Sprawozdanie z działalności finansowej za rok 2019 - Sekcja II - Rada Europejska i Rada.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2020.266.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 13 sierpnia 2020 r.

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI FINANSOWEJ ZA ROK 2019
Sekcja II - Rada Europejska i Rada

(2020/C 266/01)

(Dz.U.UE C z dnia 13 sierpnia 2020 r.)

SPIS TREŚCI

1. WPROWADZENIE

2. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2019

2.1. Główne cele finansowe

2.2. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2019 r

2.2.1. Podejście ogólne

2.2.2. Budżet 2019

2.2.3. Budżet na 2019 r. a dział 5 perspektywy finansowej budżetu UE

3. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2019 r

3.1. Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2019 r

3.1.1. Posiedzenia

3.1.2. Działania o charakterze ustawodawczym

3.1.3. Modernizacja administracyjna

3.1.4. Realizacja celów w 2019 r

3.2. Dochody

3.3. Wydatki w 2019 r

3.3.1. Zmiana budżetu w 2019 r

3.3.2. Przegląd wykonania budżetu w latach 2010-2019

3.3.3. Wykonanie środków według kategorii w 2019 r

3.4. Środki przeniesione

3.4.1. Środki przeniesione automatycznie z 2018 r. na 2019 r

3.4.2. Środki przeniesione automatycznie z 2019 r. na 2020 r

3.4.3. Środki przeniesione na mocy decyzji z 2017 r. na 2018 r. z przeznaczeniem na płatności w 2019 r

3.5. Dochody przeznaczone na określony cel

3.5.1. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2019 r

3.5.2. Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2018 r. z przeznaczeniem na płatności

3.5.3. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2019 r. przeniesione na 2020 r. z przeznaczeniem na płatności

3.5.4. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2019 r

1.
WPROWADZENIE

Zgodnie z art. 249 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 1  (rozporządzenia finansowego - RF) niniejszy dokument stanowi sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w odniesieniu do sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) za rok budżetowy 2019.

Podstawą niniejszego sprawozdania są: wstępne sprawozdanie finansowe za 2019 r., ustalenia zawarte w rocznych sprawozdaniach z działalności przedstawionych przez urzędników zatwierdzających Rady oraz informacje dotyczące wykonania budżetu pochodzące z systemu finansowego Rady.

W rozdziale 2 niniejszego sprawozdania przedstawiono podsumowanie ram ustanowionych na rok budżetowy 2019. W rozdziale 3 przedstawiono ogólny zarys wykonania środków budżetowych dostępnych w 2019 r.

Wykonanie budżetu na 2019 r. w podziale na poszczególne pozycje budżetowe zostało przedstawione w załączniku.

2.
CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2019
2.1.
Główne cele finansowe

Główne cele finansowe Sekretariatu Generalnego Rady (SGR) na 2019 r. były następujące:

zapewnianie ciągłego wsparcia przewodniczącemu Rady Europejskiej i Radzie dzięki skutecznemu i wydajnemu wykorzystaniu zasobów finansowych,
kontynuowanie procesu modernizacji administracyjnej w celu poprawy jakości struktury SGR i właściwego wykorzystania zasobów,
dokonanie końcowej płatności na rzecz rządu belgijskiego za budynek Europa.
2.2.
Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2019 r.
2.2.1.
Podejście ogólne

Przy uchwalaniu budżetu Rady Europejskiej (RE) i Rady (R) w 2019 r. kierowano się ogólnym celem zakładającym nieprzekroczenie, w ujęciu nominalnym, ogólnego poziomu budżetu na 2018 r. w odniesieniu do wydatków niezwiązanych z wynagrodzeniami.

Zwiększenia wysokości środków związane z zobowiązaniami statutowymi lub umownymi lub zwiększenia w dziedzinach, które uznano za podstawowe dla właściwego funkcjonowania SGR, skompensowano poprzez ustalenie priorytetów i zmiany w programowaniu w odniesieniu do niektórych projektów, z uwzględnieniem wykonania budżetu w ostatnich latach.

Jeżeli chodzi o plan zatrudnienia, SGR kontynuował usprawnienia organizacyjne, wdrażając następujące działania:

przekształcenie 30 stanowisk AST 5 w 30 stanowisk AD 5 (dalszy ciąg modernizacji administracyjnej),
przeniesienie 1 stanowiska AD 5 i 1 stanowiska AST 5 do Komisji w ramach umowy o gwarantowanym poziomie usług (SLA) w sprawie SYSPER,
utworzenie dodatkowych 3 stanowisk AD 5 i 1 stanowiska AST 1 w celu uwzględnienia nowych zasad dotyczących tłumaczeń na język irlandzki, zgodnie z zaleceniem Komisji.
2.2.2.
Budżet 2019

Władza budżetowa uchwaliła ogólny budżet Rady Europejskiej i Rady na 2018 r. na poziomie 581,9 mln EUR. Oznacza to zwiększenie o 9 mln EUR (+ 1,6 %) w porównaniu z 2018 r.

Liczbę stanowisk w planie zatrudnienia na 2019 r. ustalono w przypadku Rady Europejskiej i Rady na 3 033. Tabela 1 przedstawia w zarysie budżet na 2019 r. według poszczególnych kategorii.

Tabela 1

Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2019 r. w porównaniu z budżetem na 2018 r. (według kategorii)

(w EUR)

KategoriaBudżet 2018Budżet 2019Zmiana lata 2019/2018
123=2/1
Plan zatrudnienia328 800 000336 749 5112,4 %
Inne wydatki związane z personelem24 359 00025 077 0002,9 %
Budynki (z wył. nabycia)56 360 37755 888 948- 0,8 %
Systemy komputerowe41 300 00041 355 0000,1 %
Meble733 000951 00029,7 %
Wyposażenie techniczne4 344 0005 745 00032,3 %
Transport1 496 0001 134 000- 24,2 %
Koszty podróży służbowych17 802 00017 372 000- 2,4 %
Koszty tłumaczenia ustnego79 316 00081 694 0003,0 %
Posiedzenia i konferencje4 945 0005 237 0005,9 %
Informacja10 152 0009 125 000- 10,1 %
Różne1 787 0001 267 000- 29,1 %
Rezerwa1 500 000300 000- 80,0 %
Ogółem (z wył. nabycia)572 894 377581 895 4591,6 %
Zakup nieruchomości--
Suma całkowita572 894 377581 895 4591,6 %
2.2.3.
Budżet na 2019 r. a dział 5 perspektywy finansowej budżetu UE

Tabela 2 przedstawia w zarysie zmiany w budżecie Rady Europejskiej i Rady w latach 2010-2019. Udział Rady Europejskiej i Rady w dziale 5 wieloletniej perspektywy finansowej zmniejszył się z 8,0 % w 2010 r. do 5,4 % w 2019 r.

Tabela 2

Zmiany w sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) w dziale 5 perspektywy finansowej w latach 2010-2019

2010201120122013201420152016201720182019
(Kwoty w cenach bieżących)MLN

EUR

ZmianaMLN

EUR

ZmianaMLN

EUR

ZmianaMLN

EUR

ZmianaMLN

EUR

ZmianaMLN

EUR

ZmianaMLN

EUR

ZmianaMLN

EUR

ZmianaMLN

EUR

ZmianaMLN

EUR

Zmiana
Dział 57 9624,7 %8 1732,7 %8 6075,3 %9 1816,7 %8 405- 8,5 %8 6613,0 %9 4839,5 %9 9214,6 %10 3464,3 %10 7864,3 %
RE/Rada6345,1 %563- 11,2 %534- 5,2 %5360,3 %534- 0,2 %5421,4 %5450,6 %5623,0 %5732,0 %5872,4 %
Udział RE/Rady w dziale 58,0 %6,9 %6,2 %5,8 %6,4 %6,3 %5,7 %5,7 %5,5 %5,4 %

Redukcja w 2011 r. jest w głównej mierze wynikiem przeniesienia zasobów do ESDZ, zaś zmniejszenia w latach 2012 i 2014 były związane z redukcjami środków na pewne działania z uwagi na wykonanie budżetu w latach poprzednich i rzeczywiste potrzeby.

