Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2012.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.181.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 26 czerwca 2013 r.

SPRAWOZDANIE Z ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI ZA ROK BUDŻETOWY 2012

(2013/C 181/01)

(Dz.U.UE C z dnia 26 czerwca 2013 r.)

Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2012

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej

1. WSTĘP

Niniejsze sprawozdanie, zgodnie z art. 142 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012(1) z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (rozporządzenia finansowego) i art. 227 zasad stosowania tego rozporządzenia "zawiera między innymi współczynnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy poszczególnymi pozycjami w budżecie". Umożliwia ono również przedstawienie po pierwsze "osiągnięcia celów na dany rok budżetowy, zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami" i po drugie "sytuacji finansowej oraz zdarzeń, które miały istotny wpływ na działania w ciągu roku budżetowego".

W tych ramach rozdział 2 niniejszego sprawozdania przedstawia ogólny przegląd wykonania budżetu w 2012 r., a rozdział 3 bardziej szczegółowo bada ewolucję linii budżetowych dla każdego rozdziału budżetu. Wreszcie w załącznikach zamieszczone są tabele zestawiające szczegółowe dane liczbowe odnoszące się do wykonania budżetu za 2012 r.

Co się tyczy działalności sądowniczej sensu stricto, informacje na jej temat zawarte zostały w umieszczonym na stronie internetowej Curia (http://curia.europa.eu) sprawozdaniu rocznym Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej za rok 2012, które dostarcza szczegółowych danych i statystyk odnoszących się do działalności sądowniczej Trybunału Sprawiedliwości, Sądu i Sądu do spraw Służby Publicznej. W roku 2012 w następstwie długotrwałego, lecz produktywnego procesu prawodawczego przyjęto nowy regulamin postępowania przed Trybunałem oraz pewne zmiany jego statutu. Zmiany te mają na celu po pierwsze unowocześnienie postępowania przed Trybunałem, a po drugie umożliwienie Trybunałowi dalszego polepszania jego skuteczności.

Również w 2012 r. zaobserwowano to stałe w ostatnich latach polepszenie. Czas trwania postępowań prejudycjalnych osiągnął poziom najniższy od końca lat 80., a Sądowi udało się, po szczególnie wydajnym roku, zmniejszyć zarówno liczbę zawisłych spraw, jak też czas trwania postępowań, który uległ skróceniu o dwa miesiące w tym roku.

W zakresie informatyki trzy przedsięwzięcia, których głównym celem jest przybliżenie Trybunału obywatelom całkowicie dowiodły swej użyteczności w 2012 r. Uruchomienie pod koniec 2011 r. systemu e-Curia pozwalającego na składanie i doręczanie pism procesowych drogą elektroniczną stanowi sukces, a liczba jego użytkowników znacznie wzrastała przez cały rok budżetowy. Nowa, bardziej wydajna wyszukiwarka orzecznictwa oraz umieszczony on-line katalog biblioteki Trybunału są również bardzo cenionymi narzędziami. Ponadto decyzja o zastąpieniu od dnia 1 stycznia 2012 r. Zbioru Orzeczeń trzech sądów publikowanego w wersji papierowej publikowanym w wersji elektronicznej nie tylko zmniejszy koszty publikacji, lecz również ułatwi prawnikom dostęp do orzecznictwa.

W zakresie nieruchomości prace remontowe w starych budynkach Erasmus, Thomas More i w budynku C przyłączonym do Pałacu weszły w końcowy etap, przez co możliwe będzie zajęcie wyremontowanych budynków we wrześniu 2013 r. wraz ze wznowieniem działalności po feriach sądowych, a w szczególności oddanie do dyspozycji pięciu nowych sal rozpraw. Ponadto kontynuowany jest projekt piątej rozbudowy budynków Trybunału. W perspektywie 2019 r. umożliwi on zebranie ogółu pracowników Trybunału (obecnie rozproszonych w wielu wynajmowanych budynkach) w tej samej siedzibie i zwiększenie w ten sposób skuteczności służb.

2. OGÓLNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU ZA 2012 R.

2.1. Dochody

Prognozowane dochody Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 wynosiły 43.986.000 EUR.

Jak pokazuje tabela 1, należności ustalone podczas roku budżetowego 2012 wynoszą 50.990.325 EUR i są wyższe o 15,92 % od prognozowanych.

Tabela 1

Prognozowane dochody i ustalone należności

(w EUR)
TytułPrognozowane dochody w 2012 r.Należności ustalone w 2012 r.% całości
4 - Dochody pochodzące od osób pracujących w instytucjach i innych organach Unii43 986 000,0049 913 347,6297,89
5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji0,001 076 977,182,11
9 - Dochody różne0,000,000,00
Ogółem43 986 000,0050 990 324,80100,00
%100,00 %115,92 %

Należy zauważyć, że stosunek dochodów do należności ustalonych w tytule 4 (głównie potrącenia w ramach pozycji dotyczących wynagrodzeń członków i personelu z tytułu podatków i składek na zabezpieczenie społeczne) stanowi bardzo duży procent całości dochodów (97,89 %), podczas gdy dochody w tytule 5 (pochodzące głównie ze zwrotu opłat związanych z najmem budynków T/T bis przez Trybunał Obrachunkowy i przez Centrum Tłumaczeń oraz ze sprzedaży energii elektrycznej wytwarzanej przez moduły fotowoltaiczne, sprzedaży publikacji, zwrotów opłat telekomunikacyjnych i produktów finansowych) stanowią zaledwie 2,11 % całości.

Załączniki I i II podają uzupełniające dane liczbowe dotyczące całości przepływu dochodów (stosunek dochodów do należności przeniesionych, stosunek dochodów do należności ustalonych, stosunek dochodów do należności zebranych).

Jeśli chodzi o dochody z należności przeniesionych z poprzedniego roku budżetowego, tabela 2 wskazuje, że dochody w ramach tytułu 5 stanowią największą część ogółu dochodów z należności przeniesionych uzyskanych w 2012 r. (91,35 %).

Tabela 2

Dochody z należności przeniesionych

(w EUR)
TytułPrzeniesienie z 2011 r. na 2012 r.Dochody z należności przeniesionych% całości
4 - Dochody pochodzące od osób pracujących w instytucjach i innych organach Unii6 151,216 151,218,65
5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji67 471,9164 988,9391,35
9 - Dochody różne0,000,000,00
Ogółem73 623,1271 140,14100,00
%100,00 %96,63 %

2.2. Wydatki

2.2.1. Środki na rok budżetowy

Środki zapisane w budżecie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 wynosiły 348.335.000 EUR.

Jak przedstawia to tabela 3, wykonanie budżetu za rok budżetowy 2012 osiągnęło kwotę 343.567.693 EUR, odzwierciedlającą stopień wykorzystania ostatecznych środków, który pozostaje tak jak w 2011 r., bardzo wysoki (blisko 99 %).

Należy zauważyć również, że wzorem lat poprzednich około trzy czwarte budżetu wykonanego przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej przeznaczone jest na wydatki na członków i personel (wydatki w ramach tytułu 1).

Tabela 3

Wykorzystanie środków w roku budżetowym

(w EUR)
TytułŚrodki budżetowe na 2012 r.Zobowiązania budżetowe w 2012 r.% Całości
1 - Osoby pracujące dla instytucji251 676 000,00248 118 583,6072,22 %
2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne96 619 000,0095 418 786,5227,77 %
3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań40 000,0030 322,400,01 %
1 0 - Inne wydatki00-
Ogółem348 335 000,00343 567 692,52100 %
%100 %98,63 %

Załączniki III i IV podają uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania środków zapisanych na rok budżetowy 2012 (porównanie względem roku 2011, stopień wykorzystania całości oraz szczegóły wykorzystania według linii budżetowych).

2.2.2. Środki przeniesione

Tabela 4 pokazuje, że środki przeniesione z roku budżetowego 2011 na rok budżetowy 2012, które ogółem wyniosły 18.169.843 EUR, zostały w bardzo dużej części wykorzystane podobnie jak miało to miejsce już w 2011 r. (87 % wobec 88 % w 2011 r.).

Tabela 4

Wykorzystanie środków przeniesionych

(w EUR)
TytułPrzeniesienie środków z 2011 r. na 2012 r.Płatności ze środków przeniesionychAnulowane środki
1 - Osoby pracujące dla instytucji5 816 286,244 771,063,601 045 222,64
2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne12 351 553,2811 043 794,431 307 758,85
3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań2 003,292 000,003,29
1 0 - Inne wydatki000
Ogółem18 169 842,8115 816 858,032 352 984,78
%100 %87,05 %12,95 %

Załącznik IV podaje uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania środków przeniesionych z roku budżetowego 2011 na rok budżetowy 2012.

