Sprawozdanie sporządzone zgodnie z art. 92 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 dotyczące wszelkich zobowiązań warunkowych (dotyczących Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji, Rady, Komisji lub innych) wynikających z wykonywania przez Jednolitą Radę, Radę lub Komisję ich zadań na mocy tego rozporządzenia za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedziami Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji, Komisji i Rady.
Dz.U.UE.C.2019.48.1
Akt nienormatywnySprawozdanie sporządzone zgodnie z art. 92 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 dotyczące wszelkich zobowiązań warunkowych (dotyczących Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji, Rady, Komisji lub innych) wynikających z wykonywania przez Jednolitą Radę, Radę lub Komisję ich zadań na mocy tego rozporządzenia za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedziami Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji, Komisji i Rady
(Dz.U.UE C z dnia 6 lutego 2019 r.)
SPIS TREŚCI
Wykaz skrótów
Wstęp
Zakres kontroli i podejście kontrolne
Zakres kontroli
Podejście kontrolne Uwagi
Część I - Zobowiązania warunkowe Jednolitej Rady
Część II - Zobowiązania warunkowe Komisji
Część III - Zobowiązania warunkowe Rady Wnioski i zalecenia
Załącznik - Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Odpowiedzi Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji
Odpowiedzi Komisji
Odpowiedzi Rady
WYKAZ SKRÓTÓW
BPE | Banco Popular Español S.A. |
Jednolita Rada | Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji |
jednolity fundusz | jednolity fundusz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji |
jednolity mechanizm | jednolity mechanizm restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji |
KE | Komisja Europejska |
rozporządzenie w sprawie jednolitego mechanizmu | rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1). |
WSTĘP
ZAKRES KONTROLI I PODEJŚCIE KONTROLNE
Zakres kontroli
Podejście kontrolne
Ramka 1
Definicja zobowiązania warunkowego
Zobowiązanie warunkowe to możliwe zobowiązanie powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, którego istnienie potwierdzi dopiero wystąpienie lub niewystąpienie jednego lub większej liczby niepewnych przyszłych zdarzeń, nad którymi Unia Europejska nie ma pełnej kontroli, lub bieżące zobowiązanie powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które nie jest ujmowane w sprawozdaniu finansowym, ponieważ nie jest prawdopodobne, aby w celu realizacji zobowiązania konieczne było wydatkowanie środków reprezentujących korzyści ekonomiczne lub potencjał usługowy, lub ponieważ kwoty zobowiązania nie można wycenić wystarczająco wiarygodnie. |
Tabela 1
Wybrana próba objęta przeglądem przeprowadzonym przez Trybunał
Przedmiot sporu lub odwołania | Organ, do którego wniesiono skargę | Ogólna liczba spraw | Próba objęta przeglądem |
Jednolita Rada
Restrukturyzacja i uporządkowana likwidacja BPE | Sąd Unii Europejskiej | 103 | 10 |
Decyzja o nieprzeprowadzeniu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ABLV | Sąd Unii Europejskiej | 2 | 2 |
Przedmiot sporu lub odwołania | Organ, do którego wniesiono skargę | Ogólna liczba spraw | Próba objęta przeglądem |
Składki ex ante na rzecz jednolitego funduszu | Sąd Unii Europejskiej | 13 | 4 |
Sądy krajowe | 499 | (9) (*) | |
Składki administracyjne | Sąd Unii Europejskiej/komisja odwoławcza Jednolitej Rady | 0 | 0 |
Komisja Europejska
Restrukturyzacja i uporządkowana likwidacja BPE | Sąd Unii Europejskiej | 30 | 5 |
Składki ex ante na rzecz jednolitego funduszu | Sąd Unii Europejskiej | 1 | 1 |
Rada Unii Europejskiej
Restrukturyzacja i uporządkowana likwidacja BPE | Sąd Unii Europejskiej | 1 | 0 |
(*) Sprawy te nie mogły zostać poddane przeglądowi (zob. pkt 11). Źródło: Europejski Trybunał Obrachunkowy; skargi wniesione przed końcem maja 2018 r. |
UWAGI
Część I
- Zobowiązania warunkowe Jednolitej Rady
- Zobowiązania warunkowe Jednolitej Rady
Zobowiązania warunkowe związane ze sporami w następstwie decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Ramka 2
Podsumowanie głównych aspektów decyzji Jednolitej Rady w sprawie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji Banco Popular Español S.A.
