Sprawozdanie z działalności finansowej za rok 2017 - Sekcja II - Rada Europejska i Rada.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2018.304.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 29 sierpnia 2018 r.

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI FINANSOWEJ ZA ROK 2017
Sekcja II - Rada Europejska i Rada

(2018/C 304/01)

(Dz.U.UE C z dnia 29 sierpnia 2018 r.)

SPIS TREŚCI

1. WPROWADZENIE

2. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2017

2.1. Główne cele finansowe

2.2. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2017 r.

2.2.1. Podejście ogólne

2.2.2. Budżet 2017

2.2.3. Budżet na 2017 r. a dział 5 perspektywy finansowej budżetu UE

3. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2017 r.

3.1. Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2017 r.

3.1.1. Posiedzenia

3.1.2. Działania o charakterze ustawodawczym

3.1.3. Modernizacja administracyjna

3.1.4. Realizacja celów w 2017 r.

3.2. Dochody

3.3. Wydatki w 2017 r.

3.3.1. Zmiana budżetu w 2017 r.

3.3.2. Przegląd wykonania budżetu w latach 2010-2017.

3.3.3. Wykonanie środków według kategorii w 2017 r.

3.4. Środki przeniesione

3.4.1. Środki przeniesione automatycznie z 2016 na 2017 r.

3.4.2. Środki przeniesione z 2017 na 2018 r.

3.4.3. Środki przeniesione na mocy decyzji z 2016 na 2017 r.

3.4.4. Środki przeniesione na mocy decyzji z 2015 na 2016 r. z przeznaczeniem na płatności w 2017 r.

3.5. Dochody przeznaczone na określony cel

3.5.1. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2017 r.

3.5.2. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2017 r. przeniesione na 2018 r. z przeznaczeniem na płatności.

3.5.3. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2017 r.

1. 

WPROWADZENIE

Zgodnie z art. 142 rozporządzenia finansowego (RF) 1  niniejszy dokument stanowi sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w odniesieniu do sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) za rok budżetowy 2017.

Podstawą niniejszego sprawozdania są: wstępne sprawozdanie finansowe za 2017 r., ustalenia zawarte w rocznych sprawozdaniach z działalności przedstawionych przez urzędników zatwierdzających Rady oraz informacje dotyczące wykonania budżetu pochodzące z systemu finansowego Rady.

W rozdziale 2 niniejszego sprawozdania przedstawiono podsumowanie ram ustanowionych na rok budżetowy 2017. W rozdziale 3 przedstawiono ogólny zarys wykonania środków budżetowych dostępnych w 2017 r.

Wykonanie budżetu na 2017 r. w podziale na poszczególne pozycje budżetowe zostało przedstawione w załączniku.

2. 

CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2017

2.1.
Główne cele finansowe

Główne cele finansowe Sekretariatu Generalnego Rady (SGR) na 2017 r. były następujące:

-
zapewnianie ciągłego wsparcia przewodniczącemu Rady Europejskiej i Radzie dzięki skutecznemu i wydajnemu wykorzystaniu zasobów finansowych,
-
kontynuowanie procesu modernizacji administracyjnej w celu poprawy jakości struktury SGR i właściwego wykorzystania zasobów,
-
rozliczenie ostatecznych kosztów budynku Europa z rządem belgijskim.
2.2.
Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2017 r.
2.2.1.
Podejście ogólne

Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2017 r. został uchwalony w oparciu o ogólny cel zakładający nieprzekroczenie, w ujęciu nominalnym, ogólnego poziomu budżetu na 2016 r. w odniesieniu do wydatków niezwiązanych z wynagrodzeniami.

Zwiększenia wysokości środków związane z zobowiązaniami statutowymi lub umownymi lub zwiększenia w dziedzinach, które uznano za podstawowe dla właściwego funkcjonowania SGR, skompensowano poprzez ustalenie priorytetów i zmiany w programowaniu w odniesieniu do niektórych projektów, z uwzględnieniem wykonania budżetu w ostatnich latach.

Jeżeli chodzi o plan zatrudnienia, SGR kontynuował usprawnienia organizacyjne, wdrażając następujące działania:

-
zmniejszenie o 15 liczby stanowisk w planie zatrudnienia, zgodnie z propozycją Komisji dotyczącą zmniejszenia poziomu zatrudnienia o 5 % w okresie pięciu lat (piąty i ostatni rok);
-
przekształcenie 65 stanowisk AST (10 AST 3, 40 AST 2, 15 AST 1) w 65 stanowisk SC (15 SC 3, 15 SC 2 i 35 SC 1) w ramach dalszej modernizacji administracyjnej;
-
utworzenie 1 stanowiska AD 5 i 1 stanowiska AST 1 w celu uwzględnienia nowych zasad dotyczących tłumaczeń na język irlandzki, zgodnie z zaleceniem Komisji.
2.2.2.
Budżet 2017

Władza budżetowa uchwaliła ogólny budżet Rady Europejskiej i Rady na 2017 r. na poziomie 561,6 mln EUR. Oznacza to zwiększenie o 16,5 mln EUR (+ 3,0 %) w porównaniu z 2016 r.

Liczba stanowisk w planie zatrudnienia na 2017 r. wyniosła w przypadku Rady Europejskiej i Rady 3 027.

Tabela 1 przedstawia w zarysie budżet na 2017 r. według poszczególnych kategorii.

Tabela 1

Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2017 r. w porównaniu z budżetem na 2016 r. (według kategorii)

(w EUR)
KategoriaBudżet 2016Budżet 2017Zmiana 2017/2016
123 = 2/1
Plan zatrudnienia299 452 000315 446 0005,3 %
Inne wydatki związane z personelem23 850 00024 878 0004,3 %
Budynki (z wył. nabycia)54 768 00057 789 0005,5 %
Systemy komputerowe40 300 00042 800 0006,2 %
Meble1 016 000942 000- 7,3 %
Wyposażenie techniczne4 034 0003 659 000- 9,3 %
Transport854 0001 048 00022,7 %
Koszty podróży służbowych delegacji17 802 00017 802 0000,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego82 739 00079 816 000- 3,5 %
Posiedzenia i konferencje6 483 0004 984 000- 23,1 %
Informacja8 251 0008 285 0000,4 %
Różne2 505 0002 127 000- 15,1 %
Rezerwa2 000 0002 000 0000,0 %
Ogółem (z wył. nabycia)544 054 000561 576 0003,2 %
Nabywanie nieruchomości1 000 000-
Suma całkowita545 054 000561 576 0003,0 %
2.2.3.
Budżet na 2017 r. a dział 5 perspektywy finansowej budżetu UE

Tabela 2 przedstawia w zarysie zmiany w budżecie Rady Europejskiej i Rady w latach 2010-2017. Udział Rady Europejskiej i Rady w dziale 5 wieloletniej perspektywy finansowej zmniejszył się z 8,0 % w 2010 r. do 5,7 % w 2017 r.

Tabela 2

Zmiany w sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) w dziale 5 perspektywy finansowej w latach 2010-2017

(Kwoty w cenach bieżących)20102011201220132014201520162017
M€changeM€changeM€changeM€changeM€changeM€changeM€changeM€change
Dział 57 9624,7%81732,7%8 6075,3%91816,7%8 405-8,5%8 6613,0%9 4839,5%9 9214,6%
Rada Europejska/Rada6345,1%563-11,2%534- 5,2 %5360,3%534- 0,2 %5421,4%5450,6%5623,0%
Udział RE/Rady w dziale 58,0%6,9%6,2%5,8%6,4%6,3%5,7%5,7%

Redukcja w 2011 r. jest w głównej mierze wynikiem przeniesienia zasobów do ESDZ, zaś zmniejszenia w latach 2012 i 2014 były związane z redukcjami środków na pewne działania z uwagi na wykonanie budżetu w latach poprzednich i rzeczywiste potrzeby.

3.
GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2017 R.
3.1.
Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2017 r.

W ramach sprawozdania z działalności finansowej SGR przedstawia informacje na temat swoich podstawowych działań, mających znaczenie z finansowego punktu widzenia; informacje te zawierają opis funkcjonowania Rady Europejskiej i Rady w danym roku budżetowym. Zaznaczono w nim również główne osiągnięcia w danym roku.

3.1.1.
Posiedzenia

Tabela 3 przedstawia w zarysie ewolucję liczby posiedzeń zorganizowanych przez SGR na potrzeby Rady Europejskiej i Rady w latach 2010-2017.

