rozporządzenia finansowego 15 przesunięć środków budżetowych na ogólną kwotę 4 314 550 EUR, co odpowiada 1,2 % ostatecznych środków budżetowych. Wpływ przesunięć na poziomie pozycji budżetowych zaprezentowano w załączniku IV.

Zgodnie z art. 25 § 1 i art. 25 § 2 rozporządzenia finansowego trzy przesunięcia środków stały się przedmiotem zawiadomienia organu budżetowego. Przesunięcia te wynoszą ogółem 1 795 000 EUR. Połowę tej kwoty (897 000 EUR) wykorzystano na zasilenie środków w ramach niektórych linii budżetowych zawartych w tytule 1 w celu sprostania kosztowi dostosowania o + 0,8 % wynagrodzeń oraz emerytur i rent poniesionemu w 2014 r. (i jego retroaktywnego charakteru od dnia 1 lipca 2012 r.), a także pewnej liczby wniosków o przejście na emeryturę, niemożliwych do przewidzenia przy ustalaniu budżetu w początkach 2013 r. Jeśli chodzi o drugą połowę (898 000 EUR), zasilenie przeznaczono na uzupełnienie sfinansowania priorytetowych projektów informatycznych.

Tabela 6

Przesunięcia środków

(EUR)
Rodzaj przesunięciaLiczba przesunięć w 2014 r.Kwota przesunięć ogółem
Pomiędzy tytułami1897 000,00
Pomiędzy rozdziałami2898 000,00
Pomiędzy artykułami00,00
Pomiędzy pozycjami122 519 550,01
Ogółem154 314 550,01
3.
WYKONANIE BUDŻETU NA 2014 R. WEDŁUG ROZDZIAŁÓW
3.1.
Tytuł 1 - Osoby pracujące dla instytucji

Jak wskazuje poniższa tabela 7, ostateczne środki budżetowe dla tytułu 1 na rok budżetowy 2014 wynoszą 269 532 000 EUR. Środki te stanowią 76 % całego budżetu Trybunału. Środki te zostały zaangażowane w wysokości 267 457 360 EUR, co daje współczynnik wykorzystania znacząco wyższy niż w 2013 r. (99,2 % w 2014 r. wobec 95,4 % w 2013 r.).

Tabela 7

Wykorzystanie środków w roku budżetowym

(EUR)
Tytuł 1Środki w roku budżetowym 2014Zobowiązania w roku budżetowym 2014% całości
1 0 - Członkowie instytucji34 421 500,0033 960 931,7898,66
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi212 686 000,00211 373 200,0999,38
1 4 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne16 977 000,0016 850 474,1499,25
1 6 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji5 447 500,005 272 753,7696,79
Ogółem269 532 000,00267 457 359,7599,23
3.1.1.
Rozdział 1 0 - Członkowie instytucji

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 34 421 500 EUR zostały zaangażowane w wysokości 33 960 932 EUR, co odpowiada wysokiemu współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 98,66 % (wobec 96,47 % w 2013 r.).

Ten wzrost współczynnika wykorzystania środków z rozdziału 1 0 wynika w znacznej mierze z dodatkowych sum wypłaconych członkom, dawnym członkom oraz osobom pobierającym rentę rodzinną, w następstwie wspomnianego wyżej porozumienia w sprawie dostosowania wynagrodzeń oraz rent i emerytur o + 0,8 % ze skutkiem wstecznym od dnia 1 lipca 2012 r.

Te korekty wynagrodzeń oraz rent i emerytur, a także konieczność uwzględnienia pewnej liczby wniosków o przejście na emeryturę, których nie można było przewidzieć przy ustalaniu na początku 2013 r. budżetu na 2014 r. wymagały zasilenia środków w rozdziale 1 0 przesunięciem 672 000 EUR ze środków z tytułu 2.

3.1.2.
Rozdział 1 2 - Urzędnicy i personel tymczasowy

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 212 686 000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 211 373 200 EUR, co odpowiada bardzo wysokiemu współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 99,38 % (wobec 96,43 % w 2013 r.).

Należy wskazać, że rozdział 1 2 stanowi największą kwotę środków wpisanych w ramach budżetu Trybunału (rzędu 60 % całkowitego budżetu). Nadwyżka stwierdzona na koniec roku budżetowego jest więc zazwyczaj bardzo niewielka, jeżeli weźmie się pod uwagę pełną kwotę środków oraz trudności z dokonywaniem prognoz budżetowych z niemal 12-miesięcznym wyprzedzeniem i przy pomocy wielu czynników prognozowania o charakterze z konieczności szacunkowym (współczynnik wzrostu wynagrodzeń, stopa inflacji, tempo rekrutacji lub rotacji personelu, współczynnik obniżenia ryczałtowego itd.).

Oprócz tych ogólnych uwag, wykorzystanie środków z lat budżetowych 2013 i 2014 miało opisane poniżej cechy charakterystyczne, o których należy pamiętać. Jeśli chodzi o rok 2014, stwierdzony wzrost współczynnika wykorzystania środków z rozdziału 1 2 wynika z znacznej mierze z dodatkowych sum wypłaconych urzędnikom i personelowi tymczasowemu instytucji w następstwie wspomnianego wyżej porozumienia w sprawie dostosowania wynagrodzeń oraz rent i emerytur o + 0,8 % ze skutkiem od dnia 1 lipca 2012 r. Natomiast dla roku 2013 współczynnik wykorzystania środków z rozdziału 1 2 był wyjątkowo niski, z uwagi na różnice między ostatecznie przyjętymi współczynnikami dostosowania wynagrodzeń oraz rent i emerytur a wyższymi założeniami proponowanymi przez Komisję przy opracowaniu budżetu 2013.

Należy tez podkreślić, że, pomijając te bardzo specyficzne zmiany współczynnika wykorzystania środków, współczynnik obsadzenia stanowisk jest w Trybunale wciąż bardzo wysoki i wynosi 98 %, zaś współczynnik wolnych stanowisk wynosi średnio ok. 2 %, co odpowiada zwykłej rotacji personelu. Tak dobre wyniki Trybunał zawdzięcza bardzo aktywnej polityce zatrudnienia we wszystkich służbach, co pozwala maksymalnie zmniejszyć ilość nieobsadzonych stanowisk, mimo ograniczeń związanych z nieuniknioną i normalną rotacja personelu oraz coraz większymi trudnościami z naborem personelu w Luksemburgu ze względu na bardzo wysoki koszt utrzymania. Niski współczynnik nieobsadzonych stanowisk jest również świetnym wskaźnikiem dużego obciążenia pracą służb Trybunału, zważywszy na rozwój działalności sądowniczej w ostatnich latach.

