Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2010.
Dz.U.UE.C.2011.134.1
Akt nienormatywny(2011/C 134/01)
(Dz.U.UE C z dnia 4 maja 2011 r.)
WPROWADZENIE
Misja Europejskiego Trybunału Obrachunkowego Europejski Trybunał Obrachunkowy jest instytucją UE powołaną na mocy Traktatu w celu sprawowania kontroli nad finansami Unii. Jako zewnętrzny kontroler UE przyczynia się on do poprawy zarządzania finansami Unii i jest niezależnym strażnikiem interesów finansowych jej obywateli. Trybunał prowadzi prace kontrolne, na podstawie których ocenia proces poboru i wydatkowania środków finansowych UE. Bada on, czy operacje finansowe zostały właściwie zarejestrowane i wykazane, legalnie i prawidłowo przeprowadzone oraz czy zarządzano nimi w sposób zapewniający oszczędność, wydajność oraz skuteczność. Trybunał przedstawia wyniki przeprowadzonych kontroli w klarownych, stosownych i obiektywnych sprawozdaniach. Wydaje on także opinie w kwestiach dotyczących zarządzania finansami. Trybunał działa na rzecz rozliczalności i przejrzystości oraz wspiera Parlament Europejski i Radę w nadzorowaniu wykonania budżetu UE, zwłaszcza podczas procedury udzielania absolutorium. Trybunał stawia sobie za cel, aby być skutecznie działającą organizacją, która odgrywa zasadniczą rolę w zakresie przemian w dziedzinie kontroli i administracji publicznej. |
1. W sprawozdaniu z zarządzania budżetem i finansami za rok 2010 omówiono w skrócie wykonanie budżetu oraz wyjaśniono kwestie, które miały istotne znaczenie dla działań podjętych w ciągu roku budżetowego.
2. W załącznikach do niniejszego sprawozdania (załączniki I-IV) przedstawiono szczegółowy obraz sytuacji z wyszczególnieniem pozycji budżetowych.
DOCHODY
Należności ustalone za rok 2010 oraz należności przeniesione z roku 2009
3. Należności ustalone za rok budżetowy 2010 wyniosły 18.932.771 EUR (tabela 1). Przy uwzględnieniu środków przeniesionych z poprzedniego roku budżetowego (499.582 EUR) oraz zmian ich wysokości, które nastąpiły w roku 2010 (- 288.038 EUR) (tabela 2) - całkowita kwota ustalonych należności wyniosła 19.144.315 EUR.
Tabela 1
Należności ustalone za rok 2010 r.
(w EUR) | |||
Tytuł | Należności ustalone za 2010 r. | Środki odzyskane ogółem za 2010 r. | % ogółem |
4 - Dochody pochodzące od pracowników instytucji | 18 353 273 | 18 353 273 | 100,00 |
5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji | 579 140 | 574 302 | 99,16 |
9 - Różne dochody | 358 | 358 | 100,00 |
Ogółem | 18 932 771 | 18 927 934 | 99,97 |
Tabela 2
Należności przeniesione z 2009 r.
(w EUR) | |||||
Tytuł | Należności przeniesione | Korekty | Ogółem | Środki odzyskane ogółem | % ogółem |
4 - Dochody pochodzące od pracowników instytucji | 499 330 | - 288 038(*) | 211 292 | 140 737 | 66,61 |
5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji | 0 | 0 | 0 | 0 | 0,00 |
9 - Różne dochody | 252 | 0 | 252 | 252 | 100,00 |
Ogółem | 499 582 | - 288 038 | 211 544 | 140 989 | 66,65 |
(*) Korekta konieczna po przekazaniu zadań związanych z przenoszeniem uprawnień emerytalnych i rentowych. |
4. Należności ustalone za rok budżetowy 2010 (18.932.771 EUR) stanowią 95,09 % szacowanych dochodów w wysokości 20.132.000 EUR, podczas gdy w 2009 r. stanowiły one 98,38 % (18.791.087 EUR).
5. Całkowita kwota dochodów odzyskanych na dzień 31 grudnia 2010 r. wyniosła 19.068.923 EUR, z czego 18.927.934 EUR to środki odzyskane z tytułu należności ustalonych w 2010 r. (tabela 1), a 140.989 EUR pochodzi z należności ustalonych przed tym rokiem budżetowym (tabela 2).