3.
GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2019 r.
3.1.
Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2019 r.

W ramach sprawozdania z działalności finansowej SGR przedstawia informacje na temat swoich podstawowych działań, mających znaczenie z finansowego punktu widzenia; informacje te zawierają opis funkcjonowania Rady Europejskiej i Rady w danym roku budżetowym. Zaznaczono w nim również główne osiągnięcia w danym roku.

3.1.1.
Posiedzenia

Tabela 3 przedstawia w zarysie ewolucję liczby posiedzeń zorganizowanych przez SGR na potrzeby Rady Europejskiej i Rady w latach 2010-2019.

Oprócz 3 983 posiedzeń "instytucjonalnych" SGR zorganizował w 2019 r. kolejne 3 685 posiedzeń (np. seminaria, sesje informacyjne i briefingi oraz posiedzenia z państwami trzecimi).

Tabela 3

Ewolucja liczby posiedzeń w latach 2010-2019

2010201120122013201420152016201720182019
Szczyty79769129151517
Rady86857774818175777580
Coreper122135140140135138109105117124
Coreper (art. 50)222928
Grupy robocze4 1274 3734 4804 1644 0163 4713 5694 0394 3043 706
Grupa robocza ad hoc (art. 50)326128
Ogółem4 3424 6024 7044 3844 2413 7023 7624 2904 6013 983
Inne posiedzenia1 9962 0752 1892 0272 1892 2712 0343 0303 1293 685
Suma całkowita6 3386 6776 8936 4116 4305 9735 7967 3207 7307 668

Rok 2019 r. charakteryzował się ciągłymi pracami na rzecz sfinalizowania procedury zawarcia i podpisania umowy w sprawie opóźnionego wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z UE.

Łączna liczba posiedzeń zorganizowanych przez SGR zmniejszyła się o 0,8 % (65) w porównaniu z 2018 r. Wynika to głównie z mniej intensywnej działalności ustawodawczej w drugim półroczu spowodowanej wyborami europejskimi i mianowaniem nowego przywództwa UE we wszystkich instytucjach.

Ponadto w dniach 12-14 marca 2019 r. SGR był gospodarzem trzeciej brukselskiej konferencji pt. "Wspieranie przyszłości Syrii i regionu". Wzięło w niej udział 78 delegacji, w tym 56 państw, 11 organizacji regionalnych i międzynarodowych instytucji finansowych oraz 11 agencji ONZ. Uczestnicy omówili najważniejsze kwestie humanitarne i kwestie związane z odpornością, które mają wpływ na Syryjczyków i społeczności przyjmujące syryjskich uchodźców, zarówno w kraju, jak i w regionie. Szczególną uwagę poświęcono poznaniu zapatrywań syryjskich kobiet. Wydarzenie to zorganizowano wspólnie z Dyrekcją Generalną Komisji Europejskiej ds. Polityki Sąsiedztwa i Negocjacji w sprawie Rozszerzenia.

3.1.2. Działania o charakterze ustawodawczym

Kolejnym ilościowym wskaźnikiem działalności jest liczba aktów prawnych opublikowanych w Dzienniku Urzędowym (Dz.U.) (tabela 4). W 2019 r. w Dz.U. opublikowano 1 326 aktów prawnych. Należy zauważyć, że publikacja aktów prawnych w Dz.U. jest ostatnim etapem procesu ustawodawczego.

Tabela 4

Ewolucja liczby aktów prawnych w latach 2010-2019

2010201120122013201420152016201720182019
Akty prawne opublikowane w Dz.U.8259869581 1321 4371 4121 2591 1871 2101 326

Wzrost liczby aktów prawnych o 9,6 % w porównaniu z rokiem poprzednim można wyjaśnić przede wszystkim koniecznością przyjęcia jak największej ich liczby przed wyborami europejskimi, które odbyły się w 2019 r.

3.1.3.
Modernizacja administracyjna

W 2019 r. SGR kontynuował działania mające poprawić jakość i wydajność swojej organizacji wewnętrznej:

Nowe narzędzie informatyczne w dziedzinie kadr (SYSPER) stosowane już przez Komisję i większość pozostałych instytucji UE zastąpiło dotychczasowe narzędzie w odniesieniu do większości procesów kadrowych w SGR. Podobna zmiana nastąpiła w przypadku narzędzia informatycznego wykorzystywanego do zarządzania cyklem życia delegacji/zezwoleń na podróż.
Zrealizowano działanie dotyczące gromadzenia informacji zwrotnych (360°). Jego celem było dostarczenie menadżerom informacji - z perspektywy wielostronnej - niezbędnych do ich stałego doskonalenia. W trakcie wspomnianego działania zbierane są opinie osób, z którymi pracują menadżerowie (ich zespół, kluczowi współpracownicy i przełożeni). Każdy menadżer wykorzystuje to sprawozdanie do pracy nad swoim doskonaleniem zawodowym.
Kontynuowano rozpoczęty w 2017 r. proces tworzenia spłaszczonej struktury zarządzania. Usunięto niektóre szczeble hierarchii, aby poprawić komunikację, ułatwić proces podejmowania decyzji oraz upodmiotowić personel, powierzając pracownikom większą odpowiedzialność za poszczególne dossier. Większa niezależność pozwala również pracownikom w jeszcze większym stopniu ukierunkować się na potrzeby klienta.
3.1.4.
Realizacja celów w 2019 r.

Realizację celów ustalonych na rok budżetowy 2019 można podsumować następująco:

Plan zatrudnienia

W 2019 r. SGR zatrudnił 233 urzędników (146 stałych urzędników i 87 pracowników zatrudnionych na czas określony). W trakcie roku odeszło 212 urzędników (167 stałych urzędników i 45 pracowników zatrudnionych na czas określony), co oznacza zwiększenie netto planu zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady o 21 zajmowanych stanowisk.

Zarządzanie finansami

W 2019 r. SGR kontynuował działania mające jeszcze bardziej usprawnić jego zarządzanie finansami i wyniki finansowe. Wdrożono kilka usprawnień w zakresie zarządzania finansami instytucji, np.

w październiku 2019 r. rozpoczęto realizację projektu w zakresie zintegrowanego planowania finansowego i planowania działań (IFAP). Pozwoliło to włączyć proces rocznego i wieloletniego planowania budżetowego do systemu zarządzania finansowego SGR (SAP) oraz ustanowić powiązanie - na poziomie poszczególnych działań - między planowaniem finansowym a wykonaniem budżetu.

W kontekście poprawienia pozycji europejskich przedsiębiorstw w zakresie przepływów pieniężnych średni termin płatności faktur w SGR wyniósł w 2019 r. 19 dni, przy maksymalnym terminie wynoszącym 30 dni kalendarzowych (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE 2 ).

Polityka w zakresie budynków

W 2019 r. podpisano akt notarialny i w konsekwencji dokonano końcowej płatności kwoty należnej władzom belgijskim za budynek "Europa".

3.2.
Dochody

Tabela 5 przedstawia w zarysie ogólny wynik operacji dotyczących dochodów w 2019 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2018" odnosi się do nakazów odzyskania środków wystawionych w 2018 r., w przypadku których odzyskanie stosownych kwot nastąpiło dopiero w 2019 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2019" dotyczy z kolei odzyskiwania środków, w przypadku których procedury zainicjowano w 2019 r.

Tabela 5

Przegląd operacji dotyczących dochodów w budżecie na 2019 r.

