Sprawozdanie półroczne z postępów w realizacji strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (2011/II).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.66.6

Akt nienormatywny
Wersja od: 6 marca 2012 r.

Sprawozdanie półroczne z postępów w realizacji strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (2011/II)

(2012/C 66/03)

(Dz.U.UE C z dnia 6 marca 2012 r.)

Wprowadzenie

Niniejsze sprawozdanie z postępu prac przedstawia działania prowadzone w drugiej połowie 2011 roku w kontekście realizacji strategii przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (ST 15708/03) przyjętej przez Radę Europejską w grudniu 2003 roku, z uwzględnieniem uaktualnionego wykazu priorytetów (ST 10747/08), który Rada przyjęła w czerwcu 2008 roku, i nowych kierunków działań (ST 17172/08), które Rada przyjęła w grudniu 2008 roku.

W związku z tym, że od dnia 1 stycznia 2011 r. działanie rozpoczęła Europejska Służba Działań Zewnętrznych (ESDZ), Wysoki Przedstawiciel, wspierany przez tę służbę, przejął większość zadań wykonywanych wcześniej przez rotacyjną prezydencję Rady UE, i stopniowo będzie przejmował pozostałe zadania obecnie nadal wykonywane przez rotacyjną prezydencję Rady UE w ramach wsparcia dla ESDZ; w szczególności chodzi o pewne zadania realizowane podczas niektórych spotkań międzynarodowych. Od dnia 1 stycznia przedstawiciele Wysokiego Przedstawiciela przewodniczą obradującym w Brukseli grupom roboczym Rady, które zajmują się nieproliferacją i rozbrojeniem oraz organizują koordynację działań unijnych na międzynarodowych forach ds. nieproliferacji i rozbrojenia, dbając o to, by UE - zgodnie z postanowieniami traktatu lizbońskiego - nadal odgrywała aktywną i widoczną rolę. Podczas kilku spotkań międzynarodowych, ze względu na to, że nie przewidują one miejsca dla stałego przedstawiciela UE, rotacyjna prezydencja Rady UE nadal przedstawia oświadczenia w imieniu UE lub w imieniu UE i jej państw członkowskich.

Zasadą przewodnią i nadrzędnym celem działań UE w dalszym ciągu jest propagowanie upowszechniania traktatów, konwencji i innych instrumentów międzynarodowych, w tym także ich wdrażania na szczeblu krajowym, zgodnie z celami strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia. Zgodnie z powyższym cele te były realizowane podczas wszystkich kluczowych wydarzeń w drugim półroczu 2011 roku, w szczególności na Konferencji Ogólnej MAEA we wrześniu, na posiedzeniu Pierwszego Komitetu Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych w październiku, na konferencji przeglądowej konwencji o zakazie broni biologicznej i toksycznej w grudniu oraz na kilku innych forach międzynarodowych, corocznych posiedzeniach konferencji stron konwencji, konferencjach itp.

UE nadal dokładała wysiłków na rzecz efektywnego i wzajemnie się uzupełniającego wykorzystania wszystkich dostępnych instrumentów i środków finansowych (budżetu WPZiB, Instrumentu na rzecz Stabilności, innych instrumentów), tak by zapewnić jak największą skuteczność działań UE w zakresie wspierania organizacji międzynarodowych i państw trzecich.

UE nadal rozwijała z partnerami i innymi państwami trzecimi ścisłą współpracę na rzecz światowego zbliżenia poglądów dotyczących potrzeby wzmocnienia międzynarodowego systemu nieproliferacji. Kontynuowano starania na rzecz uwzględniania kwestii związanych z nieproliferacją w stosunkach dwustronnych między UE a wszystkimi zainteresowanymi państwami.

1. KWESTIE ZWIĄZANE Z BRONIĄ JĄDROWĄ

Grupa Robocza ds. Nieproliferacji (CONOP) zorganizowała spotkania rady zarządzających MAEA, które odbyły się we wrześniu i w listopadzie 2011 roku. Grupa ta omówiła i przygotowała Konferencję Ogólną MAEA, w szczególności podejście, jakie należy przyjąć w związku z rezolucją dotyczącą sytuacji na Bliskim Wschodzie. Dzięki démarche wystosowywanym przez delegacje UE i wspieranym przez działania poszczególnych państw członkowskich we wszystkich państwach członkowskich MAEA, UE wraz z państwami arabskimi skutecznie zaangażowała się w działania zmierzające do tego, by uniknąć przedkładania i poddawania pod głosowanie rezolucji na temat izraelskiego potencjału jądrowego. Kontynuowała również wdrażanie "Nowych kierunków działań UE na rzecz zwalczania rozprzestrzeniania broni masowego rażenia i systemów jej przenoszenia", prowadząc dyskusje na temat różnorodnych działań zaplanowanych w tej dziedzinie, m.in. czujności służb konsularnych i naukowych.

1.1. Działania podejmowane po konferencji poświęconej przeglądowi Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej

UE aktywnie przyczyniała się do realizacji planu działania przyjętego na konferencji poświęconej przeglądowi Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej, którą zorganizowano w 2010 roku, w tym ustaleń dotyczących Bliskiego Wschodu. Podejmując działania w następstwie tej konferencji, UE z sukcesem zorganizowała pluralistyczne seminarium, które odbyło się w Brukseli w dniach 6-7 lipca 2011 r.; przyczyniła się w ten sposób do wdrożenia decyzji Rady 2010/799/WPZiB przyjętej dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wsparcia procesu budowy zaufania prowadzącego do utworzenia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia.

1.2. MAEA

UE zwiększyła wsparcie dla działań Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (MAEA), która ma siedzibę w Wiedniu. UE pozostaje darczyńcą wnoszącym największy wkład do funduszu bezpieczeństwa jądrowego - od roku 2004 wpłaciła do niego ponad 30 mln EUR. Odnośnie do innych kwestii związanych z bezpieczeństwem jądrowym UE przyczyniła się dzięki swej wiedzy technicznej do szkoleń i warsztatów organizowanych przez MAEA oraz działań w państwach trzecich służących zwiększaniu zdolności tych państw do zwalczania nielegalnego handlu materiałami jądrowymi i radioaktywnymi. UE i MAEA bardzo dobrze koordynują swoje wsparcie w tej dziedzinie dla państw trzecich dzięki Grupie Roboczej ds. Monitorowania Granic. Wsparcie to obejmuje zapewnienie sprzętu do wykrywania materiałów radioaktywnych oraz szkolenia.