Oprócz 4 290 posiedzeń "instytucjonalnych" SGR zorganizował w 2017 r. kolejne 3 030 posiedzeń (np. seminaria, sesje informacyjne i briefingi oraz posiedzenia z państwami trzecimi).

Tabela 3

Ewolucja liczby posiedzeń w latach 2010-2017

20102011201220132014201520162017
Szczyty7976912911
Szczyty (art. 50)4
Posiedzenia Rady8685777481817577
Coreper122135140140135138109105
Coreper (art. 50)22
Grupy robocze4 1274 3734 4804 1644 0163 4713 5694 039
Grupy robocze ad hoc (art. 50)32
Ogółem4 3424 6024 7044 3844 2413 7023 7624 290
Inne posiedzenia1 9962 0752 1892 0272 1892 2712 0343 030
Suma całkowita6 3386 6776 8936 4116 4305 9735 7967 320

Rok 2017 r. charakteryzował się ciągłymi pracami służącymi utrwaleniu pozytywnych zmian po kryzysach, jakie miały miejsce w latach poprzednich. Jednym z widocznych rezultatów tych prac jest Agenda przywódców, która została przedstawiona przez przewodniczącego Donalda Tuska i zatwierdzona przez październikową Radę Europejską.

Łączna liczba posiedzeń zorganizowanych przez SGR zwiększyła się o 26 % (1 524) w porównaniu z 2016 r. Wynika to głównie ze zwiększonej aktywności prezydencji w drugim półroczu oraz z utworzenia grupy roboczej ad hoc ds. brexitu.

Ponadto w dniu 5 kwietnia 2017 r. SGR był gospodarzem konferencji pt. "Wspieranie przyszłości Syrii i regionu". Zgromadziła ona przedstawicieli 54 państw i 26 organizacji międzynarodowych, którzy omawiali sytuację w Syrii i wpływ kryzysu syryjskiego na ten region. Wydarzenie to, które wymagało znacznych zasobów w zakresie bezpieczeństwa i logistyki oraz istotnych działań dyplomatycznych, zostało zorganizowane we współpracy z Komisją Europejską (Dyrekcja Generalna ds. Polityki Sąsiedztwa).

Oprócz tego w dniu 24 listopada 2017 r. odbył się piąty szczyt Partnerstwa Wschodniego. Wzięli w nim udział przedstawiciele państw UE oraz Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Republiki Mołdawii i Ukrainy. Szefowie państw lub rządów dyskutowali o tym, jak bardziej zacieśnić współpracę w czterech obszarach priorytetowych uzgodnionych podczas poprzedniego szczytu w Rydze; są to: silniejsza gospodarka, zarządzanie, łączność i społeczeństwo.

SGR udało się zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie na posiedzenia dzięki wykorzystaniu większej dostępności sal posiedzeń oferowanej przez budynek Europa, w którym od 2017 r. organizowane są wszystkie rodzaje posiedzeń, nie tylko spotkania na wysokim szczeblu.

3.1.2.
Działania o charakterze ustawodawczym

Kolejnym ilościowym wskaźnikiem działalności jest liczba aktów prawnych opublikowanych w Dzienniku Urzędowym (Dz.U.) (tabela 4). W 2017 r. w Dz.U. opublikowano 1 187 aktów prawnych. Należy zauważyć, że publikacja aktów prawnych w Dz.U. jest ostatnim etapem procesu ustawodawczego.

Tabela 4

Ewolucja liczby aktów prawnych w latach 2010-2017

20102011201220132014201520162017
Akty prawne opublikowane w Dz.U.8259869581 1321 4371 4121 2591 187

Program Komisji Europejskiej na rzecz uproszczeń w dziedzinie ustawodawstwa zaczyna przekładać się na nieznaczny spadek liczby aktów prawnych. Ze względu na długi czas trwania procedur legislacyjnych, efekt ten będzie bardziej widoczny w nadchodzących latach.

3.1.3.
Modernizacja administracyjna

W 2017 r. SGR kontynuował działania mające poprawić jakość i wydajność swojej organizacji wewnętrznej.

Postępy w realizacji planu działania

W 2017 r. SGR kontynuował realizację opracowanego przez Sekretarza Generalnego (i zaprezentowanego w dniu 27 września 2016 r.) "Planu działania na rzecz bardziej dynamicznego, elastycznego i opartego na współpracy SGR", w którym określono 5 priorytetów dla SGR:

-
skuteczna administracja na potrzeby Rady Europejskiej i przewodniczącego Rady Europejskiej,
-
udzielanie lepszego i spójniejszego wsparcia Radzie i jej prezydencjom,
-
poprawa wewnętrznej i zewnętrznej komunikacji i informacji,
-
inwestowanie w ludzi i zarządzanie nimi, oraz
-
wykorzystanie technologii do usprawnienia metod pracy SGR.

Głównymi osiągnięciami planu działania w 2017 r. były:

-
objęcie budynków Rady pełnym zasięgiem Wi-Fi,
-
dalsza cyfryzacja usług na potrzeby poszczególnych składów Rady oraz prezydencji (m.in. nowe narzędzie cyfrowe do zarządzania aktami delegowanymi),
-
strategia komunikacji zewnętrznej SGR,
-
modernizacja administracyjna (w tym strategia na rzecz równych szans na lata 2017-2020 oraz nowe podejście polegające na "dopasowywaniu zasobów do zadań").
3.1.4.
Realizacja celów w 2017 r.

Realizację celów ustalonych na rok budżetowy 2017 można podsumować następująco:

-
Plan zatrudnienia

W 2017 r. SGR zatrudnił 111 urzędników (84 stałych urzędników i 27 pracowników zatrudnionych na czas określony). W trakcie roku odeszło 151 urzędników (124 stałych urzędników i 27 pracowników zatrudnionych na czas określony), co oznacza zmniejszenie netto planu zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady o 40 zajmowanych stanowisk.

Liczba stanowisk w planie zatrudnienia została zmniejszona o 15 w ramach redukcji poziomu zatrudnienia o 5 % w okresie pięciu lat. 2017 był ostatnim rokiem wprowadzania tej redukcji.

-
Zarządzanie finansami

W 2017 r. SGR kontynuował działania mające jeszcze bardziej udoskonalić jego zarządzanie finansami i wyniki finansowe. Wdrożono kilka usprawnień w zakresie zarządzania finansami instytucji, np.:

-
jesienią 2017 r. zharmonizowano planowanie budżetowe SGR na poziomie centralnym, dzięki czemu wieloletnie planowanie działalności i budżetu (MABP), plany wydatków oraz projekt budżetu są teraz włączone w te same ramy oparte na działaniach (projektach, programach i stałych działaniach),
-
opracowano propozycję przyjęcia instytucjonalnych ram zarządzania projektami (CFPM), które mają służyć ustaleniu wspólnych zasad w celu ułatwienia realizacji projektów i tworzenia grup zadaniowych między departamentami,
-
wprowadzono dalsze usprawnienia w procedurach udzielania zamówień (wprowadzenie elektronicznego przepływu dokumentów do celów zatwierdzania decyzji o udzieleniu zamówienia bezpośrednio w systemie SAP),
-
dokonano przeglądu "Praktycznego przewodnika i regulaminu wewnętrznego Komitetu ds. Oceny Projektów (CEP)" oraz stosowanych przez ten komitet szablonów w następstwie przyjęcia przez Sekretarza Generalnego w styczniu 2017 r. decyzji o uproszczeniu ram CEP,
-
reaktywowano sieci współpracy dla urzędników zajmujących się finansami oraz poprawiono ofertę szkoleniową poprzez opracowanie kursów specjalistycznych.

W kontekście poprawienia pozycji europejskich przedsiębiorstw w zakresie przepływów pieniężnych średni termin płatności faktur w SGR wyniósł w 2017 r. 22 dni, przy maksymalnym terminie wynoszącym 30 dni kalendarzowych (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE 2 ).

-
Polityka w zakresie budynków

Po wstępnym odbiorze budynku Europa, który miał miejsce w dniu 30 czerwca 2016 r., w styczniu 2017 r. odbyła się przeprowadzka delegacji i części służb SGR. W dniu 14 lipca 2017 r. Belgia i Sekretariat Generalny Rady osiągnęły porozumienie w sprawie ostatecznej ceny projektu. Ostateczne porozumienie ma zostać podpisane w 2018 r.