1. Umorzenie i konwersja instrumentów kapitałowych o wartości 4,1 mld euro na mocy art. 21 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu: - kapitał podstawowy: 2 098 429 046 euro, - instrumenty dodatkowe w Tier I: 1 346 542 000 euro, - instrumenty w Tier II: 685 315 828 euro. 2. Zbycie działalności na rzecz Banco Santander S.A. za kwotę 1 euro na mocy art. 24 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu. |
Zobowiązania warunkowe związane z zasadą "niepogarszania sytuacji wierzycieli"
Zobowiązania warunkowe związane ze składkami banków na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
Ramka 3
Jednolity fundusz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
Poziom docelowy jednolitego funduszu określono jako 1 % łącznej kwoty gwarantowanych depozytów w strefie euro do końca 2023 r. Obliczona na podstawie wartości gwarantowanych depozytów na koniec 2017 r. kwota ta wyniosłaby 56 mld euro. Aby osiągnąć wspomniany poziom docelowy, w 2018 r. pobrano roczne składki od 3 315 banków. Spośród tych banków 49 % stanowiły małe instytucje, które opłacają kwotę ryczałtową, 29 % - instytucje średniej wielkości, a 21 % - duże podmioty, które wpłacają 96 % łącznej kwoty składek obliczanych w oparciu ryzyko, wielkość i model biznesowy podmiotu. |
Tabela 2
Zmiany w wysokości kwot zobowiązań warunkowych związanych ze sporami dotyczącymi składek ex ante na rzecz jednolitego funduszu
Zobowiązania warunkowe (w EUR) | 31.5.2018 | 31.12.2017 | 31.12.2016 | 31.12.2015 | |||||
Odwołania od decyzji krajowych organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz postępowania przed sądami administracyjnymi państw członkowskich | 1 805 809 719 | 1 228 745 681 | 800 791 513 | 437 125 144 | |||||
Związane ze składkami ex ante za 2015 r. | 84 149 051 | 84 149 051 | 84 149 051 | 437 125 144 | |||||
Związane ze składkami ex ante za 2016 r. | 565 465 854 | 585 509 613 | 716 642 462 | 0 | |||||
Związane ze składkami ex ante za 2017 r. | 559 087 017 | 559 087 017 | 0 | 0 | |||||
Związane ze składkami ex ante za 2018 r. | 597 107 797 | 0 | 0 | 0 | |||||
Postępowania przed Sądem Unii Europejskiej (*) | 181 133 405 | 181 133 405 | 41 034 633 | 0 | |||||
Związane ze składkami ex ante za 2015 r. | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Związane ze składkami ex ante za 2016 r. | 116 612 541 | 116 612 541 | 41 034 633 | 0 | |||||
Związane ze składkami ex ante za 2017 r. | 64 520 864 | 64 520 864 | 0 | 0 | |||||
Związane ze składkami ex ante za 2018 r. | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Ogółem | 1 986 943 124 | 1 409 879 086 | 841 826 146 | 437 125 144 | |||||
(*) Podwójne zliczanie niektórych roszczeń (zob. pkt 39). Źródło: Europejski Trybunał Obrachunkowy, na podstawie danych Jednolitej Rady. |
Tabela 3
Zmiany w liczbie odwołań i postępowań sądowych związanych ze składkami ex ante na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
Liczba odwołań, postępowań przed sądami administracyjnymi i postępowań przed Sądem Unii Europejskiej | 31.5.2018 | 31.12.2017 | 31.12.2016 | 31.12.2015 |
Odwołania od decyzji krajowych organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz postępowania przed sądami administracyjnymi państw członkowskich | 499 | 393 | 261 | 67 |
Związane ze składkami ex ante za 2015 r. | 5 | 5 | 6 | 67 |
Związane ze składkami ex ante za 2016 r. | 241 | 257 | 255 | 0 |
