Sprawozdanie z działalności Komitetu Nadzoru OLAF za 2014 r.
Dz.U.UE.C.2018.383.1
Akt nienormatywnySPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI KOMITETU NADZORU OLAF ZA 2014 R.
(Dz.U.UE C z dnia 23 października 2018 r.)
Członkowie Komitetu Nadzoru OLAF
Herbert Bösch, Tuomas Pöysti (Przewodniczący), Johan Denolf, Catherine Pignon, Dimitrios Zimianitis Tuomas PÖYSTI (Przewodniczący)
Audytor generalny Finlandii, prezes Krajowego Urzędu ds. Audytu, Finlandia Herbert BÖSCH
Były poseł do Parlamentu Europejskiego
Były przewodniczący Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego
Austria Johan DENOLF
Główny Komisarz Belgijskiej Policji Federalnej i członek jednostki analityki finansowej (FIU), Belgia Catherine PIGNON
Prokurator naczelna Sądu Apelacyjnego w Angers, Francja Dimitrios ZIMIANITIS
Starszy prokurator Sądu Pierwszej Instancji w Atenach, Grecja
SPIS TREŚCI
DEKLARACJA MISJI
PRZEDMOWA PRZEWODNICZĄCEGO
PRZEGLĄD
1. MONITOROWANIE
1.1. WYKONYWANIE PRZEZ OLAF ZADAŃ DOCHODZENIOWYCH
Polityka OLAF-u w zakresie wszczynania spraw
Wszczynanie spraw w OLAF-ie w 2012 r.
Priorytety polityki dochodzeniowej na 2015 r.
Niezależność OLAF-u w prowadzeniu dochodzeń
Uwagi Komitetu Nadzoru dotyczące niezależności OLAF-u
Wnioski składane do Komitetu Nadzoru w celu obrony niezależności OLAF
Stosowanie gwarancji proceduralnych przez OLAF
Kontrola zgodności z prawem i przegląd w OLAF-ie
Skargi i wnioski kierowane do Komitetu Nadzoru
Kompetencje OLAF-u w zakresie zbierania dowodów poprzez nagrywanie prywatnych rozmów telefonicznych
Decyzje o odroczeniu przekazania informacji instytucji, organowi, urzędowi lub agencji
Czas trwania dochodzeń prowadzonych przez OLAF
Zalecenia dyrektora generalnego OLAF-u
1.2. ZARZĄDZANIE ZADANIAMI DOCHODZENIOWYMI OLAF-U
Wstępny projekt budżetu OLAF-u na 2015 r.
Roczne sprawozdania OLAF-u - narzędzia statystyczne i sprawozdawcze
2. WSPÓŁPRACA
2.1. WSPÓŁPRACA Z OLAF-EM
Wykonywanie przez OLAF zaleceń Komitetu Nadzoru
Wykonanie porozumień roboczych z OLAF-em
2.2. WSPÓŁPRACA Z ZAINTERESOWANYMI STRONAMI
Posiedzenia z instytucjami UE
Posiedzenia z innymi zainteresowanymi stronami
3. ZARZĄDZANIE
3.1. KOMITET NADZORU
Metody pracy
Niezależność budżetowa
Polityka komunikacji i przejrzystość
3.2. SEKRETARIAT KOMITETU NADZORU
ZAŁĄCZNIKI
DEKLARACJA MISJI
Artykuł 15 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013: |
Komitet Nadzoru regularnie monitoruje wykonywanie przez Urząd jego zadań dochodzeniowych w celu wzmocnienia niezależności Urzędu we właściwym wykonywaniu kompetencji powierzonych mu na mocy niniejszego rozporządzenia. |
Komitet Nadzoru monitoruje w szczególności rozwój sytuacji w zakresie stosowania gwarancji proceduralnych i czasu trwania dochodzeń na podstawie informacji przekazywanych przez dyrektora generalnego zgodnie z art. 7 ust. 8. |
PRZEDMOWA PRZEWODNICZĄCEGO
Jako przewodniczący Komitetu Nadzoru Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych mam przyjemność przedstawić Państwu roczne sprawozdanie z działalności naszego Komitetu zgodnie z art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013.
