Sprawozdanie z działalności finansowej za rok 2020 - Sekcja II - Rada Europejska i Rada.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2021.353.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 2 września 2021 r.

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI FINANSOWEJ ZA ROK 2020

Sekcja II - Rada Europejska i Rada

(2021/C 353/01)

(Dz.U.UE C z dnia 2 września 2021 r.)

SPIS TREŚCI

1. WSTĘP

2. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2020

2.1. Główne cele finansowe

2.2. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2020 r.

2.2.1. Podejście ogólne

2.2.2. Budżet 2020

2.2.3. Budżet na 2020 r. a dział 5 wieloletnich ram finansowych

3. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2020 r.

3.1. Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2020 r.

3.1.1. Posiedzenia

3.1.2. Działania o charakterze ustawodawczym

3.1.3. Modernizacja administracyjna

3.1.4. Realizacja celów w 2020 r.

3.2. Dochody

3.3. Wydatki w 2020 r.

3.3.1. Zmiana budżetu w 2020 r.

3.3.2. Przegląd wykonania budżetu w latach 2010-2020

3.3.3. Wykonanie środków według kategorii w 2020 r.

3.4. Środki przeniesione

3.4.1. Środki przeniesione automatycznie z 2019 r. na 2020 r.

3.4.2. Środki przeniesione automatycznie z 2020 r. na 2021 r.

3.5. Dochody przeznaczone na określony cel

3.5.1. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2020 r.

3.5.2. Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2019 r. z przeznaczeniem na płatności

3.5.3. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2020 r. przeniesione na 2021 r. z przeznaczeniem na płatności

3.5.4. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2020 r.

1. WSTĘP

Zgodnie z art. 249 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 1  (rozporządzenie finansowe - RF) niniejszy dokument stanowi sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w odniesieniu do sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) za rok budżetowy 2020.

Podstawą niniejszego sprawozdania są: wstępne sprawozdanie finansowe za 2020 r., ustalenia zawarte w rocznych sprawozdaniach z działalności przedstawionych przez urzędników zatwierdzających Rady oraz informacje dotyczące wykonania budżetu pochodzące z systemu finansowego Rady.

W rozdziale 2 niniejszego sprawozdania przedstawiono podsumowanie ram ustanowionych na rok budżetowy 2020. W rozdziale 3 przedstawiono ogólny zarys wykonania środków budżetowych dostępnych w 2020 r.

Wykonanie budżetu na 2020 r. w podziale na poszczególne linie budżetowe zostało przedstawione w załączniku.

2. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2020

2.1. Główne cele finansowe

Główne cele finansowe Sekretariatu Generalnego Rady (SGR) na 2020 r. były następujące:

- zapewnienie kontynuacji procesu decyzyjnego w Radzie Europejskiej i Radzie pomimo wyjątkowej sytuacji spowodowanej pandemią COVID-19,

- zapewnianie ciągłego wsparcia Radzie Europejskiej i Radzie dzięki skutecznemu i wydajnemu wykorzystaniu zasobów finansowych,

- kontynuowanie procesu modernizacji administracyjnej w celu poprawy jakości struktury SGR i właściwego wykorzystania zasobów.

2.2. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2020 r.

2.2.1. Podejście ogólne

Przy uchwalaniu budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2020 r. kierowano się ogólnym celem zakładającym nieprzekroczenie, w ujęciu nominalnym, ogólnego poziomu budżetu na 2019 r. w odniesieniu do wydatków niezwiązanych z wynagrodzeniami.

Zwiększenia wysokości środków związane z zobowiązaniami statutowymi lub umownymi lub zwiększenia w dziedzinach uznanych za podstawowe dla właściwego funkcjonowania SGR, skompensowano poprzez ustalenie priorytetów i zmiany w programowaniu w odniesieniu do niektórych projektów, z uwzględnieniem wykonania budżetu w ostatnich latach.

Jeżeli chodzi o plan zatrudnienia, SGR kontynuował usprawnienia organizacyjne, wdrażając następujące działania:

- przeniesienie 1 stanowiska AD5 i 7 stanowisk AST1 do Komisji w ramach umowy o gwarantowanym poziomie usług (SLA) w sprawie SYSPER,

- utworzenie dodatkowych 5 stanowisk AD5 i 1 stanowiska AST1 w celu uwzględnienia nowych zasad dotyczących tłumaczeń na język irlandzki, zgodnie z zaleceniem Komisji.

2.2.2. Budżet 2020

Władza budżetowa uchwaliła całkowity budżet Rady Europejskiej i Rady na 2020 r. na poziomie 590,6 mln EUR. Stanowi to zwiększenie o 8,7 mln EUR (+ 1,5 %) w porównaniu z 2019 r.

Liczbę stanowisk w planie zatrudnienia na 2020 r. ustalono w przypadku Rady Europejskiej i Rady na 3 029.

Tabela 1 przedstawia w arysie budżet na 2020 r. według poszczególnych kategorii.

Tabela 1

Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2020 r. w porównaniu z budżetem na 2019 r. (wg kategorii)

(w EUR)
KategoriaBudżet 2019Budżet 2020Zmiana 2020/2019
123=2/1
Plan zatrudnienia336 749 511341 218 0001,3 %
Inne wydatki związane z personelem25 077 00025 366 0001,2 %
Budynki (z wył. nabycia)55 888 94856 644 0001,4 %
Systemy komputerowe41 355 00044 5090007,6 %
Meble951 0001 17100023,1 %
Wyposażenie techniczne5 745 0006 026 0004,9 %
Transport1 1340002 284 000101,4 %
Koszty podróży służbowych delegacji17 372 00017228000- 0,8 %
Koszty tłumaczenia ustnego81 69400081 450 000- 0,3 %
Posiedzenia i konferencje5 237 0006 285 00020,0 %
Informacja9 125 0007 235 000- 20,7 %
Różne1 2670001 217000- 3,9 %
Rezerwa300000- 100,0 %
Ogółem (z wył. nabycia)581 895 459590 633 0001,5 %
Nabycie nieruchomości--
Suma całkowita581 895 459590 633 0001,5 %

2.2.3. Budżet na 2020 r. a dział 5 wieloletnich ram finansowych

Tabela 2 przedstawia w zarysie zmiany w budżecie Rady Europejskiej i Rady w latach 2010-2020. Udział Rady Europejskiej i Rady w dziale 5 wieloletnich ram finansowych zmniejszył się z 6,3 % w 2015 r. do 5,8 % w 2020 r.

Tabela 2

Zmiany w sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) w dziale 5 wieloletnich ram finansowych w latach 2015-2020

(Kwoty w cenach bieżących)201520162017201820192020
mln EURzmianamln EURzmianamln EURzmianamln EURzmianamln EURzmianamln EURzmiana
Dział 58 6593,0 %8 9513,4 %9 3955,0 %9 6662,9 %9 9452,9 %10 2222,8 %
RE/Rada5421,4 %5450,6 %5623,0 %5732,0 %5821,6 %5911,5 %
Udział RE/Rady w dziale 56,3 %6,1 %6,0 %5,9 %5,9 %5,8 %

3. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2020 r.

3.1. Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2020 r.

W ramach sprawozdania z działalności finansowej SGR przedstawia informacje na temat swoich podstawowych działań, mających znaczenie z finansowego punktu widzenia; informacje te zawierają opis funkcjonowania Rady Europejskiej i Rady w danym roku budżetowym. W sprawozdaniu zaznaczono również główne osiągnięcia w danym roku.

3.1.1. Posiedzenia

Tabela 3 przedstawia w zarysie ewolucję liczby posiedzeń zorganizowanych przez SGR na potrzeby Rady Europejskiej i Rady w latach 2015-2020.

