Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa M.8228 - Facebook/WhatsApp.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2017.286.4

Akt nieoceniany
Wersja od: 30 sierpnia 2017 r.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
Sprawa M.8228 - Facebook/WhatsApp

(2017/C 286/05)

(Dz.U.UE C z dnia 30 sierpnia 2017 r.)

1.
Niniejsze sprawozdanie dotyczy projektu decyzji ("projekt decyzji"), która ma zostać wydana na podstawie art. 14 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 2  (rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw). W projekcie decyzji sformułowano ogólną konkluzję, że w toku sprawy M.7217 - Facebook/WhatsApp przedsiębiorstwo Facebook, Inc. przekazując co najmniej nieumyślnie nieprawidłowe lub wprowadzające w błąd informacje w (i) zgłoszeniu planowanej koncentracji na podstawie art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw (zgłoszenie) oraz (ii) odpowiedzi na wniosek o udzielenie informacji zgodnie z art. 11 ust. 2 tego rozporządzenia, naruszyło odpowiednio art. 14 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Projekt decyzji jest skierowany do przedsiębiorstwa Facebook Inc. i przedsiębiorstwa Facebook Ireland Limited (zwanych dalej łącznie "Facebook").
2.
Sprawa M.7217 - Facebook/WhatsApp dotyczyła planowanej koncentracji ("transakcja"), w drodze której przedsiębiorstwo Facebook Inc. miało przejąć wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem WhatsApp Inc. (zwanym dalej "WhatsApp"). Decyzją z dnia 3 października 2014 r. Komisja zatwierdziła transakcję na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Transakcja została zakończona w dniu 6 października 2014 r.
3.
W dniu 30 czerwca 2016 r. przedsiębiorstwo Facebook Inc. złożyło w Komisji dokument, który odnosił się do pewnych planowanych udoskonaleń produktów opierających się "na swoistym dopasowywaniu użytkowników Facebooka i WhatsApp, które nie było szeroko rozpowszechnione w 2014 r.".
4.
W dniu 28 lipca 2016 r. Komisja zażądała informacji od Facebooka i WhatsApp w drodze decyzji na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Motywy tej decyzji wskazywały między innymi na to, że Komisja była zaniepokojona faktem, że przedsiębiorstwo Facebook Inc. mogło przekazać umyślnie lub nieumyślnie nieprawidłowe lub wprowadzające w błąd informacje w zgłoszeniu oraz w odpowiedzi na wniosek o udzielenie informacji z dnia 18 września 2014 r. dotyczące możliwości dopasowywania użytkowników Facebooka i WhatsApp. Facebook odpowiedział na wniosek pismem z dnia 3 sierpnia 2016 r., które zostało uzupełnione dokumentami wewnętrznymi przekazanymi w dniach 8 i 12 sierpnia 2016 r.
5.
W dniu 11 sierpnia 2016 r. Komisja skierowała do Facebooka drugi wniosek o udzielenie informacji na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, na który Facebook udzielił odpowiedzi w dniu 16 sierpnia 2016 r.
6.
W dniu 7 września 2016 r. Facebook przekazał Komisji dokument, w którym podsumował treść uprzednio złożonych pism i określił stanowisko Facebooka dotyczące przekazania Komisji wprowadzających w błąd informacji.
7.
Na trzeci wniosek o udzielenie informacji z dnia 3 października 2016 r. Facebook udzielił odpowiedzi w dniach 19 i 24 października 2016 r.
8.
W piśmie z dnia 29 września 2016 r. i na spotkaniu poświęconym bieżącej sytuacji w prowadzonej sprawie w dniu 15 grudnia 2016 r. Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji (DG ds. Konkurencji) poinformowała Facebook o toczącym się badaniu, dla którego powstało nowe dossier (M.8228), zawierające korespondencję ze sprawy M.7217 między (i) służbami Komisji; oraz (ii) Facebookiem lub WhatsApp.
9.
W dniu 20 grudnia 2016 r. Komisja skierowała do Facebooka pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisja przedstawiła wstępną ocenę w sprawie M.7217 - Facebook/WhatsApp, zgodnie z którą przedsiębiorstwo Facebook Inc. umyślnie lub co najmniej nieumyślnie przekazało nieprawidłowe lub wprowadzające w błąd informacje w (i) swoim zgłoszeniu złożonym na podstawie art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw; i (ii) odpowiedzi z dnia 23 września 2014 r. na wniosek o udzielenie informacji z dnia 18 września 2014 r. na podstawie art. 11 ust. 2 tego rozporządzenia. W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisja również przedstawiła swoje wstępne stanowisko, zgodnie z którym na przedsiębiorstwo Facebook Inc. należy nałożyć grzywny zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
10.
Na wniosek Facebooka DG ds. Konkurencji przedłużyła dwukrotnie okres na udzielenie odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń.
11.
W dniu 14 marca 2017 r. Facebook przedstawił pisemne uwagi w sprawie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. Uwagi te zostały przedstawione w ramach procedury współpracy i były uzależnione od pewnych warunków określonych w samych uwagach. W pisemnych uwagach Facebook przyznał, że w toku sprawy M.7217 przedstawił Komisji nieprawidłowe lub wprowadzające w błąd informacje i że dopuścił się niedbalstwa. W pisemnych uwagach Facebook wskazał, że nie zamierza ubiegać się o przeprowadzenie spotkania wyjaśniającego lub uzyskanie dostępu do akt Komisji.
12.
Ponadto w projekcie decyzji wskazuje się między innymi na to, że przy określaniu kwoty grzywien chęć współpracy wykazana przez Facebook w sprawie M.8228 może być uznana za okoliczności łagodzące.
13.
Nie otrzymałem wniosków ani skarg dotyczących postępowania.
14.
Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałem, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których przedsiębiorstwo Facebook miało możliwość przedstawienia swojego stanowiska. Stwierdzam, że tak istotnie jest.
15.
Ogólnie uważam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych.

Bruksela, dnia 12 maja 2017 r.

Wouter WILS
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji Przewodniczącego Komisji Europejskiej 2011/695/UE z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.