Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w sprawie COMP/37.956 - Pręty okrągłe zbrojeniowe.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2006.303.2

Akt nienormatywny
Wersja od: 13 grudnia 2006 r.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w sprawie COMP/37.956 - Pręty okrągłe zbrojeniowe

(zgodnie z art. 15 decyzji Komisji (2001/462/WE, EWWiS) z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień urzędników przeprowadzających spotkania wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji - Dz.U. L 162 z 19.6.2001, str. 21)

(2006/C 303/02)

(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2006 r.)

Przedstawiony Komisji projekt decyzji w wyżej wymienionej sprawie stwarza podstawy do szeregu uwag na temat prawa stron do złożenia ustnych wyjaśnień.

1.
Dostęp do akt

Nie osiągnąwszy porozumienia z dyrekcją generalną, strony wielokrotnie zgłaszały skargi do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji oraz do urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające.

Po otrzymaniu przez przedsiębiorstwa pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń, przyjętego przez Komisję w dniu 26 marca 2002 r., nastąpiła wymiana kilkudziesięciu pism i faksów.

Skargi odnosiły się przede wszystkim do sposobu, w jaki udostępniano akta, a także dotyczyły w dużej mierze błędów na płytach CD-ROM przesłanych przedsiębiorstwom. Wskutek błędnego zakwalifikowania dostępności dokumentów w kilku przypadkach udostępniono dokumenty, które nie powinny być dostępne, natomiast w innych - nie udostępniono dokumentów, choć przedsiębiorstwa miały prawo wglądu do nich.

Tego rodzaju błędy nie powinny mieć miejsca, zostały jednak skorygowane w zakresie dokumentów przekazywanych przedsiębiorstwom zgodnie z ich prawem dostępu. Przedłużono również terminy, aby zapobiec w ten sposób potencjalnemu ograniczeniu prawa stron do złożenia ustnych wyjaśnień.

Uwzględniając fakt przedłużenia terminów, strony miały praktycznie dwa miesiące na odpowiedź, co jest wystarczającym okresem na przeanalizowanie faktów i przygotowanie linii obrony.

Należy pamiętać o tym, że w porównaniu do spraw z dużą liczbą stron biorących udział w praktykach ograniczających konkurencję czy też takich, w których występują wyjątkowo trudne do zinterpretowania fakty, omawiana sprawa nie jest szczególnie skomplikowana.

Należy zatem stwierdzić, że Komisja wywiązała się z obowiązku przyznania przedsiębiorstwom wystarczającego czasu na udzielenie odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń i postąpiła zgodnie z zasadami określonymi przez Sąd Pierwszej Instancji oraz Trybunał Sprawiedliwości, szczególnie ponieważ zorganizowano także spotkania wyjaśniające, podczas których strony mogły ustnie wyjaśnić i omówić pisemne odpowiedzi na zgłoszenie zastrzeżeń, oraz przedstawić dodatkowe wyjaśnienia w formie pisemnej.

2.
Spotkania wyjaśniające

Jest to szczególna sprawa w sensie proceduralnym, ponieważ postępowanie zostało wszczęte na mocy traktatu EWWiS, zgodnie z którym w formalnym spotkaniu wyjaśniającym nie uczestniczą przedstawiciele państw członkowskich. Spotkanie takie odbyło się w dniu 13 czerwca 2002 r.

Jednakże w związku z potrzebą oceny wszystkich podniesionych kwestii, a przede wszystkim tych poruszonych podczas samego spotkania wyjaśniającego, departamenty nie były w stanie przedstawić Komisji projektu decyzji końcowej przed datą wygaśnięcia traktatu EWWiS, czyli przed dniem 23 czerwca 2002 r.

W związku z powyższym w dniu 12 sierpnia 2002 r. do stron wysłano dodatkowe pisemne zgłoszenie zastrzeżeń.

Charakter tego działania był czysto techniczny; zgodnie z komunikatem Komisji dotyczącym niektórych aspektów postępowania w sprawach z zakresu konkurencji, wynikających z wygaśnięcia traktatu EWWiS, opublikowanym w dniu 26 czerwca 2002 r., w zgłoszeniu poinformowano, że dalsze postępowanie będzie prowadzone zgodnie z prawem proceduralnym określonym w traktacie WE, natomiast meritum sprawy będzie nadal oceniane zgodnie z traktatem EWWiS.

Następnie zorganizowano drugie spotkanie wyjaśniające, na które zaproszono przedstawicieli państw członkowskich. Zgodnie z zasadą określoną w art. 10 ust. 5 rozporządzenia nr 17/62 Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji przesłała im główne dokumenty dotyczące sprawy.

3.
Porównawszy teksty pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń oraz ostatecznej wersji projektu decyzji, stwierdzam, że projekt decyzji nie zawiera żadnych nowych elementów, innych niż te określone w zgłoszeniu zastrzeżeń.

Bruksela, dnia 9 grudnia 2002 r.

Serge DURANDE

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.