Sprawozdanie półroczne z postępów w realizacji Strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (2012/II).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.37.3

Akt nienormatywny
Wersja od: 9 lutego 2013 r.

Sprawozdanie półroczne z postępów w realizacji Strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (2012/II)

(2013/C 37/04)

(Dz.U.UE C z dnia 9 lutego 2013 r.)

Wprowadzenie

Zgodnie ze strategią UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia przyjętą przez Radę Europejską w grudniu 2003 r. (dok. 15708/03) sprawozdania z postępów w realizacji tej strategii mają być sporządzane co sześć miesięcy.

Niniejsze sprawozdanie z postępu prac przedstawia działania prowadzone w drugiej połowie 2012 r. w kontekście realizacji strategii, z uwzględnieniem zaktualizowanego wykazu priorytetów (dok. 10747/08) przyjętego przez Radę w czerwcu 2008 r. i nowych kierunków działań (dok. 17172/08) przyjętych przez Radę w grudniu 2008 r.

Zasadą przewodnią i nadrzędnym celem działań UE w omawianej dziedzinie jest w dalszym ciągu propagowanie upowszechniania traktatów, konwencji i innych instrumentów międzynarodowych oraz ich wdrażania na szczeblu krajowym, zgodnie z celami strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia oraz europejskiej strategii bezpieczeństwa. Zgodnie z powyższym UE realizowała te cele podczas wszystkich kluczowych imprez w drugiej połowie roku, w szczególności na Konferencji Rozbrojeniowej, dorocznej Konferencji Ogólnej MAEA, nieformalnym posiedzeniu ministrów CTBT, posiedzeniu ministrów poświęconemu konwencji o zakazie broni chemicznej, posiedzeniu Pierwszego Komitetu Zgromadzenia Ogólnego ONZ, posiedzeniu plenarnym MTCR, posiedzeniach Konferencji Państw Stron i Rady Wykonawczej Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW), posiedzeniu państw stron BTCW i procesu między sesjami, a także w ramach różnych innych międzynarodowych forów.

Na posiedzeniu Pierwszego Komitetu Zgromadzenia Ogólnego ONZ państwa członkowskie UE, w niektórych przypadkach we współpracy z państwami trzecimi przy wsparciu wszystkich państw członkowskich UE, były inicjatorami następujących rezolucji:

Międzynarodowy kodeks postępowania przeciwko proliferacji rakiet balistycznych (ROK + wszystkie państwa członkowskie UE),
Zapobieganie nabywaniu przez terrorystów materiałów i źródeł promieniotwórczych (DE, FR + wszystkie pozostałe państwa członkowskie UE),
Konwencja o zakazie prowadzenia badań, produkcji i gromadzenia zapasów broni bakteriologicznej (biologicznej) i toksycznej oraz o ich zniszczeniu (HU),
Realizacja Konwencji o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o zniszczeniu jej zapasów (PL),
Realizacja Konwencji o zakazie użycia, składowania, produkcji i przekazywania min przeciwpiechotnych oraz o ich zniszczeniu (SI),
Traktat o handlu bronią (FI, UK),
Konwencja o zakazie lub ograniczeniu użycia pewnych broni konwencjonalnych, które mogą być uważane za powodujące nadmierne cierpienia lub mające niekontrolowane skutki (SE),
Pomoc dla państw w celu ograniczenia nielegalnego handlu BSiL i gromadzenia tej broni (Mali + wszystkie państwa członkowskie UE),
Przejrzystość w dziedzinie zbrojeń (NL),
Informacje na temat środków budowy zaufania w dziedzinie broni konwencjonalnej (ARG + wszystkie państwa członkowskie UE),
Utrwalanie pokoju dzięki praktycznym środkom służącym rozbrojeniu (DE),
Zwiększenie bezpieczeństwa i pogłębienie współpracy w regionie Morza Śródziemnego (ALG + wszystkie państwa członkowskie UE),
Sprawozdanie z Konferencji Rozbrojeniowej (DE).

UE nadal dokłada starań na rzecz efektywnego i komplementarnego wykorzystania wszystkich dostępnych instrumentów i środków finansowych (budżetu WPZiB, Instrumentu na rzecz Stabilności, innych instrumentów), tak by zapewnić jak największą skuteczność swoich działań wspierających organizacje międzynarodowe i państwa trzecie.

UE nadal prowadzi z partnerami i innymi państwami trzecimi ścisłą współpracę na rzecz światowego zbliżenia poglądów co do potrzeby wzmocnienia międzynarodowego systemu nieproliferacji. Kontynuowane są starania, by kwestie związane z nieproliferacją uwzględniać w stosunkach dwustronnych między UE a wszystkimi właściwymi państwami, w szczególności podczas posiedzeń poświęconych dialogowi politycznemu i w drodze mniej formalnych kontaktów.

1.

 KWESTIE ZWIĄZANE Z BRONIĄ JĄDROWĄ

Grupa Robocza ds. Nieproliferacji brała aktywny udział w przygotowaniach dorocznej Konferencji Ogólnej MAEA i posiedzeń Rady Zarządzających tej agencji, które odbyły się we wrześniu i listopadzie 2012 r., nieformalnego posiedzenia ministrów CTBT i posiedzenia plenarnego MTCR w październiku oraz posiedzeń na szczeblu ekspertów w ramach Grupy Dostawców Jądrowych, Komitetu Zanggera i Grupy Australijskiej. Rozpoczęła omawianie działań prowadzących do szczytu w sprawie bezpieczeństwa jądrowego, który ma się odbyć w Hadze w 2014 r., oraz opracowywanie stanowisk i wkładów UE na drugie posiedzenie komitetu przygotowawczego NPT w 2013 r., a także na inne istotne posiedzenia dotyczące kwestii jądrowych. Kontynuowała również wdrażanie nowych kierunków działań UE na rzecz zwalczania rozprzestrzeniania broni masowego rażenia i systemów jej przenoszenia, prowadząc dyskusje na temat różnorodnych działań zaplanowanych w tej dziedzinie, m.in. na temat czujności służb konsularnych i naukowych (dnia 28 listopada 2012 r. zorganizowano posiedzenie Grupy Roboczej ds. Nieproliferacji z udziałem ekspertów w kwestiach wizowych).
1.1.
Działania podejmowane po konferencji przeglądowej Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej (2010)

W oparciu o decyzję Rady 2010/212/WPZiB UE rozpoczęła przygotowania do drugiego posiedzenia komitetu przygotowawczego NPT, które ma się odbyć w dniach 22 kwietnia - 3 maja 2013 r. w Genewie; punktem wyjścia jest wkład przedstawiony na pierwszym posiedzeniu tego komitetu, które zorganizowano w 2012 r. Przewodniczącym drugiego posiedzenia komitetu przygotowawczego NPT został mianowany ambasador Cornel Feruta, dyrektor polityczny w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Rumunii. Wraz z Konsorcjum UE ds. Nieproliferacji UE zorganizowała drugie seminarium służące propagowaniu budowy zaufania oraz wsparciu procesu prowadzącego do ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia (Bruksela, 5-6 listopada 2012 r.), wykonując tym samym decyzję Rady 2012/422/WPZiB z dnia 23 lipca 2012 r. i w jeszcze większym stopniu wspierając wykonanie decyzji Rady 2010/799/WPZiB przyjętej dnia 13 grudnia 2010 r.

1.2.
MAEA (Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej)

UE zwiększyła wsparcie dla działań Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej z siedzibą w Wiedniu. UE pozostaje jednym z kluczowych darczyńców na rzecz funduszu bezpieczeństwa jądrowego - od roku 2004 przeznaczyła na ten cel ponad 31 mln EUR.

Jeśli chodzi o inne kwestie związane z bezpieczeństwem jądrowym, UE dzięki swej wiedzy technicznej wnosi wkład w szkolenia i warsztaty organizowane przez MAEA i skierowane do państw trzecich, służące zwiększaniu zdolności tych państw do zwalczania nielegalnego handlu materiałami jądrowymi i innymi materiałami promieniotwórczymi. UE i MAEA koordynują - m.in. za pośrednictwem Grupy Roboczej ds. Monitorowania Granic - swoje wsparcie w tej dziedzinie udzielane państwom trzecim. UE osiągnęła również porozumienie z MAEA w kwestii organizacji corocznych spotkań urzędników wyższego szczebla w celu zacieśnienia współpracy w innych obszarach działalności tej agencji, lepszego wyeksponowania wkładów UE i skuteczniejszego skoordynowania działań - w szczególności w dziedzinie bezpieczeństwa jądrowego - z myślą o tym, by zapewnić komplementarność i zapobiec nakładaniu się działań podejmowanych przez unijne centra doskonałości ds. CBRN i przez MAEA oraz by wykorzystać komplementarność tych działań (w tym celu UE i MAEA uzgodniły praktyczne zasady współpracy). Pierwsze spotkanie urzędników wyższego szczebla UEMAEA zaplanowano na początek roku 2013, z udziałem wysokich rangą przedstawicieli ESDZ, Komisji Europejskiej/Euratomu i MAEA.

Od roku 2008 UE zobowiązała się w konkluzjach Rady do wniesienia - za pośrednictwem budżetu WPZiB oraz Instrumentu na rzecz Stabilności - wkładu w wysokości do 25 mln EUR na rzecz banku uranu niskowzbogaconego będącego pod nadzorem MAEA. Za pośrednictwem Instrumentu na rzecz Stabilności UE wniosła wkład w wysokości 20 mln EUR w celu wsparcia tego banku (10 mln EUR wpłacono na rzecz MAEA dnia 8 grudnia 2011 r., a pozostałe 10 mln - dnia 26 kwietnia 2012 r.). Kolejny wkład ma pochodzić z budżetu WPZiB w oparciu o decyzję Rady, którą zgodnie z planem Rada ma zatwierdzić na początku 2013 r.; wkład ten jest również uzależniony od postępów rozmów MAEA z państwem, w którym bank ten ma siedzibę - Kazachstanem.