6. Z 19.068.923 EUR odzyskanych dochodów kwota 18.494.010 EUR (96,98 %) stanowi odliczenia od wynagrodzeń członków, personelu i innych pracowników (podatki, składki emerytalne i rentowe oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne), a także środki pochodzące z przeniesienia uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników. Inne dochody odzyskane w roku budżetowym wyniosły 574.912 EUR. Dochody z tytułu odsetek bankowych wyniosły w 2010 r. w sumie 45.866 EUR. Dla porównania, w roku 2009 odliczenia od wynagrodzeń członków, personelu i innych pracowników (podatki, składki emerytalne i rentowe oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne) wraz ze środkami pochodzącymi z przeniesienia uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników stanowiły 98,24 %, inne dochody za ten rok budżetowy wyniosły 330.250 EUR, z czego dochody z tytułu odsetek bankowych - 58.973 EUR.
7. Kwota pozostająca do pobrania na koniec roku budżetowego wynosiła 75.393 EUR, tj. 0,39 % należności ustalonych w ciągu roku budżetowego oraz pozostałych należności ustalonych w poprzednich latach budżetowych. W 2009 r. kwota ta wyniosła 499.582 EUR, tj. 2,59 %.
WYDATKI W CIĄGU ROKU
Ostateczne dostępne środki, zobowiązania i płatności z wyszczególnieniem tytułów
8. W tabeli 3 i tabeli 4 zestawiono całkowite środki dostępne za rok 2010, środki, na które zaciągnięto zobowiązania, płatności dokonane w ciągu roku oraz pozostałą kwotę przeniesioną na rok 2011.
9. Bardziej szczegółowa analiza na poziomie rozdziałów wraz z informacjami dodatkowymi dotyczącymi poszczególnych rozdziałów i/lub pozycji znajduje się w tabelach 6-9.
Tabela 3
Ostateczne dostępne środki i zobowiązania według tytułów
(w EUR) | |||
Tytuł | Ostateczne środki | Środki, na które zaciągnięto zobowiązania | % |
Tytuł 1 - Pracownicy instytucji - ogółem | 118 524 398 | 109 147 112 | 92,09 |
Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne - ogółem | 29 421 333 | 28 811 318 | 97,93 |
Tytuły 1 i 2 - ogółem | 147 945 731 | 137 958 430 | 93,25 |
Tabela 4
Zobowiązania i płatności według tytułów
(w EUR) | |||||
Zobowiązania | Płatności | % | Środki przeniesione | % | |
Tytuł 1 - Pracownicy instytucji - ogółem | 109 147 112 | 107 568 520 | 98,55 | 1 578 592 | 1,45 |
Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne - ogółem | 28 811 318 | 14 105 303 | 48,96 | 14 706 015 | 51,04 |
Tytuły 1 i 2 - ogółem | 137 958 430 | 121 673 823 | 88,20 | 16 284 607 | 11,80 |
Przesunięcia budżetowe
10. W ciągu roku budżetowego Trybunał dokonał 22 przesunięć budżetowych na ogólną kwotę 1.626.968 EUR (tabela 5). Jedno przesunięcie - na kwotę 13.900 EUR - było związane z przesunięciem z rezerwy do pozycji budżetu operacyjnego Dyrekcji Tłumaczeń. Przesunięcia te miały na celu zapewnienie sprawnego funkcjonowania różnych działów Trybunału i spełnienie wszelkich związanych z tym wymogów. Efekty tych przesunięć na poziomie pozycji i wyższym przedstawiono w załączniku II.
Tabela 5
Przesunięcia budżetowe w 2010 r.