2.2.3. Środki odpowiadające dochodom przeznaczonym na określony cel

Zgodnie z art. 21 rozporządzenia finansowego niektóre dochody mogą zostać przeznaczone na finansowanie konkretnych wydatków. Takie dochody przeznaczone na określony cel stanowią więc dodatkowe środki, które mogą zostać wykorzystane przez instytucję.

Tabela 5 poniżej wyszczególnia, według rozdziałów, kwoty dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesionych z jednego roku budżetowego na drugi oraz dochody przeznaczone na określony cel ustalone i uzyskane podczas roku budżetowego.

Tabela 5

Wykorzystanie dochodów przeznaczonych na określony cel

(w EUR)
TytułPrzeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel z 2011 r. na 2012 r.Dochody przeznaczone na określony cel w 2012 r.Płatności W 2012 r.Przeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel z 2012 r. na 2013 r.
(1)(2)(3)(4) = (1) + (2) - (3)
1 - Osoby pracujące dla instytucji59 735,4592 099,6040 446,90111 388,15
2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne1 112 148,06999 503,331 234 789,41876 861,98
3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań12 212,663 737,0911 313,864 635,89
1 0 - Inne wydatki0,000,000,000,00
Ogółem1 184 096,171 095 340,021 286 550,17992 886,02

Jak pokazuje tabela 5, środki z dochodów przeznaczonych na określony cel ustalonych w roku budżetowym 2012 wynoszą 1.095.340 EUR, przy czym 70 % tej kwoty pochodzi z następujących źródeł:

- zwrotu wydatków związanych z budynkami z tytułu powierzchni udostępnionych innym instytucjom (323.610 EUR),

- zysku ze sprzedaży publikacji Trybunału, takich jak Zbiory Orzeczeń (222.064 EUR),

- zwrotu opłat za połączenia telefoniczne lub przesyłki pocztowe (93.763 EUR),

- dochodów ze sprzedaży energii elektrycznej wytwarzanej przez moduły fotowoltaiczne (122.276 EUR).

Załącznik V podaje uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania dochodów przeznaczonych na określony cel.

2.2.4. Przesunięcia środków

W roku budżetowym 2012 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej dokonał na podstawie przepisów art. 22 i 24 dawnego rozporządzenia finansowego 18 przesunięć środków budżetowych na ogólną kwotę 15.797.500 EUR.

Zgodnie z art. 22 ust. 2 i art. 24 ust. 4 dawnego rozporządzenia finansowego 7 przesunięć środków stało się przedmiotem zawiadomienia organu budżetowego. Opiewają one łącznie na kwotę 14.087.000 EUR i odpowiadają większej części (89 %) łącznej kwoty przesunięć środków w roku budżetowym. Jak wyjaśniono poniżej w rozdziale 3, nieco ponad 12 mln EUR dotyczy przesunięć środków zrealizowanych w końcowej części roku w celu mobilizacji pewnych nadwyżek środków w ramach tytułów 1 i 2 budżetu, po to by dokonać wcześniejszych spłat w ramach pewnych ważnych projektów z dziedziny nieruchomości zgodnie z przepisami umów leasingowych podpisanych z władzami luksemburskimi. Zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami takie wcześniejsze spłaty przyczyniają się do zmniejszenia wielkości przyszłych ciężarów finansowych oraz opłat leasingowych omawianych projektów. Ponadto w wyniku decyzji, by rozpowszechniać Zbiór Orzeczeń trzech sądów instytucji w formie elektronicznej w zakresie orzeczeń wydanych od dnia 1 stycznia 2012 r., środki przeznaczone na pozycję 2 7 4 1 "Publikacje o charakterze ogólnym" zostały zasilone kwotą 0,9 mln EUR w celu uzupełnienia papierowego wydania Zbiorów Orzeczeń sprzed 2012 r. z wykorzystaniem korzystnych warunków wciąż obowiązującej w 2012 r. umowy (umowa ta wygasła z końcem tego roku).

Ponadto bez zawiadamiania organu budżetowego, jak to przewidują przepisy art. 22 ust. 4 dawnego rozporządzenia finansowego, dokonano 11 przesunięć w ramach artykułów na łączną kwotę 1.710.500 EUR, przy czym 550.000 EUR z tej kwoty dotyczy przesunięć środków zrealizowanych w końcowej części roku w celu dokonania wspomnianych już wcześniejszych spłat w ramach projektów z dziedziny nieruchomości.

Załącznik VI przedstawia szczegóły wszystkich tych przesunięć środków oraz linii budżetowych, z których one pochodzą oraz do których ich dokonano.

3. WYKONANIE BUDŻETU NA 2012 R. WEDŁUG ROZDZIAŁÓW

3.1. Tytuł 1 - Osoby pracujące dla instytucji

Jak wskazuje tabela 6, ostateczne środki budżetowe dla tytułu 1 na rok budżetowy 2012 wynoszą 251.676.000 EUR (spadek o 0,16 % w stosunku do 2011 r.) i stanowią 72 % całego budżetu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Środki te zostały zaangażowane w wysokości 248.118.584 EUR, co odpowiada wciąż bardzo wysokiemu współczynnikowi wykorzystania (ponad 98 %, podobnie jak w 2011 r.).

Tabela 6

Wykorzystanie środków w roku budżetowym

(w EUR)
Tytuł 1Środki w roku budżetowym 2012Zobowiązania w roku budżetowym 2012% całości
1 0 - Członkowie instytucji31 738 000,0030 895 975,2597,35
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi197 958 000,00196 730 313,4699,38
1 4 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne16 206 000,0014 919 828,0692,06
1 6 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji5 774 000,005 572 466,8396,51
Ogółem251 676 000,00248 118 583,6098,59

3.1.1. Rozdział 1 0 - Członkowie instytucji

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 31.738.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 30.895.975 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 97,35 % (wobec 97,64 % w 2011 r.).

Pierwsza część różnicy w wykorzystaniu środków w ramach tego rozdziału wiąże się przede wszystkim z wynagrodzeniami członków i różnicami pomiędzy współczynnikiem dostosowania wynagrodzeń, o którym ostatecznie zadecydowała Rada, i założeniami przyjętymi przy opracowywaniu budżetu (+ 0 % na dzień 1 stycznia 2012 r. wobec prognozowanych + 0,9 % i + 0 % od dnia 1 lipca 2012 r. wobec prognozowanych + 0,9 %).

Druga część różnicy w wykorzystaniu środków wiąże się z następującym co trzy lata odnowieniem mandatów członków trzech sądów i z nieprzewidywalnymi zdarzeniami mającymi inne przyczyny (odejście ze stanowiska, śmierć), które powodują pewne wydatki szczególne wymagane przez regulamin (świadczenia związane z podjęciem obowiązków, przeniesieniem i zaprzestaniem pełnienia obowiązków, dodatki przejściowe, renty i emerytury, itd.). Różnice takie są z natury nie do uniknięcia, gdyż proces przygotowywania budżetu wymaga, by przewidywania co do odnowienia składu członków i nieprzewidywalnych zdarzeń były ustalane z bardzo znacznym wyprzedzeniem (około półtora roku przed datą odnowienia) i oparte na ostrożnych założeniach, podczas gdy rzeczywiste odnowienie mandatów członków jest następnie wypadkową decyzji państw członkowskich oraz indywidualnych decyzji członków sądów.

Należy jednak zauważyć, że w roku budżetowym 2012 te nieuchronnie przypadkowe czynniki w mniejszym stopniu zaciążyły na różnicach w stanie środków (poczynione na początku 2011 r. przewidywania dotyczące odnowień mandatów w 2011 r. w ramach Trybunału niemalże w pełni potwierdziły się w październiku 2012 r., ponieważ miały miejsce 4 przypadki odnowienia mandatów wobec 5 prognozowanych w ramach budżetu na 2012 r.).

Wreszcie, jeżeli chodzi o przesunięcia środków, kwota 0,8 mln EUR została przeniesiona na koniec roku z rozdziału 1 0 do pozycji opłata leasingowa w rozdziale 2 0.

3.1.2. Rozdział 1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 197.958.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 196.730.313 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wyższemu niż w 2011 r. (ponad 99 % w 2012 r. wobec ponad 98 % w 2011 r.).

