Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2013.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.191.1

Akt nieoceniany
Wersja od: 20 czerwca 2014 r.

SPRAWOZDANIE Z ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI ZA ROK BUDŻETOWY 2013

(2014/C 191/01)

(Dz.U.UE C z dnia 20 czerwca 2014 r.)

SPIS TREŚCI

Strona

Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2013

1. Wstęp

2. Ogólny przegląd wykonania budżetu za 2013 r.

3. Wykonanie budżetu na 2013 r. według rozdziałów

Załączniki

Załącznik I: Porównanie wykonania budżetu w zakresie dochodów w 2013 r. w stosunku do 2012 r. według rozdziałów

Załącznik II: Stan dochodów w 2013 r. - należności ustalone i należności przeniesione

Załącznik III: Porównanie wykonania budżetu w zakresie środków w 2013 r. w stosunku do 2012 r. według rozdziałów

Załącznik IV: Szczegóły wykorzystania środków w 2013 r. (środki w roku budżetowym i środki przeniesione z poprzedniego roku budżetowego)

Załącznik V: Wykorzystanie dochodów przeznaczonych na określony cel w 2013 r.

Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2013

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej

1.
WSTĘP

W niniejszym sprawozdaniu, zgodnie z art. 142 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/ 2012 1 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (rozporządzenia finansowego) i art. 227 zasad stosowania tego rozporządzenia "podaje się - zarówno w wartościach bezwzględnych, jak i wyrażonych procentowo - co najmniej wskaźnik realizacji środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków między poszczególnymi pozycjami w budżecie". Umożliwia ono również przedstawienie po pierwsze "osiągnięcia celów na dany rok budżetowy, zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami" i po drugie "sytuacji finansowej oraz zdarzeń, które miały istotny wpływ na działania w ciągu roku budżetowego".

W tych ramach rozdział 2 niniejszego sprawozdania przedstawia ogólny przegląd wykonania budżetu w 2013 r., a rozdział 3 bardziej szczegółowo bada ewolucję linii budżetowych dla każdego rozdziału budżetu. Wreszcie w załącznikach zamieszczone są tabele liczbowe zestawiające szczegółowe informacje odnoszące się do wykonania budżetu za 2013 r.

Co się tyczy działalności sądowniczej sensu stricto, czytelnik może zapoznać się ze sprawozdaniem rocznym Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej za rok 2013 znajdującym się na stronie internetowej Curia (http://curia.europa.eu), które dostarcza szczegółowych danych i statystyk odnoszących się do działalności sądowniczej Trybunału Sprawiedliwości, Sądu i Sądu do spraw Służby Publicznej.

W 2013 r. nastąpił znaczny wzrost tempa działalności sądowniczej Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Po pierwsze do systemu sądowego Unii wpłynęła największa liczba spraw od jego utworzenia. Po drugie wobec zakończenia 1 587 spraw, wydajność instytucji sytuuje się na bezprecedensowym poziomie. Trybunał Sprawiedliwości jest bardzo usatysfakcjonowany tymi zmianami, które świadczą o zaufaniu jakie sądy krajowe i podmioty prawa pokładają w sądach Unii.

W dniu 1 lipca 2013 r. miało miejsce rozszerzenie Unii Europejskiej o Chorwację. W związku z tym w drugim półroczu 2013 r. obowiązki podjęli dwaj nowi członkowie narodowości chorwackiej - jeden w Trybunale Sprawiedliwości a drugi w Sądzie - a także członkowie ich gabinetów. Środki budżetowe przewidziane w budżecie na 2013 r. na to nowe przystąpienie wyniosły 5.203.500 EUR w okresie jedynie 6 miesięcy i były przeznaczone zasadniczo na pokrycie związanych z nim wydatków na personel (63 etaty w tym głównie pracownicy dwóch gabinetów i nowy wydział językowy języka chorwackiego).

W dniu 23 października 2013 r. zgodnie z postanowieniami włączonymi już do Traktatu z Lizbony obowiązki w Trybunale Sprawiedliwości podjął nowy rzecznik generalny narodowości polskiej. Należy wspomnieć, że wydatki związane w podjęciem obowiązków i wynagrodzeniem nowego rzecznika oraz pracowników jego gabinetu w ostatnim kwartale 2013 r. zostały poniesione przez Trybunał ostatecznie bez potrzeby jakiegokolwiek korygowania budżetu ze względu na nadwyżki jakie były dostępne z powodu braku dostosowania wynagrodzeń (zob. pkt 3.1).

Wreszcie w ubiegłym roku miało miejsce również odejście ze stanowiska sześciu członków Sądu w ramach odnowienia części jego składu podobnie jak i dwóch członków Trybunału i jednego członka Sądu do spraw Służby Publicznej.

Jeżeli chodzi o nieruchomości, to remont budynków przyłączonych do Pałacu (budynki Erasmus, Thomas More i budynek C) został zakończony zgodnie z przewidywaniami w 2013 r. Te nowe budynki wyposażone w pięć nowych sal rozpraw zostały również w całości zajęte przez personel pracujący w instytucji w drugim półroczu 2013 r. co umożliwiło opuszczanie dwóch wcześniej wynajmowanych budynków (nadal konieczny jest jednak wynajem jednego budynku poza główna siedzibą Trybunału). Ponadto kontynuowany jest projekt piątej rozbudowy budynków Trybunału. W perspektywie 2019 r. umożliwi on zebranie ogółu pracowników Trybunału w tej samej siedzibie i zwiększenie w ten sposób skuteczności służb.

2.
OGÓLNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU ZA 2013 r.
2.1.
Dochody

Prognozowane dochody Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013 wynosiły 44.794.000 EUR.

Jak pokazuje tabela 1 należności ustalone podczas roku budżetowego 2013 wynoszą 42.659.200 EUR i są niższe o 4,77 % od prognozowanych.

Tabela 1

Prognozowane dochody i ustalone należności

(w EUR)
TytułPrognozowane dochody w 2013 r.Należności ustalone w 2013 r.% całości
4 - Dochody pochodzące od osób pracujących dla instytucji i innych organów Unii44 794 000,0041 327 671,3896,88
5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji0,001 331 528,943,12
9 - Dochody różne0,000,000,00
Ogółem44 794 000,0042 659 200,32100,00
%100,00 %95,23 %

Należy zauważyć, że stosunek dochodów do należności ustalonych w tytule 4 (głównie potrącenia w ramach pozycji dotyczących wynagrodzeń członków i personelu z tytułu podatków i składek na zabezpieczenie społeczne) stanowi bardzo duży procent całości dochodów (96,88 %), podczas gdy dochody w tytule 5 (pochodzące głównie ze zwrotu opłat związanych z najmem budynków T/T bis przez Trybunał Obrachunkowy i przez Centrum Tłumaczeń, z zapłaty składek ubezpieczeniowych oraz ze sprzedaży energii elektrycznej wytwarzanej przez moduły fotowoltaiczne, zwrotów opłat telekomunikacyjnych) stanowią zaledwie 3,12 % całości.

Załączniki I i II podają uzupełniające dane liczbowe dotyczące całości przepływu dochodów (stosunek dochodów do należności przeniesionych, stosunek dochodów do należności ustalonych, stosunek dochodów do należności zebranych).

Jeśli chodzi o dochody z należności przeniesionych z poprzedniego roku budżetowego, tabela 2 wskazuje, że dochody w ramach tytułu 4 stanowią największą część ogółu dochodów z należności przeniesionych uzyskanych w 2013 r. (75,82 %).

Tabela 2

Dochody z należności przeniesionych

(w EUR)
TytułPrzeniesienie z 2012 r. na 2013 r.Dochody z należności przeniesionych% całości
4 - Dochody pochodzące od osób pracujących w instytucjach i innych organach Unii156 156,4999 912,5275,82
5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji37 209,2031 862,4924,18
9 - Dochody różne0,000,000,00
Ogółem193 365,69131 775,01100,00
%100,00 %68,15 %
2.2.
Wydatki
2.2.1.
Środki na rok budżetowy

Środki zapisane w budżecie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013 wynosiły 354.880.000 EUR, wliczając kwotę 5.203.500 EUR przeznaczoną na pokrycie kosztów wynikających z rozszerzenia o Chorwację w drugim półroczu.

Jak przedstawia to tabela 3, wykonanie budżetu za rok budżetowy 2013 osiągnęło kwotę 341.871.972 EUR i odzwierciedla stopień wykorzystania ostatecznych środków wynoszący 96,3 %, który jest niższy od bardzo wysokiego stopnia w 2012 r. (98,6 %).