Opierając się na decyzji Rady i wykorzystując w tym celu Instrument na rzecz Stabilności, Unia Europejska zobowiązała się wpłacić do 25 mln EUR na rzecz banku uranu niskowzbogaconego, znajdującego się pod nadzorem MAEA, a także przeznaczyć ponad 5 mln EUR na międzynarodowy projekt dotyczący rozbudowy i modernizacji laboratorium w Seibersdorfie. Wpłaty te zaczęły już być realizowane: pierwsza rata na rzecz banku paliwa MAEA (10.000.000 EUR) została wypłacona MAEA za pośrednictwem Instrumentu na rzecz Stabilności w dniu 8 grudnia 2011 r. (co do pozostałej części środków przewiduje się, że Rada w roku 2012 zatwierdzi stosowną decyzję Rady), a pierwsza rata na rzecz laboratorium w Seibersdorfie (4.750.000 EUR) została wypłacona MAEA za pośrednictwem tego samego instrumentu w dniu 2 grudnia 2011 r. UE nadal udziela MAEA istotnego wsparcia technicznego w dziedzinie zabezpieczeń jądrowych w ramach programu Komisji Europejskiej. W dniu 13 października 2011 r. w Wiedniu obchodzono 30. rocznicę ustanowienia tego programu. Ponadto UE wykorzystywała różne pozostające w jej gestii instrumenty, by umożliwić bezpieczne wdrożenie pokojowego wykorzystania energii jądrowej w państwach trzecich, w tym przy zaangażowaniu MAEA. Z okazji przyjęcia rezolucji Zgromadzenia Ogólnego ONZ w sprawie raportu MAEA (Nowy Jork, dnia 1 listopada 2011 r.) złożono oświadczenie w imieniu UE i jej państw członkowskich.

1.3. Traktat o całkowitym zakazie prób jądrowych

UE aktywnie wspierała jak najszybsze wejście w życie Traktatu o całkowitym zakazie prób jądrowych, opierając się na stosownej decyzji Rady w sprawie wsparcia tego traktatu oraz prowadząc szeroko zakrojone działania, aby doprowadzić do ratyfikacji traktatu przez pozostałe państwa wymienione w załączniku II - ratyfikowanie przez nie traktatu jest niezbędne, aby mógł on wejść w życie.

Na nieformalnej sesji plenarnej Zgromadzenia Ogólnego ONZ złożono oświadczenie w imieniu UE, by uczcić Międzynarodowy Dzień Działania przeciw Próbom Jądrowym (Nowy Jork, dnia 2 września 2011 r.). Z okazji konferencji dotyczącej art. XIV Traktatu o całkowitym zakazie prób jądrowych, która odbyła się we wrześniu 2011 roku w Nowym Jorku, złożono oświadczenie UE w sprawie wejścia tego traktatu w życie; przy tej samej okazji rozprowadzono pisemne oświadczenie UE upamiętniające 15. rocznicę otwarcia traktatu do podpisu. UE prowadziła aktywne działania na rzecz wdrożenia decyzji Rady 2008/588/WPZiB z dnia 15 lipca 2008 r. i 2010/461/WPZiB z dnia 26 lipca 2010 r. oraz rozpoczęła prace nad ewentualnym dodatkowym wspraciem prac tymczasowego sekretariatu technicznego Organizacji do spraw Traktatu o Całkowitym Zakazie Prób Jądrowych. UE przyznano status stałego obserwatora przy tej organizacji.

1.4. Konferencja Rozbrojeniowa

UE nadal forsowała szybkie rozpoczęcie negocjacji dotyczących Traktatu o zakazie produkcji materiałów rozszczepialnych dla broni jądrowej i cywilnych jądrowych instalacji wybuchowych (FMCT). Jednocześnie we wszystkich swoich wystąpieniach UE zgłaszała gotowość zaangażowania się we wszystkie pozostałe kwestie objęte programem tej konferencji, w szczególności kwestie takie, jak: rozbrojenie jądrowe, zapobieganie wyścigowi zbrojeń w przestrzeni kosmicznej i negatywne gwarancje bezpieczeństwa. UE zintensyfikowała ponadto konstruktywne działania na rzecz tego, aby kolejne państwa przystąpiły do konferencji. W roku 2012 UE wykorzysta wszystkie okazje do poczynienia postępów w rozmowach międzynarodowych i przygotuje się wewnętrznie do szybkiego rozpoczęcia negocjacji dotyczących FMCT.

1.5. Kwestie regionalne (Iran, KRLD)

Wysoki Przedstawiciel UE - wraz z Chinami, Francją, Niemcami, Rosją, Zjednoczonym Królestwem i Stanami Zjednoczonymi - stale podejmował wysiłki zmierzające ku włączeniu Iranu w proces budowania zaufania do wyłącznie pokojowego charakteru irańskiego programu jądrowego.

Niestety, mimo nieustannych wysiłków Wysokiego Przedstawiciela podejmowanych w imieniu E3 + 3, Iran jak dotąd nie wykazał gotowości do poważnego zaangażowania się w rozmowy na temat konkretnych kroków zmierzających do budowy zaufania. Przyspieszenie irańskiego programu wzbogacania paliwa jądrowego i ustalenia MAEA dotyczące działań Iranu związanych z wojskową technologią jądrową zwiększyły jedynie istniejące już obawy. Zgodnie z zasadami podejścia dwutorowego UE nadal zwiększa presję wywieraną na Iran, w tym poprzez zaostrzenie obowiązujących sankcji i opracowanie dodatkowych środków ograniczających.

Jeśli chodzi o KRLD, UE konsekwentnie opowiadała się za wznowieniem rozmów sześciostronnych. W jeszcze większym stopniu zwiększono zaangażowanie we wdrażanie rezolucji nr 1718 i 1874 Rady Bezpieczeństwa ONZ. UE intensyfikuje także wdrażanie jednostronnych środków ograniczających.

2. BROŃ CHEMICZNA

Kontynuowano wdrażanie decyzji Rady w sprawie wspierania działań Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW). Nowa decyzja Rady wspierająca działania OPCW została zatwierdzona przez Grupę Roboczą ds. Powszechnego Rozbrojenia i Kontroli Zbrojeń (CODUN) i zostanie rozważona przez Relex oraz Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa w celu ostatecznego jej przyjęcia przez Radę. Delegacje opracowywały w Hadze stanowisko UE w sprawie przyszłej roli tej organizacji, mając na uwadze zbliżanie się ostatecznego, przedłużonego terminu zniszczenia wszystkich istniejących jeszcze zapasów broni chemicznej (tj. dnia 29 kwietnia 2012 r.). Ustalono cztery priorytety: (i) całkowite zniszczenie istniejących jeszcze zapasów; (ii) upowszechnianie konwencji o zakazie broni chemicznej (siedem państw wciąż nie jest stroną tej konwencji); (iii) rozpoczęcie działań na rzecz nieproliferacji; (iv) propagowanie budowania zdolności w odniesieniu do zapewniania - zgodnie z art. XI - ochrony i bezpieczeństwa w przemyśle chemicznym krajów rozwijających się, a także reagowanie - zgodnie z art. X - na przypadki użycia broni chemicznej.

UE również uważnie śledziła sytuację w Libii, w której OPCW prowadziła działania na rzecz zabezpieczenia prekursorów pozostałych po dawnym libijskim programie tworzenia broni chemicznej (i jądrowej).

