Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa COMP/39.315 - ENI.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2010.352.6

Akt nienormatywny
Wersja od: 23 grudnia 2010 r.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające(1)

Sprawa COMP/39.315 - ENI

(2010/C 352/09)

(Dz.U.UE C z dnia 23 grudnia 2010 r.)

Kontekst

Przedmiotowa sprawa dotyczy sposobu postępowania przedsiębiorstwa ENI Spa (zwanego dalej "ENI") na rynkach przesyłu i dostaw gazu we Włoszech. Zgodnie ze wstępnymi wnioskami Komisji ENI mogło nadużyć pozycji dominującej w rozumieniu art. 102 TFUE, stosując złożoną strategię polegającą na odmowie przyznania dostępu do infrastruktury przesyłowej gazu transportowanego do Włoch, tzn. do gazociągów TAG, TENP oraz Transitgas, nad którymi sprawowało kontrolę wspólnie z innymi przedsiębiorstwami. Wspomniana strategia mogła być realizowana poprzez odmowę udzielenia konkurentom zgody na wykorzystanie mocy dostępnych w sieci przesyłowej (zawłaszczanie mocy przesyłowych), przyznawanie dostępu w sposób ograniczający jego użyteczność (degradacja mocy przesyłowych) oraz ograniczenie inwestycji w należący do przedsiębiorstwa system gazociągów międzynarodowych z powodów strategicznych (niedoinwestowanie podyktowane względami strategicznymi).

Procedura

W niniejszej sprawie Komisja wszczęła dochodzenie z urzędu: postępowanie rozpoczęła w 2007 r. w następstwie przeprowadzonej inspekcji oraz kolejnych działań dochodzeniowych. W dniu 6 marca 2009 r. przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, o którym poinformowała ENI.

Po otrzymaniu powiadomienia o pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń ENI otrzymało dostęp do akt w formie płyt DVD. ENI podniosło wówczas szereg kwestii proceduralnych dotyczących dostępu do akt. Przede wszystkim ENI miało zastrzeżenia do sposobu, w jaki potraktowano znajdujące się w aktach informacje o charakterze poufnym: ENI uznało, że zbyt duża liczba zmian redakcyjnych w dokumentach oraz pozbawione wartości informacyjnej streszczenia uniemożliwiają pełne zrozumienie ich treści. W konsekwencji pomiędzy kwietniem a wrześniem 2009 r. ENI wielokrotnie wnioskowało o dodatkowy dostęp do dokumentów, zwłaszcza dokumentów pochodzących od ww. wspólnie kontrolowanych przedsiębiorstw przesyłu gazu. Niektóre wnioski o dostęp zostały przyjęte, większość jednak została odrzucona. Niemniej jednak w celu zapewnienia ENI pełniejszego dostępu do zredagowanych informacji przekazanych przez wspólnie kontrolowane podmioty zastosowano procedurę biura danych z udziałem przedsiębiorstw, które wyraziły na to zgodę.

Ściśle związane z wnioskami ENI o dodatkowy dostęp do akt były również jej wielokrotne żądania przedłużenia terminu na udzielenie odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. Termin ten przedłużyłem, m.in. po to, aby przeprowadzić procedurę biura danych oraz odnieść się do wszystkich wniosków ENI o ujawnienie informacji, w których wprowadzono zmiany redakcyjne.

Na trzy dni przed spotkaniem wyjaśniającym dopuściłem jako zainteresowaną osobę trzecią jedno przedsiębiorstwo zajmujące się przesyłem gazu.

Spotkanie wyjaśniające odbyło się w dniu 27 listopada 2009 r. Osoba trzecia, która jako jedyna w tym charakterze została dopuszczona do udziału w postępowaniu, nie wzięła w nim udziału.

Zobowiązania oraz projekt decyzji

W odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń oraz w czasie ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym ENI zakwestionowało, że domniemane praktyki budzą zastrzeżenia w związku z konkurencją. Niemniej jednak w następstwie spotkania wyjaśniającego ENI podjęło rozmowy ze służbami Komisji na temat możliwych zobowiązań, pozwalających usunąć zastrzeżenia wyrażone w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń. W odpowiedzi na przedstawione zastrzeżenia w dniu 4 lutego 2010 r. ENI przedstawiło Komisji swoje zobowiązania. ENI zaproponowało, że zbędzie swoje udziały w przedsiębiorstwach związanych z gazociągami TENP, Transitgas oraz TAG odpowiedniemu nabywcy, który jest niezależny od ENI i niepowiązany z nim, i w stosunku do którego na pierwszy rzut oka brak zastrzeżeń w zakresie konkurencji. W odniesieniu do TAG w zobowiązaniach przewidziano w pierwszej kolejności zbycie udziałów na rzecz podmiotu publicznego kontrolowanego przez rząd włoski.

W dniu 5 marca 2010 r., zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003(2), Komisja opublikowała w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zawiadomienie podsumowujące zastrzeżenia i zobowiązania oraz wzywające zainteresowane osoby trzecie do przedstawienia swoich uwag w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji. Otrzymano w sumie 14 odpowiedzi: od podmiotów świadczących usługi przesyłowe, kilku zintegrowanych pionowo przedsiębiorstw zajmujących się przesyłem gazu oraz dwóch organów regulacji.

Komisja poinformowała ENI o wynikach testu rynkowego. W odpowiedzi na uwagi osób trzecich w dniu 10 maja 2010 r. ENI przesłało pewne wyjaśnienia. W następstwie dalszej wymiany korespondencji z Komisją w dniu 8 lipca 2010 r. ENI przedstawiło zmienioną wersję zobowiązań.

Komisja doszła obecnie do wniosku, że w świetle zmienionych zobowiązań należy zamknąć postępowanie w drodze decyzji przewidzianej w art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

ENI oświadczyło, że otrzymało odpowiedni dostęp do informacji uznanych przez nie za niezbędne do zaproponowania zobowiązań w odpowiedzi na zastrzeżenia wyrażone przez Komisję.

Urzędnik przeprowadzający spotkanie wyjaśniające nie otrzymał żadnych innych wniosków ani uwag dotyczących omawianej sprawy ani od strony ani od osób trzecich.

W związku z powyższym stwierdzam, że w niniejszej sprawie prawo do złożenia wyjaśnień zostało zachowane.

Bruksela dnia 13 września 2010 r.

Michael ALBERS

______

(1) Zgodnie z art. 15 i 16 decyzji Komisji (2001/462/WE, EWWiS) z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień urzędników prowadzących spotkania wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 162 z 19.6.2001, s. 21).

(2) W dalszej części tekstu wszystkie artykuły odnoszą się do rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.