Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia w celu Opracowania Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Lotniczym Nowej Generacji za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedzią Wspólnego Przedsięwzięcia.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2016.473.66

Akt nieoceniany
Wersja od: 16 grudnia 2016 r.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia w celu Opracowania Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Lotniczym Nowej Generacji za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedzią Wspólnego Przedsięwzięcia

(2016/C 473/08)

(Dz.U.UE C z dnia 16 grudnia 2016 r.)

SPIS TREŚCI

Punkt

WPROWADZENIE 1-5

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI 6

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI 7-14

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń 12

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń 13-14

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI 15-20

Wykonanie budżetu za rok 2015 15-16

Wykonanie budżetu wieloletniego Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR

w ramach 7PR i TEN-T 17-19

Wykonanie budżetu wieloletniego Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR

w ramach programu "Horyzont 2020" 20

INNE KWESTIE 21-25

Główne systemy kontroli i nadzoru 21

Strategia zwalczania nadużyć finansowych 22-24

Służba Audytu Wewnętrznego Komisji 25

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z POPRZEDNIMI USTALENIAMI 26-27

Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie 26

Konfikt interesów 27

ZAŁĄCZNIK

WPROWADZENIE

1.
Wspólne Przedsięwzięcie SESAR z siedzibą w Brukseli zostało ustanowione w lutym 2007 r. 1  w celu zarządzania częścią techniczną programu SESAR (Single European Sky Air Traffic Management Research - Program badań w dziedzinie zarządzania ruchem lotniczym w kontekście jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej) i rozpoczęło samodzielną działalność w dniu 10 sierpnia 2007 r. W czerwcu 2014 r. 2  Rada zmieniła pierwotne rozporządzenie i wydłużyła czas trwania Wspólnego Przedsięwzięcia do dnia 31 grudnia 2024 r.
2.
Celem projektu SESAR jest modernizacja zarządzania ruchem lotniczym (ATM) w Europie. Projekt obejmuje trzy fazy:
-
"fazę planowania" (w latach 2004-2007) prowadzoną przez Europejską Organizację do spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol), współfinansowaną z budżetu Unii Europejskiej w ramach programu na rzecz transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Rezultatem tej fazy było powstanie centralnego planu zarządzania europejskim ruchem lotniczym (ATM), w którym określono zawartość oraz opisano opracowanie i rozmieszczenie systemów ATM nowej generacji,
-
dwuetapową "fazę opracowania" (w latach 2008-2013, przedłużoną do 2015 r.) prowadzoną przez Wspólne Przedsięwzięcie SESAR, która ma prowadzić do powstania nowych systemów technologicznych, urządzeń i procedur operacyjnych określonych w centralnym planie ATM,
-
"fazę rozmieszczenia" (w latach 2014-2024), która ma być prowadzona przez podmioty z branży i inne zainteresowane podmioty, obejmującą utworzenie i wdrażanie na dużą skalę nowej infrastruktury zarządzania ruchem lotniczym.
3.
W ramach programu ramowego "Horyzont 2020" w zakresie badań naukowych i innowacji 3  Rada powierzyła Wspólnemu Przedsięwzięciu SESAR stałe prowadzenie badań i wdrażanie innowacji związanych z zarządzaniem ruchem lotniczym, a w szczególności koordynację działań w zakresie jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, w celu osiągnięcia określonych wyników. Program SESAR II w ramach programu "Horyzont 2020" ("SESAR 2020") uruchomiono w 2015 r. 4 .
4.
Wspólne Przedsięwzięcie SESAR zostało utworzone jako partnerstwo publiczno-prywatne. Członkami założycielami są Unia Europejska (UE), reprezentowana przez Komisję, oraz Eurocontrol, reprezentowany przez swoją agencję. W odpowiedzi na zaproszenie do wyrażenia zainteresowania członkami Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR zostało piętnaście publicznych i prywatnych przedsiębiorstw z branży żeglugi powietrznej. Wśród nich znajdują się producenci samolotów, producenci wyposażenia naziemnego i pokładowego, instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej i władze portów lotniczych.
5.
Budżet przeznaczony na fazę opracowywania programu SESAR I (na lata 2008-2015) wynosi 2 100 mln euro i ma być w równych częściach zapewniony przez UE, Eurocontrol oraz uczestniczących w programie partnerów publicznych i prywatnych z branży lotniczej 5 . Wkład UE finansowany jest z siódmego programu ramowego na rzecz badań naukowych (7PR) i z programu TEN-T. Budżet przeznaczony na fazę rozmieszczenia w ramach programu SESAR II (na lata 2014-2024), finansowanego z programu "Horyzont 2020", wynosi 585 mln euro. Zgodnie z nowymi umowami członkowskimi w ramach programu "Horyzont 2020" oczekuje się, że wkład Eurocontrol wyniesie ok. 500 mln euro, a wkład innych partnerów z branży lotniczej - ok. 720,7 mln euro. Około 90 % finansowania pochodzącego z Eurocontrol i od innych partnerów będzie miało formę wkładu niepieniężnego.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