3. BROŃ BIOLOGICZNA

Opierając się na wcześniejszych pracach i konsultacjach, UE zakończyła przygotowania do 7. konferencji poświęconej przeglądowi konwencji o zakazie broni biologicznej i toksycznej (Genewa, grudzień 2011 roku), mając na celu osiągnięcie jak najlepszego jej wyniku i propagowanie wzmocnienia tej konwencji. Dlatego też, po aktywnych działaniach w ramach komitetu przygotowawczego (Genewa, kwiecień 2011 roku), UE przygotowała na konferencję przeglądową zdecydowane wspólne stanowisko przyjęte decyzją

Rady w dniu 18 lipca. Najważniejsze priorytety UE to: 1) zwiększanie zaufania co do przestrzegania postanowień konwencji; 2) wspieranie wdrażania jej postanowień na szczeblu krajowym; 3) propagowanie przystępowania do konwencji jak największej liczby państw.

W dalszym ciągu z powodzeniem realizowano w różnych regionach świata stosowne projekty w ramach wspólnego działania UE (obecnie decyzji Rady) dotyczącego wsparcia przedmiotowej konwencji, wykorzystując do tego celu démarche, warsztaty regionalne (na Filipinach, w Republice Mołdowy, Serbii i Peru) i wizyty w poszczególnych krajach, a także dążąc do upowszechniania konwencji i jej wdrożenia na szczeblu krajowym. W podobny sposób kontynuowano konsekwentne wdrażanie wspólnego działania w sprawie wsparcia działań Światowej Organizacji Zdrowia w dziedzinie ochrony bezpieczeństwa biologicznego i ochrony biologicznej w laboratoriach. Projekt pilotażowy w Omanie został pomyślnie zakończony, a ceremonia zamknięcia odbyła się w Maskacie w dniu 24 października. Najważniejsze wyniki tego projektu są obecnie rozważane przez inne państwa Rady Współpracy Państw Zatoki.

4. RAKIETY BALISTYCZNE

UE zintensyfikowała prace w dziedzinie nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych skupione na wspieraniu haskiego kodeksu postępowania przeciwko rozprzestrzenianiu rakiet balistycznych. Decyzja Rady 2008/974/WPZiB z dnia 18 grudnia 2008 r., której termin wdrożenia upłynął dnia 1 lipca 2011 r., umożliwia prowadzenie serii działań obejmujących trzy główne aspekty tego kodeksu: upowszechnianie kodeksu, jego realizacja i odpowiednio jego umocnienie oraz usprawnienie jego funkcjonowania.

Ponadto, na podstawie wcześniejszych działań i wniosków omawianych na forum CONOP, ESDZ w listopadzie 2011 roku zaproponowała rozszerzenie zakresu stosowania kolejnej decyzji Rady, by nadal wspierać haski kodeks postępowania przeciwko rozprzestrzenianiu rakiet balistycznych, a także umożliwić UE działania w celu wspierania nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych w ogóle. Dalej aktywnie pracowano na rzecz udziału wszystkich państw członkowskich UE w MTCR, również podczas posiedzenia punktów kontaktowych MTCR w Paryżu w dniach 6-7 grudnia 2011 r.

5. ZMNIEJSZANIE ZAGROŻENIA BRONIĄ CHEMICZNĄ, BIOLOGICZNĄ, RADIOLOGICZNĄ I JĄDROWĄ

UE starała się jeszcze skuteczniej wdrażać unijny plan działania w zakresie broni chemicznej, biologicznej, radiologicznej i jądrowej (przyjęty w 2009 roku), korzystając ze stosownych programów pomocowych w ramach instrumentów Wspólnoty Europejskiej oraz mając na uwadze rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 14 grudnia 2010 r. (A7-0349/2010/P7_TA(2010)0467). W związku z tym UE rozpoczęła prace nad ustanowieniem ośrodka szkoleniowego w dziedzinie bezpieczeństwa jądrowego we Wspólnym Centrum Badawczym Komisji Europejskiej; przewiduje się początkową inwestycję w wysokości 2,4 mln EUR. Ponadto, w celu ułatwienia współpracy regionalnej na rzecz wzmocnienia polityki i potencjału w zakresie zmniejszania zagrożenia bronią chemiczną, biologiczną, radiologiczną i jądrową oraz w oparciu o inicjatywę dotyczącą centrów doskonałości CBRN podjętą przez UE w maju 2010 roku; w ramach centrum doskonałości w południowo-wschodniej Azji prowadzone są już szkolenia związane z bezpieczeństwem jądrowym oraz programy edukacyjne.

Cele inicjatywy dotyczącej centrów doskonałości są zbieżne z celami rezolucji 1540 Rady Bezpieczeństwa ONZ. Obydwie dotyczą nielegalnego handlu i kryminalnego wykorzystania materiałów chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych i obydwie są skierowane wyłącznie do podmiotów niebędących państwami. Zasadniczą różnicą jest jednak podejście prezentowane przez te dwie inicjatywy. Rezolucja 1540 Rady Bezpieczeństwa ONZ jest wiążącym prawnie dokumentem zobowiązującym państwa do ustanowienia i wdrożenia pewnych podstawowych norm minimalnych, zaś inicjatywa dotycząca centrów doskonałości ma na celu zaangażowanie państw jako partnerów na zasadzie dobrowolności.

Ponadto inicjatywa UE oferuje wszechstronny pakiet narzędzi do walki z zagrożeniami CBRN niezależnie od ich pochodzenia. Zagrożenie to nie ogranicza się do rozprzestrzeniania, lecz obejmuje także wypadki i przyczyny naturalne.

Inicjatywa dotycząca centrów doskonałości jest obecnie wdrażana w ośmiu różnych regionach świata: południowo-wschodnia Europa - południowy Kaukaz - Republika Mołdowy - Ukraina, Azja południowo-wschodnia, Afryka Północna, atlantyckie wybrzeże Afryki, Bliski Wschód, Azja Środkowa, Afryka Subsaharyjska i państwa należące do Rady Współpracy Państw Zatoki. Na początku roku 2012 pierwszych pięć sekretariatów regionalnych - podstawowych struktur ustanawianych w każdym regionie - rozpocznie pełne funkcjonowanie.

6. OŚRODKI ANALITYCZNE

Na podstawie decyzji Rady 2010/430/WPZiB z dnia 26 lipca 2010 r. prace UE na rzecz realizacji strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia wspomagało Konsorcjum UE ds. Nieproliferacji, które rozpoczęło działalność w styczniu 2011 roku. W następstwie pierwszego spotkania konsultacyjnego (spotkania inauguracyjnego) europejskiej sieci niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją, które miało miejsce w dniach 23-24 maja 2011 r., w lutym 2012 roku odbędzie się pierwsze coroczne spotkanie zatytułowane "Unijna konferencja na temat nierozprzestrzeniania i rozbrojenia". Jego celem jest dostarczenie dalszych przydatnych w pracach służących realizacji strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia wskazówek i informacji dzięki otwartemu forum dyskusyjnemu, które obejmie ośrodki analityczne UE i państw trzecich oraz urzędników państwowych.