3.2.
Dochody

Tabela 5 przedstawia w zarysie ogólny wynik operacji dotyczących dochodów w 2017 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2016 r." odnosi się do nakazów odzyskania środków wystawionych w 2016 r., w przypadku których odzyskanie stosownych kwot nastąpiło dopiero w 2017 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2017 r." dotyczy z kolei odzyskiwania środków, w przypadku których procedury zainicjowano w 2017 r.

Tabela 5

Przegląd operacji dotyczących dochodów w budżecie na 2017 r.

(w EUR)
RozdziałUstalone prawa 2016Dochody

odzyskane z

2016

Ustalone prawa 2017Dochody

odzyskane z

2017

Ustalone

prawa ogółem

2016+2017

Kwoty odzyskane

ogółem 2016+2017

Kwoty do

odzyskania w

2018

12345 = 1 + 36 = 2 + 47 = 5 - 6
4 0 Potrącenia od wynagrodzeń personelu0029 422 08829 422 08829 422 08829 422 0880
4 1 Składki na system emerytalny328 171106 28525 227 88125 226 33225 556 05325 332 617223 436
5 0 Wpływy ze sprzedaży ruchomości i nieruchomości27 3011 5609 0317 86036 3329 42026 913
5 1 Wpływy z najmu i podnajmu nieruchomości49 23849 238413 381379 084462 619428 32234 297
5 2 Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek003 3083 3083 3083 3080
5 5 Dochody z tytułu świadczenia usług i prac37 32937 329903 420798 966940 750836 295104 455
5 5 Dochody z tytułu świadczenia usług i prac (ESDZ)100 000100 000130 90830 908230 908130 908100 000
5 7 Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną intytucji930 459754 81121 561 14120 194 79222 491 59920 949 6031 541 997
5 8 Różne odszkodowania10 60410 60413 59013 59024 19424 1940
5 8 Różne odszkodowania (ESDZ)00000
5 9 Inne dochody otrzymane z działalności administracyjnej0000000
6 3 Składki w ramach poszczególnych porozumień lub umów001 193 8181 183 8831 193 8181 183 8839 935
7 0 Odsetki od zaległych płatności00737373730
9 0 Dochody różne00131313130
Ogółem1 483 1031 059 82778 878 65377 260 89780 361 75678 320 7242 041 033

Ogólna kwota operacji dotyczących dochodów z punktu widzenia ustalonych praw, tj. wystawionych nakazów odzyskania środków, wyniosła w 2017 r. 80,4 mln EUR. Z tej kwoty 78,3 mln EUR odzyskano w trakcie roku budżetowego, natomiast 2,0 mln EUR zostaną ściągnięte w 2018 r.

Większość całkowitych odzyskanych dochodów (70 %, czyli 54,8 mln EUR z kwoty 78,3 mln EUR) w 2017 r. dotyczy podatków, obciążeń i opłat wspólnotowych, które zostały pobrane od personelu SGR. Z tej kwoty 29,4 mln EUR obejmuje potrącenia od wynagrodzeń personelu, zaś kwota 25,3 mln EUR odpowiada składkom i uprawnieniom do świadczeń emerytalnych przenoszonym do systemu emerytalnego.

Pozostała część, czyli 30 % (23,6 mln EUR), pochodzi z rozmaitych operacji administracyjnych. Kwota ta pochodzi głównie z następujących źródeł:

-
odzyskania części kwot wypłaconych państwom członkowskim w latach poprzednich z tytułu finansowania kosztów podróży służbowych delegacji, zgodnie z ich oświadczeniami za lata 2016 i 2017 (odpowiednio, 0,3 mln EUR i 11,2 mln EUR) (rozdział 5 7),
-
odzyskania płatności dokonanych przez państwa członkowskie z tytułu dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na żądanie w niektórych językach (7 mln EUR) (rozdział 5 7),
-
kwot wpłaconych na poczet kosztów administracyjnych powstałych w ramach dorobku Schengen w odniesieniu do Islandii i Norwegii (1,2 mln EUR) (rozdział 6 3),
-
kwot wpłaconych przez inne instytucje i płatności dokonanych przez urzędników Rady na rzecz żłobka Rady (0,9 mln EUR) (rozdział 5 7),
-
płatności dokonanych przez Trybunał Sprawiedliwości, Trybunał Obrachunkowy i Europejski Instytut Uniwersytecki we Florencji z tytułu ich wkładów do wspólnego systemu finansowego z Radą (0,5 mln EUR) (rozdział 5 7),
-
przesunięć z ESDZ do Rady środków z tytułu uprzedniego zwrotu kosztów związanych z organizacją brukselskiej konferencji w sprawie Syrii (0,4 mln EUR) (rozdział 5 5),
-
wpływów z odzyskanych kosztów postępowania w sprawach wygranych przez Radę i odszkodowań wypłaconych na rzecz Rady (0,3 mln EUR) (rozdział 5 7),
-
przesunięć z ESDZ do Rady środków z tytułu zaliczek za usługi świadczone przez SGR na rzecz ESDZ (0,3 mln EUR) (rozdział 5 5),
-
wpływów z najmu nieruchomości oraz zwrotów z nimi związanych, m.in. wpłacanej przez Komisję części czynszu z tytułu najmu punktu informacyjnego UE zlokalizowanego w Brukseli (0,3 mln EUR) (rozdział 5 1).
3.3.
Wydatki w 2017 r.
3.3.1.
Zmiana budżetu w 2017 r.

W trakcie roku budżetowego 2017 środki były realokowane w drodze różnych przesunięć. Tabela 6 pokazuje decyzje, na mocy których zmieniono środki budżetowe w latach 2010-2017.

Tabela 6

Liczba zmian w budżecie według rodzaju w latach 2010-2017

Zmiana
RodzajPodstawa prawna20102011201220132014201520162017
Budżet korygujący Przesunięcie typu B Przesunięcie typu C Przesunięcie typu Dart. 41 RF

art. 25 RF

art. 25 RF

art. 27 RF

0

47

2

0

0

23

2

0

0

23

2

0

0

22

2

0

0

32

2

0

0

27

2

0

0

31

2

0

0

45

1

0

Ogółem4925252434293346

W 2017 r. dokonano jednego przesunięcia typu C, co wymagało poinformowania władzy budżetowej (zgodnie z art. 25 rozporządzenia finansowego):

-
przesunięcie C1 w kwocie 5 400 000 EUR w dniu 21 listopada 2017 r. w celu:
-
sfinansowania pozostałej kwoty z tytułu zakupu budynku Europa oraz czterech przyległych działek (5 400 000 EUR).

W 2017 r. dokonano 45 przesunięć typu B na podstawie art. 25 ust. 4 rozporządzenia finansowego w celu wprowadzenia wewnętrznych modyfikacji w budżecie Rady Europejskiej i Rady.

Tabela 7 przedstawia w zarysie linie budżetowe, które zostały w znacznym stopniu 3  zmienione w 2017 r. w drodze różnych przesunięć.

Tabela 7

Linie budżetowe, które były przedmiotem znacznych przesunięć w 2017 r.

(w EUR)
PozycjaTreśćBudżet początkowy 2017PrzesunięciaŚrodki ostateczneRóżnica
1 1 0 0Wynagrodzenie podstawowe236 814 000- 1 330 000235 484 000-1 %
1 1 0 2Należności wynikające z regulaminu pracowniczego59 571 000930 00060 501 0002 %
1 1 0 3Zabezpieczenie społeczne9 452 000400 0009 852 0004 %
1 2 0 3Usługi zewnętrzne2 498 000- 495 8002 002 200-20 %
1 2 0 4Usługi dodatkowe dla służb tłumaczeniowych200 000492 800692 800246 %
2 0 0 2Nabywanie nieruchomości8 884 0008 884 000
2 0 0 3Zagospodarowanie obiektów10 618 000- 1 836 0008 782 000-17 %
2 0 0 4Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków2 830 000- 1 625 0001 205 000-57 %
2 0 1 0Sprzątanie i utrzymanie obiektów19 057 000- 1 129 00017 928 000-6 %
2 0 1 1Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie4 974 000- 1 899 0003 075 000-38 %
2 0 1 2Ochrona budynków i nadzór nad nimi16 815 0001 382 00018 197 0008 %
2 1 0 0Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego12 262 000- 1 231 24411 030 756-10 %
2 1 0 1Pomoc zewnętrzna związana z systemami komputerowymi21 850 0002 117 59923 967 59910 %
2 1 0 2Serwisowanie i utrzymanie sprzętu i oprogramowania7 156 000- 1 494 8035 661 197-21 %
2 1 0 3Telekomunikacja1 532 000- 291 5521 240 448-19 %
2 1 2 0Zakup oraz wymiana wyposażenia technicznego2 635 000- 263 4152 371 585-10 %
2 1 2 1Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową wyposażenia i instalacji technicznych78 000341 989419 989438 %
2 2 0 0Koszty podróży służbowych delegacji17 802 0007 215 50225 017 50241 %
2 2 0 2Koszty tłumaczenia ustnego79 816 000- 10 115 50269 700 498-13 %
2 2 1 0Wydatki na dokumentację i bibliotekę2 000 000296 0002 296 00015 %
2 2 1 1Dziennik Urzędowy3 500 000- 1 046 0002 454 000-30 %
2 2 1 3Informacje i akcje o charakterze publicznym2 535 000850 0003 385 00034 %
3.3.2.
Przegląd wykonania budżetu w latach 2010-2017