Należy zasygnalizować, że to zmniejszenie różnicy w wykonaniu budżetu w 2013 r. jest w dużej części uzasadnione różnicami pomiędzy współczynnikiem dostosowania wynagrodzeń, o którym ostatecznie zadecydowała Rada (Rada nie zadecydowała o żadnym podwyższeniu od czasu podwyższenia o 0,1 % przyznanego w dniu 1 lipca 2010 r.) i założeniami przyjętymi przy opracowywaniu budżetu na 2013 r. w następstwie propozycji Komisji. W wypadku pominięcia tych początkowo zapisanych w budżecie środków, które ostatecznie nie były potrzebne, stopień wykonania budżetu w 2013 r. wzrasta do 98 % co jest bardziej porównywalne ze stopniami z lat ubiegłych.

Należy zauważyć również, że wzorem lat ubiegłych około trzy czwarte budżetu wykonanego przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej przeznaczone jest na wydatki na członków i personel (wydatki w ramach tytułu 1).

Tabela 3

Wykorzystanie środków w roku budżetowym

(w EUR)
TytułŚrodki budżetowe na 2013 r.Zobowiązania budżetowe w 2013 r.% całości
1 - Osoby pracujące dla instytucji267 120 500,00254 841 481,4374,54
2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne87 714 500,0087 004 380,6825,45
3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań45 000,0026 110,000,01
10 - Inne wydatki0,000,000,00
Ogółem354 880 000,00341 871 972,11100,00
%100,00 %96,33 %

Załączniki III i IV podają uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania środków zapisanych na rok budżetowy 2013 (porównanie względem roku 2012, szczegóły wykorzystania według linii budżetowych).

2.2.2.
Środki przeniesione

Poniższa tabela 4 pokazuje, że środki przeniesione z roku budżetowego 2012 na rok budżetowy 2013, które ogółem wyniosły 17.981.568 EUR, zostały w bardzo dużej części wykorzystane podobnie jak miało to miejsce już w 2012 r. (84 % w 2013 r. wobec 87 % w 2012 r.).

Tabela 4

Wykorzystanie środków przeniesionych

(w EUR)
TytułPrzeniesienie środków z 2012 r. na 2013 r.Płatności ze środków przeniesionychAnulowane środki
1 - Osoby pracujące dla instytucji4 410 724,572 841 337,431 569 387,14
2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne13 564 024,8512 273 535,551 290 489,30
3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań6 818,74734,106 084,64
10 - Inne wydatki0,000,000,00
Ogółem17 981 568,1615 115 607,082 865 961,08
%100,00 %84,06 %15,94 %

Załącznik IV podaje uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania środków przeniesionych z roku budżetowego 2012 na rok budżetowy 2013.

2.2.3.
Środki odpowiadające dochodom przeznaczonym na określony cel

Zgodnie z art. 21 rozporządzenia finansowego niektóre dochody mogą zostać przeznaczone na finansowanie szczególnych wydatków. Takie dochody przeznaczone na określony cel stanowią więc dodatkowe środki, które mogą zostać wykorzystane przez instytucję.

Tabela 5 poniżej wyszczególnia, według rozdziałów, kwoty dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesionych z jednego roku budżetowego na drugi oraz dochody przeznaczone na określony cel ustalone i uzyskane podczas roku budżetowego.

Tabela 5

Wykorzystanie dochodów przeznaczonych na określony cel

(w EUR)
TytułPrzeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel z 2012 r. na 2013 r.Dochody przeznaczone na określony cel w 2013 r.Płatności w 2013 r.Przeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel (1) z 2013 r. na 2014 r.
1 - Osoby pracujące dla instytucji111 388,15195 324,61121 777,51181 030,42
2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne876 861,98808 631,651 147 164,48405 922,11
3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań4 635,899 523,401 265,909 523,40
10 - Inne wydatki0,000,000,000,00
Ogółem992 886,021 013 479,661 270 207,89596 475,93
(1) Przeniesienie wewnętrznych dochodów przeznaczonych na określony cel jest ograniczone wyłącznie do jednego roku, zgodnie z art. 14b nowego rozporządzenia finansowego. Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z poprzednich lat budżetowych, niewykorzystane na dzień 31 grudnia 2013 r., w kwocie 139.681,86 EUR, zostały anulowane.

Jak pokazuje tabela 5, środki z dochodów przeznaczonych na określony cel ustalonych w roku budżetowym 2013 wyniosły 1.013.479 EUR, przy czym 78 % tej kwoty pochodziło z następujących źródeł:

-
zwrotu wydatków związanych z budynkami, w szczególności z tytułu powierzchni udostępnionych innym instytucjom (464.518 EUR),
-
dochodów ze sprzedaży energii elektrycznej wytwarzanej przez moduły fotowoltaiczne (122.768 EUR),
-
dochodów pochodzących ze składek ubezpieczeniowych (137.092 EUR),
-
zwrotu opłat za połączenia telefoniczne lub przesyłki pocztowe (70.546 EUR).

Załącznik V podaje uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania dochodów przeznaczonych na określony cel.

2.2.4.
Przesunięcia środków

W roku budżetowym 2013 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej dokonał na podstawie przepisów art. 25 i 27 rozporządzenia finansowego 23 przesunięć środków budżetowych na ogólną kwotę 5.685.128 EUR co odpowiada 1,6 % ostatecznych środków budżetowych (tabela 6). Wpływ przesunięć na poziomie pozycji budżetowych zaprezentowano w załączniku IV.

Zgodnie z art. 25 § 1 i art. 25 § 2 dawnego rozporządzenia finansowego 6 przesunięć środków stało się przedmiotem zawiadomienia organu budżetowego. Przesunięcia te wynoszą ogółem 972.000 EUR. 450.000 EUR z tej kwoty (około 50 %) wykorzystano na zasilenie środków w ramach linii budżetowej 2 0 0 7 "Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych" w celu ukończenia pewnych nieprzewidzianych i priorytetowych prac, w kontekście zakończenia prac remontowych w budynkach przyłączonych do Pałacu.

Tabela 6

Przesunięcia środków

(w EUR)
Rodzaj przesunięciaLiczba przesunięć w 2013 r.Kwota przesunięć ogółem
Pomiędzy tytułami3189 000,00
Pomiędzy rozdziałami2288 000,00
Pomiędzy artykułami1495 000,00
Pomiędzy pozycjami174 713 128,00
Ogółem235 685 128,00
3.
WYKONANIE BUDŻETU NA 2013 R. WEDŁUG ROZDZIAŁÓW
3.1.
Tytuł 1 - Osoby pracujące dla instytucji

Jak wskazuje poniższa tabela 7, ostateczne środki budżetowe dla tytułu 1 na rok budżetowy 2013 wynoszą 267.120.500 EUR wliczając kwotę 4.450.000 EUR na rozszerzenie o Chorwację. Z tego względu obserwowalny jest wzrost ogółu środków budżetowych w tym tytule o 6,14 % w stosunku do 2012 r., przy czym środki [w ramach tego tytułu] stanowią 75,3 % całego budżetu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Środki te zostały zaangażowane w wysokości 254.841.481 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania niższemu niż w 2012 r. (95,4 % w 2013 r. wobec 98,6 % w 2012 r.).

Należy zasygnalizować, że to zmniejszenie wykonania budżetu w 2013 r. może w dużej mierze być uzasadnione różnicami pomiędzy współczynnikiem dostosowania wynagrodzeń, o którym ostatecznie zadecydowała Rada (Rada nie zadecydowała o żadnym podwyższeniu od czasu podwyższenia o + 0,1 % przyznanego w dniu 1 lipca 2010 r.) i założeniami przyjętymi przy opracowywaniu budżetu na 2013 r. w następstwie propozycji Komisji. W wypadku pominięcia tych początkowo zapisanych w budżecie środków, które ostatecznie nie były potrzebne, stopień wykonania budżetu w 2013 r. wzrasta do 97,5 % co jest bardziej porównywalne ze stopniami z lat ubiegłych.

Tabela 7

Wykorzystanie środków w roku budżetowym

(w EUR)
Tytuł 1Środki w roku budżetowym 2013Zobowiązania w roku budżetowym 2013% całości
1 0 - Członkowie instytucji33 357 000,0032 179 432,3196,47
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi208 399 500,00200 965 738,4796,43
1 4 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne19 527 500,0016 238 217,2783,16
1 6 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji5 836 500,005 458 093,3893,52
Ogółem267 120 500,00254 841 481,4395,40
3.1.1.
Rozdział 1 0 - Członkowie instytucji

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 33.357.000 EUR, wliczając kwotę 448.000 EUR na rozszerzenie o Chorwację, zostały zaangażowane w wysokości 32.179.432 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 96,47 % (wobec 97,35 % w 2012 r.).

