Sprawozdanie finansowe Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za rok budżetowy 2012.
Dz.U.UE.C.2013.288.1
Akt nienormatywny(2013/C 288/01)
(Dz.U.UE C z dnia 4 października 2013 r.)
Zatwierdzenie ostatecznej wersji sprawozdania finansowego Trybunału Obrachunkowego za rok 2012
Roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za rok 2012 zostało sporządzone zgodnie z rozporządzeniem finansowym mającym zastosowanie do budżetu ogólnego oraz z przyjętymi przez księgowego Komisji zasadami rachunkowości, do których stosowania zobowiązane są wszystkie instytucje, agencje i wspólne przedsięwzięcia/przedsiębiorstwa.
Potwierdzam niniejszym, iż jestem odpowiedzialny za przygotowanie i przedstawienie rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Trybunału Obrachunkowego zgodnie z art. 68 rozporządzenia finansowego.
Wszystkie informacje niezbędne do sporządzenia sprawozdania finansowego prezentującego aktywa i pasywa Europejskiego Trybunału Obrachunkowego oraz wykonanie budżetu otrzymałem od urzędnika zatwierdzającego, który zapewnił mnie o wiarygodności przekazanych informacji.
Niniejszym poświadczam, że opierając się na wyżej wymienionych informacjach oraz kontrolach, które uznałem za konieczne przed podpisaniem sprawozdania finansowego, uzyskałem wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe rzetelnie przedstawia sytuację finansową, wyniki transakcji oraz przepływy pieniężne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego we wszystkich istotnych aspektach.
Luksemburg, dnia 31 maja 2013 r.
Isidoro RODRÍGUEZ DE LAS PARRAS | |
Księgowy Europejskiego Trybunału Obrachunkowego |
SPRAWOZDANIE Z BADANIA
Do kierownictwa
Do kierownictwa
Zbadaliśmy załączone sprawozdanie finansowe Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, obejmujące bilans na dzień 31 grudnia 2012 r., rachunek wyniku ekonomicznego, rachunek przepływów pieniężnych oraz zestawienie zmian w aktywach netto za rok budżetowy zakończony tego dnia, a także podsumowanie znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informację dodatkową. Sprawozdanie to znajduje się na s. 4-16.
Odpowiedzialność kierownictwa ETO za sprawozdanie finansowe
Kierownictwo jest odpowiedzialne za sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami zawartymi w rozporządzeniu Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad wykonania rozporządzenia finansowego, a także za kontrolę wewnętrzną, jaką kierownictwo uzna za niezbędną do celów sporządzenia sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem.
Zadania biegłego rewidenta
Naszym zadaniem jest wydanie opinii na temat tego sprawozdania finansowego na podstawie przeprowadzonego przez nas badania. Badanie przeprowadziliśmy zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej w wersji przyjętej przez luksemburską Komisję Nadzoru Sektora Finansowego (Commission de Surveillance du Secteur Financier). Standardy te wymagają, abyśmy działali zgodnie z zasadami etyki oraz zaplanowali i przeprowadzili badanie tak, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych zniekształceń.
Badanie polega na przeprowadzeniu procedur mających na celu uzyskanie dowodów potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym. Dobór procedur zależy od osądu biegłego rewidenta, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym. Dokonując oceny ryzyka, biegły rewident bierze pod uwagę kontrolę wewnętrzną prowadzoną w badanej organizacji w związku ze sporządzaniem i rzetelną prezentacją sprawozdania finansowego. Celem tego działania jest dobór procedur badania, które będą odpowiednie w danych okolicznościach, nie zaś wydanie opinii na temat skuteczności kontroli wewnętrznej. Badanie obejmuje również ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności szacunków księgowych dokonanych przez kierownictwo, a także ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.
Uważamy, że uzyskane przez nas dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania niniejszej opinii.
Opinia
W naszej opinii sprawozdanie finansowe przedstawia prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Europejskiego Trybunału Obrachunkowego na dzień 31 grudnia 2012 r., a także jego wyniku ekonomicznego i przepływów pieniężnych za rok budżetowy zamknięty tego dnia, zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad wykonania rozporządzenia finansowego.
Luksemburg, dnia 3 czerwca 2013 r.
PricewaterhouseCoopers, Société coopérative | |
Reprezentowani przez | |
Pierre KRIER |
SPRAWOZDANIE FINANSOWE I INFORMACJA DODATKOWA
Bilans na dzień 31 grudnia 2012 r.
Bilans na dzień 31 grudnia 2012 r.