Ponadto UE przeznaczyła też 5 mln EUR na wsparcie międzynarodowego projektu służącego rozbudowaniu i modernizacji laboratorium w Seibersdorfie w Austrii (kwota wynosząca 4,75 mln EUR została wpłacona na rzecz MAEA za pośrednictwem Instrumentu na rzecz Stabilności dnia 2 grudnia 2011 r.). Zapewniono dodatkowy wkład w wysokości 5 mln EUR (z czego kwota wynosząca 4,75 mln EUR została już wpłacona, w grudniu 2012 r.).

UE nadal udziela MAEA istotnego wsparcia technicznego w dziedzinie zabezpieczeń jądrowych w ramach programu Komisji Europejskiej dotyczącego wsparcia w ramach współpracy.

UE wykorzystuje różne pozostające w jej gestii instrumenty, by umożliwić bezpieczne wdrażanie pokojowych zastosowań technologii jądrowej w państwach trzecich, m.in. za pośrednictwem MAEA, i wraz z tą agencją pracuje nad dalszymi projektami.

Komisja Europejska we współpracy z MAEA na poziomie ekspertów rozpoczęła procedurę oceny bazy danych MAEA dotyczących nielegalnego handlu pod kątem jej dostosowania do potrzeb użytkowników. Wyniki projektu finansowanego przez Komisję będą dostępne w 2013 r.

1.3.
Traktat o całkowitym zakazie prób jądrowych (CTBT)

UE aktywnie wspierała szybkie wejście w życie Traktatu o całkowitym zakazie prób jądrowych, opierając się na stosownych decyzjach Rady w sprawie wsparcia tego traktatu i prowadząc działania informacyjne skierowane do wszystkich państw, które go jeszcze nie podpisały lub nie ratyfikowały, w tym pozostałych państw wymienionych w załączniku II, gdyż ratyfikowanie przez nie traktatu jest niezbędne, aby mógł on wejść w życie. Na nieformalnym posiedzeniu ministrów CTBT, które odbyło się dnia 27 września 2012 r. w Nowym Jorku, przedstawiono oświadczenie UE. W oparciu o uaktualnione wewnętrzne wytyczne wspierające wejście w życie CTBT UE będzie nadal prowadzić działania informacyjne na temat tego traktatu w różnych kontekstach - w tym w ramach posiedzeń poświęconych dialogowi politycznemu; dzięki temu proces ratyfikacji CTBT nabierze rozpędu.

UE podjęła znaczne wysiłki na rzecz wykonania decyzji Rady 2010/461/WPZiB z dnia 26 lipca 2010 r. Przyjęła nową decyzję Rady (2012/699/WPZiB z dnia 13 listopada 2012 r.), uzupełniającą decyzję Rady 2010/461/WPZiB, na podstawie której udzieli dodatkowego wsparcia (wynoszącego blisko 5,2 mln EUR) na rzecz tymczasowego sekretariatu technicznego Organizacji do spraw Traktatu o Całkowitym Zakazie Prób Jądrowych. Dnia 10 grudnia 2012 r. w Wiedniu przeprowadzono oficjalną wymianę stosownych dokumentów finansowych, zgodnie z ustaleniami zawartymi z tą organizacją w odniesieniu do nowej decyzji Rady. Pierwsza rata w wysokości 4 mln EUR została już wpłacona na rzecz Organizacji do spraw Traktatu o Całkowitym Zakazie Prób Jądrowych, w grudniu 2012 r.

1.4.
Kwestie regionalne (Iran, KRLD)

UE nadal w pełni angażuje się w prowadzone działania na rzecz wypracowania w drodze negocjacji dyplomatycznego rozwiązania kwestii irańskiego programu jądrowego, w oparciu o NPT i pełne wdrożenie wszystkich odnośnych rezolucji RB ONZ i Rady Zarządzających MAEA. UE wezwała Iran do tego, by podjął konkretne i praktyczne kroki w celu budowy zaufania do wyłącznie pokojowego charakteru irańskiego programu jądrowego oraz by - w odpowiedzi na poważne obawy społeczności międzynarodowej - wywiązał się ze wszystkich swoich zobowiązań międzynarodowych.

Iran musi w pełni współpracować z MAEA, tak by rozwiązane zostały nierozstrzygnięte kwestie, w tym te dotyczące możliwych aspektów wojskowych programu. Podczas kilku posiedzeń, które miały miejsce w 2012 r., Wysoka Przedstawiciel UE kontynuowała, wraz z grupą E3 + 3, wysiłki na rzecz zaangażowania Iranu w dyskusje nad treścią propozycji co do wstępnych kroków budowy zaufania w związku z obawami, jakie budzi kwestia wzbogacania uranu 20 % (na mocy rezolucji RB ONZ i Rady Zarządzających MAEA Iran nie może prowadzić działań związanych ze wzbogacaniem lub przetwarzaniem uranu). Jak dotąd Iran w żaden sposób nie zasygnalizował, że jest gotowy poważnie zająć się najbardziej palącymi kwestiami dotyczącymi jego programu jądrowego. Co więcej, nadal głęboki niepokój budzi fakt, że z uwagi na niewystarczającą współpracę ze strony irańskiej MAEA nie udało się osiągnąć postępów w zakresie nierozstrzygniętych kwestii, m.in. kwestii potencjalnych wojskowych aspektów irańskiego programu jądrowego, i nie wypracowano porozumienia w sprawie zorganizowanego podejścia, które powinno nakreślić sposób dalszego działania w celu wyjaśnienia tych kwestii. Tym samym Iran nadal ignoruje wymogi zawarte w rezolucji Rady Zarządzających MAEA przyjętej zdecydowaną większością głosów dnia 13 września 2012 r.

W odniesieniu do KRLD UE nadal domaga się, by państwo to przestrzegało swoich obowiązków podjętych na mocy rezolucji 1695, 1718 i 1874 Rady Bezpieczeństwa ONZ oraz by zaprzestało prowadzenia wszystkich obecnych programów jądrowych i rakietowych w sposób całkowity, możliwy do zweryfikowania i nieodwracalny. Zdecydowanie potępiła przeprowadzoną przez KRLD dnia 12 grudnia 2012 r. próbę rakietową, która jest uznawana za kolejny element dalekosiężnych planów Pjongjangu w zakresie doskonalenia i rozwijania technologii rakiet balistycznych, a zatem stanowi wyraźne pogwałcenie międzynarodowych obowiązków KRLD, zwłaszcza obowiązków wynikających z rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ. UE nadal wzywa KRLD, by powróciła na drogę pełnego wywiązywania się z zobowiązań - wynikających z NPT i ustanawianych przez MAEA - dotyczących zabezpieczeń i by na wniosek MAEA zapewniła jej dostęp do osób, dokumentacji, sprzętu i obiektów. UE konsekwentnie opowiada się za wznowieniem rozmów sześciostronnych, w tym za wezwaniem KRLD do ponownego podjęcia dyskusji w ramach tego procesu. UE jeszcze mocniej angażuje się we wdrażanie rezolucji RB ONZ 1718 i 1874. UE nadal ulepsza realizację własnych autonomicznych środków ograniczających. Ponownie wezwała KRLD do ratyfikacji CTBT i powstrzymania się od wszelkich kolejnych prowokacji, w szczególności w postaci nowych prób jądrowych.

2.

 KONFERENCJA ROZBROJENIOWA/TRAKTAT O ZAKAZIE PRODUKCJI MATERIAŁÓW ROZSZCZEPIALNYCH DLA BRONI JĄDROWEJ I CYWILNYCH JĄDROWYCH INSTALACJI WYBUCHOWYCH

UE nadal domagała się natychmiastowego rozpoczęcia negocjacji dotyczących Traktatu o zakazie produkcji materiałów rozszczepialnych dla broni jądrowej i cywilnych jądrowych instalacji wybuchowych. Ponadto we wszystkich swoich wystąpieniach (także w ramach Pierwszego Komitetu Zgromadzenia Ogólnego ONZ) UE zgłaszała gotowość zaangażowania się we wszelkie pozostałe kwestie objęte programem Konferencji Rozbrojeniowej, w szczególności takie, jak: rozbrojenie jądrowe, zapobieganie wyścigowi zbrojeń w przestrzeni kosmicznej i negatywne gwarancje bezpieczeństwa. UE zintensyfikowała ponadto konstruktywne działania na rzecz tego, aby kolejne państwa przystąpiły do konferencji. W 2013 r. UE nadal będzie wykorzystywać wszelkie możliwości poczynienia postępów w rozmowach międzynarodowych i przygotuje się wewnętrznie do szybkiego rozpoczęcia negocjacji dotyczących Traktatu o zakazie produkcji materiałów rozszczepialnych dla broni jądrowej i cywilnych jądrowych instalacji wybuchowych oraz będzie uczestniczyć w stosownych imprezach, m.in. organizowanych w ramach inicjatywy dotyczącej nieproliferacji i rozbrojenia (NPDI), i forach (takich jak grupa ekspertów rządowych ustanowiona na mocy rezolucji ZO ONZ A/RES/67/53) lub wniesie w nie wkład. Wszystkie państwa członkowskie poparły rezolucję A/RES/67/53 ZO ONZ (projekt przedłożony przez Kanadę) w sprawie Traktatu o zakazie produkcji materiałów rozszczepialnych do broni jądrowej lub innych wybuchowych urządzeń jądrowych.