(w EUR) | ||
Rodzaj przesunięcia | Liczba przesunięć w 2010 r. | Łączna kwota przesuniętych środków |
Pomiędzy tytułami | 1 | 13 900 |
Pomiędzy rozdziałami | 3 | 91 000 |
Pomiędzy artykułami | 3 | 340 068 |
Pomiędzy pozycjami | 5 | 997 000 |
Pomiędzy podpozycjami | 10 | 185 000 |
Ogółem | 22 | 1 626 968 |
Tytuł 1 - Pracownicy instytucji
11. W tabeli 6 i tabeli 7 zestawiono ostateczne środki, zobowiązania i płatności za rok 2010 w tytule 1.
Tabela 6
Ostateczne dostępne środki i zobowiązania w tytule 1
(w EUR) | |||
Rozdziały | Ostateczne środki | Środki, na które zaciągnięto zobowiązania | % |
1 0 - Członkowie instytucji | 13 364 068 | 12 979 864 | 97,13 |
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi | 94 245 530 | 87 458 637 | 92,80 |
1 4 - Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne | 4 603 800 | 3 589 599 | 77,97 |
1 6 - Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji | 6 311 000 | 5 119 012 | 81,11 |
Tytuł 1 - ogółem | 118 524 398 | 109 147 112 | 92,09 |
12. W 2010 r. wskaźnik wykorzystania środków w tytule 1 wyniósł 92,09 % (w 2009 r. wskaźnik ten wyniósł 87,66 %).
13. Środki w rozdziale 1 2 ("Urzędnicy i pracownicy czasowi") zostały wykorzystane w 2010 r. w 92,80 % (w 2009 r. wskaźnik ten wyniósł 86,86 %). Poprawa tego wskaźnika wynika częściowo z całkowitej kwoty (skumulowanych) zaległych płatności związanych z korektą wynagrodzeń za 2009 r. oraz niższego poziomu wakatów. Kwoty 6.786.893 EUR nie wykorzystano, po części z powodu zmniejszonych, ale utrzymujących się skutków opóźnień w zakresie rekrutacji. Liczba zatrudnionych laureatów konkursów znacznie wzrosła pod koniec 2009 r. i w ciągu 2010 r., czego skutki będą widoczne w 2011 r. Kolejną przyczyną jest fakt, że większość pracowników odchodzących z Trybunału ma stosunkowo wysoką grupę zaszeregowania, podczas gdy nowi pracownicy są rekrutowani niemal wyłącznie na najniższe grupy.
14. Tegoroczny wskaźnik wykorzystania środków w rozdziale 1 4 ("Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne") na poziomie 77,97 % (w 2009 r. wskaźnik ten wyniósł 82,67 %) wynika przede wszystkim z niewykorzystania środków budżetowych w wysokości 502.213 EUR w ramach pozycji budżetowej 1 4 0 0 (dotyczącej głównie pracowników kontraktowych) oraz 233.891 EUR w ramach pozycji budżetowej 1 4 0 4 (dotyczącej głównie krajowych i międzynarodowych urzędników oraz pracowników sektora prywatnego oddelegowanych do Trybunału Obrachunkowego). Niepełne wykorzystanie środków z pozycji budżetowej 1 4 0 0 było spowodowane głównie staraniami podjętymi w celu obniżenia kosztów. W odniesieniu do pozycji budżetowej 1 4 0 4 Trybunał Obrachunkowy przyjął w 2010 r. zasady ustalania liczby pracowników tej grupy, co pozwoli na dokładniejsze określanie wysokości budżetu w przyszłości.
Tabela 7
Zobowiązania i płatności w tytule 1
(w EUR) | |||||
Rozdziały | Zobowiązania | Płatności | % | Środki przeniesione | % |
1 0 - Członkowie instytucji | 12 979 864 | 12 687 250 | 97,75 | 292 614 | 2,25 |
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi | 87 458 637 | 87 103 778 | 99,59 | 354 859 | 0,41 |
1 4 - Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne | 3 589 599 | 3 567 360 | 99,38 | 22 239 | 0,62 |
1 6 - Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji | 5 119 012 | 4 210 132 | 82,25 | 908 880 | 17,75 |
Tytuł 1 - ogółem | 109 147 112 | 107 568 520 | 98,55 | 1 578 592 | 1,45 |
15. W 2010 r. płatności wyniosły łącznie 107.568.520 EUR i stanowiły 90,76 % ostatecznych środków oraz 98,55 % całkowitych zobowiązań (w 2009 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 86,22 % oraz 98,36 %).
