Sprawozdanie końcowe funkcjonariusza ds. przesłuchań w sprawie COMP/M.2139 - Bombardier/Adtranz.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2005.321.2

Akt nienormatywny
Wersja od: 16 grudnia 2005 r.

Sprawozdanie końcowe funkcjonariusza ds. przesłuchań w sprawie COMP/M.2139 - Bombardier/Adtranz

(zgodnie z art. 15 i 16 decyzji Komisji (2001/462/WE, EWWiS) z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień funkcjonariuszy ds. przesłuchań w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji - Dz.U. L 162 z 19.6.2001, str. 21)

(2005/C 321/02)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 16 grudnia 2005 r.)

W dniu 3 kwietnia 2001 r. Komisja uznała koncentrację, za pomocą której przedsiębiorstwo Bombardier Inc uzyskało na mocy art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (EWG) nr 4046/89 wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem DaimlerChrysler Rail Systems GmbH (Adtranz), za zgodną ze wspólnym rynkiem oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG. Uznanie powyższej zgodności uzależnione jest od spełnienia kilku warunków i zobowiązań.

Jeden z warunków dotyczył austriackiego przedsiębiorstwa Elin EBG Traction ("ETR"), spółki zależnej przedsiębiorstwa VA Tech AG, które jest dostawcą technologii napędowych dla, między innymi, pociągów regionalnych i tramwajów/lekkich pojazdów kolejowych. Po rozdzieleniu powiązań strukturalnych ETR z Bombardier, koniecznym dla uznania zaproponowanego połączenia za zgodne ze wspólnym rynkiem, trzeba było zapewnić ETR odpowiednią ilość zleceń, by umożliwić przedsiębiorstwu gospodarcze przetrwanie. Dlatego też Bombardier musiał zawrzeć wspólne porozumienie o rozwoju z ETR w celu realizacji mającej trwać do 2006 r. współpracy tych dwóch przedsiębiorstw w związku z tramwajem "CityRunner typu Linz", dla którego ETR dostarcza trakcji elektrycznych.

Uzasadnienie dla istnienia powyższego zobowiązania prawdopodobnie wkrótce wygaśnie: Siemens zaproponował przejęcie wyłącznej kontroli nad przedsiębiorstwem VA Tech, wskutek czego uzyskałby również kontrolę nad ETR. Dlatego też ze względu na zbliżające się zmiany w strukturze finansowej ETR, nie potrzebuje ono już dla gospodarczego przetrwania zamówień zabezpieczających od Bombardier. W konsekwencji nie istnieje już konieczność narzucania przedsiębiorstwu Bombardier warunku zaopatrywania CityRunner typu Linz w trakcje elektryczne produkowane przez ETR, jeżeli Siemens przejąłby wyłączną kontrolę nad ETR.

Pod warunkiem wejścia w życie decyzji zatwierdzającej w sprawie COMP/M.3653 Siemens/VA Tech oraz realizacji przyjętego w tej decyzji przejęcia przez Siemens wyłącznej kontroli nad VA Tech, bieżący projekt decyzji zawiera propozycję unieważnienia wyżej wymienionego zobowiązania nałożonego na Bombardier zgodnie z art. 8 ust. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 4046/2004.

Ze względu na fakt, że projekt decyzji przewiduje jedynie zwolnienie Bombardier z zobowiązania, oraz że Siemens pismem z dnia 16 czerwca 2005 r. wyraźnie rezygnuje z wszelkich praw, które mogłyby wypływać z tego zobowiązania, niniejsza sprawa nie wymaga specjalnych uwag dotyczących prawa do ustnego złożenia wyjaśnień.

Bruksela, dnia 30 czerwca 2005 r.

Serge DURANDE

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.