W ciągu ostatnich ośmiu lat ogólny wskaźnik wykonania budżetu Rady Europejskiej i Rady wynosił średnio 91,9 % (wykres 1). Wskaźnik wykonania odnosi się do zobowiązań zaciągniętych w trakcie roku budżetowego z dostępnego przegłosowanego budżetu.

Wskaźnik faktycznych rocznych płatności w latach 2010-2017 wyniósł średnio 82,7 % budżetu. Różnica między ogólnym wykonaniem a płatnościami w danym roku (tj. zobowiązania, w odniesieniu do których nie dokonano płatności) została przeniesiona, zgodnie z art. 13 ust. 4 rozporządzenia finansowego, na kolejny rok budżetowy z przeznaczeniem na płatności.

Wykres 1

Ogólne wykonanie budżetu w latach 2010-2017

grafika

Przeniesione środki dzielą się na dwie główne kategorie: funkcjonowanie SGR i budynki. Pierwsza kategoria związana jest ze zobowiązaniami należycie zaciągniętymi przed końcem roku budżetowego, ale w odniesieniu do których towary nie zostały jeszcze dostarczone lub dla których stosowne faktury nie zostały otrzymane przed końcem roku.

Druga kategoria dotyczy nabywania przez SGR budynków, takich jak LEX, żłobek i budynek Europa. Do sfinansowania nabycia tych budynków SGR mógł wykorzystywać w ostatnich kilku latach oszczędności poczynione w trakcie wykonywania budżetu.

W 2017 r. kwotę 8,8 mln EUR zarezerwowano na nabycie budynku Europa. Kwota ta została przeniesiona na 2018 r. na potrzeby faktycznego zobowiązania.

3.3.3.
Wykonanie środków według kategorii w 2017 r.

Analiza wydatków w 2017 r. została przedstawiona z uwzględnieniem 14 kategorii wydatków.

W tabeli 8 zestawiono budżet końcowy po przesunięciach (kolumna 2) z wynikiem budżetu pod kątem zobowiązań (kolumna 3). Różnica między budżetem końcowym a środkami, na które zaciągnięto zobowiązania, odpowiada kwotom niewykorzystanym w 2017 r., a co za tym idzie - anulowanym.

Tabela 8

Przegląd wykonania budżetu na 2017 r. (według kategorii)

(w EUR)
KategoriaBudżet 2017 (początkowy)Budżet 2017 (końcowy (1))Zobowiązania (2)Wskaźnik wykonaniaŚrodki anulowane
1234 = 3/25 = 2 - 3
Plan zatrudnienia315 446 000315 446 000303 484 26496,2 %11 961 736
Inne wydatki związane z personelem24 878 00024 878 00022 529 41990,6 %2 348 581
Budynki (z wył. nabycia)57 789 00052 705 00051 414 84797,6 %1 290 153
Systemy komputerowe42 800 00041 900 00041 466 01799,0 %433 983
Meble942 000942 000741 63078,7 %200 370
Wyposażenie techniczne (2)3 659 0003 659 0003 532 20396,5 %126 797
Transport1 048 0001 048 0001 021 46597,5 %26 535
Koszty podróży słuzbowych delegacji17 802 00025 017 50213 472 72953,9 %11 544 773
Koszty tłumaczenia ustnego79 816 00069 700 49866 521 32595,4 %3 179 173
Posiedzenia i konferencje4 984 0004 984 0004 523 10890,8 %460 892
Informacja8 285 0008 285 0007 847 58894,7 %437 412
Różne2 127 0002 127 0001 111 87852,3 %1 015 122
Rezerwa2 000 0002 000 00000,0 %2 000 000
Ogółem (z wył. nabycia)561 576 000552 692 000517 666 47393,7 %35 025 527
Nabywanie nieruchomości-8 884 0008 883 738100,0 %262
Suma całkowita561 576 000561 576 000526 550 21193,8 %35 025 789
(1) W tym wewnętrzne realokacje środków.

(2) W tym przeniesienie kwoty 8 787 738 EUR na mocy decyzji.

Wskaźnik ogólnego wykonania budżetu na 2017 r. wynosi 93,8 % (+ 1,9 % powyżej średniej za ostatnie osiem lat). Różnicę między budżetem końcowym a wykonaniem można wyjaśnić w następujący sposób:

-
Niepełne wykorzystanie środków w kategorii planu zatrudnienia wynosi ogółem 11,9 mln EUR. To niepełne wykorzystanie wynika głównie z niższego zapotrzebowania na wynagrodzenia podstawowe (5,9 mln EUR) oraz z faktu, że nie zaistniała konieczność uruchomienia środków rezerwowych (2,8 mln EUR). Niepełne wykorzystanie środków na wynagrodzenia wynika częściowo ze zmniejszenia planu zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady o 40 zajmowanych stanowisk netto. Innymi elementami uzasadniającymi niepełne wykorzystanie są: niższe zapotrzebowanie na różne należności z tytułu regulaminu (2,2 mln EUR) i na zabezpieczenie społeczne (0,5 mln EUR) oraz niższy poziom wydatków na godziny nadliczbowe (0,5 mln EUR).
-
W kategorii "inne wydatki związane z personelem" 57 % niepełnego wykorzystania (1,3 mln EUR z kwoty 2,3 mln EUR) wynika z mniejszej liczby płatności na pracowników kontraktowych, oddelegowanych ekspertów krajowych i inne usługi zewnętrzne. Niższe wydatki w przypadku kosztów związanych z delegacjami przekładają się na oszczędności w kwocie 0,4 mln EUR. W obszarze działalności przewodniczącego Rady Europejskiej oszczędności w kwocie 0,4 mln EUR wynikają z niepełnego wykorzystania środków z budżetu na podróże i diety. Pozostała kwota w wysokości 0,2 mln EUR jest przede wszystkim związana z niewielkimi oszczędnościami w wydatkach na usługi medyczne i socjalne.
-
Ogólne wykonanie wydatków związanych z budynkami przyniosło oszczędności w wysokości 1,3 mln EUR. Z kwoty tej 0,9 mln EUR wiąże się z niższymi kosztami ochrony budynków i nadzoru nad nimi, utrzymania i sprzątania budynków oraz zużycia wody, gazu i energii elektrycznej. Pozostała kwota 0,4 mln EUR wynika z oszczędności poczynionych w kontekście niektórych prac związanych z zagospodarowaniem i instalacją oraz bezpieczeństwem.
-
W dziedzinie IT wykonanie budżetu wyniosło niemal 100 %. Niepełne wykorzystanie środków w wysokości 0,4 mln EUR wynika głównie z niższych wydatków na zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego.
-
Niepełne wykorzystanie środków - w kwocie 0,2 mln EUR - w odniesieniu do mebli wiąże się głównie ze zmianą harmonogramu zakupu mebli do niektórych sal posiedzeń w budynku Justus Lipsius, których remont zaplanowano na 2017 r., ale ostatecznie przełożono na później.
-
Oszczędności w wysokości 0,1 mln EUR w zakresie wyposażenia technicznego wynikają głównie z niższego zapotrzebowania na instalacje zapewniające bezpieczeństwo.
-
W dziedzinie transportu wykonanie budżetu wyniosło niemal 100 %.
-
Wykonanie środków przeznaczonych na koszty podróży służbowych delegacji przyniosło oszczędności w wysokości 11,5 mln EUR. Kwota dostępna na koszty podróży służbowych delegacji, po przesunięciach, wyniosła 25,0 mln EUR. Początkowy budżet wynosił 17,8 mln EUR; do tej kwoty przesunięto 8,9 mln EUR z oszczędności na niektórych pulach środków przeznaczonych na tłumaczenia ustne. Z drugiej strony, w ciągu roku 1,7 mln EUR przesunięto w celu sfinansowania dodatkowych tłumaczeń ustnych na niektóre języki. Jako że państwa członkowskie musiały zwrócić niewykorzystane kwoty z lat poprzednich, tylko 13,5 mln EUR przeznaczono na późniejsze płatności w budżecie na 2017 r.
-
Niepełne wykorzystanie środków na tłumaczenia ustne wynosi 3,2 mln EUR. Należy zauważyć, że te niewykorzystane środki wynikają ostatecznie z przesunięcia kwoty 8,9 mln EUR z pul środków na tłumaczenia ustne do pul środków na podróże służbowe delegacji 4  oraz kwoty 2,9 mln EUR na sfinansowanie ostatecznej płatności za budynek Europa. Ten końcowy wynik uwzględnia również powrotne przesunięcie kwoty 1,7 mln EUR z niektórych pul środków na podróże w celu pokrycia dodatkowych kosztów tłumaczenia ustnego na niektóre języki.
-
Kwota 0,2 mln EUR z ogólnej kwoty niepełnego wykorzystania środków w wysokości 0,5 mln EUR w zakresie organizacji posiedzeń i konferencji odzwierciedla wolumen usług cateringowych, który w 2017 r. był niższy niż przewidziany w budżecie. Mniejsze zapotrzebowanie na konkretne koszty podróży służbowych pozwoliło dodatkowo zaoszczędzić 0,2 mln EUR. Ponadto mniejsze zapotrzebowanie na wynajem zewnętrznych sal konferencyjnych i sal posiedzeń, a także niższe koszty akredytacji, umożliwiły oszczędności w wysokości 0,1 mln EUR.
-
Wskaźnik wykonania środków w kategorii "Informacja" wyniósł 94,7 %, przynosząc oszczędności w wysokości 0,4 mln EUR. Kwota ta wynika głównie z mniejszej liczby aktów ustawodawczych i innych aktów prawnych publikowanych w Dzienniku Urzędowym w 2017 r.
-
W kategorii "wydatki różne" niepełne wykorzystanie środków w kwocie 1,0 mln EUR wynika głównie z niższych wydatków w dziedzinie kosztów postępowań sądowych (0,9 mln EUR) z powodu mniejszej niż oczekiwana liczby postępowań antydumpingowych notyfikowanych Radzie; pozostała kwota 0,1 mln EUR jest łącznym rezultatem niższego zapotrzebowania na odzież służbową oraz na materiały biurowe, papier, analizy i opłaty pocztowe.
3.4.
Środki przeniesione
3.4.1.
Środki przeniesione automatycznie z 2016 na 2017 r.

