Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa AT.40023 - Transgraniczny dostęp do telewizji kodowanej - Zobowiązania Sky, Disney, NBCUniversal, Sony Pictures i Warner Bros.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2019.132.5

Akt nienormatywny
Wersja od: 9 kwietnia 2019 r.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1  sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 2

Sprawa AT.40023 - Transgraniczny dostęp do telewizji kodowanej

Zobowiązania Sky, Disney, NBCUniversal, Sony Pictures i Warner Bros.

(2019/C 132/05)

(Dz.U.UE C z dnia 9 kwietnia 2019 r.)

1)
Niniejsze sprawozdanie dotyczy projektu decyzji w sprawie zobowiązań zgodnie z art. 9 rozporządzenia nr 1/2003 3  ("projekt decyzji"). Projekt decyzji skierowany jest do Universal Studios International B.V., Universal Studios Limited i Comcast Corporation (łącznie "NBCUniversal"), CPT Holdings Inc., Colgems Productions Limited i Sony Corporation (łącznie "Sony Pictures"), Warner Bros. International Television Distribution Inc. i Warner Media LLC (łącznie "Warner Bros."), The Walt Disney Company i The Walt Disney Company Limited (łącznie "Disney") oraz Sky UK Limited i Sky Limited 4  (łącznie "Sky"). NBCUniversal, Sony Pictures, Warner Bros. i Disney określa się dalej łącznie jako "Studia".
2)
Jest to drugie sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w kontekście sprawy AT.40023. Pierwsze sprawozdanie końcowe dotyczyło decyzji Komisji z dnia 26 lipca 2016 r. 5  ("decyzja w sprawie Paramount"), na mocy której przyjęto zobowiązania Paramount Pictures International Limited (dawniej Viacom Global (Netherlands) B.V.) i Viacom Inc. (łącznie "Paramount Pictures") 6 .
3)
Sprawa AT.40023 dotyczy klauzul ("klauzule będące przedmiotem sprawy") zawartych w niektórych dwustronnych umowach licencyjnych między, z jednej strony Sky, a z drugiej strony, Studiami, Twentieth Century Fox Telecommunications International Inc. (łącznie z Twenty-First Century Fox Inc., "Fox" 7 ) i Paramount Pictures. Niektóre klauzule będące przedmiotem sprawy nakładają na Sky zakaz lub ograniczenie świadczenia detalicznych usług telewizji kodowanej w odpowiedzi na spontaniczne wnioski ze strony klientów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego ("EOG"), ale poza Zjednoczonym Królestwem i Irlandią. Pozostałe klauzule będące przedmiotem sprawy wymagają, aby NBCUniversal, Sony Pictures, Warner Bros., Fox lub Paramount Pictures nakładały na nadawców telewizji kodowanej mających siedzibę na terytorium EOG, ale poza Zjednoczonym Królestwem i Irlandią, zakaz lub ograniczenie świadczenia ich usług w odpowiedzi na spontaniczne wnioski ze strony klientów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę w Zjednoczonym Królestwie i Irlandii.
4)
W dniu 23 lipca 2015 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, w którym wyraziła wstępną opinię, że stosując klauzule będące przedmiotem sprawy Universal Studios International B.V., Comcast Corporation, Disney, Sony Pictures, Warner Bros., Fox, Paramount Pictures i Sky ("adresaci pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń") naruszają art. 101 Traktatu i art. 53 Porozumienia EOG.
5)
Wszyscy adresaci pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń otrzymali dostęp do akt Komisji w dniach 3-5 sierpnia 2015 r. W wyniku korespondencji z Sony dotyczącej jego wniosku o uzyskanie dostępu do informacji stanowiących podstawę oceny wstępnej zawartej w pkt 267 pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń DG ds. Konkurencji dostarczyła każdemu adresatowi pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń pełen tekst przypisu 132 pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. Żaden z adresatów pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń nie zwrócił się do mnie w tej kwestii.
6)
W dniu 16 grudnia 2015 r., w wyniku korespondencji ze Sky, Warner Bros. i Fox, DG ds. Konkurencji udzieliła dostępu do nieopatrzonych klauzulą poufności wersji określonych części pisemnych odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń pozostałych adresatów pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń.
7)
Po rozważeniu w szczególności wniosków ze strony Sky, Fox, Warner Bros. i NBCUniversal DG ds. Konkurencji udzieliła adresatom pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń dostępu do nieopatrzonych klauzulą poufności wersji pisemnych uwag zainteresowanych osób trzecich 8 . Wszyscy adresaci pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń mieli możliwość przedstawienia uwag na piśmie w odniesieniu do wspomnianych uwag.
8)
Wszyscy adresaci pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń odpowiedzieli na piśmie na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w terminie lub, w stosownych przypadkach, w przedłużonym terminie ustalonym przez DG ds. Konkurencji i wystąpili o możliwość złożenia ustnych wyjaśnień 9 .