3.

 BROŃ CHEMICZNA

Dnia 23 marca 2012 r. Rada przyjęła nową decyzję Rady wspierającą działania Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (2012/166/WPZiB). Seminarium na temat bezpieczeństwa chemicznego i ochrony chemicznej, które odbyło się w dniach 8-9 listopada 2012 r. w Tarnowie (Polska), dało początek wdrażaniu tej nowej decyzji Rady. Delegacje w Hadze pracowały nad stanowiskiem UE w sprawie przyszłej roli tej organizacji, mając na uwadze ostateczny, przedłużony termin zniszczenia wszystkich istniejących jeszcze zapasów broni chemicznej (tj. dnia 29 kwietnia 2012 r.). Ustalono cztery priorytety: (i) całkowite zniszczenie istniejących jeszcze zapasów; (ii) upowszechnianie Konwencji o zakazie broni chemicznej (CWC) (osiem państw wciąż nie jest stroną tej konwencji); (iii) rozpoczęcie działań na rzecz nieproliferacji; (iv) propagowanie budowania zdolności w odniesieniu do zapewniania - zgodnie z art. XI - ochrony i bezpieczeństwa w przemyśle chemicznym państw rozwijających się, a także reagowanie - zgodnie z art. X - na przypadki użycia broni chemicznej. Przede wszystkim dnia 19 listopada 2012 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko UE na 3. konferencję przeglądową CWC, która ma się odbyć w kwietniu 2013 r. (decyzja Rady 2012/712/WPZiB).

UE dokładnie śledziła także sytuację w Libii, gdzie OPCW miała zapewniać nienaruszalność zapasów broni chemicznej powstałych w ramach dawnego libijskiego programu broni chemicznej, i rozpoczęła dyskusje nad ewentualnymi działaniami w odniesieniu do Syrii, które zostaną podjęte, gdy tylko pozwolą na to okoliczności.

4.

 BROŃ BIOLOGICZNA

W następstwie 7. konferencji przeglądowej BTWC (Genewa, grudzień 2011 r.) UE angażuje się w konstruktywny dialog w ramach prac między sesjami konferencji, przedstawiając oświadczenia i konkretne dokumenty robocze dotyczące następujących kwestii: 1) współpraca i pomoc na arenie międzynarodowej; 2) wzmocnienie wdrażania na szczeblu krajowym; 3) budowanie zdolności w zakresie bezpieczeństwa biologicznego i ochrony biologicznej.

Dnia 23 lipca 2012 r. Rada przyjęła nową decyzję Rady w sprawie wsparcia BTWC (2012/421/WPZiB), której realizacja rozpocznie się w najbliższym czasie. We współpracy z jednostką wspierania realizacji BTWC UE zorganizowała przy okazji posiedzenia państw stron konwencji w Genewie w dniach 10-14 grudnia 2012 r. udaną imprezę towarzyszącą dotyczącą tej decyzji Rady. Na szczeblu grupy roboczej zatwierdzono również projekt decyzji Rady w sprawie wsparcia działań podejmowanych przez Światową Organizację Zdrowia w dziedzinie bezpieczeństwa biologicznego i ochrony biologicznej w laboratoriach z myślą o jej przyjęciu przez Radę na początku 2013 r.

5.

 RAKIETY BALISTYCZNE

UE od samego początku zdecydowanie popiera Międzynarodowy kodeks postępowania przeciwko proliferacji rakiet balistycznych (ICOC) i uważa, że kodeks ten jest istotnym instrumentem wielostronnym mającym na celu ograniczenie rozprzestrzeniania rakiet balistycznych i związanych z nimi technologii poprzez zapewnienie środków budowy zaufania i środków przejrzystości. Wszystkie państwa członkowskie UE podpisały ten kodeks. UE kontynuuje tę inicjatywę i wspiera następujące trzy aspekty kodeksu: upowszechnianie kodeksu, jego realizację oraz jego umocnienie i usprawnienie funkcjonowania.

Z uwagi na stałe rozprzestrzenianie rakiet balistycznych zdolnych do przenoszenia broni masowego rażenia, powodujące rosnące zaniepokojenie społeczności międzynarodowej - w szczególności rozprzestrzenianie w ramach obecnych programów rakietowych na Bliskim Wschodzie, w północno-wschodniej i południowej Azji, w tym w Iranie i KRLD - Rada doszła do porozumienia w sprawie nowej decyzji 2012/423/WPZiB z dnia 23 lipca 2012 r. w sprawie wsparcia nie tylko ICOC, ale także ogólnie nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych. Na podstawie wspomnianej decyzji, przy okazji posiedzenia Pierwszego Komitetu Zgromadzenia Ogólnego ONZ w Nowym Jorku dnia 17 października 2012 r., UE zorganizowała imprezę informacyjną dla państw-sygnatariuszy i dla państwa niebędących sygnatariuszami; ponadto na początku roku 2013 w Wiedniu UE zamierza zorganizować konferencję okolicznościową, by uczcić 10. rocznicę podpisania Międzynarodowego kodeksu postępowania przeciwko proliferacji rakiet balistycznych. Niektórzy ministrowie spraw zagranicznych państw członkowskich UE poparli podpisanie wspólnego oświadczenia przez poprzedniego i obecnego przewodniczącego ICOC; zostało ono przedłożone sekretarzowi generalnemu ONZ w październiku 2012 r., by uczcić 10. rocznicę podpisania tego kodeksu.

Na drodze dyplomatycznej państwa członkowskie UE przeprowadziły wspólną kampanię informacyjną w celu wsparcia rezolucji dotyczącej Międzynarodowego kodeksu postępowania przeciwko proliferacji rakiet balistycznych przedstawionej przez Republikę Korei na posiedzeniu Pierwszego Komitetu Zgromadzenia Ogólnego ONZ w 2012 r., której współwnioskodawcami były wszystkie państwa członkowskie UE i która została przyjęta przy 151 głosach "za", 2 "przeciw" i 21 głosach wstrzymujących się. Współwnioskodawcami tej rezolucji było ponad 80 delegacji.

Niemcy były gospodarzem posiedzenia plenarnego Reżimu Kontrolnego Technologii Rakietowych (MTCR), które odbyło się w Berlinie w dniach 24-26 października 2012 r. w celu upamiętnienia 25. rocznicy utworzenia MTCR.

6.

 ŁAGODZENIE ZAGROŻENIA CHEMICZNEGO, BIOLOGICZNEGO, RADIOLOGICZNEGO I JĄDROWEGO (CBRN)

UE skuteczniej wdraża unijny plan działania w zakresie broni chemicznej, biologicznej, radiologicznej i jądrowej (przyjęty w 2009 r.), korzystając ze stosownych programów pomocowych w ramach instrumentów finansowych UE (w szczególności Instrumentu na rzecz Stabilności i szczegółowego programu "Zapobieganie i walka z przestępczością") oraz mając na uwadze rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 14 grudnia 2010 r. (A7-0349/2010/P7_TA(2010)0467). W tym kontekście UE rozpoczęła prace nad ustanowieniem ośrodka szkoleniowego w dziedzinie bezpieczeństwa jądrowego we Wspólnym Centrum Badawczym Komisji Europejskiej; przewiduje się początkową inwestycję w wysokości 2,4 mln EUR.

Komisja uczestniczy także w pracach dotyczących oceny i udoskonalania technologii wykrywania materiałów promieniotwórczych za pośrednictwem projektu ITRAP+10, prowadzi analizę obecnych narzędzi symulacyjnych w zakresie rozprzestrzeniania się materiałów promieniotwórczych i zastanawia się nad utworzeniem narzędzia szkoleniowego wykorzystującego rzeczywistość wirtualną dla służb pierwszego reagowania w dziedzinie bezpieczeństwa radiologicznego. Komisja planuje również rozszerzyć swoje wsparcie dla państw członkowskich badania laboratoryjnego materiałów promieniotwórczych. Ponadto prowadzone są analizy podsumowujące stan realizacji przez państwa członkowskie UE kodeksu postępowania MAEA w zakresie bezpieczeństwa i ochrony materiałów promieniotwórczych oraz aktualną sytuację dotyczącą źródeł promieniotwórczych nieobjętych kontrolą regulacyjną w państwach członkowskich UE.

Aby koordynować wdrażanie unijnego planu działania w zakresie broni chemicznej, biologicznej, radiologicznej i jądrowej, Komisja współpracuje z państwami członkowskimi w ramach grupy doradczej ds. CBRN i bezpieczeństwa materiałów wybuchowych oraz grup ekspertów, m.in. podgrup ds. chemicznych, biologicznych i radiologiczno-jądrowych.

W maju 2010 r. UE rozpoczęła inicjatywę pod hasłem "unijne centra doskonałości ds. CBRN". Unijne centra doskonałości ds. CBRN są tworzone dlatego, że w niektórych państwach stwierdzono niewystarczające zdolności instytucjonalne w zakresie łagodzenia zagrożenia CBRN: zagrożenia związanego z działaniami przestępczymi (rozprzestrzenianie CBRN lub terroryzm), zagrożenia o charakterze naturalnym (świńska grypa) czy zagrożenia wynikającego z katastrof (Bhopal czy Fukushima). Ich celem jest rozwijanie polityki w zakresie CBRN obejmującej wszystkie rodzaje ryzyka, na szczeblu krajowym i regionalnym, tak by przewidywać te zagrożenia i na nie reagować. Są to, krótko mówiąc, działania strukturalne zmniejszające narażenie państw na incydenty związane z CBRN i służące - na zasadzie wzajemności - interesom regionów i bezpieczeństwu UE.