(w EUR) | |||
Informacja dodatkowa | 31 grudnia 2012 r. | 31 grudnia 2011 r. | |
Aktywa trwałe | |||
Wartości niematerialne i prawne | 3.1. | 2 271 343 | 799 634 |
Rzeczowe aktywa trwałe | 3.2. | 95 437 237 | 55 724 407 |
Należności długoterminowe | 25 | 25 | |
97 708 605 | 56 524 066 | ||
Aktywa obrotowe | |||
Należności krótkoterminowe | 3.3. | 1 587 108 | 423 944 |
Środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych | 3.4. | 23 625 043 | 48 109 130 |
25 212 151 | 48 533 074 | ||
Aktywa ogółem | 122 920 756 | 105 057 140 | |
Zobowiązania długoterminowe | |||
Świadczenia pracownicze | 3.5. | 58 935 308 | 53 664 443 |
Inne zobowiązania długoterminowe | 3.6. | 175 000 | 175 000 |
59 110 308 | 53 839 443 | ||
Zobowiązania krótkoterminowe | |||
Rezerwy krótkoterminowe | 3.7. | 3 066 916 | 898 000 |
Zobowiązania | 3.8. | 23 702 306 | 10 858 973 |
26 769 222 | 11 756 973 | ||
Zobowiązania ogółem | 85 879 530 | 65 596 416 | |
Aktywa netto | 37 041 227 | 39 460 724 | |
Skumulowana nadwyżka/deficyt | 39 460 724 | 33 044 880 | |
Wynik ekonomiczny za rok | (2 419 498) | 6 415 844 | |
Aktywa netto | 37 041 226 | 39 460 724 |
Rachunek wyniku ekonomicznego za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.
(w EUR) | |||
Informacja dodatkowa | 2012 | 2011 | |
Środki przeniesione z Komisji do innych instytucji | 4.1. | 117 795 049 | 115 620 434 |
Dochody z działalności administracyjnej | 4.2. | 19 304 343 | 19 079 500 |
Pozostałe dochody operacyjne | 4.3. 4.5. | 45 439 | 38 707 |
Dochody operacyjne ogółem | 137 144 831 | 134 738 641 | |
Wydatki na personel | (103 441 065) | (99 838 855) | |
Wydatki związane ze środkami trwałymi | 3.1. - 3.2. i 4.6. | (3 351 126) | (2 894 307) |
Inne wydatki administracyjne | 4.7. | (23 543 939) | (22 109 488) |
Wydatki operacyjne | 4.8. 4.9. | (18 586) | (52 733) |
Koszty operacyjne ogółem | (130 354 716) | (124 895 383) | |
Nadwyżka/(deficyt) z działalności operacyjnej | 6 790 116 | 9 843 258 | |
Przychody finansowe | 59 336 | 380 229 | |
Wydatki finansowe | 4.10. | (20 025) | (20 025) |
Zmiana stanu świadczeń emerytalno-rentowych (- wydatki, + dochody) | 3.5. i 4.11. | (9 248 924) | (3 787 618) |
Nadwyżka/(deficyt) z działalności operacyjnej | (9 209 613) | (3 427 414) | |
Wynik ekonomiczny za rok | (2 419 498) | 6 415 844 |
Załączona informacja dodatkowa stanowi integralną część niniejszego sprawozdania finansowego.
Rachunek przepływów pieniężnych za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.
(w EUR) | ||
2012 | 2011 | |
Wynik ekonomiczny za rok | (2 419 498) | 6 415 844 |
Działalność operacyjna - korekty | ||
Odpisy amortyzacyjne (wartości niematerialne i prawne) | 209 828 | 244 685 |
Odpisy amortyzacyjne (rzeczowe aktywa trwałe) | 3 139 253 | 2 646 567 |
Zmiana stanu rezerw na ryzyko i obciążenia | 2 168 917 | 898 000 |
Zmiana stanu należności krótkoterminowych | (1 164 040) | 99 583 |
Zmiana stanu należności od organów UE | 876 | 7 712 |
Zmiana stanu zobowiązań | 12 852 333 | 3 176 197 |
Zmiana stanu zobowiązań wobec organów UE | (9 000) | 22 218 |
Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej netto | 14 778 669 | 13 510 806 |
Przepływy pieniężne z działalności inwestycyjnej | ||
Nabycie wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych (-) | (44 535 664) | (21 019 575) |
Wpływy ze zbycia wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych (+) | 2 043 | 3 055 |
Przepływy pieniężne z działalności inwestycyjnej netto | (44 533 621) | (21 016 520) |
Zmiana stanu świadczeń pracowniczych | 5 270 865 | 347 058 |
Zmiana stanu środków pieniężnych i ekwiwalentów środków pieniężnych netto | (24 484 087) | (7 158 656) |
Środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych na otwarcie roku budżetowego | 48 109 130 | 55 267 786 |
Środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych na zamknięcie roku budżetowego | 23 625 043 | 48 109 130 |
Załączona informacja dodatkowa stanowi integralną część niniejszego sprawozdania finansowego.
Zestawienie zmian w aktywach netto za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.
(w EUR) | ||
Aktywa netto | 2012 | 2011 |
Saldo na początek roku | 39 460 724 | 33 044 880 |
Wynik ekonomiczny za rok | (2 419 498) | 6 415 844 |
Saldo na koniec roku | 37 041 226 | 39 460 724 |
Załączona informacja dodatkowa stanowi integralną część niniejszego sprawozdania finansowego.
Zasady (polityka) rachunkowości i informacja dodatkowa do sprawozdania finansowego
Europejski Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej Trybunałem) został ustanowiony na mocy traktatu brukselskiego z dnia 22 lipca 1975 r. i rozpoczął działalność jako organ kontroli zewnętrznej Unii w październiku 1977 r. Siedziba Trybunału znajduje się w Luksemburgu.