7. REZOLUCJA NR 1540 RADY BEZPIECZEŃSTWA ORGANIZACJI NARODÓW ZJEDNOCZONYCH ORAZ KONTROLA WYWOZU

UE w dalszym ciągu pomagała państwom trzecim w wywiązywaniu się z zobowiązań wynikających z rezolucji nr 1540 Rady Bezpieczeństwa ONZ oraz w podnoszeniu kwalifikacji urzędników państwowych zajmujących się kontrolą wywozu; w tym celu zorganizowała wspólnie z oenzetowskim Biurem ds. Rozbrojenia i komitetem 1540 szereg warsztatów regionalnych, a także przeprowadziła wizyty dwustronne. Obecnie trwa ostateczna redakcja projektu nowej decyzji Rady na rzecz wsparcia rezolucji RB ONZ nr 1540, która ma zostać wdrożona z pomocą Biura ds. Rozbrojenia, by wspierać prace komitetu 1540. Na mocy rezolucji nr 1977 przyjętej w kwietniu 2011 roku przedłużono o 10 lat mandat komitetu 1540, co powinno przyczynić się do stopniowego zmniejszania się ryzyka związanego z rozprzestrzenianiem broni masowego rażenia wśród podmiotów niepaństwowych.

UE dała wyraz swemu wieloletniemu zaangażowaniu w działania na rzecz wdrożenia rezolucji 1540 i 1977 poprzez podpisanie wraz z USA wspólnego oświadczenia przy okazji 66. sesji Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych (Nowy Jork, dnia 19 października 2011 r.).

Usprawniono obowiązujący w UE system kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania. Jeśli chodzi o kwestie legislacyjne, Parlament Europejski i Rada przyjęły rozporządzenie (UE) nr 1232/2011, które wprowadza pięć nowych generalnych unijnych zezwoleń na wywóz. Prawie zakończono aktualizację wykazu kontrolnego zawartego w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 428/2009, uwzględniając w nim zmiany w systemie kontroli z lat 2009 i 2010. Oczekuje się, że aktualizacja wejdzie w życie na początku roku 2012. Aby usprawnić kolejne aktualizacje tego wykazu, Komisja w listopadzie 2011 roku przedłożyła wniosek, który przewiduje, że kolejne poprawki do załącznika I będą wprowadzane za pomocą aktów delegowanych. W połowie 2011 roku Komisja - publikując zieloną księgę - rozpoczęła przegląd unijnego systemu kontroli eksportu towarów podwójnego zastosowania na mocy art. 25 rozporządzenia o towarach podwójnego zastosowania. W ramach konsultacji otrzymano ponad 100 odpowiedzi, które są pomocne w opracowaniu reformy systemu przewidzianej na rok 2012. Jeśli chodzi o działania nie mające charakteru ustawodawczego, Komisja podjęła szereg inicjatyw w celu zacieśnienia współpracy między 27 państwami członkowskimi UE i usprawnienia wymiany między nimi praktycznych doświadczeń w zakresie kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania. Komisja nadal usprawniała elektroniczny system dotyczący produktów podwójnego zastosowania, który ma ułatwić wymianę informacji między państwami członkowskimi na temat odmów wydania zezwolenia na wywóz. Poczyniono znaczne postępy w opracowywaniu unijnych wytycznych dotyczących kontroli eksportu towarów podwójnego zastosowania. Inne działania obejmowały organizację wizyt oceniających, organizację konferencji eksporterów towarów podwójnego zastosowania w roku 2011 oraz opracowywanie unijnego programu szkoleń w dziedzinie kontroli eksportu.

8. PRZESTRZEŃ KOSMICZNA

W oparciu o konkluzje Rady z dnia 27 września 2010 r. obejmujące poprawioną wersję projektu Kodeksu postępowania dotyczącego działań w przestrzeni kosmicznej UE przeprowadziła konsultacje z pewną liczbą państw już działających w przestrzeni kosmicznej lub tych, które jeszcze nie podjęły takich działań, by omówić z nimi ten projekt i poznać ich opinie. Niebawem rozpocznie się kolejny stopień negocjacji, gdyż w pierwszej połowie 2012 roku odbędzie się pierwsze sponsorowane przez UE wielostronne spotkanie ekspertów poświęcone projektowi kodeksu; będzie ono otwarte dla wszystkich państw. Spotkanie to pozwoli przygotować następną konferencję dyplomatyczną ad hoc, podczas której wspomniany kodeks zostanie otwarty do podpisu.

9. KLAUZULE DOTYCZĄCE BRONI MASOWEGO RAŻENIA

Zgodnie ze strategią przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia UE nadal uwzględniała kwestię nierozprzestrzeniania tej broni w stosunkach umownych z państwami trzecimi.

W drugiej połowie 2011 roku osiągnięto dalsze postępy przy negocjowaniu klauzul dotyczących broni masowego rażenia w odniesieniu do stosownych umów między UE a państwami trzecimi, w szczególności z państwami Mercosuru oraz z Azerbejdżanem, Malezją i Singapurem.

10. FORA WIELOSTRONNE

- Grupa G-8

UE odegrała aktywną rolę na spotkaniach dyrektorów ds. nierozprzestrzeniania i rozbrojenia grupy G-8, a w szczególności przedstawiła wyniki unijnego seminarium na temat utworzenia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od BMR (Bruksela, w dniach 6-7 lipca).

W dziewięć lat po jego utworzeniu w roku 2002 globalne partnerstwo rozszerzyło się poza grupę G-8 i przekształciło się w platformę koordynacji i współpracy, liczącą obecnie piętnastu dodatkowych partnerów. Na szczycie w Deauville w maju 2011 roku przywódcy uzgodnili dalsze zwiększenie bezpieczeństwa biologicznego, wdrożenie rezolucji 1540 i zwiększenie bezpieczeństwa jądrowego. USA, które będą przewodniczyć G-8 w roku 2012, zapowiedziały na ostatnim spotkaniu globalnego partnerstwa, gdy przewodniczyła mu Francja, że ich priorytetem będzie poprawa koordynacji działań w ramach mniejszych projektów (w porównaniu do podejścia Rosji), ich adekwatne finansowanie i należyte zarządzanie nimi. Omówione zostanie też włączenie (innych) organizacji regionalnych oraz zwiększenie odpowiedzialności regionalnej. Przedstawiono unijne centra doskonałości jako interesującą nowość metodologiczną; mogłyby one zostać wykorzystane przez G-8 do ułatwiania wymiany informacji w regionie i ewentualnie unikania powielania wysiłków przez darczyńców.

- Forum regionalne ASEAN

UE zintensyfikowała uczestnictwo w działaniach forum regionalnego ASEAN. Pod przewodnictwem USA opracowano projekt planu pracy w dziedzinie nierozprzestrzeniania i rozbrojenia, który w lipcu 2011 roku przedłożono ministrom zebranym w tym forum do zatwierdzenia.