Pierwsza część różnicy w wykorzystaniu środków w ramach tego rozdziału wiąże się przede wszystkim z wynagrodzeniami członków i różnicami pomiędzy współczynnikiem dostosowania wynagrodzeń przyznanego przez Radę (+0 % od dnia 1 stycznia 2013 r. wobec braku decyzji Rady w następstwie propozycji przedstawionej przez Komisję + 0 % od dnia 1 lipca 2013 r. w następstwie decyzji o zamrożeniu dostosowania wynagrodzeń na koniec 2013 r. i na koniec 2014 r.) a założeniami przyjętymi przy opracowywaniu budżetu (+ 1,6 % na dzień 1 stycznia 2013 r. i + 1,7 % od dnia 1 lipca 2013 r.).

Druga część różnicy w wykorzystaniu środków wiąże się z następującym co trzy lata odnowieniem mandatów członków trzech sądów i z nieprzewidywalnymi zdarzeniami mającymi inne przyczyny (odejście ze stanowiska, śmierć), które powodują pewne wydatki szczególne wymagane przez regulamin (świadczenia związane z podjęciem obowiązków, przeniesieniem i zaprzestaniem pełnienia obowiązków, dodatki przejściowe, renty i emerytury). Różnice takie są z natury nie do uniknięcia, gdyż proces przygotowywania budżetu wymaga, by przewidywania co do odnowienia składu członków i nieprzewidywalnych zdarzeń były ustalane z bardzo znacznym wyprzedzeniem (około półtora roku przed datą odnowienia) i oparte na ostrożnych założeniach, podczas gdy rzeczywiste odnowienie mandatów członków jest następnie wypadkową decyzji państw członkowskich oraz indywidualnych decyzji członków sądów.

Należy jednak zauważyć, że w roku budżetowym 2013 te nieuchronnie przypadkowe czynniki w mniejszym stopniu zaciążyły na różnicach w stanie środków. Poczynione na początku 2012 r. przewidywania dotyczące odnowień mandatów w 2013 r. w ramach Sądu niemalże w pełni potwierdziły się w październiku 2013 r. (ponieważ nie zostały odnowione 4 mandaty wobec 5 pierwotnie prognozowanych).

Wreszcie, jeżeli chodzi o przesunięcia środków, mobilizacja nadwyżek budżetowych ustalonych w ramach rozdziału 1 0 w celu zasilenia środków w rozdziale 2 0 na koniec roku, spotkała się ostatecznie z odmową Rady, podczas gdy Parlament nie miał ku temu zastrzeżeń. Nie zostaną więc zrealizowane przyszłe oszczędności w obciążeniach finansowych oczekiwane w związku z tą mobilizacją (która miała na celu dokonanie wcześniejszej spłaty 1 mln EUR na poczet pewnych istotnych przedsięwzięć w dziedzinie nieruchomości).

3.1.2.
Rozdział 1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 208.399.500 EUR, wliczając kwotę 3 408 500 na rozszerzenie o Chorwację, zostały zaangażowane w wysokości 200.965.738,47 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania niższemu niż w 2012 r. (96,43 % w 2013 r. wobec 99,38 % w 2012 r.).

Rozdział 1 2 obejmuje największą kwotę środków wpisanych w ramach budżetu Trybunału (niemalże 59 % całkowitego budżetu). Nadwyżka stwierdzona na koniec roku budżetowego jest więc stosunkowo ograniczona, jeżeli weźmie się pod uwagę pełną kwotę środków oraz trudności z dokonywaniem prognoz budżetowych z niemal 12-miesięcznym wyprzedzeniem i przy pomocy wielu czynników prognozowania o charakterze jednoznacznie szacunkowym (współczynnik wzrostu wynagrodzeń, stopa inflacji, rytm rekrutacji lub rotacji personelu, współczynnik obniżenia ryczałtowego itd.). Tytułem przykładu i jak wspomniano już w pkt 3.1.1 powyżej, niemała część zmian w środkach ma wytłumaczenie w różnicach pomiędzy współczynnikiem dostosowania wynagrodzeń, o którym ostatecznie zadecydowała Rada (od dnia 1 lipca 2010 r. kiedy to Rada przyznała podwyższenie o + 0,1 % nie zostało zatwierdzone żadne podwyższenie) a założeniami przyjętymi przy opracowywaniu budżetu na 2013 r. w następstwie propozycji Komisji.

Należy podkreślić, że stwierdzona nadwyżka jest związana z przywołanymi powyżej różnymi czynnikami prognozowania, a nie z pogorszeniem współczynnika obsadzenia stanowisk, który w Trybunale Sprawiedliwości pozostaje bardzo wysoki. Współczynnik wolnych stanowisk wynosi bowiem średnio około 2 % 2 , co stanowi procent odzwierciedlający zwyczajową rotację personelu. Wspomniane dobre rezultaty są wynikiem bardzo aktywnej polityki rekrutacyjnej wszystkich służb Trybunału, pozwalającej zredukować do minimum liczbę wolnych etatów, pomimo ograniczeń związanych z nieuniknioną i normalną rotacją personelu oraz istotnych trudności w zakresie rekrutacji personelu w Luksemburgu, wynikających z bardzo wysokich kosztów utrzymania w tym miejscu. Niewielki współczynnik nieobsadzenia etatów stanowi również bardzo dobry wskaźnik obciążenia pracą służb Trybunału, biorąc pod uwagę zmiany w działalności sądowniczej w ostatnich latach.

Ogólnie rzecz ujmując, Trybunał wykorzystuje analizę stwierdzonych rozbieżności w wykorzystaniu środków wpisanych do rozdziału 1 2 w celu udoskonalania metodologii w zakresie przewidywań dotyczących wynagrodzeń i osiągnięcia w miarę możliwości jeszcze większej skuteczności w zakresie wykorzystywania środków.

Wreszcie, podobnie jak w rozdziale 1 0, mobilizacja nadwyżek budżetowych ustalonych w ramach rozdziału 1 2 w celu zasilenia środków w rozdziale 2 0 na koniec roku, spotkała się ostatecznie z odmową Rady, podczas gdy Parlament nie miał ku temu zastrzeżeń. Nie zostaną więc zrealizowane przyszłe oszczędności w obciążeniach finansowych oczekiwane w związku z tą mobilizacją (która miała na celu dokonanie wcześniejszej spłaty 7,2 mln EUR na poczet pewnych istotnych przedsięwzięć w dziedzinie nieruchomości).

3.1.3.
Rozdział 1 4 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne

Ogólnie rzecz ujmując, ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 19.527.500 EUR, wliczając kwotę 469.000 EUR na rozszerzenie o Chorwację, zostały zaangażowane w wysokości 16.238.217,27 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania niższemu niż w 2012 r. (83,2 % w 2013 r. wobec 92,1 % w 2012 r.).

Ostateczne środki wpisane do rozdziału 1 4 dotyczą głównie dwóch pozycji budżetowych. Chodzi tu po pierwsze w przypadku niemalże 30 % ogółu środków w ramach rozdziału o pozycję 1 4 0 0 "Inni pracownicy" (w której współczynnik wykorzystania w 2013 r. wynosi 99,8 % wobec 98,5 % w 2012 r.), a po drugie w przypadku niemalże 66 % ogółu środków w ramach rozdziału o pozycję 1 4 0 6 "Usługi zewnętrzne w zakresie tłumaczeń" (w której współczynnik wykorzystania spadł do 74,9 % w stosunku do współczynnika 89,2 % zaobserwowanego w 2012 r.) przeznaczoną na opłacenie usług zewnętrznych tłumaczy konferencyjnych i tłumaczy pisemnych.

Ogólnie rzecz ujmując, należy przypomnieć, iż polityka priorytetowego wykorzystywania zasobów wewnętrznych pozwala ograniczyć do minimum korzystanie z usług zewnętrznych usługodawców, które stanowi jednak niezbędną zmienną dostosowującą w celu sprostania wzrostowi liczby rozpraw i stron do tłumaczenia wynikającym z ciągłego przyrostu działalności sądowniczej.

Co się tyczy dziedziny tłumaczeń konferencyjnych, kwota 1 mln EUR nie została wykorzystana w 2013 r. (w 2013 r. środki zostały wykorzystane w 66,1 % wobec wykorzystania w 100 % w 2012 r.). Ma to uzasadnienie w okoliczności, iż środki postępowania i organizacji podjęte przez sądy w odniesieniu do rozpraw pozwoliły zmniejszyć ich liczbę i ograniczyć korzystanie z usług zewnętrznych tłumaczy konferencyjnych.

