Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa COMP/39.351 - Swedish Interconnectors.
Dz.U.UE.C.2010.142.27
Akt nienormatywnySprawa COMP/39.351 - Swedish Interconnectors
(2010/C 142/07)
(Dz.U.UE C z dnia 1 czerwca 2010 r.)
Projekt decyzji przedstawionej przez Komisję dotyczy domniemanego naruszenia art. 102 TFUE przez spółkę Svenska Kraftnät (zwaną dalej "SvK"), szwedzkiego operatora systemu przesyłowego.
W decyzji przedstawiono zastrzeżenia, że SvK mogła nadużyć pozycji dominującej na szwedzkim rynku przesyłu energii elektrycznej, gdy przewidując zatory wewnątrz szwedzkiego systemu przesyłowego, ograniczała przepustowość szwedzkich połączeń wzajemnych. Traktując odmiennie prośby o przesył energii elektrycznej na potrzeby konsumpcji w Szwecji i prośby o przesył energii na potrzeby eksportu, SvK mogła w sztuczny sposób doprowadzić do fragmentacji rynku i uniemożliwić użytkownikom przemysłowym oraz pozostałym użytkownikom spoza Szwecji czerpanie korzyści wynikających z rynku wewnętrznego.
Badanie rozpoczęto w czerwcu 2006 r. na skutek skargi złożonej przez Dansk Energi, organizację duńskich przedsiębiorstw energetycznych. W dniu 1 kwietnia 2009 r. Komisja wszczęła postępowanie, a w dniu 25 czerwca 2009 r. przyjęła wstępną ocenę na mocy art. 9 ust. 1 rozporządzenia WE nr 1/2003(2). W dniu 4 września 2009 r. w odpowiedzi na wstępną ocenę SvK przedstawiło zobowiązania.
Pierwotnie SvK zobowiązało się, że dokona podziału szwedzkiego systemu przesyłowego na przynajmniej dwie strefy (ang. bidding zones) najpóźniej do dnia 1 lipca 2011 r. Od momentu uruchomienia tych stref SvK będzie zarządzać zatorami w systemie krajowym, nie zmniejszając możliwości obrotu energią na połączeniach wzajemnych. Zasada ta wyjątkowo nie będzie obowiązywać w odniesieniu do korytarza na zachodnim wybrzeżu, gdzie SvK zobowiązuje się wybudować i uruchomić nową linię przesyłową 400 kV. W okresie przejściowym (pomiędzy podaniem do wiadomości decyzji o zobowiązaniach a datą uruchomienia stref) SvK zobowiązuje się zarządzać zatorami, wykorzystując dostępne zasoby regulacyjne, umożliwiające rozwiązanie problemu w drodze wymiany kompensacyjnej. Przedstawione zobowiązania są wiążące dla SvK przez okres 10 lat od daty wejścia w życie wymienionej decyzji.
W dniu 6 października 2009 r., zgodnie z art. 27 ust. 4, Komisja opublikowała zawiadomienie, w którym podsumowano zastrzeżenia i zobowiązania, oraz wezwała zainteresowane osoby trzecie do przedstawienia odnośnych uwag w ciągu jednego miesiąca od daty jego publikacji. Otrzymano 57 odpowiedzi przedstawionych przez zainteresowane osoby. Komisja poinformowała SvK o wynikach testu rynkowego. W odpowiedzi SvK przedstawiła zmienioną wersję zobowiązań.
Komisja doszła obecnie do wniosku, że w świetle ostatnich zobowiązań zaproponowanych przez SvK i bez uszczerbku dla art. 9 ust. 2 należy zamknąć postępowanie.
SvK oświadczyło Komisji, że otrzymało odpowiedni dostęp do informacji uznanych przez siebie za niezbędne do zaproponowania zobowiązań w odpowiedzi na zastrzeżenia wyrażone przez Komisję. Urzędnik przeprowadzający spotkanie wyjaśniające nie otrzymał żadnych innych wniosków ani oświadczeń dotyczących omawianej sprawy ani od SvK, ani od osób trzecich.
W związku z powyższym stwierdzam, że w niniejszej sprawie prawo do złożenia wyjaśnień zostało zachowane.
Bruksela dnia 25 marca 2010 r.
Michael ALBERS
______
(1) Zgodnie z art. 15 i 16 decyzji Komisji 2001/462/WE, EWWiS z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień urzędników przeprowadzających spotkania wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji - Dz.U. L 162 z 19.6.2001, s. 21.
(2) W dalszej części tekstu wszystkie artykuły odnoszą się do rozporządzenia (WE) nr 1/2003.