Misja Europejskiego Trybunału Obrachunkowego |
Europejski Trybunał Obrachunkowy jest instytucją UE, ustanowioną na mocy Traktatu w celu prowadzenia kontroli finansów UE. Jako zewnętrzny kontroler UE przyczynia się on do poprawy zarządzania finansami UE i pełni funkcję niezależnego strażnika interesów finansowych obywateli Unii Europejskiej. |
Trybunał prowadzi prace kontrolne, na podstawie których ocenia proces poboru i wydatkowania środków finansowych UE. Bada on, czy operacje finansowe zostały właściwie zarejestrowane i wykazane, legalnie i prawidłowo przeprowadzone oraz czy zarządzano nimi w sposób zapewniający oszczędność, wydajność oraz skuteczność. Trybunał przedstawia wyniki przeprowadzonych kontroli w klarownych, stosownych i obiektywnych sprawozdaniach. Wydaje on także opinie w kwestiach dotyczących zarządzania finansami. |
Trybunał działa na rzecz rozliczalności i przejrzystości oraz wspiera Parlament Europejski i Radę w nadzorowaniu wykonania budżetu UE, w szczególności w ramach procedury udzielania absolutorium. Trybunał stawia sobie za cel, aby być skutecznie działającą organizacją, która odgrywa zasadniczą rolę w zakresie przemian w dziedzinie kontroli i administracji publicznej. |
Rok budżetowy Trybunału rozpoczyna się 1 stycznia i kończy 31 grudnia.
Sprawozdanie finansowe Trybunału jest sporządzane zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Unii Europejskiej oraz z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad wykonania rozporządzenia finansowego.
Zgodnie z art. 144 rozporządzenia finansowego sprawozdanie finansowe przedstawia informacje, w tym informacje dotyczące polityki rachunkowości, zapewniając, że informacje te są właściwe, rzetelne, porównywalne i zrozumiałe. Przy sporządzaniu sprawozdań budżetowych należy przestrzegać zasad budżetowych określonych w rozporządzeniu finansowym. Sprawozdania te powinny prezentować prawdziwy i rzetelny obraz operacji budżetowych po stronie dochodów i wydatków.
Sprawozdanie finansowe jest sporządzane zgodnie z zasadami rachunkowości Unii Europejskiej (unijnymi zasadami rachunkowości), które opierają się na uznanych międzynarodowych standardach rachunkowości sektora publicznego. Zasady rachunkowości przyjmowane są przez księgowego Komisji po konsultacjach z pozostałymi instytucjami.
Transakcje w walutach obcych przelicza się na euro według kursu obowiązującego w dniu transakcji.
Dodatnie i ujemne różnice kursowe, wynikające z rozliczenia transakcji w walutach obcych oraz z przeliczenia po kursie wymiany obowiązującym na koniec roku pieniężnych składników aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych, są uwzględniane w rachunku wyniku ekonomicznego.
Stan na koniec roku aktywów i pasywów pieniężnych wyrażonych w walutach obcych przelicza się na euro według kursu obowiązującego na dzień 31 grudnia.
Zakupione licencje na oprogramowanie komputerowe wykazywane są według kosztu historycznego pomniejszonego o umorzenie i odpisy z tytułu utraty wartości. Aktywa te amortyzuje się metodą liniową przez okres czterech lat. Wartości niematerialne i prawne wypracowane wewnętrznie podlegają kapitalizacji, gdy zostaną spełnione odpowiednie kryteria dotyczące unijnych zasad rachunkowości. Koszty, które mogą ulec kapitalizacji, obejmują wszystkie nakłady, które mogą być bezpośrednio przyporządkowane czynnościom tworzenia, produkcji i przystosowania składnika aktywów do użytkowania w sposób zamierzony przez kierownictwo. Koszty powiązane z działaniami naukowo-badawczymi, koszty prac rozwojowych oraz koszty utrzymania, których nie można kapitalizować, ujmowane są jako koszty okresu, w którym zostały poniesione.
Wszystkie rzeczowe aktywa trwałe wykazywane są według kosztu historycznego pomniejszonego o umorzenie i utratę wartości. Koszt historyczny obejmuje wydatki, które można bezpośrednio przypisać do nabycia lub budowy składnika aktywów.
Późniejsze koszty włączane są do wartości bilansowej składnika aktywów lub ujmowane jako odrębny składnik aktywów, jedynie gdy jest prawdopodobne, że przyszłe korzyści ekonomiczne lub świadczenia związane z danym składnikiem aktywów wpłyną do Trybunału oraz pod warunkiem, że możliwa jest wiarygodna wycena kosztu tego składnika aktywów. Koszty związane z naprawą i utrzymaniem wykazywane są w rachunku wyniku ekonomicznego w okresie obrachunkowym, w którym zostały poniesione. Jako że Trybunał nie zaciąga pożyczek pieniężnych w celu sfinansowania zakupu rzeczowych aktywów trwałych, nie istnieją żadne koszty takich pożyczek powiązane z tego rodzaju zakupami.