Jak przedstawiono w tabeli 9, kwotę 62,3 mln EUR przeniesiono z 2016 na 2017 r.

Tabela 9

Wykonanie środków przeniesionych z 2016 na 2017 r. (według kategorii)

(w EUR)
KategoriaŚrodki

przeniesione

z 2016

Płatności 2017Wskaźnik wykonaniaŚrodki anulowane
123 = 2/14 = 1 - 2
Plan zatrudnienia425 000244 20857,5 %180 792
Inne wydatki związane z personelem1 769 1521 539 04987,0 %230 102
Budynki12 907 80010 238 75079,3 %2 669 050
Systemy komputerowe20 127 79719 234 81495,6 %892 983
Meble577 836561 24397,1 %16 593
Wyposażenie techniczne2 302 4742 152 70793,5 %149 767
Transport295 754226 68976,6 %69 065
Koszty podróży służbowych delegatów---
Koszty tłumaczenia ustnego10 024 5259 160 72591,4 %863 800
Posiedzenia i konferencje536 958424 24179,0 %112 717
Informacja1 995 5461 870 23793,7 %125 309
Różne11 362 11411 304 70599,5 %57 409
Rezerwa---
Ogółem62 324 95656 957 36891,4 %5 367 588

Wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2016 r. wyniósł 91,4 %. Główne przyczyny takiego wskaźnika wykonania są następujące:

-
częściowy lub całkowity brak dostarczenia robót/towarów/usług zamówionych przez SGR w trakcie poprzedniego roku,
-
nieotrzymanie faktur za dostarczone roboty/towary/usługi. Należy zauważyć, że taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do powstania obciążenia budżetowego w kolejnym roku budżetowym, gdyż w odniesieniu do tych transakcji konieczne będzie zaciągnięcie nowych zobowiązań w 2018 r.
3.4.2.
Środki przeniesione z 2017 na 2018 r.

Środki przeniesione z 2017 na 2018 r. wyniosły ogółem 60,6 mln EUR.

Tabela 10

Środki przeniesione z 2017 na 2018 r. (według kategorii)

(w EUR)
KategoriaBudżet 2017 (początkowy)Budżet 2017 (końcowy (1))Zobowiązania (2)Płatności 2017Środki

przeniesione na

2018 (2)

Wskaźnik przeniesienia rate
123445 = 4/3
Plan zatrudnienia315 446 000315 446 000303 484 264303 118 118366 1460,1 %
Inne wydatki związane z personelem24 878 00024 878 00022 529 41919 589 9392 939 48113,0 %
Budynki57 789 00052 705 00051 414 84735 984 82815 430 01930,0 %
Systemy komputerowe42 800 00041 900 00041 466 01721 463 68420 002 33348,2 %
Meble942 000942 000741 630418 041323 58843,6 %
Wyposażenei techniczne3 659 0003 659 0003 532 2032 042 4491 489 75442,2 %
Transport1 048 0001 048 0001 021 465580 592440 87343,2 %
Koszty podróży służbowych delegacji17 802 00025 017 50213 472 72913 472 72900,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego79 816 00069 700 49866 521 32559 610 4626 910 86310,4 %
Posiedzenia i konferencje4 984 0004 984 0004 523 1083 645 570877 53819,4 %
Informacja8 285 0008 285 0007 847 5885 466 9922 380 59630,3 %
Różne2 127 0002 127 0001 111 878580 634531 24547,8 %
Rezerwa2 000 0002 000 000----
Ogółem (z wył. nabycia)561 576 000552 692 000517 666 473465 974 03651 692 43710,0 %
Nabywanie nieruchomości-8 884 0008 883 7388 883 738100,0 %
Suma całkowita561 576 000561 576 000526 550 211465 974 03660 576 17511,5 %
(1) W tym wewnętrzne realokacje środków.

(2) W tym przeniesienie kwoty 8 787 738 EUR na mocy decyzji.

Kwoty przeniesione z 2017 na 2018 r. pochodzą głównie z poniższych kategorii:

-
systemy komputerowe - 20,0 mln EUR, z czego 13,1 mln EUR dotyczy pomocy zewnętrznej, 5,4 mln - sprzętu i oprogramowania, 0,7 mln EUR - telekomunikacji, a 0,8 mln EUR - serwisowania i utrzymania systemów informatycznych,
-
budynki - 15,4 mln EUR, z czego 6,1 mln EUR dotyczy różnych prac związanych z zagospodarowaniem, 4,4 mln EUR - sprzątania i utrzymania, 2,5 mln EUR - ochrony i prewencji, 1,0 mln EUR - energii elektrycznej, wody, gazu i ogrzewania, 0,9 mln EUR - prac zapewniających bezpieczeństwo budynków, a 0,5 mln EUR - innych wydatków związanych z budynkami, np. analiz i audytów budynków,
-
nabywanie nieruchomości - 8,9 mln EUR w celu pokrycia ostatecznej płatności za budynek Europa (z czego kwota 8,8 mln EUR przeniesiona na mocy decyzji),
-
6,9 mln EUR w celu pokrycia kosztów tłumaczenia ustnego wykonanego w listopadzie i grudniu 2017 r., jednak w odniesieniu do którego faktura końcowa przychodzi dopiero w 2018 r.,
-
inne wydatki związane z personelem - 2,9 mln EUR, w szczególności w odniesieniu do pomocy zewnętrznej (1 mln EUR), szkoleń (1 mln EUR), służby medycznej i żłobków (0,5 mln EUR), delegacji (0,3 mln EUR) oraz środków wsparcia dla personelu (0,1 mln EUR),
-
wydatki na informacje - 2,4 mln EUR, z czego 1,6 mln EUR dotyczy informacji i akcji o charakterze publicznym, a także publikacji Rady, a 0,8 mln EUR - wydatków na dokumentację i bibliotekę,
-
wyposażenie techniczne - 1,5 mln EUR, z czego 0,6 mln EUR dotyczy zakupu i utrzymania sprzętu konferencyjnego, 0,6 mln EUR - zakupu i utrzymania urządzeń audiowizualnych dla Służby Prasowej, 0,1 mln EUR - zakupu i utrzymania sprzętu przeznaczonego dla restauracji i stołówek, 0,1 mln EUR - urządzeń zapewniających bezpieczeństwo, a 0,1 mln EUR - innego wyposażenia,
-
posiedzenia i konferencje - 0,8 mln EUR, dotyczy głównie jeszcze nieotrzymanych faktur za organizację posiedzeń Rady Europejskiej i Rady w 2017 r.,
-
meble - 0,3 mln EUR odpowiadające zamówieniom niektórych biur i dodatkowym zamówieniom na meble wystawionym w celu pokrycia zapotrzebowania Rady przed podpisaniem nowej umowy ramowej.
3.4.3.
Środki przeniesione na mocy decyzji z 2016 na 2017 r.