6.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, badanie transakcji na poziomie Wspólnego Przedsięwzięcia oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych systemach nadzoru i kontroli, w tym przegląd jakości kontroli ex post przeprowadzonych przez Wspólne Przedsięwzięcie (lub przez niezależnych kontrolerów w jego imieniu) u beneficjentów. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie odpowiednich prac innych kontrolerów oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
7. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR obejmujące sprawozdanie finansowe 6  oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 7  za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2015 r.;
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
8. Na mocy art. 16 i 22 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 110/2014 8  kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw.
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 9  oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Wspólnego Przedsięwzięcia na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, że uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Wspólnego Przedsięwzięcia we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
9. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 10 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
10. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. Sporządzając niniejsze sprawozdanie zawierające poświadczenie wiarygodności, Trybunał uwzględnił wyniki badania sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia przeprowadzonego przez niezależnego audytora zewnętrznego zgodnie z przepisami art. 208 ust. 4 rozporządzenia finansowego UE 11 .
11. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
12. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2015 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
13. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2015 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
14.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

Wykonanie budżetu za rok 2015

15.
Ostateczny budżet na 2015 r., który trafił do wykonania, obejmował środki na zobowiązania w wysokości 81,7 mln euro oraz środki na płatności w wysokości 136,9 mln euro. Wskaźniki wykorzystania środków na zobowiązania i środków na płatności wyniosły odpowiednio 100 % i 82,3 %. Niższy niż oczekiwano poziom wykorzystania środków na płatności był spowodowany przede wszystkim opóźnieniami w ogłoszeniu pierwszych zaproszeń do składania wniosków w ramach programu "Horyzont 2020", w wyniku których stosowne umowy o udzielenie dotacji można było podpisać dopiero na początku 2016 r.
16.
Ze wszystkich środków, na które zaciągnięto zobowiązania operacyjne w 2015 r. (74,5 mln euro) 29 % stanowią zobowiązania indywidualne oparte na ukończonych postępowaniach o przyznanie dotacji i udzielenie zamówienia. Pozostałe 71 % stanowią zobowiązania globalne, w przypadku których postępowanie nie zostało zakończone. Wysoki poziom zobowiązań globalnych w 2015 r. wynika z tego, że zaproszenia do składania wniosków w ramach programu "Horyzont 2020" na kwotę 51,5 mln euro zostały ogłoszone w drugiej połowie 2015 r., a związane z nimi umowy podpisano w 2016 r.

Wykonanie budżetu wieloletniego Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR w ramach 7PR i TEN-T