Związane ze składkami ex ante za 2017 r. | 131 | 131 | 0 | 0 |
Związane ze składkami ex ante za 2018 r. | 122 | 0 | 0 | 0 |
Postępowania przed Sądem Unii Europejskiej | 13 | 13 | 9 | 0 |
Związane ze składkami ex ante za 2015 r. | 0 | 0 | 0 | 0 |
Związane ze składkami ex ante za 2016 r. | 10 | 10 | 9 | 0 |
Związane ze składkami ex ante za 2017 r. | 3 | 3 | 0 | 0 |
Związane ze składkami ex ante za 2018 r. | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ogółem | 512 | 406 | 270 | 67 |
Źródło: Europejski Trybunał Obrachunkowy, na podstawie danych Jednolitej Rady. |
Tabela 4
Raty pobrane przez Jednolitą Radę w ramach tymczasowego i ostatecznego systemu składek administracyjnych
Tymczasowy system | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 |
Liczba banków | 0 | 103 | 112 | 114 |
Łączna kwota wpłaconych środków | 0 | 83 004 442 | 56 673 870 | 21 829 111 |
Ostateczny system | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 |
Liczba banków | 2 729 | 2 819 | 2 963 | 3 060 |
Łączna kwota wpłaconych środków | 91 368 435 | 83 004 442 | 56 673 870 | 21 829 111 |
Źródło: Jednolita Rada; kwoty podane w euro. |
Zobowiązania warunkowe związane z kosztami sądowymi
Dodatkowe informacje dotyczące sporów
Część II
- Zobowiązania warunkowe Komisji
- Zobowiązania warunkowe Komisji
Część III
- Zobowiązania warunkowe Rady
- Zobowiązania warunkowe Rady
Zalecenie 1
Ze względu na rosnącą liczbę przypadków zobowiązań warunkowych i ich złożoność Trybunał powtarza zalecenie zawarte w swoim zeszłorocznym sprawozdaniu 36 . Jednolita Rada powinna zakończyć prace nad projektem wytycznych dotyczących rachunkowości i zatwierdzić je. Te wytyczne powinny zostać w pełni zastosowane przy sporządzaniu sprawozdania finansowego za 2018 r. i obejmować zapewnianie rezerwy na koszty sądowe lub wykazywanie takich kosztów. Termin realizacji: przedstawienie sprawozdania finansowego Jednolitej Rady za rok 2018. |
Zalecenie 2
Na podstawie dostępnych danych, takich jak kwantyfikowalne roszczenia, orzeczenia sądowe i dane historyczne, Jednolita Rada i Komisja powinny przeprowadzić gruntowną ponowną ocenę w odniesieniu do sprawozdania finansowego za 2018 r. Ocenę tę należy przeprowadzić zgodnie z unijną zasadą rachunkowości nr 10 pn. "Rezerwy, zobowiązania warunkowe i aktywa warunkowe". Termin realizacji: przedstawienie sprawozdania finansowego za 2018 r. |
Zalecenie 3
Jednolita Rada powinna ustanowić, zgodnie z normami kontroli wewnętrznej, odpowiednie procedury i mechanizmy kontroli, tak aby zapewnić dokładność, kompletność i terminowość informacji otrzymywanych od właściwych organów krajowych. Ponadto powinna zapewnić odpowiednią ścieżkę audytu, tak aby Trybunał mógł realizować powierzone mu zadania kontrolne. Termin realizacji: przedstawienie sprawozdania finansowego Jednolitej Rady za rok 2018. |
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Neven MATES, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 13 grudnia 2018 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Klaus-Heiner LEHNE | |
Prezes |
ZAŁĄCZNIK
Rok | Uwagi Trybunału | Status działań naprawczych (zrealizowane/w trakcie realizacji/ niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy) |
2017 | Jednolita Rada powinna opracować szczegółowe wytyczne dotyczące rachunkowości. Należy w nich również uwzględnić kwestię rezerw na pokrycie kosztów sądowych. | Niepodjęte (1) |