Oprócz 3 086 posiedzeń instytucjonalnych i posiedzeń z udziałem państw trzecich w 2020 r. SGR zorganizował 434 posiedzenia innego rodzaju (np. seminaria, sesje informacyjne i briefingi).

Tabela 3

Ewolucja liczby posiedzeń w latach 2015-2020

2015201620172018201920202020
FizyczneWideokonferencje/ hybrydoweOGÓŁEM
Szczyty12915151715823
Rady81757775803185116
Coreper1381091051171241522154
Coreper (art. 50)22292833
Grupy robocze3 4713 5694 0394 3043 7061 5381 2522 790
Grupy robocze ad hoc (art. 50)326128
Ogółem3 7023 7624 2904 6013 9831 7391 3473 086
Inne posiedzenia2 2712 0343 0303 1293 68540133434
Suma całkowita5 9735 7967 3207 7307 6682 1401 3803 520

Rok 2020 charakteryzowały wyjątkowe warunki pracy ze względu na pandemię COVID-19. W związku z tym liczba posiedzeń była o 54,1 % (4 148) niższa niż w 2019 r., głównie w kategorii posiedzeń odbywających się poza kontekstem instytucjonalnym Rady Europejskiej i Rady. Nowe sposoby organizowania posiedzeń znalazły odzwierciedlenie w tym, że wzrosła liczba szczytów, posiedzeń Rady i Coreperu oraz że 39,2 % posiedzeń odbywało się w formie wideokonferencji lub w formacie hybrydowym (poprzez zdalne połączenie z niektórymi uczestnikami).

3.1.2. Działania o charakterze ustawodawczym

Kolejnym ilościowym wskaźnikiem działalności jest liczba aktów prawnych opublikowanych w Dzienniku Urzędowym (Dz.U.) (tabela 4). W 2020 r. w Dz.U. opublikowano 1 328 aktów prawnych. Należy zauważyć, że publikacja aktów prawnych w Dz.U. jest ostatnim etapem procesu ustawodawczego.

Tabela 4

Ewolucja liczby aktów prawnych w latach 2015-2020

201520162017201820192020
Akty prawne opublikowane w Dz.U.1 4121 2591 1871 2101 3261 328

Pomimo utrudnionych warunków pracy w 2020 r. ze względu na pandemię COVID-19 Rada utrzymała swoje działania o charakterze ustawodawczym na tym samym poziomie co w 2019 r.

3.1.3. Modernizacja administracyjna

W 2020 r. SGR kontynuował działania mające poprawić jakość i wydajność swojej organizacji wewnętrznej, koncentrując się w szczególności na radzeniu sobie z ograniczeniami w pracy wynikającymi z pandemii COVID-19:

- wdrożenie planu działania na rzecz zmniejszenia wskaźnika wakatów w SGR, co obejmuje ścisłe i regularne monitorowanie wskaźnika obsadzenia stanowisk względem planu zatrudnienia i dostępności odpowiednich środków,

- aby poradzić sobie z wydłużonym okresem telepracy, odpowiednio rozszerzono platformy i zwiększono szerokość pasma w SGR, co pozwoliło niemal wszystkim pracownikom na bezpieczną telepracę,

- w oczekiwaniu na stopniowy powrót do pracy w budynkach Rady w przyszłości, małe sale posiedzeń zostały wyposażone w wysokiej jakości sprzęt wideokonferencyjny, aby ułatwić organizowanie spotkań hybrydowych.

3.1.4. Realizacja celów w 2020 r.

Realizację celów ustalonych na rok budżetowy 2020 można podsumować następująco:

- Plan zatrudnienia

Z 3 029 stanowisk w planie zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady w dniu 1 stycznia 2020 r. w SGR obsadzonych było 2 817 stanowisk. W następstwie rotacji, do których doszło w ciągu roku, w dniu 31 grudnia 2020 r. obsadzonych było 2 905 stanowisk, co stanowi różnicę wynoszącą 88 dodatkowych obsadzonych stanowisk w planie zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady.

- Zarządzanie finansami

W 2020 r. SGR kontynuował działania mające jeszcze bardziej usprawnić jego zarządzanie finansami i wyniki finansowe. Wdrożono kilka usprawnień w zakresie zarządzania finansami instytucji, np.:

- migrację i dostosowanie cyfrowych procesów finansowych do nowej platformy SAP HANA,

- wszystkie pozabudżetowe działania w zakresie wynagrodzeń, w tym zarządzanie rachunkami bankowymi personelu, zostały pomyślnie przeniesione do Działu Księgowości,

- pomyślnie wprowadzono system e-Submission w odniesieniu do wszystkich otwartych postępowań o udzielenie zamówienia.

Poza tym, niespodziewany wybuch pandemii COVID-19 i wyjątkowa sytuacja w czasie tej pandemii wymagały natychmiastowych działań i rozwiązań organizacyjnych w celu zapewnienia ciągłości świadczenia usług. Opublikowano szereg okólników, aby zapewnić jednostkom zatwierdzającym wskazówki w zakresie tymczasowego dostosowania procesów i procedur finansowych do nowych okoliczności.

W kontekście poprawiania pozycji europejskich przedsiębiorstw w zakresie przepływów pieniężnych średni termin płatności faktur w SGR wyniósł w 2020 r. 20 dni, przy maksymalnym terminie wynoszącym 30 dni kalendarzowych (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE 2 ).

- Polityka w zakresie budynków

Polityka Rady w zakresie nieruchomości nie uległa zmianie. Od 2004 r. ostatecznym celem Rady jest skupienie wszystkich rodzajów jej działalności i działalności Rady Europejskiej w Brukseli w budynkach będących jej własnością, dostosowanych do jej potrzeb i zlokalizowanych blisko siebie. Reorganizacja ta została zakończona 30 czerwca 2016 r., wraz z oddaniem do użytku budynku Europa.

3.2. Dochody

Tabela 5 przedstawia w zarysie ogólny wynik operacji dotyczących dochodów w 2020 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2019 r." odnosi się do nakazów odzyskania środków wystawionych w 2019 r., w przypadku których odzyskanie stosownych kwot nastąpiło dopiero w 2020 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2020 r." dotyczy odzyskiwania środków, w przypadku których procedury zainicjowano w 2020 r.

Tabela 5

Przegląd operacji dotyczących dochodów w budżecie na 2020 r.

(w EUR)
RozdziałUstalone prawa za

2019 r.

Odzyskane dochody z 2019 r.Ustalone prawa za

2020 r.

Odzyskane dochody z 2020 r.Ustalone prawa ogółem 2019+2020Odzyskane dochody ogółem 2019+2020Kwoty do odzyskania w 2021 r.
12345=1 + 36=2+47=5-6
4 0Potrącenia od wynagrodzeń personelu0032 466 72532 466 72532 466 72532 466 7250
4 1Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe1 5441 54426 004 18726004 18726 005 73126 005 7310
5 0Wpływy ze sprzedaży majątku ruchomego i nieruchomości6226223 4503 4504 0724 0720
5 1Wpływy z najmu9 8219 821736 508352 241746 329362062384 267
5 2Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek006 9296 9296 9296 9290
5 5Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac71 49871 498924 982889103996 480960 60135 879
5 5Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac (ESDZ)00104 231104 231104 231104 2310
5 7Inne składki i zwroty związane z działalnościa administracyjną instytucji779051312 57140 031 12939 974 59340 810 18040 287 164523015
5 8Różne odszkodowania004 0444 0444 0444 0440
5 8Różne odszkodowania (ESDZ)0000000
5 9Inne dochody otrzymane z działalności administracyjnej0000000
6 3Składki w ramach poszczególnych porozumień i umów688 466688 4661 249 0181 2490181 937 4841 9374840
7 0Odsetki od zaległych płatności0000000
9 0Różne dochody00001 03801 038
Ogółem1 551 0021 084 523101 531 203101 054 521103 083 243102 139 044944 199

Ogólna kwota operacji dotyczących dochodów z punktu widzenia ustalonych praw, tj. wystawionych nakazów odzyskania środków, wyniosła w 2020 r. 103,1 mln EUR. Z tej kwoty 102,1 mln EUR odzyskano w trakcie roku budżetowego, a 1,0 mln EUR zostanie pobrane w 2021 r.