(w EUR)

RozdziałUstalone prawa za 2018Odzyskane dochody z 2018Ustalone prawa za 2019Odzyskane dochody z 2019Ustalone prawa ogółem lata 2018 +2019Całkowite odzyskane dochody lata 2018 +2019Do odzyskania w 2020
12345=1+36=2+47=5-6
4 0 Potrącenia od wynagrodzeń personelu0031 538 63131 538 63131 538 63131 538 6310
4 1 Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe97 70597 70525 614 13325 612 55225 711 83825 710 2571 581
5 0 Wpływy ze sprzedaży majątku ruchomego i nieruchomości2 5002 5002 7222 1005 2224 600622
5 1 Wpływy z najmu246 410246 41091 32481 502337 733327 9129 821
5 2 Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek003 5783 5783 5783 5780
5 5 Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac268 732117 8871 622 5051 603 3551 891 2371 721 242169 995
5 5 Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac (ESDZ)100 000100 000279 889279 889379 889379 8890
5 7 Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną instytucji588 013125 17613 040 22712 653 39013 628 24012 778 565849 675
5 8 Różne odszkodowania303026 06126 06126 09126 0910
5 8 Różne odszkodowania (ESDZ)0000000
5 9 Inne dochody otrzymane z działalności administracyjnej0000000
6 3 Składki w ramach poszczególnych porozumień lub umów001 228 478540 0121 228 478540 012688 466
7 0 Odsetki od zaległych płatności0022220
9 0 Różne dochody001 0381 0381 0381 0380
Ogółem1 303 390689 70773 448 58672 342 10974 751 97673 031 8161 720 159

Ogólna kwota operacji dotyczących dochodów z punktu widzenia ustalonych praw, tj. wystawionych nakazów odzyskania środków, wyniosła w 2019 r. 74,7 mln EUR. Z tej kwoty 73,0 mln EUR odzyskano w trakcie roku budżetowego, natomiast 1,7 mln EUR zostanie pobrane w 2020 r.

Większość odzyskanych dochodów ogółem (78 %, czyli 57,2 mln EUR z kwoty 73,0 mln EUR) w 2019 r. dotyczy podatków, obciążeń i opłat wspólnotowych, które zostały pobrane od personelu SGR. Z tej kwoty 31,5 mln EUR obejmuje potrącenia od wynagrodzeń personelu, zaś kwota 25,7 mln EUR odpowiada składkom i uprawnieniom do świadczeń emerytalnych przenoszonym do systemu emerytalnego.

Pozostała część, czyli 22 % (15,8 mln EUR), pochodzi z rozmaitych operacji administracyjnych. Kwota ta pochodzi głównie z następujących źródeł:

odzyskania części kwot wypłaconych państwom członkowskim w latach poprzednich z tytułu zwrotu kosztów podróży delegatów, zgodnie z ich oświadczeniami za lata 2018 i 2019 (odpowiednio, 0,02 mln EUR i 4,8 mln EUR) (rozdział 5 7),
odzyskania płatności dokonanych przez państwa członkowskie z tytułu dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na żądanie w niektórych językach (5,5 mln EUR) (rozdział 5 7),
kwot wpłaconych na poczet kosztów administracyjnych powstałych w ramach dorobku Schengen w odniesieniu do Islandii i Norwegii (0,5 mln EUR) (rozdział 6 3),
kwot wpłaconych przez inne instytucje i płatności dokonanych przez urzędników Rady na rzecz żłobka Rady (1 mln EUR) (rozdział 5 7),
płatności dokonanych przez Trybunał Sprawiedliwości, Trybunał Obrachunkowy i Europejski Instytut Uniwersytecki we Florencji z tytułu ich wkładów do wspólnego systemu finansowego z Radą (0,8 mln EUR) (rozdział 5 5),
przesunięć z ESDZ do Rady środków z tytułu uprzedniego zwrotu kosztów związanych z organizacją trzeciej brukselskiej konferencji w sprawie Syrii (0,3 mln EUR) (rozdział 5 5),
przesunięć z ESDZ do Rady środków z tytułu zaliczek za usługi świadczone przez SGR na rzecz ESDZ (0,4 mln EUR) (rozdział 5 5),
wpływów z wynajmu nieruchomości oraz zwrotów z nimi związanych (0,3 mln EUR, rozdział 5 1).
3.3.
Wydatki w 2019 r.
3.3.1.
Zmiana budżetu w 2019 r.

W trakcie roku budżetowego 2019 środki były realokowane w drodze różnych przesunięć. Tabela 6 pokazuje decyzje, na

mocy których zmieniono środki budżetowe w latach 2010-2019.

Tabela 6

Liczba zmian w budżecie według rodzaju w latach 2010-2019

ZmianaRok
RodzajPodstawa prawna2010201120122013201420152016201720182019
Budżet korygującyArt. 41 RF0000000000
Przesunięcie BArt. 25 RF47232322322731455239
Przesunięcie CArt. 25 RF2222222122
Przesunięcie DArt. 27 RF0000000000
Ogółem49252524342933465441

W 2019 r. dokonano dwóch przesunięć typu C, co wymagało poinformowania władzy budżetowej (zgodnie z art. 29 rozporządzenia finansowego):

przesunięcie typu C1 w kwocie 3 800 000 EUR dokonane w dniu 18 września 2019 r. w celu
sfinansowania planowanego remontu pomieszczenia przeznaczonego do swobodnego przepływu osób i pomieszczenia przeznaczonego do siedzenia w restauracji jednocześnie z remontem kuchni, tak aby wykorzystać jeden okres zamknięcia obiektu (3 800 000 EUR),
przesunięcie typu C2 w kwocie 5 147 000 EUR dokonane w dniu 18 listopada 2019 r. w celu:
przeniesienia odpowiedzialności finansowej w odniesieniu do zarządzania członkostwem w stowarzyszeniach zawodowych (10 000 EUR),
sfinansowania zwiększonej liczby wniosków o pomoc dla osób z niepełnosprawnościami (30 000 EUR),
sfinansowania projektów początkowo zapisanych w budżecie na kolejny rok, lecz w odniesieniu do których wykonanie budżetu na 2019 r. umożliwiło przyśpieszenie cyklu projektu (560 000 EUR),
pokrycia kosztów analiz przygotowawczych dotyczących kilku projektów, aby przyspieszyć realizację projektów planowanych dopiero na rok 2020 lub później, z uwagi na ograniczenia obecnych ram budżetowych (90 000 EUR),
sfinansowania zakupu sprzętu IT wymaganego do przeprowadzenia migracji platformy technicznej systemu zarządzania finansowego (HANA), innych potrzeb w zakresie IT związanych z wdrożeniem zaleceń z audytu dotyczących infrastruktury klucza publicznego oraz specjalistycznego sprzętu nadawczego, okablowania i powiązanych usług dla sali Matrix (624 000 EUR),
pokrycia kosztów IT związanych z narzędziem informatycznym dla kadr - SYSPER, dalszych potrzeb wynikających z szeregu wewnętrznie opracowanych narzędzi oraz opracowania w Radzie platformy na potrzeby publikacji i dystrybucji treści audiowizualnych dla prasy, mediów i zainteresowanych stron (2 068 000 EUR),
przeniesienia odpowiedzialności za monitory ekranowe w budynkach Rady (32 000 EUR),
sfinansowania ulepszenia sprzętu (w tym mebli) w salach rozmów trójstronnych (250 000 EUR);
pokrycia kosztów badania sprawności sprzętu audiowizualnego w budynku "Europa" (38 000 EUR),
sfinansowania dalszego rozwoju ram zarządzania informacjami (w tym elementów polityk i zasad dotyczących ram zarządzania informacjami) oraz dodatkowych działań związanych z zarządzaniem dokumentacją (160 000 EUR),
sfinansowania nowych projektów i inicjatyw uruchomionych przez służby odpowiedzialne za komunikację niezapisanych w budżecie w 2019 r. oraz istotnych prac w zakresie infrastruktury technicznej i dodatkowych potrzeb w zakresie hostingu usług nadawczych i strumieniowych transmisji wideo, tak aby obsłużyć pozostałe szczyty do końca 2019 r. (1 035 000 EUR),
sfinansowania nieprzewidzianych dodatkowych potrzeb dotyczących kosztów postępowań sądowych i kosztów związanych głównie z ewentualnymi płatnościami odszkodowań i rekompensat (250 000 EUR).

W 2019 r. dokonano 39 przesunięć typu B na podstawie art. 29 ust. 4 rozporządzenia finansowego w celu wprowadzenia wewnętrznych modyfikacji w budżecie Rady Europejskiej i Rady.

Tabela 7 przedstawia w zarysie linie budżetowe, które zostały w znacznym stopniu 3  zmienione w 2019 r. w drodze różnych przesunięć.

Tabela 7

Linie budżetowe, w ramach których dokonano znacznych przesunięć w 2019 r.

