Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - COMP/39.592 - Standard & Poor's.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.31.7

Akt nienormatywny
Wersja od: 4 lutego 2012 r.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające(1)

COMP/39.592 - Standard & Poor's

(2012/C 31/04)

(Dz.U.UE C z dnia 4 lutego 2012 r.)

Projekt decyzji Komisji w sprawie zobowiązań na mocy art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 dotyczy Standard & Poor's, spółki zależnej The McGraw-Hill Companies, Inc. Standard & Poor's, jako jedynej wyznaczonej amerykańskiej agencji numerującej, która rzekomo nadużyła swojej pozycji dominującej w rozumieniu art. 102 TFUE poprzez pobieranie niesłusznych opłat za posługiwanie się amerykańskimi kodami ISIN (międzynarodowe numery identyfikacyjne papierów wartościowych) w EOG. Kody ISIN to numery identyfikacyjne papierów wartościowych niezbędne dla szeregu operacji takich jak komunikacja międzybankowa, rozliczenia i rozrachunki, przechowywanie papierów wartościowych, sprawozdawczość do odpowiednich organów oraz zarządzanie danymi referencyjnymi.

Postępowanie wobec Standard & Poor's wszczęto w następstwie wspólnej skargi złożonej przez Europejską Agencję ds. Zarządzania Funduszami i Aktywami (EFAMA) oraz inne stowarzyszenia.

W dniu 6 stycznia 2009 r. Komisja wszczęła postępowanie w celu podjęcia decyzji na mocy rozdziału III rozporządzenia (WE) nr 1/2003(2) i w dniu 13 listopada 2009 r. przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. Przedsiębiorstwo Standard & Poor's wprawdzie nie zgodziło się z wstępnymi ustaleniami, lecz dnia 7 kwietnia 2011 r. zaproponowało szereg zobowiązań, aby uwzględnić zastrzeżenia Komisji dotyczące konkurencji. Przedsiębiorstwo zaproponowało, że zniesie wszystkie opłaty nakładane na pośrednich użytkowników końcowych amerykańskich kodów ISIN. W odniesieniu do użytkowników bezpośrednich przedsiębiorstwo Standard & Poor's zobowiązało się, że będzie udostępniać informacje o wpisie do rejestru amerykańskich kodów ISIN oddzielnie, a nie razem z innymi danymi o wartości dodanej. Początkową cenę tej usługi określono na poziomie 15.000 USD rocznie.

Dnia 14 maja 2011 r. na mocy art. 27 ust. 4 Komisja opublikowała streszczenie sprawy i główną treść zobowiązań w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Komisja zaprosiła zainteresowane osoby trzecie do zgłaszania uwag. Po otrzymaniu kilku odpowiedzi, w szczególności od użytkowników końcowych, poinformowała Standard & Poor's o otrzymanych uwagach. W ich świetle we wrześniu 2011 r. przedsiębiorstwo przedstawiło ostateczną zrewidowaną wersję zobowiązań.

Komisja poinformowała skarżących o zrewidowanych zobowiązaniach, po czym wycofali oni swoją skargę.

Komisja doszła obecnie do wniosku, że bez uszczerbku dla art. 9 ust. 2 należy zamknąć postępowanie.

Urzędnik przeprowadzający spotkanie wyjaśniające nie otrzymał żadnych innych wniosków ani uwag dotyczących omawianej sprawy ani od przedsiębiorstwa Standard & Poor's, ani od osób trzecich.

W związku z powyższym stwierdzam, że w przedmiotowej sprawie prawo stron do złożenia wyjaśnień było przestrzegane.

Bruksela dnia 26 października 2011 r.

Michael ALBERS
______

(1) Na mocy art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29).

(2) W dalszej części tekstu wszystkie artykuły odnoszą się do rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.