Większość odzyskanych dochodów ogółem (57 %, czyli 58,5 mln EUR z kwoty 103,1 mln EUR) w 2020 r. dotyczy podatków, obciążeń i opłat wspólnotowych, które zostały pobrane od personelu SGR. Z tej kwoty 32,5 mln EUR pochodzi z potrąceń od wynagrodzeń personelu, a kwota 26,0 mln EUR odpowiada składkom i uprawnieniom do świadczeń emerytalnych przenoszonym do systemu emerytalnego.

Pozostała część, czyli 43 % (43,7 mln EUR), pochodzi z rozmaitych operacji administracyjnych. Kwota ta pochodzi głównie z następujących źródeł:

- odzyskania części kwot wypłaconych państwom członkowskim w latach poprzednich z tytułu kosztów podróży służbowych delegatów wynikających z przedstawionych przez nich oświadczeń za lata 2019 i 2020 (30,4 mln EUR, rozdział 5 7),

- odzyskania zaliczki na rzecz służby tłumaczeń ustnych Komisji Europejskiej (6,3 mln EUR, rozdział 5 7) oraz płatności państw członkowskich za dodatkowe usługi tłumaczenia ustnego na żądanie na niektóre języki (1,7 mln EUR, rozdział 5 7),

- kwot wpłaconych na poczet kosztów administracyjnych powstałych w ramach dorobku Schengen w odniesieniu do Islandii i Norwegii (1,9 mln EUR, rozdział 6 3),

- kwot wpłaconych przez inne instytucje i płatności dokonanych przez urzędników Rady na rzecz żłobka Rady (0,8 mln EUR, rozdział 5 7),

- płatności dokonanych przez Trybunał Sprawiedliwości, Trybunał Obrachunkowy i Europejski Instytut Uniwersytecki we Florencji z tytułu ich wkładów do wspólnego systemu finansowego z Radą (0,7 mln EUR, rozdział 5 5),

- wpływów z wynajmu nieruchomości oraz zwrotów z nimi związanych (0,4 mln EUR, rozdział 5 1),

- przesunięć z ESDZ do Rady środków z tytułu zaliczek za usługi świadczone przez SGR na rzecz ESDZ (0,1 mln EUR, rozdział 5 5).

3.3. Wydatki w 2020 r.

3.3.1. Zmiana budżetu w 2020 r.

W trakcie roku budżetowego 2020 środki były realokowane w drodze różnych przesunięć. Tabela 6 pokazuje decyzje, na mocy których zmieniono środki budżetowe w latach 2015-2020.

Tabela 6

Liczba zmian w budżecie według rodzaju w latach 2015-2020

ZmianaRok
RodzajPodstawa prawna201520162017201820192020
Budżet korygujacyart. 44 RF000000
Przesunięcie Bart. 29 RF273145523944
Przesunięcie Cart. 29 RF221222
Przesunięcie Dart. 31 RF000000
Ogółem293346544146

W 2020 r. dokonano dwóch przesunięć typu C, co wymagało poinformowania władzy budżetowej (zgodnie z art. 29 rozporządzenia finansowego):

- przesunięcie typu C1 w kwocie 7 141 000 EUR dokonane w dniu 16 lipca 2020 r. w celu:

- wzmocnienia zdolności Rady w zakresie telepracy i ulepszenia infrastruktury wideokonferencyjnej dla Rady Europejskiej, Rady i organów przygotowawczych (3 247 000 EUR),

- sfinansowania pomocy technicznej w ramach dodatkowych działań informatycznych w związku z sytuacją zdrowotną (2 613 000 EUR),

- pokrycia kosztów zakupu dodatkowego sprzętu i oprogramowania informatycznego, w tym utrzymania i konserwacji (246 000 EUR),

- sfinansowania zakupu licencji i narzędzi służących zwiększeniu zdolności w zakresie wirtualnej komunikacji (50 000 EUR),

- wsparcia przewodniczącego Rady Europejskiej w reagowaniu na zwiększone zapotrzebowanie na komunikację we wszystkich formach, szczególnie w kontekście reakcji UE na pandemię COVID-19 (400 000 EUR),

- sfinansowania potrzeb w zakresie dodatkowych kosztów podróży służbowych przewodniczącego Rady Europejskiej i jego zespołu ochrony bezpośredniej (145 000 EUR),

- sfinansowania nieprzewidzianych dodatkowych potrzeb dotyczących kosztów postępowań sądowych i kosztów związanych głównie z ewentualnymi płatnościami odszkodowań i rekompensat (440 000 EUR);

- przesunięcie typu C1 w kwocie 6 773 000 EUR dokonane w dniu 23 listopada 2020 r. w celu:

- pokrycia kosztów projektów pierwotnie przewidzianych w budżecie na kolejny rok, ale w odniesieniu do których możliwe było przyspieszenie cyklu projektowego dzięki niskiemu stopniowi wykorzystania powierzchni biurowych w budynkach SGR ze względu na pandemię COVID-19 (1 720 000 EUR),

- sfinansowania zakupu sprzętu i oprogramowania w celu dostosowania narzędzi zarządzania informacjami i innego powiązanego oprogramowania do zmieniających się wymogów i potrzeb (1 860 000 EUR),

- sfinansowania dodatkowej pomocy w kilku obszarach działalności Rady w dziedzinie informatyki, takich jak dodatkowe analityczne funkcje budżetowej bazy danych oraz włączenie funkcji podpisu elektronicznego do systemu finansowego (1 800 000 EUR),

- pokrycia kosztów ulepszeń w zakresie zdolności do cyberobrony niezbędnych w celu lepszego przygotowania się na wyzwania w zakresie bezpieczeństwa, w szczególności przyjęcia zasad korzystania z chmury (825 000 EUR),

- sfinansowania dodatkowych potrzeb w zakresie mebli w związku z postępami w pracach remontowych (100 000 EUR),

- pokrycia kosztów szerszego pakietu usług informacyjnych obejmującego wiele usług zazwyczaj zapewnianych przez prasę (przekaz wydarzenia, briefingi krajowe i transmisja satelitarna) (468 000 EUR).

W 2020 r. dokonano ponadto 44 przesunięcia typu B na podstawie art. 29 ust. 4 rozporządzenia finansowego w celu wprowadzenia wewnętrznych modyfikacji w budżecie Rady Europejskiej i Rady.

Tabela 7 przedstawia w zarysie linie budżetowe, które zostały w znacznym stopniu 3  zmienione w 2020 r. w drodze różnych przesunięć.

Tabela 7

Linie budżetowe, w ramach których dokonano znacznych przesunięć w 2020 r.