Jako przewodniczący Komitetu Nadzoru Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych mam przyjemność przedstawić Państwu roczne sprawozdanie z działalności naszego Komitetu zgodnie z art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013.
Niniejsze sprawozdanie z działalności zawiera przegląd działań w zakresie monitorowania prowadzonych przez Komitet Nadzoru w 2014 r. Wyniki tych działań przedstawiono w dokumentach przyjętych przez Komitet od lutego 2014 r. do marca 2015 r. Rozdział 1 zawiera opis wykonywania zadań dochodzeniowych OLAF-u i zarządzania tymi zadaniami, natomiast rozdział 2 dotyczy współpracy z OLAF-em i zainteresowanymi stronami, a w szczególności działań następczych prowadzonych przez OLAF w związku z zaleceniami Komitetu Nadzoru. Rozdział 3 zawiera przegląd zarządzania Komitetu Nadzoru w świetle szerszego pojęcia odpowiedzialności.
W 2014 r. prace Komitetu Nadzoru obejmowały w szczególności sprawozdawczość w zakresie czasu trwania dochodzeń i niezależności OLAF-u. Inną zasadniczą kwestię w okresie sprawozdawczym stanowią ramy nadzorcze Urzędu; w tym względzie Komitet Nadzoru dążył do poprawy warunków umożliwiających skuteczny, niezależny i profesjonalnie prowadzony nadzór zgodnie z zasadami dobrej administracji i dobrego zarządzania obowiązującymi w Unii Europejskiej. Komitet Nadzoru włożył wiele wysiłku w poprawę stosunków roboczych i porozumień roboczych z Urzędem. W opinii Komitetu Nadzoru niezależność OLAF-u wiąże się z wysokim poziomem odpowiedzialności, dlatego też głównym postulatem Komitetu Nadzoru jest stwierdzenie, że instytucje powinny usprawnić procedury zapewniające odpowiedzialność OLAF-u i jego kadry kierowniczej wyższego szczebla w ramach wykonywania ich obowiązków.
Tuomas PÖYSTI | |
Przewodniczący Komitetu Nadzoru |
PRZEGLĄD
Działania w zakresie monitorowania
Działania w zakresie monitorowania
Opinie i sprawozdania
Stanowisko i dokumenty programowe
Artykuł 15 ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013: |
Komitet Nadzoru przekazuje dyrektorowi generalnemu opinie, w tym również, w stosownych przypadkach, zalecenia dotyczące między innymi zasobów niezbędnych do wykonywania przez Urząd zadań dochodzeniowych, priorytetów Urzędu odnoszących się do dochodzeń oraz czasu trwania dochodzeń. Opinie te mogą być wydawane z jego własnej inicjatywy lub na wniosek dyrektora generalnego lub instytucji, organu, urzędu lub agencji, jednak bez ingerencji w przebieg trwających dochodzeń. |
Polityka OLAF-u w zakresie wszczynania spraw
Wszczynanie spraw w OLAF-ie w 2012 r.
Priorytety polityki dochodzeniowej na 2015 r.