9)
Spotkanie wyjaśniające miało miejsce w ciągu trzech dni - w dniach 18-20 stycznia 2016 r. W spotkaniu wyjaśniającym wzięli udział wszyscy adresaci pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń oraz 11 zainteresowanych osób trzecich.
10)
Decyzja z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie Paramount nadała moc prawnie wiążącą zobowiązaniom zaproponowanym przez Paramount Pictures, aby rozwiać wątpliwości wyrażone przez Komisję w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń. W dniu 12 stycznia 2018 r. Komisja formalnie zamknęła postępowanie w sprawie AT.40023 w zakresie, w jakim dotyczyło ono Paramount Pictures.
11)
W dniu 12 stycznia 2018 r., w następstwie zmian w strukturze korporacyjnej NBCUniversal, Komisja wszczęła postępowanie na podstawie art. 2 ust. 1 rozporządzenia nr 773/2004 przeciwko Universal Studios Limited. W tym samym dniu Komisja przyjęła uzupełniające pisemne zgłoszenie zastrzeżeń skierowane do NBCUniversal, w którym doszła do wstępnego wniosku, że stosując klauzule będące przedmiotem sprawy NBCUniversal narusza art. 101 Traktatu i art. 53 Porozumienia EOG. NBCUniversal odpowiedział w wyznaczonym terminie na piśmie na wspomniane uzupełniające zgłoszenie zastrzeżeń i nie złożył wniosku o skorzystanie z prawa do złożenia ustnych wyjaśnień.
12)
Również w dniu 12 stycznia 2018 r. Komisja przyjęła pismo przedstawiające okoliczności faktyczne skierowane do Studiów, Fox i Sky (łącznie "adresaci pisma przedstawiającego okoliczności faktyczne") informujące ich o dalszych dowodach, na których Komisja nie opierała się wyraźnie w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń ani uzupełniającym pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń, ale które mogą być istotne dla poparcia wstępnych wniosków zawartych w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń i uzupełniającym pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń.
13)
Po wydaniu pisma przedstawiającego okoliczności faktyczne Komisja przyznała adresatom pisma przedstawiającego okoliczności faktyczne dodatkowy dostęp do akt w sprawie AT.40023. Niektóre wnioski o dalszy dostęp do akt odesłano do mnie. Przyznałem zgodę na część tych wniosków i odrzuciłem resztę.
14)
W wyniku wydania pisma przedstawiającego okoliczności faktyczne niektóre zainteresowane osoby trzecie złożyły wniosek o dostęp do wersji nieopatrzonej klauzulą poufności tego dokumentu w celu przedstawienia uwag. Odrzuciłem te wnioski, ponieważ DG ds. Konkurencji poinformowała już zainteresowane osoby trzecie o charakterze i przedmiocie postępowania (których pismo przedstawiające okoliczności faktyczne nie zmieniło) i przedstawiły już one swoje uwagi.
15)
W dniu 25 października 2018 r. Disney przedstawił zobowiązania, aby rozwiać wątpliwości wyrażone przez Komisję w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń ("początkowe zobowiązania Disneya").
16)
W dniu 9 listopada 2018 r., zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003, Komisja opublikowała zawiadomienie ("pierwsze zawiadomienie"), w którym streściła sprawę i podsumowała początkowe zobowiązania Disneya oraz wezwała strony trzecie do przedstawienia uwag na temat tych zobowiązań w terminie jednego miesiąca od daty publikacji pierwszego zawiadomienia 10 .
17)
W dniach 12 i 13 grudnia 2018 r. NBCUniversal, Sony Pictures, Warner Bros. i Sky przedstawiły zobowiązania, aby rozwiać wątpliwości wyrażone przez Komisję w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń i uzupełniającym pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń.
18)
W dniu 21 grudnia 2018 r. Komisja opublikowała drugie zawiadomienie, w którym streściła sprawę i podsumowała zobowiązania zaproponowane przez NBCUniversal, Sony Pictures, Warner Bros. i Sky oraz wezwała strony trzecie do przedstawienia uwag na temat tych zobowiązań w terminie jednego miesiąca od daty publikacji tego drugiego zawiadomienia 11 .
19)
Komisja otrzymała uwagi od 10 respondentów na temat początkowych zobowiązań przedstawionych przez Disneya i zobowiązań przedstawionych przez NBCUniversal, Sony Pictures, Warner Bros. i Sky.
20)
W dniu 5 lutego 2019 r. Disney doprecyzował niektóre aspekty swoich zobowiązań.
21)
W projekcie decyzji stwierdza się, iż w świetle zmienionych zobowiązań Disneya i zobowiązań przedstawionych przez NBCUniversal, Sony Pictures, Warner Bros. i Sky nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań względem Studiów i Sky i że w związku z tym, nie naruszając przepisów art. 9 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, postępowanie przeciwko Studiom i Sky powinno zostać zamknięte.
22)
Ogólnie uważam, że przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych. Bruksela, dnia 26 lutego 2019 r.

