Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsięwzięcia.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.452.58

Akt nieoceniany
Wersja od: 16 grudnia 2014 r.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsięwzięcia

(2014/C 452/07)

(Dz.U.UE C z dnia 16 grudnia 2014 r.)

SPIS TREŚCI

Wprowadzenie

Informacje leżące u podstaw poświadczenia wiarygodności

Poświadczenie wiarygodności

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń ..................................

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń.

Uwagi dotyczące zarządzania budżetem i finansami

Wykonanie budżetu

Wielostronna umowa ramowa (MFA)

Inne kwestie

Ramy prawne

Jednostka kontroli wewnętrznej i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji

Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie

Konfikt interesów

Druga ocena śródokresowa dokonana przez Komisję

Działania podjęte w związku z poprzednimi ustaleniami

WPROWADZENIE

1.
Wspólne Przedsięwzięcie SESAR z siedzibą w Brukseli zostało ustanowione w lutym 2007 r. 1 w celu zarządzania częścią techniczną programu SESAR (Single European Sky Air Traffic Management Research - Program badań w dziedzinie zarządzania ruchem lotniczym w kontekście jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej).
2.
Celem programu SESAR jest modernizacja zarządzania ruchem lotniczym (ATM) w Europie. Projekt obejmuje trzy fazy:
a)
"Fazę planowania" (w latach 2004-2007) prowadzoną przez Europejską Organizację do spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol), współfinansowaną z budżetu Unii Europejskiej w ramach programu na rzecz transeuropejskiej sieci transportowej. Rezultatem tej fazy było powstanie centralnego planu zarządzania europejskim ruchem lotniczym, w którym określono zawartość oraz opisano opracowanie i rozmieszczenie systemów ATM nowej generacji.
b)
"Fazę opracowywania", którą podzielono na dwa okresy (okres 1, obejmujący lata 2008-2016 i finansowany w ramach okresu programowania 2008-2013, i okres 2, obejmujący lata 2017-2024 i finansowany w ramach okresu programowania 2014-2020). Faza ta prowadzona jest przez Wspólne Przedsięwzięcie SESAR i ma prowadzić do powstania nowych systemów technicznych, urządzeń i procedur operacyjnych określonych w centralnym planie zarządzania ruchem lotniczym w Europie.
c)
"Fazę rozmieszczenia" (w latach 2014-2024), która ma być prowadzona przez branżę i zainteresowane podmioty, obejmującą utworzenie i wdrażanie na dużą skalę nowej infrastruktury zarządzania ruchem lotniczym.
3.
Wspólne Przedsięwzięcie SESAR zostało zaplanowane jako partnerstwo publiczno-prywatne. Członkami założycielami są Unia Europejska reprezentowana przez Komisję oraz Eurocontrol reprezentowany przez swoją agencję. W odpowiedzi na zaproszenie do wyrażenia zainteresowania członkami Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR zostało piętnaście publicznych i prywatnych przedsiębiorstw z branży żeglugi powietrznej. Wśród nich znajdują się producenci samolotów, producenci wyposażenia naziemnego i pokładowego, instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej i władze portów lotniczych.
4.
Budżet przeznaczony na fazę opracowywania projektu SESAR wynosi 2,1 mld euro i ma być w równych częściach zapewniony przez UE, Eurocontrol oraz uczestniczących w projekcie partnerów publicznych i prywatnych. Wkład UE finansowany jest z Siódmego programu ramowego na rzecz badań naukowych oraz z Programu na rzecz transeuropejskiej sieci transportowej. Około 90 % finansowania pochodzącego z Eurocontrol i od innych partnerów będzie miało formę wkładu rzeczowego.
5.
Wspólne Przedsięwzięcie SESAR rozpoczęło samodzielną działalność w dniu 10 sierpnia 2007 r.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