(w EUR)
PozycjaDziałBudżet początkowy

2020

PrzesunięciaOstateczne środkiRóżnica
1 3 2 0Służba medyczna415 000274926689 92666 %
1 3 2 2Żłobki i świetlice2 837 000- 2749262 562 074- 10 %
2 0 0 3Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją10 465 000215000012 615 00021 %
2 0 0 4Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków2 155 000- 5140001 641 000- 24 %
2 0 0 5Wstępne wydatki związane z zakupem, budową i zagospodarowaniem budynków918 000- 280 000638 000- 31 %
2 0 1 0Sprzątanie i utrzymanie obiektów18 873 000- 916 42517 956 575- 5 %
2 0 1 1Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie4 396 000- 554 0003 842 000- 13 %
2 0 1 2Ochrona i nadzór nad budynkami18 493 000- 79000017 703 000- 4 %
2 0 1 3Ubezpieczenie285 000312 425597 425110 %
2 1 0 0Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego10 138 000624496416 382 96462 %
2 1 0 1Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych25 108 0005 550 69230 658 69222 %
2 1 0 2Utrzymanie i konserwacja sprzętu i oprogramowania komputerowego7 318 000- 1 056 5696261 431- 14 %
2 1 2 0Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych3 009 0004370003 446 00015 %
2 1 2 2Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa wyposażenia i instalacji technicznych2707000- 1 165 0001 542 000- 43 %
2 1 3 2Wynajem, utrzymanie i naprawa parku samochodowego1 784 000- 6300001 154 000- 35 %
2 2 0 0Koszty podróży służbowych delegacji17 228 00016 775 14734 003 14797 %
2 2 0 2Koszty tłumaczenia ustnego81 450 000- 24 956 14756 493 853- 31 %
2 2 0 4Różne wydatki na posiedzenia wewnętrzne4 980 000- 1 798 0003 182 000- 36 %
2 2 0 5Organizacja konferencji, kongresów i posiedzeń650 000- 250000400 000- 38 %
2 2 1 3Informacje i akcje o charakterze publicznym4 585 0007531065 338 10616 %
2 2 3 6Koszty postępowań sądowych, koszty prawne, odszkodowania, rekompensaty450 000415000865 00092 %

3.3.2. Przegląd wykonania budżetu w latach 2010-2020

W ciągu ostatnich sześciu lat ogólny wskaźnik wykonania budżetu Rady Europejskiej i Rady wynosił średnio 92,8 % (wykres 1). Wskaźnik wykonania odnosi się do zobowiązań zaciągniętych w trakcie roku budżetowego z dostępnego przegłosowanego budżetu.

Wskaźnik faktycznych rocznych płatności w latach 2015-2020 wyniósł średnio 82,9 % budżetu. Różnica między ogólnym wykonaniem a płatnościami w danym roku (tj. zobowiązania, w odniesieniu do których nie dokonano płatności) została przeniesiona, zgodnie z art. 12 ust. 7 rozporządzenia finansowego, na kolejny rok budżetowy z przeznaczeniem na płatności. Wydatki na wynagrodzenia i dodatki dla członków i pracowników instytucji Unii nie mogą zostać przeniesione (art. 12 ust. 8 rozporządzenia finansowego).

Wykres 1

Ogólne wykonanie budżetu w latach 2015-2020

grafika

W odniesieniu do 2020 r. środki przeniesione dotyczą zobowiązań należycie zaciągniętych przed końcem roku budżetowego, ale w przypadku których towary nie zostały jeszcze dostarczone lub dla których stosowne faktury nie zostały otrzymane przed końcem roku.

3.3.3. Wykonanie środków według kategorii w 2020 r.

Analiza wydatków w 2020 r. została przedstawiona z uwzględnieniem 14 kategorii wydatków.

W tabeli 8 zestawiono budżet końcowy po przesunięciach (kolumna 2) z wynikiem budżetu pod kątem zobowiązań (kolumna 3). Różnica między budżetem końcowym a środkami, na które zaciągnięto zobowiązania, odpowiada kwotom niewykorzystanym w 2020 r., a co za tym idzie - anulowanym.

Tabela 8

Przegląd wykonania budżetu na 2020 r. (wg kategorii)

(w EUR)
KategoriaBudżet 2020 (początkowy)Budżet 2020 (ostateczny (*))ZobowiązaniaWskaźnik wykonaniaŚrodki anulowane
1234=3/25=2-3
Plan zatrudnienia341 218 000341 218 000330 567 55496,9 %10 650 446
Inne wydatki związane z personelem25 366 00025 366 00019 288 36076,0 %6077640
Budynki (z wył. nabycia)56 644 00056 286 00054 072 07796,1 %2 213 923
Systemy komputerowe44 509 00055 150 00055 142 173100,0 %7 827
Meble1 1710001 271 0001 223 25296,2 %47 748
Wyposażenie techniczne6 026 00054580004993 89191,5 %464 109
Transport2 284 0001 654 0001 407 77185,1 %246229
Koszty podróży służbowych delegacji17 228 00034 003 14734 003 147100,0 %0
Koszty tłumaczenia ustnego81 450 00056 493 85336 837 39465,2 %19 656 459
Posiedzenia i konferencje6 285 0004 085 0003 056 24774,8 %1 028 753
Informacje7 235 0008 103 0008 100 534100,0 %2 466
Różne1 2170001 545 0001 476 56195,6 %68 439
Rezerwa----
Ogółem (z wył. nabycia)590 633 000590 633 000550 168 96293,1 %40 464 038
Nabycie nieruchomości----
Suma całkowita590 633 000590 633 000550 168 96293,1 %40 464 038
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Wskaźnik ogólnego wykonania budżetu na 2020 r. wynosi 93,1 %. Różnicę między budżetem końcowym a wykonaniem można wyjaśnić w następujący sposób:

- Niepełne wykorzystanie środków w kategorii planu zatrudnienia wynosi ogółem 10,7 mln EUR. To niepełne wykorzystanie wynika głównie z niższego zapotrzebowania na wynagrodzenia podstawowe (2,0 mln EUR) oraz z faktu, że nie zaistniała konieczność wykorzystania rezerwy na coroczne dostosowanie wynagrodzenia (3,6 mln EUR). Innymi elementami uzasadniającymi niepełne wykorzystanie są: niższe zapotrzebowanie na różne należności z tytułu regulaminu (4,1 mln EUR) i na zabezpieczenie społeczne (0,4 mln EUR) oraz niższy poziom wydatków na godziny nadliczbowe (0,6 mln EUR).

- W kategorii "inne wydatki związane z personelem" 47 % niepełnego wykorzystania (2,9 mln EUR z kwoty 6,1 mln EUR) wiąże się z kosztami podróży służbowych personelu. Oszczędności w zakresie innych wydatków związanych z personelem (szkolenia, koszty leczenia, usługi socjalne itp.) wynoszą ogółem 1,3 mln EUR. Kolejne 1,8 mln EUR oszczędności wynika z mniejszych płatności na rzecz pracowników kontraktowych, oddelegowanych ekspertów krajowych i inne usługi zewnętrzne. W odniesieniu do przewodniczącego Rady Europejskiej oszczędności w kwocie 0,2 mln EUR wynikają z niepełnego wykorzystania środków z budżetu na wydatki reprezentacyjne i dodatki.

- Ogólne wykonanie wydatków związanych z budynkami przyniosło oszczędności w wysokości 2,2 mln EUR. Z kwoty tej 2,1 mln EUR wiąże się z niższymi kosztami ochrony i nadzoru nad budynkami, utrzymania i sprzątania budynków oraz zużycia wody, gazu i energii elektrycznej. Pozostała kwota 0,1 mln EUR wynika z oszczędności poczynionych w zakresie niektórych wstępnych analiz oraz prac związanych z zagospodarowaniem.

- W dziedzinie informatyki wykonanie budżetu wyniosło 100 %.

- Jeśli chodzi o meble, niepełne wykorzystanie środków wynoszące 0,05 mln EUR wynika głównie z niższych potrzeb w zakresie wynajmu i utrzymania mebli ze względu na przełożenie wielostronnego szczytu UE-Afryka na późniejszy termin.

- Oszczędności w wysokości 0,5 mln EUR w zakresie wyposażenia technicznego wynikają głównie z niższego zapotrzebowania na wynajem wyposażenia i instalacji technicznych oraz pomoc zewnętrzną.

- Oszczędności w wysokości 0,2 mln EUR w zakresie transportu wynikają głównie z niższych ostatecznych potrzeb związanych z leasingiem samochodów ze względu na przełożenie wielostronnego szczytu UE-Afryka na późniejszy termin.