Aby osiągnąć tej cel, wspiera się tworzenie regionalnych wyspecjalizowanych sieci zajmujących się kwestiami prawnymi, regulacyjnymi, technicznymi, a także związanymi z kontrolą i egzekwowaniem w odniesieniu do łagodzenia zagrożenia CBRN.

Trwa tworzenie sześciu centrów regionalnych: 1) w Afryce Północnej (Algieria): 2) w państwach atlantyckiego wybrzeża Afryki (Rabat): 3) na Bliskim Wschodzie (Amman): 4) w południowo-wschodniej Europie - Zakaukazie, Republika Mołdawii, Ukraina (Tbilisi): 5) w Azji Południowo-Wschodniej (Manila): 6) w Afryce subsaharyjskiej (Nairobi), które zaczęły działalność. Kolejnym krokiem będzie otwarcie regionalnych sekretariatów w Azji Środkowej (Taszkent - do potwierdzenia) i w państwach Zatoki Perskiej (Abu Zabi). Oprócz 33 projektów opiewających na uprzednio zatwierdzoną kwotę 26 mln EUR, z różnymi konsorcjami, także z państw członkowskich, zawierane są umowy w odniesieniu do nowych projektów opiewające na ok. 10 mln EUR.

Centra doskonałości wraz z innymi środkami unijnymi zapewnianymi z budżetu WPZiB (zob. pkt 7) przyczyniają się do realizacji celów rezolucji RB ONZ 1540 dotyczącej nielegalnego handlu lub wykorzystania materiałów CBRN do celów przestępczych. Podstawą działania centrów doskonałości jest obowiązkowy charakter wdrażania rezolucji RB ONZ 1540; idą jednak o krok dalej, oferując kompleksowy pakiet narzędzi umożliwiających zwalczanie zagrożenia, niezależnie od jego źródeł.

7.

 OŚRODKI ANALITYCZNE

Na podstawie decyzji Rady 2010/430/WPZiB z dnia 26 lipca 2010 r. prace podejmowane przez UE w ramach realizacji strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia aktywnie wspomaga Konsorcjum UE ds. Nieproliferacji, które rozpoczęło działalność w styczniu 2011 r. W następstwie pierwszego spotkania konsultacyjnego (spotkania inauguracyjnego) europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją (23-24 maja 2011 r.) oraz dwóch seminariów w ramach Konsorcjum UE ds. Nieproliferacji wspierających ustanowienie na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od BMR (6-7 lipca 2011 r. i 5-6 listopada 2012 r.), w dniach 3-4 lutego 2012 r. z powodzeniem zorganizowano pierwsze coroczne spotkanie - Unijną konferencję na temat nieproliferacji i rozbrojenia, która zgromadziła blisko 200 uczestników z państw UE i z państw trzecich; następną taką konferencję zaplanowano na 2013 rok. W okresie przed tą konferencją konsorcjum - we współpracy z innymi europejskimi ośrodkami analitycznymi zajmującymi się przedmiotową dziedziną - przyspieszyło działania badawcze i opublikowało dokumenty robocze związane z wdrażaniem strategii przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia; dokumenty te są publicznie dostępne na portalu konsorcjum pod adresem: http:// www.nonproliferation.eu/. Opublikowane zostaną kolejne dokumenty stanowiące wkład do szerszej dyskusji na temat nieproliferacji i rozbrojenia.

8.

 REZOLUCJA RADY BEZPIECZEŃSTWA ORGANIZACJI NARODÓW ZJEDNOCZONYCH 1540 ORAZ KONTROLA WYWOZU

a)
Rezolucja RB ONZ 1540
Wyrazem wieloletniego unijnego zaangażowania w działania na rzecz wdrożenia rezolucji 1540 i 1977 jest podpisanie przez UE wraz z USA wspólnego oświadczenia przy okazji 66. sesji Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych (Nowy Jork, 19 października 2011 r.).

UE zwiększyła w związku z tym udzielane państwom trzecim wsparcie w wywiązywaniu się z zobowiązań wynikających z rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ 1540 oraz w podnoszeniu kwalifikacji urzędników państwowych zajmujących się kontrolą wywozu; w tym celu UE zorganizowała wspólnie z oenzetowskim Biurem ds. Rozbrojenia i komitetem ustanowionym na mocy wspomnianej rezolucji szereg warsztatów regionalnych, a także przeprowadziła wizyty dwustronne. W lutym na szczeblu grupy roboczej zatwierdzono nową decyzję Rady w sprawie wsparcia rezolucji RB ONZ 1540, która koncentruje się na działaniach krajowych służących wdrożeniu tej rezolucji; prace nad tą decyzją są na etapie negocjacji finansowych między Komisją Europejską a oenzetowskim Biurem ds. Rozbrojenia. Biuro to powinno nadal współpracować z UE, by znaleźć szybkie i niepowielające innych rozwiązań sposoby wsparcia prac komitetu ustanowionego na mocy rezolucji 1540, którego mandat przedłużono o 10 lat na mocy rezolucji 1977 przyjętej w kwietniu 2011 r.

b)
Kontrola wywozu

Kontynuowano różne działania służące wsparciu kontroli wywozu. Na szczeblu politycznym Komisja Europejska opracowała dokument roboczy przedstawiający wnioski wynikające z szerokich konsultacji publicznych rozpoczętych na podstawie zielonej księgi z 2011 r. pt. "Unijny system kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania: zapewnienie bezpieczeństwa i konkurencyjności w zmieniającym się świecie" i umożliwiający dokonanie przeglądu unijnego systemu kontroli wywozu w 2013 r. Jeśli chodzi o kwestie regulacji, kontynuowano dyskusje na temat proponowanej zmiany unijnego rozporządzenia (WE) nr 428/2009 dotyczącego produktów podwójnego zastosowania z myślą o przyspieszeniu aktualizacji unijnych wykazów dotyczących kontroli produktów podwójnego zastosowania, a w Parlamencie Europejskim zakończono pierwsze czytanie tego wniosku. Wdrażaniu kontroli wywozu towarzyszyły dwa posiedzenia grupy koordynacyjnej utworzonej na mocy art. 23 oraz partnerska wizyta w Nikozji z udziałem ekspertów z państw członkowskich w celu omówienia konkretnych kwestii dotyczących wdrażania.

Ponadto kontynuowano współpracę z państwami trzecimi i odbyły się spotkania na szczeblu ekspertów z odpowiednikami z Chin i Japonii; w październiku 2012 r. rozpoczęto również dialog między UE a USA z myślą o umożliwieniu wzajemnej wymiany informacji z pierwszej ręki na temat stosownych systemów wywozu produktów podwójnego zastosowania oraz stosownych reform regulacyjnych i wyzwań.

Skoordynowano działania na szczeblu UE w celu propagowania uzgodnionych stanowisk UE na stosownych posiedzeniach dotyczących systemów kontroli wywozu, które miały miejsce w drugim półroczu (porozumienie z Wassenaar: posiedzenie ogólne grupy roboczej w październiku 2012 r. i posiedzenie plenarne w grudniu 2012 r.; MTCR: posiedzenie plenarne w październiku 2012 r., Grupa Dostawców Jądrowych: posiedzenie grupy konsultacyjnej w listopadzie 2012 r.).

9.

 PRZESTRZEŃ KOSMICZNA

Od 2007 r. UE wspiera proces opracowywania międzynarodowego kodeksu postępowania dotyczącego działań w przestrzeni kosmicznej. Ten zestaw międzynarodowych i dobrowolnych wytycznych zwiększyłby bezpieczeństwo, ochronę i przewidywalność wszelkich działań prowadzonych w przestrzeni kosmicznej. Takie wytyczne powinny m.in. ograniczyć lub zminimalizować szkodliwe zakłócenia, liczbę kolizji lub wypadków w przestrzeni kosmicznej, a także ograniczyć powstawanie kosmicznych odpadów.

Dnia 5 czerwca 2012 r. w Wiedniu UE przedstawiła społeczności międzynarodowej nowy projekt, obecnie popierany również przez wiele krajów spoza Europy, w którym przewiduje się, że międzynarodowy kodeks miałby zastosowanie do wszystkich działań prowadzonych w przestrzeni kosmicznej przez państwa lub podmioty pozarządowe. W związku z tym, że postulowany kodeks byłby dobrowolny i mogłyby go stosować wszystkie państwa, ustanawiałby on podstawowe zasady obowiązujące państwa prowadzące w przestrzeni kosmicznej działalność zarówno cywilną, jak i wojskową.

W następstwie posiedzenia, które odbyło się dnia 5 czerwca 2012 r. w Wiedniu, UE postanowiła kontynuować wielostronne konsultacje w celu doprecyzowania projektu kodeksu. Wszystkie państwa należące do ONZ zostaną zaproszone do udziału w stosownym posiedzeniu zaplanowanym na pierwszą połowę 2013 r. Każdy z uczestników będzie mógł przedstawić swoją opinię na temat tego tekstu i wymienić poglądy w tym zakresie, poprosić o wyjaśnienia i przedstawić ewentualne nowe pomysły.

UE nadal dąży do wypracowania porozumienia co do tekstu, tak by był on możliwy do zaakceptowania przez wszystkie zainteresowane państwa, a tym samym do zapewnienia w stosunkowo krótkim czasie realnych korzyści pod względem bezpieczeństwa. Na koniec tego procesu przedstawiona zostanie ostateczna wersja międzynarodowego kodeksu postępowania; będą mogły do niego przystąpić wszystkie państwa na zasadzie dobrowolności podczas konferencji dyplomatycznej zwołanej ad hoc. Następnie kodeks ten mógłby zostać przekazany ONZ, przykładowo w postaci rezolucji ZO ONZ, tak jak to miało miejsce w przypadku ICOC.