Jak przedstawiono w tabeli 11, kwotę 0,3 mln EUR przeniesiono z 2016 na 2017 r. na mocy decyzji, zgodnie z przepisami art. 13 ust. 2 rozporządzenia finansowego (RF) oraz art. 4 zasad stosowania.

Tabela 11

Środki przeniesione na mocy decyzji z 2016 na 2017 r. (według kategorii)

(w EUR)
KategoriaŚrodki

przeniesione

z 2016 na

mocy decyzji

Zobowiązania 2017Wskaźnik wykonaniaŚrodki anulowanePłatności 2017Środki

przeniesione

na 2018 w

celu

płatności

123 = 2/14 = 1 - 256 = 2 - 4
Wyposażenie techniczne350 000330 99194,6 %19 0090330 991
Ogółem Rada Europejska/Rada350 000330 99194,6 %19 0090330 991

Kwota ta związana jest z wymianą sprzętu (wyposażenia technicznego) w budynku Europa, który został uszkodzony przez wodę w październiku 2016 r. Ze względu na brak pewności co do przysługującego odszkodowania oraz biorąc pod uwagę, że dokładna kwota potrzebna na wymianę sprzętu miała być znana dopiero w lutym 2017 r., podpisanie zamówień w 2016 r. było niemożliwe.

Wskaźnik wykonania środków przeniesionych na mocy decyzji wyniósł 94,6 %. Kwota zobowiązania została w całości przeniesiona na 2018 r. z przeznaczeniem na płatności.

3.4.4.
Środki przeniesione na mocy decyzji z 2015 na 2016 r. z przeznaczeniem na płatności w 2017 r.

Środki przeniesione na mocy decyzji z 2015 na 2016 r., w odniesieniu do których należycie zaciągnięto zobowiązania w 2016 r., ale nie dokonano płatności, zostały przeniesione na 2017 r. z przeznaczeniem na płatności. Jak przedstawiono w tabeli 12, kwotę 0,2 mln EUR przeniesiono z przeznaczeniem na płatności.

Tabela 12

Środki przeniesione na mocy decyzji z 2015 na 2016 r. z przeznaczeniem na płatności w 2017 r. (według kategorii)

(w EUR)
KategoriaŚrodki przeniesione

z 2016 w celu

płatności

Płatności 2017Wskaźnik wykonaniaŚrodki anulowane
123 = 2/14 = 1 - 2
Meble155 490142 83591,9 %12 655
Wyposażenie techniczne57 04544 03077,2 %13 015
Ogółem Rada Europesjka/Rada212 535186 86587,9 %25 670

Wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2016 r. wyniósł 87,9 %. Kwota anulowanych środków wynika głównie z faktu, że niektóre towary zamówione przez SGR w ciągu poprzedniego roku nie zostały dostarczone, a niektóre usługi miały ostatecznie niższą cenę (dostawa mebli i wyposażenia technicznego).

3.5.
Dochody przeznaczone na określony cel
3.5.1.
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2017 r.

Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2017 r. wyniosły 23,3 mln EUR.

Tabela 13

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2017 r. (według kategorii)

(w EUR)
KategoriaDochody

przeznaczone

na określony cel

przed 2017

Zobowiązania 2017Płatności 2017Wskaźnik wykonaniaAnulowane

dochody

przeznaczone na

określony cel

1234 = 2/14 = 1 - 2
Plan zatrudnienia1 342 4221 342 4221 342 422100,0 %-
Inne wydatki związane z personelem1 261 4071 229 3821 219 01997,5 %32 025
Budynki1 390 8781 386 6241 237 54599,7 %4 255
Systemy komputerowe1 638 7501 634 4281 634 42599,7 %4 322
Meble----
Wyposażenie techniczne303 193289 261259 70595,4 %13 932
Transport17 75417 68515 90699,6 %68
Koszty podróży służbowych delegacji11 544 77711 544 77711 544 777100,0 %-
Koszty tłumaczenia ustnego4 938 8854 938 8854 938 885100,0 %-
Posiedzenia i konferencje324 833324 644319 11499,9 %189
Informacja119 830100 648100 64884,0 %19 182
Różne447 501447 437408 664100,0 %64
Ogółem Rada Europejska/Rada23 330 23123 256 19323 021 11199,7 %74 038
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ117 804106 46588 93990,4 %11 339
Suma całkowita23 448 03523 362 65823 110 05099,6 %85 377

Dochody przeznaczone na określony cel związane z działalnością SGR wyniosły ogółem 23,4 mln EUR, z czego w odniesieniu do 23,3 mln EUR należycie zaciągnięto zobowiązania w 2017 r. Pozostała kwota 0,1 mln EUR została anulowana zgodnie z art. 14 RF.

Kolejna część dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2017 r. (0,1 mln EUR) dotyczy kwot przesuniętych w 2016 r. przez ESDZ do Rady na pokrycie kosztów usług określonych w poszczególnych umowach o gwarantowanym poziomie usług między obiema instytucjami i świadczonych przez SGR. Z całej kwoty zobowiązania wynoszącej 0,1 mln w 2017 r. dokonano płatności na kwotę 0,09 mln EUR.

3.5.2.
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2017 r. przeniesione na 2018 r. z przeznaczeniem na płatności

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2017 r., w odniesieniu do których należycie zaciągnięto zobowiązania, ale nie dokonano płatności w 2017 r., zostały przeniesione z 2017 r. na 2018 r. i wyniosły łącznie 0,3 mln EUR.

Tabela 14

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2017 r. przeniesione na 2018 r. (według kategorii)

(w EUR)
KategoriaDochody

przeznaczone

na określony cel

przed 2017

Zobowiązania 2017Płatności 2017Dochody

przeznaczone

na określony cel

przeniesione na

2018

Wskaźnik przeniesienia
1234 = 2 - 35 = 4/2
Plan zatrudnienia1 342 4221 342 4221 342 422-0,0 %
Inne wydatki związane z personelem1 261 4071 229 3821 219 01910 3620,8 %
Budynki1 390 8781 386 6241 237 545149 07810,8 %
Systemy komputerowe1 638 7501 634 4281 634 42530,0 %
Meble----
Wyposażenie techniczne303 193289 261259 70529 55510,2 %
Transport17 75417 68515 9061 77910,1 %
Koszty podróży służbowych delegacji11 544 77711 544 77711 544 777-0,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego4 938 8854 938 8854 938 885-0,0 %
Posiedzenia i konferencje324 833324 644319 1145 5301,7 %
Informacja119 830100 648100 648-0,0 %
Różne447 501447 437408 66438 7738,7 %
Ogółem Rada Europejska/Rada23 330 23123 256 19323 021 111235 0821,0 %
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ117 804106 46588 93917 52616,5 %
Suma całkowita23 448 03523 362 65823 110 050252 6081,1 %

Kwoty przeniesione pochodzą głównie z poniższych kategorii:

-
budynki - 0,2 mln EUR, z czego 0,1 mln EUR dotyczy prac związanych z zagospodarowaniem i zapewniania bezpieczeństwa podczas szczytów w czwartym kwartale 2017 r., a 0,1 mln EUR - dostarczania gazu do budynków SGR,
-
wydatki różne - 0,04 mln EUR odpowiadające głównie kosztom postępowań sądowych i kosztom prawnym.
3.5.3.
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2017 r.

Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2017 r. wyniosły 23,5 mln EUR. Z tego kwota 290 508 EUR odpowiada kwotom przesuniętym przez ESDZ do Rady.

Tabela 15

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych w 2017 r. (według kategorii)

(w EUR)
KategoriaDochody

przeznaczone na

określony cel przed

2017

Zobowiązania 2017Płatności 2017Dostępne dochody

przeznaczone na

określony cel

1234 = 1 - 3
Plan zatrudnienia1 424 86076 021-1 424 860
Inne wydatki związane z personelem1 246 597100 46159 2591 187 338
Budynki793 3824 602-793 382
Systemy komputerowe516 81558 48843 483473 332
Meble---0
Wyposażenie techniczne35 3446 24445034 894
Transport2 747--2 747
Koszty podróży służbowych delegacji11 555 185--11 555 185
Koszty tłumaczenia ustnego7 042 505--7 042 505
Posiedzenia i konferencje195 819134 57890 658105 161
Informacja167 023105 00063 234103 789
Różne273 300--273 300
Ogółem Rada Europejska/Rada23 253 577485 394257 08422 996 493
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ290 508187 711123 450167 058
Suma całkowita23 544 085673 106380 53423 163 551

Dochody przeznaczone na określony cel w 2017 r. związane z działalnością SGR wyniosły 23,3 mln EUR. W trakcie roku budżetowego wykorzystano 0,5 mln EUR, zaś kwota 23,0 mln EUR została przeniesiona na 2018 r. zgodnie z art. 14 RF.

Około 50 % dochodów przeznaczonych na określony cel jest związanych z kosztami podróży służbowych delegacji (11,6 mln EUR). Kwota 7,0 mln EUR na tłumaczenia ustne pochodzi z dopłat dla niektórych języków w celu pokrycia kosztów dodatkowego tłumaczenia ustnego w tych językach. Pozostała część dotyczy głównie zwrotu kwot związanych z rozmaitymi operacjami administracyjnymi Rady.

ZAŁĄCZNIK

RADA WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW NA ROK 2017

(w EUR)
Pozycja budżetowaPoczątkowe środkiPrzesunięcia/ KorektyKońcowe środkiZobowiązaniaPłatnościPrzeniesienie na