16. Kwota zobowiązań przeniesionych automatycznie na rok 2011 zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia finansowego wyniosła 1.578.592 EUR, tj. 1,33 % ostatecznych środków oraz 1,45 % całkowitych zobowiązań (w 2009 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 1,44 % oraz 1,64 %).
17. Największa kwota przeniesionych środków odnoszących się do rozdziału 1 6 dotyczy podróży służbowych pracowników i wynosi 456.940 EUR. W przypadku pewnej liczby podróży służbowych, które miały miejsce w 2010 r., nie otrzymano jeszcze wniosków o zwrot kosztów lub wnioski te otrzymano, lecz przed upływem roku budżetowego nie zostały one jeszcze do końca rozliczone. Inne kwoty - składające się na środki przeniesione w rozdziale 1 6 - w stosunku do których istniały zobowiązania prawne, lecz w roku 2010 nie otrzymano jeszcze odnośnych faktur, to: "Centrum Małego Dziecka" (216.420 EUR) oraz "Doskonalenie zawodowe" (172.644 EUR).
Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne
18. W tabeli 8 i tabeli 9 zestawiono ostateczne środki, zobowiązania i płatności za rok 2010 w tytule 2.
Tabela 8
Ostateczne dostępne środki i zobowiązania w tytule 2
(w EUR) | |||
Rozdziały | Ostateczne środki | Środki, na które zaciągnięto zobowiązania | % |
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe, w tym K3 | 18 561 000 | 18 390 592 | 99,08 |
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe bez K3 | 7 561 000 | 7 390 592 | 97,75 |
2 1 - Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie | 7 199 333 | 7 136 582 | 99,13 |
2 3 - Bieżące wydatki administracyjne | 430 000 | 405 897 | 94,39 |
2 5 - Posiedzenia i konferencje | 858 000 | 846 723 | 98,69 |
2 7 - Informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie | 2 373 000 | 2 031 524 | 85,61 |
Tytuł 2 - Ogółem, w tym K3 | 29 421 333 | 28 811 318 | 97,93 |
Tytuł 2 - Ogółem bez K3 | 18 421 333 | 17 811 318 | 96,69 |
19. Wskaźnik wykorzystania środków w tytule 2 w 2010 r. sięgnął 97,93 % (w porównaniu z 99,74 % w 2009 r.).
Tabela 9
Zobowiązania i płatności w tytule 2
(w EUR) | |||||
Rozdziały | Zobowiązania | Płatności | % | Środki przeniesione | % |
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe, w tym K3 | 18 390 592 | 7 656 283 | 41,63 | 10 734 309 | 58,37 |
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe bez K3 | 7 390 592 | 6 294 739 | 85,17 | 1 095 853 | 14,83 |
2 1 - Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie | 7 136 582 | 4 736 089 | 66,36 | 2 400 493 | 33,64 |
2 3 - Bieżące wydatki administracyjne | 405 897 | 273 493 | 67,38 | 132 404 | 32,62 |
2 5 - Posiedzenia i konferencje | 846 723 | 642 377 | 75,87 | 204 346 | 24,13 |
2 7 - Informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie | 2 031 524 | 797 061 | 39,23 | 1 234 463 | 60,77 |
Tytuł 2 - Ogółem, w tym K3 | 28 811 318 | 14 105 303 | 48,96 | 14 706 015 | 51,04 |
Tytuł 2 - Ogółem bez K3 | 17 811 318 | 12 743 759 | 71,55 | 5 067 559 | 28,45 |
20. Płatności wyniosły łącznie 14.105.303 EUR (z czego płatności na budynek K3 - 1.361.544 EUR) i stanowiły 47,94 % ostatecznych środków oraz 48,96 % zobowiązań (w 2009 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 18,57 % oraz 18,61 %). Kwota zobowiązań przeniesionych automatycznie na rok 2011 zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia finansowego wyniosła 14.706.015 EUR, tj. 49,98 % ostatecznych środków oraz 51,04 % zobowiązań (w 2009 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 81,17 % oraz 81,39 %).
Projekt budowy budynku K3 i porównanie z 2009 r.