10.

 KLAUZULE DOTYCZĄCE BRONI MASOWEGO RAŻENIA (BMR)

Zgodnie ze strategią przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia, kwestia nierozprzestrzeniania BMR była nadal uwzględniana przez UE w stosunkach umownych z państwami trzecimi.

Poczyniono dalsze postępy w negocjowaniu klauzul dotyczących BMR w stosownych umowach między UE a państwami trzecimi, w szczególności z Afganistanem, Australią, Kanadą, Kazachstanem, Malezją, Nową Zelandią i Singapurem.

11.

 INNE FORA MIĘDZYNARODOWE

Grupa G-8
UE wzięła czynny udział w szeregu posiedzeń z udziałem dyrektorów ds. nieproliferacji i rozbrojenia w ramach przygotowań do szczytu G-8 w Camp David, a także w opracowaniu oświadczenia ze szczytu G-8 w odniesieniu do nieproliferacji; wsparła także prowadzenie - w porozumieniu z gabinetem prezydenta USA - kilku démarche dotyczących protokołu dodatkowego MAEA i wdrażania rezolucji RB ONZ 1540 na szczeblu krajowym. Prace w tym formacie będą kontynuowane na początku 2013 r. pod kierownictwem Zjednoczonego Królestwa, które jako kolejne będzie przewodniczyć pracom tej grupy.

Globalne partnerstwo, dziewięć lat od czasu utworzenia w 2002 r., rozszerzyło się poza grupę G-8 i stało się platformą koordynacji i współpracy, obejmującą obecnie piętnastu dodatkowych partnerów. Na szczycie w Deauville w maju 2011 r. przywódcy postanowili dalej zwiększać bezpieczeństwo biologiczne, skuteczniej wdrażać rezolucję 1540 oraz poprawić bezpieczeństwo jądrowe. Stany Zjednoczone, przewodniczące G-8 w 2012 r., poczyniły postępy w realizacji tego planu, w szczególności utworzyły w ramach globalnego partnerstwa Podgrupę Roboczą ds. Bezpieczeństwa Biologicznego podlegającą Grupie Roboczej Partnerstwa.

Istotnymi omawianymi tematami były kwestie włączenia (innych) organizacji regionalnych oraz zwiększenia odpowiedzialności regionalnej. W ramach G-8 i globalnego partnerstwa G-8 znaczenia nabrały unijne centra doskonałości, w szczególności jako narzędzie ułatwiające wymianę informacji w wymiarze regionalnym, a także ewentualnie umożliwiające zapobieganie powielaniu działań wśród darczyńców.

Światowa inicjatywa na rzecz zwalczania terroryzmu jądrowego (GICNT)

UE (za pośrednictwem Instytutu Pierwiastków Transuranowych w ramach Wspólnego Centrum Badawczego Komisji Europejskiej) była współorganizatorem i gospodarzem spotkań grup roboczych GICNT dotyczących określania pochodzenia materiałów jądrowych na podstawie ich odpadów oraz, odpowiednio, kwestii reagowania i łagodzenia; spotkania te odbyły się w Aronie i Isprze (Włochy) w dniach 3-5 października 2012 r.

12.

 POSIEDZENIA POŚWIĘCONE DIALOGOWI POLITYCZNEMU

Posiedzenia poświęcone dialogowi politycznemu na temat nieproliferacji i rozbrojenia zorganizowano - na szczeblu grup roboczych - z Republiką Korei (w Wiedniu dnia 18 września 2012 r.) i z Ukrainą (w Brukseli dnia 6 listopada 2012 r.). Nieformalne konsultacje w sprawie nieproliferacji i rozbrojenia były regularnie prowadzone m.in. z Indiami (w Brukseli dnia 2 sierpnia 2012 r.), Japonią, RPA i innymi krajami. Kolejna runda dialogu UE27-USA obejmującego wszystkie kwestie dotyczące planu w zakresie nieproliferacji, rozbrojenia i kontroli zbrojeń odbyła się dnia 17 grudnia 2012 r. w Brukseli.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

ANNEX TO THE SIX-MONTHLY WMD PROGRESS REPORT

Overview of EU Council Joint Actions and Council decisions in the framework of the EU Strategy against Proliferation of Weapons of Mass Destruction (WMD)
TitleObjective and implementing entityBudget and duration
Council Decision 2012/699/CFSP of 13 November 2012 on support for activities of the Preparatory Commission of the Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty Organisation (CTBTO) in order to strengthen its monitoring and verification capabilities and in the framework of the implementation of the EU Strategy against Proliferation of Weapons of Mass DestructionThe Union will support four projects, the objectives of which are the following:

(a) to provide technical assistance and capacity-building to State Signatories to enable them to fully participate in and contribute to the implementation of the CTBT verification system;

(b) to develop capacity for future generations of CTBT experts through the Capacity Development Initiative (CDI);

(c) to enhance the Atmospheric Transport Model (ATM);

(d) to characterise and mitigate radio xenon noble gases;

(e) to support the Integrated Field Exercise in 2014 (IFE14) through the development of an integrated multispectral array;

(f) to improve the sustainment of certified IMS auxiliary seismic stations. Implementing entity: The Preparatory Commission of the CTBTO

Budget: EUR 5 185 028

Official Journal: L 314, 14.11.2012

Estimated duration of the action: 24 months

Council Decision 2012/423/CFSP of 23 July 2012 on support of ballistic missile non-proliferation in the framework of the implementation of the EU Strategy against Proliferation of Weapons of Mass Destruction and of the Council Common Position 2003/805/CFSPThe objectives are:

(a) to support activities in support of the Hague Code of Conduct against Ballistic Missile Proliferation, in particular with the aim to:

- promoting the universality of the Code, and in particular the subscription to the Code by all States with ballistic missile capabilities;

- supporting the implementation of the Code;

- reinforce the visibility of the Code, in particular on the occasion of the 10th anniversary of its signature;

(b) more generally, to support a range of activities to fight against the proliferation of ballistic missiles, aimed notably at raising awareness of this threat, stepping up efforts to increase the effectiveness of multilateral instruments, building up support to initiatives to address these specific challenges and helping interested countries to reinforce nationally their relevant export control regimes.

Implementing entity: Fondation pour le Recherche Stratégique

Budget: EUR 930 000

Official Journal: L 196, 24.7.2012

Estimated duration of the action: 24 months

Council Decision 2012/422/CFSP of 23 July 2012 in support of a process leading to the establishment of a zone free of nuclear weapons and all other weapons of mass destruction in the Middle EastThe objectives are:

(a) to support the work of the Facilitator for the 2012 Conference on the establishment of a Middle East zone free of nuclear weapons and all other weapons of mass destruction;

(b) to enhance the visibility of the Union as a global actor and in the region in the field of non-proliferation;

(c) to encourage regional political and security-related dialogue within civil societies and governments, and more particularly among experts, officials and academics;

(d) to identify concrete confidence-building measures that could serve as practical steps towards the prospect of a Middle East zone free of WMD and their means of delivery;

(e) to encourage discussion on the universalisation and implementation of relevant international treaties and other instruments to prevent the proliferation of WMD and their delivery systems;

(f) to discuss issues related to peaceful uses of nuclear energy and international and regional cooperation.

Implementing entity: EU Non-Proliferation Consortium

Budget: EUR 352 000

Official Journal: L 196, 24.7.2012

Estimated duration of the action: 18 months

Council Decision 2012/421/CFSP of 23 July 2012 in support of the Biological and Toxin Weapons Convention (BTWC), in the framework of the EU Strategy against Proliferation of Weapons of Mass DestructionThe objectives are:

(a) promoting the universality of the BTWC;

(b) supporting the implementation of the BTWC, including submission of CBMs by the States Parties;

(c) supporting the work of the 2012-15 intersessional programme with a view to strengthening the implementation and effectiveness of the BTWC.

Implementing entity: United Nations Office for Disarmament Affairs (UN ODA)

Budget: EUR 1 700 000

Official Journal: L 196, 24.7.2012

Estimated duration of the action: 24 months

Council Decision 2012/281/CFSP of 29 May 2012 in the framework of the European Security Strategy in support of the Union proposal for an international Code of Conduct on outer-space activitiesThe objectives are:

(a) consultations with States, active or not yet active on space issues to discuss the proposal and to gather their views;

(b) gathering expert support for the process of developing an international code of conduct for outer-space activities.

Implementing entity: United Nations Institute for Disarmament Research (UNIDIR)

Budget: EUR 1 490 000

Official Journal: L 140, 30.5.2012

Estimated duration of the action: 18 months

Council Decision 2012/166/CFSP of 23 March 2012 in support of activities of the Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) in the framework of the implementation of the EU Strategy against Proliferation of Weapons of Mass DestructionThe objectives are:

(a) to enhance the capacities of States Parties in fulfilling their obligations under the CWC;

(b) to enhance the preparedness of States Parties to prevent and respond to attacks involving toxic chemicals;

(c) to enhance international cooperation in the field of chemical activities;

(d) to support the ability of the OPCW to adapt to developments in the field of science and technology;

(e) to promote universality by encouraging States not Parties to join the CWC. Implementing entity: The Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons

Budget: EUR 2 140 000

Official Journal: L 87, 24.3.2012

Estimated duration of the action: 24 months

Council Decision 2010/799/CFSP of 13 December 2010 in support of a process of confidence-building leading to the establishment of a zone free of weapons of mass destruction and their means of delivery in the Middle East in support of the implementation of the EU Strategy against Proliferation of Weapons of Mass DestructionThe objectives are:

(a) to encourage regional political and security-related dialogue within civil societies and governments, and more particularly among experts, officials and academics;

(b) to identify confidence-building measures that could serve as practical steps towards the prospect of a Middle East zone free of WMD and their means of delivery;

(c) to encourage discussion on the universalisation and implementation of relevant international treaties and other instruments to prevent the proliferation of WMD and their delivery systems;

(d) to discuss issues related to the peaceful uses of nuclear energy and international and regional cooperation in this regard.