- Jeśli chodzi o koszty podróży służbowych delegacji, wykonanie budżetu wyniosło 100 %. Kwota dostępna na koszty podróży służbowych delegacji, po przesunięciach, wyniosła 34,0 mln EUR. Początkowy budżet wynosił 17,2 mln EUR; do tej kwoty przesunięto 21,6 mln EUR z oszczędności związanych z niektórymi pulami środków na tłumaczenia ustne. Z drugiej strony 4,8 mln EUR przesunięto do pul środków na tłumaczenia ustne w ramach technicznej puli środków 4 , a w ciągu roku 0,05 mln EUR przesunięto w celu sfinansowania dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na niektóre języki.

- Niepełne wykorzystanie środków na tłumaczenia ustne wynosi 19,7 mln EUR. Te niewykorzystane środki wynikają ostatecznie z przesunięcia kwoty 21,6 mln EUR z pul środków na tłumaczenia ustne do pul środków na podróże służbowe delegacji 5 . Ostateczny wynik uwzględnia także przesunięcie 4,8 mln EUR z pul środków na podróże służbowe delegacji w ramach wdrażania nowego mechanizmu oraz 0,05 mln EUR na sfinansowanie dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na niektóre języki.

- Kwota 0,4 mln EUR z ogólnej kwoty niepełnego wykorzystania środków w wysokości 1,0 mln EUR w zakresie organizacji posiedzeń i konferencji odzwierciedla niższe niż zabudżetowane potrzeby związane z cateringiem. Mniejsze zapotrzebowanie na wynajem zewnętrznych sal konferencyjnych i akredytację pozwoliło dodatkowo zaoszczędzić 0,1 mln EUR. Można to wyjaśnić wpływem pandemii na organizację regularnych spotkań w połączeniu z przesunięciem wielostronnego szczytu UE-Afryka.

- Wskaźnik wykonania środków w kategorii "Informacja" wyniósł 100 %.

- W kategorii "Wydatki różne" niepełne wykorzystanie środków w kwocie 0,07 mln EUR wynika głównie z połączenia mniejszych potrzeb w zakresie materiałów biurowych, papieru, analiz, odzieży służbowej i innych wydatków operacyjnych.

3.4. Środki przeniesione

3.4.1. Środki przeniesione automatycznie z 2019 r. na 2020 r.

Jak przedstawiono w tabeli 9, kwotę 52,5 mln EUR przeniesiono z 2019 r. na 2020 r.

Tabela 9

Wykonanie środków przeniesionych z 2019 r. na 2020 r. (wg kategorii)

(w EUR)
KategoriaŚrodki przeniesione z 2019Płatności 2020Wskaźnik wykonaniaŚrodki anulowane
123=2/14=1-2
Plan zatrudnienia37491029505278,7 %79 858
Inne wydatki związane z personelem1 869 4551 283 87268,7 %585 583
Budynki22 265 21917 149 12477,0 %5 116 094
Systemy komputerowe16 742 15216 214 30496,8 %527 848
Meble622 184605 90297,4 %16 282
Wyposażenie techniczne2 463 9682 338 14094,9 %125 829
Transport52613938306872,8 %143071
Koszty podróży służbowych delegacji---
Koszty tłumaczenia ustnego41105644085 74199,4 %24 822
Posiedzenia i konferencje889 543552 73762,1 %336 806
Informacje21872812087 54595,4 %99 736
Różne49207538017877,3 %111897
Rezerwa---
Ogółem52 543 49145 375 66486,4 %7 167 827

Wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2019 r. wyniósł 86,4 %. Główne przyczyny takiego wskaźnika wykonania są następujące:

- częściowe lub całkowite niedostarczenie robót/towarów/usług zamówionych przez SGR w trakcie poprzedniego roku,

- nieotrzymanie faktur za dostarczone roboty/towary/usługi. Taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do powstania obciążenia budżetowego w kolejnym roku budżetowym, gdyż w odniesieniu do tych transakcji konieczne będzie zaciągnięcie nowych zobowiązań w 2021 r.

3.4.2. Środki przeniesione automatycznie z 2020 r. na 2021 r.

Środki przeniesione z 2020 r. na 2021 r. wyniosły ogółem 69,6 mln EUR.

Tabela 10

Środki przeniesione z 2020 r. na 2021 r. (wg kategorii)

(w EUR)
KategoriaBudżet 2020 (początkowy)Budżet 2020 (ostateczny (*))ZobowiązaniaPłatności 2020Środki przeniesione na 2021Wskaźnik przeniesienia
12345=3-46=5/3
Plan zatrudnienia341 218 000341 218 000330 567 554330 241 206326 3490,1 %
Inne wydatki związane z personelem25 366 00025 366 00019 288 36017 907 4921 380 8687,2 %
Budynki56 644 00056 286 00054 07207732 099 03821 973 03940,6 %
Systemy komputerowe44 509 00055 15000055 142 17331 125 95424 016 21943,6 %
Meble1 171 0001 271 0001 223 252370 43085282169,7 %
Wyposażenie techniczne6 026 0005 458 0004993 8911 996 739299715260,0 %
Transport2 284 0001 654 0001 407 771889076518 69536,8 %
Koszty podróży służbowych delegacji17 228 00034 003 14734 003 14734 003 14700,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego81 450 00056 493 85336 837 39423 354 9931348240136,6 %
Posiedzenia i konferencje6285000408500030562472489 108567 13918,6 %
Informacje72350008 103 0008 100 5344 844 083325645140,2 %
Różne1 2170001 545 0001 476 5611 262 794213 76714,5 %
Rezerwa-----
Ogółem (z wył. nabycia)590 633 000590 633 000550 168 962480 584 06169 584 90112,6 %
Nabycie nieruchomości-----
Suma całkowita590 633 000590 633 000550 168 962480 584 06169 584 90112,6 %
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Kwoty przeniesione z 2020 r. na 2021 r. pochodzą głównie z poniższych kategorii:

- budynki: 22,0 mln EUR, z czego 9,9 mln EUR dotyczy różnych prac związanych z zagospodarowaniem, 4,7 mln EUR - sprzątania i utrzymania obiektów, 2,9 mln EUR - ochrony i prewencji, 1,6 mln EUR - energii elektrycznej, wody, gazu i ogrzewania, 1,5 mln EUR - prac zapewniających bezpieczeństwo budynków, a 1,4 mln EUR - innych wydatków związanych z budynkami, np. analiz budynków,

- systemy komputerowe: 24,0 mln EUR, z czego 13,4 mln EUR dotyczy pomocy zewnętrznej, 9,0 mln - sprzętu i oprogramowania komputerowego, 1,0 mln EUR - konserwacji i utrzymania przez służby informatyczne, a 0,6 mln EUR - telekomunikacji,

- 13,5 mln EUR w celu pokrycia części kosztów tłumaczenia ustnego wykonanego w 2020 r., jednak w odniesieniu do którego faktury nie zostały w pełni uzgodnione ze służbami Komisji Europejskiej,

- wydatki na informacje: 3,3 mln EUR, z czego 2,4 mln EUR dotyczy informacji i akcji o charakterze publicznym, 0,7 mln EUR - wydatków na dokumentację i bibliotekę, a 0,2 mln EUR - publikacji Rady,

- wyposażenie techniczne: 3,0 mln EUR, z czego 2,4 mln EUR dotyczy zakupu i utrzymania sprzętu konferencyjnego, a 0,6 mln EUR - pomocy zewnętrznej i utrzymania wyposażenia,

- inne wydatki związane z personelem: 1,4 mln EUR, w szczególności w odniesieniu do wydatków na szkolenia i rekrutację (0,6 mln EUR), służby medycznej i świetlic (0,4 mln EUR) i środków wsparcia dla personelu (0,1 mln EUR),

- posiedzenia i konferencje: 0,6 mln EUR, dotyczy głównie jeszcze nieotrzymanych faktur za organizację posiedzeń Rady Europejskiej i Rady w 2020 r.,

- meble: 0,9 mln EUR, dotyczy zakupu mebli przeznaczonych do niektórych stref wypoczynku w budynkach, projektu pilotażowego dotyczącego nowych metod pracy (NWOW) oraz budynku żłobka,

- transport: 0,5 mln EUR na realizację planu w zakresie mobilności pracowników Rady (0,3 mln EUR) oraz na wynajem, utrzymanie i naprawę parku samochodowego (0,2 mln EUR),

- wydatki różne: 0,2 mln EUR obejmujące głównie koszty postępowań sądowych (0,1 mln EUR), materiały biurowe (0,03 mln EUR) oraz opłaty pocztowe (0,03 mln EUR).