21. Druga transza finansowania w wysokości 11 mln EUR przeznaczona na projekt budowy budynku K3 została wpisana w budżet na 2010 r. Na tę kwotę zostały zaciągnięte zobowiązania i część środków wypłacono w 2010 r. Pozostała część środków, przeniesiona na rok 2011, zostanie przeznaczona na umowy podpisane przez kierownika projektu w imieniu Trybunału z przedsiębiorstwami budowlanymi i zostanie wykorzystana zgodnie z powiadomieniem przekazanym władzy budżetowej na podstawie art. 179 ust. 3 rozporządzenia finansowego w dniu 13 stycznia 2009 r. Prace budowlane rozpoczęły się w marcu 2010 r., a projekt jest realizowany zgodnie z harmonogramem i w ramach przewidzianych środków budżetowych.
22. Projekt budowy budynku K3 zniekształca przedstawione w pkt 20 wskaźniki wykorzystania środków i utrudnia porównanie z rokiem 2009. Aby móc lepiej porównać te wskaźniki z danymi za rok 2009, konieczne jest pominięcie efektów tego projektu. Jeżeli nie uwzględni się projektu budowy budynku K3, płatności w ramach tytułu 2 wynoszą łącznie 12.743.759 EUR i stanowią 69,18 % ostatecznych środków oraz 71,55 % zobowiązań (w 2009 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 70,16 % oraz 70,90 %). Kwota zobowiązań przeniesionych automatycznie na rok 2011 zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia finansowego wyniosła 5.067.559 EUR, tj. 27,51 % ostatecznych środków oraz 28,45 % zobowiązań (w 2009 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 28,80 % oraz 29,10 %).
23. Z kwoty 10.734.309 EUR środków przeniesionych w rozdziale 2 0 ("Budynki i koszty dodatkowe"), 9.638.456 EUR dotyczy projektu budowy budynku K3. Pozostałe istotne kwoty w rozdziale 2 0, na które zaciągnięto zobowiązania, ale na które do końca roku nie otrzymano faktur, występują w pozycjach: "Ochrona" (400.404 EUR), "Sprzątanie i utrzymanie obiektów" (360.968 EUR) oraz "Zużycie energii" (274.928 EUR).
24. Dwie pozycje budżetowe, które w największym stopniu składają się na środki przeniesione w rozdziale 2 1 w wysokości 2.400.493 EUR ("Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie"), to pozycja budżetowa 2 1 0 2 ("Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, rozbudową oraz konserwacją oprogramowania i systemów komputerowych") na kwotę 1.772.390 EUR oraz pozycja budżetowa 2 1 0 0 ("Zakup, konserwacja i utrzymanie sprzętu i oprogramowania komputerowego") na kwotę 430.152 EUR. Środki przeniesione stanowią zobowiązania, w odniesieniu do których istnieją zobowiązania prawne, lecz na koniec roku nie otrzymano jeszcze stosownych faktur (usługi wykonano, ale nie wystawiono faktur, projekty w trakcie realizacji, na które nie wystawiono jeszcze faktur, zakup materiałów, których jeszcze nie dostarczono i/lub na które nie wystawiono jeszcze faktur). Kwota środków przeniesionych jest na poziomie porównywalnym ze środkami przeniesionymi w ubiegłym roku (2.785.661 EUR, z czego 2.762.096 EUR wypłacono w roku 2010).
25. W rozdziale 2 7 ("Informacja: pozyskiwanie, archiwizowanie, produkcja i rozpowszechnianie") środki przeniesione dotyczą głównie pozycji budżetowej 2 7 4 0 - "Dziennik Urzędowy" oraz pozycji budżetowej 2 7 4 1 - "Publikacje". Kwota środków przeniesionych w wysokości 593.448 EUR dotycząca pozycji 2 7 4 0 obejmuje publikacje w Dzienniku Urzędowym z ostatnich miesięcy 2010 r., które zostaną zafakturowane dopiero w 2011 r.(1). W przypadku pozycji budżetowej 2 7 4 1 - "Publikacje" - środki przeniesione w wysokości 284.187 EUR odnoszą się do zobowiązań prawnych, na które nie otrzymano jeszcze faktur (publikacja niektórych sprawozdań specjalnych z 2010 r.). To samo dotyczy pozycji budżetowej 2 7 0 0 -"Konsultacje, badania i analizy o ograniczonym charakterze" - w której 222.671 EUR środków zostało przeniesionych głównie w związku z usługami eksperckimi w dziedzinie kontroli.