2017 | Jednolita Rada powinna ustanowić stosowny proces, w tym także system informatyczny, który zapewni odpowiednie rozliczanie i zgłaszanie wszystkich rodzajów zobowiązań warunkowych. Krajowym organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji należy zapewnić dostęp do tego systemu, tak aby mogły odpowiednio księgować zobowiązania warunkowe. | Niepodjęte (2) |
(1) Zob. zalecenie 1. (2) Zob. zalecenie 4. |
ODPOWIEDZI JEDNOLITEJ RADY DS. RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI
Punkty 19-20
Ujawnienie informacji dotyczących spraw sądowych wniesionych przeciwko Jednolitej Radzie ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w następstwie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji Banco Popular Español S.A. (BPE) w rocznym sprawozdaniu finansowym za 2017 r., w części zatytułowanej "Dodatkowe informacje związane z postępowaniami sądowymi", odbyło się jedynie w celu zapewnienia przejrzystości, bez zamiaru uwzględnienia i zgłoszenia zobowiązań warunkowych wynikających z tych spraw. Na podstawie oceny Jednolitej Rady przeprowadzonej po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego za 2017 r., Jednolita Rada pragnie zauważyć, że wypływ środków będący wynikiem przedmiotowych spraw uznaje się za niewielki.
W szczególności Jednolita Rada zauważa, że większość wyżej wspomnianych spraw sądowych stanowią działania ukierunkowane na uchylenie decyzji Jednolitej Rady dotyczącej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podjętej w odniesieniu do BPE. Jednolita Rada uważa, że przedmiotowe działania służące uchyleniu nie mogą prowadzić do bezpośredniego wypływu środków z jej budżetu, z wyjątkiem ewentualnych kosztów postępowania sądowego (więcej informacji na temat kosztów postępowania sądowego znajduje się w komentarzu w punkcie 45).
W odniesieniu do powództwa o odszkodowanie wniesionego przeciwko Jednolitej Radzie w kontekście sprawy BPE, w świetle orzecznictwa UE w sprawie warunków przyznania odszkodowania, Jednolita Rada uważa, że możliwość wypływu środków z jej budżetu w wyniku przedmiotowych działań jest niewielka. Ponadto w odniesieniu do powództwa o odszkodowanie wynikającego z domniemanej niezgodności decyzji Jednolitej Rady w sprawie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji z prawem, Jednolita Rada zauważyła również, że takie powództwa odszkodowawcze należy uznać za przedwczesne. Wynika to z faktu, że nadal jest prowadzona procedura administracyjna prowadząca do ostatecznej decyzji Jednolitej Rady dotyczącej wypłaty odszkodowań dotychczasowym akcjonariuszom i wierzycielom BPE na podstawie zasady niepogarszania sytuacji wierzycieli.
Punkt 33
Jednolita Rada pragnie zwrócić uwagę, że wymogi prawne dotyczące obliczania składek są odpowiednio uwzględniane w celu wyeliminowania potencjalnego ryzyka wystąpienia nieścisłości. Ponadto Jednolita Rada pragnie zauważyć, że ujawnia wszystkie informacje uzasadniające jej decyzję dotyczącą obliczania składek ex ante w maksymalnym zakresie dozwolonym w ramach prawnych. W szczególności każda instytucja otrzymuje metodykę i informacje związane z tą konkretną instytucją. Z uwagi na obowiązek przestrzegania tajemnicy zawodowej wynikający z Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Jednolita Rada jest jednak prawnie pozbawiona możliwości ujawniania konkretnej instytucji poufnych informacji dotyczących innych instytucji, co jest również brane pod uwagę przy obliczaniu składek.