Jeżeli chodzi o służbę tłumaczeń, zastosowanie różnych środków proceduralnych wprowadzonych przez Trybunał w poprzednich latach budżetowych i znacznie wzmocnionych w drugim półroczu 2011 w kontekście ciągłego wzrostu liczby stron do tłumaczenia (o blisko 40 % w okresie od 2007 r. do 2011 r.) doprowadziło w 2012 r. do znacznego ograniczenia liczby stron do tłumaczenia w 2012 r. w stosunku do całkowitej liczby stron do tłumaczenia w 2011 r. (- 8,8 %). Jednakże duży przyrost działalności sądowniczej zaobserwowany w 2013 r. pokazuje, że liczba stron do tłumaczenia znowu ulega zwiększeniu (+ 1,3 % w stosunku do 2012 r., bez uwzględniania Chorwacji).

W tym kontekście należy przypomnieć, że prognozy budżetowe dla 2013 r. zostały przygotowane w ostrożny sposób na początku 2012 r. albowiem rzeczywisty wpływ środków wprowadzonych w drugim półroczu 2011 r. w celu ograniczenia liczby stron do tłumaczenia był trudny do oszacowania. Z tego względu należy stwierdzić, że współczynnik wykorzystania środków jest w 2013 niższy (77,6 %) aniżeli w 2012 r. (84,6 %).

Jeżeli chodzi o przesunięcia środków, podobnie jak w rozdziale 1 0 i 1 2, mobilizacja nadwyżek budżetowych ustalonych w ramach rozdziału 1 4 w celu zasilenia środków w rozdziale 2 0 na koniec roku, spotkała się ostatecznie z odmową Rady, podczas gdy Parlament nie miał ku temu zastrzeżeń. Nie zostaną więc zrealizowane przyszłe oszczędności w obciążeniach finansowych oczekiwane w związku z tą mobilizacją (która miała na celu dokonanie wcześniejszej spłaty 2,7 mln EUR na poczet pewnych istotnych przedsięwzięć w dziedzinie nieruchomości).

3.1.4.
Rozdział 1 6 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 5.836.500 EUR, wliczając kwotę 124 500 na rozszerzenie o Chorwację, zostały zaangażowane w wysokości 5.458.093 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 93,5 % (wobec 96,5 % w 2012 r.).

Dwie pozycje tego rozdziału odpowiadają prawie 77 % ostatecznych środków. Chodzi tu o pozycję 1 6 1 2 "Doskonalenie zawodowe", której współczynnik wykorzystania wyniósł niemalże 95,3 % (wobec niemalże 98,6 % w 2012 r.), oraz o pozycję 1 6 5 4 "Centrum Małego Dziecka (żłobek)", której współczynnik wykorzystania w 2013 r. osiągnął 97,5 % (wobec 100 % w 2012 r).

3.2.
Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne

Jak wskazuje poniższa tabela 8, ostateczne środki budżetowe dla tytułu 2 na rok budżetowy 2013 wynoszą 87.714.500 EUR (wliczając kwotę 753.500 EUR na rozszerzenie o Chorwację). Ta kwota ogółem stanowi niemalże 25 % całego budżetu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Środki te zostały zaangażowane w wysokości 87.004.380 EUR, co odpowiada bardzo wysokiemu współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 99,2 % i przewyższającemu współczynnik wykorzystania w 2012 r. (98,8 %).

Tabela 8

Wykorzystanie środków w roku budżetowym

(w EUR)
Tytuł 2Środki w roku budżetowym 2013Zobowiązania w roku budżetowym 2013% wykorzystania
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe62 265 000,0061 886 134,5799,39
2 1 - Informatyka, wyposażenie i majątek ruchomy: nabycie, najem i utrzymanie19 079 500,0018 955 545,0999,35
2 3 - Bieżące wydatki administracyjne2 675 000,002 599 421,1697,17
2 5 - Zebrania i konferencje696 500,00571 052,7881,99
2 7 - Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie2 998 500,002 992 227,0899,79
Ogółem87 714 500,0087 004 380,6899,19
3.2.1.
Rozdział 2 0 - Budynki i koszty dodatkowe

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 62.265.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 61.886.134 EUR, czyli w 99,39 % (wobec 99,18 % w 2012 r.).

Środki te są przeznaczone na sfinansowanie najmu, nabycia i funkcjonowania różnych zajmowanych przez Trybunał Sprawiedliwości budynków.

Bardziej ogólnie polityka instytucji w dziedzinie nieruchomości realizuje dwa główne cele:

-
po pierwsze, Trybunał zmierza do zebrania ogółu swych służb w jednej siedzibie w celu optymalizacji swego funkcjonowania,
-
po drugie, po początkowym okresie realizowania polityki najmu, od momentu ostatecznego określenia, że siedzibą Trybunału jest Luksemburg (o czym zadecydowała Rada Europejska w Edynburgu w 1992 r.), dąży on do tego, by stać się właścicielem zajmowanych przez niego budynków, wzorem innych instytucji i zgodnie z zaleceniami specjalnego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego (nr 2/2007 3 ), w którym podkreśla się oszczędności budżetowe takiej polityki.

Bardziej szczegółowe informacje dotyczące polityki instytucji w dziedzinie nieruchomości oraz stanu projektów w toku realizacji dostarczane są władzy budżetowej co roku w szczególnym sprawozdaniu kierowanym do niej w drugim kwartale.

Ostateczne środki w ramach artykułów 2 0 0 - "Budynki" oraz 2 0 2 - "Koszty związane z budynkami", stanowią odpowiednio 75 % (46.572.000 EUR) i 25 % (15.693.000 EUR) ogółu środków dla tego rozdziału.

Środki w ramach artykułu 2 0 0 "Budynki" służą finansowaniu zasadniczo wydatków na czynsze i na opłatę leasingową.

Wydatki z pozycji 2 0 0 0 - "Czynsze" - wyniosły 14,1 mln EUR (współczynnik wykorzystania 100 %) i zostały poniesione z tytułu najmu 3 budynków: Allegro, Geos i budynku T. Zgodnie z przewidywaniami budynki Allegro i Geos zostały opuszczone pod koniec 2013 r., po zakończeniu prac remontowych 4 w starych budynkach Erasmus, Thomas More i budynek C przyłączony do Pałacu. Natomiast budynek T będzie musiał zostać zachowany do momentu ukończenia projektu piątej rozbudowy budynków Trybunału (który został przedstawiony dwóm organom władzy budżetowej i przez nie zatwierdzony w lipcu 2011 r.) w perspektywie 2019 r.

Z kolei wydatki z pozycji 2 0 0 1 - "Opłata leasingowa" wyniosły 28,5 mln EUR (współczynnik wykorzystania 100 %) i odpowiadają głównie opłatom należnym zgodnie z zawartymi z władzami luksemburskimi dwiema umowami budowy i nabycia różnych budynków głównej siedziby Trybunału (w tym po pierwsze wyremontowanego i rozbudowanego Pałacu oddanego do użytku pod koniec 2008 r. i po drugie wyremontowanych budynków przyłączonych do Pałacu).

Jeśli chodzi o wydatki z artykułu 2 0 2 - "Koszty związane z budynkami" - wyniosły one 15.377.040 EUR (współczynnik wykorzystania 98 % wobec 96 % w 2012 r.) i odpowiadają, prawie w całości, kosztom sprzątania i utrzymania obiektów, zużycia energii, a także zapewnienia bezpieczeństwa i nadzoru nad budynkami, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania zespołu budynków Trybunału.

3.2.2.
Rozdział 2 1 - Informatyka, wyposażenie i majątek ruchomy

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie de 19.079.500 EUR zostały zaangażowane w wysokości 18.955.545 EUR, co odpowiada bardzo wysokiemu współczynnikowi wynoszącemu 99,4 % znacznie przewyższającemu współczynnik w 2012 r. (98,7 %).

Środki z rozdziału 2 1 są w większości (86 %) przeznaczone na wydatki związane z informatyką, zaś ich pozostała część na wydatki na umeblowanie, wyposażenie i instalacje techniczne oraz na pojazdy.

Jeżeli chodzi o artykuł 2 1 0 "Wyposażenie, koszty eksploatacji oraz usługi związane z informatyką i telekomunikacją", należy podkreślić, jak żywotne jest znaczenie tych wydatków dla prawidłowego funkcjonowania całej działalności Trybunału Sprawiedliwości - w pierwszej kolejności działalności sądowniczej, lecz również działalności tłumaczeniowej i administracyjnej.

Równolegle do pewnych ważnych przedsięwzięć związanych z elektronizacją przepływu dokumentów (systematyczne ulepszanie e-Curia i przejście na elektroniczną wersję Zbioru Orzeczeń) kontynuowano ulepszanie różnych aplikacji wewnętrznych w celu podniesienia skuteczności i wydajności służb uczestniczących w procesie sądowniczym.