ŚRODKI PRZENIESIONE Z 2009 R.
26. W tabeli 10 przedstawiono środki przeniesione z 2009 r.
Tabela 10
Środki przeniesione z 2009 r. na rok 2010
(w EUR) | |||
Rozdziały | Środki przeniesione z 2009 na 2010 r. | Płatności z przeniesień | Środki anulowane |
1 0 - Członkowie instytucji | 112 801 | 95 897 | 16 904 |
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi | 158 853 | 128 416 | 30 437 |
1 4 - Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne | 37 244 | 28 359 | 8 885 |
1 6 - Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji | 1 338 826 | 1 200 297 | 138 529 |
Tytuł 1 - Ogółem | 1 647 724 | 1 452 969 | 194 755 |
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe, w tym K3 | 55 111 220 | 54 964 716 | 146 504 |
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe bez K3 | 849 373 | 706 369 | 143 004 |
2 1 - Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie | 2 785 661 | 2 762 096 | 23 565 |
2 3 - Bieżące wydatki administracyjne | 114 804 | 80 492 | 34 312 |
2 5 - Posiedzenia i konferencje | 215 190 | 182 315 | 32 875 |
2 7 - Informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie | 1 322 990 | 925 996 | 396 994 |
Tytuł 2 - Ogółem, w tym K3 | 59 549 865 | 58 915 615 | 634 250 |
Tytuł 2 - Ogółem bez K3 | 5 288 018 | 4 657 268 | 630 750 |
Tytuły 1 i 2 - Ogółem, w tym K3 | 61 197 589 | 60 368 584 | 829 005 |
Tytuły 1 i 2 - Ogółem bez K3 | 6 935 742 | 6 110 237 | 825 505 |
27. Automatyczne przeniesienia środków (art. 9 ust. 4 rozporządzenia finansowego) z roku budżetowego 2009 na rok budżetowy 2010 na całkowitą kwotę 61.197.589 EUR umożliwiły realizację płatności na kwotę 60.368.584 EUR, co dało wskaźnik wykorzystania na poziomie 98,65 % (87,53 % w 2009 r.).
28. Z kwoty 54.964.716 EUR płatności ze środków przeniesionych w rozdziale 2 0, 54.258.347 EUR to płatności w ramach pozycji budżetowej 2 0 0 3 ("Zakup nieruchomości"), które dotyczą robót związanych z budową budynku K3, rozpoczętych w marcu 2010 r. Płatności te, objęte pierwszą transzą finansowania w wysokości 55.000.000 EUR - wpisaną w budżet 2009 r. - dotyczą umów podpisanych przez kierownika projektu (zob. pkt 21) w imieniu Trybunału z przedsiębiorstwami budowlanymi.
29. W tym kontekście kierownik projektu zaciąga zobowiązania finansowe wobec tych przedsiębiorstw. Jednocześnie umowa zawarta między Trybunałem a kierownikiem projektu zobowiązuje Trybunał do posiadania środków finansowych, w granicach dostępnych środków budżetowych, wystarczających do pokrycia zobowiązań kierownika projektu wobec przedsiębiorstw budowlanych. Mając to na uwadze, Trybunał zawarł z lokalnym bankiem umowę powierniczą, dzięki czemu dysponuje środkami udostępnionymi przez władzę budżetową. Interesy finansowe Unii są równocześnie chronione w wyniku zawarcia umowy powierniczej.
30. Takie wykorzystanie środków jest zgodne z powiadomieniem przekazanym władzy budżetowej na podstawie art. 179 ust. 3.
______
(1) Środki te obejmują koszty publikacji sprawozdania rocznego, sprawozdań specjalnych, specjalnych sprawozdań rocznych, sprawozdania niezależnego biegłego rewidenta oraz inne powiązane koszty związane z dystrybucją, składowaniem itp.
ZAŁĄCZNIKI