Punkty 35-37
Przypomina się, że postępowania krajowe dotyczące składek ex ante są prowadzone przez krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji będące stronami w tych postępowaniach. W związku z tym Jednolita Rada, która nie jest stroną w tych postępowaniach, nie ma bezpośredniego dostępu do tych informacji i nieuchronnie polega na danych krajowych organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Dostarczanie danych w zakresie krajowych odwołań/spraw sądowych dotyczących składek ex ante przez krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji do Jednolitej Rady jest zatem realizowane w kontekście dobrej współpracy, a nie na podstawie wyraźnego wymogu prawnego.
Zgodnie z zeszłorocznym zaleceniem Trybunału Obrachunkowego Jednolita Rada podjęła znaczące kroki w celu usprawnienia procesu składania sprawozdań przez krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. W szczególności Jednolita Rada uzgodniła z krajowymi organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji praktyczne kwestie dotyczące regularnego składania sprawozdań, które umożliwią jej monitorowanie postępów w zakresie krajowych odwołań i spraw sądowych na przestrzeni czasu. Mówiąc dokładniej, krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przekazują dane w zakresie krajowych odwołań/spraw sądowych dotyczących składek ex ante, z uwzględnieniem odpowiednich szczegółów związanych z terminem, celem sporu i kwotą sporną, nie w formie zbiorowej, lecz dla każdej instytucji oddzielnie. Ponadto na podstawie zalecenia Trybunału Obrachunkowego, Jednolita Rada pragnie zauważyć, że od września 2018 r. krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zaczęły dostarczać dane dotyczące historii każdego dokumentu związanego z postępowaniem sądowym, umożliwiając jej uzyskanie właściwej ścieżki audytu. Jednolita Rada uważa, że sprawozdania dostarczane przez krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zawierają wszystkie informacje niezbędne do sporządzenia rocznych sprawozdań finansowych zgodnie z wewnętrznymi standardami kontroli Jednolitej Rady.
Aby zapewnić dokładność informacji, Jednolita Rada uzgadnia poszczególne kwoty zadeklarowane przez krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w ramach wyżej wspomnianych ustaleń w zakresie sprawozdawczości z kwotami składek ex ante dla każdej instytucji obliczonymi przez Jednolitą Radę w odniesieniu do odpowiedniego roku.
Ponadto zauważono, że krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji aktualizują stosowne informacje trzy razy w roku, co jest wystarczające, aby zapewnić aktualność informacji.
W związku z powyższym Jednolita Rada uważa, że wszystkie podjęte działania w zakresie spraw dotyczących składek ex ante przyczyniają się do zapewnienia dokładności, kompletności i aktualności informacji dostarczanych przez krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, na których Jednolita Rada opiera swoje roczne sprawozdania finansowe.
Punkt 39
Jednolita Rada pragnie zauważyć, że w odniesieniu do podwójnego zliczania pewnych kwot, przypis na stronie 32 ostatecznego sprawozdania finansowego został dodany w celu lepszego zrozumienia sytuacji, jako że niektóre sprawy na poziomie krajowym i europejskim dotyczą tych samych kwot składek. Jednolita Rada dostrzega pozytywne strony ujawniania właściwych kwot na poziomie krajowym i europejskim, ponieważ poziomy te nie są ze sobą w pełni powiązane i każdy z nich ma swoją własną dynamikę. Jednolita Rada przyznaje jednak, że oddzielne wykazywanie podwójnie zliczonych kwot dostarcza dalszych informacji na temat ogólnej ekspozycji.
Punkt 45
Jednolita Rada pragnie zwrócić uwagę, że w związku z opracowywaniem rocznego sprawozdania finansowego wykonała wstępną analizę możliwości zaksięgowania rezerwy/zobowiązań warunkowych dotyczących kosztów sądowych. Z uwagi na brak wiarygodnych szacunków dotyczących kwot kosztów sądowych, jakie Jednolita Rada byłaby zmuszona zapłacić, koszty opłacone i naliczone w 2017 r. uznano za wystarczające i nie ujęto żadnej rezerwy/zobowiązań warunkowych w tym względzie.