Ponadto w 2013 r. konieczne były pewne dodatkowe inwestycje w rozbudowę oraz w nabycie wyposażenia zwłaszcza w ramach elektronizacji przepływu dokumentów i wzmożonego wykorzystania nowych międzyinstytucjonalnych narzędzi w dziedzinie tłumaczeń. W celu pokrycia tych potrzeb, w 2013 r. konieczne było dokonanie kilku przesunięć środków budżetowych na kwotę ogółem 255.000 EUR. Wzrost wysokości środków na potrzeby strategiczne w porównaniu z 2012 r. (+315.000 EUR) wynika z inwestycji w infrastrukturę informatyczną zrealizowanych na końcowym etapie projektu z dziedziny nieruchomości dotyczącego remontu budynków przyłączonych do Pałacu (instalacja sieci telefonicznej i informatycznej oraz ukończenie instalacji multimedialnych).

Jeżeli chodzi o pozostałe pozycje budżetowe w ramach rozdziału 2 1, wydatki związane z wyposażeniem i instalacjami technicznymi były mniejsze w 2013 r. niż w 2012 r., przy czym współczynnik wykorzystania środków wyniósł 93 % wobec 75,1 % w 2012 r. Jeżeli chodzi o umeblowanie, kwoty wydatków są zbliżone w latach 2012 i 2013, podobnie jak współczynnik wykorzystania środków. Jednakże, podczas gdy w 2012 r. część wydatków była przeznaczona na nabycie umeblowania potrzebnego w nowych budynkach przyłączonych do Pałacu, wydatki w 2013 r. dotyczą w szczególności inwestycji w umeblowanie związanych z rozszerzeniem o Chorwację (kwota 203.000 EUR). Wreszcie, co się tyczy pojazdów, kwota środków przyznanych w 2012 r. i w 2013 r. jest również podobna, lecz współczynnik wykorzystania tych środków jest wyższy (96,8 % w 2013 r. wobec 92,9 % w 2012 r.).

3.2.3.
Rozdział 2 3 - Bieżące wydatki administracyjne

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 2.675.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 2.599.421 EUR, czyli blisko w 97,2 % (wobec 93,4 % w 2012 r.).

Jak wskazuje tabela w załączniku III, środki zaangażowane w 2013 r. w ramach tego rozdziału wykazują ogółem wzrost o blisko 52 % w stosunku do 2012 r. W tym względzie należy po pierwsze stwierdzić co następuje:

-
wydatki z artykułu 2 3 0 "Materiały piśmienne i biurowe oraz inne materiały podlegające zużyciu" wyniosły 522.507 EUR w 2013 r. (przy współczynniku wykorzystania wynoszącym 100 %, wobec 99 % w 2012 r.). Duży spadek środków w 2013 r. w porównaniu z 2012 r. (-26 %) wynika z kontynuacji polityki elektronicznej wymiany informacji w ramach instytucji (i będącego jej konsekwencją zaniechania korzystania z papierowych wersji dokumentów),
-
wydatki w artykule 2 3 6 "Opłaty pocztowe", które wyniosły 360.000 EUR (współczynnik wykorzystania 91,1 % w 2013 r. wobec 100 % w 2012 r.). Znaczne zmniejszenie wysokości środków w 2013 r. (-37,8 % w porównaniu z 2012 r.) jest wynikiem po pierwsze wprowadzenia systemu e-Curia (co doprowadziło do ograniczenia potrzeb wysyłania listów poleconych w ramach administrowania sprawami rozpatrywanymi przez Trybunał) i po drugie wejścia w życie w 2013 r. nowej międzyinstytucjonalnej umowy przewidującej dużo korzystniejsze stawki z powodu liberalizacji usług pocztowych w Luksemburgu.

Po drugie w 2013 r. artykuł 2 3 8 "Inne wydatki administracyjne", w ramach którego środki budżetowe wynoszą 1.717.000 EUR (wobec 444.000 EUR w 2012 r.), osiągnął współczynnik wykorzystania środków wynoszący 98,1 % wobec 79,3 % w 2012 r. Należy przypomnieć, że środki w 2013 r. obejmowały kwotę 1,3 mln EUR przeznaczoną na sprostanie wydatkom na przeprowadzkę personelu do nowych odremontowanych budynków przyłączonych do Pałacu, która to operacja odbyła się zgodnie z przewidywaniami w drugim półroczu 2013 r.

Należy wreszcie wspomnieć, iż w artykuł budżetowy 2 3 8 obejmuje między innymi środki przeznaczone na wspieranie bardziej przyjaznej dla środowiska polityki mobilności pracowników Trybunału zarówno w zakresie dojazdów do pracy, jak też przemieszczania się w ramach pracy pomiędzy różnymi budynkami instytucji. Środki te pozwalają na wywiązanie się z zawartej z miastem Luksemburg międzyinstytucjonalnej umowy w sprawie wykorzystania miejskiej sieci autobusowej w wysokości 99.000 EUR w 2013 r.

3.2.4.
Rozdział 2 5 - Zebrania i konferencje

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 696.500 EUR zostały zaangażowane w wysokości 571.052 EUR.

W 2013 r. pakiet środków jest nieco mniejszy w porównaniu z 2012 r. (-1,9 %), przy czym obserwowalny jest wzrost współczynnika ich wykorzystania (82 % w 2013 r. wobec 71,5 % w 2012 r.). Należy podkreślić nieuchronnie bardziej przypadkowy charakter wydatków w ramach tego rozdziału, poświęconych w dużej części na wydarzenia protokolarne, oficjalne wizyty w Trybunale, seminaria oraz wizyty badawcze i informacyjne.

Działalność protokolarna odznaczyła się licznymi uroczystymi posiedzeniami, w tym zwłaszcza posiedzeniami dotyczącymi podjęcia obowiązków w 2013 r. przez członków Komisji i Trybunału Obrachunkowego oraz przez nowych członków Trybunału Sprawiedliwości i Sądu z Chorwacji, a także przez nowego rzecznika generalnego w Trybunale Sprawiedliwości oraz przez członków Sądu, przy okazji częściowego odnowienia składu tego sądu, do którego doszło w połowie września.

Ponadto seminaria lub zjazdy przedstawicieli krajowych systemów wymiaru sprawiedliwości pozwalają Trybunałowi na realizację celu, którym jest zapoznanie sędziów krajowych z funkcjonowaniem instytucji, mechanizmem odesłania prejudycjalnego oraz praktyką w zakresie prawa Unii Europejskiej. Oprócz "Dorocznego forum przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości" (wśród 154 uczestników z różnych państw Unii reprezentowane były najwyższe sądy krajowe) 92 dni seminariów umożliwiły również spotkania 1 295 uczestników.

Wreszcie organizacja wizyt badawczych lub informacyjnych przeznaczonych dla szerszej publiczności (600 grup, ogółem 13 047 uczestników) odpowiada trosce o zapewnienie lepszego poinformowania o instytucji sądowej i orzecznictwie Unii Europejskiej.

3.2.5.
Rozdział 2 7 - Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 2.998.500 EUR, zmalały o 30 % w stosunku do 2012 r. Środki te zostały w 2013 r. zaangażowane w wysokości 2.992.227 EUR, czyli niemalże w 99,8 % wobec 98,7 % w 2012 r.

Środki z tego rozdziału są przeznaczone na dwa rodzaje wydatków, które w całości wspierają działalność sądowniczą:

-
wydatki z artykułu 2 7 2 "Wydatki na dokumentację, bibliotekę i archiwizację", które w 2013 r. wyniosły 1.333.500 EUR (współczynnik wykorzystania wynoszący 100 % wobec 98,9 % w 2012 r.). Wzrost środków budżetowych o 55.500 EUR w 2013 r. w porównaniu z 2012 r. (+ 4,3 %) wynika przede wszystkim z rozszerzenia o Chorwację. W ogólnym ujęciu należy przypomnieć, że wydatki te stanowią niezbędną inwestycję w prawidłowe funkcjonowanie trzech sądów i służb instytucji,
-
wydatki z artykułu 2 7 4 "Wytwarzanie i rozpowszechnianie", które wyniosły w 2013 r. 1.658.727 EUR (współczynnik wykorzystania 99,6 %) wobec 2.967.447 EUR w 2012 r. (współczynnik wykorzystania wynoszący 98,7 %). Wydatki te służą w większości publicznemu rozpowszechnianiu wyroków i opinii oraz Zbiorów Orzeczeń trzech sądów. Działalność ta opiera się na ścisłej współpracy z Urzędem Publikacji Unii Europejskiej. Decyzja o publikowaniu Zbioru Orzeczeń w formie elektronicznej w przypadku orzeczeń wydanych od dnia 1 stycznia 2012 r. tłumaczy znaczny spadek wydatków w ramach tego artykułu w 2013 w porównaniu z 2012 r. (-1.308.720 EUR, tj. -44 %), biorąc pod uwagę, że niektóre papierowe wydania musiały zostać uzupełnione w 2012 r. i w mniejszym zakresie w 2013 r.).