Rozdział 1 2 obejmuje największą kwotę środków wpisanych w ramach budżetu Trybunału (niemalże 57 % całkowitego budżetu). Nadwyżka stwierdzona na koniec roku budżetowego jest więc stosunkowo ograniczona, jeżeli weźmie się pod uwagę pełną kwotę środków oraz trudności z dokonywaniem prognoz budżetowych z niemal 12-miesięcznym wyprzedzeniem i przy pomocy wielu czynników prognozowania o charakterze jednoznacznie szacunkowym (współczynnik wzrostu wynagrodzeń, stopa inflacji, rytm rekrutacji lub rotacji personelu, współczynnik obniżenia ryczałtowego itd.). Tytułem przykładu i jak wspomniano już w pkt 3.1.1 powyżej, niemała część (w wysokości 2,9 mln EUR) zmian w środkach ma wytłumaczenie w różnicach pomiędzy współczynnikiem dostosowania wynagrodzeń, o którym ostatecznie zadecydowała Rada (od dnia 1 lipca 2010 r., kiedy to zatwierdzono wzrost o 0,1 %, nie został zatwierdzony żaden wzrost), a założeniami przyjętymi przy opracowywaniu budżetu na 2012 r. zgodnie z propozycją Komisji.

Należy podkreślić, że stwierdzona nadwyżka jest związana z przywołanymi powyżej różnymi czynnikami prognozowania, a nie z pogorszeniem współczynnika obsadzenia stanowisk, który w Trybunale Sprawiedliwości pozostaje bardzo wysoki. Współczynnik wolnych stanowisk wynosi bowiem średnio około 3 %, co stanowi procent odzwierciedlający zwyczajową rotację personelu. Wspomniane dobre rezultaty są wynikiem bardzo aktywnej polityki rekrutacyjnej wszystkich służb Trybunału, pozwalającej zredukować do minimum liczbę wolnych etatów, pomimo ograniczeń związanych z nieuniknioną i normalną rotacją personelu oraz istotnych trudności w zakresie rekrutacji personelu w Luksemburgu, wynikających z wysokich kosztów utrzymania w tym miejscu. Niewielki współczynnik nieobsadzenia etatów stanowi również bardzo dobry wskaźnik obciążenia pracą służb Trybunału, biorąc pod uwagę zmiany w działalności sądowniczej w ostatnich latach.

Ogólnie rzecz ujmując, Trybunał wykorzystuje analizę stwierdzonych rozbieżności w wykorzystaniu środków wpisanych do rozdziału 1 2 do dalszego udoskonalania metodologii w zakresie przewidywań dotyczących wynagrodzeń i do osiągnięcia jeszcze większej skuteczności w zakresie wykorzystywania środków. W tym duchu przy obliczaniu budżetu na 2013 r. wprowadzone zostało istotne dostosowanie metodologii prowadzące do ograniczenia wnioskowanych środków rzędu 3,5 mln EUR.

Wreszcie, jeżeli chodzi o przesunięcia środków, obydwa organy władzy budżetowej zezwoliły w ostatniej części roku na mobilizację znacznej części nadwyżki stwierdzonej w rozdziale 1 2 w celu zwiększenia środków w ramach rozdziału 2 0, po to by dokonać wcześniejszych spłat na poczet pewnych ważnych projektów z dziedziny nieruchomości (9 mln EUR).

3.1.3. Rozdział 1 4 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne

Ogólnie rzecz ujmując, ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 16.206.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 14.919.828 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania niższemu niż w 2011 r. (92 % w 2012 r. wobec 98 % w 2011 r.)

Ostateczne środki wpisane do rozdziału 1 4 dotyczą głównie dwóch pozycji budżetowych. Chodzi tu po pierwsze, w przypadku niemalże 29 % ogółu środków w ramach rozdziału, o pozycję 1 4 0 0 "Inni pracownicy" (w której współczynnik wykorzystania jest bliski 99 % podobnie jak w 2011 r.), a po drugie, w przypadku niemalże 65 % ogółu środków w ramach rozdziału, o pozycję 1 4 0 6 "Usługi zewnętrzne w zakresie tłumaczeń" (w której współczynnik wykorzystania spadł do 89 % w stosunku do współczynnika 97,5 % zaobserwowanego w 2011 r.) przeznaczone na opłacenie usług zewnętrznych tłumaczy konferencyjnych i tłumaczy.

Ogólnie rzecz ujmując, należy przypomnieć, iż polityka priorytetowego wykorzystywania zasobów wewnętrznych pozwala ograniczyć do minimum korzystanie z usług zewnętrznych usługodawców, które stanowi jednak niezbędną zmienną dostosowującą w celu sprostania przyrostowi liczby rozpraw i stron do tłumaczenia wynikającym z obfitej działalności sądowniczej.

Zastosowanie w dziedzinie tłumaczeń różnych środków proceduralnych wprowadzonych przez Trybunał w poprzednich latach budżetowych i znacznie wzmocnionych w roku 2011 w związku z presją przejawiającą się wzrostem liczby stron do tłumaczenia (+ 5,7 % w 2008 r., + 6,7 % w 2009 r., + 12,6 % w 2010 r. i jeszcze + 7,7 % w 2011 r.) doprowadziło wreszcie do znacznego ograniczenia liczby stron do tłumaczenia w 2012 r. w stosunku do całkowitej liczby stron do tłumaczenia w 2011 r. (- 8,8 %) i w konsekwencji do wykorzystania w mniejszym zakresie środków na tłumaczenia zewnętrzne.

Jeżeli chodzi o przesunięcia środków, obydwa organy władzy budżetowej zezwoliły w ostatniej części roku na mobilizację znacznej części nadwyżki stwierdzonej w rozdziale 1 4 w celu zwiększenia środków w ramach rozdziału 2 0, po to by dokonać wcześniejszych spłat na poczet pewnych ważnych projektów z dziedziny nieruchomości (1,45 mln EUR).

3.1.4. Rozdział 1 6 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 5.774.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 5.572.467EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu niemalże 97 % (wobec 95 % w 2011 r.).

Dwie pozycje tego rozdziału odpowiadają prawie 80 % ostatecznych środków. Chodzi tu o pozycję 1 6 1 2 "Doskonalenie zawodowe", której współczynnik wykorzystania wyniósł niemalże 99 % (wobec 94 % w 2011 r.), oraz o pozycję 1 6 5 4 "Centrum Małego Dziecka (żłobek)", której współczynnik wykorzystania osiągnął - podobnie jak w 2011 r. - 100 %.

Jeżeli chodzi o pozycję 1 6 5 4, konieczne było zasilenie początkowych środków budżetowych kwotą 305.000 EUR w następstwie wniosku Komisji mającego na celu pokrycie deficytu operacyjnego w 2012 r., który wynika jednocześnie ze skutków finansowych wyroku dotyczącego wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w Centrum Małego Dziecka na podstawie luksemburskich przepisów prawa prywatnego (w ramach układu zbiorowego dla sektora pomocy i opieki) oraz z oddania do użytku budynku CPE V w ramach nowej szkoły europejskiej Luksemburg-II otwartej we wrześniu 2012 r.

3.2. Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne

Jak wskazuje tabela 7, ostateczne środki budżetowe dla tytułu 2 na rok budżetowy 2012 wynoszą 96.619.000 EUR, co stanowi niemalże 28 % całego budżetu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Środki te zostały zaangażowane w wysokości 95.418.787 EUR, co odpowiada bardzo wysokiemu współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu ponad 99 %, podobnie jak w 2011 r.

Tabela w załączniku 3 wskazuje również, że ostateczne środki zaangażowane w 2012 r. (95,42 mln EUR) wzrosły o prawie 8 % w stosunku do środków w 2011 r. (88,37 mln EUR).

Tabela 7

Wykorzystanie środków w roku budżetowym

(w EUR)
Tytuł 2Środki w roku budżetowym 2012Zobowiązania w roku budżetowym 2012% wykorzystania
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe70 942 000,0070 358 308,3699,18
2 1 - Informatyka, wyposażenie i majątek ruchomy: nabycie, najem i utrzymanie18 850 000,0018 611 025,7198,73
2 3 - Bieżące wydatki administracyjne1 832 000,001 710 641,6093,38
2 5 - Zebrania i konferencje710 000,00507 756,2071,51
2 7 - Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie4 285 000,004 231 054,6598,74
Ogółem96 619 000,0095 418 786,5298,76

3.2.1. Rozdział 2 0 - Budynki i koszty dodatkowe

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 70.942.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 70.358.308 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 99,18 % (wobec 99,57 % w 2011 r.).

Środki te są przeznaczone na sfinansowanie najmu, nabycia i funkcjonowania różnych zajmowanych przez Trybunał Sprawiedliwości budynków.