(w EUR)

PozycjaDziałPoczątkowy budżet 2019PrzesunięciaKońcowe środkiRóżnica
1 1 0 0Wynagrodzenie podstawowe250 943 511- 315 000250 628 5110 %
2 0 0 0Czynsze799 000- 462 000337 000- 58 %
2 0 0 3Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją9 124 9485 924 99915 049 94765 %
2 0 0 4Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków2 447 000- 1 193 0001 254 000- 49 %
2 0 1 0Sprzątanie i utrzymanie obiektów18 973 000- 350 00018 623 000- 2 %
2 1 0 0Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego9 702 008621 56410 323 5726 %
2 1 0 1Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych22 225 2803 026 54525 251 82514 %
2 1 0 2Utrzymanie i konserwacja sprzętu i oprogramowania komputerowego7 494 578- 940 1446 554 434- 13 %
2 1 1 1Zakup i wymiana mebli915 000250 0001 165 00027 %
2 1 2 2Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa wyposażenia technicznego2 429 000- 1 201 7591 227 241- 49 %
2 2 0 0Koszty podróży służbowych17 372 0001 322 24318 694 2438 %
2 2 0 2Koszty tłumaczenia ustnego81 694 000- 8 764 24372 929 757- 11 %
2 2 1 3Informacje i akcje o charakterze publicznym4 360 000922 1325 282 13221 %
2 2 3 6Koszty postępowań sądowych, koszty prawne, odszkodowania, rekompensaty500 000250 000750 00050 %
3.3.2.
Przegląd wykonania budżetu w latach 2010-2019

W ciągu ostatnich dziesięciu lat ogólny wskaźnik wykonania budżetu Rady Europejskiej i Rady wynosił średnio 91,9 % (wykres 1). Wskaźnik wykonania odnosi się do zobowiązań zaciągniętych w trakcie roku budżetowego z dostępnego przegłosowanego budżetu.

Wskaźnik faktycznych rocznych płatności w latach 2010-2019 wyniósł średnio 82,6 % budżetu. Różnica między ogólnym wykonaniem a płatnościami w danym roku (tj. zobowiązania, w odniesieniu do których nie dokonano płatności) została przeniesiona, zgodnie z art. 12 ust. 7 rozporządzenia finansowego, na kolejny rok budżetowy z przeznaczeniem na płatności.

Wykres 1

Ogólne wykonanie budżetu w latach 2010-2019

grafika

W odniesieniu do 2019 r. środki przeniesione dotyczą zobowiązań należycie zaciągniętych przed końcem roku budżetowego, ale w przypadku których towary nie zostały jeszcze dostarczone lub dla których stosowne faktury nie zostały otrzymane przed końcem roku.

3.3.3.
Wykonanie środków według kategorii w 2019 r.

Analiza wydatków w 2019 r. została przedstawiona z uwzględnieniem 14 kategorii wydatków.

W tabeli 8 zestawiono budżet końcowy po przesunięciach (kolumna 2) z wynikiem budżetu pod kątem zobowiązań (kolumna 3). Różnica między budżetem końcowym a środkami, na które zaciągnięto zobowiązania, odpowiada kwotom niewykorzystanym w 2019 r., a co za tym idzie - anulowanym.

Tabela 8

Przegląd wykonania budżetu na 2019 r. (według kategorii)

(w EUR)

KategoriaBudżet 2019 (początkowy)Budżet 2019 (końcowy (*))ŚrodkiWskaźnik

wykonania

Środki anulowane
1234=3/25=2-3
Plan zatrudnienia336 749 511336 434 511318 417 51894,6 %18 016 993
Inne wydatki związane z personelem25 077 00025 087 00022 637 81290,2 %2 449 188
Budynki (z wył. nabycia)55 888 94860 338 94858 794 67897,4 %1 544 270
Systemy komputerowe41 355 00044 079 00044 078 934100,0 %66
Meble951 0001 201 0001 174 39697,8 %26 604
Wyposażenie techniczne5 745 0004 612 0004 392 05495,2 %219 946
Transport1 134 0001 134 0001 030 41490,9 %103 586
Koszty podróży służbowych17 372 00018 694 24318 694 243100,0 %0
Koszty tłumaczenia ustnego81 694 00072 929 75751 331 23570,4 %21 598 522
Posiedzenia i konferencje5 237 0005 473 0005 086 24492,9 %386 756
Informacja9 125 00010 095 00010 092 180100,0 %2 820
Różne1 267 0001 517 0001 269 88983,7 %247 111
Rezerwa300 000300 00000,0 %300 000
Ogółem (z wył. nabycia)581 895 459581 895 459536 999 59792,3 %44 895 862
Zakup nieruchomości-----
Suma całkowita581 895 459581 895 459536 999 59792,3 %44 895 862
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Wskaźnik ogólnego wykonania budżetu na 2019 r. wynosi 92,3 %. Różnicę między budżetem końcowym a wykonaniem można wyjaśnić w następujący sposób:

Niepełne wykorzystanie środków w kategorii planu zatrudnienia wynosi ogółem 18,0 mln EUR. To niepełne wykorzystanie wynika głównie z niższego zapotrzebowania na wynagrodzenia podstawowe (8,7 mln EUR) oraz z faktu, że nie zaistniała konieczność wykorzystania rezerwy na coroczne dostosowanie wynagrodzenia (3,6 mln EUR). Innymi elementami uzasadniającymi niepełne wykorzystanie są: niższe zapotrzebowanie na różne należności z tytułu regulaminu (4,3 mln EUR) i na zabezpieczenie społeczne (0,5 mln EUR) oraz niższy poziom wydatków na godziny nadliczbowe (0,4 mln EUR).
W kategorii "inne wydatki związane z personelem" 58 % niepełnego wykorzystania (1,5 mln EUR z kwoty 2,4 mln EUR) wynika z mniejszej liczby płatności na pracowników kontraktowych, oddelegowanych ekspertów krajowych i inne usługi zewnętrzne. W obszarze działalności przewodniczącego Rady Europejskiej oszczędności w kwocie 0,4 mln EUR wynikają z niepełnego wykorzystania środków z budżetu na podróże i diety. Pozostała kwota w wysokości 0,5 mln EUR jest przede wszystkim związana z oszczędnościami w wydatkach na żłobek SGR, usługi medyczne i socjalne.
Ogólne wykonanie wydatków związanych z budynkami przyniosło oszczędności w wysokości 1,5 mln EUR. Z kwoty tej 1,1 mln EUR wiąże się z niższymi kosztami ochrony i nadzoru nad budynkami, utrzymania i sprzątania budynków oraz zużycia wody, gazu i energii elektrycznej. Pozostała kwota 0,4 mln EUR wynika z oszczędności w wydatkach na niektóre prace związane z zagospodarowaniem, na wstępne analizy, instalacje, prace zapewniające bezpieczeństwo budynków, a także w innych wydatkach związanych z budynkami.
W dziedzinie IT wykonanie budżetu wyniosło 100 %.
Jeśli chodzi o meble wykonanie budżetu wyniosło blisko 98 %, a oszczędności wynikały głównie z niższych potrzeb w zakresie wynajmu i konserwacji mebli.
Oszczędności w wysokości 0,2 mln EUR w zakresie wyposażenia technicznego wynikają głównie z niższego zapotrzebowania na zakup i wymianę wyposażenia i instalacji technicznych.
Oszczędności w wysokości 0,1 mln EUR w zakresie transportu wynikają głównie z niższych ostatecznych potrzeb związanych z leasingiem samochodów.
Jeśli chodzi o koszty podróży służbowych, wykonanie budżetu wyniosło 100 %. Kwota dostępna na koszty podróży służbowych, po przesunięciach, wyniosła 18,7 mln EUR. Początkowy budżet wynosił 17,8 mln EUR; do tej kwoty przesunięto 10 mln EUR z oszczędności związanych z niektórymi pulami środków przeznaczonych na tłumaczenia ustne. Z drugiej strony 6,9 mln EUR przesunięto do pul środków na tłumaczenia ustne w ramach technicznej puli środków 4  oraz w ciągu roku 2,2 mln EUR przesunięto w celu sfinansowania dodatkowych tłumaczeń ustnych na niektóre języki.
Niepełne wykorzystanie środków na tłumaczenia ustne wynosi 21,6 mln EUR. Te niewykorzystane środki wynikają ostatecznie z przesunięcia kwoty 10 mln EUR z pul środków na tłumaczenia ustne do pul środków na podróże służbowe 5 . Ostateczny wynik uwzględnia także przesunięcie 6,9 mln EUR z pul środków na podróże służbowe w ramach wdrażania nowego mechanizmu oraz powrotne przesunięcie kwoty 2,2 mln EUR z niektórych pul środków na podróże w celu pokrycia dodatkowych kosztów tłumaczenia ustnego na niektóre języki.
Kwota 0,3 mln EUR z ogólnej kwoty niepełnego wykorzystania środków w wysokości 0,4 mln EUR w zakresie organizacji posiedzeń i konferencji odzwierciedla niższe niż zabudżetowane potrzeby związane z cateringiem. Mniejsze zapotrzebowanie na wynajem zewnętrznych sal konferencyjnych i akredytację pozwoliło dodatkowo zaoszczędzić 0,1 mln EUR.
Wskaźnik wykonania środków w kategorii "Informacja" wyniósł 100 %.
W kategorii "wydatki różne" niepełne wykorzystanie środków w kwocie 0,2 mln EUR wynika głównie z połączenia mniejszych potrzeb w zakresie materiałów biurowych, papieru, analiz, odzieży służbowej i opłat pocztowych (0,1 mln EUR).
3.4.
Środki przeniesione
3.4.1.
Środki przeniesione automatycznie z 2018 r. na 2019 r.

