Sprawozdanie roczne dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami instytucji.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.331.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 14 listopada 2013 r.

Zgodnie z przepisami art. 287 ust. 1 i 4 TFUE oraz art. 148 ust. 1 i art. 162 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 oraz z przepisami art. 139 i 156 rozporządzenia Rady (WE) nr 215/2008 z dnia 18 lutego 2008 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 10. Europejskiego Funduszu Rozwoju

Trybunał Obrachunkowy Unii Europejskiej na posiedzeniu w dniu 5 września 2013 r. przyjął

SPRAWOZDANIA ROCZNE

za rok budżetowy 2012.

Sprawozdania wraz z odpowiedziami instytucji na uwagi Trybunału zostały przekazane organom odpowiedzialnym za udzielanie absolutorium z wykonania budżetu oraz innym instytucjom.

Członkami Trybunału Obrachunkowego są:

Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA (Prezes), David BOSTOCK, Ioannis SARMAS, Igors LUDBORŽS, Jan KINŠT, Kersti KALJULAID, Karel PINXTEN, Michel CRETIN, Harald NOACK, Henri GRETHEN, Szabolcs FAZAKAS, Louis GALEA, Ladislav BALKO, Augustyn KUBIK, Milan Martin CVIKL, Rasa BUDBERGYTĖ, Lazaros S. LAZAROU, Gijs DE VRIES, Harald WÖGERBAUER, Hans Gustaf WESSBERG, Henrik OTBO, Pietro RUSSO, Ville ITÄLÄ, Kevin CARDIFF, Baudilio TOMÉ MUGURUZA, Iliana IVANOVA, George PUFAN, Neven MATES.

SPRAWOZDANIE ROCZNE DOTYCZĄCE WYKONANIA BUDŻETU

(2013/C 331/01)

(Dz.U.UE C z dnia 14 listopada 2013 r.)

WSTĘP

0.1.
Europejski Trybunał Obrachunkowy jest instytucją ustanowioną na mocy Traktatu w celu sprawowania kontroli nad finansami Unii Europejskiej (UE). Trybunał, jako zewnętrzny kontroler UE, przyczynia się do poprawy zarządzania finansami UE i pełni funkcję niezależnego strażnika interesów finansowych obywateli Unii. Więcej informacji na temat Trybunału można znaleźć w jego rocznym sprawozdaniu z działalności, które, podobnie jak sprawozdania specjalne dotyczące dochodów i programów wydatków UE oraz opinie w sprawie nowych przepisów lub zmian legislacyjnych, znajduje się na stronie internetowej Trybunału

(www.eca.europa.eu).

0.2.
Niniejsze sprawozdanie jest 36. sprawozdaniem rocznym z wykonania budżetu UE i dotyczy roku budżetowego 2012. Europejskie Fundusze Rozwoju omówiono w osobnym sprawozdaniu rocznym.
0.3.
Budżet ogólny UE przyjmowany jest rokrocznie przez Radę i Parlament Europejski. Sprawozdanie roczne Trybunału wraz z jego sprawozdaniami specjalnymi stanowi podstawę procedury udzielenia absolutorium, w której Parlament Europejski rozstrzyga, czy Komisja w sposób zadowalający wypełniła swoje zadania związane z wykonaniem budżetu. Trybunał przekazuje swoje sprawozdanie roczne parlamentom krajowym w tym samym czasie, co Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
0.4.
Najważniejszym elementem sprawozdania rocznego jest wydawane przez Trybunał poświadczenie wiarygodności (z franc. DAS) dotyczące wiarygodności skonsolidowanego sprawozdania finansowego UE oraz legalności i prawidłowości transakcji (co w sprawozdaniu określane jest mianem "prawidłowości transakcji"). Poświadczenie wiarygodności znajduje się na początku sprawozdania. Dalszą część sprawozdania stanowią głównie informacje na temat prac kontrolnych będących podstawą do wydania poświadczenia wiarygodności.
0.5.
Sprawozdanie posiada następującą strukturę:
-
Rozdział 1 zawiera poświadczenie wiarygodności oraz podsumowanie wyników kontroli Trybunału w zakresie wiarygodności rozliczeń oraz prawidłowości transakcji, część poświęconą odzyskiwaniu środków i korektom finansowym, a także sprawozdanie podsumowujące na temat zarządzania budżetem w 2012 r. W załączniku 1.3 do rozdziału 1 przedstawiono wyciąg ze skonsolidowanego sprawozdania finansowego za rok 2012. Bardziej szczegółowe informacje finansowe dotyczące roku 2012 przedstawiono w opublikowanym skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym oraz w raporcie finansowym, sporządzonych przez Komisję Europejską. Oba dokumenty dostępne są na stronie internetowej:

