Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - T-Mobile NL/Tele2 NL (Sprawa M.8792).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2019.150.3

Akt nienormatywny
Wersja od: 2 maja 2019 r.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
T-Mobile NL/Tele2 NL

(Sprawa M.8792)

(2019/C 150/03)

(Dz.U.UE C z dnia 2 maja 2019 r.)

Wprowadzenie

1.
W dniu 2 maja 2018 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo Deutsche Telekom AG ("DT"), za pośrednictwem swojej pośredniej spółki zależnej T-Mobile Netherlands Holding B.V. (TMNL), w której posiada całościowy udział, przejęłoby, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2 , wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem Tele2 Netherlands Holding N.V. ("Tele2 NL") ("planowana transakcja"). Do celów niniejszego sprawozdania przedsiębiorstwa DT, TMNL i Tele2 NL zwane są łącznie "stronami".
2.
Na pierwszym etapie postępowania wyjaśniającego Komisja powzięła poważne wątpliwości co do zgodności planowanej transakcji z rynkiem wewnętrznym w odniesieniu do rynku detalicznych usług telefonii ruchomej oraz rynku usług hurtowego dostępu i usług rozpoczynania połączeń w Niderlandach. W dniu 12 czerwca 2018 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. W dniu 27 czerwca 2018 r. przedsiębiorstwo DT przedstawiło na piśmie swoje uwagi dotyczące tej decyzji.

Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń

3.
W dniu 12 września 2018 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, o czym powiadomiono przedsiębiorstwo DT tego samego dnia. Przedsiębiorstwo Tele2 NL otrzymało (zredagowaną) kopię tego dokumentu. W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisja wstępnie stwierdziła, że planowana transakcja w dużym stopniu zakłóciłaby efektywną konkurencję na znacznej części rynku wewnętrznego w rozumieniu art. 2 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw w wyniku nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na całym rynku dostaw detalicznych usług telefonii ruchomej w Niderlandach oraz w segmencie rynku dostaw detalicznych usług telefonii ruchomej na rzecz klientów prywatnych w tym państwie.
4.
Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji wyznaczyła datę 26 września 2018 r. jako ostateczny termin na odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, który został następnie przez nią przedłużony do dnia 28 września 2018 r. Strony udzieliły odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w dniu 28 września 2018 r. W swojej odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń strony zwróciły się z wnioskiem o możliwość złożenia ustnych wyjaśnień.

Dostęp do akt

5.
Po raz pierwszy strony uzyskały dostęp do akt w dniu 13 września 2018 r. Następnie przedsiębiorstwo DT wystosowało kilka zapytań dotyczących dalszego dostępu do akt Komisji. Przedsiębiorstwo DT podniosło również zarzut, że niektóre dokumenty nie umożliwiły mu sprawdzenia tego, czy występowały zmiany redakcyjne w stosunku do odpowiednich dokumentów poufnych oraz jaki był ich zakres, przez co nie mogło stwierdzić, czy istnieją powody, aby wnioskować o dalszy dostęp do informacji stanowiących podstawę sprawy.
6.
Zarówno na moje polecenie, jak i z własnej inicjatywy DG ds. Konkurencji udzieliła dalszego, ciągłego dostępu do akt w przypadku niektórych istotnych dokumentów, które zostały poddane większym lub mniejszym zmianom redakcyjnym, również w drodze ograniczonego ujawnienia niektórych informacji zewnętrznym doradcom przedsiębiorstwa DT wyłącznie w biurze danych.
7.
W decyzji z dnia 12 października 2018 r. stwierdziłem, że przedsiębiorstwo DT uzyskało dostęp do wszystkich materiałów (bezpośrednio albo przez swoich zewnętrznych doradców), do których - według mojej oceny - miało ono prawo na podstawie art. 7 decyzji 2011/695/UE.

Zainteresowane osoby trzecie

8.
Do udziału w przedmiotowym postępowaniu dopuściłem czterech konkurentów stron jako zainteresowane osoby trzecie. Każdej z tych osób dostarczono wersję pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń nieopatrzoną klauzulą poufności i wyznaczono ostateczny termin na przedstawienie uwag. Osoby te przedstawiły uwagi na piśmie i zwróciły się z wnioskiem o możliwość złożenia ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym, do którego to wniosku się przychyliłem.

Formalne spotkanie wyjaśniające

9.
Formalne spotkanie wyjaśniające odbyło się w dniu 8 października 2018 r. Wzięły w nim udziały strony, a także ich zewnętrzni doradcy prawni i ekonomiczni, zainteresowane osoby trzecie, odpowiednie służby Komisji oraz organy ds. konkurencji siedmiu państw członkowskich (Belgii, Niemiec, Francji, Włoch, Niderlandów, Finlandii i Zjednoczonego Królestwa). Strony wnioskowały o sesje zamknięte, które zostały im przyznane w odniesieniu do części ich wystąpień. W odniesieniu do spotkania wyjaśniającego nie zgłoszono żadnych problemów ani skarg proceduralnych.

Decyzja

10.
Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego Komisja stwierdza, że planowana transakcja nie zakłóciłaby w znaczący sposób efektywnej konkurencji na rynku wewnętrznym ani na jego znacznej części. W decyzji uznaje się zatem, że planowana transakcja jest zgodna z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG.

Wniosek

11.
Ogólnie rzecz biorąc, uważam, że w toku całego postępowania wyjaśniającego przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych.

Bruksela, dnia 16 listopada 2018 r.

Joos STRAGIER
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1) ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.