Wouter WILS

1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji Przewodniczącego Komisji Europejskiej 2011/695/UE z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji Przewodniczącego Komisji Europejskiej 2011/695/UE z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1) ("rozporządzenie nr 1/2003").
4 Sky Limited występowało wcześniej jako Sky Plc.
5 Decyzja Komisji z dnia 26 lipca 2016 r. dotycząca postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 53 Porozumienia EOG (sprawa AT.40023 - Transgraniczny dostęp do telewizji kodowanej), C(2016) 4740 final.
6 Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Transgraniczny dostęp do telewizji kodowanej - zobowiązania przedsiębiorstwa Paramount (AT.40023) (Dz.U. C 437 z 25.11.2016, s. 3).
7 W dniu 14 grudnia 2017 r. Disney ogłosił zawarcie umowy w sprawie nabycia całego lub prawie całego kapitału spółki Twenty-First Century Fox Inc., która ostatecznie posiadała cały lub prawie cały kapitał Twentieth Century Fox Telecommunications International Inc. Zakończenie transakcji nabycia jest obecnie w toku.
8 W sprawie AT.40023 stwierdziłem istnienie 26 zainteresowanych osób trzecich: ANICA, Associazione Nazionale Industrie Cinemato-grafiche Audiovisive Multimediali; APA, Asociace Producentů v audiovizi, z.s; Association des Producteurs de Cinéma; BEUC, Europejska Organizacja Konsumentów; BT Group plc; C More Entertainment; Danish Producers' Association; DTS, Distribuidora de Televisión Digital S.A.; EFADs, European Film Agency Directors Association; European Producers Club; Groupe Canal+; FAMA, Fachverband der Film- und Musikindustrie; FAPAE; Film Producers Netherlands; KIPA, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych; La Liga, Liga Nacional de Fútbol Profesional; Polski Instytut Sztuki Filmowej; Producers Alliance for Cinema and Television Limited; ProSiebenSat.1 Media SE; Spitzenorganisation der Filmwirtschaft e.V.; Swedish Film & TV Producers Association; The British Film Institute; The Football Association Premier League Limited; UPFF, Union des Producteurs Francophones de Films; VOFTP, Vlaamse Onafhankelijke Film & Televisie Producenten oraz Zentropa.
9 Wyjątkiem był Sky Plc, który nie odpowiedział na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń.
10 Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40023 - Transgra-niczny dostęp do telewizji kodowanej (Dz.U. C 403 z 9.11.2018, s. 17).
11 Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40023 - Trans-graniczny dostęp do telewizji kodowanej (Dz.U. C 460 z 21.12.2018, s. 32).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.