Jak przedstawiono w tabeli 9, kwotę 56,6 mln EUR przeniesiono z 2018 r. na 2019 r.

Tabela 9

Wykonanie środków przeniesionych z 2018 r. na 2019 r. (według kategorii)

(w EUR)

KategoriaŚrodki przeniesione z 2018Płatności 2019Wskaźnik

wykonania

Środki anulowane
123=2/14=1-2
Plan zatrudnienia432 237314 10472,7 %118 133
Inne wydatki związane z personelem1 846 5861 548 54283,9 %298 044
Budynki16 043 14112 554 86078,3 %3 488 280
Systemy komputerowe19 548 44218 723 48595,8 %824 957
Meble290 141276 73295,4 %13 409
Wyposażenie techniczne1 568 7071 420 07390,5 %148 634
Transport832 176367 62344,2 %464 553
Koszty podróży służbowych---
Koszty tłumaczenia ustnego11 908 87210 425 14487,5 %1 483 728
Posiedzenia i konferencje655 097481 52373,5 %173 573
Informacja2 995 8702 782 32792,9 %213 544
Różne478 315346 24172,4 %132 075
Rezerwa---
Ogółem56 599 58449 240 65487,0 %7 358 930

Wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2018 r. wyniósł 87,0 %. Główne przyczyny takiego wskaźnika wykonania są następujące:

Częściowy lub całkowity brak dostarczenia robót/towarów/usług zamówionych przez SGR w trakcie poprzedniego roku.
Nieotrzymanie faktur za dostarczone roboty/towary/usługi. Taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do powstania obciążenia budżetowego w kolejnym roku budżetowym, gdyż w odniesieniu do tych transakcji konieczne będzie zaciągnięcie nowych zobowiązań w 2020 r.
3.4.2.
Środki przeniesione automatycznie z 2019 r. na 2020 r.

Środki przeniesione z 2019 r. na 2020 r. wyniosły ogółem 52,5 mln EUR.

Tabela 10

Środki przeniesione z 2019 r. na 2020 r. (według kategorii)

(w EUR)

KategoriaBudżet 2019 (początkowy)Budżet 2019 (końcowy (*))ZobowiązaniaPłatności 2019Środki

przeniesione na 2020

Wskaźnik

przeniesienia

12345=3-46=5/3
Plan zatrudnienia336 749 511336 434 511318 417 518318 042 607374 9100,1 %
Inne wydatki związane z personelem25 077 00025 087 00022 637 81220 768 3561 869 4558,3 %
Budynki55 888 94860 338 94858 794 67836 529 46022 265 21937,9 %
Systemy komputerowe41 355 00044 079 00044 078 93428 473 39715 605 53735,4 %
Meble951 0001 201 0001 174 396552 211622 18453,0 %
Wyposażenie techniczne5 745 0004 612 0004 392 0541 928 0852 463 96856,1 %
Transport1 134 0001 134 0001 030 414504 275526 13951,1 %
Koszty podróży służbowych17 372 00018 694 24318 694 24318 694 24300,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego81 694 00072 929 75751 331 23547 220 6724 110 5648,0 %
Posiedzenia i konferencje5 237 0005 473 0005 086 2444 196 701889 54317,5 %
Informacja9 125 00010 095 00010 092 1806 768 2833 323 89732,9 %
Różne1 267 0001 517 0001 269 889777 815492 07538,7 %
Rezerwa300 000300 000----
Ogółem (z wył. nabycia)581 895 459581 895 459536 999 597484 456 10652 543 4919,8 %
Zakup nieruchomości------
Suma całkowita581 895 459581 895 459536 999 597484 456 10652 543 4919,8 %
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Kwoty przeniesione z 2019 r. na 2020 r. pochodzą głównie z poniższych kategorii:

budynki: 22,0 mln EUR, z czego 11,7 mln EUR dotyczy różnych prac związanych z zagospodarowaniem, 4,5 mln EUR - sprzątania i utrzymania obiektów, 2,7 mln EUR - ochrony i prewencji, 1,4 mln EUR - energii elektrycznej, wody, gazu i ogrzewania, 0,9 mln EUR - prac zapewniających bezpieczeństwo budynków, a 0,8 mln EUR - innych wydatków związanych z budynkami, np. analiz budynków,
systemy komputerowe: 15,6 mln EUR, z czego 10,8 mln EUR dotyczy pomocy zewnętrznej, 2,8 mln - sprzętu i oprogramowania komputerowego, 1,1 mln EUR - konserwacji i utrzymania przez służby IT, a 0,8 mln EUR - telekomunikacji,
4,1 mln EUR w celu pokrycia kosztów tłumaczenia ustnego wykonanego w listopadzie i grudniu 2019 r., jednak w odniesieniu do którego faktura końcowa przychodzi w 2020 r.,
wydatki na informacje: 3,3 mln EUR, z czego 1,8 mln EUR dotyczy informacji i akcji o charakterze publicznym, a także publikacji Rady, a 1,3 mln EUR - wydatków na dokumentację i bibliotekę,
wyposażenie techniczne: 2,5 mln EUR, z czego 1,3 mln EUR dotyczy zakupu i utrzymania sprzętu konferencyjnego, 0,6 mln EUR - pomocy zewnętrznej i utrzymania wyposażenia, 0,3 mln EUR - zakupu i wymiany urządzeń audiowizualnych dla Służby Prasowej oraz 0,2 mln EUR - zakupu innego wyposażenia (np. związanego z zapewnianiem bezpieczeństwa lub na potrzeby restauracji),
inne wydatki związane z personelem: 1,9 mln EUR, w szczególności w odniesieniu do delegacji (0,7 mln EUR), szkoleń (0,6 mln EUR), służby medycznej i żłobków (0,3 mln EUR), środków wsparcia dla personelu (0,2 mln EUR) oraz pomocy zewnętrznej (0,1 mln EUR),
posiedzenia i konferencje: 0,9 mln EUR, dotyczy głównie jeszcze nieotrzymanych faktur za organizację posiedzeń Rady Europejskiej i Rady w 2019 r.,
meble: 0,6 mln EUR dotyczy zakupu mebli przeznaczonych do niektórych stref wypoczynku budynków, remontowi restauracji o swobodnym przepływie osób oraz sal na potrzeby rozmów trójstronnych w ramach projektu Meeting 2022,
transport: 0,5 mln EUR na realizację planu w zakresie mobilności pracowników Rady (0,3 mln EUR) oraz na wynajem, utrzymanie i naprawę parku samochodowego (0,2 mln EUR),
wydatki różne: 0,5 mln EUR obejmujące głównie koszty postępowań sądowych (0,2 mln EUR), materiały biurowe (0,1 mln EUR) oraz inne wydatki na działalność (tj. ubezpieczenia i odzież robocza) (0,1 mln EUR).
3.4.3.
Środki przeniesione na mocy decyzji z 2017 r. na 2018 r. z przeznaczeniem na płatności w 2019 r.