http://ec.europa.eu/budget/biblio/documents/2012/2012_en.cfm

-
Rozdziały od 2 do 9 zawierają szczegółowe ustalenia kontroli w postaci "ocen szczegółowych" dotyczących dochodów i wydatków UE. W rozdziale 2 omówiono dochody budżetu UE, zaś w rozdziałach od 3 do 9 przedstawiono siedem grup obszarów polityk, w ramach których przydzielono i zaksięgowano wydatki z budżetu UE. Te grupy polityk odpowiadają zasadniczo działom ram finansowych na lata 2007-2013, w których określono ogólne wieloletnie plany wydatków UE.
-
W rozdziale 10 przeanalizowano metody pomiaru osiąganych wyników w planach zarządzania oraz w rocznych sprawozdaniach z działalności sporządzonych przez trzech dyrektorów generalnych Komisji, a także przedstawiono wspólne kwestie poruszone w sprawozdaniach specjalnych przyjętych przez Trybunał w 2012 r. oraz krótko omówiono drugie i trzecie sprawozdanie oceniające Komisji.
0.6.
Oceny szczegółowe są oparte głównie na wynikach przeprowadzonego przez Trybunał badania prawidłowości transakcji oraz na ocenie skuteczności podstawowych systemów nadzoru i kontroli odnoszących się do określonych dochodów lub wydatków.
0.7.
W ramach poszczególnych ocen szczegółowych zharmonizowana została definicja transakcji leżących u podstaw rozliczeń. Harmonizacja ta ma wpływ w szczególności na rozdział 7 i 8 sprawozdania rocznego (zob. pkt 7.13-7.15 i 8.13). Zmiany oraz ich wpływ opisano szczegółowo w rozdziale 1 (zob. pkt 1.6, 1.7, 1.15 oraz wykres 1.1).
0.8.
Odpowiedzi Komisji (lub w stosownych przypadkach odpowiedzi innych instytucji i organów UE) na uwagi Trybunału zostały zamieszczone w tekście sprawozdania. W przedstawionym opisie ustaleń i wniosków Trybunał uwzględnia stosowne odpowiedzi zgłoszone przez jednostkę kontrolowaną. Jednakże to do Trybunału, jako kontrolera zewnętrznego, należy przedstawienie dokonanych ustaleń z kontroli, wyciągnięcie wniosków na podstawie tych ustaleń, a co za tym idzie, dostarczenie niezależnej i bezstronnej oceny wiarygodności rozliczeń oraz prawidłowości transakcji.

Rozdział  1

Poświadczenie wiarygodności oraz informacje leżące u jego podstaw

Rozdział  2

Dochody

Rozdział  3

Rolnictwo: wsparcie rynku i pomoc bezpośrednia

Rozdział  4

Rozwój obszarów wiejskich, środowisko naturalne, rybołówstwo i zdrowie

Rozdział  5

Polityka regionalna, energia i transport

Rozdział  6

Zatrudnienie i sprawy społeczne

Rozdział  7

Stosunki zewnętrzne, pomoc i rozszerzenie

Rozdział  8

Badania naukowe i inne polityki wewnętrzne

Rozdział  9

Wydatki administracyjne i inne

Rozdział  10

Budżet UE a uzyskiwane rezultaty

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.