Bardziej ogólnie polityka instytucji w dziedzinie nieruchomości realizuje dwa główne cele:

- po pierwsze, Trybunał zmierza do zebrania ogółu swych służb w jednej siedzibie w celu optymalizacji swego funkcjonowania,

- po drugie, po początkowym okresie realizowania polityki najmu, od momentu ostatecznego określenia, że siedzibą Trybunału jest Luksemburg (o czym zadecydowała Rada Europejska w Edynburgu w 1992 r.), dąży on do tego, by stać się właścicielem zajmowanych przez niego budynków, wzorem innych instytucji i zgodnie z zaleceniami specjalnego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego (nr 2/2007(2)), w którym podkreśla się oszczędności budżetowe takiej polityki.

Bardziej szczegółowe informacje dotyczące polityki instytucji w dziedzinie nieruchomości oraz stanu projektów w toku realizacji dostarczane są władzy budżetowej co roku w szczególnym sprawozdaniu kierowanym do niej w drugim kwartale.

Ostateczne środki w ramach artykułów 2 0 0 - "Budynki" oraz 2 0 2 - "Koszty związane z budynkami", stanowią odpowiednio 80 % (56.495.000 EUR) i 20 % (14.447.000 EUR) ogółu środków dla tego rozdziału.

Środki w ramach artykułu 2 0 0 "Budynki" służą finansowaniu zasadniczo wydatków na czynsze i na opłatę leasingową.

Wydatki z pozycji 2 0 0 0 - "Czynsze" - wyniosły niemalże 12,8 mln EUR (współczynnik wykorzystania 100 %) i zostały poniesione z tytułu najmu czterech budynków (Allegro, Geos, budynku T i budynku T bis), których zajmowanie jest w dalszym ciągu konieczne. Budynki Allegro i Geos zostaną opuszczone pod koniec 2013 r., gdy dostępne staną się stare budynki Erasmus, Thomas More i budynek C przyłączony do Pałacu, będące obecnie w końcowej fazie prac remontowych(3). Natomiast budynki T i T bis będą musiały zostać zachowane do momentu ukończenia projektu piątej rozbudowy budynków Trybunału (który został przedstawiony dwóm organom władzy budżetowej i przez nie zatwierdzony w lipcu 2011 r.) w perspektywie 2017 r.

Z kolei wydatki z pozycji 2 0 0 1 - "Opłata leasingowa" wyniosły 42 mln EUR (współczynnik wykorzystania 100 %) i odpowiadają głównie opłatom należnym zgodnie z zawartymi z władzami luksemburskimi dwiema umowami budowy i nabycia różnych budynków głównej siedziby Trybunału (w tym wyremontowanego i rozbudowanego Pałacu oddanego do użytku pod koniec 2008 r.). Jak już wspomniano powyżej, pewne nadwyżki środków uwolnionych w tytułach 1 i 2 budżetu mogły zostać przeznaczone na wcześniejsze spłaty uzupełniające (prawie 12,65 mln EUR), które pozwalają, w trosce o należyte zarządzanie finansami i wzorem kroków podejmowanych od 2007 r., na bardzo znaczne ograniczenie przyszłych obciążeń finansowych oraz opłat leasingowych dotyczących projektów nabycia.

Jeśli chodzi o wydatki z artykułu 2 0 2 - "Koszty związane z budynkami" - wyniosły one 13.864.929 EUR (współczynnik wykorzystania 96 % wobec 98,4 % w 2011 r.) i odpowiadają, prawie w całości, kosztom sprzątania i utrzymania obiektów, zużycia energii, a także zapewnienia bezpieczeństwa i nadzoru nad budynkami, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania zespołu budynków Trybunału. Obniżenie współczynnika wykorzystania środków w ramach tego artykułu może zostać wytłumaczone dwoma czynnikami: po pierwsze mniejszymi niż przewidywane wydatkami w zakresie poważnych prac remontowych w budynkach przyłączonych do Pałacu, których ukończenie przewiduje się w pierwszym półroczu 2013 r. i po drugie znaczną oszczędnością energii związaną jednocześnie z lepszymi warunkami umownymi (międzyinstytucjonalna umowa zawarta przez OIB) oraz mniej niekorzystnymi niż w 2011 r. warunkami pogodowymi.

3.2.2. Rozdział 2 1 - Informatyka, wyposażenie i majątek ruchomy

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 18.850.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 18.611.026 EUR, co odpowiada bardzo wysokiemu współczynnikowi wynoszącemu niemalże 99 %, podobnie jak w 2011 r.

Środki z rozdziału 2 1 są w większości (84 %) przeznaczone na wydatki związane z informatyką, zaś ich pozostała część na wydatki na umeblowanie, wyposażenie i instalacje techniczne oraz na pojazdy.

Jeżeli chodzi o artykuł 2 1 0 "Wyposażenie, koszty eksploatacji oraz usługi związane z informatyką i telekomunikacją", należy podkreślić, jak istotne jest znaczenie tych wydatków dla prawidłowego funkcjonowania całej działalności Trybunału Sprawiedliwości - w pierwszej kolejności działalności sądowniczej, lecz również działalności tłumaczeniowej i administracyjnej.

Równolegle do pewnych ważnych przedsięwzięć zwłaszcza w kontekście elektronicznej publikacji orzeczeń kontynuowano inne projekty i ulepszenia różnych aplikacji wewnętrznych w celu podniesienia skuteczności i wydajności służb uczestniczących w procesie sądowniczym.

Środki budżetowe przeznaczone na informatykę wzrosły o 1,4 mln EUR (tj. o prawie + 10 %) w 2012 r. w stosunku do 2011 r. W tym zakresie bieżące potrzeby wykazują wzrost o 0,7 mln EUR w stosunku do 2011 r. W 2012 r. konieczne były bowiem pewne inwestycje w rozwój i nabycie wyposażenia, utrzymanie instalacji i opłaty telekomunikacyjne/multimedialne zwłaszcza w ramach elektronizacji przepływu dokumentów i elektronicznej publikacji orzeczeń. Ponadto na Dyrekcję Technologii Informacyjnej nałożono pewne obowiązki, zwłaszcza w zakresie administrowania fotokopiarkami sieciowymi oraz zespoloną siecią bezpieczeństwa, które do 2011 r. spoczywały na Dyrekcji Budynków i Logistyki.

Co się tyczy wzrostu wysokości środków na potrzeby strategiczne (0,7 mln EUR) to wynika on po pierwsze z wdrożenia drugiej części trzyletniego planu 2011-2013 bezpieczeństwa infrastruktury oprogramowania (plan ten ma na celu wdrożenie zaleceń niedawnych audytów zewnętrznych w celu zadośćuczynienia wymogom ciągłości niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania w dużym stopniu zinformatyzowanych już sądów) i po drugie z inwestycji w infrastrukturę informatyczną zrealizowanych w ramach projektu z zakresu nieruchomości dotyczącego remontu budynków przyłączonych do Pałacu.

Jeżeli chodzi o pozostałe pozycje budżetowe w ramach rozdziału 2 1, wydatki związane z wyposażeniem, instalacjami technicznymi i pojazdami są podobne do wydatków w 2011 r. Wreszcie wydatki związane z zakupem umeblowania uległy znacznemu wzrostowi w 2012 r. z powodu konieczności poczynienia inwestycji w wyposażenie remontowanych budynków przyłączonych do Pałacu.

3.2.3. Rozdział 2 3 - Bieżące wydatki administracyjne

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 1.832.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 1.710.642 EUR, czyli blisko w 93 % (wobec 96 % w 2011 r.).

Jak wskazuje tabela w załączniku III, środki zaangażowane w 2012 r. w ramach tego rozdziału wykazują ogółem spadek o ponad 15 % w stosunku do 2011 r. Środki te dotyczą w niemal 73 % dwóch następujących rodzajów wydatków:

- wydatków artykułu 2 3 0 "Materiały piśmienne i biurowe oraz inne materiały podlegające zużyciu", które wzrosły do 699.845 EUR (przy współczynniku wykorzystania wynoszącym 99 %). Duży spadek środków zaobserwowany w 2012 r. wynoszący prawie 25 % w stosunku do 2011 r. stanowi potwierdzenie bardzo dużych oszczędności środków, jakich dokonano już w tej pozycji w ostatnich latach z powodu coraz bardziej wzmożonego korzystania z elektronicznej wymiany informacji w ramach instytucji,

- i wydatków artykułu 2 3 6 "Opłaty pocztowe", które wyniosły 635.000 EUR (współczynnik wykorzystania 100 %) i wykazują spadek o niemalże 6 % w stosunku do wydatków w budżecie na 2011 r., przy czym wspomniane już wprowadzenie systemu e-Curia doprowadziło do ograniczenia potrzeb wysyłania listów poleconych w ramach administrowania sprawami rozpatrywanymi przez Trybunał.