Środki przeniesione na mocy decyzji z 2017 na 2018 r., w odniesieniu do których należycie zaciągnięto zobowiązania w 2018 r., ale nie dokonano płatności, zostały przeniesione na 2019 r. z przeznaczeniem na płatności. Jak przedstawiono w tabeli 11, kwotę 4,1 mln EUR przeniesiono z przeznaczeniem na płatności.

Tabela 11

Środki przeniesione na mocy decyzji z 2017 na 2018 r. z przeznaczeniem na płatności w 2019 r. (według kategorii)

(w EUR)

KategoriaPrzeniesione z 2018 w celu płatnościPłatności 2019Wskaźnik wykonaniaŚrodki anulowane
123=2/14=1-2
Zakup nieruchomości4 114 7944 114 794100,0 %0
Ogółem RE/Rada4 114 7944 114 794100,0 %0

Kwota jest związana z końcową płatnością za budynek "Europa", jako że w 2017 r. nie było możliwe podpisanie odnośnego ostatecznego aktu sprzedaży.

Wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2018 r. wyniósł 100 %.

3.5.
Dochody przeznaczone na określony cel
3.5.1.
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2019 r.

Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2019 r. wyniosły 23,2 mln EUR.

Tabela 12

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2019 r. (według kategorii)

(w EUR)

KategoriaDochody przeznaczone na określony cel przed 2019 (końcowe (*))Zobowiązania 2019Płatności 2019Wskaźnik

wykonania

Anulowane dochody przeznaczone na określony cel
1234=2/14=1-2
Plan zatrudnienia1 424 1581 424 1581 424 158100,0 %-
Inne wydatki związane z personelem1 531 3621 500 6231 450 73098,0 %30 738
Budynki902 614886 210763 55998,2 %16 404
Systemy komputerowe906 758906 758721 612100,0 %-
Meble----
Wyposażenie techniczne71 28666 86866 77893,8 %4 419
Transport5 4545 4542 206100,0 %-
Koszty podróży służbowych6 911 0686 911 0686 911 068100,0 %-
Koszty tłumaczenia ustnego11 066 29111 066 29111 066 291100,0 %-
Posiedzenia i konferencje80 47056 24655 33169,9 %24 224
Informacja68 11667 89762 86999,7 %219
Różne33 73733 73728 407100,0 %0
Ogółem RE/Rada23 001 31422 925 31022 553 00899,7 %76 004
SLA z ESDZ174 761174 761142 624100,0 %-
Suma całkowita23 176 07523 100 07122 695 63299,7 %76 004
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Dochody przeznaczone na określony cel związane z działalnością SGR wyniosły ogółem 23,0 mln EUR, z czego w odniesieniu do 22,9 mln EUR należycie zaciągnięto zobowiązania w 2019 r. Pozostała kwota 0,1 mln EUR została anulowana zgodnie z art. 12 ust. 1 RF.

Kolejna część dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2019 r. (0,2 mln EUR) dotyczy kwot przesuniętych w 2018 r. przez ESDZ do Rady na pokrycie kosztów usług określonych w poszczególnych umowach o gwarantowanym poziomie usług między obiema instytucjami i świadczonych przez SGR. Z całej kwoty zobowiązania wynoszącej 0,2 mln w 2019 r. dokonano płatności na kwotę 0,1 mln EUR.

3.5.2.
Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2018 r. z przeznaczeniem na płatności

Łączna kwota dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesionych z 2018 r. z przeznaczeniem na płatności wynosiła 0,3 mln EUR.

Tabela 13

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2019 r. przeniesionych na 2019 r. z przeznaczeniem na płatności (według kategorii)

(w EUR)

KategoriaDochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2018 w celu płatnościPłatności 2019 r.Wskaźnik

wykonania

Anulowane dochody przeznaczone na określony cel
124=2/14=1-2
Plan zatrudnienia----
Inne wydatki związane z personelem10 4129 82594,4 %587
Budynki132 103105 55979,9 %26 544
Systemy komputerowe111 881106 22594,9 %5 656
Meble----
Wyposażenie techniczne1 92278240,7 %1 140
Transport----
Koszty podróży służbowych----
Koszty tłumaczenia ustnego----
Posiedzenia i konferencje----
Informacja----
Różne23 3802 39610,2 %20 984
Ogółem RE/Rada279 699224 78780,4 %54 911
SLA z ESDZ----
Suma całkowita279 699224 78780,4 %54 911
3.5.3.
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2019 r. przeniesione na 2020 r. z przeznaczeniem na płatności

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2019 r., w odniesieniu do których należycie zaciągnięto zobowiązania, ale nie dokonano płatności w 2019 r., zostały przeniesione z 2019 r. na 2020 r. i wyniosły łącznie 0,4 mln EUR.

Tabela 14

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2019 r. przeniesione na 2020 r. (według kategorii)

(w EUR)

KategoriaDochody przeznaczone na określony cel przed 2019 (końcowe (*))Zobowiązania 2019Płatności 2019Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione na 2020Wskaźnik przeniesienia
1234=2-35=4/2
Plan zatrudnienia1 424 1581 424 1581 424 158-0,0 %
Inne wydatki związane z personelem1 531 3621 500 6231 450 73049 8933,3 %
Budynki902 614886 210763 559122 65113,8 %
Systemy komputerowe906 758906 758721 612185 14620,4 %
Meble----
Wyposażenie techniczne71 28666 86866 778900,1 %
Transport5 4545 4542 2063 24859,6 %
Koszty podróży służbowych6 911 0686 911 0686 911 068-0,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego11 066 29111 066 29111 066 291-0,0 %
Posiedzenia i konferencje80 47056 24655 3319151,6 %
Informacja68 11667 89762 8695 0287,4 %
Różne33 73733 73728 4075 33015,8 %
Ogółem RE/Rada23 001 31422 925 31022 553 008372 3011,6 %
SLA z ESDZ174 761174 761142 62432 13718,4 %
Suma całkowita23 176 07523 100 07122 695 632404 4381,8 %
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Kwoty przeniesione pochodzą głównie z poniższych kategorii:

systemy komputerowe: 0,2 mln EUR odpowiadające kosztom pomocy zewnętrznej,
budynki: 0,1 mln EUR dotyczące prac związanych z zagospodarowaniem,
inne wydatki związane z personelem: 0,05 mln EUR odpowiadające kosztom podróży służbowych przewodniczącego Rady Europejskiej (0,04 mln EUR).
3.5.4.
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2019 r.

Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2019 r. wyniosły 15,7 mln EUR. Z tego kwota 374 598 EUR odpowiada kwotom przesuniętym przez ESDZ do Rady.

Tabela 15

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych w 2019 r. (według kategorii)

(w EUR)

KategoriaDochody przeznaczone na określony cel 2019 (końcowe (*))Zobowiązania 2019Płatności 2019Dostępne dochody przeznaczone na określony cel
1234=1-3
Plan zatrudnienia678 235--678 235
Inne wydatki związane z personelem1 583 301259 064,91219 5761 363 725
Budynki1 415 998293 957,99293 9581 122 040
Systemy komputerowe890 940806 581,3168 104822 837
Meble---0
Wyposażenie techniczne39 59034 051,0233 8905 700
Transport2 616--2 616
Koszty podróży służbowych4 831 525--4 831 525
Koszty tłumaczenia ustnego5 478 770--5 478 770
Posiedzenia i konferencje351 844264 120,02264 12087 724
Informacja67 64367 642,6367 6430
Różne7 073- 007 073
Ogółem RE/Rada15 347 5351 725 418947 29114 400 245
SLA z ESDZ374 598146 00078 444296 154
Suma całkowita15 722 1341 871 4181 025 73514 696 399
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Dochody przeznaczone na określony cel w 2019 r. związane z działalnością SGR wyniosły 15,3 mln EUR. W trakcie roku budżetowego wykorzystano 1,7 mln EUR, zaś kwota 14,4 mln EUR została przeniesiona na 2020 r. zgodnie z art. 12 ust. 4 RF.