podstawie uprawnienia na

Przeniesienie na podstawie decyzjiŚrodki anulowane
20172017201720172017rok 20182018
12345678=3-5-6-7
10 0 0Wynagrodzenie podstawowe335 000,00335 000,00326 809,98326 809,988 190,02
10 0 1Należności związane z zajmowanym stanowiskiem68 000,0068 000,0067012,5667012,56987,44
10 0 2Należności związane z osobistą sytuacją pracownika10 000,0010 000,008 734,448 734,441265,56
10 0 3Zabezpieczenie społeczne14 000,0014 000,0012 363,1812363,181 636,82
1004Inne wydatki na zarządzanie675 000,00675 000,00385 028,32311 126,9873 901,34289 971,68
1 00Wynagrodzenie i inne należności1102000,001102 000,00799 948,48726047,1473 901,34302 051,52
10 10Świadczenia emerytalne i rentowe170 000,00170 000,0072 230,7672 230,7697 769,24
1 0 1Ustanie stosunku pracy170000,00170 000,0072 230,7672230,7697 769,24
10 2 0Środki rezerwowe na zmiany wynagrodzeń50 000,0050 000,0050 000,00
1 02Środki rezerwowe50000,0050 000,0050 000,00
Ogółem rozdział 1 0 - Członkowie instytucji1322000,001 322 000,00872179,24798277,9073 901,34449 820,76
110 0Wynagrodzenie podstawowe236 814000,00-1 330 000,00235 484 000,00229 502 819,11229 502819,115 981 180,89
110 1Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z zajmowanym stanowiskiem1 850 000,001 850 000,001403 504,671403 504,67446 495,33
110 2Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z osobistą sytuacją pracownika59 571000,00930 000,0060 501 000,0059 751216,9859 751216,98749 783,02
110 3Zabezpieczenie społeczne9 452 000,00400 000,009 852 000,009 309 813,949 309 813,94542 186,06
1104Wskaźniki korygujące50 000,00100 000,00150 000,00124188,43124188,4325811,57
110 5Wynagrodzenia za godziny nadliczbowe1 500 000,00-100 000,001 400 000,00937 106,33937106,33462 893,67
110 6Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i ustaniem stosunku pracy2 600 000,002 600 000,001 628 873,141262 726,76366 146,38971 126,86
1 1 0Wynagrodzenie i inne należności311837000,00311837 000,00302 657 522,60302 291376,22366 146,389179477,40
1110Świadczenia w przypadku odwołania ze stanowiska w interesie służby171000,00171000,00171000,00171000,00
1112Należności byłych sekretarzy generalnych665 000,00665 000,00655 741,28655 741,289 258,72
1 1 1Ustanie stosunku pracy836000,00836 000,00826 741,28826 741,28258,72
112 0Środki rezerwowe (urzędnicy i pracownicy czasowi)2 767 000,002 767 000,002 767 000,00
112 1Środki rezerwowe (emeryci i uprawnieni do odpraw)6 000,006 000,006 000,00
1 1 2Środki rezerwowe2 773 000,002 773 000,002 773 000,00
Ogółemrozdział 11- Urzędnicy i pracownicy czasowi315 446000,00315 446 000,00303 484263,88303 118117,50366 146,3811 961 736,12
12 0 0Inni pracownicy9 706 000,009 706 000,009 384 604,809 377 349,727 255,08321 395,20
12 0 1Oddelegowani eksperci krajowi973 000,00973 000,00836051,12832 934,663 116,46136 948,88
12 0 2Staże670 000,003 000,00673 000,00653 643,50622 710,3730933,1319 356,50
12 0 3Usługi zewnętrzne2 498 000,00-495 800,002 002 200,001 760 283,75838 103,06922 180,69241 916,25
12 04Usługi dodatkowe dla służb tłumaczeniowych200 000,00492 800,00692 800,00263 520,05233 740,8529 779,20429 279,95
1 2 0Inni pracownicy i usługi zewnętrzne14047000,0014047 000,0012 898 103,2211904838,66993 264,561148 896,78
12 2 0Środki rezerwowe102 000,00102 000,00102 000,00
1 22Środki rezerwowe102000,00102 000,00102 000,00
Ogółemrozdział 1 2 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne14149000,0014149 000,0012 898 103,2211904838,66993 264,561 250 896,78
13 0 0Różne wydatki związane z zatrudnianiem personelu181000,00-110 000,0071 000,0070 100,0020129,4349 970,57900,00
13 0 1Doskonalenie zawodowe1 992 000,00110 000,002 102 000,002 096 320,001 145 304,76951015,245 680,00
1 3 0Wydatki związane z zarządzaniem personelem2173 000,002173 000,002166420,001165434,191 000 985,816 580,00
13 10Pomoc w szczególnych przypadkach30 000,0030 000,0030 000,00
13 11Kontakty towarzyskie między pracownikami117 000,00- 7 200,00109 800,00108 579,0949 521,6659 057,431 220,91
13 12Dodatkowa pomoc dla osób niepełnosprawnych210 000,00210 000,00120 670,8990163,8430 507,0589 329,11
13 13Inne wydatki socjalne66 000,007 200,0073 200,0072 250,7572216,2134,54949,25
1 3 1Środki wsparcia dla personelu instytucji423 000,00423 000,00301 500,73211901,7189 599,02121499,27
13 2 0Służba medyczna498 000,00498 000,00387 373,37182174,82205 198,55110 626,63
13 2 2Żłobki i świetlice2 683 000,002 683 000,002 636 848,002 321868,74314 979,2646 152,00
1 3 2Działalność dotycząca wszystkich osób związanych z instytucją3 181000,003 181 000,003 024221,372 504043,56520177,81156 778,63
13 3 1Koszty delegacji Sekretariatu Rady2 980 000,002 980 000,002638631,662405 716,85232 914,81341 368,34
13 3 2Koszty podróży pracowników w związku z Radą Europejską650 000,00650 000,00628 362,95599 725,7228 637,2321 637,05
13 3Delegacje3 630000,003 630 000,003 266 994,613 005442,57261 552,04363 005,39
Ogółem rozdział 1 3 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji9407000,009407 000,008 759136,716 886822,031 872 314,68647 863,29
OGÓŁEM TYTUŁ 1 - Osoby pracujące dla instytucji340 324000,00340 324000,00326 013 683,05322 708056,093 305 626,9614 310 316,95
2 0 0 0Czynsze1 982 000,00-23 000,001 959 000,001957 643,231 894105,2763 537,961 356,77
2 0 0 2Nabywanie nieruchomości8 884 000,008 884 000,0096 000,0096 000,008 787 738,00262,00
2 0 0 3Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją10 618 000,00-1 836 000,008 782 000,008 738 922,532 674476,756 064 445,7843 077,47
2 0 04Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków2 830 000,00-1 625 000,001 205 000,001204 246,51349 961,22854 285,29753,49
2 0 0 5Wstępne wydatki związane z nabyciem, budową i zagospodarowaniem budynków711000,00711000,00344 062,91138200,16205 862,75366 937,09
200Budynki16 141000,005 400 000,0021 541 000,0012 340 875,185 056 743,407 284131,788 787 738,00412 386,82
2 0 10Sprzątanie i utrzymanie obiektów19 057 000,00-1 129 000,0017 928 000,0017 852 440,9913430433,644 422 007,3575 559,01
2 0 11Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie4 974 000,00-1 899 000,003 075 000,002 957 188,681 983 429,48973 759,20117811,32
2 0 12Ochrona budynków i nadzór nad nimi16 815 000,001 382 000,0018 197 000,0017 520 886,4015 025 620,262495 266,14676 113,60
2 0 13Ubezpieczenie191000,0091 000,00282 000,00279 998,00264472,7015 525,302 002,00
2 0 14Inne wydatki związane z budynkami611000,00-45 000,00566 000,00559457,85224128,56335 329,296 542,15
20 1Wydatki związane z budynkami41648000,00-1 600 000,0040 048 000,0039 169 971,9230 928084,648 241 887,28878 028,08
Ogółem rozdział 2 0- Budynki i koszty dodatkowe57 789000,003 800 000,0061 589 000,0051510 847,1035 984828,0415 526 019,068 787 738,001290414,90
2 10 0Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego12 262 000,00-1231244,0011030 756,0010 699 646,845 301290,955 398 355,89331 109,16
2 10 1Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych21 850 000,002 117 599,0023 967 599,0023 874 910,7110 734124,1113 140 786,6092 688,29
2 10 2Serwisowanie i utrzymanie sprzętu i oprogramowania7 156 000,00-1494 803,005 661 197,005 651012,244867261,73783 750,5110 184,76
2 10 3Telekomunikacja1 532 000,00-291 552,001 240 448,001 240 447,04561006,95679 440,090,96
2 10Systemy komputerowe i telekomunikacja42 800000,00- 900 000,0041 900 000,0041466 016,8321463 683,7420 002 333,09433 983,17
2 111Zakup i wymiana mebli902 000,00902 000,00726 732,32410 640,73316091,59175 267,68
2 112Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa mebli40 000,0040 000,0014 897,617 400,717496,9025 102,39
2 1 1Meble942000,00942 000,00741 629,93418041,44323 588,49200 370,07
2 12 0Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych2 635 000,00-263415,032 371 584,972 344 670,381 318215,851026 454,5326 914,59
2 12 1Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją oraz rozbudową wyposażenia i instalacji technicznych78 000,00341 989,05419 989,05412 864,95246 393,59166471,367 124,10
2 12 2Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa wyposażenia i instalacji technicznych946 000,00-78 574,02867425,98774 667,42477839,61296 827,8192 758,56
2 12Wyposażenie i instalacje techniczne3 659000,003 659 000,003 532 202,752 042449,051489 753,70126 797,25
2 13 2Wynajem, utrzymanie i naprawa parku samochodowego598 000,00598 000,00571465,30366 338,50205 126,8026 534,70
2 13 3Plan mobilności450 000,00450 000,00450 000,00214253,71235 746,29
2 13Transport1048000,001 048 000,001 021465,30580 592,21440 873,0926 534,70
Ogółemrozdział 2 1 - Systemy komputerowe, wyposażenie i umeblowanie48449000,00- 900 000,0047 549 000,0046 761 314,8124 504 766,4422 256 548,37787 685,19
2 2 0 0Koszty podróży służbowych delegacji17 802 000,007 215 502,0025 017 502,0013 472 728,5213 472 728,5211 544 773,48
2 2 0 1Inne koszty podróży służbowych470 000,00470 000,00232 784,78188 284,7844 500,00237215,22
2 2 0 2Koszty tłumaczenia ustnego79 816 000,00-10 115 502,0069 700 498,0066 521 325,0059 610462,006 910 863,003 179 173,00
2 2 0 3Wydatki na przyjęcia i cele reprezentacyjne150 000,00150 000,00130 875,00118 793,0912081,9119 125,00
2 2 04Wydatki różne na posiedzenia wewnętrzne4174 000,00-15 000,004159 000,004004163,983 195 887,26808 276,72154 836,02
2 2 0 5Organizacja konferencji, kongresów i posiedzeń190 000,0015 000,00205 000,00155 284,72142 604,9812 679,7449 715,28
220Posiedzenia i konferencje102 602000,00- 2 900 000,0099 702 000,0084 517162,0076 728 760,637 788401,3715184838,00
2 2 10Wydatki na dokumentację i bibliotekę2 000 000,00296 000,002 296 000,002 281465,221 518283,23763 181,9914 534,78
2 2 11Dziennik Urzędowy3 500 000,00-1 046 000,002 454 000,002 078 576,272 078 576,27375 423,73
2 2 12Publikacje ogólne250 000,00-100 000,00150 000,00150 000,00125 318,5724 681,43
2 2 13Informacje i akcje o charakterze publicznym2 535 000,00850 000,003 385 000,003 337 546,121 744813,581 592 732,5447 453,88
22 1Informacja8 285 000,008 285 000,00847 587,615 466 991,652 380 595,96437412,39
2 2 3 0Materiały biurowe408 000,00- 5 000,00403 000,00355 429,77280134,0475 295,7347 570,23
2 2 3 1Opłaty pocztowe80 000,0080 000,0051 962,6828 332,3623 630,3228 037,32
2 2 3 2Koszty badań, analiz i konsultacji45 000,0045 000,0017 800,0017 800,0027 200,00
2 2 3 4Przeprowadzki80 000,005 000,0085 000,0083 834,9481216,752618,191 165,06
2 2 3 5Obciążenia finansowe10 000,0010 000,0010 000,003 394,396 605,61
2 2 3 6Koszty postępowań sądowych, koszty prawne, odszkodowania, rekompensaty1250 000,001250 000,00369 091,87121 713,34247 378,53880 908,13
2 2 3 7Inne wydatki na działalność254 000,00254 000,00223 759,0848 042,66175 716,4230 240,92
22 3Wydatki różne2127000,002 127 000,001111878,34580633,54531 244,801 015 121,66
Ogółem rozdział 2 2 - Wydatki na działalność113 014000,00- 2 900 000,00110114000,0093 476 627,9582 776 385,8210 700 242,1316 637 372,05
OGÓŁEM TYTUŁ 2 - Budynki, wyposażenie i wydatki na

działalność

219 252000,00219 252 000,00191 748 789,86143 265 980,3048482 809,568 787 738,0018 715 472,14
1 0 0Środki rezerwowe
1 0 1Rezerwa na nieprzewidziane wydatki2 000 000,002 000 000,002 000 000,00
TYTUŁ 10 - Inne wydatki2 000000,002 000 000,002 000 000,00
BUDŻET OGÓŁEM561576000,00561576 000,00517 762472,91465 974036,3951788436,528 787 738,0035 025 789,09
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych (Dz.U. L 48 z 23.2.2011, s. 1).
3 Kwota netto > 250 000 EUR.
4 Zgodnie z decyzją 111/07 SGR dokonuje przesunięcia 66 % niewykorzystanych kwot dostępnych w pulach językowych na tłumaczenia ustne do pul środków na wydatki związane z podróżami służbowymi delegatów do wykorzystania w tym samym roku budżetowym. W 2017 r. odpowiadało to kwocie 8,9 mln EUR.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.