Wreszcie należy przypomnieć, iż zrealizowano wysiłki w celi ograniczenia wydatków administracyjnych z artykułu 2 3 8 "Inne wydatki administracyjne" o budżecie wynoszącym 444.000 EUR w 2012 r. i których współczynnik wykorzystania został obniżony do 79,3 % (wobec 86,7 % w 2011 r. w ramach mniej więcej takiego samego budżetu). Należy również wspomnieć, iż ten artykuł budżetowy obejmuje między innymi środki przeznaczone na wspieranie bardziej przyjaznej dla środowiska polityki mobilności pracowników Trybunału zarówno w zakresie dojazdów do pracy, jak też przemieszczania się w ramach pracy pomiędzy różnymi budynkami instytucji. Środki te pozwalają na wywiązanie się z zawartej z miastem Luksemburg międzyinstytucjonalnej umowy w sprawie wykorzystania miejskiej sieci autobusowej w wysokości 90.000 EUR.

3.2.4. Rozdział 2 5 - Zebrania i konferencje

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 710.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 507.756 EUR.

W 2012 r. pakiet środków jest celowo ograniczony w stosunku do 2010 r. i obserwowalny jest również spadek ich wykorzystania (z 74 % w 2011 r. do 71,5 % w 2012 r.), mający wytłumaczenie w nieuchronnie bardziej przypadkowym charakterze wydatków w ramach tego rozdziału, poświęconych w dużej części na wydarzenia protokolarne, oficjalne wizyty w Trybunale, seminaria oraz wizyty badawcze i informacyjne.

Działalność protokolarna odznaczyła się licznymi uroczystymi posiedzeniami, w tym zwłaszcza posiedzeniami dotyczącymi członków Trybunału Obrachunkowego, którzy podjęli obowiązki w 2012 r. oraz członków Trybunału Sprawiedliwości przy okazji częściowego odnowienia składu tego sądu, do jakiego doszło na początku października.

Ponadto seminaria lub zjazdy przedstawicieli krajowych systemów wymiaru sprawiedliwości pozwalają Trybunałowi na realizację celu, którym jest zapoznanie sędziów krajowych z funkcjonowaniem instytucji, mechanizmem odesłania prejudycjalnego oraz praktyką w zakresie prawa Unii Europejskiej. Oprócz "Dorocznego forum przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości", które miało szczególne znaczenie z okazji 60. rocznicy Trybunału (wśród 99 przedstawicieli różnych państw Unii reprezentowane były najwyższe sądy krajowe) 94 dni seminariów umożliwiło spotkania 1 397 uczestników.

Wreszcie organizacja wizyt badawczych lub informacyjnych przeznaczonych dla szerszej publiczności (582 grupy, ogółem 12 629 odwiedzających) odpowiada trosce o zapewnienie lepszego poinformowania o instytucji sądowej i orzecznictwie Unii Europejskiej.

3.2.5. Rozdział 2 7 - Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 4.285.000 EUR, przy wzroście o niemalże 43 % w stosunku do 2011 r., zostały zaangażowane w wysokości 4.231.055 EUR, czyli niemalże w 99 %, podobnie jak w 2011 r.

Środki tego rozdziału zostały przeznaczone na dwa typy wydatków, które w całości wspierają działalność sądowniczą:

- wydatki artykułu 2 7 2 "Wydatki na dokumentację, bibliotekę i archiwizację", które wyniosły 1.263.607 EUR (współczynnik wykorzystania wynoszący 99 %), co stanowi wzrost o 97.123 EUR w stosunku do 2011 r. (tj. + 8,3 %). Należy przypomnieć, że wydatki te stanowią niezbędną inwestycję w prawidłowe funkcjonowanie trzech sądów i służb instytucji,

- wydatki artykułu 2 7 4 "Wytwarzanie i rozpowszechnianie", które wyniosły 2.967.448 EUR wobec 1.803.276 EUR w 2011 r. (współczynnik wykorzystania wynoszący prawie 99 % w 2012 r. wobec 98,4 % w 2011 r.). Wydatki te służą w większości publicznemu udostępnianiu wyroków i opinii oraz Zbiorów Orzeczeń trzech sądów. Działalność ta opiera się na ścisłej współpracy z Urzędem Publikacji Unii Europejskiej. Decyzja o publikowaniu Zbioru Orzeczeń w formie elektronicznej w przypadku orzeczeń wydanych od dnia 1 stycznia 2012 r. nie zwalnia Trybunału z obowiązku uzupełnienia papierowego wydania Zbiorów Orzecznictwa sprzed 2012 r. W tym celu i przy pełnym porozumieniu z Urzędem Publikacji Trybunał postanowił więc rozpocząć wytwarzanie tych ostatnich Zbiorów Orzeczeń przed końcem 2012 r., co wymagało zasilenia kwotą 0,925 mln EUR środków budżetowych przeznaczonych na publikację, którymi zarządza Urząd Publikacji. Przesunięcia tego dokonano dzięki oszczędnościom uwolnionym w ramach artykułu 2 0 2 "Koszty związane z budynkami".

W mniejszej części wydatki z artykułu 2 7 4 pokrywają również koszty wydawania Sprawozdania rocznego Trybunału oraz materiałów informacyjnych (broszury, prospekty i inne materiały multimedialne) przeznaczonych dla różnego rodzaju odwiedzających. Duży spadek poziomu tych ostatnich środków (rzędu prawie 31 % w porównaniu z 2011 r.) ma wytłumaczenie po pierwsze w oszczędnościach dokonanych przy wytwarzaniu sprawozdania rocznego instytucji w 22 językach urzędowych i po drugie w mniejszych potrzebach odnawiania materiałów informacyjnych ze względu na istniejące zapasy.

3.3. Tytuł 3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań

Rozdział 3 7 - Wydatki szczególne niektórych instytucji i niektórych organów

Ostateczne środki budżetowe w tytule 3 obejmują jedynie środki z rozdziału 3 7 dla pozycji 3 7 1 0 - "Koszty postępowania". W roku budżetowym 2012 środki te wyniosły 40.000 EUR i zostały zaangażowane w wysokości 30.322 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 76 % (83,5 % w 2010 r.).

Mowa tu jest o wydatkach na pokrycie honorariów adwokackich i innych kosztów, spoczywających na instytucji w ramach pomocy w zakresie kosztów postępowania. Ich prognozowanie jest utrudnione i tłumaczy bardzo różny stopień wykonania budżetowego w zależności od roku.

______

(1) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

(2) Dz.U. C 148 z 2.7.2007, s. 1.

(3) W celu dostosowania ich do różnych przepisów krajowych, które weszły w życie po ich wzniesieniu.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

PORÓWNANIE WYKONANIA BUDŻETU W ZAKRESIE DOCHODÓW W 2012 R. W STOSUNKU DO 2011 R. WEDŁUG ROZDZIAŁÓW

(w EUR)
Rozdział/ArtykułTytułNależności ustalone w 2012 r.Należności ustalone w 2011 r.RóżnicaRóżnica w %
4 0 0Wpływy z opodatkowania uposażeń, wynagrodzeń i świadczeń na rzecz członków instytucji, urzędników, innych pracowników i osób otrzymujących emeryturę lub rentę21 834 376,1621 235 431,88598 944,282,82
4 0 4Wpływy ze składki tymczasowej od wynagrodzeń członków instytucji, urzędników i innych czynnie zatrudnionych pracowników3 234 667,723 147 475,5287 192,202,77
4 0Różne podatki i potrącenia25 069 043,8824 382 907,40686 136,482,81
4 1 0Składki pracowników na ubezpieczenia emerytalne i rentowe18 123 205,3918 112 907,4010 297,990,06
4 1 1Przeniesienie lub wykup uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników6 721 098,35629 432,146 091 666,21967,80
4 1Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe24 844 303,7418 742 339,546 101 964,2032,56
Tytuł 449 913 347,6243 125 246,946 788 100,6815,74
5 0 0Wpływy ze sprzedaży majątku ruchomego - Dochody przeznaczone na określony cel cel122 275,75353 288,60- 231 012,85- 65,39
5 0 2Wpływy ze sprzedaży publikacji, druków i filmów - Dochody przeznaczone na określony cel222 064,49133 563,8788 500,6266,26
5 0Wpływy ze sprzedaży majątku ruchomego (dostawy) i nieruchomości344 340,24486 852,47- 142 512,23- 29,27
5 2 0Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek na rachunkach instytucji11 779,8756 174,70- 44 394,83- 79,03
5 2Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek11 779,8756 174,70- 44 394,83- 79,03
5 7 0Dochody pochodzące ze zwrotu kwot wypłaconych omyłkowo - Dochody przeznaczone na określony cel132 432,03399 565,83- 267 133,80- 66,86
5 7 3Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną instytucji - Dochody przeznaczone na określony cel585 755,07486 930,5998 824,4820,30
5 7Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną instytucji718 187,10886 496,42- 168 309,32- 18,99
5 8 1Dochody z odszkodowań otrzymanych z tytułu ubezpieczeń - Dochody przeznaczone na określony cel2 669,977 523,73- 4 853,76- 64,51
5 8Różne odszkodowania2 669,977 523,73- 4 853,76- 64,51
Tytuł 51 076 977,181 437 047,32- 360 070,14- 25,06
9 0 0Różne dochody0,000,000,000,00
9 0Różne dochody0,000,000,000,00
Tytuł 90,000,000,000,00
Ogółem50 990 324,8044 562 294,266 428 030,5414,42