6.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, badanie transakcji na poziomie wspólnego przedsięwzięcia oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
7. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR obejmujące sprawozdanie finansowe 2 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 3 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2013 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
8. Na mocy art. 39 i 50 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 4 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsięwzięcia oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw:
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsięwzięcia obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 5 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsięwzięcia po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego wspólnego przedsięwzięcia na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej wspólnego przedsięwzięcia we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
9. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 6 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsięwzięcia oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsięwzięcia nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
10. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
11. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poniższych opinii.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
12. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2013 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
13. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2013 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
14.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

Wykonanie budżetu

15.
Przyjęty przez zarząd ostateczny budżet na 2013 r. obejmował środki na zobowiązania w wysokości 64,3 mln euro oraz środki na płatności w wysokości 105,4 mln euro. Wskaźniki wykorzystania środków na zobowiązania i środków na płatności wyniosły odpowiednio 99,6 % i 94,7 %.

Wielostronna umowa ramowa (MFA)

16.
Na dzień 31 grudnia 2013 r. faza opracowywania Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR obejmowała prace 16 członków (w tym Eurocontrol) w ramach działalności programowej, w których uczestniczyło ponad 100 podmiotów prywatnych i publicznych oraz podwykonawców. Spośród 358 projektów SESAR uwzględnionych w trzeciej wielostronnej umowie ramowej realizowanych było lub ukończonych zostało 333 (93 %).
17.
Na dzień 31 grudnia 2013 r. zaciągnięto zobowiązania na 100 % kwoty 595 mln euro tytułem wkładów wypłacanych 15 członkom przez Unię Europejską i Eurocontrol, a wypłacono 55 % tej kwoty (316 mln euro). Pozostałe 45 % (279 mln euro) ma zostać wypłacone do dnia 31 grudnia 2016 r.
18.
W 2013 r. Wspólne Przedsięwzięcie SESAR zawarło czwartą wielostronną umowę ramową, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2014 r. na okres pozostałych trzech lat funkcjonowania Wspólnego Przedsięwzięcia 7 .

INNE KWESTIE

Ramy prawne

19.
W dniu 13 grudnia 2013 r. zarząd Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR w porozumieniu z Komisją wstępnie przyjął regulamin finansowy Wspólnego Przedsięwzięcia na okres programowania 2014-2020, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/ 2012. Regulamin wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
20.
Regulamin finansowy Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR będzie przedmiotem opinii i decyzji Komisji, w szczególności co do przedłużenia odstępstw dotyczących finansowania, które obowiązywały w poprzednim okresie programowania.

Jednostka kontroli wewnętrznej i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji

21.
Zgodnie z opracowanym przez Służbę Audytu Wewnętrznego i jednostkę kontroli wewnętrznej skoordynowanym strategicznym planem kontroli dotyczącym Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR na lata 2012-2014, Służba Audytu Wewnętrznego przeprowadziła ograniczony przegląd procedury zamknięcia mającej zastosowanie do projektów w zakresie zarządzania dotacjami 8 oraz ocenę ryzyka w zakresie informatyki. Jednostka kontroli wewnętrznej SESAR przeprowadziła kontrolę zgodności dotyczącą zamówień i zarządzania zamówieniami 9 oraz przegląd zatwierdzeń transakcji w systemie ABAC, dokonanych w 2013 r.

Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie

22.
W 2013 r. Wspólne Przedsięwzięcie SESAR nadal realizowało swoją politykę w zakresie monitorowania wyników badań i związanej z nim sprawozdawczości. W dniu 31 maja 2013 r. opublikowano sprawozdanie roczne na temat monitorowania przez Wspólne Przedsięwzięcie wykonania przepisów dotyczących praw własności intelektualnej we wszystkich latach budżetowych przed rokiem 2013. W dniu 30 października 2013 r. zarząd przyjął sporządzony wykaz nowej wiedzy wraz ze wskazaniem właściciela, dotyczący wszystkich lat budżetowych przed rokiem 2013.
23.
Ponadto Wspólne Przedsięwzięcie SESAR rozpowszechniało nową wiedzę badawczą poprzez udostępnienie zainteresowanym podmiotom w swojej sieci zewnętrznej szczegółowych informacji na temat wyników prac i związanych z nimi procesów oraz poprzez opublikowanie ogólnych informacji na temat wyników prowadzonych w 2013 r. prac w sprawozdaniu z działalności za ten rok.