Ze względu na to, że na międzysesyjnym spotkaniu grupy wsparcia forum regionalnego ASEAN poświęconym środkom budowy zaufania i dyplomacji prewencyjnej, które odbyło się w Kambodży w dniach 8-9 grudnia, niektórzy uczestnicy wnioskowali o więcej czasu na konsultacje dotyczące projektu planu pracy, jego zatwierdzenie zostało odłożone. UE wyraziła poparcie dla szybkiego przyjęcia tego dokumentu i poinformowała o inicjatywie dotyczącej centrów doskonałości CBRN, skupiając się na Azji Południowo-Wschodniej. Filipiny, Republika Korei i Australia będą wspólnie przewodniczyć czwartemu międzysesyjnemu spotkaniu poświęconemu nierozprzestrzenianiu i rozbrojeniu w marcu 2012 roku. Projekt planu pracy zostanie przekazany do finalizacji podczas najbliższego spotkania wyższych urzędników forum regionalnego ASEAN w maju 2012 roku.

11. SPOTKANIA POŚWIĘCONE DIALOGOWI POLITYCZNEMU

Zorganizowano spotkania poświęcone dialogowi politycznemu na temat nierozprzestrzeniania i rozbrojenia z Kanadą (Nowy Jork, dnia 6 października), Ukrainą (Nowy Jork, dnia 5 października) i Stanami Zjednoczonymi (dnia 12 grudnia). Przeprowadzono nieformalne konsultacje na temat nierozprzestrzeniania i rozbrojenia z Japonią (Bruksela, dnia 8 lipca) i Republiką Południowej Afryki (Wiedeń, dnia 16 listopada).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

 ANNEX TO THE SIX-MONTHLY WMD PROGRESS REPORT

Overview of EU Council, Joint Actions and Council decisions in the framework of the EU Strategy against Proliferation of Weapons of Mass Destruction
TitleObjective and implementing entityBudget and duration
Council Decision 2010/585/CFSP of 27 September 2010 on support for IAEA activities in the areas of nuclear security and verification and in the framework of the implementation of the EU Strategy against Proliferation of Weapons of Mass DestructionThe objectives are:

- strengthening national legislative and regulatory infrastructures for the implementation of relevant international instruments in the areas of nuclear security and verification, including comprehensive safeguards agreements and the Additional Protocol,

- assisting States in strengthening the security and control of nuclear and other radioactive materials,

- strengthening States' capabilities for detection and response to illicit trafficking in nuclear and other radioactive materials.

Implementing entity: The International Atomic Energy Agency (IAEA)

Budget: EUR 9 966 000

Official Journal: L 302, 1.10.2010

Estimated duration of the action: 24 months

Council Decision 2010/430/CFSP of 26 July 2010 establishing a European network of independent non-proliferation think tanks in support of the implementation of the EU Strategy against Proliferation of Weapons of Mass DestructionThe objective of this network of independent non-proliferation think tanks is to encourage political and security-related dialogue and the long-term discussion of measures to combat the proliferation of weapons of mass destruction (WMD) and their delivery systems within civil societies, and more particularly among experts, researchers and academics. It will constitute a useful stepping stone for non-proliferation action by the Union and the international community.

The Union wishes to support this network as follows:

- through organising a kickoff meeting and an annual conference with a view to submitting a report and/or recommendations to the representative of the High Representative of the Union for Foreign Affairs and Security Policy (HR),

- through creating an Internet platform to facilitate contacts and foster research dialogue among the network of non-proliferation think tanks.

Implementing entity: EU NonProliferation Consortium

Budget: EUR 2 182 000

Official Journal: L 205, 4.8.2010

Estimated duration of the action: 36 months

Council Decision 2010/461/CFSP of 26 July 2010 on support for activities of the Preparatory Commission of the Comprehensive NuclearTestBan Treaty Organisation (CTBTO) in order to strengthen its monitoring and verification capabilities and in the framework of the implementation of the EU Strategy against Proliferation of Weapons of Mass DestructionThe Union will support four projects, the objectives of which are the following:

(a) to improve the operation and sustainability of the auxiliary seismic stations network of the CTBT's International Monitoring System;

(b) to improve the CTBT verification system through strengthened cooperation with the scientific community;

(c) to provide technical assistance to States Signatories in Africa and in the Latin American and Caribbean Region so as to enable them to fully participate in and contribute to the implementation of the CTBT verification system;

(d) to develop an OSI noble gas capable detection system.

Implementing entity: The Preparatory Commission of the CTBTO

Budget: EUR 5 280 000

Official Journal: L 219, 20.8.2010

Estimated duration of the action: 18 months

Council Decision 2009/569/CFSP of 27 July 2009 - OPCWThe objective is to support the universalisation of the Chemical Weapons Convention (CWC), and in particular to promote the ratification/accession to the CWC by States not Parties (signatory States as well as non-signatory States) and to support the full implementation of the CWC by the States Parties. Objectives are:

- to enhance the capacities of States Parties in fulfilling their obligations under the Convention, and

- to promote universality,

Implementing entity: The Organisation for the Prohibition of the Chemical Weapons

Budget: EUR 2 110 000

Official Journal: L 197, 29.7.2009

Estimated duration of the action: 18 months

Council Decision 2008/974/CFSP of 18 December 2008 in support of HCoCThe EU supports three aspects of the Code as follows:

- universality of the Code,

- implementation of the Code,

- enhancement and improved functioning of the Code.

Implementing entity: Fondation pour le Recherche Stratégique

Budget: EUR 1 015 000

Official Journal: L 345, 23.12.2008

Estimated duration of the action: 24 months

Council Joint Action 2008/588/CFSP of 10 November 2008 in support of BTWCThe overall objective is:

- to support the universalisation of the BTWC,

- to enhance the implementation of the BTWC, including the submission of CBM declarations, and

- to support the best use of the InterSessional Process 2007-2010 for the preparation of the 2011 Review Conference.

Implementing entity: United Nations Office for Disarmament Affairs (UNODA) - Geneva

Budget: EUR 1 400 000

Official Journal: L 302, 13.11.2008

Estimated duration of the action: 24 months

Council Joint Action 2008/588/CFSP of 15 July 2008 in support of CTBTOThe EU supports the development of capacity of the Preparatory Commission of the CTBTO in the area of verification by:

- noble gas monitoring: radioxenon measurements and data analysis,

- integrating States Signatories in Africa to fully participate in and contribute to the implementation of the CTBTO monitoring and verification system,

Implementing entity: The CTBTO Preparatory Commission

Budget: EUR 2 316 000

Official Journal: L 189, 17.7.2008

Estimated duration of the action: 18 months

Council Joint Action 2008/368/CFSP of 14 May 2008 in support of the implementation of UNSCR 1540The projects in support of the implementation of UNSCR 1540 will take the form of six workshops aiming at enhancing the capacity of officials responsible for managing the export control process in six subregions (Africa, Central America, Mercosur, the Middle East and Gulf Regions, Pacific Islands and South-East Asia), so that they can at a practical level undertake implementation efforts of UNSCR 1540. The proposed workshops will be specifically tailored for border, customs and regulatory officials and will comprise the main elements of an export control process including applicable laws (including national and international legal aspects), regulatory controls (including licensing provisions, end-user verification and awareness-raising programmes) and enforcement (including commodity identification, risk-assessment and detection methods).