Nawet jeżeli Jednolita Rada byłaby zobowiązana do zrekompensowania kosztów sądowych wnioskodawców we wszystkich sprawach przeciwko niej (co na obecnym etapie nie jest wymagane), kwota ta byłaby znacznie niższa niż poziom istotności dla Jednolitej Rady i tym samym nie prowadziłoby to do istotnego zniekształcenia jej sytuacji finansowej.
Zalecenie 1
Jednolita Rada przyjmuje to zalecenie Trybunału Obrachunkowego.
Przy stosowaniu dokładnego sposobu księgowania rezerw i zobowiązań warunkowych wynikających z kwot spornych i kosztów sądowych, Jednolita Rada działa w pełnej zgodności z regułą rachunkowości nr 10, która pozostaje obowiązującą regułą. Każda zasada rachunkowości wywodząca się z tej reguły jest ukierunkowana na większą pomoc w zrozumieniu wymogów, umożliwienie uproszczonego podejścia oraz na zapewnienie spójnego stosowania tej reguły rachunkowości. Jednolita Rada uzupełni swoją politykę rachunkowości o szczególny punkt dotyczący ujęcia księgowego kosztów sądowych.
Polityka rachunkowości jest na ostatnim etapie konsultacji wewnętrznych i zostanie przyjęta do końca 2018 r.
Punkt 56
Zobacz odpowiedź Jednolitej Rady na punkty 19-20.
Zalecenie 2
Jednolita Rada przyjmuje to zalecenie Trybunału Obrachunkowego.
Punkt 57
Zobacz odpowiedź Jednolitej Rady na punkty 35-37 i zalecenie 3.
Zalecenie 3
Jednolita Rada częściowo przyjmuje to zalecenie Trybunału Obrachunkowego.
W odniesieniu do spraw dotyczących składek ex ante, w świetle uwag wyrażonych przez Jednolitą Radę w odpowiedzi na punkty 35-37, Jednolita Rada uważa, że wszystkie podjęte działania przyczyniły się do zapewnienia dokładności, kompletności i aktualności informacji dostarczonych przez krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, na których Jednolita Rada oparła swoje roczne sprawozdanie finansowe.
Aby dodatkowo zapewnić Trybunał Obrachunkowy o stosowności informacji dostarczonych przez krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, na których Jednolita Rada opiera swoje roczne sprawozdanie finansowe, Jednolita Rada wraz z krajowymi organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zbadają możliwość dostarczenia Jednolitej Radzie oświadczeń dotyczących kwot zobowiązań warunkowych wynikających z postępowań krajowych związanych ze składkami ex ante przez przedmiotowe organy.
W odniesieniu do spraw dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji Jednolita Rada pozostanie w kontakcie z właściwymi krajowymi organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w celu przedyskutowania praktycznych rozwiązań, które można wdrożyć.
ODPOWIEDZI KOMISJI
UWAGI
50. Komisja uważa, że ani złożoność i nowy charakter spraw, ani kwota dochodzonych odszkodowań nie mają wpływu na jej ocenę, zgodnie z którą ryzyko odpływu zasobów gospodarczych jest niewielkie.
WNIOSKI I ZALECENIA
Zalecenie 2
Komisja przyjmuje to zalecenie.
ODPOWIEDZI RADY
53. W sprawozdaniach finansowych Rady Unii Europejskiej i Rady Europejskiej za rok sprawozdawczy 2017 nie odnotowano żadnych zobowiązań warunkowych zgodnie z art. 92 ust. 4 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
54. W 2017 r. Rada nie była zaangażowana w żadną decyzję w sprawie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Sprawa wniesiona 26 października 2017 r. do Sądu UE związana z restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacji BPE, 14 czerwca 2018 r. została przez ten sąd uznana za niedopuszczalną w zakresie, w jakim dotyczyła Rady.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.