Około 36 % dochodów przeznaczonych na określony cel (5,5 mln EUR) jest związanych z tłumaczeniem ustnym i pochodzi z dopłat dla niektórych języków w celu pokrycia kosztów dodatkowego tłumaczenia ustnego w tych językach. Kwota 4,8 mln EUR związana jest z kosztami podróży służbowych według salda wynikającego z przedstawionych przez nie oświadczeń dotyczących podróży służbowych. Pozostała część dotyczy głównie zwrotu kwot związanych z rozmaitymi operacjami administracyjnymi Rady.

ZAŁĄCZNIK

RADA

WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW NA ROK 2019

(w EUR)

Pozycja budżetowaPoczątkowe środki 2019Przesunięcia/

Korekty

2019

Końcowe środki 2019Zobowiązania

2019

Płatności

2019

Przeniesienie na podstawie uprawnienia na rok 2020Przeniesienie na podstawie decyzji na rok

2020

Środki anulowane
12345678=3-5-6-7
1 0 0 0Wynagrodzenie podstawowe342 000,00342 000,00338 188,32338 188,32129 200,283 811,68
1 0 0 1Należności związane z zajmowanym stanowiskiem73 000,0073 000,0069 055,1469 055,143 944,86
1 0 0 2Należności związane z osobistą sytuacją pracownika10 000,0010 000,008 277,918 277,911 722,09
1 0 0 3Zabezpieczenie społeczne14 000,0014 000,0012 793,6812 793,681 206,32
1 0 0 4Inne wydatki na zarządzanie675 000,00675 000,00608 985,36479 785,0866 014,64
1 0 0 6Należności związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i ustaniem stosunku pracy155 000,00155 000,00155 000,00
1 0 0 7Roczna korekta wynagrodzeń50 000,0050 000,0050 000,00
1 0 0Wynagrodzenie i inne należności1 319 000,001 319 000,001 037 300,41908 100,13129 200,28281 699,59
1 0 1 0Świadczenia przejściowe112 000,00112 000,00112 000,00
1 0 1Ustanie stosunku pracy112 000,00112 000,00112 000,00
Ogółem rozdział 1 0 - Członkowie instytucji1 431 000,001 431 000,001 037 300,41908 100,13129 200,28393 699,59
1 1 0 0Wynagrodzenie podstawowe250 943 511,00- 315 000,00250 628 511,00241 906 627,70241 906 627,70374 910,168 721 883,30
1 1 0 1Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z zajmowanym stanowiskiem1 951 000,001 951 000,001 302 747,741 302 747,74648 252,26
1 1 0 2Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z osobistą sytuacją pracownika65 197 000,0065 197 000,0062 368 847,3162 368 847,312 828 152,69
1 1 0 3Zabezpieczenie społeczne10 284 000,0010 284 000,009 737 350,539 737 350,53546 649,47
1 1 0 4Wskaźniki korygujące125 000,006 500,00131 500,00130 952,98130 952,98547,02
1 1 0 5Wynagrodzenia za godziny nadliczbowe1 300 000,00- 6 500,001 293 500,00899 127,15899 127,15394 372,85
1 1 0 6Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i ustaniem stosunku pracy2 275 000,002 275 000,001 498 500,001 123 589,84776 500,00
1 1 0 7Dostosowanie wynagrodzeń3 632 000,003 632 000,003 632 000,00
1 1 0Wynagrodzenie i inne należności335 707 511,00- 315 000,00335 392 511,00317 844 153,41317 469 243,25374 910,1617 548 357,59
1 1 1 0Świadczenia w przypadku odwołania ze stanowiska w interesie służby362 000,00362 000,0029 241,3629 241,36332 758,64
1 1 1 2Należności byłych sekretarzy generalnych680 000,00680 000,00544 122,84544 122,84135 877,16
1 1 1Ustanie stosunku pracy1 042 000,001 042 000,00573 364,20573 364,20468 635,80
Ogółem rozdział 1 1 - Urzędnicy i pracownicy czasowi336 749 511,00- 315 000,00336 434 511,00318 417 517,61318 042 607,45374 910,1618 016 993,39
1 2 0 0Inni pracownicy10 776 000,0010 776 000,0010 035 315,4210 030 068,485 246,94740 684,58
1 2 0 1Oddelegowani eksperci krajowi1 182 000,001 182 000,00947 492,00945 791,371 700,63234 508,00
1 2 0 2Staże694 000,00694 000,00677 980,37647 425,5530 554,8216 019,63
1 2 0 3Usługi zewnętrzne541 000,00541 000,00189 277,27129 084,2260 193,05351 722,73
1 2 0 4Usługi dodatkowe dla służb tłumaczeniowych200 000,00200 000,00163 971,50157 174,506 797,0036 028,50
1 2 0 7Coroczne dostosowanie wynagrodzeń109 000,00109 000,00109 000,00
1 2 0Inni pracownicy i usługi zewnętrzne13 502 000,0013 502 000,0012 014 036,5611 909 544,12104 492,441 487 963,44
Ogółem rozdział 1 2 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne13 502 000,0013 502 000,0012 014 036,5611 909 544,12104 492,441 487 963,44
1 3 0 0Różne wydatki związane z zatrudnianiem personelu156 000,0010 000,00156 000,00112 559,3397 155,5815 403,7543 440,67
1 3 0 1Doskonalenie zawodowe2 390 000,002 400 000,002 397 905,001 790 221,26607 683,742 095,00
1 3 0Wydatki związane z zarządzaniem personelem2 546 000,0010 000,002 556 000,002 510 464,331 887 376,84623 087,4945 535,67
1 3 1 0Pomoc w szczególnych przypadkach30 000,00- 10 000,0020 000,0011 000,0010 834,05165,959 000,00
1 3 1 1Kontakty pozasłużbowe między pracownikami117 000,00117 000,00116 999,3126 066,8690 932,450,69
1 3 1 2Dodatkowa pomoc dla osób niepełnosprawnych180 000,0030 000,00210 000,00208 310,84158 101,6750 209,171 689,16
1 3 1 3Inne wydatki socjalne66 000,0010 000,0076 000,0075 245,3365 415,099 830,24754,67
1 3 1Zapomogi na rzecz pracowników instytucji393 000,0030 000,00423 000,00411 555,48260 417,67151 137,8111 444,52
1 3 2 0Służba medyczna450 000,00- 30 000,00450 000,00350 941,88225 758,40125 183,4899 058,12
1 3 2 2Żłobki i świetlice2 825 000,002 795 000,002 383 512,932 169 628,68213 884,25411 487,07
1 3 2Działalność dotycząca wszystkich osób związanych z instytucją3 275 000,00- 30 000,003 245 000,002 734 454,812 395 387,08339 067,73510 545,19
1 3 3 1Koszty delegacji Sekretariatu Rady3 130 000,00- 100 000,003 030 000,003 030 000,002 613 907,38416 092,62
1 3 3 2Koszty podróży pracowników w związku z Radą Europejską800 000,00100 000,00900 000,00900 000,00793 623,15106 376,85
1 3 3Delegacje3 930 000,003 930 000,003 930 000,003 407 530,53522 469,47
Ogółem rozdział 1 3 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji10 144 000,0010 000,0010 154 000,009 586 474,627 950 712,121 635 762,50567 525,38
OGÓŁEM TYTUŁ 1 - Osoby pracujące dla instytucji361 826 511,00- 305 000,00361 521 511,00341 055 329,20338 810 963,822 244 365,3820 466 181,80
2 0 0 0Czynsze799 000,00- 462 000,00337 000,00333 878,84333 143,16735,683 121,16
2 0 0 3Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją9 124 948,005 924 999,0015 049 947,0014 915 773,823 188 090,6011 727 683,22134 173,18
2 0 0 4Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków2 447 000,00- 1 193 000,001 254 000,001 224 682,18309 851,10914 831,0829 317,82
2 0 0 5Wstępne wydatki związane z nabyciem, budową i zagospodarowaniem budynków887 000,00180 001,001 067 001,00997 120,47196 737,49800 382,9869 880,53
2 0 0Budynki13 257 948,004 450 000,0017 707 948,0017 471 455,314 027 822,3513 443 632,96236 492,69
2 0 1 0Sprzątanie i utrzymanie obiektów18 973 000,00- 350 000,0018 623 000,0017 943 850,0613 474 532,464 469 317,60679 149,94
2 0 1 1Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie4 396 000,00232 000,004 628 000,004 476 449,223 045 003,521 431 445,70151 550,78
2 0 1 2Ochrona i nadzór nad budynkami18 493 000,0018 493 000,0018 178 135,8415 513 704,672 664 431,17314 864,16
2 0 1 3Ubezpieczenie285 000,00285 000,00264 792,16264 075,46716,7020 207,84
2 0 1 4Inne wydatki związane z budynkami484 000,00118 000,00602 000,00459 995,74204 321,25255 674,49142 004,26
2 0 1Wydatki związane z budynkami42 631 000,0042 631 000,0041 323 223,0232 501 637,368 821 585,661 307 776,98
Ogółem rozdział 2 0 - Budynki i koszty dodatkowe55 888 948,004 450 000,0060 338 948,0058 794 678,3336 529 459,7122 265 218,621 544 269,67
2 1 0 0Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego9 702 008,00621 564,2610 323 572,2610 323 567,377 475 241,262 848 326,114,89
2 1 0 1Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych22 225 280,003 026 545,2025 251 825,2025 251 764,2914 423 165,1810 828 599,1160,91
2 1 0 2Utrzymanie i konserwacja sprzętu i oprogramowania komputerowego7 494 578,00- 940 143,586 554 434,426 554 434,385 454 589,101 099 845,280,04
2 1 0 3Telekomunikacja1 933 134,0016 034,121 949 168,121 949 168,121 120 401,72828 766,40
2 1 0Systemy komputerowe i telekomunikacja41 355 000,002 724 000,0044 079 000,0044 078 934,1628 473 397,2615 605 536,9065,84
2 1 1 1Zakup i wymiana mebli915 000,00250 000,001 165 000,001 158 345,64551 381,50606 964,146 654,36
2 1 1 2Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa mebli36 000,0036 000,0016 050,00829,9915 220,0119 950,00
2 1 1Meble951 000,00250 000,001 201 000,001 174 395,64552 211,49622 184,1526 604,36
2 1 2 0Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych2 994 000,00- 68 241,002 925 759,002 804 677,86973 353,071 831 324,79121 081,14
2 1 2 1Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją oraz rozbudową wyposażenia i instalacji technicznych322 000,00137 000,00459 000,00413 659,46192 018,79221 640,6745 340,54
2 1 2 2Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa wyposażenia i instalacji technicznych2 429 000,00- 1 201 759,001 227 241,001 173 716,38762 713,49411 002,8953 524,62
2 1 2Wyposażenie i instalacje techniczne5 745 000,00- 1 133 000,004 612 000,004 392 053,701 928 085,352 463 968,35219 946,30
2 1 3 2Koszty wynajmu, utrzymania i naprawy samochodów służbowych684 000,00- 20 000,00664 000,00560 413,99288 316,90272 097,09103 586,01
2 1 3 3Plan mobilności450 000,0020 000,00470 000,00470 000,00215 957,88254 042,12
2 1 3Transport1 134 000,000,001 134 000,001 030 413,99504 274,78526 139,21103 586,01
Ogółem rozdział 2 1 - Systemy komputerowe, wyposażenie i umeblowanie49 185 000,001 841 000,0051 026 000,0050 675 797,4931 457 968,8819 217 828,61350 202,51
2 2 0 0Koszty podróży służbowych17 372 000,001 322 243,0018 694 243,0018 694 243,0018 694 243,00
2 2 0 1Inne koszty podróży służbowych470 000,0086 000,00556 000,00551 000,00438 578,11112 421,895 000,00
2 2 0 2Koszty tłumaczenia ustnego81 694 000,00- 8 764 243,0072 929 757,0051 331 235,3247 220 671,764 110 563,5621 598 521,68
2 2 0 3Koszty reprezentacyjne170 000,00- 10 000,00160 000,00111 818,1691 317,8820 500,2848 181,84
2 2 0 4Różne wydatki na posiedzenia wewnętrzne4 242 000,00210 000,004 452 000,004 167 268,843 577 313,32589 955,52284 731,16
2 2 0 5Organizacja konferencji, kongresów i posiedzeń355 000,00- 50 000,00305 000,00256 157,2189 491,96166 665,2548 842,79
2 2 0Posiedzenia i konferencje104 303 000,00- 7 206 000,0097 097 000,0075 111 722,5370 111 616,035 000 106,5021 985 277,47
2 2 1 0Wydatki na dokumentację i bibliotekę3 845 000,0058 557,253 903 557,253 901 125,762 552 101,081 349 024,682 431,49
2 2 1 1Dziennik Urzędowy700 000,00- 10 689,00689 311,00689 310,83689 310,830,17
2 2 1 2Publikacje ogólne220 000,00220 000,00219 999,0085 016,78134 982,221,00
2 2 1 3Informacje i akcje o charakterze publicznym4 360 000,00922 131,755 282 131,755 281 744,123 441 854,151 839 889,97387,63
2 2 1Informacja9 125 000,00970 000,0010 095 000,0010 092 179,716 768 282,843 323 896,872 820,29
2 2 3 0Materiały biurowe358 000,0090 000,00448 000,00399 425,36293 436,52105 988,8448 574,64
2 2 3 1Opłaty pocztowe55 000,0055 000,0055 000,0036 696,8118 303,19
2 2 3 2Koszty badań, analiz i konsultacji45 000,0045 000,004 500,004 500,0040 500,00
2 2 3 4Przeprowadzki18 000,0018 000,0018 000,008 440,009 560,00
2 2 3 5Obciążenia finansowe10 000,0010 000,004 003,383 603,38400,005 996,62
2 2 3 6Koszty postępowań sądowych, koszty prawne, odszkodowania, rekompensaty500 000,00250 000,00750 000,00632 720,74402 509,09230 211,65117 279,26
2 2 3 7Inne wydatki operacyjne281 000,00- 90 000,00191 000,00156 239,9128 628,98127 610,9334 760,09
2 2 3Wydatki różne1 267 000,00250 000,001 517 000,001 269 889,39777 814,78492 074,61247 110,61
Ogółem rozdział 2 2 - Wydatki operacyjne114 695 000,00- 5 986 000,00108 709 000,0086 473 791,6377 657 713,658 816 077,9822 235 208,37
OGÓŁEM TYTUŁ 2 - Budynki, wyposażenie i wydatki