Implementing entity: EU Non-Proliferation Consortium

Budget: EUR 347 700

Official Journal: L 341, 23.12.2012, p. 27

Estimated duration of the action: 18 months

Council Decision 2010/585/CFSP of 27 September 2010 on support for IAEA activities in the areas of nuclear security and verification and in the framework of the implementation of the EU Strategy against Proliferation of Weapons of Mass DestructionThe objectives are:

(a) strengthening national legislative and regulatory infrastructures for the implementation of relevant international instruments in the areas of nuclear security and verification, including comprehensive safeguards agreements and the Additional Protocol;

(b) assisting States in strengthening the security and control of nuclear and other radioactive materials;

(c) strengthening States' capabilities for detection and response to illicit trafficking in nuclear and other radioactive materials.

Implementing entity: The International Atomic Energy Agency (IAEA)

Budget: EUR 9 966 000

Official Journal: L 302, 1.10.2010

Estimated duration of the action: 24 months

Council Decision 2010/430/CFSP of 26 July 2010 establishing a European network of independent non-proliferation think tanks in support of the implementation of the EU Strategy against Proliferation of Weapons of Mass DestructionThe objective of this network of independent non-proliferation think tanks is to encourage political and security-related dialogue and the long-term discussion of measures to combat the WMD proliferation and their delivery systems within civil societies, and more particularly among experts, researchers and academics. It will constitute a useful stepping stone for non-proliferation action by the Union and the international community. The Union wishes to support this network as follows:

(a) through organising a kick-off meeting and an annual conference with a view to submitting a report and/or recommendations to the representative of the High Representative of the Union for Foreign Affairs and Security Policy (HR);

(b) through creating an Internet platform to facilitate contacts and foster research dialogue among the network of non-proliferation think tanks.

Implementing entity: EU Non-Proliferation Consortium

Budget: EUR 2 182 000

Official Journal: L 205, 4.8.2010

Estimated duration of the action: 36 months

Council Decision 2010/461/CFSP of 26 July 2010 on support for activities of the Preparatory Commission of the Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty Organisation (CTBTO) in order to strengthen its monitoring and verification capabilities and in the framework of the implementation of the EU Strategy against Proliferation of Weapons of Mass DestructionThe objectives are:

(a) to improve the operation and sustainability of the auxiliary seismic stations network of the CTBT's International Monitoring System;

(b) to improve the CTBT verification system through strengthened cooperation with the scientific community;

(c) to provide technical assistance to States Signatories in Africa and in the Latin American and Caribbean Region so as to enable them to fully participate in and contribute to the implementation of the CTBT verification system;

(d) to develop an OSI noble gas capable detection system. Implementing entity: The Preparatory Commission of the CTBTO

Budget: EUR 5 280 000

Official Journal: L 219, 20.8.2010

Estimated duration of the action: 18 months

Council Decision 2009/569/CFSP of 27 July 2009 - OPCWThe objective is to support the universalisation of the Chemical Weapons Convention (CWC), and in particular to promote the ratification/accession to the CWC by States not Parties (signatory States as well as non-signatory States) and to support the full implementation of the CWC by the States Parties:

(a) to enhance the capacities of States Parties in fulfilling their obligations under the Convention; and

(b) to promote universality.

Implementing entity: The Organisation for the Prohibition of the Chemical Weapons

Budget: EUR 2 110 000

Official Journal: L 197, 29.7.2009

Estimated duration of the action: 18 months

Implemented

Council Decision 2008/974/CFSP of 18 December 2008 in support of HCoCThe EU supports three aspects of the Code as follows:

(a) universality of the Code;

(b) implementation of the Code;

(c) enhancement and improved functioning of the Code. Implementing entity: Fondation pour le Recherche Stratégique

Budget: EUR 1 015 000

Official Journal: L 345, 23.12.2008

Estimated duration of the action: 24 months

Implemented

Council Joint Action 2008/588/CFSP of 10 November 2008 in support of BTWCThe overall objective is:

(a) to support the universalisation of the BTWC;

(b) to enhance the implementation of the BTWC, including the submission of CBM declarations; and

(c) to support the best use of the Intersessional Process 2007-10 for the preparation of the 2011 Review Conference.

Implementing entity: United Nations Office for Disarmament Affairs (UNODA) - Geneva

Budget: EUR 1 400 000

Official Journal: L 302, 13.11.2008

Estimated duration of the action: 24 months

Implemented

Council Joint Action 2008/588/CFSP of 15 July 2008 in support of CTBTOThe EU supports the development of capacity of the Preparatory Commission of the CTBTO in the area of Verification by:

(a) noble gas monitoring: radioxenon measurements and data analysis;

(b) integrating States Signatories in Africa to fully participate in and contribute to the implementation of the CTBTO monitoring and verification system.

Implementing entity: The CTBTO Preparatory Commission

Budget: EUR 2 316 000

Official Journal: L 189, 17.7.2008

Estimated duration of the action: 18 months

Implemented

Council Joint Action 2008/368/CFSP of 14 May 2008 in support of the implementation of UNSCR 1540The projects in support of the implementation of UNSCR 1540 will take the form of six workshops aiming at enhancing the capacity of officials responsible for managing the export control process in six subregions (Africa, Central America, Mercosur, the Middle East and Gulf Regions, Pacific Islands and South-East Asia), so that they can at a practical level undertake implementation efforts of UNSCR 1540. The proposed workshops will be specifically tailored for border, customs and regulatory officials and will comprise the main elements of an export control process including applicable laws (including national and international legal aspects), regulatory controls (including licensing provisions, end-user verification and awareness-raising programmes) and enforcement (including commodity identification, risk-assessment and detection methods).

Implementing entity: United Nations Office for Disarmament Affairs (UNODA)

Budget: EUR 475 000

Official Journal: L 127, 15.5.2008

Estimated duration of the action: 24 months

Implemented

Council Joint Action 2008/314/CFSP of 14 April 2008 on support for IAEA activities in the areas of nuclear security and verification - IAEA IVThe objectives are:

(a) strengthening national legislative and regulatory infrastructures for the implementation of relevant international instruments in the areas of nuclear security and verification, including comprehensive safeguards agreements and the Additional Protocol;

(b) assisting States in strengthening the security and control of nuclear and other radioactive materials;

(c) strengthening States' capabilities for detection and response to illicit trafficking in nuclear and other radioactive materials.

Implementing entity: The International Atomic Energy Agency (IAEA)

Budget: EUR 7 703 000

Official Journal: L 107, 17.4.2008

Estimated duration of the action: 24 months

Implemented

Council Joint Action 2008/307/CFSP of 14 April 2008 in support of World Health Organisation activities in the area of laboratory bio-safety and bio-securityThe overall objective is to support, the implementation of the BTWC, in particular those aspects that relate to the safety and security of microbial or other biological agents and toxins in laboratories and other facilities, including during transportation as appropriate, in order to prevent unauthorised access to and removal of such agents and toxins:

(a) promotion of bio-risk reduction management through regional and national outreach;

(b) strengthening the security and laboratory management practices against biological risks. Implementing entity: The World Health Organisation

Budget: EUR 2 105 000

Official Journal: L 106, 16.4.2008

Estimated duration of the action: 24 months

Implemented

Council Joint Action 2007/753/CFSP of 19 November 2007 in support of IAEA monitoring and verification activities in the DPRKObjective is to contribute to the implementation of monitoring and verification activities in the DPRK, in accordance with the Initial Actions of 13 February 2007, as agreed in the framework of the six-party talks.

Implementing entity: The International Atomic Energy Agency (IAEA Department of Safeguards)

Budget: EUR 1 780 000

Official Journal: L 304, 22.11.2007

Estimated duration of the action: 18 months

Council Joint Action 2007/468/CFSP of 28 June 2007 - CTBTO IIThe objective is to support the early entry into force of the Treaty, and need to the rapid build-up of the Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty (CTBT) verification regime via:

(a) improvement of the knowledge of Provisional Technical Secretariat noble gas measurements;

(b) support to on-site inspection via the support for the preparations for the Integrated Field Exercise 2008.

Implementing entity: The CTBTO Preparatory Commission

Budget: EUR 1 670 000

Official Journal: L 176, 6.7.2007

Estimated duration of the action: 15 months

Implemented

Council Joint Action 2007/185/CFSP of 19 March 2007 - OPCWThe objective is to support the universalisation of the Chemical Weapons Convention (CWC), and in particular to promote the ratification/accession to the CWC by States not Parties (signatory States as well as non-signatory States) and to support the full implementation of the CWC by the States Parties:

(a) promotion of universality of the CWC;

(b) support for full implementation of the CWC by States Parties;

(c) international cooperation in the field of chemical activities, as accompanying measures to the implementation of the CWC;

(d) support for the creation of a collaborative framework among the chemical industry, OPCW and national authorities in the context of the 10th anniversary of the OPCW.

Implementing entity: The Organisation for the Prohibition of the Chemical Weapons

Budget: EUR 1 700 000

Official Journal: L 85, 27.3.2007

Estimated duration of the action: 18 months

Implemented

Council Joint Action 2007/178/CFSP of 19 March 2007 - Russian Federation IVThe objective is to assist the Russian Federation in destroying some of its chemical weapons, towards fulfilment of Russia's obligations under the Convention on the Prohibition of the Development, Production, Stockpiling and use of Chemical Weapons and on their Destruction. This Joint Action supported the completion of the electricity supply infrastructure at Shchuch'ye chemical weapon destruction facility, in order to provide a reliable power supply for the operation of the chemical weapon destruction facility.