Grunty i dzieła sztuki nie podlegają amortyzacji, jako że uznaje się, że nie mają one określonego okresu użytkowania. Środki trwałe w budowie nie są objęte amortyzacją, gdyż nie są one jeszcze dostępne do użytku. Inne składniki aktywów amortyzowane są metodą liniową w celu alokacji ich kosztu do ich wartości rezydualnej przez szacunkowy okres ich użytkowania:
Budynki | 25 lat lub spodziewany okres użytkowania |
Urządzenia techniczne, maszyny i narzędzia | 4 lata, 8 lat |
Meble i środki transportu | 4 lata, 8, 10 lat |
Sprzęt komputerowy | 4 lata |
Wyposażenie wynajmowanych budynków | okres najmu |
Inne wyposażenie i instalacje | 4 lata, 6, 8 lat |
Świadczenia pracownicze stanowią przyszłe uprawnienia emerytalno-rentowe członków Trybunału zgodnie z art. 19 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 2290/77 z dnia 18 października 1977 r. określającego uposażenie członków Trybunału Obrachunkowego 1 ; świadczenia emerytalno-rentowe pokrywane są z budżetu Unii, a państwa członkowskie wspólnie gwarantują ich wypłatę.
Zobowiązania związane z wypłatą tych przyszłych emerytur lub rent są księgowane i wykazywane zgodnie z unijną zasadą rachunkowości nr 12 "Świadczenia pracownicze". Metodyka wyliczania tej pozycji zobowiązań przewiduje uwzględnienie cech systemu emerytalno-rentowego, zgodnie z zasadą rachunkowości MSRSP 25.
Zasada MSRSP 25 określa wymóg oszacowania kosztu świadczeń po okresie zatrudnienia w chwili obecnej (tj. w momencie nabycia przez członka praw emerytalno-rentowych). Aktuarialna wycena zobowiązań jest dokonywana na bieżąco, przy uwzględnieniu wysokości świadczeń przyrzeczonych w ciągu aktywnego życia zawodowego oraz przewidywanych podwyżek wynagrodzeń. Metoda wyceny aktuarialnej stosowana w celu obliczenia pozycji zobowiązań to tzw. metoda prognozowanych uprawnień jednostkowych (z ang. projected unit credit method).
Suma zobowiązań jest pomniejszona o szacowaną kwotę podatków, które będą odprowadzane od przyszłych wypłat emerytur i rent, gdyż podatki te wracają do budżetu UE w postaci dochodów.
Zobowiązania z tytułu świadczeń emerytalno-rentowych są co roku ponownie wyliczane na dzień sprawozdawczy. W rachunku wyniku ekonomicznego, na kwotę wydatków związanych ze świadczeniami emerytalno-rentowymi w danym roku składa się kwota rent i emerytur wypłaconych podczas roku oraz kwota ich waloryzacji dokonanej na koniec roku; obie kwoty podawane są po potrąceniu podatku. W rachunku wyniku ekonomicznego uwzględnia się zyski i straty aktuarialne.
W odniesieniu do potencjalnych "aktywów programu" Trybunał nie posiada obecnie żadnych aktywów przeznaczonych na finansowanie zobowiązań z tytułu świadczeń emerytalno-rentowych.
Rezerwy ujmuje się, gdy Trybunał związany jest prawnym lub zwyczajowo oczekiwanym zobowiązaniem wobec osób trzecich w wyniku przeszłych zdarzeń, gdy istnieje większe prawdopodobieństwo, że zmniejszenie stanu środków pieniężnych będzie konieczne w celu realizacji zobowiązania oraz gdy kwoty nie można wiarygodnie oszacować. Nie ujmuje się rezerw na przyszłe straty operacyjne. Kwotę rezerwy ustala się poprzez najlepsze możliwe oszacowanie spodziewanych wydatków, które będą konieczne w celu realizacji bieżącego zobowiązania na dzień sprawozdawczy.
Zgodnie z zasadami rachunkowości Unii Europejskiej transakcje i wydarzenia ujmuje się w sprawozdaniu finansowym w okresie, do którego się one odnoszą. Na koniec okresu obrachunkowego rozliczenia międzyokresowe bierne są ujmowane w oparciu o szacowaną kwotę przesuniętych zobowiązań należnych za dany okres. Kalkulacji rozliczeń międzyokresowych biernych dokonuje się zgodnie ze szczegółowymi wytycznymi operacyjnymi i praktycznymi, które mają gwarantować, że sprawozdanie finansowe prawidłowo i rzetelnie przedstawia sytuację.
AKTYWA TRWAŁE
Zmiany stanu wartości niematerialnych i prawnych w 2012 r. przedstawiają się następująco:
(w EUR) | |||||
Wartość księgowa brutto na 1 stycznia 2012 r. | Nabycie | Wartość księgowa brutto na 31 grudnia 2012 r. | Umorzenie i utrata wartości na 31 grudnia 2012 r. | Wartość księgowa netto na 31 grudnia 2012 r. | |
Oprogramowanie komputerowe | 1 280 384 | 122 962 | 1 403 346 | (1 066 430) | 336 916 |
Wartości niematerialne i prawne w budowie | 375 852 | 1 558 575 | 1 934 427 | 1 934 427 | |
Ogółem | 1 656 236 | 1 681 537 | 3 337 773 | (1 066 430) | 2 271 343 |
W 2012 r. nie ujęto żadnych kosztów powiązanych z działalnością badawczą.