Implementing entity: United Nations Office for Disarmament Affairs (UNODA)

Budget: EUR 475 000

Official Journal: L 127, 15.5.2008

Estimated duration of the action: 24 months

Council Joint Action 2008/314/CFSP of 14 April 2008 on support for IAEA activities in the areas of nuclear security and verification - IAEA IVThe objectives are:

- strengthening national legislative and regulatory infrastructures for the implementation of relevant international instruments in the areas of nuclear security and verification, including comprehensive safeguards agreements and the Additional Protocol,

- assisting States in strengthening the security and control of nuclear and other radioactive materials,

- strengthening States' capabilities for detection and response to illicit trafficking in nuclear and other radioactive materials.

Implementing entity: The International Atomic Energy Agency (IAEA)

Budget: EUR 7 703 000

Official Journal: L 107, 17.4.2008

Estimated duration of the action: 24 months

Council Joint Action 2008/307/CFSP of 14 April 2008 in support of the World Health Organisation activities in the area of laboratory bio-safety and bio-securityThe overall objective is to support the implementation of the BTWC, in particular those aspects that relate to the safety and security of microbial or other biological agents and toxins in laboratories and other facilities, including during transportation as appropriate, in order to prevent unauthorised access to and removal of such agents and toxins.

- Promotion of biorisk reduction management through regional and national outreach

- Strengthening the security and laboratory management practices against biological risks

Implementing entity: The World Health Organisation

Budget: EUR 2 105 000

Official Journal: L 106, 16.4.2008

Estimated duration of the action: 24 months

Council Joint Action 2007/753/CFSP of 19 November 2007 in support of IAEA monitoring and verification activities in the DPRKObjective:

- to contribute to the implementation of monitoring and verification activities in the

DPRK, in accordance with the Initial Actions of 13 February 2007, as agreed in the

framework of the sixpartytalks.

Implementing entity: The International Atomic Energy Agency (IAEA Department of Safe-guards)

Budget: EUR 1 780 000

Official Journal: L 304, 22.11.2007

Estimated duration of the action: 18 months

Council Joint Action 2007/468/CFSP of 28 June 2007 - CTBTO IIThe objective is to support the early entry into force of the Treaty, and need to the rapid buildup of the Comprehensive NuclearTestBan Treaty (CTBT) verification regime via:

- improvement of the knowledge of Provisional Technical Secretariat noble gas measurements,

- support to on-site inspection via the support for the Preparations for the Integrated Field Exercise 2008.

Implementing entity: The CTBTO Preparatory Commission

Budget: EUR 1 670 000

Official Journal: L 176, 6.7.2007

Estimated duration of the action: 15 months

Council Joint Action 2007/185/CFSP of 19 March 2007 - OPCWThe objective is to support the universalisation of the Chemical Weapons Convention (CWC), and in particular to promote the ratification/accession to the CWC by States not Parties (signatory States as well as non-signatory States) and to support the full implementation of the CWC by the States Parties:

- promotion of universality of the CWC,

- support for full implementation of the CWC by States Parties,

- international cooperation in the field of chemical activities, as accompanying measures to the implementation of the CWC,

- support for the creation of a collaborative framework among the chemical industry, OPCW and national authorities in the context of the 10th anniversary of the OPCW.

Implementing entity: The Organisation for the Prohibition of the Chemical Weapons

Budget: EUR 1 700 000

Official Journal: L 85, 27.3.2007

Estimated duration of the action: 18 months

Council Joint Action 2007/178/CFSP of 19 March 2007 - Russian Federation IVThe objective is to assist the Russian Federation in destroying some of its chemical weapons, towards fulfillment of Russia's obligations under the Convention on the Prohibition of the Development, Production, Stockpiling and use of Chemical Weapons and on their Destruction.

This Joint Action supported the completion of the electricity supply infrastructure at Shchuch'ye chemical weapon destruction facility, in order to provide a reliable power supply for the operation of the chemical weapon destruction facility.

Implementing entity: The Ministry of Defence of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Budget: EUR 3 145 000

Official Journal: L 81, 22.3.2007

Estimated duration of the action: 18 months

Council Joint Action 2006/418/CFSP of 12 June 2006 - IAEA IIIThe objective is to strengthen nuclear security in selected countries which have received EU assistance such as:

- legislative and regulatory assistance,

- strengthening the security and control of nuclear and other radioactive materials,

- strengthening of States' capabilities for detection and response to illicit trafficking.

Implementing entity: The International Atomic Energy Agency

Budget: EUR 6 995 000

Official Journal: L 165, 17.6.2006

Estimated duration: the action expired on 12.9.2007

Council Joint Action 2006/419/CFSP of 12 June 2006 - UNSCR 1540The action aimed at addressing three aspects of the implementation:

- awareness-raising of requirements and obligations under the Resolution,

- contributing to strengthening national capacities in three target regions (Africa, Latin America and Caribbean, Asia-Pacific) in drafting national reports on the implementation of UNSC Resolution 1540 (2004), and

- sharing experience from the adoption of national measures required for the implementation of the Resolution.

Implementing entity: United Nations Office for Disarmament Affairs (UNODA - formerly the Department for Disarmament Affairs)

Budget: EUR 195 000

Official Journal: L 165, 17.6.2006

Estimated duration: the action expired on 12.6.2008

Council Joint Action 2006/243/CFSP of 20 March 2006 - CTBTO IThe objective is to improve the capacity of CTBT Signatory States to fulfil their verification responsibilities under the CTBT and to enable them to fully benefit from participation in the Treaty regime by a computerbased training/self-study.

Implementing entity: The CTBTO Preparatory Commission

Budget: EUR 1 133 000

Official Journal: L 88, 25.3.2006

Estimated duration of the action: 15 months

Council Joint Action 2006/184/CFSP of 27 February 2006 - BTWCOverall objective: to support the universalisation of the BTWC and, in particular, to promote the accession to the BTWC by States not Party (signatory States as well as non-signatory States) and to support the implementation of the BTWC by the States Parties.

- Promotion of the universality of the BTWC

- Support for implementation of the BTWC by the States Parties

Implementing entity: The Graduate Institute of International Studies, Geneva

Budget: EUR 867 000

Official Journal: L 65, 7.3.2006

Estimated duration of the action: 18 months

Council Joint Action 2005/913/CFSP of 12 December 2005 - OPCW IIThe objective is to support the universalisation of the CWC and in particular to promote the accession to the CWC by States not Party (signatory States as well as non-signatory States) and to support the implementation of the CWC by the States Parties.