Ogólnie rzecz ujmując Trybunał zawsze wykorzystuje analizę stwierdzonych rozbieżności w wykorzystaniu środków wpisanych do rozdziału 1 2 w celu udoskonalania metodologii w zakresie przewidywań dotyczących wynagrodzeń oraz rent i emerytur i osiągnięcia w miarę możliwości jeszcze większej skuteczności w zakresie wykorzystywania środków.

3.1.3.
Rozdział 1 4 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 16 977 000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 16 850 474 EUR, co odpowiada dużo wyższemu współczynnikowi wykorzystania niż w 2013 r. (99,3 % wobec 83,2 % w 2013 r.)

Ostateczne środki wpisane do rozdziału 1 4 dotyczą głównie dwóch pozycji budżetowych. po Dla 34 % ogółu środków w ramach rozdziału chodzi tu o pozycję 1 4 0 0 "Inni pracownicy" (w której współczynnik wykorzystania w 2014 r. jest bardzo bliski 100 %, podobnie jak w 2013 r.). Pozostałe 61 % ogółu środków w ramach rozdziału należy do pozycji 1 4 0 6 "Usługi zewnętrzne w zakresie tłumaczeń", przeznaczonej na pokrycie wydatków na tłumaczy ustnych i zewnętrzne tłumaczenia pisemne. Współczynnik wykorzystania środków w tej pozycji również znacznie wzrósł w stosunku do roku budżetowego 2013 (z 74,9 % do 99,2 %), co zasługuje na poniższe wyjaśnienie.

Ogólnie rzecz ujmując należy przypomnieć, iż zarówno w tłumaczeniach ustnych, jak i pisemnych, polityka zarządzania zasobami zmierza do optymalnego wykorzystywania zasobów wewnętrznych (etatów podlegających regulaminowi pracowniczemu), zaś korzystanie z personelu zewnętrznego (free-lance) stanowi jednak niezbędną zmienną dostosowującą w celu zapobieżenia zwiększania liczby personelu zatrudnionego na podstawie regulaminu pracowniczego, a jednocześnie sprostaniu nieuniknionym wahaniom ilości pracy. Służby językowe przyjęły więc optymalny stosunek przydzielania pracy wewnątrz/na zewnątrz, by uniknąć przeciążenia personelu.

Także szersze zastosowanie przez sądy środków ograniczających ilość stron tłumaczeniowych lub liczbę rozpraw daje natychmiastowe efekty w zakresie wykorzystania środków przeznaczonych na tłumaczy ustnych i pisemnych free-lance. Natomiast przy stałej, a wręcz zmniejszonej liczbie personelu zatrudnionego na podstawie regulaminu pracowniczego (ze względu na redukcje personelu, które miały miejsce w latach 2013 i 2014), jakikolwiek wzrost ilości pracy prowadzi do szerszego korzystania ze środków na pracowników free-lance, by zapewnić przestrzeganie wymogów wielojęzyczności w celu porozumiewania się ze stronami w języku postępowania i rozpowszechnienia orzecznictwa we wszystkich państwach członkowskich.

Stąd w zakresie tłumaczeń ustnych znaczny wzrost działalności sądowniczej w 2014 r. spowodował wzrost liczby tłumaczonych rozpraw (z 629 w 2013 r. do 717 w 2014 r.), a przez to częstsze korzystanie z usług tłumaczy free-lance, z czego wynika wzrost współczynnika wykorzystania środków z 66,1 % w 2013 r. do 97,4 % w 2014 r.

Z tych samych powodów służba tłumaczeń również otrzymała znacznie więcej stron do tłumaczenia w 2014 r. (+ 18,9 %, podczas gdy ta liczba wzrosła w 2013 r. jedynie o 3,7 %, a w 2012 r. nawet spadła o 8,8 %). Znaczenie częściej niż w 2013 r. korzystano więc z usług tłumaczy free-lance, z czego wynika wysokość współczynnika wykorzystania środków wynosząca 99,7 % w 2014 r. (wobec 77,6 % w 2013 r.).

3.1.4.
Rozdział 1 6 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 5 447 500 EUR zostały zaangażowane w wysokości 5 272 754 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 96,8 % (wobec 93,5 % w 2013 r.).

Dwie pozycje tego rozdziału odpowiadają 80 % ostatecznych środków. Chodzi tu o pozycję 1 6 1 2 "Doskonalenie zawodowe", której współczynnik wykorzystania wyniósł 96,9 % (wobec 95,3 % w 2013 r.), oraz o pozycję 1 6 5 4 "Centrum Małego Dziecka (żłobek)", której współczynnik wykorzystania w 2014 r. osiągnął 100 % (wobec 97,5 % w 2013 r.).

3.2.
Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne

Jak wskazuje poniższa tabela 8, ostateczne środki budżetowe dla tytułu 2 na rok budżetowy 2014 wynoszą 85 783 500 EUR. Ta kwota ogółem stanowi 24,1 % całego budżetu Trybunału. Środki te zostały zaangażowane w wysokości 84 225 764 EUR, co odpowiada wysokiemu współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 98,2 % (wobec 99,2 % w 2013 r.).

Tabela 8

Wykorzystanie środków w roku budżetowym

(EUR)
Tytuł 2Środki w roku budżetowym 2014Zobowiązania w roku budżetowym 2014% wykorzystania
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe61 498 000,0060 492 157,9898,36
2 1 - Informatyka, wyposażenie i majątek ruchomy: nabycie, najem i utrzymanie19 212 500,0019 068 130,2399,25
2 3 - Bieżące wydatki administracyjne1 487 500,001 353 939,9791,02
2 5 - Zebrania i konferencje587 500,00558 179,6495,01
2 7 - Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie2 998 000,002 753 356,3391,84
Ogółem85 783 500,0084 225 764,1598,18
3.2.1.
Rozdział 2 0 - Budynki i koszty dodatkowe

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 61 498 000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 60 492 158 EUR, co odpowiada wysokiemu współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 98,36 % (wobec 99,39 % w 2013 r.).

Środki te są przeznaczone na sfinansowanie najmu, nabycia i funkcjonowania różnych zajmowanych przez Trybunał Sprawiedliwości budynków.

Bardziej ogólnie polityka instytucji w dziedzinie nieruchomości realizuje dwa główne cele:

-
po pierwsze, Trybunał zmierza do zebrania ogółu swych służb w jednej siedzibie w celu optymalizacji swego funkcjonowania,
-
po drugie, po początkowym okresie realizowania polityki najmu, od momentu ostatecznego określenia, że siedzibą Trybunału jest Luksemburg (o czym zadecydowała Rada Europejska w Edynburgu w 1992 r.), dąży on do tego, by stać się właścicielem zajmowanych przez niego budynków, wzorem innych instytucji i zgodnie z zaleceniami specjalnego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego [nr 2/2007 7 ], w którym podkreśla się oszczędności budżetowe takiej polityki.

