Sprawozdanie końcowe w sprawie COMP/M.5141 - KLM/Martinair.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2009.51.3

Akt nienormatywny
Wersja od: 4 marca 2009 r.

Sprawozdanie końcowe(1) w sprawie COMP/M.5141 - KLM/Martinair

(2009/C 51/03)

(Dz.U.UE C z dnia 4 marca 2009 r.)

W dniu 17 lipca 2008 r. zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 ("rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw"), Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo KLM Royal Dutch Airlines N.V., kontrolowane przez Air France-KLM Holding S.A., przejmuje w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw kontrolę nad całym przedsiębiorstwem Martinair Holland N.V. w drodze zakupu akcji.

Na podstawie wyników pierwszego etapu badania rynku Komisja stwierdziła, że istnieją poważne wątpliwości co do zgodności proponowanej transakcji ze wspólnym rynkiem ze względu na problemy w zakresie konkurencji stwierdzone w lotniczym transporcie pasażerskim na niektórych trasach. Strona dokonująca zgłoszenia złożyła następnie propozycję zobowiązań. Polegała ona na porównaniu zmian cen przelotów w klasie ekonomicznej na trasach, w przypadku których stwierdzono problemy w zakresie konkurencji, po połączeniu ze zmianami zmian cen przelotów w klasie ekonomicznej na wybranych porównywalnych trasach. Test rynkowy tych zobowiązań ujawnił wątpliwości co do praktycznych możliwości stosowania oraz skuteczności mechanizmu kontroli cen i wykazał, że rozwiązanie zaproponowane w zobowiązaniu było zbyt złożone i trudne do wdrożenia i kontroli. W związku z tym proponowane zobowiązanie okazało się niewystarczająco jednoznaczne, by wyeliminować poważne wątpliwości, jakie Komisja zgłosiła na pierwszym etapie postępowania.

W związku z tym dnia 8 września 2008 r. Komisja stwierdziła, że transakcja budzi poważne wątpliwości co do zgodności ze wspólnym rynkiem i funkcjonowaniem Porozumienia EOG oraz podjęła decyzję o wszczęciu postępowania na mocy art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Strona dokonująca zgłoszenia przedłożyła uwagi do decyzji na mocy art. 6 ust. 1 lit. c) i ustnie wystąpiła o udostępnienie najważniejszych dokumentów z akt, zgodnie z najlepszymi praktykami dotyczącymi postępowań w sprawach łączenia przedsiębiorstw. W tym samym dniu zespół prowadzący sprawę udzielił odpowiedzi, że nie złożono żadnych uzasadnionych wniosków w rozumieniu art. 45 najlepszych praktyk i że w związku z tym brak jest najważniejszych dokumentów, które można by udostępnić stronie. Strona dokonująca zgłoszenia nie zgłosiła dalszych uwag w tej kwestii.

Po dogłębnym badaniu rynku Komisja stwierdziła, że proponowana transakcja nie naruszy znacząco skutecznej konkurencji na wspólnym rynku lub jego istotnej części i że w związku z tym należy ją uznać za zgodną ze wspólnym rynkiem na mocy art. 8 ust. 1 rozporządzenia WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz z Porozumieniem EOG na mocy art. 57 tego porozumienia. W związku z powyższym stronie dokonującej zgłoszenia nie przesłano pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń.

Strony ani osoby trzecie nie zgłosiły urzędnikowi przeprowadzającemu postępowanie wyjaśniające żadnych zapytań ani uwag. Niniejsza sprawa nie wymaga specjalnego komentarza dotyczącego prawa do złożenia ustnych wyjaśnień.

Bruksela dnia 12 grudnia 2008 r.

Michael ALBERS

______

(1) Na mocy art. 15 i 16 decyzji Komisji (2001/462/WE, EWWiS) z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień funkcjonariuszy ds. przesłuchań w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 162 z 19.6.2001, s. 21).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.