operacyjne

219 768 948,00305 000,00220 073 948,00195 944 267,45145 645 142,2450 299 125,2124 129 680,55
10 0Środki rezerwowe300 000,00300 000,00
10 1Rezerwa na nieprzewidziane wydatki300 000,00
OGÓŁEM TYTUŁ 10 - Inne wydatki300 000,00300 000,00300 000,00
BUDŻET OGÓŁEM581 895 459,00581 895 459,00536 999 596,65484 456 106,0652 543 490,5944 895 862,35
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych (Dz.U. L 48 z 23.2.2011, s. 1).
3 Kwota netto > 250 000 EUR.
4 Zgodnie z decyzją 54/18 (art. 10 ust. 3) Sekretarza Generalnego Rady co roku należy dokonywać przesunięcia kwoty odpowiadającej kosztom podróży delegatów niewykorzystanej w poprzednim roku do pul środków na tłumaczenia ustne. W 2019 r. odpowiadało to kwocie 6,9 mln EUR.
5 Zgodnie z decyzją 54/18 (art. 10 ust. 1) SGR dokonuje przesunięcia 66 % niewykorzystanych kwot dostępnych w pulach językowych na tłumaczenia ustne do pul środków związanych z kosztami podróży delegatów do wykorzystania w tym samym roku budżetowym. W 2019 r. odpowiadało to kwocie 10 mln EUR.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.