Niezależność OLAF-u w prowadzeniu dochodzeń
Uwagi Komitetu Nadzoru dotyczące niezależności OLAF-u
Wnioski składane do Komitetu Nadzoru w celu obrony niezależności OLAF
Stosowanie gwarancji proceduralnych przez OLAF
Artykuł 15 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013: Komitet Nadzoru monitoruje w szczególności rozwój sytuacji w zakresie stosowania gwarancji proceduralnych (...). |
Artykuł 17 ust. 7 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013: Dyrektor generalny wprowadza wewnętrzną procedurę doradczą i kontrolną, w tym również kontrolę zgodności z prawem, między innymi w odniesieniu do przestrzegania gwarancji proceduralnych i praw podstawowych osób objętych dochodzeniem (...). |
Kontrola zgodności z prawem i przegląd w OLAF-ie
Skargi i wnioski kierowane do Komitetu Nadzoru
Kompetencje OLAF-u w zakresie zbierania dowodów poprzez nagrywanie prywatnych rozmów telefonicznych
Decyzje o odroczeniu przekazania informacji instytucji, organowi, urzędowi lub agencji
Artykuł 4 ust. 6 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013: |
W przypadku gdy w wyniku dochodzeń wewnętrznych okaże się, że urzędnik, inny pracownik, członek instytucji lub organu, szef urzędu lub agencji lub członek personelu może stać się osobą objętą dochodzeniem, o fakcie tym informowana jest instytucja, organ, urząd lub agencja, do której osoba ta przynależy. (...) W wyjątkowych przypadkach przekazywanie takich informacji może zostać odroczone na podstawie uzasadnionej decyzji dyrektora generalnego, która jest przekazywana Komitetowi Nadzoru po zamknięciu dochodzenia. |
Czas trwania dochodzeń prowadzonych przez OLAF
Art. 7 ust. 8 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013: |
Jeżeli dochodzenie nie może zostać zakończone w terminie 12 miesięcy po jego wszczęciu, dyrektor generalny, po upływie tego 12-miesięcznego okresu, a następnie co sześć miesięcy, składa sprawozdanie Komitetowi Nadzoru, wskazując przyczyny i środki naprawcze przewidziane w celu przyspieszenia dochodzenia. |
Zalecenia dyrektora generalnego OLAF-u
Artykuł 17 ust. 5 akapit trzeci rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013: |
Dyrektor generalny okresowo informuje Komitet Nadzoru o: a) przypadkach niezastosowania się do zaleceń dyrektora generalnego (...). |
Wstępny projekt budżetu OLAF-u na 2015 r.
Roczne sprawozdania OLAF-u - narzędzia statystyczne i sprawozdawcze
Wykonywanie przez OLAF zaleceń Komitetu Nadzoru
Wykonanie porozumień roboczych z OLAF-em
Według dyrektora generalnego OLAF-u główną rolą KN powinno być wspieranie jego niezależności i monitorowanie danych statystycznych na bardzo ogólnym poziomie. KN podkreśla swoją rolę nadzorczą jako jedynego organu, który może zapewnić odpowiedzialność OLAF-u w związku z jego zadaniami dochodzeniowymi. Z perspektywy dyrektora generalnego OLAF-u oznacza to, że działania KN opierają się na informacjach, jakie OLAF zdecyduje się mu dostarczyć. KN uważa, że potrzebuje niezależnego dostępu do informacji w celu zapewnienia obiektywnego monitorowania.
Posiedzenia z instytucjami UE
Posiedzenia z innymi zainteresowanymi stronami
Metody pracy
Niezależność budżetowa
Polityka komunikacji i przejrzystość
Jak skontaktować się z Komitetem Nadzoru
Za pośrednictwem sekretariatu KN:
Listownie, na adres:
J30 13/62
Rue Joseph II, 30
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Pocztą elektroniczną, na adres:
OLAF-FMB-supervisory-committee@ec.europa.eu
Faksem:
+ 32 22959776
ZAŁĄCZNIKI
Opinia nr 4/2014: kontrola czasu trwania dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych
Opinia nr 5/2014: sprawozdawczość zewnętrzna OLAF-u w zakresie czasu trwania dochodzeń
Sprawozdanie 1/2014: zagwarantowanie niezależności OLAF-u w prowadzeniu dochodzeń
Sprawozdanie 2/2014: wykonywanie przez OLAF zaleceń Komitetu Nadzoru
Sprawozdanie 3/2014: wszczynanie spraw w OLAF-ie w 2012 r.
Nota w sprawie analizy Komitetu Nadzoru dotyczącej projektu priorytetów polityki dochodzeniowej OLAF-u na 2015 r.
Decyzja w sprawie przejrzystości działalności Komitetu Nadzoru
(Uwagi i odpowiedzi OLAF-u na opinie i sprawozdania KN można znaleźć na stronie internetowej OLAF-u: http://ec.europa.eu/anti_fraud/about-us/reports/index_en.htm).
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.