Konfikt interesów

24.
Wspólne Przedsięwzięcie SESAR wprowadziło środki mające zapobiegać sytuacjom konfliktu interesów, dotyczące trzech głównych grup: członków zarządu, pracowników i ekspertów. Środki te są należycie udokumentowane w wyczerpującej procedurze pisemnej, którą zaktualizowano w 2012 r.

Druga ocena śródokresowa dokonana przez Komisję 10

25.
Druga ocena śródokresowa przeprowadzona przez Komisję w okresie od października 2013 r. do marca 2014 r. miała na celu ocenę Wspólnego Przedsięwzięcia pod względem wykonania rozporządzenia, metod pracy, osiągniętych rezultatów i ogólnej sytuacji finansowej.
26.
W sprawozdaniu zawarto dwa główne zalecenia: pierwsze dotyczy konieczności lepszego reagowania na konkretne potrzeby państw członkowskich w zakresie informacji i komunikacji, inne niż potrzeby o raczej technicznym charakterze uczestników Wspólnego Przedsięwzięcia 11 ; drugie dotyczy konieczności dalszej poprawy wskaźnika wykonania rocznych zadań Wspólnego Przedsięwzięcia (zgodnie z rocznym programem prac Wspólnego Przedsięwzięcia), który od 2010 r. do końca 2012 r. wzrósł z 60 % do 82 %.

Działania podjęte w związku z poprzednimi ustaleniami

27.
Zrealizowano zalecenia dotyczące kontroli ex ante.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 21 października 2014 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIK

Wspólne Przedsięwzięcie SESAR (Bruksela)

Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 187 i 188 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Decyzja nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie siódmego programu ramowego przewiduje wkład Wspólnoty w tworzenie długoterminowych partnerstw publiczno-prywatnych w postaci wspólnych inicjatyw technologicznych, które można realizować poprzez wspólne przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 187 Traktatu.

Rozporządzenie Rady (WE) nr 219/2007 w sprawie utworzenia Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR, ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1361/ 2008 (Dz.U. L 352 z 31.12.2008).

Kompetencje wspólnego przedsięwzięcia

(rozporządzenie Rady (WE) nr 219/2007 ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1361/ 2008)

Cele

Celem Wspólnego Przedsięwzięcia jest zapewnienie modernizacji europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym poprzez skoordynowanie i skoncentrowanie wszystkich działań badawczo-rozwojowych z tej dziedziny w Unii. Wspólne przedsięwzięcie odpowiada za realizację centralnego planu ATM, a w szczególności za realizowanie następujących zadań:

- organizowanie i koordynowanie fazy opracowywania w projekcie SESAR zgodnie z centralnym planem ATM - czyli działań określonych w projekcie w fazie planowania pod kierunkiem Europejskiej Organizacji do spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej - poprzez połączenie funduszy sektora publicznego i prywatnego w jednej strukturze oraz zarządzanie nimi w ramach takiej struktury,

- zapewnienie niezbędnych funduszy dla fazy opracowywania projektu SESAR zgodnie z centralnym planem ATM,

- zapewnienie udziału zainteresowanych stron z sektora zarządzania ruchem lotniczym w Europie, a zwłaszcza: instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, użytkowników przestrzeni powietrznej, stowarzyszeń pracowniczych, portów lotniczych i przemysłu wytwórczego, jak również odpowiednich instytucji naukowych lub środowiska naukowego zajmującego się odnośną dziedziną,

- organizowanie prac technicznych w zakresie działań badawczo-rozwojowych, walidacji i analiz, które mają być realizowane pod jego nadzorem, unikając przy tym rozdrabniania działań,

- zapewnienie nadzoru nad działaniami związanymi z opracowaniem wspólnych produktów odpowiednio określonych w centralnym planie ATM oraz - w razie potrzeby - ogłaszanie konkretnych przetargów.