W mniejszej części wydatki z artykułu 2 7 4 pokrywają również koszty wydawania Sprawozdania rocznego Trybunału oraz materiałów informacyjnych (broszury, prospekty i inne materiały multimedialne) przeznaczonych dla różnego rodzaju odwiedzających. Środki budżetowe w 2013 r. uległy zmniejszeniu o -12 % w porównaniu z ich wysokością w 2012 r. a współczynnik wykorzystania środków w 2013 r. wyniósł 97,1 % (wobec 84,9 % w 2012 r.).

3.3.
Tytuł 3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań

Rozdział 3 7 - Wydatki szczególne niektórych instytucji i niektórych organów

Ostateczne środki budżetowe w tytule 3 obejmują jedynie środki z rozdziału 3 7 dla pozycji 3 7 1 0 - "Koszty postępowania". W roku budżetowym 2013 środki te wyniosły 45.000 EUR i zostały zaangażowane w wysokości 26.110 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 58 % (75,8 % w 2012 r.).

Mowa tu jest o wydatkach na pokrycie honorariów adwokackich i innych kosztów, spoczywających na instytucji w ramach pomocy w zakresie kosztów postępowania. Ich prognozowanie jest utrudnione i tłumaczy bardzo różny stopień wykonania budżetowego w zależności od roku.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

PORÓWNANIE WYKONANIA BUDŻETU W ZAKRESIE DOCHODÓW W 2013 R. W STOSUNKU DO 2012 R. WEDŁUG ROZDZIAŁÓW

(w EUR)
Rozdział/ArtykułNależności ustalone w 2012 r.Należności ustalone w 2011 r.RóżnicaRóżnica w %Tytuł
4 0 0Wpływy z opodatkowania uposażeń, wynagrodzeń i świadczeń na rzecz członków instytucji, urzędników i innych pracowników23 051 377,6221 834 376,161 217 001,465,57 %
4 0 4Wpływy ze składki tymczasowej od wynagrodzeń członków instytucji, urzędników i innych czynnie zatrudnionych pracowników32 658,093 234 667,72- 3 202 009,63- 98,99 %
4 0Różne podatki i potrącenia23 084 035,7125 069 043,88- 1 985 008,17- 7,92 %
4 1 0Składki pracowników na ubezpieczenia emerytalne i rentowe16 155 664,4218 123 205,39- 1 967 540,97- 10,86 %
4 1 1Przeniesienie lub wykup uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników2 087 971,256 721 098,35- 4 633 127,10- 68,93 %
4 1Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe18 243 635,6724 844 303,74- 6 600 668,07- 26,57 %
Tytuł 441 327 671,3849 913 347,62- 8 585 676,24- 17,20 %
5 0 0Wpływy ze sprzedaży majątku ruchomego - Dochody przeznaczone na określony cel125 528,05122 275,753 252,302,66 %
5 0 2Wpływy ze sprzedaży publikacji, druków i filmów - Dochody przeznaczone na określony cel2 822,81222 064,49- 219 241,68- 98,73 %
5 0Wpływy ze sprzedaży majątku ruchomego (dostawy) i nieruchomości128 350,86344 340,24- 215 989,38- 62,73 %
5 2 0Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek na rachunkach instytucji217,1311 779,87- 11 562,74- 98,16 %
5 2Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek217,1311 779,87- 11 562,74- 98,16 %
5 5 0Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac na rzecz innych instytucji lub organów - Dochody przeznaczone na określony cel130,960,00130,96NA
5 5Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac130,960,00130,96NA
5 7 0Dochody pochodzące ze zwrotu kwot wypłaconych omyłkowo - Dochody przeznaczone na określony cel239 866,34132 432,03107 434,3181,12 %
5 7 3Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną instytucji - Dochody przeznaczone na określony cel644 626,02585 755,0758 870,9510,05 %
5 7Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną instytucji884 492,36718 187,10166 305,2623,16 %
5 8 1Dochody z odszkodowań otrzymanych z tytułu ubezpieczeń - Dochody przeznaczone na określony cel318 337,632 669,97315 667,6611 822,89 %
5 8Różne odszkodowania318 337,632 669,97315 667,6611 822,89 %
Tytuł 51 331 528,941 076 977,18254 551,7623,64 %
9 0 0Różne dochody0,000,000,000,00 %
9 0Różne dochody0,000,000,000,00 %
Tytuł 90,000,000,000,00 %
Ogółem42 659 200,3250 990 324,80- 8 331 124,48- 16,34 %

ZAŁĄCZNIK  II

STAN DOCHODÓW W 2013 R. - NALEŻNOŚCI USTALONE I NALEŻNOŚCI PRZENIESIONE

(w EUR)
Linie budżetoweTytułPierwotny budżetNależności ustalone w 2013 r.Należności pokrytePozostaje do pokrycia
4 0 0 0Wpływy z podatków od uposażeń, wynagrodzeń i innych świadczeń członków instytucji, urzędników i innych pracowników23 277 000,0023 051 377,6223 051 377,620,00
4 0 4 0Wpływy ze składki tymczasowej od wynagrodzeń członków instytucji, urzędników i innych czynnie zatrudnionych pracowników3 393 000,0032 658,0932 658,090,00
ogółem dla rozdziału 4 026 670 000,0023 084 035,7123 084 035,710,00
4 1 0 0Składki pracowników na ubezpieczenia emerytalne i rentowe18 124 000,0016 155 664,4216 155 664,420,00
4110Przeniesienie lub wykup uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników0,002 087 971,251 949 704,57138 266,68
ogółem dla rozdziału 4 118 124 000,0018 243 635,6718 105 368,99138 266,68
Tytuł 444 794 000,0041 327 671,3841 189 404,70138 266,68
5 0 0 1Wpływy ze sprzedaży innego majątku ruchomego - Dochody przeznaczone na określony cel0,00125 528,05122 768,222 759,83
5 0 2 0Wpływy ze sprzedaży publikacji, druków i filmów - Dochody przeznaczone na określony cel0,002 822,812 822,810,00
ogółem dla rozdziału 5 00,00128 350,86125 591,032 759,83
5 2 0 0Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek na rachunkach instytucji0,00217,13217,130,00
ogółem dla rozdziału 5 20,00217,13217,130,00
5 5 0 0Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac na rzecz innych instytucji lub organów - Dochody przeznaczone na określony cel0,00130,96130,960,00
ogółem dla rozdziału 550,00130,96130,960,00
5700Dochody pochodzące ze zwrotu kwot wypłaconych omyłkowo - Dochody przeznaczone na określony cel0,00239 866,3487 148,94152 717,40
5730Inne składki i zwroty zwiazane z działalnością administracyjną instytucji - Dochody przeznaczone na określony cel0,00644 626,02631 653,6112 972,41
ogółem dla rozdziału 5 70,00884 492,36718 802,55165 689,81
5810Dochody z odszkodowań otrzymanych z tytułu ubezpieczeń - Dochody przeznaczone na określony cel0,00318 337,63137 092,63181 245,00
ogółem dla rozdziału 5 80,00318 337,63137 092,63181 245,00
Tytuł 50,001 331 528,94981 834,30349 694,64
9 0 0 0Różne dochody0,000,000,000,00
ogółem dla rozdziału 9 00,000,000,000,00
Tytuł 90,000,000,000,00
Ogółem44 794 000,0042 659 200,3242 171 239,00487 961,32
(w EUR)
Linie budżetoweTytułŚrodki przeniesione z 2012 r. na 2013 r.Zmiany zaistaniałe w 2013 r.Środki przeniesione ogółem z 2012 r. na 2013 r.Dochody z należności przeniesionychPozostaje do pokrycia
4 1 1 0Przeniesienie lub wykup uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników162 574,34- 6 417,85156 156,4999 912,5256 243,97
ogółem dla rozdziału 4 1162 574,34- 6 417,85156 156,4999 912,5256 243,97
Tytuł 4162 574,34- 6 417,85156 156,4999 912,5256 243,97
5 0 0 1Wpływy ze sprzedaży innego majątku ruchomego - Dochody przeznaczone na określony cel0,000,000,000,000,00
5 0 2 0Wpływy ze sprzedaży publikacji, druków i filmów - Dochody przeznaczone na określony cel4 944,77- 120,004 824,774 399,77425,00
ogółem dla rozdziału 5 04 944,77- 120,004 824,774 399,77425,00
5 5 0 0Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac na rzecz innych instytucji lub organów - Dochody przeznaczone na określony cel0,000,000,000,000,00
(w EUR)
Linie budżetoweTytułŚrodki przeniesione z 2012 r. na 2013 r.Zmiany zaistaniałe w 2013 r.Środki przeniesione ogółem z 2012 r. na 2013 r.Dochody z należności przeniesionychPozostaje do pokrycia
ogółem dla rozdziału 5 50,000,000,000,000,00
5 7 0 0Dochody pochodzące ze zwrotu kwot wypłaconych omyłkowo - Dochody przeznaczone na określony cel22 192,420,0022 192,4217 270,714 921,71
5 7 3 0Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną instytucji - Dochody przeznaczone na określony cel10 192,010,0010 192,0110 192,010,00
ogółem dla rozdziału 5 732 384,430,0032 384,4327 462,724 921,71
Tytuł 537 329,20- 120,0037 209,2031 862,495 346,71
Ogółem199 903,54- 6 537,85193 365,69131 775,0161 590,68