Zmiany stanu rzeczowych aktywów trwałych w 2012 r. przedstawiają się następująco:
(w EUR) | |||||||
Wartość księgowa brutto na 1 stycznia 2012 r. | Nabycie | Zbycie i likwidacja | Przeniesienie | Wartość księgowa brutto na 31 grudnia 2012 r. | Umorzenie i utrata wartości na 31 grudnia 2012 r. | Wartość księgowa netto na 31 grudnia 2012 r. | |
Grunty | 776 631 | 776 631 | 776 631 | ||||
Budynki | 58 014 262 | 42 377 | 64 803 349 | 122 859 988 | (32 625 657) | 90 234 331 | |
Urządzenia techniczne i sprzęt | 301 916 | 371 089 | (20 158) | 652 847 | (205 087) | 447 760 | |
Sprzęt komputerowy | 4 334 320 | 660 234 | (263 787) | 4 730 767 | (3 759 898) | 970 869 | |
Meble i pojazdy | 2 083 118 | 2 386 015 | (22 607) | 4 446 526 | (1 503 520) | 2 943 006 | |
Inne wyposażenie i instalacje | 1 879 098 | 27 301 | (14 571) | 1 891 828 | (1 831 287) | 60 541 | |
Środki trwałe w budowie | 25 440 337 | 39 367 111 | - | (64 803 349) | 4 099 | 4 099 | |
Ogółem | 92 829 682 | 42 854 127 | (321 123) | - | 135 362 686 | (39 925 449) | 95 437 237 |
W dniu 15 listopada 2012 r. oddano do użytku budynek K3, który w tym dniu został przeniesiony z pozycji "środki w budowie" do pozycji "budynki" (zob. pkt 5.3).
AKTYWA OBROTOWE
(w EUR) | ||
31 grudnia 2012 r. | 31 grudnia 2011 r. | |
Bieżące należności związane z przeniesieniem przez pracowników krajowych uprawnień emerytalno-rentowych | 2 030 | 4 222 |
Należności różne, głównie związane z płacami i zaliczkami na wyjazdy służbowe | 200 942 | 127 949 |
Rozliczenia międzyokresowe czynne związane z wynajmem budynków i umowami w zakresie IT | 1 382 757 | 289 518 |
Należności od organów UE | 1 379 | 2 255 |
Ogółem | 1 587 108 | 423 944 |
(w EUR) | ||
31 grudnia 2012 r. | 31 grudnia 2011 r. | |
Środki podręczne | 1 000 | 1 000 |
Bieżący rachunek bankowy | 2 627 191 | 1 113 170 |
Rachunek powierniczy | 20 996 852 | 46 994 960 |
Ogółem | 23 625 043 | 48 109 130 |
W dniu 27 stycznia 2010 r. Europejski Trybunał Obrachunkowy otworzył rachunek powierniczy w Banque et caisse d'épargne de l'État w Luksemburgu. Rachunek powierniczy umożliwia Trybunałowi zarządzanie budżetem przyznanym przez władzę budżetową w związku z projektem budowy budynku K3 (zob. pkt 5.3).
Rachunek ten jest wykorzystywany przez Trybunał jedynie pod pewnymi warunkami ujętymi w umowie z Banque et Caisse d'Epargne de l'Etat w Luksemburgu.
Wyłącznym beneficjentem płatności z rachunku powierniczego jest bankowy rachunek rozliczeniowy konsorcjum działającego jako kierownik projektu. Ten rachunek jest wykorzystywany przez kierownika projektu wyłącznie do regulowania faktur wystawionych przez firmy budowlane.
ZOBOWIĄZANIA DŁUGOTERMINOWE
Obliczenie wysokości zobowiązań wykonuje Eurostat, który przy wdrażaniu metodyki i określaniu odpowiednich aktuarialnych założeń wspomagany jest przez wykwalifikowanego niezależnego eksperta.
Zobowiązania związane z wypłatą przyszłych rent i emerytur są podane po potrąceniu podatku, który będzie pobierany od przyszłych świadczeń emerytalno-rentowych (zob. też pkt 2.6).