- Promotion of universality of the CWC

- Support for implementation of the CWC by the States Parties

- International cooperation in the field of chemical activities

Implementing entity: The Organisation for the Prohibition of the Chemical Weapons

Budget: EUR 1 697 000

Official Journal: L 331, 17.12.2005

Estimated duration of the action: 12 months

Council Joint Action 2005/574/CFSP of 18 July 2005 - IAEA IIThe objective is to strengthen nuclear security in selected countries which have received EU assistance such as:

- strengthening the physical protection of nuclear materials and other radioactive materials in use, storage and transport and of nuclear facilities,

- strengthening of security of radioactive materials in non-nuclear applications,

- strengthening of States' capabilities for detection and response to illicit trafficking,

- legislative assistance for the implementation of states' obligations under IAEA Safeguards Agreements and Additional Protocols.

Implementing entity: The International Atomic Energy Agency

Budget: EUR 3 914 000

Official Journal: L 193, 23.7.2005

Estimated duration of the action: 15 months

Council Joint Action 2004/797/CFSP of 22 November 2004 - OPCW IThe objective is to support the universalisation of the CWC and in particular to promote the accession to the CWC by States not Party (signatory States as well as non-signatory States) and to support the implementation of the CWC by the States Parties.

- Promotion of universality of the CWC

- Support for implementation of the CWC by the States Parties

- International cooperation in the field of chemical activities

Implementing entity: The Organisation for the Prohibition of the Chemical Weapons

Budget: EUR 1 841 000

Official Journal: L 349, 25.11.2004

Estimated duration of the action: 12 months

Council Joint Action 2004/796/CFSP of 22 November 2004 - Russian Federation IIIThe objective is to contribute to reinforcing the physical protection of nuclear sites in Russia, so as to reduce the risk of theft of nuclear fissile material and of sabotage by improving the physical protection for fissile materials at the Bochvar Institute in Moscow (VNIINM) of the Russian Federal Agency for Atomic Energy FAAE (formerly MINATOM).

Implementing entity: The Federal Republic of Germany

Budget: EUR 7 730 000

Official Journal: L 349, 25.11.2004

Estimated duration of the action: 36 months

Council Joint Action 2004/495/CFSP of 17 May 2004 - IAEA IThe objective is to strengthen nuclear security in selected countries which have received EU assistance such as:

- strengthening the physical protection of nuclear materials and other radioactive materials in use, storage and transport and of nuclear facilities,

- strengthening of security of radioactive materials in non-nuclear applications,

- strengthening of States' capabilities for detection and response to illicit trafficking.

Implementing entity: The International Atomic Energy Agency

Budget: EUR 3 329 000

Official Journal: L 182, 19.5.2004

Estimated duration of the action: 15 months

Council Joint Action 2003/472/CFSP of 24 June 2003 - Russian Federation IIThis Joint Action aims at financing a unit of experts under the cooperation programme for non-proliferation and disarmament in the Russian Federation.Budget: EUR 680 000

Official Journal: L 157, 26.6.2003

Duration: shall expire on the date of expiry of Euro-

pean Union Common Strategy 1999/414/CFSP on

Russia

Council Joint Action 1999/878/CFSP of 17 December 1999 - Russian Federation IThe project contributed to:

- a chemical weapons pilot destruction plant situated in Gorny, Saratov region, Russia,

- a set studies and experimental studies on plutonium transport, storage and disposition.

Budget: EUR 8 900 000

Official Journal: L 331, 23.12.1999

Duration: shall expire on the date of expiry of the

European Union Common Strategy 1999/414/CFSP

on Russia

ZAŁĄCZNIK  2

 ANNEX TO THE SIX-MONTHLY WMD PROGRESS REPORT

Overview of instrument for stability, priority 1 'Risk mitigation and preparedness relating to chemical, biological, radiological and nuclear materials or agents'
Project identificationTitleObjectiveContractorAmountExecution period
n.a.Retraining former weapon scientists and engineers through support for International Science and Technology Centre (ISTC, Moscow) and Science and Technology Centre (STCU, Kiev)The main objective of the centres is to redirect scientists/engineers' talents to civilian and peaceful activities through science and technological cooperation.ISTC/STCUEUR 235 millionTACIS

1997-2006

IFS
EUR 15 million2007
EUR 8 million2008
EUR 7,5 million2009
EUR 5,0 million2010
EUR 4,5 million2011
AAP 2007 (Excluding funding for ISTC/STCU)
Project identificationTitleObjectiveContractorAmountExecution period
IFS/2008/145-156Combating illicit trafficking of nuclear and radioactive materials in FSU countries (Russian Federation, Ukraine, Armenia, Moldova, Georgia, Azerbaijan and Belarus)The purpose of the action is to supply equipment for detection of NRM at border check points as it was identified in the previous phase of the activity financed by TACIS Nuclear Safety programme, contributing thus to reduce nuclear and radiation terrorism threat.JRCEUR 5 million11.7.2008-12.4.2013
IFS/2008/145-130Assistance in export control of dual-use goodsThe specific objective is to support the development of the legal framework and institutional capacities for the establishment and enforcement of effective export controls on dual-use items, including measures for regional cooperation with a view of contributing to the fight against the proliferation of WMD and related materials, equipment and technologies.BAFA (D)~ EUR 5 million19.3.2008-31.12.2010
IFS/2008/145-132Knowledge management system on CBRN traffickingThe overall objective of the activity is to improve capabilities of participating States, neighbouring countries of the EU in SouthEast Europe and possibly Caucasus, to combat the illicit trafficking and criminal use of CBRN materials (preparation phase to 'EU CBRN Centres of Excellence').UNICRIEUR 1 million31.1.2008-1.8.2010
AAP 2008 (Excluding funding for ISTC/STCU)
Project identificationTitleObjectiveContractorAmountExecution period
IFS/2009/200-523Knowledge management system on CBRN trafficking in North Africa and selected countries in the Middle EastThe aim of the project would be to develop a durable cooperation legacy in the area of trafficking of CBRN materials (preparation phase to 'EU CBRN Centres of Excellence').UNICRIEUR 1 million16.3.2009-15.7.2011
IFS/2009/217-540Strengthening bio-safety and bio-security capabilities in Central Asian countriesThe project will address shortcomings in the safety/security practices of key biological facilities in selected countries of Central Asia. The main objectives of the project are to raise the skills of the personnel working at facilities (laboratories) handling dangerous biological agents or supervising those facilities, and to provide additional equipment, as needed, to ensure an adequate level of bio-safety and security.ISTCEUR 6,8 million21.9.2009-21.9.2014
IFS/2009/219-636Combating illicit trafficking of nuclear and radioactive materials in selected FSU and Mediterranean Basin countries and preparation of border management activities in the ASEAN regionThe overall objective of this project is to reduce the threat of nuclear and radiation terrorism. For this purpose the assistance will be provided to the partner countries in the improvement of the technical and organisational measures for detection of nuclear and radioactive materials (NRM) illicit trafficking.JRCEUR 6,7 million2.12.2009-1.12.2014
IFS/2009/216-327Awareness raising of exporters export Control of dual-use goodsThe overall objective of the project is to enhance the effectiveness of export control of dual use items in the Russian Federation, with a view to contribute to the fight against the proliferation of WMD. The specific objectives will be achieved through information exchange with EU exporters, support industry and researchers for awareness raising, organisation of seminars for exporters in the regions of the Russian Federation.Russian independent nonprofit organisation for professional advancement 'Export Control Training Center'EUR 1 million1.9.2009-1.3.2011
AAP 2009 (Excluding funding for ISTC/STCU)
Project identificationTitleObjectiveContractorAmountExecution period
IFS/2010/239-471 (UNICRI main) - IFS/2010/239-481 (JRC main) - IFS/2010/253-483 and IFS/2010/253-485 (pilot projects JRC and Univ. Milan)/IFS/2010/250-984 (UNICRI establishment of 2 Secretariats)CBRN Centre of Excellence - First phaseTo set up a mechanism contributing to strengthen the long-term national and regional capabilities of responsible authorities and to develop a durable cooperation legacy in the fight against the CBRN threat.UNICRI/JRC main contracts/2 pilot projects in South-East Asia/first stup (2 Secretariats in Caucasus and South-East Asia)EUR 5 millionMay 2010-May 2012
IFS/2010/235-364Border monitoring activities in the Republic of Georgia, Central Asia and AfghanistanTo enhance the detection of radioactive and nuclear materials at identified borders crossing and/or nodal points in the Republic of Georgia, at southern borders of selected Central Asian countries with Afghanistan and at the airport of Kabul.JRCEUR 4 million4.5.2010-4.5.2013
IFS/2010/238-194EpiSouth: a network for the control of health and security threats and other bio-security risks in the Mediterranean Region and South-East EuropeTo increase through capacity building the bio-security in the Mediterranean region and South-East Europe (10 EU + 17 non-EU countries).Istituto Superiore di Sanità, Rome (Italy)EUR 3 million15.10.2010-15.4.2013
IFS/2010/247-264 (service)