ZAŁĄCZNIK Nr  III

PORÓWNANIE WYKONANIA BUDŻETU W ZAKRESIE ŚRODKÓW W 2013 R. W STOSUNKU DO 2012 R. WEDŁUG ROZDZIAŁÓW

(w EUR)
RozdziałTytułZobowiązania w 2013 r.Zobowiązania w 2012 r.RóżnicaRóżnica w %
1 0Członkowie instytucji32 179 432,3130 895 975,251 283 457,064,15 %
1 2Urzędnicy i pracownicy czasowi200 965 738,47196 730 313,464 235 425,012,15 %
1 4Inni pracownicy i usługi zewnętrzne16 238 217,2714 919 828,061 318 389,218,84 %
1 6Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji5 458 093,385 572 466,83- 114 373,45- 2,05 %
Tytuł 1254 841 481,43248 118 583,606 722 897,832,71 %
2 0Budynki i koszty dodatkowe61 886 134,5770 358 308,36- 8 472 173,79- 12,04 %
2 1Informatyka, wyposażenie i majątek ruchomy: nabycie, najem i utrzymanie18 955 545,0918 611 025,71344 519,381,85 %
2 3Bieżące wydatki operacyjne2 599 421,161 710 641,60888 779,5651,96 %
2 5Zebrania i konferencje571 052,78507 756,2063 296,5812,47 %
2 7Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie2 992 227,084 231 054,65- 1 238 827,57- 29,28 %
Tytuł 287 004 380,6895 418 786,52- 8 414 405,84- 8,82 %
3 7Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów26 110,0030 322,40- 4 212,40- 13,89 %
Tytuł 326 110,0030 322,40- 4 212,40- 13,89 %
Ogółem341 871 972,11343 567 692,52- 1 695 720,41- 0,49 %

ZAŁĄCZNIK  IV

W SZCZEGÓŁY WYKORZYSTANIA ŚRODKÓW W 2013 R. (ŚRODKI W ROKU BUDŻETOWYM I ŚRODKI PRZENIESIONE Z POPRZEDNIEGO ROKU)

(w EUR)
Wykaz 1 (środki w roku budżetowym)Wykaz 4 (środki przeniesione automatycznie z poprze dniego roku budżetowego)
Linia budżetowaPierwotny budżetPrzesunięciaŚrodki na rok budżetowyZobowiązaniaPłatnościDostępne środkiAnulowane środkiŚrodki przeniesione automatycznie z poprzedniego roku budżetowegoPłatności ze środków przeniesionychAnulowane środki
(1)(2)(3) = (1) + (2)(4)(5)(6) = (4) - (5)(7) = (3) - (4)(8)(9)(10) = (8) - (9)
10 0 0 Wynagrodzenia i dodatki do wynagrodzeń22 849 000,00-291 100,0022 557 900,0022 229 039,7022 229 039,700,00328 860,300,000,000,00
10 0 2 Należności związane