17.
Z łącznej puli środków operacyjnych i administracyjnych w kwocie 892,8 mln euro w ramach 7PR i TEN-T 12  Wspólne Przedsięwzięcie SESAR zaciągnęło zobowiązania na kwotę 827,4 mln euro i dokonało płatności na kwotę 651,1 mln euro (co stanowi 78,7 % środków, na które zaciągnięto zobowiązania). Zobowiązania pozostające do spłaty, w kwocie 176,3 mln euro (27,1 %), zostaną wykorzystane na pokrycie przyszłych płatności z tytułu realizowanych obecnie umów w ramach 7PR i TEN-T, które mają zostać zamknięte na koniec 2016 r. 13 .
18.
Z łącznej puli środków w kwocie 1 254,5 mln euro z wkładów pieniężnych i niepieniężnych innych członków przeznaczonych na działania operacyjne i administracyjne (670,2 mln euro z Eurocontrol i 584,3 mln euro od branży lotniczej) Wspólnemu Przedsięwzięciu SESAR przekazano do 31 grudnia 2015 r. sprawozdania dotyczące 986 mln euro (500,9 mln euro ze strony Eurocontrol i 485,1 mln euro ze strony branży lotniczej). Spośród tych wkładów zarząd zatwierdził 742,7 mln euro (75,3 % - 348,5 mln euro z Eurocontrol i 394,2 mln euro od branży lotniczej). Stosunkowo wysoka kwota skumulowanych niezatwierdzonych wkładów niepieniężnych z Eurocontrol (152,4 mln euro) odzwierciedla opóźnienia w przedstawieniu Wspólnemu Przedsięwzięciu sprawozdania finansowego za 2014 r.
19.
Na koniec 2015 r. koszty administracyjne Wspólnego Przedsięwzięcia, wynoszące 64,5 mln euro, pokrywano w następujących proporcjach: 21,9 mln euro, czyli 33,9 %, pokrywano ze środków UE, 21,4 mln euro, czyli 33,9 %, ze środków Eurocontrol, a 21,2 mln euro, czyli 32,9 %, z wkładów branży lotniczej.

Wykonanie budżetu wieloletniego Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR w ramach programu "Horyzont 2020"

20.
Jak wskazano powyżej (pkt 5 i 16), umowy o udzielenie dotacji w ramach programu "Horyzont 2020" oraz dwustronne umowy z Eurocontrol i przedstawicielami branży lotniczej nie zostały zawarte do końca 2015 r.

INNE KWESTIE

Główne systemy kontroli i nadzoru

21.
Wspólne Przedsięwzięcie SESAR ustanowiło procedury kontroli ex ante oparte na przeglądach dokumentacji finansowej i operacyjnej oraz przeprowadza kontrole ex post beneficjentów dotacji. Kontrole te stanowią główne narzędzie oceny legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń, obejmujących wkłady pieniężne i niepieniężne członków innych niż UE na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia. Poziom błędu resztowego w przypadku kontroli ex post ujęty w rocznym sprawozdaniu z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za 2015 r. wyniósł 0,7 % 14 .

Strategia zwalczania nadużyć finansowych

22.
Zgodnie z regulaminem finansowym Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR budżet powinien być wykonany w oparciu o skuteczny i wydajny system kontroli wewnętrznej, obejmujący zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, a także ich wykrywanie, korygowanie i monitorowanie 15 .
23.
Po przyjęciu przez Komisję Europejską w czerwcu 2011 r. strategii zwalczania nadużyć finansowych w lipcu 2012 r. przyjęto pierwszą wspólną strategię zwalczania nadużyć finansowych w zakresie badań, a w marcu 2015 r. uaktualniono ją, aby uwzględniać zmiany wprowadzone programem "Horyzont 2020" 16 . W 2015 r. Wspólne Przedsięwzięcie ustanowiło własną strategię zwalczania nadużyć finansowych zgodnie z metodyką zalecaną przez Komisję Europejską, jak również plan działania uwzględniający wyniki szczegółowej oceny ryzyka wystąpienia nadużyć finansowych dokonanej przez Wspólne Przedsięwzięcie w 2015 r.
24.
We Wspólnym Przedsięwzięciu SESAR wprowadzono już procedury kontroli wewnętrznej w celu uzyskiwania wystarczającej pewności w zakresie zapobiegania nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom (kontrole ex ante w zakresie płatności, polityka w zakresie unikania konfliktu interesów oraz kontrole ex post dotyczące beneficjentów otrzymujących dotacje). Wspólne Przedsięwzięcie realizuje działania objęte planem działania, takie jak wykorzystanie bazy danych Komisji w celu wskazania wykluczonych organizacji lub potencjalnego podwójnego finansowania 17 , według uzgodnionego harmonogramu.