Zarządzanie

(rozporządzenie Rady (WE) nr 219/2007 ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1361/ 2008)

Zarząd

Zadania:

a) przyjęcie centralnego planu ATM zatwierdzonego przez Radę zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia SESAR oraz przyjmowanie propozycji zmodyfikowania tego planu;

b) udzielanie wytycznych i podejmowanie decyzji niezbędnych do realizacji fazy opracowywania w projekcie SESAR, a także całościowy nadzór nad jej realizacją;

c) zatwierdzanie planu prac oraz rocznych planów prac Wspólnego Przedsięwzięcia zgodnie z art. 16 ust. 1, a także budżetu rocznego wraz z planem zatrudnienia;

d) udzielanie zgody na podjęcie negocjacji oraz podejmowanie decyzji o przyjęciu nowych członków i o związanych z tym umowach zgodnie z art. 1 ust. 3;

e) nadzorowanie realizacji umów zawartych pomiędzy członkami a Wspólnym Przedsięwzięciem;

f) mianowanie dyrektora wykonawczego i odwoływanie go oraz zatwierdzanie struktury organizacyjnej i monitorowanie wyników pracy dyrektora wykonawczego;

g) podejmowanie decyzji o kwotach wkładów finansowych członków i procedurach przekazywania tych wkładów oraz o ocenie wkładów niepieniężnych;

h) przyjęcie przepisów finansowych Wspólnego Przedsięwzięcia;

i) zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego i bilansu;

j) przyjmowanie rocznego sprawozdania w sprawie postępów fazy opracowywania w projekcie SESAR i kondycji finansowej projektu zgodnie z art. 16 ust. 2;

k) podejmowanie decyzji w sprawie kierowanych do Komisji propozycji przedłużenia działalności Wspólnego Przedsięwzięcia lub propozycji jego rozwiązania;

l) określenie procedur przyznawania praw dostępu do dóbr materialnych i niematerialnych, które są własnością Wspólnego Przedsięwzięcia, oraz procedur przekazywania tych dóbr;

m) ustalanie zasad i procedur udzielania zamówień niezbędnych do realizacji centralnego planu ATM, w tym szczegółowych procedur na wypadek konfliktu interesów;

n) podejmowanie decyzji o kierowaniu do Komisji wniosków w sprawie zmiany statutu zgodnie z art. 24;

o) wykonywanie wszelkich innych uprawnień oraz sprawowanie wszelkich innych funkcji, w tym powoływanie jednostek zależnych, jakie mogą być niezbędne dla celów fazy opracowywania w projekcie SESAR;

p) przyjmowanie rozwiązań koniecznych do wykonania art. 8.

Dyrektor wykonawczy

Dyrektor wykonawczy zachowuje pełną niezależność w wykonywaniu swoich obowiązków w zakresie przyznanych mu uprawnień.

Kontrola wewnętrzna

Audytor Wewnętrzny Komisji Europejskiej

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski, Rada oraz zarząd Wspólnego Przedsięwzięcia

Środki udostępnione wspólnemu przedsięwzięciu w roku 2013

Ostateczna wersja sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za 2013 r.

Budżet

84 141 537 euro na zobowiązania 105 486 020 euro na płatności

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2013 r.

Budżet operacyjny na rok 2013 przewiduje plan zatrudnienia 39 pracowników tymczasowych i trzech oddelegowanych ekspertów krajowych, co daje łącznie 42 stanowiska, z czego na koniec roku 2013 obsadzonych było 41, tak jak w 2012 r.:

- 30 pracowników tymczasowych, z naboru zewnętrznego,

- 6 pracowników oddelegowanych przez członków SESAR zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 219/2007,

- 3 pracowników kontraktowych,

- 2 oddelegowanych ekspertów krajowych.