z objęciem funkcji, przeniesieniem

i zaprzestaniem pełnienia funkcji

565 000,00291 100,00856 100,00805 581,33797031,528 549,8150518,67124 709,5728 633,3696 076,21
10 2 Dodatki przejściowe2 279 000,002 279 000,002 122 075,672 122075,670,00156 924,330,000,000,00
10 3 Renty i emerytury6 666 000,006 666 000,006 381 515,426 381 515,420,00284 484,580,000,000,00
10 4 Delegacje288 000,00288 000,00288 000,0062 617,84225 382,160,00164 304,4653 746,73110557,73
10 6 Szkolenie435 000,00435 000,00353 220,19194653,72158 566,4781 779,8174 790,4527418,8647 371,59
10 9 Środki rezerwowe275 000,00275 000,000,000,000,00275 000,000,000,000,00
Rozdział 1 0 Członkowie instytucji33 357 000,000,0033 357 000,0032179 432,3131786 933,87392498,441177 567,69363 804,48109 798,95254 005,53
12 0 0 Wynagrodzenia i dodatki do wynagrodzeń202 805 000,00697 000,00203 502 000,00198 127515,09198 127515,090,005 374 484,910,000,000,00
12 0 2 Godziny nadliczbowe, za rtóre pobierane jest wynagrodzenie728 500,00728 500,00648 040,54648 040,540,0080 459,460,000,000,00
12 0 4 Należności związane z objęciem stanowiska przeniesieniem i zaprzestaniem pełnienia obowiązków2 908 000,00-697 000,002 211 000,002 190 182,842 069 425,50120 757,3420817,16232 173,4033 668,74198 504,66
12 2 Świadczenia związane z wcześniejszym zakończeniem wełnienia obowiązków230 000,00230 000,000,000,000,00230 000,000,000,000,00
12 9 Środki rezerwowe1 728 000,001 728 000,000,000,000,001 728 000,000,000,000,00
Rozdział 1 2 Urzędnicy i pracownicy czasowi208 399 500,000,00208 399 500,00200 965 738,47200 844 981,13120 757,347 433 761,53232173,4033 668,74198 504,66
14 0 0 Inni pracownicy5 200 000,00645 000,005 845 000,005 833 162,375 833 162,370,0011 837,630,000,000,00
14 0 4 Staże i wymiana personelu676 000,00-224 000,00452 000,00452 000,00445 976,986 023,020,0082 622,646,2382 616,41
14 0 5 Inne usługi zewnętrzne309 000,000,00309 000,00309 000,00251 642,8457 357,160,00105 482,6244 838,3960 644,23
14 0 6 Usługi zewnętrzne w zakresie tłumaczeń13 454 500,00-580 000,0012 874 500,009 644 054,907838022,571 806 032,333 230 445,102 035 982,751 564 540,85471 441,90
14 9 Środki rezerwowe47 000,000,0047 000,000,000,000,0047 000,000,000,000,00
Rozdział 14 Inni pracownicy i usługi zewnętrzne19 686 500,00-159 000,0019 527 500,0016 238 217,2714 368804,761869 412,51289 282,732 224 088,011 609 385,47614 702,54
16 10 Różne wydatki związane z rekrutacją personelu278 500,00278 500,00186 266,59173450,7512 815,8492 233,4129 870,988 951,5920 919,39
16 12 Doskonalenie zawodowe1 534 000,001 534 000,001 461 639,85879 878,63581 761,2272 360,15670 940,72615 040,6455 900,08
16 2 Delegacje346 500,00346 500,00346 500,00234 909,12111 590,880,0072 680,8417 025,7255 655,12
16 3 0 Świadczenia socjalne43 000,0043 000,000,000,000,0043 000,000,000,000,00
16 3 2 Kontakty pozasłużbowe między pracownikami i inne wydatki na cele socjalne267 500,00267 500,00242 534,79220621,1921 913,6024 965,219 870,945 450,644 420,30
16 5 0 Służba zdrowia189 000,00189 000,00153 445,9592 696,5060 749,4535 554,0596 398,9847 751,1748 647,81
16 5 2 Restauracje i stołówki198 000,0030 000,00228 000,00192 267,2092 112,19100 155,0135 732,8048 195,3647 169,281 026,08
16 5 4 Centrum Małego Dziecka (żłobek)2 950 000,002 950 000,002 875 439,002 225 661,91649 777,0974 561,00662 700,86347 095,23315 605,63
Rozdział 1 6 Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji5 806 500,0030 000,005 836 500,005 458 093,383 919 330,291538 763,09378406,621590 658,681088484,27502174,41
Tytuł 1 Osoby pracujące dla instytucji267 249 500,00-129 000,00267 120 500,00254 841481,43250 920050,053 921431,3812 279 018,574410 724,572 841337,431 569 387,14
2 0 0 0 Czynsze13 132 000,001 009 501,8014 141 501,8014 141 501,8014 141 501,800,000,0010 924,156 375,944 548,21
2 0 0 1 Opłata leasingowa30 030 000,00-1 520 097,0228 509 902,9828 508 992,6928 136437,34372 555,35910,29346 532,08204 047,79142 484,29
2 0 0 3 Zakup nieruchomości0,000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
2 0 0 5 Budowa budynków0,000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
2 0 0 7 Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych1 520 000,001 506 000,003 026 000,002 965 844,922 667292,05298 552,8760 155,0895 585,4795 585,470,00
2 0 0 8 Ekspertyzy i pomoc techniczna związane z projektami z zakresu nieruchomości1 440 000,00-545 404,78894 595,22892 755,03526 835,64365 919,391 840,19706 586,28608 027,8098 558,48
2 0 2 2 Sprzątanie i utrzymanie obiektów7 153 000,00-200 000,006 953 000,006 776 041,045 474955,771 301 085,27176 958,96976 733,58935 021,0741 712,51
2 0 2 4 Zużycie energii2 870 000,00-480 000,002 390 000,002 303 350,571 882 044,08421 306,4986 649,43465 176,23403 034,2162 142,02
2 0 2 6 Ochrona i nadzór budynków5 684 000,000,005 684 000,005 684 000,004 713 782,58970 217,420,00575 616,60469 386,37106 230,23
2 0 2 8 Ubezpieczenia112 000,000,00112 000,00108 182,01106 719,881 462,133 817,99210,800,00210,80
2 0 2 9 Inne wydatki związane z budynkami324 000,00230 000,00554 000,00505 466,51452 392,7953 073,7248 533,4954 027,7828 238,5725 789,21
Rozdział 2 0 Budynki i koszty dodatkowe62 265 000,000,0062 265 000,0061886134,5758101961,933 784 172,64378 865,433 231392,972 749 717,22481675,75
2 10 0 Nabycie, prace, konserwacja i utrzymanie wyposażenia i oprogramowania5 371 000,00- 5 000,005 366 000,005 357 562,453 445 684,571 911 877,888 437,551 547281,77544 700,042 581,73
2 10 2 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, opracowaniem i utrzymaniem oprogramowania i systemów9 883 000,00354 000,0010 237 000,0010233 168,905 539 946,984 693 221,923 831,104 300 122,034 225 876,0474 245,99
2 10 3 Opłaty telekomunikacyjne800 000,00800 000,00770 692,69520 506,79250 185,9029 307,31257 928,63238 661,4219 267,21
2 1 2 Meble926 000,0086 000,001 012 000,00992 584,26918 449,2674 135,0019 415,74923 421,33922 100,031 321,30
2 14 Wyposażenie i instalacje techniczne244 000,0012 000,00256 000,00238 202,19142 904,0395 298,1617 797,81100 364,0056 933,2943 430,71
2 16 Pojazdy1 408 500,001 408 500,001 363 334,601 221 648,75141 685,8545 165,40159 300,3654 082,14105 218,22
Rozdział 2 1 Informatyka, wyposażenie i majątek ruchomy: nabycie, najem i utrzymanie18 632 500,00447 000,0019 079 500,0018 955 545,0911789140,387166 404,71123 954,917 288418,12042 352,96246 065,16
2 3 0 Materiały papiernicze, biurowe oraz jednorazowego użytku736 000,00-213 000,00523 000,00522 507,12445 420,3277 086,80492,8897 417,4591 667,745 749,71
2 3 1 Obciążenia finansowe20 000,0020 000,0015 086,259 939,805 146,454 913,755 950,793 093,532 857,26
2 3 2 Koszty obsługi prawnej i odszkodowania20 000,0020 000,0017 343,800,0017 343,802 656,208 579,004 845,003 734,00
2 3 6 Opłaty pocztowe350 000,0045 000,00395 000,00360 000,00267 694,4292 305,5835 000,00172 627,5278 935,9593 691,57
2 3 8 Inne wydatki operacyjne1 717 000,001 717 000,001 684 483,991 529211,78155 272,2132 516,01113 450,4495 715,9317 734,51
Rozdział 2 3 Bieżące wydatki operacyjne2 843 000,00-168 000,002 675 000,002 599 421,162 252 266,32347 154,8475 578,84398 025,20274 258,15123 767,05
2 5 2 Koszty przyjęć i wydatki reprezentacyjne197 000,00197 000,00157865,98118527,2639 338,7239 134,0230 503,2015 691,8514811,35
2 5 4 Zebrania, kongresy i konferencje326 000,00326 000,00265 437,23106 114,53159 322,7060 562,77152 922,2584 948,4867 973,77
2 5 6 Wydatki związane z informacją i udziałem w wydarzeniach publicznych173 500,00173 500,00147 749,57104 923,8142 825,7625 750,4335 118,0416 767,3018 350,74
2 5 7 System informacji prawnej0,000,000,000,000,000,000,000,000,00
Rozdział 2 5 Zebrania i konferencje696 500,000,00696 500,00571052,78329 565,60241487,18125 447,22218 543,49117 407,63101135,86
2 7 0 Konsultacje, ekspertyzy i studia o ograniczonym charakterze0,000,000,000,000,000,000,000,000,00
2 7 2 Wydatki na dokumentację, bibliotekę i archiwizację1 333 500,001 333 500,001 333 500,001 067 843,44265 656,560,00213 430,69196 563,9016 866,79
2 7 4 0 Dziennik Urzędowy630 000,0052 000,00682 000,00682 000,00682 000,000,000,00133 590,41131 526,222 064,19
2 7 4 1 Publikacje o charakterze ogólnym1 185 000,00-202 000,00983 000,00976 727,08488 363,58488 363,506 272,922 080 623,971 761 709,47318 914,50
Rozdział 2 7 Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie3 148 500,00-150 000,002 998 500,002 992 227,082 238 207,02754 020,066 272,922427 645,07089 799,59337 845,48
Tytuł 2 Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne87 585 500,00129 000,0087 714 500,0087 004 380,6874 711141,2512 293 239,43710119,3213 564 024,8512 273 535,551290489,30
3 7 10 Koszty postępowania45 000,0045 000,0026 110,0014296,4211 813,5818 890,006 818,74734,106 084,64
3 7 11 Komitet Arbitrażowy ustanowiony na mocy art. 18 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej0,000,000,000,000,000,000,000,000,00
Rozdział 37 Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów45 000,000,0045 000,0026 110,0014 296,4211813,5818 890,006 818,74734,106 084,64
Tytuł 3 Wydatki wynikające

z wykonywania przez instytucję

szczególnych zadań

45 000,000,0045 000,0026 110,0014 296,4211813,5818 890,006 818,74734,106 084,64
10 0 Środki rezerwowe0,000,000,000,000,000,000,00
10 1 Rezerwa na nieprzewidziane wydatki0,000,000,000,000,000,000,00
Tytuł 1 0 Inne wydatki0,000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
Ogółem354 880 000,000,00354 880 000,00341871972,11325 645 487,7216 226 484,3913 008 027,8917 981568,1615 115 607,082865 961,08

ZAŁĄCZNIK  V

WYKORZYSTANIE DOCHODÓW PRZEZNACZONYCH NA OKREŚLONY CEL W 2013 R.

(w EUR)
Przeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel z 2012 r. na 2013 r.Dochody przeznaczone na określony cel w 2013 r.PłatnościPrzeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel (1) z 2013 r. na 2014 r.
1 0 - Członkowie instytucji233,800,00233,800,00
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi107 024,75185 829,15118 757,28172 213,56
1 4 - Ogółem inni pracownicy i usługi zewnętrzne3 631,4798,351 610,1498,35
1 6 - Pozostałe wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji498,139 397,111 176,298 718,51
Tytuł 1 - Osoby pracujące dla instytucji111 388,15195 324,61121 777,51181 030,42
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe401 093,26599 446,33674 853,59223 427,74
2 1 - Informatyka, wyposażenie i majątek ruchomy: nabycie, najem i utrzymanie153 961,69124 125,34150 240,31118 345,85
2 3 - Bieżące wydatki operacyjne76 572,7022 518,5476 189,1120 409,69
2 5 - Zebrania i konferencje1 090,23281,62684,00281,62
2 7 - Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie244 144,1062 259,82245 197,4743 457,21
Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne876 861,98808 631,651 147 164,48405 922,11
3 7 - Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów4 635,899 523,401 265,909 523,40
Tytuł 3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań4 635,899 523,401 265,909 523,40
Ogółem992 886,021 013 479,661 270 207,89596 475,93
(1) Zgodnie z art. 14 lit. b) nowego rozporządzenia finansowego wewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel są przenoszone tylko na jeden rok.
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Nie wliczając wpływu etatów uzyskanych w związku z rozszerzeniem o Chorwację od dnia 1 lipca 2013 r., których współczynnik obsadzenia - mimo że na koniec 2013 był już bardzo wysoki (niemalże 83 %) - nie osiągnął jeszcze normalnego poziomu, jak ma to miejsce w początkowej fazie wszystkich rozszerzeń.
3 Dz.U. C 148 z 2.7.2007, s. 1.
4 W celu dostosowania ich do różnych przepisów krajowych, które weszły w życie po ich wzniesieniu.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.