Bardziej szczegółowe informacje dotyczące polityki instytucji w dziedzinie nieruchomości oraz stanu projektów w toku realizacji dostarczane są władzy budżetowej co roku w szczególnym sprawozdaniu kierowanym do niej w drugim kwartale.

Ostateczne środki w ramach artykułów 2 0 0 "Budynki" oraz 2 0 2 "Koszty związane z budynkami", stanowią odpowiednio 73 % (44 647 500 EUR) i 27 % (16 850 500 EUR) ogółu środków dla tego rozdziału.

Środki w ramach artykułu 2 0 0 "Budynki" służą finansowaniu zasadniczo wydatków na czynsze i na opłatę leasingową.

Wydatki z pozycji 2 0 0 0 "Czynsze" wyniosły 9,5 mln EUR (współczynnik wykorzystania 100 %) i zostały poniesione obecnie z tytułu najmu tylko jednego budynku: budynku T. Wynajmowania budynków Allegro i Geos zaprzestano pod koniec 2013 r. dzięki oddaniu po remoncie budynków Erasmus, Thomas More i budynku C przyłączony do Pałacu. Budynek T będzie musiał zostać zachowany do momentu ukończenia projektu piątej rozbudowy budynków Trybunału w perspektywie 2019 r.

Z kolei wydatki z pozycji 2 0 0 1 "Opłata leasingowa" wyniosły 33,2 mln EUR (współczynnik wykorzystania 100 %) i odpowiadają głównie opłatom należnym zgodnie z zawartymi z władzami luksemburskimi dwiema umowami budowy, remontu i nabycia poszczególnych budynków głównej siedziby Trybunału (w tym po pierwsze wyremontowanego i rozbudowanego Pałacu oddanego do użytku pod koniec 2008 r. i po drugie wyremontowanych budynków przyłączonych do Pałacu).

Jeśli chodzi o wydatki z artykułu 2 0 2 "Koszty związane z budynkami", wyniosły one 15,9 mln EUR i odpowiadają, prawie w całości, kosztom sprzątania i utrzymania obiektów, zużycia energii, a także zapewnienia bezpieczeństwa i nadzoru nad budynkami, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania zespołu budynków Trybunału.

Niższy współczynnik wykorzystania w odniesieniu do tego artykułu w 2014 r. (94 % wobec 98 % w 2013 r.) wynika, po pierwsze, z wejścia w życie w dniu 1 czerwca 2014 r. nowej umowy dotyczącej sprzątania, ostatecznie tańszej od przewidywań, a po drugie, znacznie obniżonemu zużyciu energii, jednocześnie dzięki lepszym warunkom umownym (nowa umowa międzyinstytucjonalna o dostawę ekologicznej energii) i łagodniejszym warunkom pogodowym, niż w 2013 r.

Dlatego też kwotę blisko 1,2 mln EUR pozyskano z omawianego artykułu 2 0 2 (zwłaszcza zaś z pozycji 2 0 2 4 "Zużycie energii") w celu zasilenia środków w rozdziałach 1 0 i 2 1 budżetu, aby zaspokoić zapotrzebowanie opisane odpowiednio w pkt 3.1.1 i 3.2.2.

3.2.2.
Rozdział 2 1 - Informatyka, wyposażenie i majątek ruchomy

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie de 19 212 500 EUR zostały zaangażowane w wysokości 19 068 130 EUR, co odpowiada wciąż bardzo wysokiemu współczynnikowi (ponad 99 %, podobnie jak w 2013 r.).

Środki z rozdziału 2 1 są w większości (88 %) przeznaczone na wydatki związane z informatyką (artykuł 2 1 0), zaś ich pozostała część na wydatki na umeblowanie (artykuł 2 1 2), wyposażenie i instalacje techniczne (artykuł 2 1 4) oraz na pojazdy (artykuł 2 1 6).

Jeżeli chodzi o artykuł 2 1 0 "Wyposażenie, koszty eksploatacji oraz usługi związane z informatyką i telekomunikacją", należy podkreślić, jak żywotne jest znaczenie tych wydatków dla prawidłowego funkcjonowania całej działalności Trybunału - w pierwszej kolejności działalności sądowniczej, lecz również działalności tłumaczeniowej i administracyjnej.

Równolegle do pewnych ważnych przedsięwzięć związanych z elektronizacją przepływu dokumentów (systematyczne ulepszanie aplikacji e-Curia i proces umożliwiający przejście na elektroniczną wersję Zbioru Orzeczeń) kontynuowano tworzenie i ulepszanie aplikacji dla poszczególnych opisanych powyżej rodzajów działalności Trybunału w celu podniesienia skuteczności i wydajności sądów i służb wspomagających.

Na tym tle dwa przesunięcia środków umożliwiły zasilenie środków na informatykę przewidzianych wcześniej w artykule 2 1 0 (16 022 500 EUR) w celu pokrycia pewnych uzupełniających inwestycji w trakcie roku budżetowego. Pierwsze z przesunięć, na kwotę 413 000 EUR (z rozdziału 2 7 Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie) poświęcono na poprawę procesu publikacji Zbioru Orzeczeń w formie elektronicznej i rozszerzenie sieci Wi-Fi na wszystkie budynki Trybunału. Drugie przesunięcie, w kwocie 485 000 EUR, zostało dokonane w ramach podwyższenia jakości zabezpieczającej sieci rdzeniowej 8 , w szczególności w celu jak najszybszego zastąpienia pewnych elementów sprzętowych tej sieci.

Jeżeli chodzi o pozostałe artykuły budżetu w ramach rozdziału 2 1, którego współczynnik wykorzystania jest nadal wyższy niż 96 %, zmniejszenie środków w nich (o ok. 15 %, z 2 676 500 EUR w 2013 r. do 2 292 000 EUR w 2014 r.) wynika głównie z tego, że wydatki na umeblowanie były niższe po tym, jak w 2013 r. trzeba było poczynić większe inwestycje w ramach oddania do użytku odnowionych budynków przyłączonych do pałacu. Lekki spadek wydatków na wyposażenie i instalacje techniczne, a także na pojazdy, nie ma bowiem żadnego istotnego znaczenia.

3.2.3.
Rozdział 2 3 - Bieżące wydatki administracyjne

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 1 487 500 EUR zostały zaangażowane w wysokości 1 353 940 EUR, z czego wynika współczynnik wykorzystania w wysokości 91 % (wobec 97,2 % w 2013 r.).