Implementing entity: The Ministry of Defence of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Budget: EUR 3 145 000

Official Journal: L 81, 22.3.2007

Estimated duration of the action: 18 months

Implemented

Council Joint Action 2006/418/CFSP of 12 June 2006 - IAEA IIIThe objective is to strengthen nuclear security in selected countries which have received EU assistance such as:

(a) legislative and regulatory assistance;

(b) strengthening the security and control of nuclear and other radioactive materials;

(c) strengthening of States' capabilities for detection and response to illicit trafficking. Implementing entity: The International Atomic Energy Agency

Budget: EUR 6 995 000

Official Journal: L 165, 17.6.2006

Estimated duration of the action: 15 months

Implemented

Council Joint Action 2006/419/CFSP of 12 June 2006 - UNSCR 1540The action aimed at addressing three aspects of the implementation:

(a) awareness-raising of requirements and obligations under the Resolution;

(b) contributing to strengthening national capacities in three target regions (Africa, Latin America and Caribbean, Asia-Pacific) in drafting national reports on the implementation of UNSC Resolution 1540 (2004); and

(c) sharing experience from the adoption of national measures required for the implementation of the Resolution.

Implementing entity: United Nations Office for Disarmament Affairs (UNODA)

Budget: EUR 195 000

Official Journal: L 165, 17.6.2006

Estimated duration of the action: 22 months

Implemented

Council Joint Action 2006/243/CFSP of 20 March 2006 - CTBTO IThe objective is to improve the capacity of CTBT Signatory States to fulfil their verification responsibilities under the CTBT and to enable them to fully benefit from participation in the treaty regime by a computer-based training/self-study.

Implementing entity: The CTBTO Preparatory Commission

Budget: EUR 1 133 000

Official Journal: L 88, 25.3.2006

Estimated duration of the action: 15 months

Implemented

Council Joint Action 2006/184/CFSP of 27 February 2006 - BTWCOverall objective: to support the universalisation of the BTWC and, in particular, to promote the accession to the BTWC by States not Party (signatory States as well as non-signatory States) and to support the implementation of the BTWC by the States Parties:

(a) promotion of the universality of the BTWC;

(b) support for implementation of the BTWC by the States Parties. Implementing entity: The Graduate Institute of International Studies, Geneva

Budget: EUR 867 000

Official Journal: L 65, 7.3.2006

Estimated duration of the action: 18 months

Implemented

Council Joint Action 2005/913/CFSP of 12 December 2005 - OPCW IIThe objective is to support the universalisation of the CWC and in particular to promote the accession to the CWC by States not Party (signatory States as well as non-signatory States) and to support the implementation of the CWC by the States Parties:

(a) promotion of universality of the CWC;

(b) support for implementation of the CWC by the States Parties;

(c) international cooperation in the field of chemical activities.

Implementing entity: The Organisation for the Prohibition of the Chemical Weapons

Budget: EUR 1 697 000

Official Journal: L 331, 17.12.2005

Estimated duration of the action: 12 months

Implemented

Council Joint Action 2005/574/CFSP of 18 July 2005 - IAEA IIThe objective is to strengthen nuclear security in selected countries which have received EU assistance such as:

(a) strengthening the physical protection of nuclear materials and other radioactive materials in use, storage and transport and of nuclear facilities;

(b) strengthening of security of radioactive materials in non-nuclear applications;

(c) strengthening of States' capabilities for detection and response to illicit trafficking;

(d) legislative assistance for the implementation of States' Obligations under IAEA safeguards agreements and additional protocols.

Implementing entity: The International Atomic Energy Agency

Budget: EUR 3 914 000

Official Journal: L 193, 23.7.2005

Estimated duration of the action: 15 months

Implemented

Council Joint Action 2004/797/CFSP of 22 November 2004 - OPCW IThe objective is to support the universalisation of the CWC and in particular to promote the accession to the CWC by States not Party (signatory States as well as non-signatory States) and to support the implementation of the CWC by the States Parties:

(a) promotion of universality of the CWC;

(b) support for implementation of the CWC by the States Parties;

(c) international cooperation in the field of chemical activities.

Implementing entity: The Organisation for the Prohibition of the Chemical Weapons

Budget: EUR 1 841 000

Official Journal: L 349, 25.11.2004

Estimated duration of the action: 12 months

Implemented

Council Joint Action 2004/796/CFSP of 22 November 2004 - Russian Federation IIIThe objective is to contribute to reinforcing the physical protection of nuclear sites in Russia, so as to reduce the risk of theft of nuclear fissile material and of sabotage by improving the physical protection for fissile materials at the Bochvar Institute in Moscow (VNIINM) of the Russian Federal Agency for Atomic Energy FAAE (formerly MINATOM).

Implementing entity: The Federal Republic of Germany

Budget: EUR 7 730 000

Official Journal: L 349, 25.11.2004

Estimated duration of the action: 36 months

Implemented

Council Joint Action 2004/495/CFSP of 17 May 2004 - IAEA IThe objective is to strengthen nuclear security in selected countries which have received EU assistance such as:

(a) strengthening the physical protection of nuclear materials and other radioactive materials in use, storage and transport and of nuclear facilities;

(b) strengthening of security of radioactive materials in non-nuclear applications;

(c) strengthening of States' capabilities for detection and response to illicit trafficking. Implementing entity: The International Atomic Energy Agency

Budget: EUR 3 329 000

Official Journal: L 182, 19.5.2004

Estimated duration of the action: 15 months

Implemented

Council Joint Action 2003/472/CFSP of 24 June 2003 - Russian Federation IIThis Joint Action aims at financing a unit of experts under the cooperation programme for non-proliferation and disarmament in the Russian Federation.

Implementing entity: The Russian Federation

Budget: EUR 680 000

Official Journal: L 157, 26.6.2003

Expired on the date of expiry of EU Common Strategy 1999/414/CFSP on Russia.

Implemented

Council Joint Action 1999/878/CFSP of 17 December 1999 - Russian Federation IThe project contributed to:

(a) a chemical weapons pilot destruction plant situated in Gorny, Saratov region, Russia;

(b) a set studies and experimental studies on plutonium transport, storage and disposition. Implementing entity: The Russian Federation

Budget: EUR 8 900 000

Official Journal: L 331, 23.12.1999

Estimated duration of the action: 48 months

Implemented

ZAŁĄCZNIK  II

ANNEX TO THE SIX-MONTHLY WMD PROGRESS REPORT

Overview of instrument for stability, priority 1

'Risk mitigation and preparedness relating to chemical, biological, radiological and nuclear materials or agents'

Project identificationTitleObjectiveContractorAmountExecution period
n.a.Retraining former weapon scientists and engineers through support for International Science and Technology Centre (ISTC, Moscow) and Science and Technology Centre (STCU, Kiev)The main objective of the Centres is to redirect scientists/engineers' talents to civilian and peaceful activities through science and technological cooperation.ISTC/STCUEUR 235 millionTACIS

1997-2006

EUR 15 million

EUR 8 million

EUR 7,5 million

EUR 5,0 million

EUR 4,5 million

EUR 4,0 million

IFS
2007

2008

2009

2010

2011

2012

AAP 2007 (Excluding funding for ISTC/STCU)
Project identificationTitleObjectiveContractorAmountExecution period
IFS/2008/145-156Combating illicit trafficking of nuclear and radioactive materials in FSU countries (Russian Federation, Ukraine, Armenia, Moldova, Georgia, Azerbaijan and Belarus)The purpose of the action is to supply equipment for detection of NRM at border checkpoints as it was identified in the previous phase of the activity financed by TACIS Nuclear Safety programme, contributing thus to reduce nuclear and radiation terrorism threat.JRCEUR 5 million11.7.2008-12.4.2013
IFS/2008/145-130Assistance in export control of dual-use goodsThe specific objective is to support the development of the legal framework and institutional capacities for the establishment and enforcement of effective export controls on dual-use items, including measures for regional cooperation with a view of contributing to the fight against the proliferation of WMD and related materials, equipment and technologies.BAFA (D)~ EUR 5 million19.3.2008-31.12.2010
AAP 2007 (Excluding funding for ISTC/STCU)
Project identificationTitleObjectiveContractorAmountExecution period
IFS/2008/145-132Knowledge Management System on CBRN TraffickingThe overall objective of the activity is to improve capabilities of participating states, neighbouring countries of the EU in south-east Europe and possibly Caucasus, to combat the illicit trafficking and criminal use of CBRN materials (preparation phase to 'EU CBRN Centres of Excellence').UNICRIEUR 1 million31.1.2008-1.8.2010
AAP 2008 (Excluding funding for ISTC/STCU)
Project identificationTitleObjectiveContractorAmountExecution period
IFS/2009/200-523Knowledge management system on CBRN trafficking in North Africa and selected countries in the Middle EastThe aim of the project would be to develop a durable cooperation legacy in the area of trafficking of CBRN materials (preparation phase to 'EU CBRN Centres of Excellence').UNICRIEUR 1 million16.3.2009-15.7.2011
IFS/2009/217-540Strengthening bio-safety and bio-security capabilities in Central Asian countriesThe project will address shortcomings in the safety/security practices of key biological facilities in selected countries of Central Asia. The main objectives of the project are to raise the skills of the personnel working at facilities (laboratories) handling dangerous biological agents or supervising those facilities, and to provide additional equipment, as needed, to ensure an adequate level of bio-safety and security.ISTCEUR 6,8 million21.9.2009-21.9.2014
IFS/2009/219-636Combating illicit trafficking of nuclear and radioactive materials in selected FSU and Mediterranean Basin countries and preparation of border management activities in the ASEAN regionThe overall objective of this project is to reduce the threat of nuclear and radiation terrorism. For this purpose, the assistance will be provided to the partner countries in the improvement of the technical and organisational measures for detection of nuclear and radioactive materials (NRM) illicit trafficking.JRCEUR 6,7 million2.12.2009-1.12.2014
AAP 2008 (Excluding funding for ISTC/STCU)
Project identificationTitleObjectiveContractorAmountExecution period
IFS/2009/216-327Awareness-raising of exporters, export control of dual-use goodsThe overall objective of the project is to enhance the effectiveness of export control of dual-use items in the Russian Federation, with a view to contribute to the fight against the proliferation of WMD. The specific objectives will be achieved through information exchange with EU exporters, support industry and researchers for awareness-raising, organisation of seminars for exporters in the regions of the Russian Federation.Russian independent non-profit organisation for professional advancement 'Export Control Training Centre'EUR 1 million1.9.2009-1.3.2011
AAP 2009 (Excluding funding for ISTC/STCU)
Project identificationTitleObjectiveContractorAmountExecution period
IFS/2010/239-471