Służba Audytu Wewnętrznego Komisji

25.
W 2015 r. Służba Audytu Wewnętrznego przeprowadziła audyt dotyczący zarządzania operacyjnego oraz aktualizacji centralnego planu zarządzania Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR. Służba Audytu Wewnętrznego zaleciła, by Wspólne Przedsięwzięcie SESAR wzmocniło aktualizację swojego centralnego planu zarządzania oraz sprawozdawczość roczną, poprawiło koordynację działań z kierownikiem procesu realizacji SESAR pod względem monitorowania i sprawozdawczości oraz wyznaczyło nowe grupy robocze SESAR. Wspólne Przedsięwzięcie ustanowiło szczegółowy plan działania w celu realizacji tych zaleceń.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z POPRZEDNIMI USTALENIAMI

Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie

26.
Zgodnie z wymogami zasad programu "Horyzont 2020" 18  Wspólne Przedsięwzięcie SESAR ujęło szczegółowe wskaźniki dotyczące wyników badań w swoim rocznym sprawozdaniu z działalności (wskaźniki wykonania zadań i wskaźniki dotyczące monitorowania zagadnień przekrojowych) 19 .

Konfikt interesów

27.
W lipcu 2015 r. Komisja wydała wytyczne dla wspólnych przedsięwzięć na temat konfliktu interesów, obejmujące wspólny wzór deklaracji braku konfliktu interesów, który Wspólne Przedsięwzięcie powinno wprowadzić do swoich procedur.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Baudilio TOMÉ MUGURUZA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 18 października 2016 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Klaus-Heiner LEHNE
Prezes

ZAŁĄCZNIK

Wspólne Przedsięwzięcie SESAR (Bruksela) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 187 i 188 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Decyzja nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie siódmego programu ramowego przewiduje wkład Wspólnoty w tworzenie długoterminowych partnerstw publiczno-prywatnych w postaci wspólnych inicjatyw technologicznych, które można realizować poprzez wspólne przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 187 Traktatu.

Rozporządzenie Rady (WE) nr 219/2007 w sprawie utworzenia Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR, ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1361/ 2008 (Dz.U. L 352 z 31.12.2008).

Rozporządzenie Rady (UE) nr 721/2014 z dnia 16 czerwca 2014 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 219/2007 w sprawie utworzenia wspólnego przedsięwzięcia w celu opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR) w odniesieniu do przedłużenia Wspólnego Przedsięwzięcia do roku 2024.

Kompetencje Wspólnego Przedsięwzięcia

(rozporządzenie Rady (WE) nr 219/2007 zmienione rozporządzeniem (UE) nr 721/2014)

Cele

Celem Wspólnego Przedsięwzięcia jest zapewnienie modernizacji europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym poprzez skoordynowanie i skoncentrowanie wszystkich działań badawczo-rozwojowych z tej dziedziny w Unii. Wspólne Przedsięwzięcie odpowiada za realizację centralnego planu zarządzania ruchem lotniczym w Europie (ATM), a w szczególności za realizowanie następujących zadań:

- organizowanie i koordynowanie fazy opracowywania w projekcie SESAR zgodnie z centralnym planem ATM - czyli działań określonych w projekcie w fazie planowania pod kierunkiem Europejskiej Organizacji do spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej - poprzez połączenie funduszy sektora publicznego i prywatnego w jednej strukturze oraz zarządzanie nimi w ramach takiej struktury,

- zapewnienie niezbędnych funduszy w fazie opracowywania projektu SESAR zgodnie z centralnym planem ATM,

- zapewnienie udziału zainteresowanych stron z sektora zarządzania ruchem lotniczym w Europie, a zwłaszcza: instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, użytkowników przestrzeni powietrznej, stowarzyszeń pracowniczych, portów lotniczych i przemysłu wytwórczego, jak również odpowiednich instytucji naukowych lub środowiska naukowego zajmującego się odnośną dziedziną,

- organizowanie prac technicznych w zakresie działań badawczo-rozwojowych, walidacji i analiz, które mają być realizowane pod jego nadzorem, unikając przy tym rozdrabniania działań,

- zapewnienie nadzoru nad działaniami związanymi z opracowaniem wspólnych produktów odpowiednio określonych w centralnym planie ATM oraz - w razie potrzeby - ogłaszanie konkretnych przetargów.