Należy na wstępie zaznaczyć, że zmniejszenie o blisko 48 % środków zaangażowanych z tego rozdziału w 2014 r. w porównaniu z 2013 r. wynika z tego, że środki na rok 2013 zawierały 1,3 mln EUR (wpisane w artykule 2 3 8 "Inne wydatki administracyjne") na jednorazowy koszty przeprowadzki niektórych służb do odnowionych budynków przyłączonych do Pałacu.

Poza tym należy stwierdzić, co następuje:

-
wydatki z artykułu 2 3 0 "Materiały piśmienne i biurowe oraz inne materiały podlegające zużyciu" wyniosły 649 376 EUR w 2014 r. (przy współczynniku wykorzystania wynoszącym prawie 100 %, podobnie jak w 2013 r.). Widoczne zwiększenie tych wydatków w porównaniu z 2013 r. (+24 %) wynika przede wszystkim z przesunięcia zamówień na papier z jednego roku budżetowego na drugi;
-
wydatki w artykule 2 3 6 "Opłaty pocztowe" wyniosły 277 556 EUR (współczynnik wykorzystania 79,3 % wobec 91,1 % w 2013 r.). Znaczne zmniejszenie wysokości środków w tym artykule (-23 % w porównaniu z 2013 r.) jest łącznym wynikiem coraz powszechniejszego stosowania systemu e-Curia (co doprowadziło do ograniczenia potrzeb wysyłania listów poleconych) i wejścia w życie nowej umowy pocztowej na korzystniejszych niż przewidywano warunkach.

Należy wreszcie wspomnieć, iż rozdział ten obejmuje także m.in. środki przeznaczone na wspieranie bardziej przyjaznej dla środowiska polityki mobilności pracowników Trybunału zarówno w zakresie dojazdów do pracy, jak też przemieszczania się w ramach pracy pomiędzy różnymi budynkami instytucji. Środki te (100 000 EUR w 2014 r.) pozwalają na wywiązanie się z zawartej z miastem Luksemburg umowy w sprawie wykorzystania miejskiej sieci autobusowej przez personel instytucji.

3.2.4.
Rozdział 2 5 - Zebrania i konferencje

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 587 500 EUR zostały zaangażowane w wysokości 558 180 EUR.

Należy zauważyć, że zmniejszenie pakietu środków w 2014 r. (- 15,6 % w porównaniu z 2013 r.) dobrze ukazuje podejmowane w tej dziedzinie działalności starania o oszczędności. Zmiana wskaźnika wykorzystania środków (95 % w 2014 r. wobec 82 % w 2013 r.) daje okazję do zwrócenia uwagi na z konieczności mniej przewidywalny charakter wydatków w tym rozdziale, przeznaczonych w znacznej mierze na imprezy protokolarne i oficjalne wizyty Trybunału, sympozja oraz wizyty studyjne i informacyjne, w odniesieniu do których inicjatywa i sposób organizacji nie zawsze spoczywa w rękach Trybunału.

Działalność protokolarna w 2014 r. odznaczyła się organizacją trzech uroczystych posiedzeń (w tym posiedzenia, na którym członkowie nowej Komisji składali uroczyste zobowiązanie), 18 wizyt oficjalnych, 5 wizyt delegacji Trybunału za granicą i 4 konferencji. Wspomnieć również należy o przyjęciu przez Trybunał delegacji sądu najwyższego Stanów Zjednoczonych.

Jak w zeszłych latach, seminaria lub zjazdy przedstawicieli krajowych systemów wymiaru sprawiedliwości pozwalają Trybunałowi na realizację celu, którym jest zapoznanie sędziów krajowych z funkcjonowaniem instytucji, mechanizmem odesłania prejudycjalnego oraz praktyką w zakresie prawa Unii Europejskiej. Oprócz "dnia refleksji" zorganizowanego w ramach obchodów XXV rocznicy powstania Sądu i "Dorocznego forum sędziów i prokuratorów" (w którym uczestniczą przedstawiciele najwyższych instancji sądowniczych ze wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej), 100 dni seminariów umożliwiło również spotkania 1 161 uczestników.

Wreszcie organizacja wizyt studyjnych lub informacyjnych przeznaczonych dla szerszej publiczności (634 grupy, ogółem 14 027 uczestników) odpowiada trosce o zapewnienie lepszego poinformowania o instytucji sądowej i orzecznictwie Unii Europejskiej.

3.2.5.
Rozdział 2 7 - Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 2 998 000 EUR zostały w 2014 r. zaangażowane w wysokości 2 753 356 EUR, co daje współczynnik wykorzystania wynoszący 91,8 % (wobec 99,8 % w 2013 r.).

Środki z tego rozdziału są przeznaczone na dwa rodzaje wydatków, które w całości wspierają działalność sądowniczą:

-
wydatki z artykułu 2 7 2 "Wydatki na dokumentację, bibliotekę i archiwizację", które w 2014 r. wyniosły 1 340 123 EUR (współczynnik wykorzystania wynoszący blisko 100 %, podobnie jak w 2013 r.). W ogólnym ujęciu należy przypomnieć, że wydatki te stanowią niezbędną inwestycję w prawidłowe funkcjonowanie trzech sądów i służb instytucji,
-
wydatki z artykułu 2 7 4 "Wytwarzanie i rozpowszechnianie", które wyniosły w 2014 r. 1 413 233 EUR, co stanowi znaczny spadek w porównaniu z 2013 r. (1 658 727 EUR). Środki z tego artykułu obejmują zasadniczo koszt publikacji Trybunału w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (Dz.U.) oraz rozpowszechniania Zbioru Orzeczeń trzech sądów Trybunału. Poza tym, że zarządzanie tymi wydatkami przebiega zawsze w pełni w ścisłej współpracy Urzędem Publikacji Unii Europejskiej, ich niebagatelne zmniejszenie wynika jednocześnie z wejścia w życie, od dnia 1 kwietnia 2014 r., korzystniejszej umowy na wydawanie Dz.U. (co pozwala skompensować koszt związany ze znacznie większą liczbą opublikowanych stron) oraz z nowego sposobu wydawania orzecznictwa w formie elektronicznej.

W mniejszej części środki z artykułu 2 7 4 pokrywają również koszty wydawania Sprawozdania rocznego Trybunału oraz materiałów informacyjnych (broszury, prospekty i inne materiały multimedialne) przeznaczonych dla różnego rodzaju odwiedzających. Należy podkreślić, że przyznane środki budżetowe w 2014 r. uległy zmniejszeniu o blisko 4 % w porównaniu ze środkami przyznanymi w 2013 r., które już były zmniejszone o 12 % w porównaniu z 2012 r.