(w EUR) | ||
31 grudnia 2012 r. | 31 grudnia 2011 r. | |
Kwota brutto | 72 804 580 | 66 526 128 |
Stawka podatkowa (%)(1) | 19,05 % | 19,33 % |
Podatki | 13 869 273 | 12 861 685 |
Kwota netto (bez podatków) | 58 935 308 | 53 664 443 |
Zmiana stanu zobowiązań z tytułu świadczeń emerytalno-rentowych członków Trybunału netto | 5 270 865 | 347 058 |
(1) Kwoty zaokrąglone. |
Program emerytalny dla członków jest programem o zdefiniowanym świadczeniu. Do zdefiniowanych świadczeń w tym przypadku należą:
Kategorie beneficjentów, dla których należy obliczyć wysokość zobowiązań, to:
Oszacowanie zobowiązań z tytułu świadczeń emerytalno-rentowych wymaga operowania na zmiennych odnoszących się zjawisk ekonomicznych i demograficznych. Podstawowe założenia aktuarialne są następujące:
Założenia aktuarialne | 31 grudnia 2011 r. | 31 grudnia 2012 r. |
Średnia różnica wieku między zamężną kobietą i żonatym mężczyzną | 3 lata | 3 lata |
Prawdopodobieństwo zawarcia związku małżeńskiego przez mężczyzn | Stan cywilny w dniu odniesienia | Stan cywilny w dniu odniesienia |
Prawdopodobieństwo zawarcia związku małżeńskiego przez kobiety | Stan cywilny w dniu odniesienia | Stan cywilny w dniu odniesienia |
Stan cywilny | Stan w dniu odniesienia | Stan w dniu odniesienia |
Współczynnik dotyczący świadczeń dla sierot i rozwiedzionych małżonków | 0 % | 0 % |
Zakładany wiek emerytalny | 65 | 65 |
Oczekiwana stopa inflacji w okresie trwania systemu | 1,6 % | 1,7 % |
Nominalna stopa dyskontowa | 4,6 % | 3,3 % |
Rzeczywista stopa dyskontowa | 3,0 % | 1,6 % |
Ogólny wzrost wynagrodzeń | 0,0 % | 0,0 % |
Rewaloryzacja świadczeń emerytalno-rentowych | 0,0 % | 0,0 % |
Wzrost indywidualnych wynagrodzeń | Brak (z wyjątkiem nowego mianowania) | Brak (z wyjątkiem nowego mianowania) |
Tabela umieralności dla osób zdrowych | 2008 ICSLT(1) | 2008 ICSLT(1) |
Tabela umieralności dla osób niepełnosprawnych | Wskaźnik odpowiadający osobie zdrowej starszej o 3 lata | Wskaźnik odpowiadający osobie zdrowej starszej o 3 lata |
(1) Z ang. International Civil Servants Life Table - tabela zawierająca dane dotyczące długości życia międzynarodowych urzędników służby cywilnej. |
Zgodnie z umową z zakończeniem wynajmu budynku K9 wiąże się zobowiązanie w kwocie 175.000 euro.
ZOBOWIĄZANIA KRÓTKOTERMINOWE
W dniu 11 stycznia 2012 r. Komisja postanowiła wystąpić do Trybunału Sprawiedliwości o wszczęcie postępowania przeciwko Radzie w sprawie nieprzyjęcia rocznej korekty wynagrodzeń pracowników UE w roku 2011. W następstwie tej decyzji założono krótkoterminową rezerwę na pozostałe do spłaty 1,7 % wynagrodzeń po odliczeniu podatku i świadczenia emerytalnego. Te same kroki podjęto w odniesieniu do korekty wynagrodzeń w wysokości 1,7 % za okres od lipca do grudnia 2012 r.
Kolejną krótkoterminową rezerwę założono na pozostałą do spłaty obniżkę składek emerytalno-rentowych, która najprawdopodobniej zostanie wypłacona pracownikom:
(w EUR) | ||
31 grudnia 2012 r. | 31 grudnia 2011 r. | |
Zobowiązania krótkoterminowe | 445 830 | 100 012 |
Różne zobowiązania związane z płacami i pracownikami | 344 427 | 478 469 |
Rozliczenia międzyokresowe bierne | 22 864 727 | 10 224 170 |
Skonsolidowane zobowiązania wobec organów UE, głównie Rady Europejskiej i Parlamentu | 47 322 | 56 322 |
Ogółem | 23 702 306 | 10 858 973 |
(w EUR) | ||
2012 | 2011 | |
Dochody uzyskane z transakcji wymiany | 41 910 | 12 301 |
Dochody uzyskane z transakcji nieobejmujących wymiany | 137 102 921 | 134 726 340 |
Dochód ogółem | 137 144 831 | 134 738 641 |
(w EUR) | ||
2012 | 2011 | |
Zmiana stanu zobowiązań z tytułu świadczeń emerytalno-rentowych członków Trybunału netto | 5 270 865 | 347 058 |
Wypłacone dożywotnie emerytury | 2 590 511 | 2 506 455 |
Wypłacone renty rodzinne | 350 485 | 373 724 |
Wypłacone dodatki przejściowe | 1 785 937 | 1 192 009 |
Wypłacone renty | 23 809 | 71 494 |
Świadczenia emerytalno-rentowe wypłacone w ciągu roku | 4 750 742 | 4 143 682 |
Współczynnik korygujący | 163 476 | 121 472 |
Podatki odprowadzone od wypłaconych świadczeń | (936 159) | (824 594) |
Zmiana stanu świadczeń emerytalno-rentowych ogółem | 9 248 924 | 3 787 618 |
Następujące gwarancje bankowe otrzymano od dostawców na podstawie umów:
(w EUR) | ||
31 grudnia 2012 r. | 31 grudnia 2011 r. | |
Agencja podróży | 50 000 | 50 000 |
Remont budynku K1 | 2 500 | 2 500 |
Zarządzanie przedsięwzięciem budowlanym K3 | 7 096 680 | 6 765 339 |
Leasing samochodów | - | -6 0 000 |
Towarzystwo ubezpieczeniowe | 1 361 | - |
Telekomunkacja | 20 000 | 20 000 |
Ogółem | 7 170 541 | 6 897 839 |
(w EUR) | ||
31 grudnia 2012 r. | 31 grudnia 2011 r. | |
Najem operacyjny budynków | 2 579 580 | 6 336 852 |
Leasing operacyjny sprzętu informatycznego, samochodów i innych urządzeń | 1 044 344 | 862 449 |
Razem | 3 623 924 | 7 199 301 |
Zobowiązania pozostające do spłaty po odliczeniu rozliczeń międzyokresowych biernych za 2012 r. | 1 385 871 | 8 258 004 |
Ogółem | 5 009 795 | 15 457 305 |
RAL to element rachunkowości budżetowej stanowiący wartość zobowiązań pozostających do spłaty. Jest to różnica pomiędzy zaciągniętymi zobowiązaniami a płatnościami, spowodowana zwłoką pomiędzy podjęciem zobowiązania a realizacją stosownej płatności.