ZAŁĄCZNIK  II

STAN DOCHODÓW W 2012 R. - NALEŻNOŚCI USTALONE I NALEŻNOŚCI PRZENIESIONE

(w EUR)
Linie budżetoweTytułPierwotny budżetNależności ustalone w 2012 r.Należności pokrytePozostaje do pokrycia
4 0 0 0Wpływy z podatków od uposażeń, wynagrodzeń i innych świadczeń członków instytucji, urzędników i innych pracowników22 623 000,0021 834 376,1621 834 376,160,00
4 0 4 0Wpływy ze składki tymczasowej od wynagrodzeń członków instytucji, urzędników i innych czynnie zatrudnionych pracowników3 319 000,003 234 667,723 234 667,720,00
ogółem dla rozdziału 4 025 942 000,0025 069 043,8825 069 043,880,00
4 1 0 0Składki pracowników na ubezpieczenia emerytalne i rentowe18 044 000,0018 123 205,3918 123 205,390,00
4 1 1 0Przeniesienie lub wykup uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników0,006 721 098,356 558 524,01162 574,34
ogółem dla rozdziału 4 118 044 000,0024 844 303,7424 681 729,40162 574,34
Tytuł 443 986 000,0049 913 347,6249 750 773,28162 574,34
5 0 0 1Wpływy ze sprzedaży innego majątku ruchomego - Dochody przeznaczone na określony cel122 275,75122 275,750,00
5 0 2 0Wpływy ze sprzedaży publikacji, druków i filmów - Dochody przeznaczone na określony cel0,00222 064,49217 119,724 944,77
ogółem dla rozdziału 5 00,00344 340,24339 395,474 944,77
5 2 0 0Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek na rachunkach instytucji0,0011 779,8711 779,870,00
ogółem dla rozdziału 5 20,0011 779,8711 779,870,00
5 7 0 0Dochody pochodzące ze zwrotu kwot wypłaconych omyłkowo - Dochody przeznaczone na określony cel0,00132 432,03110 239,6122 192,42
5 7 3 0Inne składki i zwroty zwiazane z działalnością administracyjną instytucji - Dochody przeznaczone na określony cel0,00585 755,07578 046,047 709,03
ogółem dla rozdziału 5 70,00718 187,10688 285,6529 901,45
5 8 1 0Dochody z odszkodowań otrzymanych z tytułu ubezpieczeń - Dochody przeznaczone na określony cel0,002 669,972 669,970,00
ogółem dla rozdziału 5 80,002 669,972 669,970,00
Tytuł 50,001 076 977,181 042 130,9634 846,22
9 0 0 0Różne dochody0,000,000,000,00
ogółem dla rozdziału 9 00,000,000,000,00
Tytuł 90,000,000,000,00
Ogółem43 986 000,0050 990 324,8050 792 904,24197 420,56
Linie budżetoweTytułŚrodki przeniesione z 2011 r. na 2012 r.Zmiany zaistaniałe w 2012 r.Środki przeniesione ogółem z 2011 r. na 2012 r.Dochody z należności przeniesionychPozostaje do pokrycia
4 1 1 0Przeniesienie lub wykup uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników12 654,77- 6 503,566 151,216 151,210,00
ogółem dla rozdziału 4 112 654,77- 6 503,566 151,216 151,210,00
Tytuł 412 654,77- 6 503,566 151,216 151,210,00
5 0 0 1Wpływy ze sprzedaży innego majątku ruchomego - Dochody przeznaczone na określony cel0,000,000,000,000,00
5 0 2 0Wpływy ze sprzedaży publikacji, druków i filmów - Dochody przeznaczone na określony cel427,50- 41,25386,25386,250,00
ogółem dla rozdziału 5 0427,50- 41,25386,25386,250,00
5 7 0 0Dochody pochodzące ze zwrotu kwot wypłaconych omyłkowo - Dochody przeznaczone na określony cel46 589,670,0046 589,6746 589,670,00
5 7 3 0Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną instytucji - Dochody przeznaczone na określony cel20 762,99- 267,0020 495,9918 013,012 482,98
ogółem dla rozdziału 5 767 352,66- 267,0067 085,6664 602,682 482,98
Tytuł 567 780,16- 308,2567 471,9164 988,932 482,98
Ogółem80 434,93- 6 811,8173 623,1271 140,142 482,98

ZAŁĄCZNIK  III

PORÓWNANIE WYKONANIA BUDŻETU W ZAKRESIE ŚRODKÓW W 2012 R. W STOSUNKU DO 2011 R. WEDŁUG ROZDZIAŁÓW

(w EUR)
RozdziałTytułZobowiązania w 2012 r.Zobowiązania w 2011 r.RóżnicaRóżnica w %
1 0Członkowie instytucji30 895 975,2530 434 394,04461 581,211,52
1 2Urzędnicy i pracownicy czasowi196 730 313,46194 472 834,662 257 478,801,16
1 4Inni pracownicy i usługi zewnętrzne14 919 828,0617 997 804,74- 3 077 976,68- 17,10
1 6Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji5 572 466,834 594 086,61978 380,2221,30
Tytuł 1248 118 583,60247 499 120,05619 463,550,25
2 0Budynki i koszty dodatkowe70 358 308,3666 097 229,284 261 079,086,45
2 1Informatyka, wyposażenie i majątek ruchomy: nabycie, najem i utrzymanie18 611 025,7116 623 718,331 987 307,3811,95
2 3Bieżące wydatki operacyjne1 710 641,602 018 251,43- 307 609,83- 15,24
2 5Zebrania i konferencje507 756,20662 954,53- 155 198,33- 23,41
2 7Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie4 231 054,652 969 760,131 261 294,5242,47
Tytuł 295 418 786,5288 371 913,707 046 872,827,97
3 7Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów30 322,4033 419,55- 3 097,15- 9,27
Tytuł 330 322,4033 419,55- 3 097,15- 9,27
Ogółem343 567 692,52335 904 453,307 663 239,222,28

ZAŁĄCZNIK  IV

SZCZEGÓŁY WYKORZYSTANIA ŚRODKÓW W 2012 R. - (ŚRODKI W ROKU BUDŻETOWYM I ŚRODKI PRZENIESIONE Z POPRZEDNIEGO ROKU BUDŻETOWEGO)