Dla przypomnienia, nadwyżki środków z tego rozdziału pozwoliły zasilić w kwocie 413 000 EUR środki na informatykę w rozdziale 2 1.

3.3.
Tytuł 3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań

Rozdział 3 7 - Wydatki szczególne niektórych instytucji i niektórych organów

Ostateczne środki budżetowe w tytule 3 obejmują jedynie środki z rozdziału 3 7 dla pozycji 3 7 1 0 "Koszty postępowania". W roku budżetowym 2014 środki te wyniosły 52 000 EUR i zostały zaangażowane w wysokości 17 060 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 32,8 % (58 % w 2013 r.).

Mowa tu jest o wydatkach na pokrycie honorariów adwokackich i innych kosztów, spoczywających na instytucji w ramach pomocy w zakresie kosztów postępowania. Ich prognozowanie jest utrudnione, co tłumaczy bardzo różny stopień wykonania budżetowego w zależności od roku.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

PORÓWNANIE WYKONANIA BUDŻETU W ZAKRESIE DOCHODÓW W 2014 R. W STOSUNKU DO 2013 R. WEDŁUG ROZDZIAŁÓW

(EUR)
Rozdział/artykułTytułNależności ustalone w 2012 r.Należności ustalone w 2011 r.RóżnicaRóżnica w %
4 0 0Wpływy z opodatkowania uposażeń, wynagrodzeń i świadczeń na rzecz członków instytucji, urzędników i innych pracowników24 715 852,6523 051 377,621 664 475,037,22 %
4 0 4Wpływy ze składki tymczasowej od wynagrodzeń członków instytucji, urzędników i innych czynnie zatrudnionych pracowników4 043 655,1732 658,094 010 997,0812 281,79 %
4 0Różne podatki i potrącenia28 759 507,8223 084 035,715 675 472,1124,59 %
4 1 0Składki pracowników na ubezpieczenia emerytalne i rentowe16 242 439,3516 155 664,4286 774,930,54 %
4 1 1Przeniesienie lub wykup uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników3 046 060,232 087 971,25958 088,9845,89 %
4 1Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe19 288 499,5818 243 635,671 044 863,915,73 %
Tytuł 448 048 007,4041 327 671,386 720 336,0216,26 %
5 0 0Wpływy ze sprzedaży majątku ruchomego - Dochody przeznaczone na określony cel130 150,09125 528,054 622,043,68 %
5 0 2Wpływy ze sprzedaży publikacji, druków i filmów - Dochody przeznaczone na określony cel118 765,352 822,81115 942,544 107,34 %
5 0Wpływy ze sprzedaży majątku ruchomego (dostawy) i nieruchomości248 915,44128 350,86120 564,5893,93 %
5 2 0Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek na rachunkach instytucji2 787,92217,132 570,791 183,99 %
5 2Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek2 787,92217,132 570,791 183,99 %
5 5 0Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac na rzecz innych instytucji lub organów - Dochody przeznaczone na określony cel0,00130,96- 130,96NA
5 5Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac0,00130,96- 130,96NA
5 7 0Dochody pochodzące ze zwrotu kwot wypłaconych omyłkowo - Dochody przeznaczone na określony cel294 546,90239 866,3454 680,5622,80 %
5 7 3Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną instytucji - Dochody przeznaczone na określony cel650 414,69644 626,025 788,670,90 %
5 7Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną instytucji944 961,59884 492,3660 469,236,84 %
5 8 1Dochody z odszkodowań otrzymanych z tytułu ubezpieczeń - Dochody przeznaczone na określony cel282 748,11318 337,63- 35 589,52- 11,18 %
5 8Różne odszkodowania282 748,11318 337,63- 35 589,52- 11,18 %
Tytuł 51 479 413,061 331 528,94147 884,1211,11 %
9 0 0Różne dochody230,660,00230,66NA
9 0Różne dochody230,660,00230,66NA
Tytuł 9230,660,00230,66NA
Ogółem49 527 651,1242 659 200,326 868 450,8016,10 %

ZAŁĄCZNIK  II

STAN DOCHODÓW W 2014 R. - NALEŻNOŚCI USTALONE I NALEŻNOŚCI PRZENIESIONE

(EUR)
Linie budżetoweTytułPierwotny budżetNależności ustalone w 2014 r.Należności pokrytePozostaje do pokrycia
4 0 0 0Wpływy z podatków od uposażeń, wynagrodzeń i innych świadczeń członków instytucji, urzędników i innych pracowników24 204 000,0024 715 852,6524 715 852,650,00
4 0 4 0Wpływy ze składki tymczasowej od wynagrodzeń członków instytucji, urzędników i innych czynnie zatrudnionych pracowników4 402 000,004 043 655,174 043 655,170,00
Ogółem dla rozdziału 4 028 606 000,0028 759 507,8228 759 507,820,00
4 1 0 0Składki pracowników na ubezpieczenia emerytalne i rentowe18 697 000,0016 242 439,3516 242 439,350,00
4 1 1 0Przeniesienie lub wykup uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników0,003 046 060,233 038 692,847 367,39
Ogółem dla rozdziału 4 118 697 000,0019 288 499,5819 281 132,197 367,39
Tytuł 447 303 000,0048 048 007,4048 040 640,017 367,39
5 0 0 1Wpływy ze sprzedaży innego majątku ruchomego - Dochody przeznaczone na określony cel0,00130 150,09130 150,090,00
5 0 2 0Wpływy ze sprzedaży publikacji, druków i filmów - Dochody przeznaczone na określony cel0,00118 765,35117 940,35825,00
Ogółem dla rozdziału 5 00,00248 915,44248 090,44825,00
5 2 0 0Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek na rachunkach instytucji0,002 787,922 787,920,00
Ogółem dla rozdziału 5 20,002 787,922 787,920,00
5 5 0 0Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac na rzecz innych instytucji lub organów - Dochody przeznaczone na określony cel0,000,000,000,00
Ogółem dla rozdziału 5 50,000,000,000,00
5 7 0 0Dochody pochodzące ze zwrotu kwot wypłaconych omyłkowo - Dochody przeznaczone na określony cel0,00294 546,90292 534,142 012,76
5 7 3 0Inne składki i zwroty zwiazane z działalnością administracyjną instytucji - Dochody przeznaczone na określony cel0,00650 414,69639 595,2110 819,48
Ogółem dla rozdziału 5 70,00944 961,59932 129,3512 832,24
5 8 1 0Dochody z odszkodowań otrzymanych z tytułu ubezpieczeń - Dochody przeznaczone na określony cel0,00282 748,11282 748,110,00
Ogółem dla rozdziału 5 80,00282 748,11282 748,110,00
Tytuł 50,001 479 413,061 465 755,8213 657,24
9 0 0 0Różne dochody0,00230,66230,660,00
Ogółem dla rozdziału 9 00,00230,66230,660,00
Tytuł 90,00230,66230,660,00
Ogółem47 303 000,0049 527 651,1249 506 626,4921 024,63
(EUR)
Linie budżetoweTytułŚrodki przeniesione z 2013 r. na 2013 r.Zmiany zaistaniałe w 2014 r.Środki przeniesione ogółem z 2013 r. na 2014 r.Dochody z należności przeniesionychPozostaje do pokrycia
4 1 1 0Przeniesienie lub wykup uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników194 510,65- 89 112,55105 398,1047 897,3157 500,79
Ogółem dla rozdziału 4 1194 510,65- 89 112,55105 398,1047 897,3157 500,79
Tytuł 4194 510,65- 89 112,55105 398,1047 897,3157 500,79
5 0 0 1Wpływy ze sprzedaży innego majątku ruchomego - Dochody przeznaczone na określony cel2 759,830,002 759,832 759,830,00
5 0 2 0Wpływy ze sprzedaży publikacji, druków i filmów - Dochody przeznaczone na określony cel425,00- 73,75351,25351,250,00
Ogółem dla rozdziału 5 03 184,83- 73,753 111,083 111,080,00
5 5 0 0Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac na rzecz innych instytucji lub organów - Dochody przeznaczone na określony cel0,000,000,000,000,00
5 7 0 0Dochody pochodzące ze zwrotu kwot wypłaconych omyłkowo - Dochody przeznaczone na określony cel157 639,110,00157 639,11152 717,404 921,71
5 7 3 0Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną instytucji - Dochody przeznaczone na określony cel12 972,410,0012 972,414 834,588 137,83
Ogółem dla rozdziału 5 7170 611,520,00170 611,52157 551,9813 059,54
5 8 1 0Dochody z odszkodowań otrzymanych z tytułu ubezpieczeń - Dochody181 245,00- 180 997,40247,60247,600,00
Ogółem dla rozdziału 5 8181 245,00- 180 997,40247,60247,600,00
Tytuł 5355 041,35- 181 071,15173 970,20160 910,6613 059,54
Ogółem549 552,00- 270 183,70279 368,30208 807,9770 560,33