Trybunał zajął budynek, w którym mieści się jego siedziba (budynek K1) w 1988 r., a zakupił go bezwarunkowo wraz z działką w 1990 r. W 1999 r. Trybunał zawarł z państwem luksemburskim umowę ramową, na podstawie której za cenę jednego euro otrzymał prawo korzystania z drugiej działki przez 49 lat (z możliwością jednokrotnego przedłużenia) do celów realizacji rozbudowy (budynek K2). Jednakże w przypadku drugiej rozbudowy, czyli budynku K3, ze względu na inne ustalenia dotyczące realizacji przedsięwzięcia konieczne było zawarcie między państwem Luksemburg a Trybunałem nowej umowy ramowej w dniu 22 lutego 2008 r.
Obie wyżej wymienione działki pod rozbudowę (budynki K2 i K3) zostały Trybunałowi sprzedane przez państwo luksemburskie za symboliczną kwotę jednego euro.
Trybunał zaś ze swej strony, gdyby kiedykolwiek zamierzał przekazać któryś z tych budynków stronie trzeciej innej niż organ lub instytucja wspólnotowa, zwróci państwu Luksemburg ziemię na własność w zamian za symboliczną sumę jednego euro, przy czym państwo luksemburskie będzie miało możliwość zakupu danego budynku za cenę określoną przez niezależnego rzeczoznawcę. Jeżeli państwo luksemburskie postanowi nie skorzystać z tej możliwości, przekaże ono nabywcy budynku prawo do użytkowania terenu.
W Luksemburgu zezwolenie na korzystanie z budynków biurowych obowiązuje przez okres 15 lat, po upływie którego istnieje wymóg przeprowadzenia prac modernizacyjnych mających na celu zapewnienie zgodności z obowiązującymi normami BHP i ochrony środowiska. Te wymagane prawem prace remontowe w zakresie BHP zostały przeprowadzone w budynku K1. Prace te zostały zakończone, a formalny ostateczny odbiór robót zatwierdzono w 2010 r. Budynek K2 oddano do użytku w listopadzie 2003 i dlatego zezwolenie na jego eksploatację jest ważne do 2018 r.
Prace budowlane związane z budynkiem K3 rozpoczęto w marcu 2010 r. Pierwsza transza finansowania wyniosła 55 mln euro, druga 11 mln euro, trzecia - wypłacona w 2011 r. - 7 mln euro, a pierwsza część czwartej transzy wypłaconej w 2012 r. wyniosła 3 mln euro. Część tej czwartej transzy wykorzystano w 2012 r., a różnicę uwzględniono w zobowiązaniu budżetowym pozostającym do spłaty (zob. pkt 5.2).
W dniu 15 czerwca 2009 r. po przeprowadzeniu przetargu nieograniczonego Trybunał podpisał zamówienie na usługi z konsorcjum, które ma być kierownikiem projektu budowy budynku K3. Do zadań kierownika projektu należy między innymi udzielanie zamówień oraz podpisywanie umów z firmami budowlanymi w imieniu Trybunału, monitorowanie wykonania robót oraz kontrola stosownych faktur przed dokonaniem płatności. Po zweryfikowaniu faktur i wydaniu zgody na ich uregulowanie przez odpowiednie służby Trybunału obowiązkiem kierownika projektu jest dokonanie płatności na rzecz firm budowlanych. W związku z powyższym kierownik projektu zaciąga zobowiązania finansowe wobec firm budowlanych. Z kolei umowa między Trybunałem a kierownikiem projektu nakłada na Trybunał wymóg dysponowania wystarczającymi środkami finansowymi, w granicach przewidzianych w budżecie, na pokrycie zobowiązań kierownika projektu wobec firm budowlanych. W tym celu Trybunał zawarł z miejscowym bankiem umowę powierniczą, dzięki czemu posiada środki udostępniane przez władzę budżetową. Dzięki umowie powierniczej chronione są jednocześnie interesy finansowe Unii.
Budynek K3 oddano do użytku w dniu 15 listopada 2012 r.
Brak.
INFORMACJE BUDŻETOWE ZA ROK BUDŻETOWY 2012
A Ustalenie wyniku budżetowego
Wynik budżetowy za dany rok ustala się na podstawie danych liczbowych związanych z wykonaniem budżetu.