Przydział stanowisk:

zadania operacyjne: 26

zadania administracyjne i pomocnicze: 14

zadania mieszane: 1

Działalność i usługi w roku 2013Zob. roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia za 2013 r. na stronie internetowej http://www.sesarju.eu/
Źródło: Informacje przekazane przez Wspólne Przedsięwzięcie SESAR.

ODPOWIEDZI WSPÓLNEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA

Druga ocena śródokresowa dokonana przez Komisję

26.
W pkt 26 wskazano, że sprawozdanie z drugiej oceny śródokresowej dokonanej przez Komisję zawiera dwa główne zalecenia. W związku z tym, aby pokazać czytelnikom pełny kontekst oraz przedstawić ogół wniosków, Wspólne Przedsięwzięcie SESAR pragnie dodać, że co się tyczy uzyskanych przez nie wyników, w drugiej ocenie śródokresowej sprecyzowano ponadto, że "Wspólne Przedsięwzięcie SESAR zrealizowało większość celów śródokresowych w ramach programu SESAR. W okresie referencyjnym realizacja rocznych programów prac poprawiła się. Wspólne Przedsięwzięcie SESAR przyjęło odpowiednie środki, aby poprawić roczny wskaźnik realizacji, przy czym zaleca się, aby kontynuowało ono wysiłki w celu poprawienia wskaźnika realizacji założonych celów (zob. Sprawozdanie końcowe, rozdział 8 - Wnioski/III Wyniki uzyskane przez Wspólne Przedsięwzięcie SESAR)".

Ponadto w drugiej ocenie śródokresowej stwierdzono, że "ogólnie rzecz ujmując, Wspólne Przedsięwzięcie SESAR skutecznie podjęło zadania powierzone mu w okresie oceny (2010-2012), przyczyniając się w ten sposób do realizacji programu SESAR. Ocenia się, że Wspólne Przedsięwzięcie SESAR działa zgodnie z regulującymi je przepisami i procedurami. Wspólne Przedsięwzięcie SESAR okazało się strukturą, która jest w stanie dostosowywać się do szczególnych potrzeb" (zob. Sprawozdanie końcowe, rozdział 8 - Wnioski/V Wnioski ogólne).

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 219/2007 z dnia 27 lutego 2007 r. w sprawie utworzenia wspólnego przedsięwzięcia w celu opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR) (Dz.U. L 64 z 2.3.2007, s. 1) zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1361/2008 (Dz.U. L 352 z 31.12.2008, s. 12).
2 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
3 Sprawozdanie to obejmuje sprawozdanie z wykonania budżetu oraz podsumowanie zasad budżetowych i informację dodatkową.
4 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
5 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
6 Art. 107 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1271/2013.
7 W umowie tej przewidziano: (i) zmniejszenie liczby projektów do 250, przede wszystkim w drodze połączeń mających na celu usprawnienie zarządzania projektami; oraz (ii) przeznaczenie środków w wysokości 38 mln euro na nowe działania i inicjatywy operacyjne; środki te pochodzą przede wszystkim z oszczędności uzyskanych podczas realizacji dotychczasowych działań operacyjnych.
8 W sprawozdaniu końcowym z dnia 21 października 2013 r. odnotowano potrzebę dokumentowania kompleksowych przeglądów technicznych, w tym wszystkich źródeł dowodów, oraz potrzebę utworzenia spójnego systemu zarządzania dokumentami.
9 W sprawozdaniu końcowym z dnia 7 sierpnia 2013 r. odnotowano potrzebę wydania szczegółowych wytycznych na temat ról, zakresu obowiązków i ograniczeń kompetencji, oraz potrzebę przyjęcia procedury określania i przechowywania wyników prac.
10 Druga ocena śródokresowa Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR z czerwca 2014 r.
11 Na podstawie badania przeprowadzonego wśród przedstawicieli państw członkowskich zasiadających w Komitecie ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej, powołanym w celu wspierania Komisji Europejskiej (DG MOVE) we wprowadzaniu w życie idei jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.