3.5. Dochody przeznaczone na określony cel

3.5.1. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2020 r.

Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2020 r. wyniosły 14,7 mln EUR.

Tabela 11

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2020 r. (wg kategorii)

(w EUR)
KategoriaDochody przeznaczone na określony cel przed 2020 (ostateczne (*))Zobowiązania 2020Płatności 2020Wskaźnik wykonaniaAnulowane dochody przeznaczone na określony cel
1234=2/14=1-2
Plan zatrudnienia4 469--0,0 %4 469
Inne wydatki związane z personelem2 068 4891 564 7171 555 06975,6 %503 772
Budynki1 122 0401 109 096696 30498,8 %12 944
Systemy komputero-822 837820 333809 44399,7 %2 503
we
Meble----
Wyposażenie techniczne5 7004 5114 51179,1 %1 189
Transport2 6162 616-100,0 %-
Koszty podróży służbowych delegacji4 831 52548315254 831 525100,0 %-
Koszty tłumaczenia ustnego5 478 7705 478 7705 478 770100,0 %-
Posiedzenia i konfe-90 01487 85487 77397,6 %2 160
rencje

Informacje

----
Różne7 0737 0737 073100,0 %- 0
Ogółem RE/Rada14 433 53413 906 49513 470 46996,3 %527 038
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ262 865260 794163 59899,2 %2 071
Suma całkowita14 696 39914 16729013 634 06896,4 %529 109
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Dochody przeznaczone na określony cel związane z działalnością SGR wyniosły ogółem 14,7 mln EUR, z czego w odniesieniu do 14,2 mln EUR należycie zaciągnięto zobowiązania w 2020 r. Pozostała kwota 0,5 mln EUR została anulowana zgodnie z art. 12 ust. 1 RF.

Kolejna część dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2020 r. (0,3 mln EUR) dotyczy kwot przesuniętych w 2019 r. przez ESDZ do Rady na pokrycie kosztów usług określonych w różnych umowach o gwarantowanym poziomie usług między obiema instytucjami i świadczonych przez SGR. Z całej kwoty zobowiązania wynoszącej 0,3 mln w 2020 r. dokonano płatności na kwotę 0,2 mln EUR.

3.5.2. Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2019 r. z przeznaczeniem na płatności

Łączna kwota dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesionych z 2019 r. z przeznaczeniem na płatności wynosiła 0,4 mln EUR.

Tabela 12

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2020 r. przeniesionych na 2020 r. z przeznaczeniem na płatności (wg kategorii)

(w EUR)
KategoriaDochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2019 r. z przeznaczeniem na płatnościPłatności 2020Wskaźnik wykonaniaAnulowane dochody przeznaczone na określony cel
124=2/14=1-2
Plan zatrudnienia----
Inne wydatki związane z personelem49 8934 0428,1 %45 851
Budynki122 65187 76271,6 %34 889
Systemy komputerowe185 146160 46486,7 %24 682
Mable----
Wyposażenie techniczne903033,3 %60
Transport3 2481 19736,9 %2 051
Koszty podróży służbowych delegacji----
Koszty tłumaczenia ustnego----
Posiedzenia i konferencje915--915
Informacje5 0283 918-1 110
Różne5 330-0,0 %5 330
Ogółem RE/Rada372 30125741369,1 %114 889
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ32 13732 137--
Suma całkowita404 438289 54971,6 %114 889

3.5.3. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2020 r. przeniesione na 2021 r. z przeznaczeniem na płatności

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2020 r., w odniesieniu do których należycie zaciągnięto zobowiązania, ale nie dokonano płatności w 2020 r., zostały przeniesione z 2020 r. na 2021 r. i wyniosły łącznie 0,5 mln EUR.

Tabela 13

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2020 r. przeniesione na 2021 r. (wg kategorii)

(w EUR)
KategoriaDochody przeznaczone na określony cel przed 2020 (ostateczne (*))Zobowiązania 2020Płatności 2020Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione na 2021Wskaźnik przeniesienia
1234=2-35=4/2
Plan zatrudnienia4 469----
Inne wydatki związane z personelem2 068 4891 564 7171 555 0699 6480,6 %
Budynki1 122 0401 109 096696 304412 79237,2 %
Systemy komputerowe822 837820 333809 44310 8901,3 %
Meble----
Wyposażenie techniczne5 7004 5114 511-0,0 %
Transport2 6162 616-2 616100,0 %
Koszty podróży służbowych delegacji4 831 52548315254 831 525-0,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego5 478 7705 478 7705 478 770-0,0 %
Posiedzenia i konferencje90 01487 85487 773810,1 %
Informacje-----
Różne7 0737 0737 07300,0 %
Ogółem RE/Rada14 433 53413 906 49513 470 469436 0263,1 %
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ262 865260 794163 59897 19637,3 %
Suma całkowita14 696 39914 167 29013 634 068533 2223,8 %
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Kwoty przeniesione dotyczą głównie prac związanych z zagospodarowaniem budynków (0,4 mln EUR).

3.5.4. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2020 r.

Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2020 r. wyniosły 43,7 mln EUR. Z tego kwota 80 000 EUR odpowiada kwotom przesuniętym przez ESDZ do Rady.

Tabela 14

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych w 2020 r. (wg kategorii)

(w EUR)
KategoriaDochody przeznaczone na określony cel 2020 (ostateczne (*))Zobowiązania 2020Płatności2020Dostępne dochody przeznaczone na określony cel
1234=1-3
Plan zatrudnienia1 753 86130 00022 3161 731 544
Inne wydatki związane z personelem1 592 952224 904204 9961 387 956
Budynki719 778194519192019527758
Systemy komputerowe97806742487885 694892 372
Meble----
Wyposażenie techniczne16 6191 326-16 619
Transport6 113--6 113
Koszty podróży służbowych delegacji30 385 449--30 385 449
Koszty tłumaczenia ustnego795433045 27445 2747 909 056
Posiedzenia i konferencje84 097--84 097
Informacje12 78411 15724012 544
Różne82 5406 929- 082 540
Ogółem RE/Rada43 586 587938 987550 54043 036 048
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ80 00050 000-80 000
Suma całkowita43 666 587988 987550 54043 116 048
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Dochody przeznaczone na określony cel w 2020 r. związane z działalnością SGR wyniosły 43,6 mln EUR. W trakcie roku budżetowego zaciągnięto zobowiązania na kwotę 0,9 mln EUR, zaś kwota 43,0 mln EUR została przeniesiona na 2021 r. zgodnie z art. 12 ust. 4 RF.

Około 70 % dochodów przeznaczonych na określony cel (30,4 mln EUR) pochodzi z salda kosztów podróży służbowych delegacji wynikającego z przedstawionych przez nie oświadczeń dotyczących podróży służbowych oraz z wcześniejszego zwrotu środków z pul na podróże służbowe na 2020 r. przez kilka państw członkowskich.