(w EUR)
Wykaz 1 (środki w roku budżetowym)Wykaz 4 (środki przeniesione automatycznie z poprzedniego roku budżetowego)
Linia budżetowaPierwotny budżetPrzesunięciaŚrodki na rok budżetowyZobowiązaniaPłatnościDostępne środkiAnulowane środkiŚrodki przeniesione automatycznie z poprzedniego roku budżetowegoPłatności ze środków przeniesionychAnulowane środki
(1)(2)(3) = (1) + (2)(4)(5)(6) = (4) - (5)(7) = (3) - (4)(8)(9)(10) = (8) - (9)
1 0 0 0 Wynagrodzenia i dodatki do wynagrodzeń22 537 000,00- 800 000,0021 737 000,0021 629 589,6221 629 589,620,00107 410,380,000,000,00
1 0 0 2 Należności związane z objęciem funkcji, przeniesieniem i zaprzestaniem pełnienia funkcji575 000,000,00575 000,00476 943,05352 233,48124 709,5798 056,9540 673,62585,0040 088,62
1 0 2 Dodatki przejściowe2 223 000,00275 000,002 498 000,002 268 749,192 268 749,190,00229 250,810,000,000,00
1 0 3 Renty i emerytury6 395 000,00- 275 000,006 120 000,005 980 525,175 980 525,170,00139 474,830,000,000,00
1 0 4 Delegacje284 000,00284 000,00284 000,00119 695,54164 304,460,00209 882,3762 962,92146 919,45
1 0 6 Szkolenie382 000,00382 000,00256 168,22181 377,7774 790,45125 831,7856 205,1824 757,0231 448,16
1 0 9 Środki rezerwowe142 000,000,00142 000,000,000,000,00142 000,000,000,000,00
Rozdział 1 0 Członkowie instytucji32 538 000,00- 800 000,0031 738 000,0030 895 975,2530 532 170,77363 804,48842 024,75306 761,1788 304,94218 456,23
1 2 0 0 Wynagrodzenia i dodatki do wynagrodzeń202 827 000,00- 8 675 000,00194 152 000,00193 977 059,68193 977 059,680,00174 940,320,000,000,00
1 2 0 2 Godziny nadliczbowe, za które pobierane jest wynagrodzenie728 000,00- 57 000,00671 000,00670 334,49670 334,490,00665,510,000,000,00
1 2 0 4 Należności związane z objęciem stanowiska przeniesieniem i zaprzestaniem pełnienia obowiązków2 565 000,00- 573 000,001 992 000,001 990 214,841 758 041,44232 173,401 785,1676 488,9671 230,195 258,77
1 2 2 Świadczenia związane z wcześniejszym zakończeniem pełnienia obowiązków230 000,00230 000,0092 704,4592 704,450,00137 295,550,000,000,00
1 2 9 Środki rezerwowe913 000,000,00913 000,000,000,000,00913 000,000,000,000,00
Rozdział 1 2 Urzędnicy i pracownicy czasowi207 263 000,00- 9 305 000,00197 958 000,00196 730 313,46196 498 140,06232 173,401 227 686,5476 488,9671 230,195 258,77
1 4 0 0 Inni pracownicy4 985 000,00- 210 000,004 775 000,004 705 146,424 705 146,420,0069 853,580,000,000,00
1 4 0 4 Staże i wymiana personelu720 000,00- 140 000,00580 000,00560 000,00477 377,3682 622,6420 000,0018 665,530,0018 665,53
1 4 0 5 Inne usługi zewnętrzne282 000,000,00282 000,00251 500,00146 017,38105 482,6230 500,00113 176,4980 506,7532 669,74
1 4 0 6 Usługi zewnętrzne w zakresie tłumaczeń11 645 000,00- 1 100 000,0010 545 000,009 403 181,647 367 198,892 035 982,751 141 818,363 981 936,733 563 000,37418 936,36
1 4 9 Środki rezerwowe24 000,0024 000,000,000,000,0024 000,000,000,000,00
Rozdział 1 4 Inni pracownicy i usługi zewnętrzne17 656 000,00- 1 450 000,0016 206 000,0014 919 828,0612 695 740,052 224 088,011 286 171,944 113 778,753 643 507,12470 271,63
1 6 1 0 Różne wydatki związane z rekrutacją personelu240 000,00240 000,00174 234,32144 363,3429 870,9865 765,6824 915,4510 335,3814 580,07
1 6 1 2 Doskonalenie zawodowe1 505 000,001 505 000,001 483 465,47812 524,75670 940,7221 534,53706 281,65509 746,13196 535,52
1 6 2 Delegacje336 000,00336 000,00336 000,00263 319,1672 680,840,0073 776,507 092,6066 683,90
1 6 3 0 Świadczenia socjalne43 000,00- 2 000,0041 000,000,000,000,0041 000,000,000,000,00
1 6 3 2 Kontakty pozasłużbowe między pracownikami i inne wydatki na cele socjalne209 000,002 000,00211 000,00210 560,66200 689,729 870,94439,3414 638,9814 280,59358,39
1 6 5 0 Służba zdrowia288 000,00288 000,00217 153,60120 754,6296 398,9870 846,4034 974,0626 892,708 081,36
1 6 5 2 Restauracje i stołówki76 000,0076 000,0074 052,7825 857,4248 195,361 947,2243 019,7841 113,471 906,31
1 6 5 4 Centrum Małego Dziecka (żłobek)2 772 000,00305 000,003 077 000,003 077 000,002 414 299,14662 700,860,00421 650,94358 560,4863 090,46
Rozdział 1 6 Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji5 469 000,00305 000,005 774 000,005 572 466,833 981 808,151 590 658,68201 533,171 319 257,36968 021,35351 236,01
Tytuł 1 Osoby pracujące dla instytucji262 926 000,00- 11 250 000,00251 676 000,00248 118 583,60243 707 859,034 410 724,573 557 416,405 816 286,244 771 063,601 045 222,64
2 0 0 0 Czynsze12 648 000,00110 500,0012 758 500,0012 758 042,0212 747 117,8710 924,15457,980,000,000,00
2 0 0 1 Opłata leasingowa29 480 000,0012 539 500,0042 019 500,0042 019 048,3941 672 516,31346 532,08451,61256 427,50225 731,8830 695,62
2 0 0 3 Zakup nieruchomości0,000,000,000,000,000,000,000,000,00
2 0 0 5 Budowa budynków0,000,000,000,000,000,000,000,000,00
2 0 0 7 Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych899 000,00- 588 000,00311 000,00310 585,27214 999,8095 585,47414,73658 191,91653 049,005 142,91
2 0 0 8 Ekspertyzy i pomoc techniczna związane z projektami z zakresu nieruchomości1 368 000,0038 000,001 406 000,001 405 703,29699 117,01706 586,28296,71284 059,85166 721,98117 337,87
2 0 2 2 Sprzątanie i utrzymanie obiektów6 896 000,00- 845 000,006 051 000,005 852 316,074 875 582,49976 733,58198 683,931 499 365,071 374 985,88124 379,19
2 0 2 4 Zużycie energii3 735 000,00- 1 250 000,002 485 000,002 379 087,371 913 911,14465 176,23105 912,63597 100,56344 128,32252 972,24
2 0 2 6 Ochrona i nadzór budynków5 446 000,005 446 000,005 239 200,844 663 584,24575 616,60206 799,16469 308,55428 625,7640 682,79
2 0 2 8 Ubezpieczenia127 000,00127 000,00107 536,03107 325,23210,8019 463,97139,110,00139,11
2 0 2 9 Inne wydatki związane z budynkami338 000,00338 000,00286 789,08232 761,3054 027,7851 210,9213 187,617 175,416 012,20
Rozdział 2 0 Budynki i koszty dodatkowe60 937 000,0010 005 000,0070 942 000,0070 358 308,3667 126 915,393 231 392,97583 691,643 777 780,163 200 418,23577 361,93
2 1 0 0 Nabycie, prace, konserwacja i utrzymanie wyposażenia i oprogramowania4 743 000,00150 000,004 893 000,004 889 910,883 342 629,111 547 281,773 089,121 372 203,481 365 814,016 389,47
2 1 0 2 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, opracowaniem i utrzymaniem oprogramowania i systemów9 616 000,00455 000,0010 071 000,0010 069 258,715 769 136,684 300 122,031 741,294 506 019,264 381 216,09124 803,17
2 1 0 3 Opłaty telekomunikacyjne1 050 000,00- 123 000,00927 000,00926 615,30668 686,67257 928,63384,70332 746,54260 459,2072 287,34
2 1 2 Meble1 028 000,001 028 000,001 026 692,06103 270,73923 421,331 307,94227 952,42227 952,420,00
2 1 4 Wyposażenie i instalacje techniczne693 000,00- 162 000,00531 000,00398 717,83298 353,83100 364,00132 282,1719 054,4712 939,826 114,65
2 1 6 Pojazdy1 400 000,001 400 000,001 299 830,931 140 530,57159 300,36100 169,0787 179,8818 320,0068 859,88
Rozdział 2 1 Informatyka, wyposażenie i majątek ruchomy: nabycie, najem i utrzymanie18 530 000,00320 000,0018 850 000,0018 611 025,7111 322 607,597 288 418,12238 974,296 545 156,056 266 701,54278 454,51
2 3 0 Materiały papiernicze, biurowe oraz jednorazowego użytku707 000,00707 000,00699 844,79602 427,3497 417,457 155,21220 384,89152 253,9368 130,96
2 3 1 Obciążenia finansowe26 000,0026 000,0015 086,259 135,465 950,7910 913,755 530,003 268,802 261,20
2 3 2 Koszty obsługi prawnej i odszkodowania20 000,0020 000,008 579,008 579,0011 421,0011 020,000,0011 020,00
2 3 6 Opłaty pocztowe635 000,00635 000,00635 000,00462 372,48172 627,520,0036 562,0834 625,531 936,55
2 3 8 Inne wydatki operacyjne444 000,00444 000,00352 131,56238 681,12113 450,4491 868,44122 408,27103 293,1219 115,15
Rozdział 2 3 Bieżące wydatki operacyjne1 832 000,000,001 832 000,001 710 641,601 312 616,40398 025,20121 358,40395 905,24293 441,38102 463,86
2 5 2 Koszty przyjęć i wydatki reprezentacyjne184 000,00184 000,00131 153,51100 650,3130 503,2052 846,4945 938,2725 835,0820 103,19
2 5 4 Zebrania, kongresy i konferencje339 000,00339 000,00239 529,9486 607,69152 922,2599 470,06167 034,5680 058,2386 976,33
2 5 6 Wydatki związane z informacją i udziałem w wydarzeniach publicznych187 000,00187 000,00137 072,75101 954,7135 118,0449 927,2553 368,0240 995,6812 372,34
2 5 7 System informacji prawnej0,000,000,000,000,000,000,000,000,00
Rozdział 2 5 Zebrania i konferencje710 000,000,00710 000,00507 756,20289 212,71218 543,49202 243,80266 340,85146 888,99119 451,86
2 7 0 Konsultacje, ekspertyzy i studia o ograniczonym charakterze0,000,000,000,000,000,000,000,000,00
2 7 2 Wydatki na dokumentację, bibliotekę i archiwizację1 278 000,001 278 000,001 263 606,741 050 176,05213 430,6914 393,26147 925,94141 691,016 234,93
2 7 4 0 Dziennik Urzędowy600 000,00600 000,00600 000,00466 409,59133 590,410,00290 327,85235 724,9954 602,86
2 7 4 1 Publikacje o charakterze ogólnym1 482 000,00925 000,002 407 000,002 367 447,91286 823,942 080 623,9739 552,09928 117,19758 928,29169 188,90
Rozdział 2 7 Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie3 360 000,00925 000,004 285 000,004 231 054,651 803 409,582 427 645,0753 945,351 366 370,981 136 344,29230 026,69
Tytuł 2 Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne85 369 000,0011 250 000,0096 619 000,0095 418 786,5281 854 761,6713 564 024,851 200 213,4812 351 553,2811 043 794,431 307 758,85
3 7 1 0 Koszty postępowania40 000,0040 000,0030 322,4023 503,666 818,749 677,602 003,292 000,003,29
3 7 1 1 Komitet Arbitrażowy ustanowiony na mocy art. 18 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej0,000,000,000,000,000,000,000,000,00
Rozdział 3 7 Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów40 000,000,0040 000,0030 322,4023 503,666 818,749 677,602 003,292 000,003,29
Tytuł 3 Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań40 000,000,0040 000,0030 322,4023 503,666 818,749 677,602 003,292 000,003,29
10 0 Środki rezerwowe0,000,000,000,000,000,000,00
10 1 Rezerwa na nieprzewidziane wydatki0,000,000,000,000,000,000,00
Tytuł 10 Inne wydatki0,000,000,000,000,000,000,000,000,000,00
Ogółem348 335 000,000,00348 335 000,00343 567 692,52325 586 124,3617 981 568,164 767 307,4818 169 842,8115 816 858,032 352 984,78