(UNICRI main) -

IFS/2010/239-481

(JRC main) -

IFS/2010/253-483 and

IFS/2010/253-485

(pilot projects JRC and

Univ. Milan)/

IFS/2010/250-984

(UNICRI establishment

of 2 Secretariats)

CBRN Centre of Excellence - First PhaseTo set up a mechanism contributing to strengthen the long-term national and regional capabilities of responsible authorities and to develop a durable cooperation legacy in the fight against the CBRN threat.UNICRI/JRC main contracts/2 pilot projects in South East Asia/first step (2 Secretariats in Caucasus and South East Asia)EUR 5 millionMay 2010-May 2012
IFS/2010/235-364Border monitoring activities in the Republic of Georgia, Central Asia and AfghanistanTo enhance the detection of radioactive and nuclear materials at identified borders crossing and/or nodal points in the Republic of Georgia, at Southern borders of selected Central Asian countries with Afghanistan and at the airport of Kabul.JRCEUR 4 million4.5.2010-4.5.2013
IFS/2010/238-194EpiSouth: a network for the control of health and security threats and other bio-security risks in the Mediterranean Region and South-East EuropeTo increase through capacity-building the bio security in the Mediterranean region and SouthEast Europe (10 EU + 17 non EU countries).Istituto Superiore di Sanità, Rome (Italy)EUR 3 million15.10.2010-15.4.2013
AAP 2009 (Excluding funding for ISTC/STCU)
Project identificationTitleObjectiveContractorAmountExecution period
IFS/2010/247-264

(service)

IFS/2010/248-064 +

IFS/2010/258-635

(supply)

Redirection of former Iraqi WMD scientists through capacity-building for decommissioning of nuclear facilities, including site and radioactive waste managementTo assist Iraq with redirection of scientists and engineers possessing WMD-related skills and dual-use knowledge through their engagement in a comprehensive decommissioning, dismantling and decontamination of nuclear facilities.UNIVERSITA DEGLI STUDI DELL'INSUBRIA (service) - CANBERRA + NNL (supplies)EUR 2,5 million (EUR

1,5 million for service +

EUR 1,5 million for

supplies)

August 2010-August 2013
IFS/2010/253-484Knowledge Management System on CBRN risk mitigation - Evolving towards CoE 'Mediterranean Basin'To integrate the existing Knowledge Management Systems, namely for south-east Europe and for north Africa, and to prepare the evolution towards a centre of excellence in the Mediterranean Basin dealing with CBRN risk mitigation (preparation phase to 'EU CBRN Centres of Excellence').UNICRIEUR 0,5 million25.11.2010-30.4.2012
IFS/2010/254-942Bio-safety and bio-security improvement at the Ukrainian anti-plague station (UAPS) in SimferopolTo contribute to full implementation of the BTWC (Biological and Toxin Weapons Convention) in Ukraine, which includes the prevention of illicit access to pathogens by terrorists and other criminals.STCUEUR 4 million22.11.2010-21.8.2014
IFS/2010/256-885Assistance in export control of dual-use goodsContinuation of the ongoing activities in this field in the already covered countries, with possible extension to other regions/countries.BAFA (D)EUR 5 million21.12.2010-1.7.2013
AAP 2010 (Excluding funding for ISTC/STCU)
Project identificationTitleObjectiveContractorAmountExecution period
IFS/2011/263-555

(set-up) IFS/2011/273-506

(actions)

CBRN Centres of Excellence - Second phaseSet-up of three to four new centres in the Middle East and, possibly, Gulf region, Mediterranean Basin, Central Asia and Southern Africa and extension of the projects in south-east Asia and in Ukraine/South Caucasus and implementation of thematic projects in all project areas of priority 1.UNICRIEUR 4,5 million EUR 16,3 million23.8.2011-28.2.2013
AAP 2010 (Excluding funding for ISTC/STCU)
Project identificationTitleObjectiveContractorAmountExecution period
IFS/2011/273-571Enhancing the capability of the IAEA Safeguards Analytical Service (ECAS) - EU contribution to the new Nuclear Material Laboratory (NML)To ensure that the IAEA has a strong independent analytical capability for safeguards in the decades to come by means of expansion and modernisation of the IAEA Safeguards Analytical Services.IAEAEUR 5 million30.11.2011-30.11.2015
IFS/2011/272-372

(service) and

IFS/2011/272-424

(supplies)

Establishment of Mobile Laboratories for Pathogens up to Risk Group 4 in combination with CBRN Capacity-Building in Sub-Saharan AfricaImplementation of two units of mobile labs to be used to perform diagnosis of up to group 4 infectious agents in sub-Saharan Africa and one 'stand-by' unit based in EU for training purposes and to be deployed in other countries outside EU where these agents are endemic or outbreaks occur.BERNHARDNOCHTINSTITUT FUR TROPENMEDIZIN (service) - supply under evaluationEUR 3,5 million15.12.2011-14.12.2015
IFS/2011/273-572Strengthening bio-safety and bio-security capabilities in South Caucasus and in Central Asian CountriesTo raise the capabilities of State organisations in target countries responsible for bio-safety and bio-security in a way that will result in a substantial improvement of the countries' bio-safety/security situations.UNICRIEUR 5 million1.1.2012-31.12.2015
AAP 2011 (Excluding funding for ISTC/STCU)
Project identificationTitleObjectiveContractorAmountExecution period
IFS/2011/278-349Multilateral Nuclear Assurances - EU contribution to the Low Enriched Uranium bank under the supervision of the International Atomic Energy Agency (IAEA)The IfS contribution (EUR 20 million) will be dedicated to the purchase of a quantity of low-enriched Uranium.IAEAEUR 20 million30.11.2011-30.11.2013
-Chemical, biological, radiological and nuclear (CBRN) Centres of Excellence - Third Phase(i) to extend existing activities (management contracts with JRC and UNICRI) until the end of 2014 with the aim of improving national CBRN policies and defining comprehensive tailored assistance packages, in a coherent and effective combination of national and regional dimensions (EUR 5,5 million); (ii) to improve national CBRN policies through the implementation of concrete actions in the areas of export control of dual-use goods, illicit trafficking of CBRN materials, bio-safety and bio-security, scientists' engagement (EUR 9,2 million) including governance.EUR 14,7 millionTo be signed in 2012
AAP 2011 (Excluding funding for ISTC/STCU)
Project identificationTitleObjectiveContractorAmountExecution period
-Border monitoring activities in the Democratic Republic of the Congo, Russian Federation, Ukraine and South East AsiaTo counteract nuclear and radiation terrorism threat. For this purposes, the assistance should be provided to the identified countries in the improvement of the technical and organisational measures for detection of Nuclear and Radioactive Materials (NRM) illicit trafficking, including training and establishment of an expert network.EUR 5,8 millionTo be signed in 2012
-Cooperation in export control of dual-use goodsTo strengthen the export control systems of partner countries, with a strong link with the Regional Centres of Excellence activities, by aligning them to the standard of the international export control regimes and treaties and therefore meeting the requirements of the UNSCR 1540 (2004).EUR 3 millionTo be signed in 2012
AAP 2012 (Excluding funding for ISTC/STCU)
Project identificationTitleObjectiveContractorAmountExecution period
-Enhancing the Capability of the International Atomic Energy Agency (IAEA) Safeguards Analytical Service (ECAS) - EU contribution to the new Nuclear Material Laboratory (NML)To support ECAS in their effort to constructing and outfitting laboratories for the analysis of special and environmental samples according to the latest quality and safety standards, with sample logistics being an integral part of it to ensure that the IAEA has a strong independent analytical capability or safeguards in the decades to come by means of expansion and modernisation of the IAEA Safeguards Analytical Services.IAEAEUR 5 millionTo be signed in 2012 and 2013
-Chemical, biological, radiological and nuclear (CBRN) Centres of Excellence - Fourth Phase(i) To extend existing activities (management contracts with JRC) until the end of 2014 (EUR 3,5 million); (ii) to extend the existing Regional Secretariats managed by UNICRI until the end of 2014 (EUR 3,1 million); and (iii) to improve national CBRN policies through the implementation of concrete actions in the areas of export control of dual use goods, illicit trafficking of CBRN materials, bio-safety and bio-security, engagement of scientists (EUR 30,2 million).JRC

UNICRI

Consortia (EU MS)

EUR 36,8 millionTo be signed in 2012 and 2013

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.