Kwota 7,9 mln EUR dotyczy tłumaczeń ustnych, 6,3 mln EUR - zwrotu zaliczki dla służb tłumaczeń ustnych Komisji, a 1,6 mln EUR - płatnościom uzupełniającym w przypadku niektórych języków w celu pokrycia kosztów dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na te języki.

Pozostałe środki pochodzą głównie ze zwrotu kwot związanych z rozmaitymi operacjami administracyjnymi Rady.

ZAŁĄCZNIK

RADA - WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW NA ROK 2020

(EUR)
Linia budżetowaPoczątkowe środki

2020

Przesunięcia/ Korekty

2020

Ostateczne środki

2020

Środki na zobowiązania

2020

Środki na płatności

2020

Przeniesienie na podstawie uprawnienia na rok

2021

Przeniesienie na podstawie decyzji na rok

2021

Środki anulowane
12345678-3-5-6-7
1 0 0 0Wynagrodzenie podstawowe350 000,00145 000,00350 000,00342 732,18342 732,1898 306,417 267,82
1 0 0 1Należności związane z zajmowanym stanowiskiem74 000,0074 000,0069 982,9269 982,924 017,08
1 0 0 2Należności związane z osobistą sytuacją pracownika11 000,0011 000,0010 954,0810 954,0845,92
1 0 0 3Zabezpieczenie społeczne15 000,0015 000,0012 965,5812 965,582 034,42
1 0 0 4Inne wydatki na zarządzanie475 000,00620 000,00485 748,07387 441,66134 251,93
1 0 0Wynagrodzenie i inne należności925 000,00145 000,001 070 000,00922 382,83824 076,4298 306,41147 617,17
1 0 1 0Świadczenia przejściowe200 000,00200 000,00167 734,53167 734,5332 265,47
1 0 1Ustanie stosunku pracy200 000,00200 000,00167 734,53167 734,5332 265,47
Ogółem rozdział 1 0 - Członkowie instytucji1 125 000,00145 000,001 270 000,001 090 117,36991 810,9598 306,41179 882,64
1 1 0 0Wynagrodzenie podstawowe254 462 000,00254 462 000,00252 492 921,26252 492 921,261 969 078,74
1 1 0 1Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z zajmowanym stanowiskiem1 697 000,0050 000,001 747 000,001 399 484,741 399 484,74347 515,26
1 1 0 2Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z osobistą sytuacją pracownika67 144 000,00150 000,0067 294 000,0064 094 900,8164 094 900,813 199 099,19
1 1 0 3Zabezpieczenie społeczne10 352 000,0045 000,0010 397 000,0010 033 478,7210 033 478,72363 521,28
1 1 0 4Wskaźniki korygujące143 000,00143 000,00142 868,14142 868,14131,86
1 1 0 5Wynagrodzenia za godziny nadliczbowe1 248 000,001 248 000,00634 256,72634 256,72613 743,28
1 1 0 6Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i ustaniem stosunku pracy1 895 000,00- 245 000,001 895 000,001 715 000,001 388 651,36326 348,64180 000,00
1 1 0 7Dostosowanie wynagrodzeń3 834 000,003 589 000,003 589 000,00
1 1 0Wynagrodzenie i inne należności340 775 000,00340 775 000,00330 512 910,39330 186 561,75326 348,6410 262 089,61
1 1 1 0Świadczenia w przypadku odwołania ze stanowiska w interesie służby363 000,00363 000,0054 643,9854 643,98308 356,02
1 1 1 2Należności byłych sekretarzy generalnych80 000,0080 000,0080 000,00
1 1 1Ustanie stosunku pracy443 000,00443 000,0054 643,9854 643,98388 356,02
Ogółem rozdział 1 1 - Urzędnicy i pracownicy czasowi341 218 000,00341 218 000,00330 567 554,37330 241 205,73326 348,6410 650 445,63
1 2 0 0Inni pracownicy11 250 000,0011 250 000,0010 584 429,2310 576 416,168 013,07665 570,77
1 2 0 1Oddelegowani eksperci krajowi1 213 000,001 213 000,00926 750,02925 349,781 400,24286 249,98
1 2 0 2Staże706 000,00706 000,00604 548,19601 937,992 610,20101 451,81
1 2 0 3Usługi zewnętrzne493 000,00493 000,00100 342,7475 785,1524 557,59392 657,26
1 2 0 4Usługi dodatkowe dla służb tłumaczeniowych235 000,00235 000,0092 325,0281 757,6110 567,41142 674,98
1 2 0 7Coroczne dostosowanie wynagrodzeń172 000,00172 000,00172 000,00
1 2 0Inni pracownicy i usługi zewnętrzne14 069 000,0014 069 000,0012 308 395,2012 261 246,6947 148,511 760 604,80
Ogółem rozdział 1 2 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne14 069 000,0014 069 000,0012 308 395,2012 261 246,6947 148,511 760 604,80
1 3 0 0Różne wydatki związane z zatrudnianiem personelu156 000,0050 000,00206 000,00202 106,16138 376,9663 729,203 893,84
1 3 0 1Doskonalenie zawodowe2 413 000,00- 50 000,002 363 000,001 907 233,461 378 771,74528 461,72455 766,54
1 3 0Wydatki związane z zarządzaniem personelem2 569 000,002 569 000,002 109 339,621 517 148,70592 190,92459 660,38
1 3 1 0 Pomoc w szczególnych przypadkach30 000,00- 7 000,0023 000,00878,68878,6822 121,32
1 3 1 1 Kontakty pozasłużbowe między pracownikami117 000,007 000,00124 000,0056 283,2425 167,1131 116,1367 716,76
1 3 1 2 Dodatkowa pomoc dla osób niepełnosprawnych208 000,00208 000,00157 000,0064 627,1092 372,9051 000,00
1 3 1 3 Inne wydatki socjalne66 000,0066 000,0065 029,4041 850,4823 178,92970,60
1 3 1 Zapomogi na rzecz pracowników instytucji421 000,00421 000,00279 191,32132 523,37146 667,95141 808,68
1 3 2 0 Służba medyczna415 000,00274 926,00689 926,00550 429,08363 875,25186 553,83139 496,92
1 3 2 2 Żłobki i świetlice2 837 000,00- 274 926,002 562 074,002 035 202,311 795 202,31240 000,00526 871,69
1 3 2 Działalność dotycząca wszystkich osób

związanych z instytucją

3 252 000,003 252 000,002 585 631,392 159 077,56426 553,83666 368,61
1 3 3 1 Koszty delegacji Sekretariatu Rady3 130 000,00- 145 000,002 985 000,00569 083,00534 083,0035 000,002 415 917,00
1 3 3 2 Koszty podróży pracowników w związku z Radą