IFS/2010/248-064 + IFS/2010/258-635 (supply)

Redirection of former Iraqi WMD scientists through capacity building for decommissioning of nuclear facilities, including site and radioactive waste managementTo assist Iraq with redirection of scientists and engineers possessing WMD-related skills and dual-use knowledge through their engagement in a comprehensive decommissioning, dismantling and decontamination of nuclear facilities.UNIVERSITA DEGLI STUDI DELL'INSUBRIA (service) - CANBERRA + NNL (supplies)EUR 2,5 million (1,5 million for service + 1,5 million for supplies)August 2010-August 2013
IFS/2010/253-484Knowledge management system on CBRN risk mitigation - Evolving towards CoE 'Mediterranean Basin'To integrate the existing knowledge management systems, namely for South-East Europe and for North Africa, and to prepare the evolution towards a Centre of Excellence in the Mediterranean Basin dealing with CBRN risk mitigation (preparation phase to 'EU CBRN Centres of Excellence').UNICRIEUR 0,5 million25.11.2010-30.4.2012
IFS/2010/254-942Bio-safety and bio-security improvement at the Ukrainian anti-plague station (UAPS) in SimferopolTo contribute to full implementation of the BTWC (Biological and Toxin Weapons Convention) in Ukraine, which includes the prevention of illicit access to pathogens by terrorists and other criminals.STCUEUR 4 million22.11.2010-21.8.2014
IFS/2010/256-885Assistance in export control of dual-use goodsContinuation of the ongoing activities in this field in the already covered countries, with possible extension to other regions/countries.BAFA (D)EUR 5 million21.12.2010-1.7.2013
AAP 2010 (Excluding funding for ISTC/STCU)
Project identificationTitleObjectiveContractorAmountExecution period
IFS/2011/263-555 (set-up)

IFS/2011/273-506

(actions)

CBRN Centres of Excellence - Second phaseSet-up of three to four new Centres in the Middle East and, possibly, Gulf region, Mediterranean Basin, Central Asia and Southern Africa and extension of the projects in South-East Asia and in Ukraine/South Caucasus and implementation of thematic projects in all project areas of priority 1.UNICRIEUR 4,5 million EUR 16,3 million23.8.2011-28.2.2013
IFS/2011/273-571Enhancing the capability of the IAEA Safe-guards Analytical Service (ECAS) - EU contribution to the new Nuclear Material Laboratory (NML)To ensure that the IAEA has a strong independent analytical capability for safeguards in the decades to come by means of expansion and modernisation of the IAEA Safe-guards Analytical Services.IAEAEUR 5 million30.11.2011-30.11.2015
IFS/2011/272-372 (service)

and IFS/2011/272-424

(supplies)

Establishment of mobile laboratories for pathogens up to risk group 4 in combination with CBRN capacity building in sub-Saharan AfricaImplementation of two units of mobile labs to be used to perform diagnosis of up to group 4 infectious agents in sub-Saharan Africa and one 'stand-by' unit based in EU for training purposes and to be deployed in other countries outside EU where these agents are endemic or outbreaks occur.BERNHARD-NOCH-TINSTITUT FUR TROPEN-MEDIZIN (service) - supply under evaluationEUR 3,5 million15.12.2011-14.12.2015
IFS/2011/273-572Strengthening bio-safety and bio-security capabilities in South Caucasus and in Central Asian countriesTo raise the capabilities of State organisations in target countries responsible for bio-safety and bio-security in a way that will result in a substantial improvement of the countries' bio-safety/security situations.UNICRIEUR 5 million1.1.2012-31.12.2015
AAP 2011 (Excluding funding for ISTC/STCU)
Project identificationTitleObjectiveContractorAmountExecution period
IFS/2011/278-349Multilateral nuclear assurances - EU contribution to the low enriched uranium bank under the supervision of the International Atomic Energy Agency (IAEA)The IfS contribution (EUR 20 million) will be dedicated to the purchase of a quantity of low enriched uranium.IAEAEUR 20 million30.11.2011-30.11.2013
-Chemical, biological, radiological and nuclear (CBRN) Centres of Excellence - Third phase(1) To extend existing activities (management contracts with JRC and UNICRI) till the end of 2014 with the aim of improving national CBRN policies and defining comprehensive tailored assistance packages, in a coherent and effective combination of national and regional dimensions (EUR 3,5 million); (2) to extend the existing Secretariats till the end of 2013 (EUR 3,1 million); and (3) to improve national CBRN policies through the implementation of concrete actions in the areas of export control of dual-use goods, illicit trafficking of CBRN materials, bio-safety and biosecurity, scientists' engagement (EUR 8,1 million).EUR 14,7 millionTo be signed in 2012
-Border monitoring activities in the Democratic Republic of the Congo, Russian Federation, Ukraine and South-East AsiaTo counteract nuclear and radiation terrorism threat. For this purposes the assistance should be provided to the identified countries in the improvement of the technical and organisational measures for detection of nuclear and radioactive materials (NRM) illicit trafficking, including training and establishment of an expert network.EUR 5,8 millionTo be signed in 2012
-Cooperation in export control of dual-use goodsTo strengthen the export control systems of partner countries, with a strong link with the Regional Centres of Excellence activities, by aligning them to the standard of the international export control regimes and treaties and therefore meeting the requirements of the UNSCR 1540 (2004).EUR 3 millionTo be signed in 2012

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.