ZAŁĄCZNIK  III

PORÓWNANIE WYKONANIA BUDŻETU W ZAKRESIE ŚRODKÓW W 2014 R. W STOSUNKU DO 2013 R. WEDŁUG ROZDZIAŁÓW

(EUR)
RozdziałTytułZobowiązania w 2014 r.Zobowiązania w 2013 r.RóżnicaRóżnica w %
1 0Członkowie instytucji33 960 931,7832 179 432,311 781 499,475,54 %
1 2Urzędnicy i pracownicy czasowi211 373 200,09200 965 738,4710 407 461,625,18 %
1 4Inni pracownicy i usługi zewnętrzne16 850 474,1216 238 217,27612 256,853,77 %
1 6Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji5 272 753,765 458 093,38- 185 339,62- 3,40 %
Tytuł 1267 457 359,75254 841 481,4312 615 878,324,95 %
2 0Budynki i koszty dodatkowe60 492 157,9861 886 134,57- 1 393 976,59- 2,25 %
2 1Informatyka, wyposażenie i majątek ruchomy: nabycie, najem i utrzymanie19 068 130,2318 955 545,09112 585,140,59 %
2 3Bieżące wydatki operacyjne1 353 939,972 599 421,16- 1 245 481,19- 47,91 %
2 5Zebrania i konferencje558 179,64571 052,78- 12 873,14- 2,25 %
2 7Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie2 753 356,332 992 227,08- 238 870,75- 7,98 %
Tytuł 284 225 764,1587 004 380,68- 2 778 616,53- 3,19 %
3 7Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów17 059,6426 110,00- 9 050,36- 34,66 %
Tytuł 317 059,6426 110,00- 9 050,36- 34,66 %
Ogółem351 700 183,54341 871 972,119 828 211,432,87 %

ZAŁĄCZNIK  IV

SZCZEGÓŁY WYKORZYSTANIA ŚRODKÓW W 2014 R. (ŚRODKI W ROKU BUDŻETOWYM I ŚRODKI PRZENIESIONE Z POPRZEDNIEGO ROKU)