Europejską

800 000,00800 000,00346 601,98311 601,9835 000,00453 398,02
1 3 3 Podróże służbowe3 930 000,00- 145 000,003 785 000,00915 684,98845 684,9870 000,002 869 315,02
Ogółem rozdział 1 3 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji10 172 000,00- 145 000,0010 027 000,005 889 847,314 654 434,611 235 412,704 137 152,69
OGÓŁEM TYTUŁ 1 - Osoby pracujące dla instytucji366 584 000,00366 584 000,00349 855 914,24348 148 697,981 707 216,2616 728 085,76
2 0 0 0 Czynsze505 000,00154 000,00659 000,00658 513,52658 513,52486,48
2 0 0 3 Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją10 465 000,002 150 000,0012 615 000,0012 548 855,542 698 299,449 850 556,1066 144,46
2 0 0 4 Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków2 155 000,00- 514 000,001 641 000,001 604 862,29135 880,401 468 981,8936 137,71
2 0 0 5 Wstępne wydatki związane z nabyciem, budową

i zagospodarowaniem budynków

918 000,00- 280 000,00638 000,00577 681,02132 591,64445 089,3860 318,98
2 0 0 Budynki14 043 000,001 510 000,0015 553 000,0015 389 912,373 625 285,0011 764 627,37163 087,63
2 0 1 0Sprzątanie i utrzymanie obiektów18 873 000,00- 916 425,2317 956 574,7717 313 705,7512 591 893,294 721 812,46642 869,02
2 0 1 1Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie4 396 000,00- 554 000,003 842 000,003 799 265,732 167 175,541 632 090,1942 734,27
2 0 1 2Ochrona i nadzór nad budynkami18 493 000,00- 790 000,0017 703 000,0016 432 715,8113 540 180,622 892 535,191 270 284,19
2 0 1 3Ubezpieczenie285 000,00312 425,23597 425,23597 425,2326 561,23570 864,00
2 0 1 4Inne wydatki związane z budynkami554 000,0080 000,00634 000,00539 051,95147 942,02391 109,9394 948,05
2 0 1Wydatki związane z budynkami42 601 000,00- 1 868 000,0040 733 000,0038 682 164,4728 473 752,7010 208 411,772 050 835,53
Ogółem rozdział 2 0 - Budynki i koszty dodatkowe56 644 000,00- 358 000,0056 286 000,0054 072 076,8432 099 037,7021 973 039,142 213 923,16
2 1 0 0Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego10 138 000,006 244 964,0716 382 964,0716 382 964,077 339 694,069 043 270,01
2 1 0 1Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych25 108 000,005 550 691,9530 658 691,9530 650 864,6117 254 101,7913 396 762,827 827,34
2 1 0 2Utrzymanie i konserwacja sprzętu i oprogramowania komputerowego7 318 000,00- 1 056 569,226 261 430,786 261 430,785 284 366,98977 063,80
2 1 0 3Telekomunikacja1 945 000,00- 98 086,801 846 913,201 846 913,201 247 791,27599 121,93
2 1 0Systemy komputerowe i telekomunikacja44 509 000,0010 641 000,0055 150 000,0055 142 172,6631 125 954,1024 016 218,567 827,34
2 1 1 1Zakup i wymiana mebli1 105 000,00100 000,001 205 000,001 204 545,64360 466,82844 078,82454,36
2 1 1 2Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa mebli66 000,0066 000,0018 706,009 963,508 742,5047 294,00
2 1 1Meble1 171 000,00100 000,001 271 000,001 223 251,64370 430,32852 821,3247 748,36
2 1 2 0Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych3 009 000,00437 000,003 446 000,003 330 589,76959 465,662 371 124,10115 410,24
2 1 2 1Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją oraz rozbudową wyposażenia i instalacji technicznych310 000,00160 000,00470 000,00304 346,81197 477,57106 869,24165 653,19
2 1 2 2Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa wyposażenia i instalacji technicznych2 707 000,00- 1 165 000,001 542 000,001 358 954,42839 795,30519 159,12183 045,58
2 1 2Wyposażenie i instalacje techniczne6 026 000,00- 568 000,005 458 000,004 993 890,991 996 738,532 997 152,46464 109,01
2 1 3 2Koszty wynajmu, utrzymania i naprawy samochodów służbowych1 784 000,00- 630 000,001 154 000,00907 771,35700 195,72207 575,63246 228,65
2 1 3 3Plan mobilności500 000,00500 000,00500 000,00188 880,29311 119,71
2 1 3Transport2 284 000,00- 630 000,001 654 000,001 407 771,35889 076,01518 695,34246 228,65
Ogółem rozdział 2 1 - Systemy komputerowe, wyposażenie i umeblowanie53 990 000,009 543 000,0063 533 000,0062 767 086,6434 382 198,9628 384 887,68765 913,36
2 2 0 0Koszty podróży służbowych delegacji17 228 000,0016 775 147,4134 003 147,4134 003 147,4134 003 147,41
2 2 0 1Inne koszty podróży służbowych495 000,00- 152 000,00343 000,00150 479,27106 979,2743 500,00192 520,73
2 2 0 2Koszty tłumaczenia ustnego81 450 000,00- 24 956 147,4156 493 852,5936 837 394,0023 354 993,0013 482 401,0019 656 458,59
2 2 0 3Koszty reprezentacyjne160 000,00160 000,0080 420,5558 042,0822 378,4779 579,45
2 2 0 4Różne wydatki na posiedzenia wewnętrzne4 980 000,00- 1 798 000,003 182 000,002 753 151,632 273 169,91479 981,72428 848,37
2 2 0 5Organizacja konferencji, kongresów i posiedzeń650 000,00- 250 000,00400 000,0072 195,9350 917,1921 278,74327 804,07
2 2 0Posiedzenia i konferencje104 963 000,00- 10 381 000,0094 582 000,0073 896 788,7959 847 248,8614 049 539,9320 685 211,21
2 2 1 0Wydatki na dokumentację i bibliotekę2 350 000,0075 000,002 425 000,002 423 550,611 767 719,81655 830,801 449,39
2 2 1 1Dziennik Urzędowy9 893,639 893,639 893,639 893,63
2 2 1 2Publikacje ogólne300 000,0030 000,00330 000,00329 797,21125 069,97204 727,24202,79
2 2 1 3Informacje i akcje o charakterze publicznym4 585 000,00753 106,375 338 106,375 337 292,602 941 399,842 395 892,76813,77
2 2 1Informacja7 235 000,00868 000,008 103 000,008 100 534,054 844 083,253 256 450,802 465,95
2 2 3 0Materiały biurowe358 000,00- 80 000,00278 000,00248 274,89215 378,4032 896,4929 725,11
2 2 3 1Opłaty pocztowe55 000,00- 10 000,0045 000,0045 000,0018 740,7926 259,21
2 2 3 2Koszty badań, analiz i konsultacji45 000,00- 45 000,00
2 2 3 4Przeprowadzki18 000,0018 000,006 335,002 554,243 780,7611 665,00
2 2 3 5Opłaty finansowe10 000,00- 7 000,003 000,001 489,561 042,70446,861 510,44
2 2 3 6Koszty postępowań sądowych, koszty prawne, odszkodowania, rekompensaty450 000,00415 000,00865 000,00865 000,00722 729,77142 270,23
2 2 3 7Inne wydatki operacyjne281 000,0055 000,00336 000,00310 461,57302 348,138 113,4425 538,43
2 2 3Wydatki różne1 217 000,00328 000,001 545 000,001 476 561,021 262 794,03213 766,9968 438,98
Ogółem rozdział 2 2 - Wydatki operacyjne113 415 000,00- 9 185 000,00104 230 000,0083 473 883,8665 954 126,1417 519 757,7220 756 116,14
OGÓŁEM TYTUŁ 2 - Budynki, wyposażenie i wydatki operacyjne224 049 000,00224 049 000,00200 313 047,34132 435 362,8067 877 684,5423 735 952,66
BUDŻET OGÓŁEM590 633 000,00590 633 000,00550 168 961,58480 584 060,7869 584 900,8040 464 038,42
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych (Dz.U. L 48 z 23.2.2011, s. 1).
3 Kwota netto >250 000 EUR.
4 Zgodnie z decyzją 54/18 (art. 10 ust. 3) Sekretarza Generalnego Rady co roku należy dokonywać przesunięcia kwoty odpowiadającej kosztom podróży służbowych delegatów niewykorzystanej w poprzednim roku do pul środków na tłumaczenia ustne. W 2020 r. kwota ta wyniosła 4,8 mln EUR.
5 Zgodnie z decyzją 54/18 (art. 10 ust. 1) SGR dokonuje przesunięcia 66 % niewykorzystanych kwot dostępnych w pulach językowych na tłumaczenia ustne do pul środków na podróże służbowe delegatów do wykorzystania w tym samym roku budżetowym. W 2020 r. kwota ta wyniosła 21,6 mln EUR.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.