(w EUR) | |
Płatności ze środków na rok 2012 | (124 667 052) |
Płatności ze środków przeniesionych | (11 214 098) |
Płatności ze środków związanych z dochodami przeznaczonymi na określony cel | (186 884) |
Nakazy odzyskania środków za dany rok, zrealizowane w roku 2012 | 19 388 466 |
Budżetowe nakazy odzyskania środków wystawione przed 2012 r. i zrealizowane w roku 2012 | 5 423 |
Korekty do nakazów odzyskania środków z poprzednich lat | |
Środki na płatności przeniesione na rok 2013 | (13 130 039) |
Środki przeniesione z poprzednich lat | 13 087 563 |
Korekta przeniesienia z poprzedniego roku środków wolnych na dzień 31.12 wynikających z dochodu przeznaczonego na określony cel | 474 734 |
Wynik budżetowy | (116 241 886) |
Ostateczny budżet nie był wynikiem uzupełnienia ani redukcji budżetu pierwotnego.
B Uzgodnienie rachunku wyniku ekonomicznego z wynikiem budżetowym
(w EUR) | |
Rachunek wyniku ekonomicznego za dany rok | (2 419 498) |
Korekty dotyczące pozycji ujętych w wyniku ekonomicznym, lecz nie w wyniku budżetowym | (98 042 918) |
Różnica między rozliczeniami międzyokresowymi biernymi na koniec roku poprzedniego i na koniec roku bieżącego | 8 519 412 |
Kwota z rachunku łącznikowego z Komisją ujęta w rachunku wyniku ekonomicznego | (117 795 049) |
Nieuregulowane faktury na koniec roku, zaksięgowane w kosztach (klasa 6) | 174 028 |
Amortyzacja wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych | 3 351 126 |
Rezerwy | |
Obniżenie wartości | |
Nakazy odzyskania środków wystawione w 2012 r. w klasie 7, jeszcze niezrealizowane | (1 310) |
Płatności ze środków przeniesionych | 11 214 098 |
Inne | (3 518 922) |
Różnice kursów walutowych | 13 699 |
Korekty dotyczące pozycji ujętych w wyniku budżetowym, lecz nie w wyniku ekonomicznym | (15 779 470) |
Nabycie aktywów (spłacone w ciągu roku) | (5 003 498) |
Budżetowe nakazy odzyskania środków wystawione przed 2012 r., zrealizowane w ciągu tego roku | 5 867 |
Środki na płatności przeniesione na rok 2013 | (13 130 039) |
Anulowanie niewykorzystanych środków na płatności, przeniesionych z poprzedniego roku | 1 873 466 |
Korekta przeniesienia z poprzedniego roku środków wolnych na dzień 31.12 wynikających z dochodu przeznaczonego na określony cel | 474 734 |
Płatności z tytułu świadczeń emerytalno-rentowych (są to płatności realizowane ze środków budżetowych, ale przypisane do rezerw) | |
Inne | |
Wynik budżetowy | (116 241 886) |
NIEZALEŻNE SPRAWOZDANIE POŚWIADCZAJĄCE
Do kierownictwa
Europejskiego Trybunału Obrachunkowego
Zbadaliśmy, czy zasoby finansowe przyznane przez Komisję Europejską Europejskiemu Trybunałowi Obrachunkowemu (zwanemu dalej "Trybunałem") zostały wykorzystane zgodnie z ich przeznaczeniem i czy procedury kontroli stosowane przez urzędników zatwierdzających dają niezbędne gwarancje zgodności operacji finansowych z obowiązującymi zasadami i przepisami dotyczącymi zasobów finansowych udostępnionych i wykorzystanych w roku zakończonym w dniu 31 grudnia 2012 r.
Za prowadzenie księgowości oraz utrzymywanie odpowiednich mechanizmów kontroli odpowiedzialne jest kierownictwo Trybunału. Naszym zadaniem jest wyrażenie opinii na podstawie przeprowadzonego przez nas badania.
Prowadziliśmy badanie zgodnie z Międzynarodowym Standardem Usług Atestacyjnych "Usługi atestacyjne inne niż badania lub przeglądy historycznych informacji finansowych" (ISAE 3000), stosowanym przez Komisję Nadzoru Sektora Finansowego (Commission de Surveillance du Secteur Financier). Standard ten wymaga zaplanowania i przeprowadzenia naszego badania w taki sposób, aby niewłaściwe wykorzystanie zasobów w istotny sposób wpływające na księgi rachunkowe Trybunału mogło zostać wykryte z wystarczającą pewnością.
Nasza praca polegała przede wszystkim na wyrywkowym badaniu dowodów na potwierdzenie faktu, że:
Wykorzystane przez nas przy badaniu zasady i przepisy to:
Jako kryteria wykorzystano w szczególności następujące przepisy wewnętrzne:
Uważamy, że przeprowadzone przez nas badanie stanowi wystarczającą podstawę do wydania niniejszej opinii.
Na podstawie przeprowadzonych przez nas prac, opisanych w niniejszym sprawozdaniu, stwierdzamy, że nie zwróciło naszej uwagi nic, co dawałoby nam podstawy, by sądzić, że we wszystkich istotnych aspektach i na podstawie opisanych powyżej kryteriów:
Nasze sprawozdanie przeznaczone jest wyłącznie do celów określonych w pierwszym akapicie oraz do Państwa wiadomości i nie można go wykorzystywać w żadnym innym celu ani przekazywać stronom trzecim, chyba że ma to związek z publikacją w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Luksemburg, dnia 3 czerwca 2013 r.
PricewaterhouseCoopers, Société coopérative | |
Reprezentowani przez | |
Pierre KRIER |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.