Zarządzanie

(rozporządzenie Rady (WE) nr 219/2007 zmienione rozporządzeniem (UE) nr 721/2014)

Zarząd

Zadania:

a) przyjęcie centralnego planu ATM zatwierdzonego przez Radę zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia oraz przyjmowanie propozycji zmodyfikowania tego planu;

b) udzielanie wytycznych i podejmowanie decyzji niezbędnych do realizacji fazy opracowywania w projekcie SESAR, a także całościowy nadzór nad jej realizacją;

c) zatwierdzanie planu prac oraz rocznych planów prac Wspólnego Przedsięwzięcia zgodnie z art. 16 ust. 1, a także budżetu rocznego wraz z planem zatrudnienia;

d) udzielanie zgody na podjęcie negocjacji oraz podejmowanie decyzji o przyjęciu nowych członków i o związanych z tym umowach zgodnie z art. 1 ust. 3;

e) nadzorowanie realizacji umów zawartych pomiędzy członkami a Wspólnym Przedsięwzięciem;

f) mianowanie dyrektora wykonawczego i odwoływanie go oraz zatwierdzanie struktury organizacyjnej i monitorowanie wyników pracy dyrektora wykonawczego;

g) podejmowanie decyzji o kwotach wkładów finansowych członków i procedurach przekazywania tych wkładów oraz o ocenie wkładów niepieniężnych;

h) przyjęcie przepisów finansowych Wspólnego Przedsięwzięcia;

i) zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego i bilansu;

j) przyjmowanie rocznego sprawozdania w sprawie postępów fazy opracowywania w projekcie SESAR i kondycji finansowej projektu zgodnie z art. 16 ust. 2;

k) podejmowanie decyzji w sprawie kierowanych do Komisji propozycji przedłużenia działalności Wspólnego Przedsięwzięcia lub propozycji jego rozwiązania;

l) określenie procedur przyznawania praw dostępu do dóbr materialnych i niematerialnych, które są własnością Wspólnego Przedsięwzięcia, oraz procedur przekazywania tych dóbr;

m) ustalanie zasad i procedur udzielania zamówień niezbędnych do realizacji centralnego planu ATM, w tym szczegółowych procedur na wypadek konfliktu interesów;

n) podejmowanie decyzji o kierowaniu do Komisji wniosków w sprawie zmiany statutu zgodnie z art. 24;

o) wykonywanie wszelkich innych uprawnień oraz sprawowanie wszelkich innych funkcji, w tym powoływanie jednostek zależnych, jakie mogą być niezbędne dla celów fazy opracowywania w projekcie SESAR;

p) przyjmowanie rozwiązań koniecznych do wykonania art. 8.

Dyrektor wykonawczy

Dyrektor wykonawczy zachowuje pełną niezależność w wykonywaniu swoich obowiązków w zakresie przyznanych mu uprawnień.

Kontrola wewnętrzna

Audytor Wewnętrzny Komisji Europejskiej

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy oraz niezależny audytor zewnętrzny w zakresie kontroli rocznego sprawozdania finansowego (zgodnie z art. 106 regulaminu finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR)

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski i Rada Europejska

Środki udostępnione Wspólnemu Przedsięwzięciu w roku 2015

Wersja wstępna sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za 2015 r.

Budżet

30 229 774 euro na zobowiązania ("SESAR 1" 7PR/TEN-T)

126 733 842 euro na płatności ("SESAR 1" 7PR/TEN-T)

oraz

51 470 000 euro na zobowiązania ("SESAR2020" - "Horyzont 2020")

10 300 000 euro na płatności ("SESAR2020" - "Horyzont 2020")

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2015 r.

Budżet operacyjny na 2015 r. przewiduje plan zatrudnienia 39 pracowników na czas określony i trzech oddelegowanych ekspertów krajowych, co daje łącznie 42 stanowiska, z czego na koniec 2015 r. obsadzonych było 41:

- 35 pracowników zatrudnionych na czas określony, z naboru zewnętrznego,

- 1 pracownik oddelegowany przez członków Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 219/2007,

- 2 pracowników kontraktowych,

- 3 oddelegowanych ekspertów krajowych.