ZAŁĄCZNIK  V

WYKORZYSTANIE DOCHODÓW PRZEZNACZONYCH NA OKREŚLONY CEL W 2012 R.

(w EUR)
Przeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel z 2011 r. na 2012 r.Dochody przeznaczone na określony cel w 2012 r.PłatnościPrzeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel z 2012 r. na 2013 r.
(1)(2)(3)(4) = (1) + (2) - (3)
1 0 - Członkowie instytucji0,00233,800,00233,80
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi53 524,3188 260,5334 760,09107 024,75
1 4 - Ogółem inni pracownicy i usługi zewnętrzne2 229,791 401,680,003 631,47
1 6 - Pozostałe wydatki dotyczące osób zpracujących dla instytucji3 981,352 203,595 686,81498,13
Tytuł 1 - Osoby pracujące dla instytucji59 735,4592 099,6040 446,90111 388,15
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe496 524,23562 085,31657 516,28401 093,26
2 1 - Informatyka, wyposażenie i maątek ruchomy: nabycie, najem i utrzymanie277 202,83154 060,83277 301,97153 961,69
2 3 - Bieżące wydatki operacyjne125 849,6967 377,81116 654,8076 572,70
2 5 - Zebrania i konferencje1 944,20684,001 537,971 090,23
2 7 - Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie210 627,11215 295,38181 778,39244 144,10
Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne1 112 148,06999 503,331 234 789,41876 861,98
3 7 - Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów12 212,663 737,0911 313,864 635,89
Tytuł 3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań12 212,663 737,0911 313,864 635,89
Ogółem1 184 096,171 095 340,021 286 550,17992 886,02

ZAŁĄCZNIK  VI

PRZESUNIĘCIA BUDŻETOWE DOKONANE W 2012 R. NA PODSTAWIE ART. 22 I 24 DAWNEGO ROZPORZĄDZENIA FINANSOWEGO

(w EUR)
Przesunięcie nrDataTytułRozdziałArtykułPozycjaZ artykułu/pozycjiDo artykułu/pozycji
Przesunięcia przedłożone władzy budżetowej (zgodnie z przepisami art. 22 ust. 2 i art. 24 ust. 4)
119.7.2012162 0002 1 4 Wyposażenie i instalacje techniczne2 1 0 0 Nabycie, prace, konserwacja i utrzymanie wyposażenia i oprogramowania
219.7.2012120 0002 0 2 2 Sprzątanie i utrzymanie obiektów2 1 0 2 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, opracowaniem i utrzymaniem oprogramowania i systemów
324.10.2012275 0001 0 3 Renty i emerytury1 0 2 Dodatki przejściowe
424.10.2012305 0001 2 0 4 Należności związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i zakończeniem pełnienia obowiązków1 6 5 4 Centrum Małego Dziecka (żłobek)
524.10.2012200 0002 0 2 Koszty związane z budynkami2 1 0 2 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, opracowaniem i utrzymaniem oprogramowania i systemów
925 0002 0 2 Koszty związane z budynkami2 7 4 1 Publikacje o charakterze ogólnym
618.12.2012800 0001 0 0 Wynagrodzenia i inne należności2 0 0 1 Opłata leasingowa
9 000 0001 2 0 Wynagrodzenia i inne należności2 0 0 1 Opłata leasingowa
350 0001 4 0 0 Inni pracownicy2 0 0 1 Opłata leasingowa
1 100 0001 4 0 6 Usługi zewnętrzne w zakresie tłumaczeń2 0 0 1 Opłata leasingowa
714.12.2012600 0002 0 2 2 Sprzątanie i utrzymanie obiektów2 0 0 1 Opłata leasingowa
250 0002 0 2 4 Zużycie energii2 0 0 1 Opłata leasingowa
Suma =14 087 00011 250 0001 550 0001 287 0000
Przesunięcia dokonane w ramach artykułów, nieprzedłożone władzy budżetowej (zgodnie z przepisami art. 22 ust. 4)
121.3.201294 0002 0 0 1 Opłata leasingowa2 0 0 0 Czynsze
219.6.2012200 0002 1 0 3 Opłaty telekomunikacyjne2 1 0 0 Nabycie, prace, konserwacja i utrzymanie wyposażenia i oprogramowania
100 0002 1 0 3 Opłaty telekomunikacyjne2 1 0 2 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, opracowaniem i utrzymaniem oprogramowania i systemów
328.9.201216 5002 0 0 1 Opłata leasingowa2 0 0 0 Czynsze
428.9.201271 0002 0 0 7 Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych2 0 0 8 Ekspertyzy i pomoc techniczna związane w projektami z zakresu nieruchomości
528.9.201235 0002 1 0 0 Nabycie, prace, konserwacja i utrzymanie wyposażenia i oprogramowania2 1 0 2 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, opracowaniem i utrzymaniem oprogramowania i systemów
177 0002 1 0 0 Nabycie, prace, konserwacja i utrzymanie wyposażenia i oprogramowania2 1 0 3 Opłaty telekomunikacyjne
620.11.20122 0001 6 3 0 Świadczenia socjalne1 6 3 2 Kontakty pozasłużbowe między pracownikami i inne wydatki na cele socjalne
717.12.2012140 0001 4 0 4 Staże i wymiana personelu1 4 0 0 Inni pracownicy
817.12.2012517 0002 0 0 7 Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych2 0 0 1 Opłata leasingowa
917.12.201233 0002 0 0 8 Ekspertyzy i pomoc techniczna związane w projektami z zakresu nieruchomości2 0 0 1 Opłata leasingowa
1017.12.201257 0001 2 0 2 Godziny nadliczbowe, za które pobierane jest wynagrodzenie1 2 0 0 Wynagrodzenia i dodatki do wynagrodzeń (urzędnicy i pracownicy czasowi)
1118.12.2012268 0001 2 0 4 Należności związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i zakończeniem pełnienia obowiązków1 2 0 0 Wynagrodzenia i dodatki do wynagrodzeń (urzędnicy i pracownicy czasowi)
Suma =1 710 5000001 710 500
Ogółem15 797 50011 250 0001 550 0001 287 0001 710 500

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.