(EUR)
Wykaz 1 (środki w roku budżetowym)Wykaz 4 (środki przeniesione automatycznie z poprzedniego roku budżetowego)
Linia budżetowaPierwotny budżetPrzesunięciaŚrodki na rok budżetowyZobowiązaniaPłatnościDostępne środkiAnulowane środkiŚrodki przeniesione automatycznie z poprzedniego roku budżetowegoPłatności ze środków przeniesionychAnulowane środki
(1)(2)(3) = (1) + (2)(4)(5)(6) = (4) - (5)(7) = (3) - (4)(8)(9)(10) = (8) - (9)
10 0 0 Wynagrodzenia i dodatki do wynagrodzeń23 185 000,00500 000,0023 685 000,0023 649 843,7323 649 843,730,0035 156,270,000,000,00
10 0 2 Należności związane z objęciem funkcji, przeniesieniem i zaprzestaniem pełnienia funkcji553 000,00-178 000,00375 000,00170 785,5084239,2786 546,23204 214,508 549,811 500,007 049,81
10 2 Dodatki przejściowe2 579 000,00-225 000,002 354 000,002 281 286,312 281286,310,0072 713,690,000,000,00
10 3 Renty i emerytury6 700 000,00575 000,007 275 000,007 249 383,567249 383,560,0025 616,440,000,000,00
10 4 Delegacje293 000,000,00293 000,00293 000,00119 979,22173 020,780,00225 382,1676 003,96149 378,20
10 6 Szkolenie439 500,000,00439 500,00316 632,68181 690,38134 942,30122 867,32158 566,4711 556,34147010,13
10 9 Środki rezerwowe0,000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
Rozdział 1 0 Członkowie instytucji33 749 500,00672 000,0034421500,0033 960 931,7833 566422,47394 509,31460 568,22392498,4489 060,30303 438,14
12 0 0 Wynagrodzenia i dodatki do wynagrodzeń209 556 000,000,00209 556 000,00208 553 105,83208 553 105,830,001 002 894,170,000,000,00
12 0 2 Godziny nadliczbowe, za które pobierane jest wynagrodzenie689 500,000,00689 500,00629 490,37629 490,370,0060 009,630,000,000,00
12 0 4 Należności związane z objęciem stanowiska przeniesieniem i zaprzestaniem pełnienia obowiązków2 210 500,000,002 210 500,002 190 603,892037536,91153 066,9819 896,11120 757,3485 129,5035 627,84
12 2 Świadczenia związane z wcześniejszym zakończeniem pełnienia obowiązków230 000,000,00230 000,000,000,000,00230 000,000,000,000,00
12 9 Środki rezerwowe0,000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
Rozdział 1 2 Urzędnicy i pracownicy czasowi212 686 000,000,00212 686 000,00211373 200,09211220133,11153 066,981312 799,91120 757,3485 129,5035 627,84
14 0 0 Inni pracownicy5 309 000,00465 000,005 774 000,005 767 688,485 767 688,480,006 311,520,000,000,00
14 0 4 Staże i wymiana personelu670 500,00-170 000,00500 500,00500 500,00463 042,8537457,150,006 023,0225,115 997,91
14 0 5 Inne usługi zewnętrzne269 500,000,00269 500,00237415,00174 946,8762 468,1332 085,0057 357,1641 532,2315 824,93
14 0 6 Usługi zewnętrzne w zakresie tłumaczeń10 728 000,00-295 000,0010 433 000,0010 344 870,648 001 747,872 343 122,7788 129,361 806 032,331 496 686,01309 346,32
14 9 Środki rezerwowe0,000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
Rozdział 1 4 Inni pracownicy i usługi zewnętrzne16 977 000,000,0016 977 000,0016 850474,1214407426,072443 048,05126 525,881869 412,511538 243,35331169,16
16 10 Różne wydatki związane z rekrutacją personelu207 000,000,00207 000,00147 370,86104 042,5543 328,3159 629,1412 815,848 221,314 594,53
16 12 Doskonalenie zawodowe1 540 500,000,001 540 500,001 493 264,48919 694,52573 569,9647235,52581 761,22501 937,8179 823,41
16 2 Delegacje348 000,000,00348 000,00348 000,00305 943,6742 056,330,00111 590,8821 161,9390 428,95
16 3 0 Świadczenia socjalne21 000,00-927,0720 072,935 250,000,005 250,0014 822,930,000,000,00
16 3 2 Kontakty pozasłużbowe między pracownikami i inne wydatki na cele socjalne242 000,00927,07242 927,07240 959,98238218,122 741,861 967,0921 913,609 232,2012 681,40
16 5 0 Służba zdrowia181 000,000,00181 000,00139 834,65104218,5735 616,0841 165,3560 749,4529 167,0331 582,42
16 5 2 Restauracje i stołówki80 000,0010 000,0090 000,0080 073,7972 768,667 305,139 926,21100 155,0196 256,843 898,17
16 5 4 Centrum Małego Dziecka (żłobek)2 828 000,00-10 000,002 818 000,002 818 000,002 362 456,23455 543,770,00649 777,09425 519,40224 257,69
Rozdział 1 6 Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji5 447 500,000,005 447 500,005 272 753,764 107 342,321165 411,44174 746,241538 763,091091496,52447 266,57
Tytuł 1 Osoby pracujące dla instytucji268 860 000,00672 000,00269 532 000,00267 457 359,75263 301 323,974156 035,782 074 640,253 921431,382 803 929,671117 501,71
2 0 0 0 Czynsze9 531 500,00-27 622,949 503 877,069 503 877,069 503 877,060,000,000,000,000,00
2 0 0 1 Opłata leasingowa32 790 000,00370 622,9433 160 622,9433 160495,7332 815 655,05344 840,68127,21372 555,35218 461,70154093,65
2 0 0 3 Zakup nieruchomości0,000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
2 0 0 5 Budowa budynków0,000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
2 0 0 7 Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych1 350 000,00-664 000,00686 000,00667283,37286014,91381 268,4618 716,63298 552,87296 602,871 950,00
2 0 0 8 Ekspertyzy i pomoc techniczna związane z projektami z zakresu nieruchomości976 000,00321 000,001 297 000,001 291 011,33641535,98649 475,355 988,67365 919,39328 052,0637 867,33
2 0 2 2 Sprzątanie i utrzymanie obiektów7 962 000,00345 000,008 307 000,007 681 864,135 877968,741 803 895,39625 135,871 301 085,271 192 344,58108 740,69
2 0 2 4 Zużycie energii3 852 500,00-1 437 000,002 415 500,002 166 141,651 859 998,12306 143,53249 358,35421 306,49270 796,81150 509,68
2 0 2 6 Ochrona i nadzór budynków5 776 000,00-65 000,005 711 000,005 694 205,035 096 798,66597406,3716 794,97970 217,42958 311,7211 905,70
2 0 2 8 Ubezpieczenia112 000,000,00112 000,0071 709,9371 709,930,0040 290,071 462,130,001 462,13
2 0 2 9 Inne wydatki związane z budynkami305 000,000,00305 000,00255 569,75213 882,4341 687,3249 430,2553 073,7233 683,3919 390,33
Rozdział 2 0 Budynki i koszty dodatkowe62 655 000,00-1157 000,0061498 000,0060492157,9856 367440,884124 717,101 005 842,023 784172,64298 253,13485 919,51
2 10 0 Nabycie, prace, konserwacja i utrzymanie wyposażenia i oprogramowania5 307 500,00708 000,006 015 500,005 986 158,693938693,182 047 465,5129 341,311 911 877,881 900 673,3311 204,55
2 10 2 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, opracowaniem i utrzymaniem oprogramowania i systemów9 914 000,00250 000,0010 164 000,0010 134 812,605 296 782,204 838 030,4029 187,404 693 221,924566551,76126 670,16
2 10 3 Opłaty telekomunikacyjne801 000,00-60 000,00741 000,00738 478,67530 842,21207 636,462 521,33250 185,90215 405,5834 780,32
2 1 2 Meble636 000,000,00636 000,00599 934,07298851,95301 082,1236 065,9374 135,0064 141,239 993,77
2 14 Wyposażenie i instalacje techniczne252 500,000,00252 500,00249 414,97129 988,42119 426,553 085,0395 298,1669 983,6625 314,50
2 16 Pojazdy1 403 500,000,001 403 500,001 359 331,231 306 987,9652 343,2744 168,77141 685,8566 623,5375 062,32
Rozdział 2 1 Informatyka, wyposażenie i majątek ruchomy: nabycie, najem i utrzymanie18 314 500,00898 000,0019 212 500,0019 068130,2311502145,927 565 984,31144 369,777166 404,716 883 379,09283 025,62
2 3 0 Materiały papiernicze, biurowe oraz jednorazowego użytku649 500,000,00649 500,00649 375,77573 240,5576 135,22124,2377 086,8076 273,60813,20
2 3 1 Obciążenia finansowe50 000,000,0050 000,0015 258,7511443,633 815,1234 741,255 146,453 672,271 474,18
2 3 2 Koszty obsługi prawnej i odszkodowania20 000,000,0020 000,0014 170,0011020,003 150,005 830,0017 343,8016 778,70565,10
2 3 6 Opłaty pocztowe350 000,000,00350 000,00277 556,43208 126,3169 430,1272 443,5792 305,5872 716,0419 589,54
2 3 8 Inne wydatki operacyjne418 000,000,00418 000,00397 579,02254097,97143 481,0520 420,98155 272,21120 154,7435 117,47
Rozdział 2 3 Bieżące wydatki operacyjne1487 500,000,001487 500,001353 939,971057 928,46296 011,51133 560,03347 154,84289 595,3557 559,49
2 5 2 Koszty przyjęć i wydatki reprezentacyjne149 000,000,00149 000,00138 384,49106 483,7431 900,7510615,5139 338,7212 740,3326 598,39
2 5 4 Zebrania, kongresy i konferencje291 000,000,00291 000,00276 604,57144 506,98132 097,5914 395,43159 322,7096 402,0062 920,70
2 5 6 Wydatki związane z informacją i udziałem w wydarzeniach publicznych147 500,000,00147 500,00143 190,58123 684,8619 505,724 309,4242 825,7633 073,199 752,57
2 5 7 System informacji prawnej0,000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
Rozdział 2 5 Zebrania i konferencje587 500,000,00587 500,00558 179,64374675,58183 504,0629 320,36241487,18142 215,5299 271,66
2 7 0 Konsultacje, ekspertyzy i studia o ograniczonym charakterze0,000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
2 7 2 Wydatki na dokumentację, bibliotekę i archiwizację1 349 000,000,001 349 000,001 340 123,05111 675,83228 447,228 876,95265 656,56226 446,3239 210,24
2 7 4 0 Dziennik Urzędowy650 000,000,00650 000,00591 750,00573 750,0018 000,0058 250,000,000,000,00
2 7 4 1 Publikacje o charakterze ogólnym1 412 000,00-413 000,00999 000,00821 483,28646 286,42175 196,86177516,72488 363,50170 187,94318 175,56
Rozdział 2 7 Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie3 411000,00-413 000,002 998 000,002 753 356,332 331712,25421 644,08244 643,67754 020,06396 634,26357 385,80
Tytuł 2 Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne86 455 500,00-672 000,0085 783 500,0084 225 764,1571633 903,0912 591861,061 557 735,8512 293 239,4311010 077,351 283 162,08
3 7 10 Koszty postępowania52 000,000,0052 000,0017059,6415 782,201 277,4434 940,3611 813,585 000,006 813,58
3 7 11 Komitet Arbitrażowy ustanowiony na mocy art. 18 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej0,000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
Rozdział 3 7 Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów52 000,000,0052 000,0017 059,6415 782,201 277,4434 940,3611813,585 000,006 813,58
Tytuł 3 Wydatki wynikające

