Sprawozdanie na temat rozliczeń Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego za rok obrachunkowy 2003 wraz z odpowiedziami Urzędu.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2004.324.106

Akt nienormatywny
Wersja od: 30 grudnia 2004 r.

SPRAWOZDANIE
na temat rozliczeń Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego za rok obrachunkowy 2003, wraz z odpowiedziami Urzędu

(2004/C 324/15)

(Dz.U.UE C z dnia 30 grudnia 2004 r.)

WSTĘP

1.
Urząd Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (zwany dalej Urzędem) został ustanowiony na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 40/94(1) z dnia20 grudnia 1993 r. Zadaniem Urzędu jest wdrażanie prawa wspólnotowego w zakresie znaków towarowych i wzorów, które zapewnia przedsiębiorstwom jednolitą ochronę na całym terytorium Unii. Tabela 1 przedstawia w sposób skrótowy kompetencje i działania Urzędu na podstawie przekazanych przez niego informacji.

OPINIA TRYBUNAŁU OBRACHUNKOWEGO

2.
Niniejsza opinia jest przedstawiana Komitetowi Budżetowemu Urzędu na mocy art. 137 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 40/94(1).
3.
Trybunał zbadał roczne sprawozdania finansowe Urzędu za rok obrachunkowy zamknięty dnia 31 grudnia 2003 r. Zgodnie z art. 119 ust. 2 lit. c) rozporządzenia Rady (WE) nr 40/94 za wykonanie budżetu odpowiada prezes. Prezes jest odpowiedzialny za sporządzenie i przedstawienie sprawozdań(2), zgodnie z wewnętrznymi przepisami finansowymi przyjętymi na podstawie art. 138 rozporządzenia Rady (WE) nr 40/94. Trybunał jest odpowiedzialny za ich kontrolę zgodnie z art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
4.
Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie ze swoimi standardami i strategiami kontroli. Opierają się one na ogólnie przyjętych międzynarodowych standardach kontroli przystosowanych do specyfiki Wspólnoty. Trybunał zbadał dokumentację księgową i zastosował procedury kontroli, które uznał za niezbędne w danych okolicznościach.
5.
W ten sposób Trybunał uzyskał uzasadnione zapewnienie, że rozliczenia za rok obrachunkowy zamknięty dnia 31 grudnia 2003 r. są wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw tych rozliczeń są jako całość legalne i prawidłowe. Uwagi przedstawione poniżej nie podważają opinii z kontroli wyrażonej przez Trybunał w niniejszym sprawozdaniu.

UWAGI

6.
Wykorzystanie środków za rok obrachunkowy 2003 oraz środków przeniesionych z poprzedniego roku zostało przedstawione w tabeli 2. Wersja skrócona rachunku dochodów i wydatków oraz bilansu Urzędu za rok obrachunkowy 2003 została przedstawiona w tabelach 3 i 4.
7.
Całkowita kwota środków przeniesionych wynosi 18,3 mln euro. Należy dokładniej kontrolować procedurę przenoszenia środków w budżecie. Badania przeprowadzone na próbie stanowiącej 35 % tej kwoty wykazują nieuzasadnione przeniesienia środków w wysokości 586.000 euro, z czego 350.000 euro przypadało na sprawozdania z poszukiwań, a 236.000 euro na działania związane ze szkoleniem zawodowym.
8.
Znacząca część przeniesionych środków odpowiada zobowiązaniom tymczasowym, których niewykorzystana część pod koniec roku jest przenoszona w całości, nawet jeżeli całość lub część tej kwoty nie odpowiada należycie zaciągniętym zobowiązaniom. Sytuacja taka jest nieprawidłowa.
9.
Licencje i oprogramowanie komputerowe nie zostały umieszczone w wykazie środków trwałych, co stoi w sprzeczności z przepisami w zakresie inwentaryzacji(3). Ich wartość na dzień 31 grudnia 2003 r. szacowana jest na blisko 700.000 euro.
10.
Pomimo wcześniejszych uwag Trybunału(4), Urząd nie dokonał przeglądu swojego systemu inwentaryzacji, podział odpowiedzialności nie został doprecyzowany, a personel nie został wystarczająco przeszkolony. W takich warunkach trudno jest zapewnić prawidłowe przeprowadzenie inwentaryzacji. W konsekwencji, przy okazji przeprowadzania inwentaryzacji fizycznej nie udało się znaleźć sprzętu komputerowego i technicznego o wartości około 500.000 euro zarejestrowanego w księgowości.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniach 29 i 30 września 2004 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Juan Manuel FABRA VALLÉS
Prezes

______

(1) Dz.U. L 11 z 14.1.1994.

(2) Na podstawie art. 137 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 40/94 sprawozdania finansowe z całości dochodów i wydatków Urzędu za rok obrachunkowy 2003 zostały sporządzone dnia 28 lutego 2004 r. i przekazane Trybunałowi Obrachunkowemu, który otrzymał je dnia 24 września 2004 r. Wersja skrócona tych rozliczeń jest przedstawiona w tabelach załączonych do niniejszego sprawozdania.

(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2909/2000 z dnia 29 grudnia 2000 r. (Dz.U. L 336 z 30.12.2000, str. 75).

(4) Punkt 13 sprawozdania dotyczącego roku obrachunkowego 2002 (Dz.U. C 319 z 30.12.2003, str. 84).

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Urząd Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (Alicante)

grafika

Tabela 2

Urząd Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego - Wykonanie budżetu za rok obrachunkowy 2003

grafika

Tabela 3

Urząd Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego - Rachunek dochodów i wydatków za lata obrachunkowe 2003 i 2002

grafika

Tabela 4

Urząd Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego - Bilans na dzień 31 grudnia 2003 i 2002 r.

grafika

ODPOWIEDZI URZĘDU

7.
Jeśli chodzi o sprawozdania badawcze, udoskonalenie aplikacji komputerowej używanej do obsługi tych sprawozdań, zniesienie wyrównania rocznego, począwszy od dnia 1 stycznia 2004 r., jak również ustanowienie konkretnych zobowiązań dla każdego z urzędów krajowych pozwoli na lepszą ocenę środków z przeniesienia. Jeśli chodzi o szkolenia, to począwszy od 2004 r., wymogi w zakresie zobowiązań podlegać będą dwóm badaniom: jednym przeprowadzanym w sierpniu, drugim w grudniu. Wraz z wdrażaniem środków rozpoczęto już umarzanie kwot.
8.
Urząd przyjął tę uwagę i podejmie niezbędne środki w celu zmniejszenia przeniesień środków odpowiadających tymczasowym zobowiązaniom.
9.
Urząd dokona sprawdzenia wszystkich odnośnych umów w celu ustalenia dokładnej kwoty zaksięgowanej jako aktywa niematerialne zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2909/2000.
10.
Od 2003 r. Urząd wprowadza środki mające na celu poprawę prowadzenia swojego inwentarza, w szczególności poprzez reorganizację inwentarza w ramach jednego wydziału, ujednolicenie nazewnictwa z odpowiednimi nazwami Komisji, dokonanie przeglądu znakowania i wycofanie aktywów. Jeśli chodzi o definicję obowiązków i szkolenia, Urząd obecnie dokonuje przeglądu rozporządzenia w sprawie inwentarza i mających do niego zastosowanie procedur oraz przygotowuje pisemne wytyczne do przeprowadzenia fizycznego sprawdzenia inwentarza.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.