Sprawozdanie z kontroli działań Europejskiego Banku Centralnego na rzecz ograniczenia śladu węglowego wraz z odpowiedziami Europejskiego Banku Centralnego(2014/C 158/01)
(Dz.U.UE C z dnia 24 maja 2014 r.)
WSTĘP
ZAKRES KONTROLI I PODEJŚCIE KONTROLNE
USTALENIA KONTROLI
Strategie łagodzące wpływ emisji dwutlenku węgla
Docelowe poziomy ograniczenia emisji
Tendencje w zakresie emisji CO2
Równoważenie pozostałych emisji
Kompleksowe obliczanie śladu węglowego
Brak przepisów UE na temat sposobu obliczania śladu węglowego
Stopniowe rozszerzanie zakresu obliczania śladu węglowego EBC
Dalsze możliwości poprawy przejrzystości, kompletności i istotności
Narzędzia zarządzania środowiskowego
System ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS)
Przestrzeganie wymogów EMAS oraz zakres systemu
Program zarządzania środowiskowego EMAS
Program GreenBuilding
Kodeks postępowania UE w sprawie efektywności energetycznej centrów danych
Ekologiczne zamówienia
Zasady udzielania zamówień przez EBC
Zbiór procedur wewnętrznych EBC
Wytyczne dotyczące ekologicznych zamówień
Procedura realizacji ekologicznych zamówień
Badanie próby postępowań o udzielenie zamówienia
WNIOSKI I ZALECENIA
Czy EBC określił strategie łagodzące wpływ własnych emisji dwutlenku węgla i skutecznie je wdrożył?
Czy EBC posiada odpowiednie narzędzia zarządzania środowiskowego w celu wspierania stałej poprawy wyników?
Czy EBC ustanowił normy w zakresie ekologicznych zamówień i czy są one przestrzegane?
1 Statut ESBC i EBC jest protokołem załączonym do Traktatu.
2 Ślad węglowy to całkowita suma emisji gazów cieplarnianych powstałych w efekcie działalności organizacji. Wielkość emisji gazów cieplarnianych oblicza się i podaje zazwyczaj przy zastosowaniu ekwiwalentu dwutlenku węgla (CO2).
3 Zob. art. 191 TFUE.
4 Trybunał zbadał tę kwestię również w odniesieniu do innych wybranych instytucji, organów, urzędów i agencji UE i planuje wydać sprawozdanie na temat wyników tego badania w 2014 r.
5 Wersja przyjęta przez Komitet Zarządzający i zatwierdzona przez Zarząd w drodze publikacji w Oświadczeniu EBC o ochronie środowiska z 2013 r.
6 Zob. Oświadczenie EBC o ochronie środowiska z 2010 r. i jego wersja z 2012 r.
7 Ten poziom docelowy został przekroczony: ślad węglowy udało się obniżyć o niemal 30 %.
8 Od 2009 r. EBC używa energię elektryczną ze źródeł odnawialnych, która w obliczeniach śladu węglowego należy do kategorii emisji o wartości zerowej. W 2012 r. udział zielonej energii w całkowitym zużyciu energii elektrycznej wynosił 65,8 %.
9 Zob. definicja brytyjskiego Departamentu ds. Energii i Zmian Klimatu w dokumencie "A guide to carbon offsetting for the public sector", wersja 2, 2011, s. 11: "Neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla oznacza, że - w wyniku przejrzystego procesu obliczania wartości emisji, ograniczania tych emisji i kompensowania pozostałych emisji - emisje dwutlenku węgla netto są zerowe".
10 Dz.U. L 124 z 4.5.2013, s. 1.
11 Zob. Przewodnik dotyczący śladu środowiskowego organizacji (Dz.U. L 124 z 4.5.2013, s. 107).
12 Nowa siedziba EBC na terenie Grossmarkthalle (dawnego targu hurtowego) we Frankfurcie nad Menem.
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS) (Dz.U. L 342 z 22.12.2009, s. 1).
14 Zob. zestawienie na temat EMAS zatytułowane "EMAS and ISO 14001: complementarities and differences".
15 Zob. motyw 8 rozporządzenia (WE) nr 1221/2009.
16 Równocześnie EBC otrzymał certyfikat zgodności z normą ISO 14001. EMAS obejmuje wszystkie wymogi normy ISO 14001.
17 Jak wynika z odnośnego komunikatu prasowego, nowa siedziba EBC na terenie Grossmarkthalle nie będzie w stanie pomieścić około 1 000 dodatkowych pracowników niezbędnych, by EBC mógł wypełnić swoje nowe zadania.
18 Liczba budynków objętych programem na terenie całej Europy na dzień 18 listopada 2013 r. wyniosła 866.
19 Istniejące budynki po renowacji powinny zużywać przynajmniej 25 % mniej całkowitej energii pierwotnej, przy założeniu ekonomicznej wykonalności.
20 Obecnie pracownicy odpowiedzialni za nadzór bankowy pracują w innym budynku, położonym niedaleko budynku Eurotower.
21 Dz.U. L 184 z 14.7.2007, s. 34.
22 Jako możliwe kryterium udzielenia zamówienia, zob. art. 26 ust. 2 lit. a).
24 Jedenaście postępowań wybranych losowo z wykazu 22 postępowań o udzielenie zamówienia ogłoszonych między dniem 1 stycznia 2012 r. a dniem 15 lutego 2013 r., w których uwzględniono lub rozpatrywano kryteria środowiskowe.
25 Por. strona 14 oświadczenia EBC o ochronie środowiska z 2013 r. Kampania miała zachęcić pracowników do tego, aby aktywnie ograniczali swój ślad ekologiczny w miejscu pracy ze szczególnym naciskiem na zmniejszenie zużycia energii. Efekty kampanii były następujące: a) szacuje się, że roczny poziom emisji CO2 obniżył się ze 124 ton do 6 ton; b) całkowity wskaźnik wyłączania oświetlenia wyniósł za cały okres kampanii średnio 94 % dla wszystkich trzech pięter (zaledwie 6 % sprzętu komputerowego pozostawało włączone).