z wykonywania przez instytucję

szczególnych zadań

52 000,000,0052 000,0017 059,6415 782,201 277,4434 940,3611813,585 000,006 813,58
10 0 Środki rezerwowe0,000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
10 1 Rezerwa na nieprzewidziane wydatki0,000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
Tytuł 1 0 Inne wydatki0,000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
Ogółem355 367 500,000,00355 367 500,00351700183,54334 951009,2616 749 174,283 667 316,4616 226 484,3913 819 007,022407 477,37

ZAŁĄCZNIK  V

WYKORZYSTANIE DOCHODÓW PRZEZNACZONYCH NA OKREŚLONY CEL W 2014 R.

(EUR)
Przeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel z 2013 r. na 2014 r.Dochody przeznaczone na określony cel w 2014 r.PłatnościAnulowanie dochodów przeznaczonych na określony cel w 2013 r. niepodlegających przeniesieniuPrzeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel (1) z 2013 r. na 2014 r.
1 0 - Członkowie instytucji0,001 212,860,000,001 212,86
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi172 213,56185 608,2716 455,92164 949,14176 416,77
1 4 - Ogółem inni pracownicy i usługi zewnętrzne98,35302 937,940,0098,35302 937,94
1 6 - Pozostałe wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji8 718,515 267,428 867,7259,445 058,77
Tytuł 1 - Osoby pracujące dla instytucji181 030,42495 026,4925 323,64165 106,93485 626,34
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe223 427,74395 008,08421 304,635 409,44191 721,75
2 1 - Informatyka, wyposażenie i majątek ruchomy: nabycie, najem i utrzymanie118 345,85266 820,01181 152,963,96204 008,94
2 3 - Bieżące wydatki operacyjne20 409,6983 808,9444 306,8890,7859 820,97
2 5 - Zebrania i konferencje281,621 211,95281,620,001 211,95
2 7 - Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie43 457,21372 463,5149 610,23667,60365 642,89
Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne405 922,111 119 312,49696 656,326 171,78822 406,50
3 7 - Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów9 523,409 539,584 000,005 523,409 539,58
Tytuł 3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań9 523,409 539,584 000,005 523,409 539,58
Ogółem596 475,931 623 878,56725 979,96176 802,111 317 572,42
(1) Zgodnie z art. 14 lit. b) nowego rozporządzenia finansowego wewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel są przenoszone tylko na jeden rok.
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Należy w tym względzie podkreślić, że z dniem 1 grudnia 2014 r. kompetencje Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej jeszcze się poszerzyły. Wówczas bowiem zyskał on pełną właściwość względem wszystkich państw członkowskich do rozstrzygania w trybie prejudycjalnym o ważności i wykładni aktów Unii przyjętych przed wejściem w życie traktatu z Lizbony w dziedzinie współpracy policyjnej i sądowniczej w sprawach karnych [zob. art. 10 protokołu (nr 36) w sprawie postanowień przejściowych załączonego do TFUE].
3 Zgodnie z projektem Trybunału przedstawionym już władzy prawodawczej w marcu 2011 r.
4 Decyzja Rady z dnia 25 czerwca 2013 r. przyjęta zgodnie z deklaracją nr 38 traktatu z Lizbony.
5 Projekt doręczony władzy budżetowej w czerwcu 2011 r., który zyskał zgodę Rady i pozytywna opinię wstępną Komisji Budżetowej Parlamentu Europejskiego.
6 Przed uwzględnieniem ewentualnego zbierającego środki przesunięcia ("virement de ramassage") do celów sfinansowania projektu dotyczącego nieruchomości.
7 Dz.U. C 148 z 2.7.2007, s. 1.
8 Zabezpieczająca sieć rdzeniowa (core network) łączy wszystkie środki informatyczne przeznaczone dla świadczeniodawców w dziedzinie polityki nieruchomości (utrzymanie i konserwacja, bezpieczeństwo i nadzór...).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.