Przydział stanowisk:

zadania operacyjne: 22 zadania pomocnicze: 6 zadania administracyjne: 12 dyrektor wykonawczy: 1

Działalność i usługi w 2015 r.Zob. roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za 2015 r.

http://www.sesarju.eu/ (publikacja ostatecznej wersji sprawozdania przewidywana jest na początek lipca; wersja wstępna dostępna na żądanie)

Źródło: informacje przekazane przez Wspólne Przedsięwzięcie SESAR.
ODPOWIEDŹ WSPÓLNEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA

15. Wspólne Przedsięwzięcie SESAR pragnie podkreślić, że nie miało wpływu na dwumiesięczne opóźnienie dotyczące pierwszych zaproszeń do składania wniosków w ramach programu "Horyzont 2020". Głównym powodem opóźnienia były znaczne zmiany wprowadzane do narzędzia informatycznego do przygotowywania i oceny dotacji. Dlatego też mimo ścisłego przestrzegania procedur związanych z dotacjami w ramach programu "Horyzont 2020" pierwsze umowy o dotacje można było podpisać dopiero w styczniu 2016 r. Powiązane z tym niewykorzystane środki na płatności na 2015 r. w pełni ponownie ujęto w budżecie na 2016 r.

16. Wspólne Przedsięwzięcie SESAR pragnie podkreślić, że odsetek zobowiązań indywidualnych w budżecie WP SESAR na siódmy program ramowy i TEN-T wynosi 92 %.

18. Wspólne Przedsięwzięcie SESAR pragnie podkreślić, że Eurocontrol przedstawił sprawozdania finansowe dotyczące roku budżetowego 2014 w 2015 r. Jednakże ponieważ brakowało kilku istotnych części, Wspólne Przedsięwzięcie SESAR nie było w stanie zatwierdzić sprawozdań finansowych Eurocontrolu w całości. W międzyczasie otrzymano brakujące części i ich ocena znajduje się na końcowym etapie.

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 219/2007 z dnia 27 lutego 2007 r. w sprawie utworzenia wspólnego przedsięwzięcia w celu opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR) (Dz.U. L 64 z 2.3.2007, s. 1) zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1361/2008 (Dz.U. L 352 z 31.12.2008, s. 12).
2 Rozporządzenie Rady (UE) nr 721/2014 z dnia 16 czerwca 2014 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 219/2007 w sprawie utworzenia wspólnego przedsięwzięcia w celu opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR) w odniesieniu do przedłużenia wspólnego przedsięwzięcia do roku 2024 (Dz.U. L 192 z 1.7.2014, s. 1).
3 Program ramowy "Horyzont 2020" w zakresie badań naukowych i innowacji, ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylającym decyzję nr 1982/2006/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 104).
4 Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo opisano kompetencje, działania i dostępne zasoby Wspólnego Przedsięwzięcia. Zostały one przedstawione w celach informacyjnych.
5 Odnośnie do wkładów finansowych na pokrycie kosztów administracyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia zarząd zdecyduje, jakie kwoty muszą zostać wpłacone przez każdego z członków proporcjonalnie do wkładów, które zgodzili się wnieść, oraz ustanowi termin dokonania wpłaty.
6 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto, opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
7 Sprawozdanie to obejmuje sprawozdanie z wykonania budżetu oraz podsumowanie zasad budżetowych i informację dodatkową.
8 Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2.
9 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w stosownych przypadkach - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
10 Art. 47 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 110/2014.
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
12 Na łączny budżet Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR finansowany z 7PR i TEN-T, w wysokości 892,8 mln euro, składa się wkład pieniężny z budżetu UE w kwocie 700 mln euro, sfinansowany z programów FP7 i TEN-T, wkład pieniężny w wysokości 165 mln euro z Eurocontrol oraz wkład pieniężny w wysokości 27,8 mln euro od przedstawicieli branży lotniczej.
13 Zob. roczne sprawozdanie z działalności za 2015 r., s. 20.
14 Zob. roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za rok 2015, s. 68.
15 Art. 25a.
16 Przykładowo stworzenie Wspólnej Jednostki Wsparcia ze scentralizowaną służbą audytu i zharmonizowanymi procesami biznesowymi opracowanymi z myślą o organach badawczych UE.
17 Obejmuje to także ocenę wykorzystania finansowania ze źródeł spoza UE przeprowadzaną w celu zapobiegania podwójnemu finansowaniu.
18 Art. 31 rozporządzenia (UE) nr 1291/2013.
19 Zob. 21 kwietnia 2016 r., wersja wstępna rocznego sprawozdania z działalności: załączniki 8-10, s. 112-116.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.